Millainen pohja häkkiin?

suomen ajokille?

Eli tulevana keväänä/kesänä olisi tarkoitus tehdä ajokille häkki takapihalle, kun väliaikainen ratkaisu etupihalla on osoittautunut todella sotkuiseksi vaihtoehdoksi. Koira tuli meille talvella ja nyt pelkän nurmikon päällä oleva häkkiratkaisu on siis yhtä painajaista, koira on päivän jälkeen yltä päältä ravassa. Mikä olisi parhain pohjamateriaali uudelle häkille, sora, hiekka vai mikä?

9

8979

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • voisi hiekka

      olla. Olen nähnyt kerran koiran häkin olevan isolla sorapohjalla, isoja murikoita, enkä todellakaan usko, että ajurin jalkapohjille on hyvä sellainen.

    • killer kid

      Monenlaista olen nähnyt, itsella on kaksi tarhaa, toisessa on pienikokoinen sepeli ja toisessa osa betonilaatoitusta, osa nurmikkoa ja osa soraa. Jos mahdollista tehdä kahta pintaa, niin puolet laattapintaa ja toinen puoli karkeaa sorapintaa tai pienikokoista sepeliä, nurmikkoaluekin olisi koiralla mukava kesäkuivalla jossain kohti tarhaa. Aina kannattaa miettiä, mikä olisi paras tapa pitää tarha siistinä.

      • monta metriä

        Meillä on hirvikoiralla hiekkaa pohjalla. Hyviä puolia siinä on että pisut ja kosteus häipyy saman tien ja kakit on helppo noukkia siististi. Mutta ongelma on kaivaminen. Aina saa olla lapion kanssa tasottelemassa niitä lähelle kiinaa ulottuvia monttuja, välillä hiekkaa on koppikin puolillaan kun suuntaus sattuu hollille. Pyöreä "sepeli" voisi olla parempi kaivamisen kannalta, mutta miten siitä poimii kikkareet jos sattuu olemaan löysempi. Laatat tai betoni on aika monella käytössä, mutta pisut seisoo siinä sitten lammikkona, ei ole hyvä sekään. Mukula kivistä ladonta ja hiekka väliin! Nyt sen keksin, semmosen minä laitan ensi kesänä. Ei voi kaivaa ja märkä menee läpi.


      • ajokoiranjuoksuttaja
        monta metriä kirjoitti:

        Meillä on hirvikoiralla hiekkaa pohjalla. Hyviä puolia siinä on että pisut ja kosteus häipyy saman tien ja kakit on helppo noukkia siististi. Mutta ongelma on kaivaminen. Aina saa olla lapion kanssa tasottelemassa niitä lähelle kiinaa ulottuvia monttuja, välillä hiekkaa on koppikin puolillaan kun suuntaus sattuu hollille. Pyöreä "sepeli" voisi olla parempi kaivamisen kannalta, mutta miten siitä poimii kikkareet jos sattuu olemaan löysempi. Laatat tai betoni on aika monella käytössä, mutta pisut seisoo siinä sitten lammikkona, ei ole hyvä sekään. Mukula kivistä ladonta ja hiekka väliin! Nyt sen keksin, semmosen minä laitan ensi kesänä. Ei voi kaivaa ja märkä menee läpi.

        Jos laatat tai valetun betonipohjan laittaa, pitaa alla jonkin verran kallistusta, jotta vesi ja muu kostea virtaa pois. Onhan useissa hoitoloissa asvalttipinta sen takia, jotta voi painepesurilla puhdistaa aina ennen seuraavien koirien tuloa.


    • ryynis

      Itse pitäisin hiekkapohjaa parhaana vaihtoehtona vaikka saattaa kesällä hieman pölistä ja syksyllä taas voi olla rapainen. Kannattaa tehdä häkkille myös katto, näin aitaus ei rapaannu niin pahasti. Aloita häkki mielellään n. puolimetriä maanpinnan alapuolelta ja käännä häkkiä ainakin 40cm "sisäänpäin". Ihan vaan sen takia, jos koira innostuu kaivamaan.

      • kaiva häkki

        osittain maan alle. Hiekka on aika hyvä, mutta vaihda hiekkaa joskus.


    • ajurin omistaja

      Meillä parhaaksi pohjaksi osoittautui hiekka kuorike-pohja. Tarhan pohjalta otettiin ensin maata pois vajaa 50 senttiä. Alle laitettiin reipas patja hiekkaa ja päälle 20 sentin kerros kuoriketta. Kuoriketta saa esim. sahoilta, hinta muistaakseni taisi olla 12 euron luokkaa kuutio. Hiekka toimii salaojituksena ja kuorike estä pahimman pölyämisen kuivillakin keleillä.

    • puru.

      Meillä on häkin pohjalla hyvin hienoa purua. Nestemmäsiset hulahtaa läpi ja kiinteä helppo kerätä pois. Löysätkin saa helposti pois kun siihen on tarttunut purua. Lisäksi maatuu siinä missä jätöksetkin.

    • 2koiran omistaja

      Meillä on kaksi koiraa aika isossa tarhassa, jossa on pehmeä hiekka pohja.
      hyviä puolia siinä on että saa kakat helposti pois, ei tule punkkeja, pissat yms imeytyy nopeasti pois
      huonoja puolia taas ainakin että siihen on helppo kaivaa, heinä puskee TODELLA helposti läpi ja siitä tulee äkkiä sottaisen näköinen jos ei siivoa usein.
      Suosittellen tekemään sen kerralla kunnollisen ettei siihen tarvitse sitten jok avuosi tuoda jotain että pysyy hyvänä!

      ihan noin vinkkinä kun itseäni ottaa pattiin aina kerätä heiniä tarhasta, että tulee siisti ja pysyy punkit poissa:D

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Terveystalo paljasti yksityisen sairaanhoidon empatia puutteet

      Yksityisellä puolella raha ratkaisee, jos ei ole rahaa potilas ei saa empatiaa eikä siten apuakaan: Poliisi teki rikosi
      Maailman menoa
      149
      1486
    2. Ehdin aamulla

      ajattelemaan sinua. Olit ensimmäisenä mielessäni. Avasin silmäni tähän uneen, jota elämäksi kutsutaan. Kuuntelin lintuje
      Ikävä
      139
      1225
    3. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      177
      987
    4. Mä todella toivon että

      Sulla on nyt kaikki hyvin sun elämässä, olet sisukas nainen sen näki jo ensimmäisestä hetkestä.
      Ikävä
      34
      950
    5. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      178
      832
    6. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      57
      786
    7. Katselimme pitkään ja se merkitsi minulle paljon

      Sinulle se ei merkannut näköjään mitään.
      Ikävä
      41
      766
    8. Naiselle kysymys

      Oletko rakastunut minuun?
      Ikävä
      54
      753
    9. Ymmärräthän, että sun katkeruus ajaa mut pois

      Sä olet niin itseriittoinen, ettet edes tajua mitä myrkkyä suollat ympärillesi. Olet harhaisessa päässäsi kuvittellut et
      Ikävä
      39
      675
    10. Upea nainen

      Olet upea nainen. Sinulle
      Ikävä
      31
      632
    Aihe