Miten halvalla olette

talon tehneet??

Olen kuullut monenlaisia hintoja omakotitaloille. Tarkoitus on alkaa rakentamaan omalle tontille 200 neliöinen talo ja rahaa olemme varanneet käytettäväksi 150000€. Mielestäni summa on realistinen, kun teemme talon pitkästä tavarasta, tontilla on riittävästi puita ja tarvittaessa saamme edullisesti ostetuksi lisää. Puut sahataan kaverin kenttäsirkkelillä. Tarkoitus on käyttää kierrätystavaraa lisäksi mm. tiiliä. Kysymys kuuluukin, miten halvalla olette talon tehneet, siis semmoisen kunnollisen?

28

5209

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vain 100

      neliötä valmiiksi mutta loput tekee jätteistä seuraavan kymmenen vuoden aikana. Talon rungossa on puuta vain 10000 euron edestä ja osa kunnista vaatii sen leimattuna eli säästöt pitkästä tavarasta on olemattomia.

    • alle 300 tuhatta euroo

      sahatkaa kentää sirkkelillä niin ostan talonne 100 tuhannella eurolla. Noilla tiedoilla tulee hyvä talo!

    • ....

      Ensinnäkin ei kannata kuunnella noita paketti"rakentajia" jotka ostaa sen jonkun valmiskastellin 300 tonnilla ja sanoo ettei halvemmalla voi taloa tehdä. Jos on taitoa niin pitkästä itse tekemällä säästää paljon. Tuo 150 tonnia kuulostaa kyllä halvalta mutta yksinkertainen talo omista puista voinee syntyä tuohon hintaan. Itsellä meni ensimmäiseen taloon pari vuotta sitten 125 tonnia. Talo on 1,5krs, 130m2 erillinen talli.

      • talon tehneet??

        On kokemusta kyllä rakentamisesta muutaman omakotitalon verran ja periaatteessa onnistuu koko talon tekeminen ihan omin voimin. Ihan viime vuosina emme ole rakentaneet, vaan on tehty ihan muuta. Nyt on tarkoitus tehdä itselle oikea talo, ei mitään virvellystä. Pakettitalot olemme unohtaneet täysin ja siksi teemme pitkästä tavarasta. Miten niin ei tavallinen puutavara muka kelpaa? Jututin rakennustarkastajaa ja hän kyllä sanoi hyväksyvänsä myös leimaamattoman puutavaran. Kattotuolitkin olisi saannut tehdä itse tietyin edellytyksin hänen mukaansa. Tuo 125000€ kuulostaa hyvin realistiselta antamiisi tietoihin.


      • sitten on se ongelma
        talon tehneet?? kirjoitti:

        On kokemusta kyllä rakentamisesta muutaman omakotitalon verran ja periaatteessa onnistuu koko talon tekeminen ihan omin voimin. Ihan viime vuosina emme ole rakentaneet, vaan on tehty ihan muuta. Nyt on tarkoitus tehdä itselle oikea talo, ei mitään virvellystä. Pakettitalot olemme unohtaneet täysin ja siksi teemme pitkästä tavarasta. Miten niin ei tavallinen puutavara muka kelpaa? Jututin rakennustarkastajaa ja hän kyllä sanoi hyväksyvänsä myös leimaamattoman puutavaran. Kattotuolitkin olisi saannut tehdä itse tietyin edellytyksin hänen mukaansa. Tuo 125000€ kuulostaa hyvin realistiselta antamiisi tietoihin.

        jos kerran on taitoa, kykyä ja työhaluja ja rakennustarkastajakaan ei vastusta eli lupa tulee ja rakenteet menee läpi? Taitaa vaan ne tuhannet työtunnit olla kateissa? Eli kevät tuli, puut jäi talvella kaatamatta ja taas menee vuosi hukkaan.


      • talon tehneet??
        sitten on se ongelma kirjoitti:

        jos kerran on taitoa, kykyä ja työhaluja ja rakennustarkastajakaan ei vastusta eli lupa tulee ja rakenteet menee läpi? Taitaa vaan ne tuhannet työtunnit olla kateissa? Eli kevät tuli, puut jäi talvella kaatamatta ja taas menee vuosi hukkaan.

        Ihan mielen kiinnosta sitä lukisi toisten projekteista, kun ei olla ensi kertalaisia. Työtunnitkaan ei ole kateissa, välissä rakennetaan muuta ja sitten siirrytään tuohon taloon. Puita on kaadettu ja sahataan, lisäksi puutavaraa on sahattuna. Eli nyt oli kysymyksessä toisten talot, miten halvalla kukin on talonsa saannut aikaiseksi?


      • rakensi talon
        talon tehneet?? kirjoitti:

        Ihan mielen kiinnosta sitä lukisi toisten projekteista, kun ei olla ensi kertalaisia. Työtunnitkaan ei ole kateissa, välissä rakennetaan muuta ja sitten siirrytään tuohon taloon. Puita on kaadettu ja sahataan, lisäksi puutavaraa on sahattuna. Eli nyt oli kysymyksessä toisten talot, miten halvalla kukin on talonsa saannut aikaiseksi?

        2 kastellia 1 jukka kokonaishinnat oli 160 000 -210 000. kakki eripaikkakunnalla ja eri läänis


      • ja Jukka-talo?
        rakensi talon kirjoitti:

        2 kastellia 1 jukka kokonaishinnat oli 160 000 -210 000. kakki eripaikkakunnalla ja eri läänis

        Tuolla rahallako saa nuo talot? Systerin porukat pyysi aikoinaan Jukka-taloilta tarjouksen v. 1990 ja silloin maksoi 130neliöinen talo 960000mk. On talot siitä aika paljon halventuneet! Eivät muuten hankkineet sitä Jukka-taloa, vaan Alsbyhusin, joka maksoi tuolloin avaimet käteen tehtynä omalle tontille 500000mk. Itse rakensin pitkästä tavarasta tuolloin 100 neliöisiä ok-taloja autokatoksilla useamman, jotka maksoi tuolloin 180000mk/kpl. Kait sitä vieläkin pystyy omalla työllä tekemään edullisen talon. Luulisi tuon 150000€ riittävän nykyään hyvin 200 neliöiseen ok-taloon, jos ei mitään ihan luksusta laittele.


      • sillä...
        ja Jukka-talo? kirjoitti:

        Tuolla rahallako saa nuo talot? Systerin porukat pyysi aikoinaan Jukka-taloilta tarjouksen v. 1990 ja silloin maksoi 130neliöinen talo 960000mk. On talot siitä aika paljon halventuneet! Eivät muuten hankkineet sitä Jukka-taloa, vaan Alsbyhusin, joka maksoi tuolloin avaimet käteen tehtynä omalle tontille 500000mk. Itse rakensin pitkästä tavarasta tuolloin 100 neliöisiä ok-taloja autokatoksilla useamman, jotka maksoi tuolloin 180000mk/kpl. Kait sitä vieläkin pystyy omalla työllä tekemään edullisen talon. Luulisi tuon 150000€ riittävän nykyään hyvin 200 neliöiseen ok-taloon, jos ei mitään ihan luksusta laittele.

        ..150 t eurolla rakentaa helposti perustalon, jos ei ota mitään yleellisyyksiä ja on tontti. Ottaa vaan painovoimaisen ilmanvaihdon ja puucee käy hyvin wessaksi. Sähköt yksivaiheisena ja perussähkö, ei 2-tariffia. Salaojat ja Vesirännitkin voi jättää hyvin pois. Hyvä varaava takka joka lämmittää koko mökin, eilä mitää maalämpö tms..eko-hölöpölöä. Katonkin voi laittaa jollain 2-luokan huopapaloilla ja tervaa paljon. Ja teillä tuntu olevan sitä tiiltäkin ilmatteeks, niin sillä muuraa sitten piipunkin ja parit väliseinät.... (huom: ilmatteeks ja kun alan ammattilaiset vielä ootte) En tajua miten ees saatte tuhlattua koko 150 tonnia? Ellette osta uutta autoa pihaan ja sitte loppurahoilla voitte vielä käydä tuolla thaikuissa kun eiiiiii ne matkatkaa nykyää maksa oikee mittää...joskus markka aikana kävin niin oli vaa 900mk...ni nyt se sittte maksaa varmasti alle 150euroo vai onko kukaan saanu alle 100eurolla ? huuhuu...?


      • taloissa????
        sillä... kirjoitti:

        ..150 t eurolla rakentaa helposti perustalon, jos ei ota mitään yleellisyyksiä ja on tontti. Ottaa vaan painovoimaisen ilmanvaihdon ja puucee käy hyvin wessaksi. Sähköt yksivaiheisena ja perussähkö, ei 2-tariffia. Salaojat ja Vesirännitkin voi jättää hyvin pois. Hyvä varaava takka joka lämmittää koko mökin, eilä mitää maalämpö tms..eko-hölöpölöä. Katonkin voi laittaa jollain 2-luokan huopapaloilla ja tervaa paljon. Ja teillä tuntu olevan sitä tiiltäkin ilmatteeks, niin sillä muuraa sitten piipunkin ja parit väliseinät.... (huom: ilmatteeks ja kun alan ammattilaiset vielä ootte) En tajua miten ees saatte tuhlattua koko 150 tonnia? Ellette osta uutta autoa pihaan ja sitte loppurahoilla voitte vielä käydä tuolla thaikuissa kun eiiiiii ne matkatkaa nykyää maksa oikee mittää...joskus markka aikana kävin niin oli vaa 900mk...ni nyt se sittte maksaa varmasti alle 150euroo vai onko kukaan saanu alle 100eurolla ? huuhuu...?

        Tolla sun esittämällä kaavallahan talon saa tehdyksi 50000€ ja vielä jää rahaa siihen matkaankin. Muuten noi sun luettelemat säästöt on aika halpoja toteuttaa ihan kunnollakin, sähköt 3-vaiheisena maksaa saman, mitä 1-vaiheisena. Salaojaputkee saa melko sopivasti ja vesirännit ei juuri mitään maksa, kun sitä vedetään rullalta koneella. WC-laitteet saa vaikka mistä kaupasta silmät ummessa, puhumattakaan, et viittii vähän katsoo mistä ostaa. Katon oon aina ostanut rakennelmiin suoraan tehtaalta, eikä tarvii ihmetellä minkää kakkoskaman kanssa. No tiilimuuraukset on helppoja, siinähän yleensä aina tekee suurimman homman se muurauttaja, kun kantaa selkä vääränä tiiliä ja kokkaa sille ammattiasentajalle, samalla vaivalla ne asentaa ne tiiletkin paikoilleen. Piippu ja väliseinät nyt ole mikään temppu muurata, samoin julkisivut. Nekin saa halvalla itse muuraamalla ja ei tartte siinäkään katsella jonkun toisen ryssimisiä, kun tekee itse kunnolla. Ja tiiliähän saa sopivasti, kun ostaa jonkun loppuerän taikka jonkun rakennusliikkeen työmaan loput. Kerrankin yhteen taloon sain ostaa tosi sopivasti loput letkat yhden rakennusliikkeen suuren työmaan julkkarit. Onhan näitä keinoja halpaan rakentamiseen!


      • yks emäntä
        sillä... kirjoitti:

        ..150 t eurolla rakentaa helposti perustalon, jos ei ota mitään yleellisyyksiä ja on tontti. Ottaa vaan painovoimaisen ilmanvaihdon ja puucee käy hyvin wessaksi. Sähköt yksivaiheisena ja perussähkö, ei 2-tariffia. Salaojat ja Vesirännitkin voi jättää hyvin pois. Hyvä varaava takka joka lämmittää koko mökin, eilä mitää maalämpö tms..eko-hölöpölöä. Katonkin voi laittaa jollain 2-luokan huopapaloilla ja tervaa paljon. Ja teillä tuntu olevan sitä tiiltäkin ilmatteeks, niin sillä muuraa sitten piipunkin ja parit väliseinät.... (huom: ilmatteeks ja kun alan ammattilaiset vielä ootte) En tajua miten ees saatte tuhlattua koko 150 tonnia? Ellette osta uutta autoa pihaan ja sitte loppurahoilla voitte vielä käydä tuolla thaikuissa kun eiiiiii ne matkatkaa nykyää maksa oikee mittää...joskus markka aikana kävin niin oli vaa 900mk...ni nyt se sittte maksaa varmasti alle 150euroo vai onko kukaan saanu alle 100eurolla ? huuhuu...?

        Unohdit mainita sahanpurut seinissä ja välikatolla


    • rakensin

      markka-aikana 5h keittiö kodinhoitoh. sauna autotalli 200neliö ja se tuli maksamaan 250tmk,joten revi siittä,itse tein kaikki muut paitsi sähkön,vesijohdotkin sain itse laittaa

      • rotchev

        palsta, katsele "itsekehu" - palstaa...


      • isin poika
        rotchev kirjoitti:

        palsta, katsele "itsekehu" - palstaa...

        mulle ei talo maksanu mitää kö mun isi on nii rikas että se osti mulle 160m3 talon että repikää köyhät siitä


      • Rotchu
        isin poika kirjoitti:

        mulle ei talo maksanu mitää kö mun isi on nii rikas että se osti mulle 160m3 talon että repikää köyhät siitä

        Puutteita näköjään löytyy, niiden korvaamiseen ei taida suvun rahat pystyä.
        "Rahalla saa ja rahalla ei saa"....

        Kärsipä siittä!


      • AmmattiTimpuri
        Rotchu kirjoitti:

        Puutteita näköjään löytyy, niiden korvaamiseen ei taida suvun rahat pystyä.
        "Rahalla saa ja rahalla ei saa"....

        Kärsipä siittä!

        rakensin pitkästä puusta itse arkkitehtuuritalon yksilöllisillä suunnitelmilla.
        Neliöitä on 180, kaukolämpö, olohuoneita 2kpl tulisijoin, kaksi kylppäriä toinen tuplasuihkuin, sauna jalopuulautein jne jne. Todellista luksusta siis eikä mitään pakettikrääsää.
        Pihatyöt ovat viimeistelyä vailla. Rahaa kulunut kirjanpidon mukaan nyt 148te.
        Talo on täysin valmis ja samaan rahaan pihalla komeilee 60m2 arkkitehdin piirtämä yksilöllinen autotalli lämpövalmiudessa.:))
        Minä en pakettikauppiaalle ilmaa maksa.Pitkästä teen,aina oon tehny ja aina tuun tekemään.
        Ja vaimokin kiittää kun ei kompromisseja tarvitse tehdä.


      • masa--82
        AmmattiTimpuri kirjoitti:

        rakensin pitkästä puusta itse arkkitehtuuritalon yksilöllisillä suunnitelmilla.
        Neliöitä on 180, kaukolämpö, olohuoneita 2kpl tulisijoin, kaksi kylppäriä toinen tuplasuihkuin, sauna jalopuulautein jne jne. Todellista luksusta siis eikä mitään pakettikrääsää.
        Pihatyöt ovat viimeistelyä vailla. Rahaa kulunut kirjanpidon mukaan nyt 148te.
        Talo on täysin valmis ja samaan rahaan pihalla komeilee 60m2 arkkitehdin piirtämä yksilöllinen autotalli lämpövalmiudessa.:))
        Minä en pakettikauppiaalle ilmaa maksa.Pitkästä teen,aina oon tehny ja aina tuun tekemään.
        Ja vaimokin kiittää kun ei kompromisseja tarvitse tehdä.

        Työn osuus on todella suuri menoerä rakentamisessa, osa töistä kannattaa ilman muuta jättää ulkopuoliselle, mutta jos yli puoletkin pystyy itse tai talkooporukalla tekemään säästää todella paljon. Tarvikkeissakin säästää helposti kun välttää kalliita merkkejä, esim laatoissa ja keittiössä brändi maksaa todella paljon. En tarkoita, että keittiö täytyy ottaa ikeasta! Vaihtoehtoja vertaillessa tulee vaan helposti tilanne "mutta naapurin maijallakin on puustellin keittiö", "eihän toi laatta oo kun pari euroa kaalliimpaa kun toi mitä aluks katteltiin".


      • omatyö ok
        AmmattiTimpuri kirjoitti:

        rakensin pitkästä puusta itse arkkitehtuuritalon yksilöllisillä suunnitelmilla.
        Neliöitä on 180, kaukolämpö, olohuoneita 2kpl tulisijoin, kaksi kylppäriä toinen tuplasuihkuin, sauna jalopuulautein jne jne. Todellista luksusta siis eikä mitään pakettikrääsää.
        Pihatyöt ovat viimeistelyä vailla. Rahaa kulunut kirjanpidon mukaan nyt 148te.
        Talo on täysin valmis ja samaan rahaan pihalla komeilee 60m2 arkkitehdin piirtämä yksilöllinen autotalli lämpövalmiudessa.:))
        Minä en pakettikauppiaalle ilmaa maksa.Pitkästä teen,aina oon tehny ja aina tuun tekemään.
        Ja vaimokin kiittää kun ei kompromisseja tarvitse tehdä.

        Sitä tunti määrää mitä virolaisten pakettipystyttäjien valvomisessa tarvitaan ei käsitä ihan heti. Samassa ajassa tekee itselleen jo vaikka mitä. Meillä tosiaas meni vähän alle150 000, tosin hieman pienempi talo kuin teillä. Jälkeenpäin hieman pihan kohennukseen vielä parisen tuhatta. Omaa työtä paljon. Putki ja sähkömiehelle 38 e/h, muutamana päivänä tarvitsin heitä. Pari tuttua jotta saatiin raskaammat runkotyöt 2 ssa viikossa tehtyä.


      • hdteqew
        AmmattiTimpuri kirjoitti:

        rakensin pitkästä puusta itse arkkitehtuuritalon yksilöllisillä suunnitelmilla.
        Neliöitä on 180, kaukolämpö, olohuoneita 2kpl tulisijoin, kaksi kylppäriä toinen tuplasuihkuin, sauna jalopuulautein jne jne. Todellista luksusta siis eikä mitään pakettikrääsää.
        Pihatyöt ovat viimeistelyä vailla. Rahaa kulunut kirjanpidon mukaan nyt 148te.
        Talo on täysin valmis ja samaan rahaan pihalla komeilee 60m2 arkkitehdin piirtämä yksilöllinen autotalli lämpövalmiudessa.:))
        Minä en pakettikauppiaalle ilmaa maksa.Pitkästä teen,aina oon tehny ja aina tuun tekemään.
        Ja vaimokin kiittää kun ei kompromisseja tarvitse tehdä.

        Tuo tossa itsetehdyssä on parasta, arkkitehtuuritalo yksilöllisillä suunnitelmilla tulee maksamaan saman kuin kantti kertaa kantti talo.Materiaalia kuluu sama määrä. Työtä vain on vähän enemmän.


      • ghnjmng
        isin poika kirjoitti:

        mulle ei talo maksanu mitää kö mun isi on nii rikas että se osti mulle 160m3 talon että repikää köyhät siitä

        tässähän se köyhä on ku ei itsellä ole edes rahaa rakentaa.


    • esiin

      Ja laskemaan, täältä saat aina ne samat vastaukset vuodesta toiseen, jonkun katkeroituneen kai.
      Tosin kysymyskin on aina sama.

    • halvallakin

      kun tekee itse ja satsaa tarvikkeisiin senkin rahan, jonka muuten vie timpuri. Aikaa tosin menee ja saattaa vaatia joskus hermojakin. Ainainen kyttäysvalmius päällä 24/7 jos jossakin on myynnissä jotakin sopivaa tarviketta ym. tarvikkeiden metsästystä. Jos perhe on pääasia, eikä rakentaminen ole "projekti" niin suosittelen teetettyä tai pakettia. Paljon menee rahaa, mutta helpolla pääsee. Jos taas tavoitteena on tehdä eikä rakennuttaa talo, niin kyllä se syö miestä mutta juurikin projektina ihan hieno saavutus. Varsinkaan jos ei ole aikataulusta kiinni päivän päälle.

      Mutta muistakaa, että nykyään mm. perustukset ja lvi maksaa paljon. Pitkästä tavarasta runko ei ole kallis eikä talo vesikattoonkaan asti vielä paljoa maksa. Mutta itse huomattiin, että lopuksi sähköt ja pintatyöt se on mikä maksaa, vaikka kaikki on tehty niin pitkälti itse kuin vain on lain mukaan mahdollista. Eipä tarvitse silti muovimatoilla astella, kun halvalla sai hyviä lattiaponttieriä ja ne vedettiin vahalla, kaakeleissa voi säästää paljon laadusta tinkimättä ym. keittökalusteet tuli täyspuiset kun vähän näki vaivaa jne..

      Kutterin käyttöä eristeenä en väheksy, mutta puhallusvillaa saa yllätävän edullisesti. Peltikatteita löytää vähän kyselemällä halvalla ja erityisesti puutavaraa. Jopa niin halvalla, ettei kannata omasta metsästä edes ajatella ottavansa jos vähänkään laskee työlleen palkkaa. Parasta kuitenkin on, että älä kysy "K-raudoista" tarvikkeita vaan niiltä jotka myyvät mm. maatalousrakentajille paljon tavaraa. He eivät tunnetusti liikoja maksa ja hinta on helposti kohdillaan. Monasti löytyy myös ns. korvaavia tuotteita, joilla voi tinkiä tuntuviakin summia, erityisesti pelti- ja levytavarassa on mistä valita ja eteen saattaa tulla hyviä eriä vaneria jne.

      Eikä pikku hamstraaminen ole pahitteeksi. Lopuksi huomaa tehneensä 3x isomman autotallin kuin alun perin suunnitteli ja lähes ilmaiseksi ;-)

    • 8+16

      Omajohtoinen projekti muutama vuosi sitten, parisataa kem2 kahden auton katos lämpimällä varastolla, kaikki työt urakalla ja verolla, kustannus jälkilaskennan mukaan ilman nurmikkoa ja sähkö- ja kunn.tekn.liittymiä melko tasan 300 k€. Kunnollinen tuli ja omasta mielestäni ihan edullisesti. Ainakin sai uuden halvemmalla kuin mitä vanhat ladot samalla alueella maksoivat.

      • Rahalla saa

        Kolme kerrosta (harkko ja kaksi puuta) 258 kerrosneliötä, talousrakennus kaksikerroksinen 110 kerrosneilötä. Rinnetontti, kaupungin vuokratontti.

        Maalämpö, kaikki tilat lämmössä arkkitehdin piirtämä pitkästä tehty, sijaitsee Tampereella itäpuolella puiston reunalla.

        Ei muoveja missään, teollisuustason ilmanvaihtokone, suuret ikkunat lattiaan saakka.

        Kaksi keittiötä (toinen alimassa kerroksessa sauna-takkahuoneosastolla), Mielen koneet, jäävesi- ja palakylmäkaapit jne. Joka kerroksessa sanitettitilat. Paljon kehuja saatu.

        Omat työpäivät niin pitkiä, että oma osuus rakentamisessa oli tavaranhankinta, työnjohto ja siivous. Annoin ammattimiesten tehdä, tuli nopeasti (14 kk) ja kerralla hyvin. Kaikki työ kuitilla.

        Piha ei vielä valmis.

        Rahaa on mennyt 375 000 euroa. Neliöhinta reilu tonni. Tässä mukana myös autotalli.


      • Mitäkö maksaa
        Rahalla saa kirjoitti:

        Kolme kerrosta (harkko ja kaksi puuta) 258 kerrosneliötä, talousrakennus kaksikerroksinen 110 kerrosneilötä. Rinnetontti, kaupungin vuokratontti.

        Maalämpö, kaikki tilat lämmössä arkkitehdin piirtämä pitkästä tehty, sijaitsee Tampereella itäpuolella puiston reunalla.

        Ei muoveja missään, teollisuustason ilmanvaihtokone, suuret ikkunat lattiaan saakka.

        Kaksi keittiötä (toinen alimassa kerroksessa sauna-takkahuoneosastolla), Mielen koneet, jäävesi- ja palakylmäkaapit jne. Joka kerroksessa sanitettitilat. Paljon kehuja saatu.

        Omat työpäivät niin pitkiä, että oma osuus rakentamisessa oli tavaranhankinta, työnjohto ja siivous. Annoin ammattimiesten tehdä, tuli nopeasti (14 kk) ja kerralla hyvin. Kaikki työ kuitilla.

        Piha ei vielä valmis.

        Rahaa on mennyt 375 000 euroa. Neliöhinta reilu tonni. Tässä mukana myös autotalli.

        Meidän tuleva rakennushanke ha 192 m2 ra. 244 m2
        Tontti 1 ha = ~50 k€ sis verot

        Kokonaisbudjetti 275 k€

        Talopaketti pystytettynä sis. ulkoseinät, katon kantavat väliseinät

        Omaa työtä lähes kaikki loput pl. muuraukset ja kosteantilat työt kaakelit

        Omin laskelmin pääsen tontin kanssa lukemiin 250.000 €, mutta varaudun 10 % kustannusten nousuun, joten tuon 275 k€ pitäisi riittää ?


      • 13+15
        Mitäkö maksaa kirjoitti:

        Meidän tuleva rakennushanke ha 192 m2 ra. 244 m2
        Tontti 1 ha = ~50 k€ sis verot

        Kokonaisbudjetti 275 k€

        Talopaketti pystytettynä sis. ulkoseinät, katon kantavat väliseinät

        Omaa työtä lähes kaikki loput pl. muuraukset ja kosteantilat työt kaakelit

        Omin laskelmin pääsen tontin kanssa lukemiin 250.000 €, mutta varaudun 10 % kustannusten nousuun, joten tuon 275 k€ pitäisi riittää ?

        1,5 kerrosta.Kastellin paketti 41000€, putkitöitä lukuunottamatta kaikki työt itse (myös muuraus,sähköjne) vuokratontti.aikaa meni 50 viikkoa(iltaisin 18-) ja rahaa 125000€.


      • sitten
        Rahalla saa kirjoitti:

        Kolme kerrosta (harkko ja kaksi puuta) 258 kerrosneliötä, talousrakennus kaksikerroksinen 110 kerrosneilötä. Rinnetontti, kaupungin vuokratontti.

        Maalämpö, kaikki tilat lämmössä arkkitehdin piirtämä pitkästä tehty, sijaitsee Tampereella itäpuolella puiston reunalla.

        Ei muoveja missään, teollisuustason ilmanvaihtokone, suuret ikkunat lattiaan saakka.

        Kaksi keittiötä (toinen alimassa kerroksessa sauna-takkahuoneosastolla), Mielen koneet, jäävesi- ja palakylmäkaapit jne. Joka kerroksessa sanitettitilat. Paljon kehuja saatu.

        Omat työpäivät niin pitkiä, että oma osuus rakentamisessa oli tavaranhankinta, työnjohto ja siivous. Annoin ammattimiesten tehdä, tuli nopeasti (14 kk) ja kerralla hyvin. Kaikki työ kuitilla.

        Piha ei vielä valmis.

        Rahaa on mennyt 375 000 euroa. Neliöhinta reilu tonni. Tässä mukana myös autotalli.

        kesti vuosi siihen, kun muutettiin. Ennen paketin tuloa tietysti tehtiin itse maatyöt. Katon ruoteista eteenpäin tehtiin kaikki itse. Eli voisin sanoa, että 12 kk kaksin tehtynä oli ilmeisesti aika hyvä saavutus;-D. Piha tehtiin vasta viime kesänä, 1,5 vuotta tässä asuneena. Neliöitä talossa 201, autotallissa 50 katos - 190 000 e meni.


    • Hyvä hengittää!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 151
      4305
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      113
      3904
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      23
      2671
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1881
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1747
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1649
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      19
      1625
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1543
    9. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      91
      1531
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1511
    Aihe