Ajan salliessa, lähden kevätaamuisin aikaisin (06.00), kävelemään läheisten niityjen läpi Pyhäselän jäälle. Tänä aamuna jäin seuraamaan osittain lumisella pellolla metsähanhien liikkeitä, kuuntelin Isokuovia, Töyhtöhyypän narisevaa lentoa. Turhaan hain korviini kiurun nousevaa säveltä, tuulihaukan lepattavaa lentoa. Sieltä pois kömpiessäni, huomasin tien laidassa nuoren, ehkä 10 vuotiaan pojan. Hänellä oli kolulureppu, polkupyörä ja kiikarit. Uteliaana häneltä kyselin, mitä on näkynyt ja mihin aikaan? Ujosti hän kertoi ensimmäisestä laulurastashavainnostaan kolme viikkoa sitten, ja kuinka sitä hyväksyttää internetissä. Kertailimme kevään muuttajat, Pulmuset, Urpiaiset, Punarinnat ja Sepeklkyyhkyt. Kerroin omasta lapsuudestani, kuinka aamulla neljältä läksin linturetkille, tulin kuudeksi kotiin, nukuin tunnin ja läksin kouluun. Olisimme kai puhuneet siinä pidenpäänkin, kunnes pojan kännykkä hälyytti repussa. Nyt on mentävä kouluun, 10 minuuttia aikaa. Ehdin vielä siinä kysäistä, kuinka moni koulussasi harrastaa lintuja. Poika sovitti ohutsankaiset lasit nenälleen. - Ei kukaan muu. - No kiinnostaako niitä tämä harrastuksesi? Poika katsoi maahan. - Ei niitä kiinnosta yhtään, nauravat vaan... Yritin siinä pitää nopean puolustuspuheen harrastuksen puolesta, sanoin sen olevan vain fiksumpia varten. Poika vilkaisi vain nopeasti suuntaani. Nyt täytyy mennä... En voinut sille mitään, kyyneleet tulivat väkisin silmiini.Aivan kuin 43v sitten... Onko Teistä kukaan lintuharrastaja?
Pieni lintupoika
56
1324
Vastaukset
- ja kauniisti kirjoitit
siitä! Olen sellainen tavallisen kiikarin omistaja, keväisin käymme ystävämme kanssa muuttolintuja katselemassa lintutorneilla ja merenrannassa. Laitoin tälle sivustollekin Turun saariston "saaksikamera" osoitteen. Se on suosikeissani, tänäänkin siellä emo merikotka oleskeli välillä pesällään. Mutta eikö jäät ole jo ihan heikot? Minä avantouimarina surin, kun avantouimakausi päättyi jo pari viikkoa sitten. Viime la- oli järvi vapaana! Kerroin, että kalatkin näyttävät nauravan ja iloitsevan, kun saavat happea taas kunnolla! Älä hyvä ihiminen mene heikoille kevätjäille! Neuvoo, vanha ja viisas- melkein 60 nainen.
- hande
Tosin tänään oli jo 11 astetta, huomiseksi luvattu 15. 50 cm kuulin aamulla pilkkimiehiltä. Tiedän kyllä puikkoontuneen kevätjään, ja ruhoni painon. Kiitos kuitenkin.
- pitkä maa ja
hande kirjoitti:
Tosin tänään oli jo 11 astetta, huomiseksi luvattu 15. 50 cm kuulin aamulla pilkkimiehiltä. Tiedän kyllä puikkoontuneen kevätjään, ja ruhoni painon. Kiitos kuitenkin.
Olosuhteet vaihtelevat sen mukaan. Mitttari näyttää vielä 14 ast. Todella lämmin päivä tänään. Eikö isot miehet olekin turvallisia! On mukava löytää lapsista samoja piirteitä, ja on hienoa että rohkaisit häntä. Tällaiset asiat jäävät todella mieleen, vaikka koko elämäksi pojalle, "että silloin minua sanottiin fiksuksi". n pian 60
- hande
Onnistuu nykysuomessa varmaan vain pohjois-karjalassa. Muualla lapset opetetaan pakenemaan lähes 190 senttistä(kenkineen), toistasataakiloista kölliä, joka omituisesti hymyillen tulee puhumaan linnuista. Kyllä poika oli kieltämättä varuillaan, muuta muutamilla lauseilla sain hänet vakuuttuneeksi asiani oikeudesta. Poika kerkesi kertoa, kuinka hän on nikkaroinut kolme lintupönttöä talven mittaan, yhden pökkelöstä kaivertaen. Näin siinä pojassa täsmälleen oman itseni vuosia sitten. Hieman pikkuvanhan, äärimmäisen asiantuntijan ja pienen erakon. Saman näköinenkin hän oli. Mitähän tämäkin tarkoitti...
- hande
Kuin on nytkin. Muistan tarkalleen, kuinka koulun hiihtolomalla yritin keksiä itselleni sopivaa harrastusta. Jostain se vaan pimahti. Linnut. Fågelit. Kaivoin vahakantisen vihon, ja eikun ulos tarkkailemaa. Corvus Corax, Parus Major. Varis ja talitintti. Siinä helmikuisen päivän tulos. Kirjasin kaikki kuitenkin huolella ylös. Lämpötilat, esiintymispaikat jne. Siitä se sitten kuitenkin lähti, kiikaritkin sain myöhemmin...
- lintunen !
hande kirjoitti:
Kuin on nytkin. Muistan tarkalleen, kuinka koulun hiihtolomalla yritin keksiä itselleni sopivaa harrastusta. Jostain se vaan pimahti. Linnut. Fågelit. Kaivoin vahakantisen vihon, ja eikun ulos tarkkailemaa. Corvus Corax, Parus Major. Varis ja talitintti. Siinä helmikuisen päivän tulos. Kirjasin kaikki kuitenkin huolella ylös. Lämpötilat, esiintymispaikat jne. Siitä se sitten kuitenkin lähti, kiikaritkin sain myöhemmin...
Kerrostaloni edustalla on pieni puisto, jossa puussa on pesä, tarkkailen nytkin miten siellä puuhaillaan ja uusi elämä syntyy, katson taivaalle ja odotan kurkkien aurana palaavan, sitten tulee minun lempilintujen pääskysten vuoro.
olin lintuharrastaja, että katsoin noin iltaseisemän aikaan taivaalle, kun sietä alkoi kuulumaan lintujen äänekästä kimeää kirkumista. havaitsin viisi haukkaa arviolta noin parinsadanmetrin korkeudessa pyörivan jonkinlaista ympyrää. Lintuja en tunne mutta haukkoja olivat ei aivan pieniä, koska ne havaitsin ja vaaleab harmaat siiven alatasot joidenka paissä mustat siipien kärjet. En nähnyt muita lintuja, joko ne olivat pieniä, tai niitä ei ollut, mutta äänestä arvelin että joillain linnuillla oli jonkinasteinen hätä koskemattomuudestaan. jk. Fiksustit kirjoitit ja vielä fiksummin toimit pojan suhteen, jess!
- P-Karjalan korkeudella
korkeudella? Kun äsken olin ulkona, niin kuului linnun ääni "mää-ä", se kuulosti aivan kuin lyhkäiseltä taivaan vuohen ääneltä, mutta voiko ne tulla jo kun on lunta saappaan mitta maassa? Lammas se ei ollut ;) Taivaanvuohi on yksi niistä ehkä 35-40 linnusta, mitkä varmuudella tunnistan. Ikuisuushaaveena on, että oppisin tuntemaan paremmin lintuja, mutta eipä lähiseudulla järjestetä mitään linturetkiäkään. Yhden harvinaisuuden olen nähnyt, sepelhanhi lensi kerran pihan läpi.
- hande
emw34 kirjoitti:
koneelta mikä haukkalaji mahtoi olla ja eniten osui niittysuohaukan kuvaus näkemääni?
Vai harittavat?
hande kirjoitti:
Vai harittavat?
kummankan puolesta, mutta silmään näytti aika 'tylpiltä'. En näe edes lasien kautta kovin kauas enkä tarkasti. Kiikarit taitaa olla askarissa, ei kuitenkaan kotona saamatteilla.
P-Karjalan korkeudella kirjoitti:
korkeudella? Kun äsken olin ulkona, niin kuului linnun ääni "mää-ä", se kuulosti aivan kuin lyhkäiseltä taivaan vuohen ääneltä, mutta voiko ne tulla jo kun on lunta saappaan mitta maassa? Lammas se ei ollut ;) Taivaanvuohi on yksi niistä ehkä 35-40 linnusta, mitkä varmuudella tunnistan. Ikuisuushaaveena on, että oppisin tuntemaan paremmin lintuja, mutta eipä lähiseudulla järjestetä mitään linturetkiäkään. Yhden harvinaisuuden olen nähnyt, sepelhanhi lensi kerran pihan läpi.
ollut taivaanvuohia aina, lapsenakin kuulin sen mäkätystä.., tosin viimeaikoina harvemmin.
- P-Karjalasta
Pirrejuupas kirjoitti:
ollut taivaanvuohia aina, lapsenakin kuulin sen mäkätystä.., tosin viimeaikoina harvemmin.
kun täällä päin P-Karjalaa on vielä todelliset nietokset maassa. Kauniina kevätiltoina oli hienoa, kun taivaanvuohet lensivät soidinlentoaan mäkättäen mennessään ja lehtokurpat syöksähtelivät yli peltoaukean hienoisesti hämärtyvässä iltayössä. Siellä missä ennen asuin oli lehtomaista metsää ja rikas lintumaailma, vaikka epäilen että haukat hävisivät niin että joku niitä ampui. Kanahaukkoja jotkut metsästäjät vainoavat vieläkin.
P-Karjalasta kirjoitti:
kun täällä päin P-Karjalaa on vielä todelliset nietokset maassa. Kauniina kevätiltoina oli hienoa, kun taivaanvuohet lensivät soidinlentoaan mäkättäen mennessään ja lehtokurpat syöksähtelivät yli peltoaukean hienoisesti hämärtyvässä iltayössä. Siellä missä ennen asuin oli lehtomaista metsää ja rikas lintumaailma, vaikka epäilen että haukat hävisivät niin että joku niitä ampui. Kanahaukkoja jotkut metsästäjät vainoavat vieläkin.
kierteli aikoinaan paljon, - muistan sen sekasorron kun haukka ilmaantui pihapiiriin jossa kanat olivat irti, - siksi kai sitä vihattiin ja tapettiin aikoinaan, - en tiedä vieläkö vainotaan. Sekametsiähän ne lapsuuteni Pohjois-Savonkin metsät olivat, ja niinollen linturikkaita. Nietoksia vielä täälläkin, ollut kovia yöpakkasia, siksi pysyvätkin, mutta nyt lupasi lämmintä, ehkä lumet hupenee viikonloppuna vähiin.
- hande
Pirrejuupas kirjoitti:
kierteli aikoinaan paljon, - muistan sen sekasorron kun haukka ilmaantui pihapiiriin jossa kanat olivat irti, - siksi kai sitä vihattiin ja tapettiin aikoinaan, - en tiedä vieläkö vainotaan. Sekametsiähän ne lapsuuteni Pohjois-Savonkin metsät olivat, ja niinollen linturikkaita. Nietoksia vielä täälläkin, ollut kovia yöpakkasia, siksi pysyvätkin, mutta nyt lupasi lämmintä, ehkä lumet hupenee viikonloppuna vähiin.
Kanahaukatkin ovat vähenneet, kuin vapaat kanatkin...
- Taiga*
Suurin nautinto mökillä ollessani on tarkkailla juuri lintuja. Eilenkin illalla pimeyden hiipiessä Hämäläisiin maisemiin seisoskelin pihalla ja kuuntelin outoa "ruikuttavaa"ääntä pellolta. En kyllä keksinyt ,mikä se oli?Hyyppä? Järveltä kuuluu kuin pulloon puhallettais,Kaulushaikara,on joutsenet,kurjet ja kuovit.Teeret kukertaa jossain suolla. Aamuauringon noustessa punaiset rakennukset hehkui ja lintujen erilainen sirkutus kaikui läpi maisemien. Toissapäivänä onnistuin näkemään näädän,harakkaparvi perässä rääkyen!Näätä pujahti puuhun,ja alas,jäi tuijottamaan huomattuaan ihmisiä ja sitten taas tuli jumalaton kiire. Jo pentuna kilpailtiin siitä kuka löytää useamman linnunpesän,toisilta säilyi pesät-toisilta ei... Ne pojan viikarit...eihän me tytöt.
- hande
Lintu, joka 70- luvulla luultiin kuolleen jo sukupuuttoon. Keksittiin nääs leikkuupuimuri ja salaojitus. Hämeessä tiedän niitä jälleen pienissä määrin olevat. Olet aarteiden äärellä. Tosiaan.
- kaulushaikaraa
Tänävuonna L_S olen sitä jo kuullut, pitää katsoa lintukirjasta minkä näköinen ja kikoinen se on. Äänestä ei voi etehtyä. n.pian 60
- Taiga*
kaulushaikaraa kirjoitti:
Tänävuonna L_S olen sitä jo kuullut, pitää katsoa lintukirjasta minkä näköinen ja kikoinen se on. Äänestä ei voi etehtyä. n.pian 60
En ole nähnyt kyllä ja joku mulle taisi kertoa että kyseisellä järvellä olisi sellainen. Mutta ääni on kuin pulloon puhallettais,kolme neljä kertaa peräkkäin,sitten on taukoa kymmeniä minuutteja ja taas.Ja illallakin vielä kuulin sen sisällekkin n.klo 23 aikoihin. Täytyypä ottaa selvää tarkemmin...kunhan menen taas ensviikon alussa maisemiin.
- Ettei sitä usen näekkään
Taiga* kirjoitti:
En ole nähnyt kyllä ja joku mulle taisi kertoa että kyseisellä järvellä olisi sellainen. Mutta ääni on kuin pulloon puhallettais,kolme neljä kertaa peräkkäin,sitten on taukoa kymmeniä minuutteja ja taas.Ja illallakin vielä kuulin sen sisällekkin n.klo 23 aikoihin. Täytyypä ottaa selvää tarkemmin...kunhan menen taas ensviikon alussa maisemiin.
mutta ääni on kiehtova... Taivaanvuohi on toinen hauskan ääninen, joku oli jo kuullutkin, mutta itse olen kuullut sitä vain kesäisin, täällä kuuluisalla lintujärvellä L-S ssa. Kiva aihe, nyt täytyy lähteä töihin yöksi. Katselen huomenna ketjun ... Hyvää viikonloppua sinullekin! := terv. n pian 60
- piti olla hymynaama
Taiga* kirjoitti:
Mutta ,kun näin linnuista in kyse, kai sopii sekin! : )
- k/k
sais suunattoman suosion kun kirjoittelisit aina näin,mut asiaan. olen kiinostunut luojanluomista mut en varsinaisesti ponkaile niitä. kurjet on mun lintuja ,kun keväällä halkorantteella sattuu näkemään ja kuulemaan ensimäiste kurkien tulon. Silloin käy kuin joululaulus,vanhakin nyt nuortuu ja kirveeseen tulee lisää kieroksia. Hieno kirjoitus sulla.
- olen samaa mieltä
korpikirjailijan kanssa. Hyvän palautteen annoit.
- Kurkilinnuilta Sinullekin ; )
Eilen pyöräreissulla niitä näin. Samalla peltoaukeamalla, muinakin vuosina ovat olleet. Lähettivät terkkuja kaikille lintuystäville! n pian 60
- Meriläinen
Kurkilinnuilta Sinullekin ; ) kirjoitti:
Eilen pyöräreissulla niitä näin. Samalla peltoaukeamalla, muinakin vuosina ovat olleet. Lähettivät terkkuja kaikille lintuystäville! n pian 60
jotain, kumma kuinka joku lintu vaikuttaa suoraan sieluun, kurki on sellainen ja töyhtöhyyppä on minulle ilolintu, tulen hyvälle tuulelle nähdessäni sen maassa olevana. Varikseen samaistun itse aina aamuisin. Se on juuri kun minä silmät sikkarassa ja tukka sekaisin, katselee ympärilleen sen näköisenä että antakaa mun herätä rauhassa.
olen samaa mieltä kirjoitti:
korpikirjailijan kanssa. Hyvän palautteen annoit.
mää se olin ,en paini samassa sarjassa kirjailijan kanssa. Ammattilaiset on ammattilaisia.
Kurkilinnuilta Sinullekin ; ) kirjoitti:
Sanaleikit on mielenkiintoisia.
- hande
On valitettavasti vähän, liian vähän. He ovat muista poikkeavia.Uskaltavat olla omia itseään. Tällaisille pojille ei käy Play Station, ei kiinnosta Massamurhaaja netissä. Bird Life on lähenpänä sydäntä...
- P-Karjalasta
Ruisrääkät ovat valtavasti yleistyneet viime vuosina. Kun asuin aivan maalla, niin niitä oli yhtenä kesänä kolme rääkyjää pellolla (=hylätty heinikko). Ei öisin saanut unta! Rääkyivät niin, että tuli ikkunakin läpi. Kerran näin yhden rääkän istuvan kivellä. Yleensähän niitä ei näe kuin lennossa. Yritin kerran epätoivoisesti kuvata, mutta koko ajan juoksi heinikon sisällä karkuun. Taidan muuten tuntea enemmänkin kuin ne 35-40 lintua, kun nyt rupeaa ajattelemaan.
- hande
P-Karjalasta kirjoitti:
Ruisrääkät ovat valtavasti yleistyneet viime vuosina. Kun asuin aivan maalla, niin niitä oli yhtenä kesänä kolme rääkyjää pellolla (=hylätty heinikko). Ei öisin saanut unta! Rääkyivät niin, että tuli ikkunakin läpi. Kerran näin yhden rääkän istuvan kivellä. Yleensähän niitä ei näe kuin lennossa. Yritin kerran epätoivoisesti kuvata, mutta koko ajan juoksi heinikon sisällä karkuun. Taidan muuten tuntea enemmänkin kuin ne 35-40 lintua, kun nyt rupeaa ajattelemaan.
On huomattavasti keskiverron yläpuolella. Ornitologi taidat olla...
- Meriläinen
minullekin tärkeitä. Tänä aamuna seurasin varista pitkään tullessani töistä. Kuudenjälkeen mahtava konsertti joka puolella. Riemukseni olen löytänyt netistä paljon lintuja joiden laulusta en ennen ollut varma. Kurki ja töyhtöhyyppä minu lintuni ja täällä meriharakka, niitä aina muutama pari näkyy joka kesä.
- hande
Jos asut Ison veden lähellä se on siunaus. Itse olin ainakin 15v, ennenkuin näin Meriharakan, Merimetson ja Norjasta harhautuneen Lunnin. Vaasassa.
- Meriläinen
hande kirjoitti:
Jos asut Ison veden lähellä se on siunaus. Itse olin ainakin 15v, ennenkuin näin Meriharakan, Merimetson ja Norjasta harhautuneen Lunnin. Vaasassa.
on muutamana kesänä tullut heidän harvinaisempi serkkunsa morsiosorsa, siellä menee suvun joukossa, vähän erilaisena.
mutta tunnistin tänä aamuna ainakin laulujoutsenen torven töräyttelyjä, teeret ovat kukertaneet soidintaan jäällä jo pitkään.. Tavallisimmat pikkulinnut tunnistan, en muuta..
- O - Orvokki
lintu- ja luontoharrastus tavoittaa aina vaan laajenevan joukon suosion ja harrastusmahdollisuudet lisääntyvät jatkuvasti. Joka puolelle Suomea on ilmestynyt lintutorneja ja piilokojuja lintujen ja muun luonnon tarkkailun helpottamiseksi. Pääkaupunginseudulla opastetut luontoretket ovat jo kauan olleet niin suosittuja, ettei luonnon tarkkailusta tahdo tulla enää mitään, kun ihmiset vaeltavat suurissa (pulisevissa) joukoissa. - Tietoni saattavat tosin olla vanhentuneita, koska mainitusta syystä en ole joukkoretkille enää muutamaan vuoteen osallistunut. Onneksi tuttavapiiriin kuuluu useampiakin harrastajia, jotka kertovat yhdessä kulkiessamme auliisti, mitä olen nähnyt. Tunnistaminen ei minulta muuten onnistuisikaan kuin usein tavattujen tuttujen osalta. Saan muutamilta tutuilta harrastajilta raportteja ja valokuvia sähköpostissa. Lainaan tähän Parikkalan suunnalla ja rajavyöhykkeellä liikkuneen tuttavapariskunnan raportista osan: "Teimme pitkän lenkin korvessa ja havaintoja kertyi mukavasti. Karhuja emme siis tälläkään kertaa nähneet, mutta korpeen viemämme hauet olivat nallelle kelvanneet. Piilomme ympärillä oli vain muutama hauenpää ja karhun jälkiä. Joutsenet rakensivat erämaajärvellä pesää ja päästivät meidät hyvin lähelle. Tikkoja oli paljon työn touhussa. Löysimme myös hiirihaukkapariskunnan pesäntekopuuhissa. Nekin antoivat meidän katsella ja ihmetellä touhujaan ihan rauhassa. Peippoja nähtiin ja kuultiin tuhansia. Punarinnat lauloivat innokkaasti, samoin mustarastaat. Iso-Rautjärvellä oleskeli pienessä sulassa ja sulan välittömässä läheisyydessä yli 80 joutsenta, 180 metsähanhea sekä paljon telkkiä, sorsia ja isokoskeloita. Lätäkön yllä saalisteli kaksi sääkseä. Viereisillä pelloilla tepasteli kymmenittäin kuoveja ja pari kurkea ynnä paljon muuta pikkusälää. Ensimmäiset västäräkit näimme tänään, mutta koska niitä oli jo useammassa paikassa ne lienevät tulleet jo matkamme aikana. Järvet ovat vielä jäässä ja lunta on paikoin kohtalaisesti, mutta nyt on niin lämmin, että viikonloppuna loputkin lumet häviävät ja järviin muodostuu suuria sulia. Illalla ja alkuyöllä varmaan Itäkurkien päämuutto menee täältä yli, joten suuntaamme Vaaranmäen laavulle rajan tuntumaan eväinemme ja vietämme siellä yön." Tänään näin itse kevään ensimmäiset västäräkit ja muutamia vaikeammin tunnistettavia, koska ei sattunut olemaan kiikaria mukana. (En ollut linturetkellä.)
- hande
Arktisten muuttajien parvi leikkaa sieltä alkaen suomen. Lapsena (no toki lyseolaisena), kirjoitin maailmaa syleilevän aineen. Missä kerroin, kuinka elomme on täällä köyhähkö ja perinkantainen. Mutta kuinka luonto antaa meille sen, mikä meiltä rahallisesti puuttui. Kerroin "satumetsistäni", ja kuinka puut pitäisi jättää pystyyn. Sain aineestani 6- . Että semmoinen korpifilosofi...
- Heikunkeikku
Kivan aloituksen teit. Oli mukavaa lukea pojan ja sun välisestä keskustelusta. Kiitän. Itse oon vaan semmonen "sekunda-seurailija" elikkä en harrasta lintuja niin suuresti, kuin sinä ja moni muu. Saaressa näitä vesilintuja kyllä tykkään katsella ja saatan kiikaroida niitä vaikka kuinka kauan aikaa. Meriharakoita näkee usein. Ovat semmosia äänekkäitä "pomppijoita", toki erilaisia lokkeja, selkälokkeja, harmaalokkeja, merilokkeja, kalalokkeja, tiiroja. Niin ja silkkiuikkuja. Joutsenpariskunnan "alue" on saaren ympäristö. Läheskään kaikkien lintujen nimiä en tiedä, silti katselen niitä innokkaasti. Nuorin poika oli kans, oliskohan myös ollut kymmenvuotias, kovin kiinnostunut linnuista. Kuten jossakin ketjussa olen kertonut, miten vanhin poika vähätteli pikkuveljeä, joka ei "ymmärtänyt" kunnon musiikista mitään, vaan kuunteli pelkästään linnunlaulu-levyjä. Kovasti hän muistiinpanoja vihkoonsa kirjoitti. Olis kiva löytää sekin vihko, kuten myös yöperhos-muistiinpanot ja piirrokset. Oli kiva lukea myös muiden kirjoittajien lintujuttuja, että hyvinhän tämä perjantai-ilta alkoi. On vähän väsynyt olo, meni töis pitkään.
- hande
Sie kun oot semmone - jäsen. Tämmöiset tervaiset terveiset sain tässä muutamna. Lapiomainen kämmen löi olalleni, että tekarit ja tahdistimen patteri irtosivat. No, yhissä kyläjuhlissa kävin.
- Heikunkeikku
hande kirjoitti:
Sie kun oot semmone - jäsen. Tämmöiset tervaiset terveiset sain tässä muutamna. Lapiomainen kämmen löi olalleni, että tekarit ja tahdistimen patteri irtosivat. No, yhissä kyläjuhlissa kävin.
No, sä sitte vetäsit, hampaattomalla suullas, leviän hymyn ja tervehdit lapiomiestä ystävällisesti ja poistuit sen jälkeen sukkelaan, ettei muutkin irtonaiset hommelit lähtis putoilemaan jos yltyis liian ystävälliseksi.
en harrasta lintuja,mut tääl metsän keskel ku asuu, niitä tulee sen takia seurailtua,mut,kyl menee monta lajia tunnistamatta. Keväällä ja syksyllä täällä on joutsen pariskunta,ne on upeita ja ihania kattella:)
- Olimme ajaneet
autoilla Valko-venäjän päästä päähän yhdessä päivässä ja pysähdyimme levätäksemme. Ennen kuin ehdimme kahvilalle joltakin kantauduimme korviimme outo ääntely, joka sai meidät äkkiä pysähtymään. Se kuulosti kaukaiselta laivan sumusireenin puhallukselta. Emme olleet nähneet täällä olevan ainakaan merta. Kohottaen käden suojelemaan silmiä katselimme miten korkealla taivaalla kaula ojossa, sääret sojossa, räpytellen siivillään ilmassa ja päästäen surullisia huutoja pyöri lintujen suurin parvi ja niiden outoja ääniä kiirivät yli seudun. Valkoisina välkkyivät suuria siipiä. Kattohaikarat parviin kokoontuvat kerääntyvät - sanoi joku. Ja uskollisia pesäpaikalle lintuja heittävät hyvästit omalle maaseudulle ennen lähtöjä pitkälle matkalle etäisiin maihin - lisäsin toinen. lumoutuneina pää kenossa seurasimme haikaroiden suorittama hyvästitanssi.
- RosaLiiin
mukava mukaansa tempaava tarina sinulla tänään. Tänään täällä oli myös kevään lämpimin päivä ja sen kyllä huomasi heti pihapiirissä. Peippoa ja västäräkkiä, mustarastas rapsutteli nurmikoita, sekin aamuyöstä laulaa kuusikonlatvassa niin kauniisti. Sen kun kuulee niin ei voi olla pysähtymättä ja kuuntelematta. Olen saanut harakkapariskunnan pihapiiriini, kiusaavat kattia ja rakentavat pesäänsä, aikamoisia risuja kuljettavat nokassaan. On hauskaa seurata kuinka ne suorastaan kiskovat risuja puista, edestakaisin taivuttaen. Haavoista ne helposti löytävät sen kuivan oksan. Tässä aikas lähellä on aikansa turvesuona palvellut rastunsuo, jonne vapo on lintuharrastajien iloksi ja myötävaikutuksella rakentanut hienon lintujärven torneineen. Siellä on tähän aikaan vuodesta käytävä katselemassa lintuja ja ennen kaikkea kuuntelemassa lintupoikien opastusta ja hyviä tarinoita. Mikä ja kenen ääni tuokin viserrys oli...miksi tuo joutsenpariskunta noin kovasti huutaa jne
- Heikunkeikku
...oli kiva kirjoitus. Noi harakat on kyllä hassuja. Ja varikset myös. Meillä nuo varikset kiusaavat kans kissoja. Heidän mielestään varmaankin tosi, hurjan mukavaa puuhaa :) Rohkeimmat varikset uskaltautuvat nyppäämään kissan hännästä. Kissa on, kuin ei huomaisikaan. Mukamas. Melkein kuulen kissan suupielistä tulevat kirosanat. Oikein näkee, että harmittaa. Kirjoitit tosta lintutornista. Sain idiksen. Menenkin pitkästä aikaa käymään lintujen katselupaikassa. Täällä Tuovilanjoki laskee mereen ja aivan siinä laskukohdassa on "katsomo" merelle päin. Siellä on paljon katseltavaa. Termospulloon kahvia, kiikarit, kamera, siinäpä se. Tämän asian teen huomenna. Kiitti vinkistä.
- rohkaista
tuota yksinäistä lintuharrastajaa. Eipä taida tosiaan olla kovin huipussaan nuorten harrastusten joukossa. Kuitenkin hauskaa, että aina joku nuori joskus innostuu. Itse olen lähinnä seuraillut lintuja lintulaudalla sekä marja- ja sienireissuilla. Mandariinisorsaa, joka on kaiken talvea asustellut tuossa naapurikaupungissa kävin katsomassa. Löysin netistä kuvan. Omat ei onnistuneet. Toivottavasti osoite toimii. http://www.vastavalo.fi/mandariinisorsa-aix-mandariinisorsa-156970.html
- sanoo_suttura*
ole lintuharrastaja, mitä se sitten tarkoitaneen? En myöskään ole koskaan kuvitellut omistavani siipiä enkä kotkan tai varpusen luonnetta...
- ent.tehtaantyttö
kirjoita lisää...ja samalla tavalla. Olet upea kertoja...minä näin sielunisilmissäni sinut nyt siinä...ja tämän hetken pienen pojan kanssa. Olipa kerrassaan upea...vaikka myös vähän haikea juttu..nooh, friidu nyt ei ihan vähästä..nii.i liikutu..nyt liikutuin. (lue ei myönnä;))että, liikuttuu... Kiitos. Hande. Hyvää Yötä. Hande. t.friidu
- tää hande
varmaan on, mutta tekee meistä pilaa ja minua harmittaa kun kellään ei ole aikaa analysoida häntä ja tarjota raukalle terapiaa.
- ent.tehtaantyttö
tää hande kirjoitti:
varmaan on, mutta tekee meistä pilaa ja minua harmittaa kun kellään ei ole aikaa analysoida häntä ja tarjota raukalle terapiaa.
ja mielestäsi myös tosi herkkä ja hyvä havainoitsija..minusta Hande on sellainen monilahjakkuus...jonka pitäsi saada kirjoittaa oikea kirja ja jopa itse kuvitattaa se... Halua ärsyttää on Handen huumoria;)) joka väliin tosi saa minutkin ärsyyntymään...varsinkin tämä seksijutut...mutta, hyvä kirjoittaja uskaltaa kirjoittaa elämän kaikista puolista..ei ainoastaan kukkasista...myös siitä rumuudesta... Nooh, en minä mikään ammattilainen ole arvioimaan kenenkään tekstejä suuntaan enkä toiseen..; kuhan vaan itsekseni ajattelen..että, enemmän tälläista tarinointa nii.i olisi mukava lukea..Handelta...koska, hän on hyvä... t.friidu
- hande
ent.tehtaantyttö kirjoitti:
ja mielestäsi myös tosi herkkä ja hyvä havainoitsija..minusta Hande on sellainen monilahjakkuus...jonka pitäsi saada kirjoittaa oikea kirja ja jopa itse kuvitattaa se... Halua ärsyttää on Handen huumoria;)) joka väliin tosi saa minutkin ärsyyntymään...varsinkin tämä seksijutut...mutta, hyvä kirjoittaja uskaltaa kirjoittaa elämän kaikista puolista..ei ainoastaan kukkasista...myös siitä rumuudesta... Nooh, en minä mikään ammattilainen ole arvioimaan kenenkään tekstejä suuntaan enkä toiseen..; kuhan vaan itsekseni ajattelen..että, enemmän tälläista tarinointa nii.i olisi mukava lukea..Handelta...koska, hän on hyvä... t.friidu
Et ole mikään tehtaantyttö. Sinä olet psykoanalyytikko. Mielen tietäjä. Se. Sinä.Olet.
- ent.tehtaantyttö
hande kirjoitti:
Et ole mikään tehtaantyttö. Sinä olet psykoanalyytikko. Mielen tietäjä. Se. Sinä.Olet.
tänään...täällä Stadissa niin tosi kaunis ilma..tässä suihkuun lähdössä...ja sitten naisellisesti kynnet vielä lakkaan...kauniit mekon päälle puen..ja lähden sinne näyttelyyn;)) nyt on kevät..vitsi tuossa vielä mietin..että, voisin jo saappaiden sijasta kyllä kevätnilkkurit hyvinkin laittaa jalkaani;)) On ihanaa olla keväisin nainen;)) Aurinko täältä sinne sulle Hande.. t.friidu
- hande
ent.tehtaantyttö kirjoitti:
tänään...täällä Stadissa niin tosi kaunis ilma..tässä suihkuun lähdössä...ja sitten naisellisesti kynnet vielä lakkaan...kauniit mekon päälle puen..ja lähden sinne näyttelyyn;)) nyt on kevät..vitsi tuossa vielä mietin..että, voisin jo saappaiden sijasta kyllä kevätnilkkurit hyvinkin laittaa jalkaani;)) On ihanaa olla keväisin nainen;)) Aurinko täältä sinne sulle Hande.. t.friidu
Pese kaikki paikat huolella, että raikkaana karkaat kylille. Kokeilin tässä itsekin vaimoni mekkoa taannoin. Maalasin hiukan joltain keskenjätetyllä huulipunallakin... Ilmetty Impi Umpilempi. Esa Pakarinen nousee haudastaan, että multa pölisee...
- ent.tehtaantyttö
hande kirjoitti:
Pese kaikki paikat huolella, että raikkaana karkaat kylille. Kokeilin tässä itsekin vaimoni mekkoa taannoin. Maalasin hiukan joltain keskenjätetyllä huulipunallakin... Ilmetty Impi Umpilempi. Esa Pakarinen nousee haudastaan, että multa pölisee...
siis, nyt jo himassa. Vitsi...kandee mennä katsoo, se Atskin hieno näyttely, jos vaan pääsee...joo..mut seuravan kerran en kyllä yksin lähde "ulos", saa olla viimeinen kerta..vitsi...meikä luuli että, tän ikäisenä ihan turvallista siis naisena..jo on lähtee "ulos" ja pari lonkeroo siinä sitte..ottaa, mut...ei saunaan olis pitänyt vielä lähtee jonku täysin tuntemattoman jäbän kanssa...onneks...sitä ikää...mulla kunnon mies kotona vitsi... Mikä siinä on että, pitääks mun vielä siis oikeesti venaa 5-10 vuotta...että, voin yksin lähtee naisena "ulos". Heti luullaan ku laittaa mekon päälle ja kevät korkkarit jalkaan nii..että, friidu on iskemässä: friidu siis on varattu nainen..joka tulee kunnollisesti ja tunnollisesti himaan..eikä lähde yhtään mihinkään saunomaan kenenkään tuntemattoman jäbän kanssa....friidu ei oo enää teini-iässä...friidu on aikuinen nainen. Täällä Stadissa tänään nii.i..tuntu et koko Stadi oli lähtenyt "ulos"...niin makee ilma..mikä siinä oli suulista sit ottaa...ja nauttii pari lasii kuoharii...;)ja katella Espan vilinää... Onks Suomessa vielä näin vanhakantaista..vinde..että, aina pitäisi mies olla käsipuolessa ja mukana...tai joku naisystävä? Jos, lähtee "ulos" Millä vuosituhannella me oikein eletään? Friidu on vapaa nainen menemään minne tahtoo...hitsi. Riittää että, oma mies antaa luvan;) t.friidu
- perhosia,
kylla..tuossa 10-15 v valissa kerailin niita ja muitakin 'motiaisia;]..perhosia tulikin yli300 eli 4 lasilaatikollista ja muita hyonteisia 1 laatikollinen, toin nuo sitten tanne atlannin taakse ja taalla ne ovat,ja niita nayttelen pojjiilleni ja seuraavalle sukupolvellekin.......kumma kylla,nuo varitkin ovat sailyneet vuosikymmenien ajan perhosten siivissa.. niin ja muutaman oikein ison perhosen olen taallakin kerannyt ja tallettanut. olen ajatellutkin elvyttaa yli 40 v vanhan harrastukseni elake paivieni ratoksi. eli ei muuta ,kun haavi huiskumaan. tere..lannenhunttari
- *rosoinen*
Joskus harmittaa harhantumiseni harrastuksesta, enää en laulun perusteella montakaan tunnista, keskikoulussa minulla oli innokas opettaja, vaan oliko joku toinen poika mielenkiintoisenpi... Kuikat ovat minulle säväytys. Neljänä kesänä sain mökkijärvellä niitä seurata. Onko havaintoni totta, sen kun vielä saisin tietää. Mielestäni kuikat pitävät poikueensa kasassa ja muonavahvuudessa vielä seuraavanakin kesänä, ja sama pari pesii aina uudellen valitsemallaan paikalla. Kyllä kurki minullekin on se jokin, kosketuspintaa olen läpi elämäni saanut. Toissa kesänä koin uudestisyntymisen melontaharrasukseen ja se antaa ainutlaatuisia näkymiä. Keski-Uudellamaalla oli vieläkin pakkasyö, ja punarinnat tankkaavat lintulaudalla, kelpaavat antimet närrillekin, ja niillä tuntuvat hoksottimet pelaavan, ainakin eineen hankinnassa, silloin mökilläkin niitä seurasin, apukepillä noukkivat sorsan leipiä järvestä.
- hande
Tulisko se iso,lempeäkatseinen mies puhumaan linnuista, ja luonnosta. Odottaessaan kiikaroi faunaa. Larus Ridibundus, Naurulokki kiisi kaarevin siivin ylitse. Haa, ensimmäinen leivonen. Tästä kyllä raportoin sille isollle miehelle. Onkohan se nähnyt jo Kirjosiepon, miulla on siitä eilen havainto 18.45 Missähän se viipyy.Aamulla lupasi tulla. Onkohan se sairas? Päivä nousee puoleen, linnut kyllä lisääntyvät, kuin lintupojan pettymyskin. Huokaisten hän laittaa kiikarit reppuun. Polkaisee pyörän alamäkeen. Iso mies on unohtanut pojan, hän juo viiniä. Seikkailee omituisten naisten kanssa netissä. Palokurki lentää pellon yli, kukaan ei rekisteröi...
- hyssykät
kylläpäs teki katalasti pienelle luontoystävälle. Ja ihan vaan alkon ja naisten takia niinkuin monet...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen
Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️662238Onko kaivattusi
kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.381853Vanhuksen varpaankynsien leikkaus 89 euroa...
Huh huh.......Parturikäynti olisi varmasti ollut 250 euroa? Kallis on suomi nykyään.1711480Viulu vaiennut
Eikö pisnikset suju ? Vai miksi pahin yrittäjä vouhka on "kadonnu" maan alle. 🤣211454Anne Kukkohovi. Myy likaisia alushousujaan.
Kuka ihme ostaa jonkun naisen likaisia alushousuja, menee lujaa kyllä tälläkin housujen myyjällä.761153Nainen, sellaista tässä ajattelin
Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost1771134Kyllä tekee kipeää
Luopua kaikesta mitä on elämässä saavuttanut😞 ei vaan ole enää yhtäkään hiljaista vuorokautta🤬211086Kauanko skuutteja on siedettävä? Ei tietoa liikennesäännöistä, ajellaan miten sattuu ja missä vain.
Kauanko on kestettävä sähköpotkulautojen terrorismismia? Niillä ajelevat eivät tiedä, tai jos tietävätkin, niin eivät vä1051064- 77919
En mä tiedä mitä tapahtuu
siis tykkäisitköhän musta oikeasti. Ehkä oot pelannu liikaa rahapelejä, ehkä rakastat tyhjiä arpoja.9912