Shar pei -pennut

Nele B.

Pentueesta on enää kaksi urosta ja yksi narttu jäljellä. Kaikki pennut ovat mustia, syntyneet 13.2.2009 Virossa, Pärnussa. Sekä pentueen isä (suomalainen) että äiti ovat menestyneet näyttelyissä. Pennut ovat eläinlääkärin tarkastamia, madotettu, mikrosirutettu, tarpeelliset rokotukset annettu ja rekisteröity Viron Kennellissä (koirilla on passit). Tutustu Shar pei rotuun Suomen Shar pei harrastajien sivuilla ja ota rohkeasti yhteyttä. http://koti.phnet.fi/sharpei/suomi/sharpei.php Kerro itsestäsi ja pentuun liittyvistä toiveistasi s-postitse: [email protected]. Lähetän mielelläni valokuvia. Pennut myydään mahdollisemman pian. Helsinki/Tallinn/Pärnu. Hintapyyntö 1000 euroa.

37

5487

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Suivaantunu

mennä tutustumaan Shar Pei rotuun! Siellä on niin paljon ihan täyttä potaskaa. Kauheat listat sairauksista, joita Shar Peit muka sairastaa! Minulla on jo toinen Shar Pei. Ensimmäinen tuli minulle aikuisena Venäjältä vuonna -97 ja kuoli 13 vuotiaana sairastamatta kertaakaan. Jokunen haaveri kävi, mutta niistäkin selvittiin aina tosi nopeasti. Nyt on meidän toinen "nuoriherra", joka täyttää syksyllä 9vuotta. Eikä silläkään ole ollut mitään vaivoja tai sairauksia. Kuulo on vähän heikentyny, mutta ei sen väliä, kun ei se kuunnellu kuulevanakaan = ). Maailman ihanimpia koiria. Ottakaa ihmeessä

• Nele B.

Hei, kiitos vastauksesta! Laitoin linkin lähinnä sen takia, että yksikään tuttuni ei ollut ikinä kuullut koko rodusta. Meidänkään koirat eivät ole sairastaneet ja meilläkin on jo toinen koira, kun ensimmäinen kuoli pitkän elämänsä jälkeen vanhuuteen. Onhan niistä sairastumisen riskeista hyvä tietää, mutta sairaudet uhkaavat muitakin rotuja yhtä lailla. Olen sitä mieltä, että parempi on ensin tutustua rotuun, ennen kuin ostaa kalliilla rahalla koiranpennun ja sitten into lopahtaa kesken. En haluaisi myydä koiraa sellaiseen perheeseen, jossa ei ole aitoa kiinnostusta. Olen kanssasi samaa mieltä: aivan ihana koirarotu on kyseessä.

• Että..
        Nele B. kirjoitti:

Hei, kiitos vastauksesta! Laitoin linkin lähinnä sen takia, että yksikään tuttuni ei ollut ikinä kuullut koko rodusta. Meidänkään koirat eivät ole sairastaneet ja meilläkin on jo toinen koira, kun ensimmäinen kuoli pitkän elämänsä jälkeen vanhuuteen. Onhan niistä sairastumisen riskeista hyvä tietää, mutta sairaudet uhkaavat muitakin rotuja yhtä lailla. Olen sitä mieltä, että parempi on ensin tutustua rotuun, ennen kuin ostaa kalliilla rahalla koiranpennun ja sitten into lopahtaa kesken. En haluaisi myydä koiraa sellaiseen perheeseen, jossa ei ole aitoa kiinnostusta. Olen kanssasi samaa mieltä: aivan ihana koirarotu on kyseessä.

Se että sinulla on ollut kaksi tervettä yksilötä niin ei nyt kerro vielä mitään . Tottakai perinnöllisistä sairauksista TÄYTYY kertoa !

• suivaantunut
        Että.. kirjoitti:

Se että sinulla on ollut kaksi tervettä yksilötä niin ei nyt kerro vielä mitään . Tottakai perinnöllisistä sairauksista TÄYTYY kertoa !

Ei todellakaan. Miksi pentua harkitsevalle pitäisi antaa lista joka sisältää 37 eri sairautta, joita on esiintyny Shar Peilla jenkeissä, jossa populaatio on kymmeniätuhansia Shar Pei yksilöitä???? Ja sitten vielä lista päälle, mitä kaikkia luonnevikoja voi olla??? Käykääpä katsomassa Bulldog yhdistyksen sivuilla. Tuleeko vaikutelma, että on yksi maailman sairaammasta rodusta kyse? Tai että vain alle 17% Bulldogeista enää parittelee, synnyttää tai hoitaa pentunsa itse?? Totta kai perinnöllisistä sairauksista pitää kertoa, mutta kun Shar Peilla on oikeastaan VAIN YKSI PERINNÖLLINEN SAIRAUS, JOKA ON OTETTAVA HUOMIOON. Ja sekin vain siinä tapauksessa, että aikoo kasvattajaksi. Ehei kuulkaa, ei rodun pr hommia hoideta alkuunkaan niin kuin Shar Pei harrastajat sen tekee. Minä olen kyllä nähnyt monta muutakin tervettä Shar Pei yksilöä, kuin omat huippukoirani. Ja tämän toisen koirani kasvattajan kanssa ollaan taas oltu tiivisti yhteyksissä, kun kaveria on haettu meidän Uunolle. Se kun on aina ollut toisen Shar Pein kanssa, niin ei se osaa olla yksin. Uunon pentueestakin on yhtä tapaturmaisesti kuollutta lukuunottamatta kaikki terveitä.... Pari veljeä vielä yli 7-vuotiaana tullut isäksikin jne... Että kyllä minulla on muutakin tietoa kuin "kaksi tervettä yksilöitä" Ja Shar Peini kasvattajalla sitä tietoa vasta onkin!!

• ...
        suivaantunut kirjoitti:

Ei todellakaan. Miksi pentua harkitsevalle pitäisi antaa lista joka sisältää 37 eri sairautta, joita on esiintyny Shar Peilla jenkeissä, jossa populaatio on kymmeniätuhansia Shar Pei yksilöitä???? Ja sitten vielä lista päälle, mitä kaikkia luonnevikoja voi olla??? Käykääpä katsomassa Bulldog yhdistyksen sivuilla. Tuleeko vaikutelma, että on yksi maailman sairaammasta rodusta kyse? Tai että vain alle 17% Bulldogeista enää parittelee, synnyttää tai hoitaa pentunsa itse?? Totta kai perinnöllisistä sairauksista pitää kertoa, mutta kun Shar Peilla on oikeastaan VAIN YKSI PERINNÖLLINEN SAIRAUS, JOKA ON OTETTAVA HUOMIOON. Ja sekin vain siinä tapauksessa, että aikoo kasvattajaksi. Ehei kuulkaa, ei rodun pr hommia hoideta alkuunkaan niin kuin Shar Pei harrastajat sen tekee. Minä olen kyllä nähnyt monta muutakin tervettä Shar Pei yksilöä, kuin omat huippukoirani. Ja tämän toisen koirani kasvattajan kanssa ollaan taas oltu tiivisti yhteyksissä, kun kaveria on haettu meidän Uunolle. Se kun on aina ollut toisen Shar Pein kanssa, niin ei se osaa olla yksin. Uunon pentueestakin on yhtä tapaturmaisesti kuollutta lukuunottamatta kaikki terveitä.... Pari veljeä vielä yli 7-vuotiaana tullut isäksikin jne... Että kyllä minulla on muutakin tietoa kuin "kaksi tervettä yksilöitä" Ja Shar Peini kasvattajalla sitä tietoa vasta onkin!!

Shar peillä on ongelma, jota ei pidä vähätellä. Kun nyt ollaan mitä ilmeisemmin menossa Ruotsin mallin mukaan, eli koirissa ei pian saa enää arvostella hyvin arvosanoin liikajalostettua koiraa, niin tarkoittaa se sitä, että myös shar pei tulee olemaan erityisen tarkkailun alla. Ja eihän rodun kategorioiminen välitöntä tarkkailua vaativaksi roduksi ole mikään sattuma, vaan se on pitkän linjan harkinnan tulos, siinä on kyselty laajempaakin mielipidettä kuin vain muutamien rodun harrastajien henkilökohtaisia kokemuksia... Liikajalostus ja terveys on siis pinnalla nyt suomessakin, kuten muuallakin maailmassa. Ruotsissa tähän on jo siis keretty reakoidakin. Liika jalostetut rodut on jaettu kolmeen kategoriaan: välitöntä huomiota vaativat, kasvavaa huomiota vaativat ja tarkkailun alla oleviin rotuihin. Shar Pei kuuluu rotuna tuohon ensimmäiseen ulkomuodon liioiteltujen piirteidensä ansiosta. Välittömän huomion tarve tarkoittaa sitä, että koiran terveys on laitettava etusijalle aina, vaikka koiralla olisi muuten miten yli-ihanan liioitellut piirteet tahansa... Siksi Shar Pei yhdistys kantaa esimerkikllisesti vastuullisuutensa ottaessaan ensimmäisenä asiana esille koirien teveyden. Tarkoitus ei olekaan tehdä pr työtä rodun eteen, vaan kantaa huolta koirien terveydestä ja hyvinvoinnista.

• ...
        ... kirjoitti:

Shar peillä on ongelma, jota ei pidä vähätellä. Kun nyt ollaan mitä ilmeisemmin menossa Ruotsin mallin mukaan, eli koirissa ei pian saa enää arvostella hyvin arvosanoin liikajalostettua koiraa, niin tarkoittaa se sitä, että myös shar pei tulee olemaan erityisen tarkkailun alla. Ja eihän rodun kategorioiminen välitöntä tarkkailua vaativaksi roduksi ole mikään sattuma, vaan se on pitkän linjan harkinnan tulos, siinä on kyselty laajempaakin mielipidettä kuin vain muutamien rodun harrastajien henkilökohtaisia kokemuksia... Liikajalostus ja terveys on siis pinnalla nyt suomessakin, kuten muuallakin maailmassa. Ruotsissa tähän on jo siis keretty reakoidakin. Liika jalostetut rodut on jaettu kolmeen kategoriaan: välitöntä huomiota vaativat, kasvavaa huomiota vaativat ja tarkkailun alla oleviin rotuihin. Shar Pei kuuluu rotuna tuohon ensimmäiseen ulkomuodon liioiteltujen piirteidensä ansiosta. Välittömän huomion tarve tarkoittaa sitä, että koiran terveys on laitettava etusijalle aina, vaikka koiralla olisi muuten miten yli-ihanan liioitellut piirteet tahansa... Siksi Shar Pei yhdistys kantaa esimerkikllisesti vastuullisuutensa ottaessaan ensimmäisenä asiana esille koirien teveyden. Tarkoitus ei olekaan tehdä pr työtä rodun eteen, vaan kantaa huolta koirien terveydestä ja hyvinvoinnista.

...kantoi myös esimerkikkilisesti vastuunsa koirien terveyden edistämisestä, tuodessaan ilmi linkin, jossa koiran terveys on pääosassa. Tällaisen koiran otossa siis pääpainon tulee olla koiran hyvinvoinnin edistämisessä, ei missään harrastajien "oi miten minulla on ihana mussukka" -jutuissa.

• ryynis
        suivaantunut kirjoitti:

Mielestäni on paljon esimerkillisempää kertoa mitä sairauksia rodussa esiintyy (vaikka ne olisivatkin vähäisiä) kuin jättää nämä asiat "tää-on-muuten-niin-ihana-rotu"-puheiden varjoon.

• ryynis
        suivaantunut kirjoitti:

Jos Shar Pei on mielestäsi perusterve jne. rotu, niin miksi se on Ruotsin Kennelliiton "välitöntä huomiota vaativien" rotujen listalla..? ;p

• 7 vuoden kokemus
        ryynis kirjoitti:

Jos Shar Pei on mielestäsi perusterve jne. rotu, niin miksi se on Ruotsin Kennelliiton "välitöntä huomiota vaativien" rotujen listalla..? ;p

Miksi Villakoira on tällä samalla listalla tai Mäyräkoira? En minä osaa siihen vastata MUTTA TOSIASIA ON, ETTÄ TÄMÄ SHAR PEI K E R H O N (Huom! Ei virallinen rotuyhdistys!!!!) lista on suomennos Amerikkalaiselta sivustolta, jossa on lueteltu taudit -70 luvulta asti ja koirakannasta JOKA KÄSITTÄÄ KYMMENIÄTUHANSIA YKSILÖITÄ!!!
        Sillä listalla mm. sanotaan että aiemmin lonkkaniveldysplasia oli rodussamme todella iso ongelma, mutta perusteellisella työllä se on saatu kuriin. Siis HALOO Suomessa on lonkkakuvattu alle 10 yksilöä, että miten täällä on voitu tällaiseen asiaan edes vaikuttaa????

Eli se pitäisi esittää siten, että 15.000 TERVEEN KOIRAN LISÄKSI ON OLLUT KOIRIA 290, JOISSA ON TAVATTU SEURAAVIA SAIRAUKSIA....

Vain se antaisi oikean painotuksen tälle asialle.

En missään nimessä halua väheksyä sairauksia JOTKA TODELLA OVAT UHKANA TÄLLE RODULLE, mutta laittaisin esim. Linssi Luksaation kohdalle merkinnän, että Suomessa EI OLE YHTÄÄN TAPAUSTA ESIINTYNYT ja pvm perään.

JA SITTEN VIELÄ PYYNTÖ: TE JOTKA ETTE K O S K A A N OLE SHAR PEITA EDES LUONNOSSA NÄHNY, PLEASE ÄLKÄÄ ESIINTYKÖ ASIANTUNTIJOINA!!!!

Kaiken mmailman Hanna Tattiset haluaa päteä asialla, josta eivät mitään tiedä ja piste.
        Amerikkalainen Shar Pei on paljon liioiteltumpi, kuin Suomalainen. Siellä ihannoidaan kurttuisuutta, kun taas Suomessa on hylkäävä virhe jos kurttuja on muualla kuin päässä, pari hartioilla ja pari hännän tyvessä.

Laita minulle sellaisen ihmisen yhteystiedot, jolla on Shar Pei jonka kurttuja tarvitsee PÄIVITTÄIN TAI EDES VIIKOTTAIN TAI EDES KUUKAUSITTAIN hoitaa ja rasvata, niin minä annan sinulle 100 (sata) euroa riihikuivaa rahaa!

Koiran on oltava Suomeen rekisteröity, eikä se saa olla jenkki tai jenkkituontien jälkeläinen suoraan alenevassa polvessa.

• tosi on
        ... kirjoitti:

Shar Peilla on ongelma, voisitko tarkentaa mikä on sen ongelma.
        JA VOISITKO V***U KERTOA MONTAKO SHAR PEITA OLET ELÄÄÄMÄSI AIKANA TAVANNUT????

Minä tiedän, ettet yhtään. Sen näkee näistä sun argumenteistasi. Mutta sano se julkisesti, että puhut vaan aivan läpiä päähäsi
        Onneksi on ihmisä, jotka eivät usko pelkkiin kuulopuheisiin.

• maasupilami
        tosi on kirjoitti:

Minä tiedän, ettet yhtään. Sen näkee näistä sun argumenteistasi. Mutta sano se julkisesti, että puhut vaan aivan läpiä päähäsi

Ja jos myyt pennun Kennelliiton omistajanmuutos kaavakkeella niin siellä kyllä iha erikseen mainitaankin että näistä mahdollisista rotutyypillisistä sairauksista tulee kertoa!!!ei se sitä tarkoita että Shar peisi sairastuu takuulla johonkin tms.mutta ne on hyvä tietää ja tulee tuoda kasvattajana ostajan tietoon.Itsellä 2 Shar peitä eikä muita ongelmia kun korvatulehdukset jotja johtuvat Shar peille tyypillisistä ahtaista korvakäytävistä...

• suivaantunut kirjoitti:

Rotuun en ota kantaa kun en tunne sitä. Nykyään JTO:n tullessa kuvioihin mukaan, pitää mahdollisimman paljon vikoja rodusta löytää ennenkuin JTO menee läpi, siltä ainakin monen rodun kohdalla tuntuu.
        Se mitä joskus on kuultu huhuna/havaittu/luultu. . . . . jossakin päin maailmaa pitää kirjoittaa se siihen JTO:n ylös. Monta kertaa on mieleni tehnyt kysyä mustaa valkoisella todetuista tapauksista, joissa eläinlääkäri allekirjoituksellaan vahvistaa diagnoosin.
        Sairausten vastustaminen on tärkeetä, mutta onko yleensäkään mitään mieltä siinä että näitä ns. kauhukuvia maalaillaan eri rotujen kotisivuilla, peloittaen monta roduista kiinnostunutta veks. Kaikki kun eivät osaa kyseenalaistaa ja tajua eroa , vaan luukevat että pitkä lista vikoja mitä joku rodun edustaja on ehkä sairastanut joskus kapinan ajoilla.

• ryppykasa
        umalehtinen kirjoitti:

Rotuun en ota kantaa kun en tunne sitä. Nykyään JTO:n tullessa kuvioihin mukaan, pitää mahdollisimman paljon vikoja rodusta löytää ennenkuin JTO menee läpi, siltä ainakin monen rodun kohdalla tuntuu.
        Se mitä joskus on kuultu huhuna/havaittu/luultu. . . . . jossakin päin maailmaa pitää kirjoittaa se siihen JTO:n ylös. Monta kertaa on mieleni tehnyt kysyä mustaa valkoisella todetuista tapauksista, joissa eläinlääkäri allekirjoituksellaan vahvistaa diagnoosin.
        Sairausten vastustaminen on tärkeetä, mutta onko yleensäkään mitään mieltä siinä että näitä ns. kauhukuvia maalaillaan eri rotujen kotisivuilla, peloittaen monta roduista kiinnostunutta veks. Kaikki kun eivät osaa kyseenalaistaa ja tajua eroa , vaan luukevat että pitkä lista vikoja mitä joku rodun edustaja on ehkä sairastanut joskus kapinan ajoilla.

Itselläni on 6kk vanha shar pei pentu ja ei ole aikaisempaa kokemusta rodusta, heti alkajaisiksi annoin nappuloita jossa on 3% perunaa ja siitä alkoi rapsuttelu ja karvan lähtö, (uskon ainakinettä se johtui perunasta). Siirryin raaka ruokintaan, naudan mahaa ja riisiä, koira ainakin tykkää ja kovasti sitä on suositeltu. Minua ei ainakaan huoleta sairaudet, mitä olen lukenut sharpein voivan sairastua. Ne hoidetaan jos niitä tulee. Koira on ihana, ainut ongelma mikä on. se vetää henkikurkussa kaikkien polkupyöräilijöiden perään samoin autojen ja ne vieraat ihmiset !!!!!!!! Aina pitää haukkua ja ei varmasti anna kenenkään heti silittää.
        Olemme menossa pentukoulutukseen jos siitä olisi vaikka apua. Onko muilla shar pein omistajilla ollut samanlaisia ongelmia, hyviä vinkkejä kaivattaisiin!

• ...
        tosi on kirjoitti:

...että rotu on liikaa jalostettu ulkonäkökeskeisesti ja terveystekijät on unohdettu kyseisessä ulkonäkö vouhkaamisessa.

Ja kuten sanottu, rotujen kategrointi tarkkailun alaiseksi ei ole kiinni yksittäisten kasvattajien tai harrastajien kokemuksista, vaan se johtuu rodun yleisestä linjauksesta.

Lisäksi yksittäisen ihmisen on vaikea puhua läpiäpäänsä kennelliiton, sekä vastaavan ruotsalaisen organisaation linjauksista, sillä kyseiset asiat ovat hyvin helppo tarkastaa kyseisten organisaatioden linjauksista.

• -pei-
        ryppykasa kirjoitti:

Itselläni on 6kk vanha shar pei pentu ja ei ole aikaisempaa kokemusta rodusta, heti alkajaisiksi annoin nappuloita jossa on 3% perunaa ja siitä alkoi rapsuttelu ja karvan lähtö, (uskon ainakinettä se johtui perunasta). Siirryin raaka ruokintaan, naudan mahaa ja riisiä, koira ainakin tykkää ja kovasti sitä on suositeltu. Minua ei ainakaan huoleta sairaudet, mitä olen lukenut sharpein voivan sairastua. Ne hoidetaan jos niitä tulee. Koira on ihana, ainut ongelma mikä on. se vetää henkikurkussa kaikkien polkupyöräilijöiden perään samoin autojen ja ne vieraat ihmiset !!!!!!!! Aina pitää haukkua ja ei varmasti anna kenenkään heti silittää.
        Olemme menossa pentukoulutukseen jos siitä olisi vaikka apua. Onko muilla shar pein omistajilla ollut samanlaisia ongelmia, hyviä vinkkejä kaivattaisiin!

Itellä siis otsikkoon viitaten sharpei narttu, ikää 5,5kk. On jo toinen sharpei. Meidänkin sharppu rientää aina välillä autojen, pyöräilijöiden ja ihmisten(etenkin lenkkeilijät)perään. Tosin neiti on vaan niin sosiaalinen ja kiinnostunut että sen tekee.
        Allergiat/tai pikeminkin ruokasopimattomuudet ovat kiusaneet hiukan aiheuttaen kutinaa...Kasvattaja/kennel suositteli meille Profilum(mustista ja mirristä saa ainakin) sekä barffiruokaa. Lisäksi vain hirvenluita, ei possua/nautaa paljoa. Tosin annan omalleni profilumia, päälle viiliä tai kotiruokaa..mysö siis possua ym..mutta erityisesti popluja en halppiksia enää anna.
        Musta erityisen tärkeää tuon haukkumisen poissulkemiseksi on viedä koira jo ennen rokotuksia tutustumaan rohkeasti muihin ihmisiin ja koiriin, kasvattajakin suositteli, kunhan katsoo mitä syö ja mitä koira tapaa. Kannattaa myös jättää pois koiran vouhoonnuttaminen esim. kun joku tulee käymään tai vastaavaa, niin se haukuminen jää heti pienestä pois. Oma koirani kulki pannassa jo 9viikkoisena.
        Tassuja kannattaa muuten pestä mäntysuovalla...jos tulee furungioosia käytä lisäksi k-hex sparaytä....(meillä ainut ongelma). Silmät rähmivät siitepölyaikaan, jäi pois kun huhdeltin kuono ja silmän aluset vedellä 1xpvä.Nyt ei rähmi kun joskus. Korviin öljyä tupolla ja puhdistaa puikoilla sen mitä näkee.
        Tuohon vetämisongelmaan otan itse henk koht.muutaman tunnin koirakoulutusta...kerron sit vinkit!!
        Yleisesti: Sharpein viat ovat liioiteltuja, suurin osa ongelmista on erilaiset allergiat/ruokaan nimenomaan liittyvät..ja furungiosia on kuten mastiffityyppisillä koirilayleensäkin ollutaika monilla.Aiempi koira eli 13v, kuoli vanhuuteen, muuten terve.

• elj

mä oon sun kanss samaa mieltä. nejotka luulevat tietävänsä eivät loppujen lopuksi tiedä paskaakaan

• pentua harkitseva

haluaisin tietää aiheuttaako shar pei astmaa tai allergiaa. harkitsemme koiraa mutta perheessämma esiintyy sekä astmaa että allergiaa.

• .....

voisiko joku kertoa rotuja koirista jotka eivät aiheuttaisi allergiaa tai astmaa. olisi mukava kuulla myös kokemuksista. perheessämme on allergiaa ja astmaa, mutta haluaisimme silti koiran. ennen meillä on ollut kultainen noutaja. ei aiheuttanut allergiaa koska oli tottunut vauvasta asti.=)

• ._.
        ..... kirjoitti:

voisiko joku kertoa rotuja koirista jotka eivät aiheuttaisi allergiaa tai astmaa. olisi mukava kuulla myös kokemuksista. perheessämme on allergiaa ja astmaa, mutta haluaisimme silti koiran. ennen meillä on ollut kultainen noutaja. ei aiheuttanut allergiaa koska oli tottunut vauvasta asti.=)

en löytäny mistää vastausta kun olin saanut sähköpostin siitä että viestiini oli vastattu. voisiko joku auttaa!

• .....
        ..... kirjoitti:

jos vastaat siihen allergia tai koira juttuun niin voitko vastata tänne en muuten löydä vastausta

• Nele B.

Hei, kiitoksia mielenkiinnostasi! Meidän perheessämme kenelläkään ei ole allergiaa tai astmaa, siksi asia piti varmistaa asiantuntijalta. Hänen vastauksensa on alla. t: Nele "Kaikki koirat periaatteessa altistavat astmalle tai allergialle. Allergiassa ja astmassa on kyse koiran hilseestä, joka altistaa ihmiset. Sama koira voi aiheuttaa toiselle ihmiselle allergisia oireita kun taas toiselle se ei aiheuta. Jos perheessä on olemassa allergiaa en suosittele koiran hankkimista. Tunteen tasolla on vaikeaa luopua koirasta johon on kiintynyt kun allergia pahenee. En ole kuullut keltään ettei shar pei aiheuttaisi allergiaa. Joten kyllä se sitä aiheuttaa. Jos perhe todenteolla kuitenkin haluaa koiran suosittelen ulkokoiran hankintaa jolloin altistus koiran hilseelle ei ole jatkuvaa."

• maasupilami

Shar peit hilseilevät kyllä niinkuin koirat yleensä eli voivat aiheuttaa.Jotkut yksilöt enempi,jotkut vähempi.

• Kiinnostunu

Olisin kiinnostunut urospennusta. Tuleeko Shar Pei poika leikatun Suomenajokoira nartun 5v. kanssa juttuun, vai onko sellainen ärhäkkä päällepäsmäri? Narttumme on rauhallinen -jopa flegmaattinen- paitsi kun mieheni pukee metsästysvaatteet päälle. Kiitos vastauksestasi

• Nele B.

Hei, laittaisitko s-postiini: [email protected] yhteystietosi (nimi, puh. & sähköpostiosoitte, paikkakunta), niin otan yhteyttä. Pennut ovat siskoni perheessä ja siellä on vain shar pei- rotua. Luulen, että jokainen koira on luonteeltaan erilainen, en osa sanoa, miten pentu käyttäytyisi teillä kun siellä on jo koira. Onko teillä käynyt muita koiria kylässä? Miten koiranne suhtautuu hänen kotiinsa tuleviin koiriin? t: Nele

• maasupilami

shar peiden luonteessa on se etteivät välttämättä tule juttuun toisten koirien kanssa.Itselläni 2 sharppia ja molemmilla tämä ongelma.Poikkeuksia tietenkin on joten älkää nyt aloittako keskusteluja"kyll meidän koira ainakin..blaablaa"ne nyt vaan on sellaisia tulisieluja ja vähän varautuneita paitsi omaa väkeä kohtaan.yleensä.

• natalindoff
        maasupilami kirjoitti:

shar peiden luonteessa on se etteivät välttämättä tule juttuun toisten koirien kanssa.Itselläni 2 sharppia ja molemmilla tämä ongelma.Poikkeuksia tietenkin on joten älkää nyt aloittako keskusteluja"kyll meidän koira ainakin..blaablaa"ne nyt vaan on sellaisia tulisieluja ja vähän varautuneita paitsi omaa väkeä kohtaan.yleensä.

osaako kukaan kertoa kannattaako ottaa 5 vuotiasta shar peita vaikka taloudessa on kissa? onko kokemuksia????

• esim.

kuljetus suomeen ja onko koirilla exprot pedigree?

• fawn-värinen poika

on mulla, ja se kävelee niin nätisti mun vieressä kun ollaan lenkillä mutta ootas ku tulee toinen koira vastaan... se ei välitä toisita ihmisistä, autoista, pyöristä ollenkaan mutta toinen koira tai kissa ja se lähtee vetään. muuten sitä ei tarvitsisi edes pitää remissä kun se osaa niin nätisti kävellä vieressä, mutta just sen takia kun on muita koiria olemassa niin on pakko pitää.

kuinka ootte saanut shar pei-uroksenne kuriin? koska mä en meinaa tätä saada en karkilla eikä millään, ainut joka on tähän asti auttanu on ollu juokseminen, jos mä lähen juokseen ku mä näen koiran niin tää mun koira on heti mukana eikä välttämättä edes huomaa toista koiraa. mutta kyllä on kurjaa jos pitää aina juosta ku mielipuoli välillä kun ollaan lenkillä...

• Shar peille
        fawn-värinen poika kirjoitti:

on mulla, ja se kävelee niin nätisti mun vieressä kun ollaan lenkillä mutta ootas ku tulee toinen koira vastaan... se ei välitä toisita ihmisistä, autoista, pyöristä ollenkaan mutta toinen koira tai kissa ja se lähtee vetään. muuten sitä ei tarvitsisi edes pitää remissä kun se osaa niin nätisti kävellä vieressä, mutta just sen takia kun on muita koiria olemassa niin on pakko pitää.

kuinka ootte saanut shar pei-uroksenne kuriin? koska mä en meinaa tätä saada en karkilla eikä millään, ainut joka on tähän asti auttanu on ollu juokseminen, jos mä lähen juokseen ku mä näen koiran niin tää mun koira on heti mukana eikä välttämättä edes huomaa toista koiraa. mutta kyllä on kurjaa jos pitää aina juosta ku mielipuoli välillä kun ollaan lenkillä...

Jos tulee aina samanlaisessa tilanteessa koiran kanssa ongelmaa, niin opettakaa sille jokin sijaistoiminta. Jos sillä on kiva lelu tai makupala, johon voitte koiranne ehdollistaa, niin kannattaa opettaa.

Meillä Sharppu aina kaatoi muksun, kun se tuli koulusta, kunnes sille opetettiin ottamaan pehmoporkkana suuhun. Nyt se touhuaa se porkkana suussa ja menee kiltisti pojan huoneeseen ja rauhoittuu sinne läksyjä tekemään. Porkkana toimii myös ulkona, jossa oli ongelmana toiset koirat. Se osaa jo vilkuilla taskun suuntaan, kun toinen koira tulee näköpiiriin. Ohitus tapahtuu siten, että sen huomio on kokonaan kiinnittyny porkkanaan ja toinen koira voi ohittaa vaikka metrin päästä. Ja kun tilanne on ohi niin armotonta kehumista. Kotona poika vie porkkanan takaisin eteisen hyllylle koiran kanssa ja kehuu sitä sitten siinä. Vaatii harjoittelua mutta toimii....

• Mysiikki

Haluamme Sharpei koiran! Sukupuolella ei ole väliä.
      Onko teillä tietoa mistä voisi kysellä.
      Olimme yhteydessä rotuyhdistykseen, mutta kaikki pennut olivat etelä-suomessa ja me asumme pohjoisessa.

Siis pliis jos jollakulla on tuttua joka tietää tai jolla itsellään olis pentuja max 300km Oulusta niin ottaisimme infoa kiitollisuudella vastaan.

t: Mysi

• shar pei 2010

ei taida oikein täällä oulua arealla olla noita shar pei koiria.Itselläni on yksi shar pei jonka hain etelästä ja toisen haen myös ensikuussa etelästä. :/ mutta kannattaahan se varanvuoksi tutkia kaikki eläinsivut missä myydään koiria että jos satut löytämään oman pienen sharpun=)

• Sharppu
        shar pei 2010 kirjoitti:

ei taida oikein täällä oulua arealla olla noita shar pei koiria.Itselläni on yksi shar pei jonka hain etelästä ja toisen haen myös ensikuussa etelästä. :/ mutta kannattaahan se varanvuoksi tutkia kaikki eläinsivut missä myydään koiria että jos satut löytämään oman pienen sharpun=)

Shar peit Oulun seudulla -> www.goldenorpheus.net

• Calle Nantoun

Minulla on mahongin värinen 11½ vuotias uros shar pei. On sairastanut pennusta saakka shar pei -kuuimetta, joka on hoidettu metagam lääkkeellä ja menee yleensä ohi muutamassa hetkessä ja kuumekohtauksia on tullut hyvin harvoin ei edes joka vuosi. Ja sen kanssa pärjää. Olen käyttänyt kokeissa ihan oman mielen rauhani takia muutaman vuoden välein, jotta tiedän, ettei ole kehittynyt kuumeesta amyloidista. Shar peimme on aivan uskomattoman hieno ja älykäs professori. Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että rotu on sopiva aikuisille (ei lapsiperheeseen), jolloin se saa olla rauhassa ja miettiä omia asioitaan. Vahtikoira se on, mutta erittäin kiltti. Hienompaa koiraa saa hakea. Sen kanssa voi mennä vaikka minne, osaa käyttäytyä. Upea rotu. Narun toisessa päässähän se vika useimmiten koirien kanssa on.

• SPF

Perjantaina 21.11.-14 vein eutanasiaan ihanimmista ihanimman koiran, huostaanoton seurauksena luokseni saamani Shar Pein, suuri sydäminen, urhea, lapsia jumaloiva, ylpeä, nöyrä, täysin käsittämättömän kuninkaallinen koira. Sairasti vaikean munuaistulehduksen ja alkoi kuihtua, nöyränä kärsi sitäkin ja painon pudottua 20%, nestehoitojen...jälkeen, päätös oli antaa hänelle enkelin siivet

• kotimainen paras

Ja niitä Virolaisia pentuja taas. Ostakaa nyt ihmisen näin laman aikana kotimaista!

• koiranomistaja

Shar Pei tuntuu todella terveeltä verrattuna niihin lyhytkuonoisiin jotka eivät edes osaa nukkua makuuasennossa kun ei ilma kulje. Näitä rotuja on monta, enkä pysty ees samaistumaan siihen että sellainen hyvä vanhalla ihmiselle kun koira ei jaksa liikkua kuin se 100 metriä hiljaa kävellen, ei saa ilmaa eikä sydän jaksa.

Shar Pei ei ole minun rotuni mutta en pelkäisi myöskään ostaa sellainen.

• kutiaa koko torttu

Voi kun ihanaa! Minä voisi ostaa yhden pennun. Saako tarjousta? Minä sain pukilta 200 euroa ja toiselta samanlaiselta 100 euroa ja siltä kolmanneltakin vielä vähän (sekä taudin). Mulla olisi nyt 600 euroa ja saat vaihdossa melko uuden pölynimurin ja terhi 375:n (paljon käytetty ilman airoja). Voiko tulla katsoa? Tarviin koirun, kun tuo elämä heittää. olen kuullut että sharpei ihgu.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miten reagoisit

Jos ikäväsi kohde ottaisi yhteyttä?
      Ikävä
      77
      3184
    2. Olisiko kaivattusi

Sinulle uskollinen? Olisitko itse hänelle?
      Ikävä
      49
      2400
    3. Ihana nainen

Suukotellaanko illalla?☺️ 🧔🏻🫶
      Ikävä
      32
      2117
    4. Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen

Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa
      Sinkut
      481
      2112
    5. Ootko koskaan miettinyt että

miksi kaivatullasi ei ole puolisoa?
      Ikävä
      137
      1879
    6. Huomenta ihana

Mussu ❤️.
      Ikävä
      31
      1745
    7. Ryöstö hyrynsalmella!

Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313
      Hyrynsalmi
      29
      1731
    8. Sukuvikaako ?

Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne
      Iisalmi
      10
      1569
    9. Joskus mietin

miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi
      Ikävä
      5
      1290
    10. Hyvää yötä

Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani
      Tunteet
      6
      1254
    Aihe