Poliisin turhat kiireet

Ajelin tuossa viime torstaina (23.04) hyvällä keskinopeudella Tampereelta Lappiin ja Oulussa koukkasin keskustan kautta ja pohjoisen alikulusta (oikeustalon kupeesta) taas takaisin nelostielle. Ajoin Kajaanintien oikeaa kaistaa, kuten kuuluu ja peileistä huomasin kolmen "poliisimaijan" ilmestyneen vasemmalle kaistalle taakseni "kärkkymään". No, minä sain tietysti liikennevaloista hyvän lähdön ja pääsin ekana kääntymään nelostielle, eli Oulun motarille. Kaikilla kolmella poliisipartiolla näytti olevan yhtä kiire, vaikka yksi kääntyikin jo Oulujoen sillan jälkeen rampille (Oulu-Kuusamo). Kaksi jatkoi kovaa ylinopeutta (ilman hälyjä) pohjoista kohti, minäkin samaan suuntaan lievää ylinopeutta, mutta niin paljon poliiseille jääneenä, että heitä ei enää pitkillä suorillakaan näkynyt. Sitten alkoi se motarin jälkeinen leveäkaistatie! Minä jatkoin edelleen sitä samaa tasaista nopeutta ja jopa tuli porukkaa perä edellä vastaan. Kaikista ohi vaan ja lopulta siinä edessä olivat ne motarilla kiirettä pitäneet poliisitkin. Niistäkin ohi vaan pienellä ylinopeudella (rajoitus 15) (toinen kylläkin kääntyi just muualle), ja hetikohta perään ohi myös etummaisen poliisiauton edellä ajaneesta henkilöautosta ja rekasta. Kyllä oli taas ihan turhaa kiirettä poliiseilla, kun lopulta jalkoihin jäivät. Ei sen nopean liikkumisen (suuren keskinopeuden) salaisuus ole kovat suoranopeudet, vaan jatkuva tasaisenvarma nopeus, jota pidetään yllä pedaalia nostamatta. On se nähty ennenkin. Kerran Pudasjärven suunnalta lähestyttiin Oulua ja poliisit hiillostivat jokaisen takaluukussa ja koukkivat ohi minkä ehtivät, ensimmäisenä minusta ohi. Loppujen lopuksi oltiin sitten rinnakkain samoissa liikennevaloissa oikeustalon kohdalla. Voisin reilusti yli 3 milj. km:n ajokokemuksellani opastaa enemmänkin, mutta en nyt ehdi, kun on muutakin puuhaa.

10

677

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Late Lapista

Kyllä se on poju niin jotta 15KM/H ylinopeuksilla ET PITKÄÄN PYÖRÄILE SUOMESSA ILMAN SAKKOJA! Satasen rajoituksella voit ajaa sen 109 km/h ilman jotta saat sakkoja, mutta jos ajat 110 km/h tulee vähintäänkin se rikesakko, näin on näreet! Minä olen aloittanut autoiluni 1960 luvun alussa, kilometrejäni en ole mittaillut , mutta tiedän jotta paljon niitä on, koska olen ajellut AMMATIKSENIKIN autoja! Nytkin on pirssejä hoteissani 3 vanhimmasa on mittarissa 890 000 km, toisessa 860 000 km ja kolmannessakin jo 470 000km! Mikä helevetin pakkomielle sinulla on valehdella? jotta sinulla on erikoisluvat ylinopeuksiin! Late Lapista!

• Minulla on esittää lappu, jonka mukaan olen ajanut 80:n alueella 12 km/h ylinopeutta, eikä sitä katsottu rikesakon arvoiseksi, joten selvisin huomautuksella. Laitankin siitä kopion sähköpostiisi todisteeksi, minullahan on osoitteesi.

• juuu....
        Kairakettu kirjoitti:

Minulla on esittää lappu, jonka mukaan olen ajanut 80:n alueella 12 km/h ylinopeutta, eikä sitä katsottu rikesakon arvoiseksi, joten selvisin huomautuksella. Laitankin siitä kopion sähköpostiisi todisteeksi, minullahan on osoitteesi.

Minä taasen ajoin poliisia vastaan 92km/h (navigaattorin mukaan, eli aika luotettavaa) ja rajoitus 80. Ei kääntyneet perään, sama toistui hetken päästä kun tuli toinen liikkuvan partio vastaan. Ei ne kai jaksaneet perään lähteä, tai sitten minulla on tosiaan joku lupa ajaa pientä ylinopeutta, ei ollut ensimmäinen kerta kun näin kävi. Nuo tilanteet oli omalla autolla, muut on tulleet töissä isolla autolla. (40 alueella n. 50 vauhtia jne) Alkuperäiseen viestiisi sanon vaan, että noinhan ne "normi" autoilijatkin toimii. Kauhea kiire mukamas johonkin ja silti sitä aikaa ei sillä koheltamisella voiteta yhtään. Poliiseilla sentään on yleensä kiire johonkin ja sillä voitetulla minuutilla saattaa olla jopa merkitystä. Tosin silloin käyttänevät myöskin vilkkuja ja sireeniä.

• juuu.... kirjoitti:

Minä taasen ajoin poliisia vastaan 92km/h (navigaattorin mukaan, eli aika luotettavaa) ja rajoitus 80. Ei kääntyneet perään, sama toistui hetken päästä kun tuli toinen liikkuvan partio vastaan. Ei ne kai jaksaneet perään lähteä, tai sitten minulla on tosiaan joku lupa ajaa pientä ylinopeutta, ei ollut ensimmäinen kerta kun näin kävi. Nuo tilanteet oli omalla autolla, muut on tulleet töissä isolla autolla. (40 alueella n. 50 vauhtia jne) Alkuperäiseen viestiisi sanon vaan, että noinhan ne "normi" autoilijatkin toimii. Kauhea kiire mukamas johonkin ja silti sitä aikaa ei sillä koheltamisella voiteta yhtään. Poliiseilla sentään on yleensä kiire johonkin ja sillä voitetulla minuutilla saattaa olla jopa merkitystä. Tosin silloin käyttänevät myöskin vilkkuja ja sireeniä.

Skanneriaikana itse kuulin, kun poliisi oli mitannut minulle 80:n alueella nopeutta 97, mutta kertoi kavereilleen, että on niin vähän liikennettä, että ei viitsitä pysäyttää. Niitä poliisin ajamia ylinopeuksia ilman hälyjä virka-, tai siviiliautolla ei oikein meikäläinen meinaa ymmärtää. Liikenteen vaarantamista se on, jos kerran on minunkin ajoni. Sireenistä ei niin väliä, kunhan olis edes vilkut päällä.

• Tässä vielä uusintana: http://kairakettu.suntuubi.com/?cat=5&img=8 "Satasen rajoituksella voit ajaa sen 109 km/h ilman jotta saat sakkoja, mutta jos ajat 110 km/h tulee vähintäänkin se rikesakko, näin on näreet!" Näinpä ei nyt sitten ollutkaan näreet!

• Volvomies_57
        Kairakettu kirjoitti:

Skanneriaikana itse kuulin, kun poliisi oli mitannut minulle 80:n alueella nopeutta 97, mutta kertoi kavereilleen, että on niin vähän liikennettä, että ei viitsitä pysäyttää. Niitä poliisin ajamia ylinopeuksia ilman hälyjä virka-, tai siviiliautolla ei oikein meikäläinen meinaa ymmärtää. Liikenteen vaarantamista se on, jos kerran on minunkin ajoni. Sireenistä ei niin väliä, kunhan olis edes vilkut päällä.

Kilometrejä on tullut niin paljon ettei uskalla laskea, mutta yhtään rikesakkoa ei ole osunut kohdalle. Itse ajelen gps:n mukaan vakionopeussäätimellä n. 15km/h yli sallitun, mutta eipä ole poliisi pysäytellyt. "Niitä poliisin ajamia ylinopeuksia ilman hälyjä virka-, tai siviiliautolla ei oikein meikäläinen meinaa ymmärtää." Tuosta olen kyllä hitusen eri mieltä. Mieti vaikka tilannetta, jossa tunnukseton poliisiauto mittaa ylinopeutta ajavan keskinopeutta ja samalla siis itsekin ajaa ylinopeutta. Pitäisikö laittaa vilkut päälle? Voisi mittauksen kohde hieman jarrutella...

• Volvomies_57 kirjoitti:

Kilometrejä on tullut niin paljon ettei uskalla laskea, mutta yhtään rikesakkoa ei ole osunut kohdalle. Itse ajelen gps:n mukaan vakionopeussäätimellä n. 15km/h yli sallitun, mutta eipä ole poliisi pysäytellyt. "Niitä poliisin ajamia ylinopeuksia ilman hälyjä virka-, tai siviiliautolla ei oikein meikäläinen meinaa ymmärtää." Tuosta olen kyllä hitusen eri mieltä. Mieti vaikka tilannetta, jossa tunnukseton poliisiauto mittaa ylinopeutta ajavan keskinopeutta ja samalla siis itsekin ajaa ylinopeutta. Pitäisikö laittaa vilkut päälle? Voisi mittauksen kohde hieman jarrutella...

"Pitäisikö laittaa vilkut päälle? Voisi mittauksen kohde hieman jarrutella... " Sehän parantaisi liikenneturvallisuutta. Poliisithan ovat mediassa usein ilmaisseet, että se kameratolppavaroitin parantaa liikenneturvallisuutta!!! Justiinsa sillä samalla logiikalla tutkanpaljastinkin parantaisi liikenneturvallisuutta, kuten myös näkyvä liikenteenvalvonta. Salassa tapahtuva valvonta on vain rahankeruuta, katsos kun se tienposkessa väijyvä kameratoteemikaan ei pysäytä "vaarallista" ajoa (mikä pitäisi olla liikennevalvonnan tehtävä). Sitäpaitsi onnettomuudet eivät nopeuksista johdu ja kaikkein vähiten ylinopeuksista, joten liikenneturvallisuuden kannalta nopeusvalvonta on hukkaan heitettyä aikaa, tuottoisaa toki, joten sitä jatketaan.

• Volvomies_57
        Kairakettu kirjoitti:

"Pitäisikö laittaa vilkut päälle? Voisi mittauksen kohde hieman jarrutella... " Sehän parantaisi liikenneturvallisuutta. Poliisithan ovat mediassa usein ilmaisseet, että se kameratolppavaroitin parantaa liikenneturvallisuutta!!! Justiinsa sillä samalla logiikalla tutkanpaljastinkin parantaisi liikenneturvallisuutta, kuten myös näkyvä liikenteenvalvonta. Salassa tapahtuva valvonta on vain rahankeruuta, katsos kun se tienposkessa väijyvä kameratoteemikaan ei pysäytä "vaarallista" ajoa (mikä pitäisi olla liikennevalvonnan tehtävä). Sitäpaitsi onnettomuudet eivät nopeuksista johdu ja kaikkein vähiten ylinopeuksista, joten liikenneturvallisuuden kannalta nopeusvalvonta on hukkaan heitettyä aikaa, tuottoisaa toki, joten sitä jatketaan.

"Sitäpaitsi onnettomuudet eivät nopeuksista johdu ja kaikkein vähiten ylinopeuksista, joten liikenneturvallisuuden kannalta nopeusvalvonta on hukkaan heitettyä aikaa, tuottoisaa toki, joten sitä jatketaan." 100%:n samaa mieltä. Valvonta näkyväksi ja koskemaan muutakin kuin pelkkiä nopeuksia.

• -------------------------

Olet Late taitava ammattimies, autokuski! Koulutkin jätit hyvissä ajoin kesken, kun oli nääs kiire tienaamaan? Nyt sitten tyytyväisenä kurvailet ympäri kaunista maatamme pikkurahasta velkaisilla vehkeillä. Olet myös jonkin sortin arjen pedagogi, mielelläsi opetat muita autoilijoita miten esim. välttää ylinopeuksia mm. kiihdyttämällä, kun joku pyrkii ohitse. Koska sinä jos kuka tiedät mikä on oikea nopeus kulloisessakin tilanteessa.

• tätini.

hautajaisiin Turusta ItäSuomeen ja Lahden korkeudella en huomannut, että nopeus oli tippunut 60 ja jatkoin 80 ajamista kuten edellä ajanut rekka. Siitä tolppapoliisi otti kuvan ja minä vielä löysäsin kaasua ja kuvan otti minustakin. Rajoitus oli ollut 60 ja minä olin ajanut 80 ja sakkoa 115 € eli rikesakko. Kymmenen kilometriä yli ajan aina, koska mittari aina vähän valehtelee ja koskaan ei ole tolppapoliisi tai tutkan kanssa liikkuneet sakotelleet.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mistä puhuitte viimeksi kun näitte

Kerro yksi aiheista
      Ikävä
      101
      7373
    2. 77
      4859
    3. Se on hyvästi

Toivottavasti ei tavata.
      Ikävä
      79
      4779
    4. Olenko saanut sinut koukkuun?

Hyvä. Rakastan sua.
      Ikävä
      132
      4198
    5. Alavuden sairaala

Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan
      Ähtäri
      8
      2988
    6. Miksi sä valitsit

Juuri minut sieltä?
      Ikävä
      52
      2609
    7. Sisäsiittosuus

Tämän kevään ylioppilaista 90% oli sama sukunimi?
      Suomussalmi
      40
      2521
    8. Kerro nyt rehellisesti fiilikset?

Rehellinem fiilis
      Suhteet
      46
      2166
    9. Törkeää toimintaa

Todella törkeitä kaheleita niitä on Ylivieskassakin. https://www.ess.fi/uutissuomalainen/8570818
      Ylivieska
      10
      2161
    10. Suudeltiin unessa viime yönä

Oltiin jossain rannalla jonkun avolava auton lavalla, jossa oli patja ja peitto. Uni päättyi, kun kömmit viereeni tähtit
      Ikävä
      21
      1800
    Aihe