Vasemmanpuoleinen liikenne

mietityttää

Kesällä ausseihin. Kuulema paras tapa reissata maassa olisi autoilu, mutta kun aina olen vain oikeanpuoleisessa liikenteessä ajanut. Olis kiva kuulla kokemuksia sellaisilta vain oikeanpuoleisessa ajaneilta, jotka ovat autoilleet ausseissa. Kuinka nopeesti vääränpuoleiseen liikenteeseen tottuu ja uskaltaako ihan tavallinen tallaaja autoa vuokrata? Pitääkö olla kansainvälinen ajokortti?

4

2617

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Reissumies

      Minulta meni 1500 km sisäpeilin aseman oppimiseen ja toiset 1500 km sen ymmärtämiseen, miten reagoida oikein näkemäni perusteella. Ratin sijainti auttaa oppimaan vasemman puolen aika helposti, vaikka se on tietysti yksilöllistä. Kun autot ovat automaattivaihteisia, vaihdevivun käsittelyn vasemmalla kädellä oppi nopeasti. Polkimethan ovat samanlaisia kuin meilläkin. Vaarallisin operaatio on vasten tulevaa liikennettä oikealle kääntyminen, joka meillä on yksi turvallisimmista. Tiet ovat suhteellisen hyvät etenkin etelässä, mutta yksivetoisella ei saa poiketa asvaltilta ainakaan AVISin autoilla. Siis puskaan ei saa lähteä. Pisin samalla autolla ajamani matka oli Cairnsista Adelaideen. Siispä vielä muistutus etäisyyksistä. Se mikä kartalla voi näyttää lyhyeltä matkalta, voi viedä helposti pari kolme päivää. Varaa riittävästi aikaa. Automatkalaisille olen aina suositellut Best Western -hotelliketjua mm. sen "book ahead" -palvelun johdosta. Kun lähdet hotellista, varaa respasta seuraava hotellihuone ilmaiseksi. Koko päivä vailla huolta, missä tulevan yön nukkuu. Suomessa on BW:n toimisto, josta saat hotelliluettelon, jonka perusteella voit jo kotimaassa suunnitella matkakohteita. Niistä saat tietoa Internetistä.

    • tulin takaisin..

      Auto oli vuokrattuna reilun viikon ja kilometrejä tuli noin 2000km. Ajamisen oppiminen on varmasti paljon yksilöllistä, mutta itse omaksuin sen melkeinpä heti. Oli myöskin vähän pakko koska lähdimme liikkeelle Melbournen keskustasta, missä pääsin heti tekemään myös tämän kuuluisan hook käännöksen. Liikenneympyrät tuottivat minulle aluksi hieman ongelmia kun väkisin meinasi katsoa ensin sinne vasempaan kun ympyrään ajoi. Myöskin tuulilasi tuli pyyhittyä useamman kerran.(vilkkuvipu ja tuulilasin pyyhinvipu päinvastoin) Mutta ilman omaa autoa jää niin paljon näkemättä ja kokematta, että se kannattaa ehdottomasti vuokrata. Liikenteessä pärjää varmasti, kun muistaa ajaa varovaisesti varsinkin alussa, mutta tietysti myös jatkossakin. Itselläni oli tuo kansainvälinen ajokortti mukana. Autovuokraamoissa tuota ei kysellä, mutta jos joutuu tekemisiin poliisin kanssa niin siitä voi olla silloin hyötyä.

    • sormi suuhun

      Opin ajamaan Suomessa ja ajoin siellä (harvakseltaan) kymmenen vuotta, ennen kuin muutin Australiaan. Olin ajanut vasenta puolta toiset kymmenen vuotta, kun kävin Suomessa, tarkoituksena ajoloma. Ei onnistunut! Lennosta jo olin niin väsynyt, ja muutenkin stressissä, että ajaminen ei onnistunut ollenkaan. Jouduin ottamaan junan. Se on kuitenkin yksilöllistä. kaverini, joka ei ollut koskaan ajanut oikeaa puolta, menestyi hiukan paremmin. Muutaman lyhyen reissun jälkeen minäkin sitten taas totuin vanhaan tyyliin, mutta varuillani sain olla koko ajan. Se olisi auttanut, jos olisin tulostanut suomalaisen auton ohjaimiston kuvan ja katsellut sitä usein ja kuvitellut ajavani. visualisointi on ihan yhtä hyvää harjoittelua kuin oikea ajaminen, ja kolarointi on harvinaisempaa:) Miehet ehkä ovat yleensä parempia autojen kanssa kuin me naiset, se kokemus minulla ainakin on ollut. Me taas luemme karttaa paremmin.

      • MIR

        Kun on tottunut ajamaan vasemmalla, minulle kävi Kaliforniassa viime vuonna vanhanaikaisesti: lähdin eräältä parkkipaikalta ulos väärälle puolelle tietä. Vasta kun parin mutkan jälkeen oli auto vastassa, tuli herättyä todellisuuteen... Muutaman kerran muutenkin piti oikein huolella miettiä, millä puolella pitikään ajaa. Minulla vaikein pala vasemmalla ajamisen opettelussa oli aikanaan risteyksissä kääntyminen. Jos ei ollut ketään seurattavana tai muitakaan ulkoisia vihjeitä, piti monesti miettiä mihin sen auton nokan oikein suuntaakaan, jotta päätyy halutulle kaistalle eikä väärälle puolelle. Samoin vilkku- ja pyyhinviikset menivät sekaisin, mutta se onkin jo vanha vitsi...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      78
      1403
    2. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      68
      1205
    3. huono omatunto

      johtuu siitä, että minulla on tunteita sinua kohtaan. Se vaikuttaa asiaan. Kaipasin sinua tänäänkin.
      Ikävä
      55
      944
    4. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      139
      918
    5. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      92
      914
    6. Päätin juuri että

      En odota että meidän välillä enää tapahtuisi mitään. Tämä on aivan liian monimutkaista ja kyllä sinäkin olisit joskus mi
      Ikävä
      31
      814
    7. Suomalaisia naisia lennätetään seksimatkoille

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1f5f5e20-8c36-4907-9640-8e0c3b017c5a Gambia on jo vuosia ollut yhtä kuin munanhaku ma
      Lieksa
      162
      813
    8. Huomenna se

      Tulee kohta, odotatko?
      Ikävä
      61
      786
    9. Onnistuit sohaisemaan mua

      Kaikkein herkimpään kohtaan ja kyseenalaistamaan mun luottamuksellisuuden. Kun sitä ei ole niin ei ole mitään muutakaan
      Ikävä
      59
      784
    10. Mitä kaipaat

      Usein elämässäsi
      Ikävä
      76
      685
    Aihe