panacod

ja imetys

onko turvallista käyttää panacodia imetyksen aikana? lääkäri sitä minulle määräsi ja ohjeissa lukee tyyliin, ettei todennäiköisesti ole haittaa vauvalle vaikka sitä äidinmaitoon imeytyykin. mutta itse aloin asiaa miettimään, kun kuulin eräältä tutultani että ko. lääkkeeseen voi jäädä koukkuun pidempi aikaisessa käytössä. ja ihmetteli kuinka sitä on edes määrätty, kun on kolmio lääke! selkä/ pahan iskias vaivan takia lääkettä on määrätty. panadol ei auta. vaikka tosin eipä ole auttanut panacodikaan yhdellä tabulla. ajattelin kokeilla kahta, jos niitä uskaltaa syödä...

13

5318

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nannih

Mulle on määrätty panacodia raskauden ajaksi, mutta reseptissä lukee että imetyksen aikana EI saa käyttää. Lääkäreillä tosin on erilaisia näkemyksia asiasta.

• ...........

Mulle sanottiin, että jos on aivan pakko, niin voi käyttää, mutta mielummin ei. Taisin ottaa yhden päivässä.. kolmena päivänä. Imetin ja olin raskaana. Oli niin hirveet kivut olkapäässä, etten pystynyt nukkumaan, onneks meni ohi kolmessa päivässä, sit selvisin miedommilla lääkkeillä.

• äiti*3

En kyllä imetyksen aikana käyttäisi. Jos kaksi Panacodia vetää naamaan, on kyllä aika turra olo, kivut kyllä lähtee. Mutta ei kai se voi olla siirtymättä vauvaan? Mulla on samaan vaivaan määrätty ku sulla Panacodia. Onnistuisko että pumppaisit maitoa ja vasta sitten ottaisit lääkkeen? Kun aikoinaan odotin, mun lääkäri kyllä vannotti pysymään ihan käsikauppalääkkeillä ja sitten pedissä, jos kipu on mahdoton.

• ja imetys

ristiriitaiset on lääkärien mielipiteet. mullekkin eka lääkäri sanoi, että pelkän panadolin avulla on pärjättävä tällä hetkellä. mutta tää toinen taas sanoi, että ihan hyvin voi panacodia käyttää. ottaa vain pakollisen annostuksen. ottaa noista nyt sitten selvää. olen muutamana iltana yhden ottanut. aamut ovat kyllä niin pahoja, ettei meinaa sängystä ylös päästä. yöt menee vaihdellen. välillä melkein kivutta, välillä taas oikein pelkää kipua niin, ettei tekisi mieli edes nousta imettämään. päivät kyllä menevät ihan hyvin kun tulee liikuttua. makaaminenhan ei selkä vaivaiselle olekkaan suotuisaa. täytynee alkaa nukkumaan pystyssä ;)

• ...

tuskin siihen koukkuun jäät. Itse käytin odottaessa ja imettäessä. Tosin määrät kannattaa pitää pieninä. On kuitenkin yksi tapaus, jossa lääke ei ole sopinut vauvalle vain kertynyt elimistöön likaa kodeiinia. En nyt muista linkkiä tapaukseen tai voihan niitä olla useampia. Jotta alkas kertyy vauvaan pitäs olla erilainen metaboloija kuin "keskivertoihminen". Minua kyseinen lääke ei pahemmin nukuta, mutta kannataa väsymys huomioida, jos kaksikin tabelttia ottaa. Eiks Burana auta? Enemmin ottaisin aluksi Buranaa maksimi määrät..

• jjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjj

Reumapalstalla reumaatikot ovat keskustelleet, että he ovat käyttäneet lähes koko raskausajan Panacodia monta kappaletta päivässä reumalääkitys kun pitää jättää pois. Imetyksestä en tiedä. Tuskin maailma kaatuu.

• Jep!

Panacodia syötetään/ käsketään syömään kotosalla niin kauan kuin kivut jatkuvat keisarinleikkauksen jälkeen. Ja silloin toki jo imetetään lasta.

• meilläpäin..

saanut panacodia vaikka oli kauheat kivut sektion jälkeen. Buranalla ja Panadolilla piti selvitä.

• jennuli86

miksi ei sitä voi ottaa vain silloin kun särkee niin ettei sen kans voi olla?ja silloin antaisi vauvalle aijemmin lypsettyä maitoa tai sitten korviketta???

• farmaseutti

Lueskelin tuossa joskus noin vuosi sitten Lääkelaitoksen lehdestä (Tabu), ettei kodeiinia saisi enää käyttää imetyksen aikana (Panacodin toinen vaikuttava aine). Oli aiheuttanut ainakin yhden vauvan kuoleman Suomessa. Äidillä oli geneettinen poikkeama erään maksaentsyymin toiminnassa, joka johti liian korkeisiin vaikuttavan aineen pitoisuuksiin rintamaidossa. Lapsen hengitys pysähtyi. Tämä geneettinen poikkeama ei ole mikään ihan harvinainen Suomessa. Itse en käyttäisi.

• ap.

mielipiteitä on moneksi... niin täällä kuin lääkäreilläkin. kävin toisella lääkärillä ja hänpä määräsi voltarenia. sanoi, että nykyisin sitä saa käyttää imetyksen aikana. tuoteselosteessa kuitenkin lukee ettei tule käyttää jos imettää! päätinpä olla ottamatta, niin voltarenia kuin enempää panacodiakaan! täytyy yrittää selvitä muilla keinoilla.

• jamare

... auttaa lääkeasioissa raskauden ja imetyksen aikana, ja sieltä saa ajantasaisinta ja luotettavinta tietoa myöskin. Myös lääkärit voivat ottaa sinne yhteyttä (vastaanotolla voi vaikka pyytää lääkäriä soittamaan) tai sitten soittaa itse, kun on mahdollisuus. Teratologisen puhelinpalvelu päivystää arkisin klo 9-12 numerossa (09) 4717 6500 Lääkäreillä on käytössä myös uudet nettitietokannat Lactbase ja Gravbase (terveysportissa), joista voivat lääkeasioita tarkistaa. Lääkelaitoksen v. 2008 julkaistussa oppaassa (Lääkkeet raskauden ja imetyksen aikana) kodeiinista sanotaan näin: "Imetyksen aikana kuumeen ja kivun hoidossa ensisijainen lääke on parasetamoli tai lyhytvaikutteinen tulehduskipulääke (ibuprofeeni tai diklofenaakki). /--/ Kodeiiniyhdistelmävalmisteen toistuvaa käyttöä tulee välttää imetyksen aikana. /--/ Kodeiini metaboloituu CYP2D6-entsyymin kautta morfiiniksi. Tuoreessa tapausselostuksessa äidin kodeiinikipulääkitys koitui imeväisen kohtaloksi. Kyseisessä tapauksessa lapsi menehtyi rintamaidon kautta saadun morfiinin toksisuuteen lyhyen ajan kuluessa. Selvitettäessä tapahtunutta äiti osoittautui olevan CYP2D6-enstyymin suhteen ultranopea metaboloija. Tapaus osoittaa sen, että yksilöllinen vaihtelu lääkemetaboliassa täytyy ottaa huomioon arvioitaessa riskiä myös tilanteissa, joissa altistumista on aiemmin pidetty turvallisena." (s. 37-38) Voltarenin vaikuttavana aineena on tuo diklofenaakki (lyhytvaikutteinen tulehduskipulääke), joka siis käy imetyksen aikana samoin kuin ibuprofeenikin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä elukkaa kaivattusi

muistuttaa? Vastaan ite myöhemmin. Miehelt.
      Ikävä
      65
      4180
    2. Haleja ja pusuja

Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺
      Ikävä
      46
      3959
    3. Onko mukava nähdä minua töissä?

Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭
      Työpaikkaromanssit
      36
      3462
    4. Oi mun haniseni

Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      16
      2863
    5. Hei rakas sinä

Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      34
      2709
    6. En kirjoita sulle tänne

Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä
      Ikävä
      14
      2522
    7. Kyllä mulla on sua ikävä

Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      10
      2114
    8. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      12
      1206
    9. Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi

Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta
      Ikävä
      145
      1157
    10. Mitä ajattelet

Mies minusta tänään?
      Ikävä
      80
      1006
    Aihe