MacBookin huonot puolet

Uutta ystävää etsimässä

Heippa! Vanha HP Pavilion dv5000 läppärini alkaa tulla tiensä päähän. Ystävyytemme on ollut kaunis ja antoisa, mutta nykyään läppärini ei vastaa tarpeitani. Kirjoitan paljon. Haluaisin että voin raahata konetta ympäriinsä aina kahvilasta kirjastoon ja parvekkeelta työpöydän ääreen. Kirjoittamisen lisäksi surffaan netissä. Pelikone meillä on sitten erikseen... Minulle on kovasti suositeltu MacBookia. Aiemmin tarkoituksenani oli hankkia miniläppäri nyt liikkuvaan tarpeeseen ja myöhemmin sitten korvata vanha HP:ni uudella läppärillä. MacBook kuulemma täyttäisi molemmat tarpeet. En tarvitsisi kahta konetta. Niinpä sitten tutkiskelin mikä on MacBook. Mac-maailma on minulle ylipäätään vieras. MacBook alkoi kuulostaa kuitenkin hyvältä ja näytti yllättävän tutultakin se käyttis. Nykyisin käyttiksenäni on Linuxin Fedora. Windowsia ei ole eikä tule. Siedän sitä vain lähinnä yliopiston kirjastossa... Pessimistisyys nostaa kuitenkin päätään. Onko MacBook (tai Macit ylipäätään) niiiiin hyviä kuin kaikki tuntuvat hehkuttavan? Miksi ihmisillä ylipäätään on PC:itä, jos kerran Mac on niin hyvä? Pakkohan siinä on jotakin huonojakin puolia olla :D Mitä ne ovat?

11

3373

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mac pro

      Eroon pääsee jos ei sitten jostain syystä tykkäisi sen "sovelluksista" jälkimarkkinat ovat hyvät vähän vanhemmalla koneellakin verrattuna pc.Kestää varmaan muutaman päivän omaksua mac erilaisuus win.Mikään käyttöjärjestelmä kone ei tietenkään ole täydellinen itse en atk nero ole nopeasti ajateltuna ei huonoja ominaisuuksia muistu mieleen, jos vertaan win muista ei kokemusta olekkaan mac. win.

    • on seuraavasti: Ei juuri hintakilpailumainontaa, varusteissa vähemmän tavarapaljoudella houkuttelua kuin PC-puolella, monet luulevat OS X:iä vaikeasti omaksuttavaksi Windowsin jälkeen, OS X:n etuja ei ymmärretä, vähän malleja joista valita, rajallisempi myyntiverkosto kuin PC-puolella. Hyviä voi sitten arvioida sen tosiasian varjolla että Applen asiakastyytyväisyys on aivan omissa korkeuksissaan muihin merkkeihin verrattuna.

    • Huh huh...

      Itse olen käyttänyt aiemmin vain Windows-koneita ja niitäkin tosi vähän. Nyt kypsässä keski-iässä ostin ensimmäiseksi tietokoneekseni MacBookin, ja täytyy sanoa, että se on tähänastisen elämäni vaikein haaste. Käyttäminen ja käytön opetteleminen ilman ohjeita tai ilman, että kukaan neuvoo, on yhtä helvettiä. Koko koneen käyttö on äärettömän hankalaa, eri tilanteissa on mahdoton sanoa, mitä seuraavaksi pitää tehdä.

      • kysyminen auttaa

        Vanhoille ihmiselle uuden opetteleminen on usein erittäin vaikeaa kun nuoremman sukupolven mielestä yksinkertaisiakin asioita on vaikea muistaa. Kun mietin sitä, laitanko tietokoneista mitään tietämättömälle äidilleni Windows koneen vai Macin, oli valinta selkeästi Macin eduksi sen helppokäyttöisyyden vuoksi. Toki joudun neuvomaan vanhaa äitiäni, mutta vähemmän kuin olisin joutunut Windows koneen parissa. En kuitenkaan suosittele Macia kaikille. Jos on käyttänyt aina vain Windows koneita ja uuden opettelu on vaikeaa, kannattaa pysyä siinä Windows XP:ssä. Jos tarkoituksena on vaihtaa Windows XP Windows Vistaan, niin silloin joutuu myös opettelemaan paljon uutta ja kannattaa miettiä onko Windows sen arvoinen.


      • Täydelliset ohjeet (Mac-toimintojen Windows-vastaavuuksineen) löytyvät Finderin Ohjeet-valikosta. Linkkejä: http://www.hopeinenomena.net/index.php http://www.omenamehu.org/ http://support.apple.com/kb/HT2788?viewlocale=fi_FI http://www.macvinkit.net/ Jos osaat englantia, maailma (google) onkin sitten Mac-ohjeita täynnä.


      • Mac pro

        Sen vähän mitä olet eri järjestelmiä käyttänyt ensimmäistä kertaa kuin win avasit selkeytykö nopeasti mitään? ilman ohjeita.Minä lähinnä 25v sitten win avattuani sain lähinnä sekaisin sen, järjestelmä piti uudestaan asentaa minkä saattaa joutua nyk win tekemään.


      • Mäkkihöperö

        Yli kuuskymppinen kielitaidoton tuttavani hankki Wintel-koneen työväenopiston kurssin (harhaan!)johdattelemana ja käyttö oli jatkuvaa päivittelyä ja uudelleenasentelua. Vaihtoi iMaciin yli vuosi sitten eikä ole lakannut kehumasta Ohjeet-valikkoa: "Sieltähän löytyy kaikki." Eikä ole tarvinnut työväenopiston kurssejakaan, kun niissä opetetaan ihan vääriä asioita pääosin julkisin verovaroin :-( Toki olen joskus neuvonut Skypeitse kielitaitoa vaativissa asioissa.


    • Uutta ystävää etsimässä

      Tuota Mac-maailman opettelua en osaa pitää pelottavana asiana. Neljä vuotta sitten vaihdoin Windows-maailmasta Linux-maailmaan ilman sen suurempia opetteluja. Samat perusperiaatteet niissä toimivat (mulla siis Fedora) valikkoineen, kansioineen jne. Tällä hetkellä ajatuksissani kisaavat MacBook ja Lenovo Thinpad T400. Hintaluokka molemmissa suunnilleen sama. Plussat ja miinukset: Thinkpad: näppis tehot (tämän voi laskea miinukseksikin, kun ehkä tehoja on jopa liikaa) näytön resoluutio Fedora käyttikseksi (siippa handlaa jos tulee ongelmia ja se on myös ennestään tuttu) näyttö 14"; sopiva koko painoon nähden -ruma -liian tykki mulle? -todennäköisesti joutuu maksamaan "Microsoft-veron" ;( ?saatan oppia käyttämään sitä nännihiirtä, jolloin selviäisin ilman ulkoista hiirtä ?hintaa mahdollisesti voi rukata ostamalla käytetyn tai tilaamalla itselleen sopivaksi speksatun suoraan Lenovolta (siihen pitää muistaa maksaa alv...). MacBook: nätti ja söötti Mac OS X kyllä kutkuttaa uteliaisuuttani Macin ylivertainen kehuminen kiinnostaa ylipäätään iWorks kiinnostaa opiskelija-alennus -jos käyttis temppuilee, niin mulla menee hermo - jos taas käyttiksen vaihtaa Fedoraan, niin mitä ideaa koko MacBookissa sitten on Thinkpadiin nähden? -touchpad, jonka kanssa en tule juttuun (testattu jo nykyisen läppärin kanssa) ?näppiksen vertailu Thinkpadiin ei mahdollista, joten MacBookissa voi olla aivan yhtä hyvä näppis

    • ...

      Itse siirryin Windows-läppäristä (Acer Travelmate) MacBook Prohon 2,5 vuotta sitten. Käyttiksiä kun vertaa, niin mielestäni Maccien hehkutus on ihan aiheellista. OS X on loistava käyttis - ei läheskään täydellinen, mutta ainakin paljon Windowseja parempi lähes joka suhteessa. Huonoja puolia Maceissa ovat mielestäni hinta ja laatu. Mac-läppärit ovat jopa puolta kalliimpia kuin vastaavilla ominaisuuksilla varustetut PC-läppärit. Lisähinnalla saa tyylikästä designia ja alumiinikuoren, mutta ei kyllä laatua. Kolme Mac-läppäriä olen tilannut, ja kaksi olen lähettänyt samantien takaisin laatuongelmien vuoksi: Ensimmäinen tilaamani 15" MBP piti ärsyttävää ujellusta, näytössä oli häiritsevästi valovuotoa ja koneen runko oli hieman kiero (kone kiikkui tasaisella pöydällä). Toisen tilaamani 15" MBP:n pidin ja se on käytössä edelleen, vaikka huollon aihetta olisi tässäkin: Akku oli jo 1,5 vuoden ja 100 syklin jälkeen täysin lopussa (kestää alle tunnin täydellä latauksella), DVD-asema on täysin susi (2/3 poltoista epäonnistuu eikä asema edes tunnista suurta osaa levyistä) ja myös tässä yksilössä tuulettimet ujeltavat joskaan ei kovin paljon. Lisäksi näyttö on jotenkin samea ja rosoinen, ja tracpad hieman epätasainen. Viime kuussa tilasin uuden 17" MBP:n (kertoo paljon siitä kuinka paljon pidän OS X:stä, että vielä näidenkin kokemusten jälkeen pysyn Maceissa), mutta sekin lähti palautusoikeuden turvin takaisin, koska näytössä oli kuollut pikseli - kyllä, 2400 euron koneessa. Muuten tuo vaikutti kyllä todella hyvältä läppäriltä, myös laadullisesti, ja saattaa olla, että annan Applelle vielä yhden mahdollisuuden ja tilaan sen uudelleen. Omien kokemuksieni pohjalta sanoisin että kyllä Maccia kokeilla kannattaa, mutta täysin varauksettomasti ei kannata suhtautua Applen hehkutukseen. Jos olet täysin tyytyväinen Linuxiin, niin ThinkPad lienee parempi vaihtoehto. Olen niitä käyttänyt kolme vuotta kesätöissä (tosin Windowsilla) ja ovat aivan loistavia koneita.

      • Mac pro

        Sinulla ollut käsittämättömän huonoa tuuria maciesi kanssa minulla ei ole yksikään mac viheltänyt toisin on nuo Win pölyimuri koneet niin läppärit ym tornit.Todella sitkeä kaveri olet 3 mac olet jo palauttanut vieläkin uskosi macin riittää.


    • kiinnostunut-

      Etsin uutta ystävää Vistaan v**tuuntuneena. Harkinnassa on MacBook 2.0 GHz. Minua kiinnostaa se mistä ominaisuuksista mahdollisesti luovun jos vaihdan ylläolevaan malliin. Nykyisen koneen tiedot ovat tuolla: http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?docname=c01518222&lc=en&dlc=fi&cc=fi&lang=fi&product=3767285 Näytönohjain näissä lienee käsittääkseni suorituskyvyn kannalta isoin ero ja usb-liitäntöjä vähemmän. Kovalevyn koko ei haittaa kun ulkoinen iso levy löytyy. Käyttö muuten on perusnettikäyttöä, kirjoittelua,leffojen katselua, musiikkitoimintoja ja valokuvien käsittelyä (Photoshop). PC-pelaamista myös mutta se ei ole ratkaiseva tekijä. Myös iso erillinen näyttö löytyy. Kiitos etukäteen neuvoista !

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      69
      1335
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1227
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      113
      1165
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      73
      1080
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      61
      916
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      76
      762
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      692
    8. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      41
      691
    9. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      362
      679
    10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      656
    Aihe