kohtu poistettu

yöhikoilu alkanut

Kaipaisin neuvoja. Minulta on kohtu poistettu vuosi sitten, munasarjat jätettiin. Ikää 50. Nyt on ollut pari viikko ongelmia.Yöhikoilua ja välillä päivälläkin. Tuntuu kuin pää olisi "tulessa", otsa ihan märkänä jne. Yöllä tuskasen kuuma, välillä kylmä. Toinen ongelma ollut myös muutaman viikon. Joudun juoksemaan usein wc:ssä, yöllä 1-4 kertaa. Kuuluvatko nämä vaihdevuosioireisiin? Lääkärille on mentävä tiedän. Kaipaisin silti tietoa teiltä muiltakin. Mitä annetaan kun kohtu poistettu? Onko auttanut?

63

9317

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tiedän.....

      että,toi wc:ssä karaaminen ei johdu vaihdevuosista vaan kohdunpoistosta.ei ole nimittäin kohtua enään joka painaisi rakon aivan tyhjäksi kerralla.kohdunpoisto myös lisää virtsankarkailua muutenkin.lääkärini myös sanoi että joillekkin,varsinkin nuorella iällä tehty kohdunpoisto saattaa tulla niin ikävä vaiva kuin että, emätin ja virtsarakko voivat alkaa roikkua haarojen välistä ulkona,kun ei ole enää kohtua mikä pitäisi nämä paikoillaan.toki korjausleikkauksia näille vaivoille myös tehdään.

      • yöhikoilu alkanut

        Tuo ei kyllä pidä paikkaansa! Kohdussani oli myoomia mutta pääasillisin oire oli tiheävirtsaisuus. Juoksin koko ajan wc:ssä ja syy oli se, että kohtu painoi virtsarakkoa (myös myoomat). Sitähän se ei saa tehdä.Asia parani leikkauksen jälkeen ja olen ollut koko vuoden kunnossa. "lääkärini myös sanoi että joillekkin,varsinkin nuorella iällä tehty kohdunpoisto saattaa tulla niin ikävä vaiva kuin että, emätin ja virtsarakko voivat alkaa roikkua haarojen välistä ulkona,kun ei ole enää kohtua mikä pitäisi nämä paikoillaan." Kuka lääkäri tuollaista potaskaa sanoo, huh huh?


      • sanoi...
        yöhikoilu alkanut kirjoitti:

        Tuo ei kyllä pidä paikkaansa! Kohdussani oli myoomia mutta pääasillisin oire oli tiheävirtsaisuus. Juoksin koko ajan wc:ssä ja syy oli se, että kohtu painoi virtsarakkoa (myös myoomat). Sitähän se ei saa tehdä.Asia parani leikkauksen jälkeen ja olen ollut koko vuoden kunnossa. "lääkärini myös sanoi että joillekkin,varsinkin nuorella iällä tehty kohdunpoisto saattaa tulla niin ikävä vaiva kuin että, emätin ja virtsarakko voivat alkaa roikkua haarojen välistä ulkona,kun ei ole enää kohtua mikä pitäisi nämä paikoillaan." Kuka lääkäri tuollaista potaskaa sanoo, huh huh?

        ja monella tutullani joilla on kotu poistettu vajaa 4 kymppisenä ja on nyt 5 kymppisiä,on juuri kyseiseen korjausleikkaukseen jonossa.KYLLÄ NÄIN ON,nyt sitten emätintä "lyhennetään" ettei roiku haaroista ulkona!!!!!!!


      • niin...
        yöhikoilu alkanut kirjoitti:

        Tuo ei kyllä pidä paikkaansa! Kohdussani oli myoomia mutta pääasillisin oire oli tiheävirtsaisuus. Juoksin koko ajan wc:ssä ja syy oli se, että kohtu painoi virtsarakkoa (myös myoomat). Sitähän se ei saa tehdä.Asia parani leikkauksen jälkeen ja olen ollut koko vuoden kunnossa. "lääkärini myös sanoi että joillekkin,varsinkin nuorella iällä tehty kohdunpoisto saattaa tulla niin ikävä vaiva kuin että, emätin ja virtsarakko voivat alkaa roikkua haarojen välistä ulkona,kun ei ole enää kohtua mikä pitäisi nämä paikoillaan." Kuka lääkäri tuollaista potaskaa sanoo, huh huh?

        kuinka moni onkaan kehuskellut työpaikallani kohdunpoistosta(naisvaltainen ala),mutta toi emättimen ja virtsarakon roikkuminen haarukasta ulkona on jo niin intiimi ja nolo asia ettei siitä enään sitten puhutakkaan,minä siihen mukaan lukien ja kyllä näin nimettömänä voin kertoa että,totisinta totta emättimen lyhennykseen ikävä kyllä menossa ollaan!


      • haaroista
        sanoi... kirjoitti:

        ja monella tutullani joilla on kotu poistettu vajaa 4 kymppisenä ja on nyt 5 kymppisiä,on juuri kyseiseen korjausleikkaukseen jonossa.KYLLÄ NÄIN ON,nyt sitten emätintä "lyhennetään" ettei roiku haaroista ulkona!!!!!!!

        emätin ainakaan minulla. Kohtu poistettiin 38 vuotiaana ja nyt olen 51v. Ikävää jos tutuillesi on käynyt näin ja joutuvat menemään korjausleikkaukseen.


      • yöhikoilu alkanut
        niin... kirjoitti:

        kuinka moni onkaan kehuskellut työpaikallani kohdunpoistosta(naisvaltainen ala),mutta toi emättimen ja virtsarakon roikkuminen haarukasta ulkona on jo niin intiimi ja nolo asia ettei siitä enään sitten puhutakkaan,minä siihen mukaan lukien ja kyllä näin nimettömänä voin kertoa että,totisinta totta emättimen lyhennykseen ikävä kyllä menossa ollaan!

        Minkälaiset oireet sitten ovat noissa "vaivoissa"? Harvinaista sen kuitenkin täytyy olla.En ole koskaan kuullutkaan.Monelta tutultani on kohtu poistettu. Jokin on kai mennyt "pieleen" kohdunpoistossa jos tollasta on. Menen parin viikon kuluttua vuositarkistukseen gynelle, täytyy kysäistä. Miten kohtunne on poistettu???


      • yöhikoilu alkanut
        haaroista kirjoitti:

        emätin ainakaan minulla. Kohtu poistettiin 38 vuotiaana ja nyt olen 51v. Ikävää jos tutuillesi on käynyt näin ja joutuvat menemään korjausleikkaukseen.

        Olipa kiva kuulla! Vaikka kohtusi poistettu nuorena, ei ongelmia.


      • ikävästi...
        yöhikoilu alkanut kirjoitti:

        Minkälaiset oireet sitten ovat noissa "vaivoissa"? Harvinaista sen kuitenkin täytyy olla.En ole koskaan kuullutkaan.Monelta tutultani on kohtu poistettu. Jokin on kai mennyt "pieleen" kohdunpoistossa jos tollasta on. Menen parin viikon kuluttua vuositarkistukseen gynelle, täytyy kysäistä. Miten kohtunne on poistettu???

        näkyy ulkona.lääkärini jo tuolloin 10 vuotta takaisin asiasta mainitsi kun kohdunpoistoon minut passitti.mietitäänpäs,mitä jää poistetun kohdun tilalle???niinpä,tyhjä tila siis ei mitään.kohtu pitää emätintä ja virtsarakkoa paikallaan.niin ja kai toi synnyttäminenkin vaikuttaa asiaan,ite synnyttänyt 3 ihanaa lasta ,paikkani tosiaan voi olla löysät muutenkin verrattuna lapsettomaan.tällöin varmasti myös todennäköisempää on saada tämä vaijettu ja nolo vaiva.


      • yöhikoilu alkanut
        ikävästi... kirjoitti:

        näkyy ulkona.lääkärini jo tuolloin 10 vuotta takaisin asiasta mainitsi kun kohdunpoistoon minut passitti.mietitäänpäs,mitä jää poistetun kohdun tilalle???niinpä,tyhjä tila siis ei mitään.kohtu pitää emätintä ja virtsarakkoa paikallaan.niin ja kai toi synnyttäminenkin vaikuttaa asiaan,ite synnyttänyt 3 ihanaa lasta ,paikkani tosiaan voi olla löysät muutenkin verrattuna lapsettomaan.tällöin varmasti myös todennäköisempää on saada tämä vaijettu ja nolo vaiva.

        Onko siis sinultakin poistettu kohtu nuorena? Minulta siis 49 vuotiaana eli vuosi sitten. Minulla ei lapsia :). Minun gyneni sanoi, että kohtu on ihan turha kapistus (tietysti jos lapsia tekee ei). Kohtu ei suinkaan pidä emätintä ja virtsarakkoa paikoillaan. Kaivapa jokin alan kirja esiin ja katso! Kysyn vielä, miten kohtusi poistettiin? Tähystämällä...


      • turha kapistus
        yöhikoilu alkanut kirjoitti:

        Onko siis sinultakin poistettu kohtu nuorena? Minulta siis 49 vuotiaana eli vuosi sitten. Minulla ei lapsia :). Minun gyneni sanoi, että kohtu on ihan turha kapistus (tietysti jos lapsia tekee ei). Kohtu ei suinkaan pidä emätintä ja virtsarakkoa paikoillaan. Kaivapa jokin alan kirja esiin ja katso! Kysyn vielä, miten kohtusi poistettiin? Tähystämällä...

        "Minun gyneni sanoi, että kohtu on ihan turha kapistus " Onpas taas typerää puhetta gyneltä! Netistä löytyy Duodecim-lehden uutis-artikkeli, jossa sanotaan otsikolla Kohdunpoisto ja virtsankarkailu mm. näin: Analyysi osoiti selkeästi, että yli 60-vuotiailla kohdunpoiston läpikäyneillä naisilla oli 60 % suurempi todennäköisyyys kärsiä virtsankarkailusta kuin samanikäisillä naisilla, joiden kohtu oli tallella... On mahdollista että laikkauksen jälkeen lantion hermojen herkkyys heikkenee tai tukikudokset löystyvät... Kohdunpoistoleikkausta ei kannata suositella kevyin perustein, myöhempi virtsankarkailu voi olla paljon kiusallisempi ja pysyvämpi ongelma kuin esimerkiksi tilapäiseet vuotohäiriöt vaihdevuosina.


      • yks linkki
        turha kapistus kirjoitti:

        "Minun gyneni sanoi, että kohtu on ihan turha kapistus " Onpas taas typerää puhetta gyneltä! Netistä löytyy Duodecim-lehden uutis-artikkeli, jossa sanotaan otsikolla Kohdunpoisto ja virtsankarkailu mm. näin: Analyysi osoiti selkeästi, että yli 60-vuotiailla kohdunpoiston läpikäyneillä naisilla oli 60 % suurempi todennäköisyyys kärsiä virtsankarkailusta kuin samanikäisillä naisilla, joiden kohtu oli tallella... On mahdollista että laikkauksen jälkeen lantion hermojen herkkyys heikkenee tai tukikudokset löystyvät... Kohdunpoistoleikkausta ei kannata suositella kevyin perustein, myöhempi virtsankarkailu voi olla paljon kiusallisempi ja pysyvämpi ongelma kuin esimerkiksi tilapäiseet vuotohäiriöt vaihdevuosina.

        http://www.duodecimlehti.fi/web/guest/etusivu?p_p_id=dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku&p_p_action=1&p_p_state=maximized&p_p_mode=view&p_p_col_id=column-1&p_p_col_count=1&_dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku__spage=/portlet_action/dlehtihakuartikkeli/viewarticle/action&_dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku_tunnus=duo80211&_dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku_p_auth=


      • on lihasta
        yöhikoilu alkanut kirjoitti:

        Onko siis sinultakin poistettu kohtu nuorena? Minulta siis 49 vuotiaana eli vuosi sitten. Minulla ei lapsia :). Minun gyneni sanoi, että kohtu on ihan turha kapistus (tietysti jos lapsia tekee ei). Kohtu ei suinkaan pidä emätintä ja virtsarakkoa paikoillaan. Kaivapa jokin alan kirja esiin ja katso! Kysyn vielä, miten kohtusi poistettiin? Tähystämällä...

        Kohtu on lihasmassaa. Kohdun verran lihaksia alavatsassa ei voi olla turha kapistus.


      • yöhikoilu alkanut
        yks linkki kirjoitti:

        http://www.duodecimlehti.fi/web/guest/etusivu?p_p_id=dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku&p_p_action=1&p_p_state=maximized&p_p_mode=view&p_p_col_id=column-1&p_p_col_count=1&_dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku__spage=/portlet_action/dlehtihakuartikkeli/viewarticle/action&_dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku_tunnus=duo80211&_dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku_p_auth=

        "Kohdunpoiston jälkeisen emätinlaskeuman saanut potilas on yleensä menopaussin ohittanut ylipainoinen monisynnyttäjä. Kaikkien näiden kolmen muuttujan (ikä, paino, synnyttäneisyys) takana on yhteisenä tekijänä kudosten löystyminen ja kimmoisuuden väheneminen. Synnytysten pitkittymisen esto ja lantion kudosten tukeminen synnytyshetkellä ovat tärkeitä ehkäiseviä toimenpiteitä. Kohdunpoiston jälkeisen emätinlaskeuman esiintyvyys vaihtelee lähteen mukaan välillä 0.2-1 % " Erittäin harvinaista siis. Ylipainoisilla monisynnyttäjillä 0,2-1%. Kaikissa leikkauksissa on aina oma riskinsä, tässä ihan mitätön! Ja vielä, kohtu on lihasta. Sen lihaksen tarkoitus on synnyttää lapsia, ei muuta. Elämä ilman kohtua on ihanaa. Olen kohduton, umpisuoleton ja ei ongelmia vaikka puuttuvat.En ole synnyttänyt, en ole ylipainoinen, ikääkin "vasta 50" ja kohtu poistettu ennen vaihdevuosia. Kaiken pitäisi siis olla ok emätinlaskeumanpelon suhteen.


      • seurauksia
        yöhikoilu alkanut kirjoitti:

        "Kohdunpoiston jälkeisen emätinlaskeuman saanut potilas on yleensä menopaussin ohittanut ylipainoinen monisynnyttäjä. Kaikkien näiden kolmen muuttujan (ikä, paino, synnyttäneisyys) takana on yhteisenä tekijänä kudosten löystyminen ja kimmoisuuden väheneminen. Synnytysten pitkittymisen esto ja lantion kudosten tukeminen synnytyshetkellä ovat tärkeitä ehkäiseviä toimenpiteitä. Kohdunpoiston jälkeisen emätinlaskeuman esiintyvyys vaihtelee lähteen mukaan välillä 0.2-1 % " Erittäin harvinaista siis. Ylipainoisilla monisynnyttäjillä 0,2-1%. Kaikissa leikkauksissa on aina oma riskinsä, tässä ihan mitätön! Ja vielä, kohtu on lihasta. Sen lihaksen tarkoitus on synnyttää lapsia, ei muuta. Elämä ilman kohtua on ihanaa. Olen kohduton, umpisuoleton ja ei ongelmia vaikka puuttuvat.En ole synnyttänyt, en ole ylipainoinen, ikääkin "vasta 50" ja kohtu poistettu ennen vaihdevuosia. Kaiken pitäisi siis olla ok emätinlaskeumanpelon suhteen.

        "Kohdunpoiston jälkeisen emätinlaskeuman esiintyvyys vaihtelee lähteen mukaan välillä 0.2-1 % (Symmonds ym. 1981, Heinonen ja Punnonen 1995), ja vanhemmissa aineistoissa se on ollut jopa 43 % (Virtanen ja Mäkinen 1993)." Tuon lopun jätit pois, siis tuon 43% "Ilmaantuvuuslukujen hajonta voi riippua leikkaustekniikasta, leikkaustyypin valinnasta sekä potilaasta johtuvista muuttujista ja luonnollisesti seuranta-ajan pituudesta." Kohdunpoiston myöhempiä seurauksia ei juuri ole tutkittu, seuranta-ajat on lyhyitä. Emätinlaskeumakin tulee ehkä 15 vuotta poiston jälkeen, eikä sellaista sitten enää mielletä kohdunpoiston seuraukseksi. Vaikka se sitä olisikin, lääkäri ei sitä sanoisi. Kohdunpoisto on toimenpide, jonka välittömät vaikutukset on yleensä hyvät, tyytymättömyys tulee vuosia myöhemmin.


      • ja virtsankarkailu
        yöhikoilu alkanut kirjoitti:

        Tuo ei kyllä pidä paikkaansa! Kohdussani oli myoomia mutta pääasillisin oire oli tiheävirtsaisuus. Juoksin koko ajan wc:ssä ja syy oli se, että kohtu painoi virtsarakkoa (myös myoomat). Sitähän se ei saa tehdä.Asia parani leikkauksen jälkeen ja olen ollut koko vuoden kunnossa. "lääkärini myös sanoi että joillekkin,varsinkin nuorella iällä tehty kohdunpoisto saattaa tulla niin ikävä vaiva kuin että, emätin ja virtsarakko voivat alkaa roikkua haarojen välistä ulkona,kun ei ole enää kohtua mikä pitäisi nämä paikoillaan." Kuka lääkäri tuollaista potaskaa sanoo, huh huh?

        http://www.kaypahoito.fi/kh/kh_julkaisu.NaytaArtikkeli?p_artikkeli=nak05523


      • yöhikoilu alkanut
        seurauksia kirjoitti:

        "Kohdunpoiston jälkeisen emätinlaskeuman esiintyvyys vaihtelee lähteen mukaan välillä 0.2-1 % (Symmonds ym. 1981, Heinonen ja Punnonen 1995), ja vanhemmissa aineistoissa se on ollut jopa 43 % (Virtanen ja Mäkinen 1993)." Tuon lopun jätit pois, siis tuon 43% "Ilmaantuvuuslukujen hajonta voi riippua leikkaustekniikasta, leikkaustyypin valinnasta sekä potilaasta johtuvista muuttujista ja luonnollisesti seuranta-ajan pituudesta." Kohdunpoiston myöhempiä seurauksia ei juuri ole tutkittu, seuranta-ajat on lyhyitä. Emätinlaskeumakin tulee ehkä 15 vuotta poiston jälkeen, eikä sellaista sitten enää mielletä kohdunpoiston seuraukseksi. Vaikka se sitä olisikin, lääkäri ei sitä sanoisi. Kohdunpoisto on toimenpide, jonka välittömät vaikutukset on yleensä hyvät, tyytymättömyys tulee vuosia myöhemmin.

        Otapa selvää mitä tuo vanhemmissa aineistoissa tarkoittaa! Kyse oli muuten alunperin siitä, että jos kohtuni on poistettu 49v eikä silloin ollut vaihdevuosioireita niin nyt vuoden kuluttua tuskin on mitään emätinlaskeumaa :). Kun siis ei synnytyksiäkään eikä ylipainoa. Sitäpaitsi olin erittäin pätevän gynen hoidossa jolla on kokemusta leikkauksista. Olisipa outoa jos melkein puolella naisista joilta on kohtu poistettu, olisi tuollaisia ongelmia. " Emätinlaskeumakin tulee ehkä 15 vuotta poiston jälkeen, eikä sellaista sitten enää mielletä kohdunpoiston seuraukseksi. Vaikka se sitä olisikin, lääkäri ei sitä sanoisi." Oliko omaa tekstiäsi, varmaankin. Jo on huono lääkäri jos tuollaisen kieltää 15 vuoden kuluttua. Minä olen silloin 65 ja vaivoja on varmaan muitakin...


      • mielestäni
        yöhikoilu alkanut kirjoitti:

        Otapa selvää mitä tuo vanhemmissa aineistoissa tarkoittaa! Kyse oli muuten alunperin siitä, että jos kohtuni on poistettu 49v eikä silloin ollut vaihdevuosioireita niin nyt vuoden kuluttua tuskin on mitään emätinlaskeumaa :). Kun siis ei synnytyksiäkään eikä ylipainoa. Sitäpaitsi olin erittäin pätevän gynen hoidossa jolla on kokemusta leikkauksista. Olisipa outoa jos melkein puolella naisista joilta on kohtu poistettu, olisi tuollaisia ongelmia. " Emätinlaskeumakin tulee ehkä 15 vuotta poiston jälkeen, eikä sellaista sitten enää mielletä kohdunpoiston seuraukseksi. Vaikka se sitä olisikin, lääkäri ei sitä sanoisi." Oliko omaa tekstiäsi, varmaankin. Jo on huono lääkäri jos tuollaisen kieltää 15 vuoden kuluttua. Minä olen silloin 65 ja vaivoja on varmaan muitakin...

        Minun viesteissäni kyse oli siitä, onko kohtu turha kapistus. Minun mielestäni sellainen gyne, joka noin väittää, on hölmö. Kummallista tuo prosentteihin suhtautuminen. Jo kaksi prosenttiakin tarkoittaa sitä, että kymmenestä leikatusta kaksi saa emätinlaskeuman. Mutta se on siis häviävän vähän. Kymmenestä viittäkymmentä lähestyvästä naisesta yksi voi vielä tulla raskaaksi (1%) ja silti gynekologien mielestä on kauhean tärkeää, että he kaikki käyttävät vielä ehkäisyä.


      • kuulkaahan nyt
        mielestäni kirjoitti:

        Minun viesteissäni kyse oli siitä, onko kohtu turha kapistus. Minun mielestäni sellainen gyne, joka noin väittää, on hölmö. Kummallista tuo prosentteihin suhtautuminen. Jo kaksi prosenttiakin tarkoittaa sitä, että kymmenestä leikatusta kaksi saa emätinlaskeuman. Mutta se on siis häviävän vähän. Kymmenestä viittäkymmentä lähestyvästä naisesta yksi voi vielä tulla raskaaksi (1%) ja silti gynekologien mielestä on kauhean tärkeää, että he kaikki käyttävät vielä ehkäisyä.

        Kohtu on turha kapistus silloin jos ei enää tee lapsia ja on muuten sellaisia ongelmia, että kohdunpoisto auttaisi niihin.Näinollen gyne sanoo, että kohtu on turha. Ei se kannattele virtsarakkoa ja emätintä kuten joku täällä kirjoitti! En tuijota prosentteja mutta ...Jos sinulta joudutaan poistamaan umpisuoli, sappirakko, tyrä jne niissä on vielä suuremmat prosenttiluvut kun puhutaan "jälkivaivoista" ja ne voivat olla paljon vakavammat kuin emätinlaskeuma. "Kymmenestä viittäkymmentä lähestyvästä naisesta yksi voi vielä tulla raskaaksi (1%) ja silti gynekologien mielestä on kauhean tärkeää, että he kaikki käyttävät vielä ehkäisyä." Totta tuo kirjoittamasi mutta ei se tähän liity. Täällä kirjoitetaan paljon sellaista mistä ei tiedetä mitään.Tuo emätinlaskeuma voi tulla ihan oikeasti kahdelle promillelle naisista joilta kohtu on poistettu. Eli siis kahdelle tuhannesta. Silloinkin syynä usein monisynnytykset, lihaheikkous, ylipaino jne jne. Ja se on ikävä vaiva mutta korjattavissa ja ei vaarallinen.    


      • johdu vaan
        yöhikoilu alkanut kirjoitti:

        Tuo ei kyllä pidä paikkaansa! Kohdussani oli myoomia mutta pääasillisin oire oli tiheävirtsaisuus. Juoksin koko ajan wc:ssä ja syy oli se, että kohtu painoi virtsarakkoa (myös myoomat). Sitähän se ei saa tehdä.Asia parani leikkauksen jälkeen ja olen ollut koko vuoden kunnossa. "lääkärini myös sanoi että joillekkin,varsinkin nuorella iällä tehty kohdunpoisto saattaa tulla niin ikävä vaiva kuin että, emätin ja virtsarakko voivat alkaa roikkua haarojen välistä ulkona,kun ei ole enää kohtua mikä pitäisi nämä paikoillaan." Kuka lääkäri tuollaista potaskaa sanoo, huh huh?

        vaihdevuosista johtuvista kuivista vitrsarakon limakalvoista. Mulla on kaikki "vehkeet" tallella ja silti on ollut virtsavaivoja, jotka korjaantuivat paikallishoidolla. Tuskin nuo virtsavaivat muuten johtuvat kohdunpoistosta, vaan paremminkin vaihdevuosivaivoja ovat. Tietenkin kohdunpoisto voi jollain aikaistaa vaihtarit..


      • yöhikoilu alkanut
        johdu vaan kirjoitti:

        vaihdevuosista johtuvista kuivista vitrsarakon limakalvoista. Mulla on kaikki "vehkeet" tallella ja silti on ollut virtsavaivoja, jotka korjaantuivat paikallishoidolla. Tuskin nuo virtsavaivat muuten johtuvat kohdunpoistosta, vaan paremminkin vaihdevuosivaivoja ovat. Tietenkin kohdunpoisto voi jollain aikaistaa vaihtarit..

        Kiva lukea asiallinen vastaus :). Minkälaisia virtsaamisvaivoja sinulla on ollut? Onko juuri tiheävirtsaisuutta? Tämä olisi siis vaihdevuosioire? Minkälaista paikallishoitoa olet saanut?


      • ei ole turha
        kuulkaahan nyt kirjoitti:

        Kohtu on turha kapistus silloin jos ei enää tee lapsia ja on muuten sellaisia ongelmia, että kohdunpoisto auttaisi niihin.Näinollen gyne sanoo, että kohtu on turha. Ei se kannattele virtsarakkoa ja emätintä kuten joku täällä kirjoitti! En tuijota prosentteja mutta ...Jos sinulta joudutaan poistamaan umpisuoli, sappirakko, tyrä jne niissä on vielä suuremmat prosenttiluvut kun puhutaan "jälkivaivoista" ja ne voivat olla paljon vakavammat kuin emätinlaskeuma. "Kymmenestä viittäkymmentä lähestyvästä naisesta yksi voi vielä tulla raskaaksi (1%) ja silti gynekologien mielestä on kauhean tärkeää, että he kaikki käyttävät vielä ehkäisyä." Totta tuo kirjoittamasi mutta ei se tähän liity. Täällä kirjoitetaan paljon sellaista mistä ei tiedetä mitään.Tuo emätinlaskeuma voi tulla ihan oikeasti kahdelle promillelle naisista joilta kohtu on poistettu. Eli siis kahdelle tuhannesta. Silloinkin syynä usein monisynnytykset, lihaheikkous, ylipaino jne jne. Ja se on ikävä vaiva mutta korjattavissa ja ei vaarallinen.    

        Jos jäi epäselväksi, miksi otin tähän ton raskausprosentin, niin se johtuu siitä, että mua hämmästyttää tämä, että yhden prosentin mahdollisuutta tulla raskaaksi pitää kaikin keinoin lääkitä, mutta kahden prosentin mahdollisuudesta saada emättimenlaskeuma kohdunpoiston seurauksena gyne ei viitsi edes kertoa, vaan se tieto tulee täällä täytenä yllätyksenä, se tieto koetaan ihan kestämättömänä ja sitä koitetaan kaikin tavoin kieltää ja vähätellä.


      • alkoivat
        yöhikoilu alkanut kirjoitti:

        Kiva lukea asiallinen vastaus :). Minkälaisia virtsaamisvaivoja sinulla on ollut? Onko juuri tiheävirtsaisuutta? Tämä olisi siis vaihdevuosioire? Minkälaista paikallishoitoa olet saanut?

        samaan aikaan hikoilujen ja menkkojen 3kk paussilla. Tosiaankin jatkuva pissauksen tarve yöllä, sekä päivällä ja vaikka juuri olis käyny vessassa, niin siltikin hätä. Tuntui myös pidätyskyvyn lievää heikkenemistä ja en tuntenut oikein koska pissaus loppui, että saattoi lirahtaa loput housuille. Virtsarakon limakalvojen kuivuminen ja löystyminen aiheutuivat estrogeenin puutteesta. Sain gyneltä reseptin Vagifem paikallishoitoon, jota olen käyttänyt ja se on hyvin auttanut vaivoihini. Muuta korvaushoitoa en ole vielä tarvinnut.


      • kuulkaahan nyt
        ei ole turha kirjoitti:

        Jos jäi epäselväksi, miksi otin tähän ton raskausprosentin, niin se johtuu siitä, että mua hämmästyttää tämä, että yhden prosentin mahdollisuutta tulla raskaaksi pitää kaikin keinoin lääkitä, mutta kahden prosentin mahdollisuudesta saada emättimenlaskeuma kohdunpoiston seurauksena gyne ei viitsi edes kertoa, vaan se tieto tulee täällä täytenä yllätyksenä, se tieto koetaan ihan kestämättömänä ja sitä koitetaan kaikin tavoin kieltää ja vähätellä.

        Kahden prosentin mahdollisuus saada emätinlaskeuma kohdunpoiston seurauksena ei pidä paikkaansa. Mistä saat tuon luvun? Se on 0,2% eli 2 promillea eli 2 tuhannesta. Kun menet johonkin muuhun leikkaukseen, kerrotaanko sinulle kaikki mahdolliset komplikaatiot, ei! Polvesi operoidaan, kertooko ortopedi mahdolliset niveltulehdukset yms.Ei ortopedi, gyne maalaa piruja seinälle. Vielä kerran, ei kukaan turhaan kohtuaan poista. Siihen on aina hyvä syy. Ei silloin edes mietitä noita huonoja seurauksia. Tällä ei ole mitään tekemistä tuon raskausprosentin kanssa.


      • yöhikoilu alkanut
        alkoivat kirjoitti:

        samaan aikaan hikoilujen ja menkkojen 3kk paussilla. Tosiaankin jatkuva pissauksen tarve yöllä, sekä päivällä ja vaikka juuri olis käyny vessassa, niin siltikin hätä. Tuntui myös pidätyskyvyn lievää heikkenemistä ja en tuntenut oikein koska pissaus loppui, että saattoi lirahtaa loput housuille. Virtsarakon limakalvojen kuivuminen ja löystyminen aiheutuivat estrogeenin puutteesta. Sain gyneltä reseptin Vagifem paikallishoitoon, jota olen käyttänyt ja se on hyvin auttanut vaivoihini. Muuta korvaushoitoa en ole vielä tarvinnut.

        Helpotti tietää, että tämä vaiva on luultavasti vaihdevuosioire.Kaikki nämä aiat ovat aika uusia minulle, ei ole tullut pohdittua vielä vaihdevuosioireita. Katselen nyt muutaman viikon ja jos ei parane menen gynekologille.


      • apteekista
        yöhikoilu alkanut kirjoitti:

        Helpotti tietää, että tämä vaiva on luultavasti vaihdevuosioire.Kaikki nämä aiat ovat aika uusia minulle, ei ole tullut pohdittua vielä vaihdevuosioireita. Katselen nyt muutaman viikon ja jos ei parane menen gynekologille.

        saa myös ilman reseptiä paikallishoitona esim. Ovestinpuikkoja. Jospa vaivasi äityvät pahaksi ja gynelle ei nopeasti pääse, niin Ovestinilla saa muutamassa päivässä jo apua. Ovestin vaan on hiukan suttaavaisempaa, kuin Vagifem.


      • yöhikoilu alkanut
        apteekista kirjoitti:

        saa myös ilman reseptiä paikallishoitona esim. Ovestinpuikkoja. Jospa vaivasi äityvät pahaksi ja gynelle ei nopeasti pääse, niin Ovestinilla saa muutamassa päivässä jo apua. Ovestin vaan on hiukan suttaavaisempaa, kuin Vagifem.

        Käytetäänkö näitä ovestipuikkoja tms "koko ajan" vai vaan silloin tällöin? Huono kysymys. Tarkoitin, että auttavatko puikot muutaman päivän jälkeen niin, että en enää tarvitse niitä?


      • muistin väärin
        kuulkaahan nyt kirjoitti:

        Kahden prosentin mahdollisuus saada emätinlaskeuma kohdunpoiston seurauksena ei pidä paikkaansa. Mistä saat tuon luvun? Se on 0,2% eli 2 promillea eli 2 tuhannesta. Kun menet johonkin muuhun leikkaukseen, kerrotaanko sinulle kaikki mahdolliset komplikaatiot, ei! Polvesi operoidaan, kertooko ortopedi mahdolliset niveltulehdukset yms.Ei ortopedi, gyne maalaa piruja seinälle. Vielä kerran, ei kukaan turhaan kohtuaan poista. Siihen on aina hyvä syy. Ei silloin edes mietitä noita huonoja seurauksia. Tällä ei ole mitään tekemistä tuon raskausprosentin kanssa.

        Muistelin, että siinä artikkelissa olis jossain kohtaa sanottu 0,2 - 2%, ehkä muistin väärin, en saanut sitä artikkelia enää esiin, enkä voinut tarkistaa. Näissä tänne otetuissa sitaateissa sanotaan 0,2 - 1%. Artikkelissa sanottiin myös, että luku tulee nousemaan, kun seuranta-aika kasvaa. Joten 2% ei ehkä pidä paikkaansa, mutta 2 promilleakaan ei ole koko totuus.


      • itse en ole
        yöhikoilu alkanut kirjoitti:

        Käytetäänkö näitä ovestipuikkoja tms "koko ajan" vai vaan silloin tällöin? Huono kysymys. Tarkoitin, että auttavatko puikot muutaman päivän jälkeen niin, että en enää tarvitse niitä?

        käyttänyt kuuriluontoisesti, mutta voithan kokeilla. Itselläni oli, niin pahat pissavaivat(kuitenkaan tulehdusta ei löytynyt), että aloitin käyttämään paikallishoitoa 1puikko joka ilta 2viikon ajan ja sen jälkeen estrogeenin ylläpitohoitona 2krt/vko 1puikko. Eipä ole vaivat palanneet. En ole kyllä uskaltanut yrittääkään lopettaa. Gyne on sanonut, että paikallishoito on niin mietoa, että sitä voi huoletta käyttää kauan. Olen lisännyt ruokavaliooni oliiviöljyä, sekä vehnä-alkioöljyä(sisält.luonnollista E-vitamiinia) Myöskin kala ja helokkiöljyä kapseleina käytän. Ajattelin, että jospa näitäkin käytän säännöllisesti, niin voisin kokeilla paikallishoidosta luopumista. Lisäksi vielä kantsis yrittää vahvistaa alavatsalihaksia siis supistamalla emättimen ja peräaukon lihaksia päivittäin..


      • mieltä prosenteista
        kuulkaahan nyt kirjoitti:

        Kahden prosentin mahdollisuus saada emätinlaskeuma kohdunpoiston seurauksena ei pidä paikkaansa. Mistä saat tuon luvun? Se on 0,2% eli 2 promillea eli 2 tuhannesta. Kun menet johonkin muuhun leikkaukseen, kerrotaanko sinulle kaikki mahdolliset komplikaatiot, ei! Polvesi operoidaan, kertooko ortopedi mahdolliset niveltulehdukset yms.Ei ortopedi, gyne maalaa piruja seinälle. Vielä kerran, ei kukaan turhaan kohtuaan poista. Siihen on aina hyvä syy. Ei silloin edes mietitä noita huonoja seurauksia. Tällä ei ole mitään tekemistä tuon raskausprosentin kanssa.

        Etsin tätä asiaa vähän netistä, eMedicineHealth portaali näyttää asialliselta. Siellä sanotaan näin: Emättimen pohjan laskeuma - Koska kohtu kannattelee emättimen yläosaa tämä tila on tavallinen kohdunpoiston jälkeen, lähes 10% naisista kehittyy emättimen pohjan laskeuma kohdunpoiston jälkeen. Vaginal vault prolapse - This type of prolapse may occur following a hysterectomy, which involves the removal of the uterus. Because the uterus provides support for the top of the vagina, this condition is common after a hysterectomy, with upwards of 10% of women developing a vaginal vault prolapse after undergoing a hysterectomy. Suomalaisilla sivuilla kohdunpoiston merkitystä tässä pidetään vähäisempänä, mutta kuitenkin jokaisen sairaalan toimenpideluettelossa mainitaan tila nimeltä emättimen pohjukan laskeuma kohdunpoiston jälkeen.


      • sadasta, ei kymmenestä
        mielestäni kirjoitti:

        Minun viesteissäni kyse oli siitä, onko kohtu turha kapistus. Minun mielestäni sellainen gyne, joka noin väittää, on hölmö. Kummallista tuo prosentteihin suhtautuminen. Jo kaksi prosenttiakin tarkoittaa sitä, että kymmenestä leikatusta kaksi saa emätinlaskeuman. Mutta se on siis häviävän vähän. Kymmenestä viittäkymmentä lähestyvästä naisesta yksi voi vielä tulla raskaaksi (1%) ja silti gynekologien mielestä on kauhean tärkeää, että he kaikki käyttävät vielä ehkäisyä.

        Näinhän se menee: 1% tai 2% tarkoittaa 1 tai 2 naista SADASTA, ei kymmenestä (10% olisi yksi nainen kymmenestä).


      • ikionnellinen
        niin... kirjoitti:

        kuinka moni onkaan kehuskellut työpaikallani kohdunpoistosta(naisvaltainen ala),mutta toi emättimen ja virtsarakon roikkuminen haarukasta ulkona on jo niin intiimi ja nolo asia ettei siitä enään sitten puhutakkaan,minä siihen mukaan lukien ja kyllä näin nimettömänä voin kertoa että,totisinta totta emättimen lyhennykseen ikävä kyllä menossa ollaan!

        Ikävää jos noin on äynyt mutta minulta poistettiin kohtu 38 vuotiaana ja olen tänään 58 vuotias eikä minulla ainakaan ole emätin alkanut roikkumaan. Aloititteko liian aikaisin raskaat nostot, ettekö treenaa päivittäin vatsanpohjan lihaksia.


      • Aikansa kutakin
        on lihasta kirjoitti:

        Kohtu on lihasmassaa. Kohdun verran lihaksia alavatsassa ei voi olla turha kapistus.

        Niillä lihaksilla lykätään vauva maailmaan, mitä niillä sitt enää tekee, kun lapset on tehty?


      • Anonyymi
        mielestäni kirjoitti:

        Minun viesteissäni kyse oli siitä, onko kohtu turha kapistus. Minun mielestäni sellainen gyne, joka noin väittää, on hölmö. Kummallista tuo prosentteihin suhtautuminen. Jo kaksi prosenttiakin tarkoittaa sitä, että kymmenestä leikatusta kaksi saa emätinlaskeuman. Mutta se on siis häviävän vähän. Kymmenestä viittäkymmentä lähestyvästä naisesta yksi voi vielä tulla raskaaksi (1%) ja silti gynekologien mielestä on kauhean tärkeää, että he kaikki käyttävät vielä ehkäisyä.

        Vanha ketju joo, mutta ihan oikeasti. "Jo kaksi prosenttiakin tarkoittaa sitä, että kymmenestä leikatusta kaksi saa emätinlaskeuman", niinkun, prosentti, 1%, on yksi sadasosa. Eli yksi sadasta. Niinpä 2 prosenttia tarkoittaa, että sadasta leikatusta 2 voi saada laskeuman. Ja se 0,2-1% tarkkoittaisi, että laskeuman voisi saada 2-10 henkilöä tuhannesta leikatusta.
        Toki lääkärin kuuluu riskistä mainita, kuten myös riskistä myöhäisiin raskauksiin jos ehkäisyä ei käytä.


    • 51v

      kaikki nuo manitsemasi oireet. Jos haluat korvaushoitoa käyttää, kohduttomille on esim. geeli jota levitetään iholle iltaisin.

      • vvvx..

        Hei! Mullakin kohtu poistettu ja myös molemmat munasarjat. onkos kellään ilmennyt usein toistuvia virtsateiden tulehduksia? yöllä välillä hikoiluttaa, ja päivälläkin kovin väsynyt olo:/ käytän estrogeenia 1 tabletti 2mg/ päivä. onko kellään samoja oireita????


      • .........
        vvvx.. kirjoitti:

        Hei! Mullakin kohtu poistettu ja myös molemmat munasarjat. onkos kellään ilmennyt usein toistuvia virtsateiden tulehduksia? yöllä välillä hikoiluttaa, ja päivälläkin kovin väsynyt olo:/ käytän estrogeenia 1 tabletti 2mg/ päivä. onko kellään samoja oireita????

        Käytän pelkkää estrogeeniä korvaushoitona kun ei ole kohtua eikä munasarjoja. Olen menossa leikkaukseen ja siksi hormonilääkitys on ollut nyt pari viikkoa poikki. Oireita alkaa taas ilmestyä, kuumia aaltoja ja hikoiluttaa. Uni alkoi heiketä ja painajaiset ilmestyivät. Siksi aloitin eilen illalla ottamaan ennen hormonikorvausta määrättyä Klotriptyliä. Viime yön nukuin hyvin eikä tullut painajaisia. Noita hikoilupuuskia täytyy vain kärsiä kunnes leikkaus on ohi ja pääsee taas aloittamaan estrogeenin. Virtsatulehduksia yritän välttää juomalla karpalomehua.


      • se riippuu mistä se roikkuu?
        ......... kirjoitti:

        Käytän pelkkää estrogeeniä korvaushoitona kun ei ole kohtua eikä munasarjoja. Olen menossa leikkaukseen ja siksi hormonilääkitys on ollut nyt pari viikkoa poikki. Oireita alkaa taas ilmestyä, kuumia aaltoja ja hikoiluttaa. Uni alkoi heiketä ja painajaiset ilmestyivät. Siksi aloitin eilen illalla ottamaan ennen hormonikorvausta määrättyä Klotriptyliä. Viime yön nukuin hyvin eikä tullut painajaisia. Noita hikoilupuuskia täytyy vain kärsiä kunnes leikkaus on ohi ja pääsee taas aloittamaan estrogeenin. Virtsatulehduksia yritän välttää juomalla karpalomehua.

        Minulla poistettiin kohtu nelikymppisenä. Olen nyt 48 vee. Ei roiku tavarasta mitään eikä ole virtsankarkailua, ainakaan vielä. Harrastan liikuntaa ja olen normaalipainoinen. 2 synnytystä. HOrmonikorvaushoito päälle ja munasarjatkin lahjoitettu valtiolle.


      • vaikutukset
        se riippuu mistä se roikkuu? kirjoitti:

        Minulla poistettiin kohtu nelikymppisenä. Olen nyt 48 vee. Ei roiku tavarasta mitään eikä ole virtsankarkailua, ainakaan vielä. Harrastan liikuntaa ja olen normaalipainoinen. 2 synnytystä. HOrmonikorvaushoito päälle ja munasarjatkin lahjoitettu valtiolle.

        Mitä kohdun poisto ja tai munasarjojen poisto naiselle aiheuttaa, on varmastikin yksilöllistä. Toiselle ei mitään ja toinen voi saada vaikeitakin oireita ja jälkiseurauksia. Näinhän on tilanne esim. erilaisten ehkäisyvälineiden kohdalla. Toinen on voinut käyttää e-pillereitä ilman mitään ongelmia ja toiselle ne ovat aiheuttaneet monenlaista vaikeutta. Mutta mistä tietää ennen leikkausta, kumpaanko ryhmään kuuluu? Kohdunpoistoa ei voi kokeilla, niin kuin eri pillerimerkkejä. Kohdunpoiston vaikutuksia on tutkittu vähän ja vielä vähemmän on ilmeisesti tutkimusta sitä, kenelle se sopii.


      • kohtu poissa
        vaikutukset kirjoitti:

        Mitä kohdun poisto ja tai munasarjojen poisto naiselle aiheuttaa, on varmastikin yksilöllistä. Toiselle ei mitään ja toinen voi saada vaikeitakin oireita ja jälkiseurauksia. Näinhän on tilanne esim. erilaisten ehkäisyvälineiden kohdalla. Toinen on voinut käyttää e-pillereitä ilman mitään ongelmia ja toiselle ne ovat aiheuttaneet monenlaista vaikeutta. Mutta mistä tietää ennen leikkausta, kumpaanko ryhmään kuuluu? Kohdunpoistoa ei voi kokeilla, niin kuin eri pillerimerkkejä. Kohdunpoiston vaikutuksia on tutkittu vähän ja vielä vähemmän on ilmeisesti tutkimusta sitä, kenelle se sopii.

        Oikeassa olet. Ei kai kukaan ilman kunnon syytä lähde kohtua poistamaan! Ei lääkäri sitä tekisikään. Kohdunpoistoa on muuten tutkittu ja paljonkin! Täällä mainitut oireet ja vaivat kohdunpoiston jälkeen ovat todella minimaaliset. Korkeintaan noin joka sadas suomalainen nainen voi saada noita ongelmia (oikeastaan noin joka viidessadas).Täällä palstalla pelotellaan ihmisiä. Useimmiten ne joilla on ollut ongelmia kirjoittavat tänne. Suurin osa ei kirjoita (heillä kaikki ok).


    • poistettu 44v.

      Hei Oireesi viittaavat vaihdevuosivaivoihin, eivätkä johdu kohdun poistosta. Minulta poistettiin kohtu 44-vuotiaana eikä tullut mitään oireita, vain vuodot loppuivat. Koska munasarjat jätettiin, niin munasolu irtosi joka kuukausi eli vuodot loppuivat mutta muut premenstruaaliset oireet pysyivät esim. kiukuttelu ja väsymys. Nuo kuvaamasi oireet johtuvat vaihdevuosista.

    • ja seksikin maistuu

      Hei, kyllä vaihtari-ikäistenkin pitää treenata niitä alalihaksia. Geishakuulat on hyvä ja muille huomaamaton tapa vaikka joka päiväiseen rutiiniin.

    • juuri leikattu

      Minulla on ollut taaksepäin kallistunut pienehkö kohtu ja yksi nopea synnytys lähes 44 -vuotiaana. Vajaa kahdeksan vuotta synnytyksestä poistettiin laskeuman vuoksi kohtu ja 3 1/2 v. sen jälkeen kohdunpoiston laskeuman jälkeinen emättimen pohjukan laskeuman verkkokorjausleikkaus. Olen normaalipainoinen, olen ollut aina hoikka/normaalipainoinen eikä ole ollut minkäänlaisia vaihdevuosioireita. Minulle sanottiin ekassa leikkauksessa, että joka viidennelle tulee muu laskeuma jossain vaiheessa.

    • Pp-57

      Voisitko "juuri leikattu" kertoa tuosta verkkokorjausleikkauksesta. Olen menossa samanlaiseen. Kauanko kesti? Puudutuksessa? Kauanko sairaslomaa?

      • verkolla korjattu

        Hei
        Olin itse 11.3. verkkokorjausleikkauksessa. 6-viikon sairausloma ja siis vielä kaksi viikkoa jäljellä. Vatsaa polttelee vielä ja joudun aina välillä ottamaan särkylääkettä.
        Reilut kaksi viikkoa oli jälkivuotoa ja viikon olin todella kipeä. Sairaalassa kaksi vuorokautta, leikkauksen kestoa en tiedä. Leikkaus tehtiin alakautta ja nukutuksessa.
        Olen yrittänut olla ohjeiden mukaan noistamatta ja kantamatta mitään raskasta. Kävelylenkkejä olen tehnyt ja istuminen on tikkien takia vielä hankalaa eli sulamatta on vielä ainakin ulkopuoliset tikit.


    • TK-68

      "Minulle sanottiin ekassa leikkauksessa, että joka viidennelle tulee muu laskeuma jossain vaiheessa."

      Niin ja tämähän siis koskee vain kohdunlaskeuman vuoksi leikattuja, ei muista syistä kohtunsa leikkauspöydälle jättäneitä.

    • Oikea tilasto

      Ei noissa tilastoissa erotella erikseen syitä miksi kohtu poistettu. Tällaisen kajoavan lantionpohjaan kajoavan leikkauksen jälkeen laskeumien määrä leikattujen keskuudessa on tuo 30 % riippumatta siitä, miksi kohtu on poistettu.
      Mutta todella, jos laskeuman vuoksi poistetaan kohtu, niin jos sen jälkeen jumppaa lantionpohjaa, ei uuden laskeumna vaaraa ole sen kummemmin kuin muillakaan leikatuilla

    • Oikea tiasasto

      voi, piti kirjoittaa 20 %. saa oireita leikkauksen syystä riippumatta.

    • Väärät tilastot

      Mistäköhän nuo tilastosi ovat peräisin? Esim. Therapiafennican mukaan kohdunpoiston jälkeen vaginaprolapsi voi tulla 1-2 prosentille leikatuista. Toki on olemassa muitakin laskeumia, mutta tuo on siis emätinlaskeuman osuus.

      Tuo 20 prosenttiasi pitää sikäli paikkaansa, että Ikääntymisen myötä jonkin sortin laskeuma taas tulee juurikin noin joka viidennelle naiselle, mutta sillä ei ole mitään tekemistä sen kanssa, onko kohtu tallella vai ei. Lantionpohja kun heikkenee myös kohdullisilla.

    • lehdessä oli

      Luin jostain, että jumpalla ei voi estää laskeumaa, se tulee jos on tullakseen, koska kyseessä on kudosten tapa löystyä. Moneen muuhun jumppa auttaa tietenkin.

    • Oikea tilasto

      No juurikin tuota kokonaislaskeumien määrää tarkoitin, en pelkkiä vaginaprolapseja

      • Väärä tilasto

        Juu mutta tuo 20 % tarkoittaa KAIKKIA naisia riippumatta siitä, onko heillä kohtu vai ei.


    • V...ttaa

      voi jumankauta jos sais peruttua koko operaation. Pilalle on mennyt koko loppuelämä. Oireet oli vaikeat, joten kuvittelin, että kohdunpoisto korjaisi ongelmat. Mitäs vielä. Lisää ongelmaa pukkaa aina jonkin ajan päästä. On turvotusta, ulostamisongelmaa (ei ole ummetusta, mutta ei ole ulostamistunnetta, ennenkuin on jo jumalaton kiire veskiin.)
      Seksielämä on vaan varjo entisestään. Kyllä ukolla hyvälle tuntuu, mutta entäs minä! Minulla ei ole enää mitään tuntemuksia emättimen pohjalla, missä aiemmin ne todelliset orgasmin sykkeet tuntuivat. Minä saan vaan kiihottuneena jäädä kitumaan ja valvomaan, kun ennen sain hyvän rakastelun jälkeen tosi makoisat unet.
      Miten lääkärti oikeasti kehtaavat valehdella, että ei vaikuta seksielämään ja jopa parantavat sitä. tätä en ymmärrä

    • Sama vaiva

      Sama vaiva
      Minulle tuli samat ongelmat, sykkeet meni kohdunpoiston jalkeen, eivatka ole tulleet tahan mennessa 20 vuoteen takaisin. Sita tietoa ei kerrottu minullekaan
      osa kivuistakaan ei lahtenyt.

    • V...ttaa

      Itkettää... tätäkö tämä loppuelämä... mahdollisesti jopa 40 vuotta ...tulee siis olemaan. Ei voinut tosiaan kuvitella, että näin käy, kun jokapuolelta vaan hehkutettiin, että sitten se autuas elämä alkaa... Lääketiede ei tosiaan itedä paskan vertaa naisen anatomiasta ja hermoston rakenteesta.

    • Ei vielä mummo

      Multa kohtu poistettiin alakautta saman ikäisenä kuin aloittaja, siitä oli riesaa. Pissapuolelle tuli "yksi Tikki" ja se auttoi paljon. Kirurgi osasi asiansa, ruusut hänelle ja muillekin lakeuksien taitajille! Pahoittelut Teille, joilla on kai sitt ollut kehnompi lääkäri asialla. Se, mitä lääkäri ei mulle kertonut, oli ett vaihdevuosioireet rysähti niskaan leikkauksen jälkeen. Progynova toi avun, nyt nukun hyvin enkä heräile hikisenä. Sen pitäisi auttaa kolesteroliin, mutt se on korkealla. Ylipainoa on, painoindeksi 30 enkä saa painoa pudotettua nyt leikkauksen jälkeen. On vähän vaikeaa tietää, mikä on v-vuosioire ja mikä johtuu vanhenemisesta. Keskittymiskykyni ei ole yhtä hyvä kuin nuorena, muuten en ole huomannut henkisiä oireita. Synnytyksiä oli kaksi pari vuosikymmentä sitten.

      • Anonyymi

        Vanha ketju, mutta kohdunpoisto ei tee vaihdevuosia, vaan jos munasarjat poistetaan se aiheuttaa vaihdevuodet, aika tietämättömiä ihmisiä täällä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vanha ketju, mutta kohdunpoisto ei tee vaihdevuosia, vaan jos munasarjat poistetaan se aiheuttaa vaihdevuodet, aika tietämättömiä ihmisiä täällä.

        Niin on, tieto vähentää tuskaa - osaa etsiä apua oikeasta paikasta


    • V...ttaa

      Miten se kohdunpoisto pissapuoleen liittyy? tuskin nyt yhdellä tikillä oot selvinnyt? Kyllä mullakin tää elämä menettelis, jos ei tuo seksipuoli olis mennyt noin syteen ja saveen. Kaikki väittää, ettei vaikuta seksielämään mutta vaikuttaa se, kun ei enää tunne samoja viboja kun ennen leikkausta. Ei vaikka miten lämmittelis.Aluksi kyllä tuntuu kivalta ja hyvältä, mutta siihen se jää kun pitäis alkaa kliimaksia tulla. Ei vaan tule vaikka miten kuvittelis.

      • Anonyymi

        Vaihdevuodet vaikuttaa seksihaluihin ja orgasmia on vaikea saada. Kohdunpoisto ei vaikuta siihen, munasarjojen poisto vaikuttaa, jos nekin poistettiin. Lekurilta saa apua.


    • Anonyymi

      Kohtu poistettu vuosi sitten. Olen vanhentunut vuodessa kymmenen vuotta, että semmosta.

      • Anonyymi

        Buhahaaa, buhaaa, lopeta tupakointi ja viina ja aloita kuntoilu


    • Anonyymi

      Kaikki nämä ovat tyypillisiä vaihdevuosioireita. Saat avun näihin kaikkiin osaavalta gynekologilta.

      Ilman reseptiä virtsaamisvaivoihin saa apteekista minimaalisella estrogeeni annoksella varustettuja tuotteita, joista voi valita itselleen sopivimman Vagifem, Pausanol ja muitakin on. Ne eivät lisää rintasyövän riskiä ollenkaan ja kaikki vv-ikäiset voivat käyttää niitä koko loppuiän. Jopa suositellaan, jotteivät jatkuvat tulehdukset ja kivut ala vaivata iän karttuessa. Se vähentää myös laskeumariskiä. Hormonittomiakin voiteita tms on, joitakin auttaa hyaluronihappoa sisältävät voiteet mm virtsankarkailuun. Kokeile, mikä sinulle sopii.

      Järeämpää apua saa gyneltä. Joka tapauksessa kannattaa käydä vv-oireisiin erikoistununeella gynellä tilannekatsauksessa ja saamassa neuvoja, jos vain lompsa kestää.

      Laskeumille altistaa erityisesti usea synnytys ja ylipaino. Lisäksi jonkin verran altistaa myös ikä (vatsa-ja lantionpohjan lihaksille käy kuten naamalle) ja kohdunpoisto, jos ylipainoa kertyy kovin tai on synnyttänyt. Pitäkää siis huolta lantionpohjan lihaksista, seksi soolonakin on hyvää jumppaa, vahvistaa lantionpohjaa ja lisää verenkiertoa ja aineenvaihduntaa lantion alueella. Terveysteko. Ja Hanki hyvä liukuvoide, niitä on apteekissa myös kuivuuden hoitoon, jos marketista ei löydy tai nolottaa ostaa sieltä tavallista liukuvoidetta.

    • Anonyymi

      On annettu estrogeeniä geelinä ja on sopivana määränä poistanut kaikki oireet. Voin ja nukun hyvin. Auttoi noin viikossa. Minulta myös kohtu poistettu muutama vuosi sitten, ei ole laskeumia. Otin geelin, ettei tule veritulppariskiä, tableteista voi tulppariski kasvaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      90
      6346
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      25
      2594
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      32
      2150
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      63
      1847
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1651
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1428
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1357
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1341
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1279
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1223
    Aihe