Labbis, kumpi linja??

riikuli..

Olen hankkimassa labradorinnoutajaa, mutta en ole varma olisiko sen hyvä olla näyttely vai käyttölinjainen. En harrasta metsästämistä, mutta koirani kanssa haluaisin harrastaa ainakin agilityä ja ehkä tokoa joten siitä ei tulisi vain kotikoira, mutta ei metsästyskoirakaan. Joten; kumpi linja olisi parempi: näyttely, vai käyttö?

9

1690

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ilona2

.. voit harrastaa mitä vaan, joten suosittelen, jos sinulla on aikaa ja innostusta! Harrastusmahdollisuuksia on tosiaan pilvin pimein; agility, toko, mejä, pk, nome, wt ... Käyttölinjainen tykkää kaikesta tekemisestä ja sen kanssa on tosi palkitsevaa tehdä yhdessä, kun häntä heiluu koko ajan ...:))

• 1 labbis

Ettei näyttelylinjaisen häntä heilu riittävästi kyllä varmasti virtaa riittää kotiharrastajalle liiaksi asti.Käyttölinjainen ei tietenkään ole näyttelykoira.

• linjoissa
        1 labbis kirjoitti:

Ettei näyttelylinjaisen häntä heilu riittävästi kyllä varmasti virtaa riittää kotiharrastajalle liiaksi asti.Käyttölinjainen ei tietenkään ole näyttelykoira.

Käyttö- ja näyttölinjaisten erot ovat myös rakenteessa. Raskaampi näyttötyyppi ei varmasti ole yhtä soveltuva agiin kuin kevyempi ja ketterämpi käyttötyyppi. Tokossa menevät varmasti molemmat - kyse on enemmän yksilöeroista.

• 1 labbis
        linjoissa kirjoitti:

Käyttö- ja näyttölinjaisten erot ovat myös rakenteessa. Raskaampi näyttötyyppi ei varmasti ole yhtä soveltuva agiin kuin kevyempi ja ketterämpi käyttötyyppi. Tokossa menevät varmasti molemmat - kyse on enemmän yksilöeroista.

En muutenkaan pidä kovinkaan hyvänä harrastusmuotona labbarille jos siihen enemmän aikoo panostaa todellakin toinen rotu sitten.

• Hukka-Musti
        1 labbis kirjoitti:

En muutenkaan pidä kovinkaan hyvänä harrastusmuotona labbarille jos siihen enemmän aikoo panostaa todellakin toinen rotu sitten.

Tämä kuva antaa kyllä ihan positiivisen vaikutelman: http://www.youtube.com/watch?v=_VzM_-T6Xmc Mutta voi olla, että labbis ei silti ole agilityssa aivan ykkösluokkaa.

• 1 labbis

• 1 labbis

• Ilona2

Eli sananmukaisesti "käyttölinjainen noutaja" on tarkoitettu käyttöön. Sen vireystila ei laske pitkienkään harjoitteiden aikana, ja se on aina valmis palvelemaan ja työskentelemään ihmisen kanssa. Oli sitten kysmyksessä mikä laji tahansa. Jako käyttölinjaisiin ja näyttelylinjaisiin näkyy selvimmin kultaisten ja labradorien yhteydessä; ruumiinrakenne on erilainen ja harrastuspuolella enimmäkseen näkee käyttölinjaa. MUTTA, jako ei mitenkään tarkoita sitä, kumpi linja tai kummat edustajat olisivat parempia tai hienompia. Itselläni on nyt ensimmäinen käyttölinjainen noutaja (kultainen, hhh mmm), enkä todellakaan pääse vähällä. Virtaa pitää olla myös minussa; , kasvattajan ohjeet otetaan huomioon, kilometrejä autoon kertyy, kun harkkatreenit eivät olekaan nurkan takana, ja viikonloppuisin ehkä herätäänkin kuudelta ajamaan kokeisiin tai treeneihin. Samoissa treeneissä tai kokeissa on tietenkin myös labradoreja... Eli oikeasti mietintämyssyt päähän; mitä kukin haluaa koiransa kanssa tehdä, ja kuinka paljon on valmis panostamaan koulutukseen tai yleensä yhdessä tekemiseen. Nykyisen kokemukseni kautta voin kuitenkin verrata, että käyttölinjainen oppii nopeammin.. Ok, onkohan mulla ollut aikaisemmin vain niin hidasoppisia koiria ...:))

• Käyttöpuolen koira

Ehdottomasti NÄYTTELY-linjainen. Älä pilaa käyttöpuolen koiraa, ellet käytä sitä nimenomaan metsästys puolella. Näyttely-linjaisella voit harrastaa nimeämisiä harrastuksia ihan hyvin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      38
      4659
    2. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      20
      3195
    3. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      272
      2376
    4. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      53
      2247
    5. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      165
      2079
    6. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      89
      1670
    7. Vielä kerran.

Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä
      Ikävä
      360
      1661
    8. On ikävä sua

Koko ajan
      Ikävä
      17
      1653
    9. Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.

Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      113
      1642
    10. M nainen tiedätkö mitä

Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti
      Ikävä
      15
      1289
    Aihe