Sijaisvanhemman oikeudet

Haluan tietää,

onko sijaisvanhemmalla oikeus alkaa rajoitta sijoitetun lapsen sukulaisten liikkumista. meitä on rajoitettu liikkumasta yleisellä tiellä, menemästä lapsen päiväkotiin lasta hakemaan, menemään lapsen kouluun, menemään katsomaan lapsen harrastusta. Sijaisvanhempi lisäksi kiristää lasta, että harrastus loppuu, jos sinne mummut ja muut tulevat katsomaan. Sossuilta on turha pyytää apua - ovat tukemassa tuon "pyhimyksen" toimia.

9

2657

Vastaukset 9

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sopua

Lapsi on sijoitettuna perheessä joka ei pysty saamaan omia lapsia. Oletimme että yhteyttä pidetään molemminpuolin. Mutta perheestä ei oteta yhteyttä avoimesti. Vaikuttaa kuin pitäisivät itsestään selvänä että lapsemme jää lopullisesti heille. Lapsi on vasta 4 v.Tilannehan voi muuttua ja on jo muuttumassa parempaan. Tapaamiset ovat liian harvoin. Tuntuukin siltä kuin lapsi yritettäisiin tarkoituksella vieroittaa omista juuristaan . Onneksi on mummot jne.jotka tukevat. Saavat myös pitää lasta yökylässä. Kysynkin miten vaikeaa on saada puretuksi sijoitus??? Olen lukenut kauhujuttuja..... Televisiossa oli myös n.vuosi sitten ohjelma ko.asiasta.Vaikealta vaikutti.Luin että ensin ennen sijoitusta etsitään mahdollisuutta antaa lapsen saada kasvaa suvun piirissä. Meidän kohdalla ei tätä mahdollisuutta edes annettu. Kyvykkäitä kasvattajia olisi kyllä ollut . ??????

• samassa paikassa,

missä minunkin läheiseni. Missä osassa Suomea?

• oikeudet kuin
        samassa paikassa, kirjoitti:

missä minunkin läheiseni. Missä osassa Suomea?

omilla lapsillaankin, meillä sijaishoidossa, en tiedä perhekotien sääntöjä, mutta...liekö siellä omat säännöt! Tottakait sijaislapsen mummut ja papat saa tulla juhliin, ellei sossujen kautta ole muuta estävää tietoa tullut, samoin äidit ja isät, sossut määrää sen, mikä on ollut lapsuus näillä lapsilla ja kuka on mitenkin kohdellut näitä lapsia! Uskoisin, että koko Suomessa pitäisi olla samat säännöt!

• sossu...

Eräs sossu sanoi, että LAIN MUKAAN pitää kartoittaa huostaanotettaessa lapsen sukulaiset, josko heistä on huoltajiksi. Näin ei meilläkään käynyt, kun sukulaislapsi huostaanotettiin. Suvussamme kaksi muuta perhettä on täysin kyvykkäitä kaikin puolin huoltamaan lasta ja nyt kun asiasta on nostettu haloo sossua kohtaan, sossu tietää tehneensä virkavirheen kun ei kartoittanut lapsen sukulaisia.

• shittiäkö

Hei.
        Onko sijaisvanhemmalla oikeus lukea 16-vuotiaan poikani txt-viestit? Sijaisäidin sanojen mukaan sossu-tädit ovat antaneet luvan??? Lähettämäniäni viestejä poikani ei ole mitenkään kommentoinut epäasiallisiksi. Tietty, jos teksti tulkitaan väärin ja ainoastaan negatiivisesti. Tämäkin tieto tuli mulle vahingossa. Eipä katsottu aiheelliseksi ilmoittaa mulle, äitinä ja huoltajana miltään taholta.

• unohtivatko
        shittiäkö kirjoitti:

Hei.
        Onko sijaisvanhemmalla oikeus lukea 16-vuotiaan poikani txt-viestit? Sijaisäidin sanojen mukaan sossu-tädit ovat antaneet luvan??? Lähettämäniäni viestejä poikani ei ole mitenkään kommentoinut epäasiallisiksi. Tietty, jos teksti tulkitaan väärin ja ainoastaan negatiivisesti. Tämäkin tieto tuli mulle vahingossa. Eipä katsottu aiheelliseksi ilmoittaa mulle, äitinä ja huoltajana miltään taholta.

sossu- vieraannuttaja tädit lausumaa antaessaan; etteivät ole lapsia koskevassa asiassa sopimusosapuoli- ainoastaan lapsen vanhemmat/
        huoltajat ovat- ei muut ns. tarkoitushakuiset vieraannuttaja tahot-

• Anonyymi
        sossu... kirjoitti:

Eräs sossu sanoi, että LAIN MUKAAN pitää kartoittaa huostaanotettaessa lapsen sukulaiset, josko heistä on huoltajiksi. Näin ei meilläkään käynyt, kun sukulaislapsi huostaanotettiin. Suvussamme kaksi muuta perhettä on täysin kyvykkäitä kaikin puolin huoltamaan lasta ja nyt kun asiasta on nostettu haloo sossua kohtaan, sossu tietää tehneensä virkavirheen kun ei kartoittanut lapsen sukulaisia.

Tai sitten on kartoitettu, mutta eivät ole halunneet teitä riesakseen. Valitettavasti biovanhemmilla tuntuu olevan oikeus häiriköidä sijaiskoteja mielensä mukaan.

• pojan äiti

Olen tekemässä sivustoa rikotut perheet,koska olemme kokeneet itse sijareiden ja virnamomsisten polkemisen perhettämme kohtaan. Poika riistettiin perheestämme lääkärieden lausuntojen pohjalta,joka on virhearviointi,todellinen syy kehitysviiveeseen löytyi sijaisperheessä ollessa uuden lääkärin tutkimusten kautta. poika huostattiin virikedeprivaation takia,mutta totuus on , että poika todettiin kehitysvammaiseksi, eikä sekään kuulemma riitä syyksi palauttamaan lasta biologisille vanhemmille. Olemme tässä 2 vuoden aikana tunteneet syvästi miten biovanhempia poljetaan alas,eikä välitetä heidän kiintymyksestä lapseensa. Voisimme 100% hoitaa itse lapsemme,esikinen asuu kanssamme,mutta viranomaiste ovta sijaispehrrn kanssa yhdessä tuumin päätyneet siihen ettemme ole kelvollisia vanhempia lapsellemme joka onkin kehitysvammainen. Joo-pa joo,ei ole annettu edes minkäänlaisia mahdollisuuksia, on vain erillisiä syitä kirjoitettu asiakirjoihin,jotta perheemme näyttäisi todella kelvottomalta ja vaikka sosiaalijohtaja ei ole tavannut henkilökohtaisiesti sijareita kuin keran, häön oli tehnyt arvion että he ovat parempoia hoitamaan lapsemme.. Suomessa alkaa mennä jo bisnespuolelle tämäkin helahoito. Odotan vain kun asia tulee julkisuuteen mediassa. Pahinta on että biovanhemmille ei anneta mahdollisuutta näyttää pärjääväsnä ja vieraat ihmiset tekevät lausuntoja lukemalla aikaisempia papereita, asiasta sen enempää selvitystä tai paneutumista.Meidän oma taistelu loppuu vasta kun saamme poikamme kotiin,joka elämän taival ei ole ollut helppoa keskosuudesta johtuvien ongelmien takia.Myös esikoinen on keskosena syntynyt, mutta tyttö lapswet pärjäävät paremmin kuin pojat,se on todettu lääketieteessäkin.Tiesin odotusaikana ettei kaikki ole kunnossa, asiaa ei otettu vakavasti syntymän jälkeen,eikä poikaa tutkittu tarpeeksi ja tästä saa kärsiä koko perhe ja varsinkin sisar joka ikävöi veljensä todella kovasti.Kuin me vanhemmat ja ystävätkin.

• Anonyymi

Kun luet tämän oman tekstisi uudelleen, saatat tulla siihen lopputulemaan, että voi myös joskus olla lapsen etu, että hän saa kasvaa perheessä, jossa vanhemmat osaavat edes kirjoittaa. Silti kyllä säälin perhettänne ja isompaa sisarusta, joka kaipaa pikkuveljeään.

Tuo sinun tekstisi viittaa vahvasti siihen, että näyttöä biovanhempien pärjäämisestä ei ole odotettavissa. Millaista on ravitsemus, liikunta, uni ollut kun olet odottanut lapsiasi, kun molemmat ovat syntyneet keskosina? Omasta terveydestä on kyettävä huolehtimaan hyvin raskausaikana, jotta komplikaatioilta vältyttäisiin. Oletko tupakoinut, käyttänyt alkoholia?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Gallup: Kansalaiset eivät usko velkajarruun

Puolet suomalaisista ei usko velkajarrun vaatimien sopeutusten toteutuvan, kertoo Iro Researchin kyselytutkimus. Kokoom
      Maailman menoa
      69
      1072
    2. Ethän mies vielä

luovu meistä? Haluaisin jo sun syliin.
      Ikävä
      64
      852
    3. Sinulle nainen

En ehkä koskaan osannut sanoa tätä oikein. Minun vaikeuteni luottaa liittyi ennen kaikkea menettämisen pelkoon. Siihen
      Ikävä
      66
      846
    4. Haaveilen edelleen

Sinusta aika ajoin
      Ikävä
      53
      828
    5. Mä oon kallistumassa

Rikosilmoitukseen!
      Suhteet
      185
      821
    6. Ethän voinut nainen tietää, että rikot rikotun

Omaa elämää taas mietin aamuyön tunteina. En vieläkään löytänyt muistin sokkeloista ainuttakaan onnen hetkeä. Kaipuu on
      Ikävä
      72
      702
    7. Tiedätkö sitä

Että sinun äänesi on ihanan pehmeä
      Ikävä
      42
      696
    8. Martsusta tuli leuhka

Ja ylimielinen. Hän ei nosta persettäkään ilmaseksi . Luulempa et nämä ei tee hyvää hyvinvointivalmennuksille.... Nannal
      Kotimaiset julkkisjuorut
      206
      680
    9. Hei rakkaani.

Kohtaaminen lähestyy. Miten teemme sen? Kumpi ottaa yhteyttä vai törmäämmekö jossain sattumalta? Tuleva vaimosi
      Ikävä
      50
      663
    10. Kuisla Group Oy jättänyt yrityssaneeraushakemuksen

Samalla yrityssaneeraukseen on hakeutunut Kuisla henkilökohtaisesti ja Seinäjoen Motelli Oy, joka omistaa Sorsanpesän ki
      Seinäjoki
      28
      624
    11. Kiulu myynnissä!

Kiulu hakee taas uutta yrittäjää. https://www.yritysporssi.fi/etela-pohjanmaa-lansi-suomi-finland/myytavat/yritykset/ma
      Ähtäri
      26
      578
    12. On paha olla

Kun olen käyttäytynyt aiemmin kaivattua kohtaan kuin joku narsisti.
      Ikävä
      40
      518
    13. Uskallanko laittaa sulle viestiä?

Se viesti on tossa valmiina ja lähettämistä vaille valmis. Kun ei kauhee sti tunneta niin eipä sillä olisi niin väliä. S
      Ikävä
      46
      502
    14. Tulisiko naisille asettaa korkeammat eläkemaksut

Tämä tuli mieleeni kun luin aamun lööppejä. Japanissa alkaa olla "uutta nuorisoa" ihan urakalla, ikä alkaa sadan jälkeen
      Sinkut
      169
      464
    15. Et pysty peittämään minulta

Sinä olet hyvä peittämään asioita niin halutessasi. Pystyt pitkiäkin aikoja salaamaan juttuja. Juuri mietin tuossa, olet
      Ikävä
      47
      464
    16. Mikä tekee kaivatustasi

Haluttavan?
      Ikävä
      18
      448
    17. Mitä oikein tapahtui? Maajussi-Jetta sai tylyt pakit - Sulhoehdokas selittää: "Ei lentänyt kipinät"

Maajussille morsian -sarjassa etsitään rakkautta ja rinnalle kumppania. Yksi maajusseista on Jetta - liikunnallinen ja
      Maajussille morsian
      12
      427
    18. Makeinen, asiaa sinulle

Minua korkeampien voimien kehotuksesta sinua pyydetään avaamaan jokin yhteys asioista keskustelemisen takia kanssani. Il
      Ikävä
      28
      393
    19. Huumekauppaako

”Huumekauppa johti rajuun väkivaltaan Kokkolassa – Kolme nuorta otettu kiinni, yksi epäillyistä alaikäinen”
      Kokkola
      9
      374
    20. J-mies!

Meidän "suhde" (suhde mitä ei oikeastaan edes ole) on kielletty ja vaikea. En tiedä mihin uskot, mutta olet irl itsekin
      Ikävä
      32
      372
    Aihe