Open ulkonäkö ja valinta?

Ä jos ei Ö-mappi

Jotenkin outoa tuo keskustelu oppilaiden opettajan ulkonäön arvostelusta. Itse en ole kuullut yhdenkään oppilaan koskaan arvostelevan, vaikka pukeudun kauhean huonosti ja olen kauhean näköinen ja vanha - ja nainen. Mutta olen kuullut kylläkin sellaisten ihmisten arvostelevan minua, jotka eivät edes tiedä minua opettajaksi. Tai kyseessä on ollut joku naapuri tai kerran oli hyvää tarkoittava koulun siivooja. Ehkä mallia otetaankin aikuisilta. Oletteko huomanneet, valitaanko virkaankin jo mahdollisesti oppilaita miellyttävän ulkonäön perusteella?

7

1939

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • VIHAINEN!!!!

      Miten kehtaat kirjoittaa tuollaista tällaiselle palstalle? Tuollaiset tekstit pitäisi poistaa tältä foorumilta niin kuin niiden kirjoittajatkin! Et ole edes rekisteröitynyt!

      Meitä on täällä monta ja olemme vihaisia!

      • Melkein eläkkeellä

        Kommenttisi on kuukausien takaa. Olitko maistissa?


    • Loreal

      Eiköhän virkoihin valita yleensä ne henkilöt, jotka ovat päteviä ja joista huokuu sellainen "henki", että pystyvät hoitamaan tehtävänsä hyvin ja tulevat toimeen muiden kollegoiden kanssa työyhteisössä. Mahdollisissa haastattelutilanteissa valintoja tekevien "silmät" ovat hyvin tarkkoja ja ne huomaavat kyllä ihmisestä asioita, joita ulkonäöllä ja pukeutumisella ei voi peittää. Voin kertoa, ettei siinä tilanteessa kauheasti mietitä miellyttääkö kyseisen opettajan ulkonäkö oppilaita.

      Mutta jos olet vanha naisope, näytät kauhealta ja pukeudut huonosti, niin suosittelen, että päivität vaatekaappisi sisällön ja ehkä vaihdat hiustrendiäsikin, niin vältyt ainakin siivoojien tai naapurien arvostelulta...

      • nykyisin

        usein valitaan nuoret henkilöt, koska ajatellaan heidän olevan 'lähellä oppilaiden ajatusmaailmaa'. Ja tietysti nuorelle henkilölle voidaan maksaa vähemmän palkkaa. Vanhempi opettaja voi olla vaikka kuinka hyvä, mutta ikäsyrjintä tuntuu koko ajan kasvavan.

        Juu, itse olen virassa ja pian eläkeiässä.


      • Loreal
        nykyisin kirjoitti:

        usein valitaan nuoret henkilöt, koska ajatellaan heidän olevan 'lähellä oppilaiden ajatusmaailmaa'. Ja tietysti nuorelle henkilölle voidaan maksaa vähemmän palkkaa. Vanhempi opettaja voi olla vaikka kuinka hyvä, mutta ikäsyrjintä tuntuu koko ajan kasvavan.

        Juu, itse olen virassa ja pian eläkeiässä.

        Mitä pahaa siinä on, jos niitä nuoria viranhaltijoita valitaan työyhteisöön? Parhaimmillaan prosessissa yhdistyvät vanhempien kollegoiden vankka kokemus ja uusien tekijöiden uudet ideat. Hyvä opettaja voi olla monella tapaa, ei se välttämättä katso ikää.


      • siinä sinänsä
        Loreal kirjoitti:

        Mitä pahaa siinä on, jos niitä nuoria viranhaltijoita valitaan työyhteisöön? Parhaimmillaan prosessissa yhdistyvät vanhempien kollegoiden vankka kokemus ja uusien tekijöiden uudet ideat. Hyvä opettaja voi olla monella tapaa, ei se välttämättä katso ikää.

        mitään pahaa ole, mutta minusta on väärin, että joku on hankkinut työssään vaikka 20 vuoden kokemuksen ja sitten valitaan joku vastavalmistunut vain siksi, ettei hänelle tarvitse maksaa kokemuslisiä. Kun kerran pätevin pitää valita, niin kyllä se 20 vuotta pätevöittää ihan toisella tavalla kuin koko ikänsä koulussa yliopistossa oleminen.


      • Opettaja minäkin
        siinä sinänsä kirjoitti:

        mitään pahaa ole, mutta minusta on väärin, että joku on hankkinut työssään vaikka 20 vuoden kokemuksen ja sitten valitaan joku vastavalmistunut vain siksi, ettei hänelle tarvitse maksaa kokemuslisiä. Kun kerran pätevin pitää valita, niin kyllä se 20 vuotta pätevöittää ihan toisella tavalla kuin koko ikänsä koulussa yliopistossa oleminen.

        Vanhoilla opettajilla on vuosien varrella hankittu kokemus, joka on kultaakin kalliimpi. Toisaalta nuorella opettajalla on uusin tieto, ja usein he ovat innokkaita kehittämään itseään ja koulua. Pahimmillaan vanha opettaja on kaavoihinsa kangistunut ja asenne on "aina on näin tehty ja tehdään eteenkin päin".


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      92
      1683
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      174
      1320
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      105
      1118
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      16
      1108
    5. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      87
      946
    6. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      46
      895
    7. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      68
      881
    8. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      65
      850
    9. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      773
    10. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      758
    Aihe