makuupussin hankintaa (kevät-kesä-syksy kelille) nuorisolle

juliannan

Hei! Eli meidän koululaiset tykkää nukkua ulkona parvekkeella (ei ole lasitettu) nyt jo viikon verran nukkuneet ja nukkuvat varmaan niin kauan syksyllä kun tarkenee. Tällä hetkellä varustus on makuupussi (yksi on mun vanha, eli noin 25v vanha, varmaan sillon ollut aika kallis, koska hyvä vieläkin) ja kaikki talon peitot (tällä hetkellä myös pipot ja yöpuvut ja sukat) Olen koittanut huuto.netistä katsoa makuupusseja, jottei tarttis tuollaista peittovuorta pitää vaan riittäis makuupussi (ja ehkä peitto tai kaksi) Osaisiko joku neuvoa mitä pitää huomioida ostossa. Jos makuupussin pitäisi kestää esim. -10 astetta, niin olisiko se sitten hyvä? Onko tuollainen makuupussi kesällä sitten tappavan kuuma? Jotain muuta huomioitavaa (onko merkkejä jotka erityisen hyviä jne) Eli mieluiten siis ostaisin käytetyn, koska tuo pihalla nukkumisen innostus voi loppua ja käytetty kelpais muutenkin hyvin, jos vaan on hyväkuntoinen. Kiitos tuhannesti, jos joku viitsisi auttaa!!

23

2166

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kokemusta on

      Retkeilin usein kesälomillani tuolla Lapin kairoilla sellaisia viikon reissuja. Alkuun minulla oli näitä -5 -10 asteen kesäpusseja ja joka yö heräilin vähän väliä, kun paleli ja piti koittaa etsiä mukavampaa asentoa.. Lopulta ostin sellaisen ontelokuitu pussin -25 astetta. Sitten loppui palelu kesäöisin. Se on uskomattoman viileää suomessa kesäyönä, maanpinnan rajassa? Mielestäni noilla suosituksilla kesäpussille -5 tai -10 astetta tai jotain, ei ole mitään tekemistä sen kanssa, miten siinä pussissa tarkenee? Tärkeintä on olla reilunkokoinen makuupussi ja johon sopii vielä itsekkin sisään vaikka täysissä kamppeissaan. Tärkeintä on eteei nukkuessa palele! Liikaa lämpöä saa poistettua kun availee vetoketjuja ja antaa raikkaan ilman virrata pussin sisään. Neuvoni, osta kunnon pussit -25 tai -30! Niissä alkaa tareta vähän viileämmälläkin ilmalla. Silti tarvitsee vielä aluspatjan, joka estää kylmän hohkamisen altapäin. Hyviä vilpoisia unia ulkona! Entä jos sataa? Makuupussien kastuminen täytyy myöskin estää..

      • retkitätitär

        Altapäin tulevaan kylmyyteen ei superlon-patja riitä. Osta sinne alle joko routamattoa,tai sellaista solukumialustaa ja laita niitä ainakin pari kerrosta,sellanen neljä-viisi senttinen kerros. Kun alta tuleva kylmä eristetään,pärjää jopa ohkasemmalla Makuupussilla.


      • ap.
        retkitätitär kirjoitti:

        Altapäin tulevaan kylmyyteen ei superlon-patja riitä. Osta sinne alle joko routamattoa,tai sellaista solukumialustaa ja laita niitä ainakin pari kerrosta,sellanen neljä-viisi senttinen kerros. Kun alta tuleva kylmä eristetään,pärjää jopa ohkasemmalla Makuupussilla.

        Meillä tosiaan on isohko parveke talon "ylemmässä kerroksessa" puuritilän päällä on sellainen iso puhallettava sänky (olisko korkeus jotain 70 senttiä, no korkea kumminkin) ja päällä on katto. Eli tavallaan alta ja päältä ei tule kylmää/vettä. Toi neuvo riittävän paljon pakkasta pitävästä makuupussista oli hyvä. Täytyykin alkaa vaan seurailemaan makuupusseja, jossa luvataa tuollaista. Helpommalla pääsis kun ei tarttis tuota peittovuorta aina sinne kantaa, ja helpostihan ipanoilla osa peitoista valuu jonnekin. kiitos ja lisääkin vinkkejä saa antaa


      • hessuhopos
        ap. kirjoitti:

        Meillä tosiaan on isohko parveke talon "ylemmässä kerroksessa" puuritilän päällä on sellainen iso puhallettava sänky (olisko korkeus jotain 70 senttiä, no korkea kumminkin) ja päällä on katto. Eli tavallaan alta ja päältä ei tule kylmää/vettä. Toi neuvo riittävän paljon pakkasta pitävästä makuupussista oli hyvä. Täytyykin alkaa vaan seurailemaan makuupusseja, jossa luvataa tuollaista. Helpommalla pääsis kun ei tarttis tuota peittovuorta aina sinne kantaa, ja helpostihan ipanoilla osa peitoista valuu jonnekin. kiitos ja lisääkin vinkkejä saa antaa

        Onko sänky sellainen, että sen sisällä ei ole mitään täytettä, pelkkä ilma? Jos näin on, niin se onkin yllättäen kylmä, koska kylmö ilma pääsee kiertämään selkään. Jos taas täytettä on niin mikään ei oikeastaan ole lämpimämpi.


      • ..........
        hessuhopos kirjoitti:

        Onko sänky sellainen, että sen sisällä ei ole mitään täytettä, pelkkä ilma? Jos näin on, niin se onkin yllättäen kylmä, koska kylmö ilma pääsee kiertämään selkään. Jos taas täytettä on niin mikään ei oikeastaan ole lämpimämpi.

        kaikki mahdollinen kylmän eristäminen perustuu ilmaan, joten puhallettavat sängyt ovat lämpimiä. nimimerkillä kokemusta löytyy...


      • jatkakaa..
        ap. kirjoitti:

        Meillä tosiaan on isohko parveke talon "ylemmässä kerroksessa" puuritilän päällä on sellainen iso puhallettava sänky (olisko korkeus jotain 70 senttiä, no korkea kumminkin) ja päällä on katto. Eli tavallaan alta ja päältä ei tule kylmää/vettä. Toi neuvo riittävän paljon pakkasta pitävästä makuupussista oli hyvä. Täytyykin alkaa vaan seurailemaan makuupusseja, jossa luvataa tuollaista. Helpommalla pääsis kun ei tarttis tuota peittovuorta aina sinne kantaa, ja helpostihan ipanoilla osa peitoista valuu jonnekin. kiitos ja lisääkin vinkkejä saa antaa

        Tuohan on hyvää yöpymis harjoittelua luonnon olosuhteisiin. Kun lähtee sitten joskus retkeilemään, tietää tarkasti, millaiset varusteet täytyy ottaa mukaan, ettei tule vilu ensimmäisessä yöpymispaikassa. Itselläni on Makuupussina Haltin ontelokuitu makuupussi -25 astetta. Solumuovinen makuualusta, jotain 2sm. Tetelttana kahdenhengen pieni kupoliteltta, joka pysyy kasassa omien kaariensa varassa. Sateen varalle on mukana kevytpeite, jonka virittelen tarvittaessa puitten väliin ja teltan asetan peitteen alle. Näin jää kuivaa tilaa teltan ulkopuolellekkin, vaikka ruoan valmistusta varten. Näillä majoitteilla olen kolunnut UKK puistoa, Kevojoen kanjonia, Lemmenjokea, Karhunkierroksen ym ym.


      • ei mitään höpöä vaan fysiikkaa
        .......... kirjoitti:

        kaikki mahdollinen kylmän eristäminen perustuu ilmaan, joten puhallettavat sängyt ovat lämpimiä. nimimerkillä kokemusta löytyy...

        Kannattaisiko hankkia lisää kokemusta... Täytteetön ilmapatja on varma keino paleltua esimerkiksi lumen päällä nukkuessa, sen huomaa aamullakin kun patjan alla on 10cm syvä monttu kun selän lämpö on siirtynyt lumeen. Vieressä olevalla retkipatjalla nukkuu hyvin. Itsekin olen kiroillut kylmää syyskelillä teltassa kun 30cm paksu "vieraspatja" hohtaa kylmää. Sehän on ihan luonnollista kun ilma kiertää patjan sisällä ja käy hakemassa kylmyyttä alustastaan.


      • todellakin....
        ei mitään höpöä vaan fysiikkaa kirjoitti:

        Kannattaisiko hankkia lisää kokemusta... Täytteetön ilmapatja on varma keino paleltua esimerkiksi lumen päällä nukkuessa, sen huomaa aamullakin kun patjan alla on 10cm syvä monttu kun selän lämpö on siirtynyt lumeen. Vieressä olevalla retkipatjalla nukkuu hyvin. Itsekin olen kiroillut kylmää syyskelillä teltassa kun 30cm paksu "vieraspatja" hohtaa kylmää. Sehän on ihan luonnollista kun ilma kiertää patjan sisällä ja käy hakemassa kylmyyttä alustastaan.

        olen käyttänyt ilmatäytteistä makuualustaa talvivaelluksilla, nukkunut hyvin, enkä edes paleltunut. tosin silloin pakkasta ei ollut kuin parisenkymmentä astetta, kyllähän kesällä parvekkeella voi hyvinkin olla enemmän...? ihmiset on tietty yksilöitä, toiset tykkää äideistä ja palelee saunassakin.


      • hessuhopos
        todellakin.... kirjoitti:

        olen käyttänyt ilmatäytteistä makuualustaa talvivaelluksilla, nukkunut hyvin, enkä edes paleltunut. tosin silloin pakkasta ei ollut kuin parisenkymmentä astetta, kyllähän kesällä parvekkeella voi hyvinkin olla enemmän...? ihmiset on tietty yksilöitä, toiset tykkää äideistä ja palelee saunassakin.

        Jos on sellainen alusta, että ilma ei kierrä niin sehän on paras, pienikin täyte tai lokerointi tekee sen. Sisältä täysin avoin on kysymysmerkki.


      • ap.
        hessuhopos kirjoitti:

        Jos on sellainen alusta, että ilma ei kierrä niin sehän on paras, pienikin täyte tai lokerointi tekee sen. Sisältä täysin avoin on kysymysmerkki.

        Tosiaan itse nukuin yhden yön sisällä tuon patjan päällä ja musta se "hohkas" kylmää, ensin siis pistin lapsillekin paksun päiväpeiton sinne alle. Nämä ovat kuitenkin ehdottomasti sitä mieltä, ettei alta mitään kylmää tule (tosin makuupusseissa ovat molemmat) Tarvii katsella kunnon pusseja, kiitos kaikille viesteistä!!


      • ap.n lisäys
        ap. kirjoitti:

        Tosiaan itse nukuin yhden yön sisällä tuon patjan päällä ja musta se "hohkas" kylmää, ensin siis pistin lapsillekin paksun päiväpeiton sinne alle. Nämä ovat kuitenkin ehdottomasti sitä mieltä, ettei alta mitään kylmää tule (tosin makuupusseissa ovat molemmat) Tarvii katsella kunnon pusseja, kiitos kaikille viesteistä!!

        Eli betonia on parvekkeen/terassin pohja mutta sen alla on puinen ritilä (mikä lie nimeltään) joten kai se vähän lämpimämpi on kuin nukkua suoraa betonin päällä.


    • makuupusseista

      makuupusseissa on kahta lämpötila-arvoa, comfort, joka tarkoittaa lämpötilaa jossa makuupussia on hyvä käyttää ja siinä saa hyvät unet. jos comfort on vaikkapa 10 niin kyllä varmaan tulee kuuma ja hiki, jos elohopea on parissakymmenessä. extreme taas tarkoittaa lämpötilaa, jossa pysytään hengissä mutta nukkumisen kanssa on vähän niin ja näin. jos makuupussi on liian pitkä, eli jalkatilaan jää liikaa tilaa, se ei ole riittävän lämmin. junnuille junnukoon makuupussit olisi ihanteelliset mutta jos nyt kumminkin puhutaan parvekkeella tapahtuvasta yöpymisestä, jossa tarvittaessa voi siirtyä sisälle vilun yllättäessä, niin en usko sen olevan niin tärkeää. junnut kun tuppaa kasvamaan, jolloin makuupussi jää pieneksi. sitten makuupusseja on kahta laatua, on untuvaisia ja niitä halvempia, joissa sisus on jotain keinokuitua. huonolaatuisesta untuvapussista saattaa pahimmillaan saada allergian mutta pääsääntöisesti untuvat on lämpimämpiä, kevyempiä ja hengittää paremmin eli ne ovat samalla myös kalliimpia. mutta kun untuva kastuu tai kostuu niin se on vaikeaa saada kuivaksi ja untuvapusseja ei myöskään saa ihan kotikonstein pestyä. keinokuituiset pussit ovat ihan käypiä mutta niiden painon takia niitä ei retkeilijät yleensä käytä. tosin nämäkin ovat niin makuasioita, että niistä on aika hankalaa käydä vääntämään kättä... halpahallien halvat makuupussit ovat varmaankin tälläiselle parvekeretkeilylle ihan riittäviä mutta yleisesti, kun pussissa on nukuttu yön yli niin se kannattaa nostaa johonkin riippumaan, jotta yön aikana kerääntynyt kosteus haihtuu. makuupusseihin on myytävänä sisälakanoita, jotka parantavat lämmönpitävyyttä ja ovat huomattavasti helpompia pestä kuin koko makuupussi. näppärä ihminen saattaa onnistua sellaisen itsekin ompelemaan. ja eristys on kaiken a ja o, kuten tuolla joku mainitsikin. routamatto (eli solumuovi) ei paljon maksa ja ilmalla täytettävät ovat myös suht halpoja. jos ihan alimmaiseksi saat jotain alumiinin väristä niin se estää lämmön karkaamisen parhaiten.

      • makuupussia hankkimassa

        Itse asiassa niitä lämpötilarajoja on nykyään kolme. Siis jos puhutaan EN 13537 -standardista. Melko lailla kaikki laadukkaammat makuupussit on tuon mukaan testattu. Tcomf ilmoittaa lämpötilan, jossa keskimääräinen nainen nukuu vielä mukavasti (sitä kylmemmässä tulee vilu), Tlim kertoo saman keskimääräiselle miehelle, ja Text taas on lämpötila, jossa keskimääräinen nainen pärjää vaarantamatta henkeään. Lapset muistaakseni on hieman viluisempia, kuin aikuiset, ja tietysti pussin koko vaikuttaa (liian väljä pussi on kylmempi), joten kannattaa hankkia ihan reilusti lämpimät pussit. Lampimällä ilmalla pussin voi avata joko osittain tai kokonaan ja käyttää sitä vaikka peittona. Halpispussien kohdalla valitettavan usein ilmoitetaan vain extremearvo ja sekin voi olla yltiöoptimistinen, joten kannattaa suhtautua varauksella niihin. Tässäkään tapauksessa halvalla ei saa hyvää. Sitten on tuo kuitu vs. untuva. Untuva on kevyt ja pakkautuu pieneen tilaan, mutta tällaisessa käytössä se tuskin on tarpeen. Untuva on myös selvästi kuitua kalliimpi ja kostuessaan tosiaan menettää lämpimyyttää enemmän. Peseminen on hankalampaa (tai ei se pesu, vaan kuivaus, untuvaa on vaikea saada pöyhittyä tarpeeksi käsipelillä, tarvitsisi ison kuivausrummun), mutta untuva on oikein hoidettuna pitkäikäisempi. Tässä tapauksessa suosittelisin kuitua. Pelkällä ilmalla täytetyssä patjassa ilma kiertää, joten se ei ole yhtä lämmin kuin solumuovi. Noissa paksummissa patjoissa tosin taitaa olla eri kerroksia, joten se vaikuttaa lämpimyyteen. Varmuuden vuoksi voisi tietysti hankkia marketista halpissolumuovit patjan alle, niin varmasti ei tule kylmää sieltä.


    • vanhempina

      meidän koululaiset nukkuvat niin pitkään ihan sisällä kunnes voi nukkua ihan oikeesti jo parvekkeella, eikä jäädytä itseään jossain partsilla tähän vuodenaikaan. Kesällä ymmärtää parvekkeella nukkumisen mutta ei vielä aikohin.

      • ap.

        Me taas "ei sitten viisaina vanhempina" pidetään lapsia rohkeina ja reippaina kun haluavat vähän seikkailla. Eivät ole nukkumisesta mitään tauteja saaneet (päinvastoin tosi terveitä olleet), heistä se on hauskaa ja koska ovi on ihan vieressä niin osaavat tulla tarvittaessa sisällä jos tulee kylmä tms. Asutaan kumminkin eteläsuomessa ja kyllä täällä on plussan puolella yöt olleet. Tosin jos on kunnon varusteet niin mun puolesta saavat nukkua pakkasellakin jos tykkäävät. =)


      • vanha vaari
        ap. kirjoitti:

        Me taas "ei sitten viisaina vanhempina" pidetään lapsia rohkeina ja reippaina kun haluavat vähän seikkailla. Eivät ole nukkumisesta mitään tauteja saaneet (päinvastoin tosi terveitä olleet), heistä se on hauskaa ja koska ovi on ihan vieressä niin osaavat tulla tarvittaessa sisällä jos tulee kylmä tms. Asutaan kumminkin eteläsuomessa ja kyllä täällä on plussan puolella yöt olleet. Tosin jos on kunnon varusteet niin mun puolesta saavat nukkua pakkasellakin jos tykkäävät. =)

        Olen ikäni ihmetelly, miten lähes vastasyntyneet vauvat pakataan vaunuihin ja pukataan sitten ulos nukkumaan! Kesän nyt ymmärtää jotenkin, mutta kun talvellakin? Eikä ne osaa itse tulla sisälle, oli kuuma tai kylmä...


    • retkeä seurannut

      Seurasin mielenkiinnolla suomi poikien rekeä etelänavalle viime syksyltä. Tässä heidän retkivarustus listansa, jolla pärjäili koko reissun ajan: http://www.thepole.fi/varusteet.html

    • tietenkin
    • parvekkeella nukkuja

      että on niitä muitakin parvekkeella nukkujia. Itse olen nukkunut kesäisin parvekkeella jo kolmena kesänä. Nyt minulla on McKinleyn Kodiak 1000 ja sillä olen pärjännyt hyvin pikkupakkasessakin. (Extremearvo on - 32 C, ja Limit Comfort - 12 C). Ostin sen puoleen hintaan urheiluliikkeen loppuunmyynnistä, joten tarjouksia kannattaa kytätä. Edellinen untuvapussini oli jo 25 vuotta vanha, ja vähän kulahtanut,joten se jouti mökkikäyttöön "peitoksi". Tähän asti olen aloittanut nukkumisen ulkona kesäkuun alussa öiden lämmettyä, ja jatkanut ulkona loka-marraskuulle asti. Viime syksynä siirryin takaisin sisään marraskuun lopulla. Nyt olen nukkunut jo muutaman yön parvekkeella, mutta kun kurkkuni kipeytyi, tulin vielä takaisin sisään. Mutta ulos tekee mieli. Siellä nukahtaa nopeasti, uni on paljon syvempää eikä sitä tarvitse niin paljon kuin sisällä. Nukun parvekkeen betonilattialla, paksun vaahtomuovipatjan päällä. Patjan alla on tiivis matto, ja patjan päällä vanha täkki, jossa on pussilakana. Se on kätevä ottaa pussin kanssa päiväksi sisään, jos ilma on kovin kostea. Usein käytän makuupussia vain peittona, sillä pussissa tulee kuuma. Syksyn kylmillä olen toki pussin sisällä, pipo päässä ja villasukat jalassa. Kesähelteillä pussi on liian kuuma peittonakin. Silloin käytän peittona kevyttä untuvapeittoa. Parvekkeelle siirryin aikoinaan sen takia, että kesällä makuuhuoneessa oli turkasen kuuma ja nukkuminen vaikeaa. Parveketta ei ole lasitettu, mutta katto siinä on. Kovalla sateella vettä roiskuu pussin päälle, mutta vain vähän, sillä nukun aivan seinän vieressä. Sateen ja tuulen takia sisälle ei ole tarvinnut tulla kertaakaan. Itse asiassa nautin kuunnella ennen nukahtamista syysmyrskyä ja sateen ropinaa. Kerran ukkonen oli aivan päällä, joten silloin siirryin sovinnolla sisään. Kauempana oleva ukkonen ei taas haittaa mitään. Sitäkin on juhlallista katsella nukkumaan mennessä. Nuorisoa en ole, vaan jo viisikymppinen nais-ihminen itäsuomalaisesta kaupungista. Nuorena nukuin kesäisin vanhassa lauta-aitassa, ja siellä nukutti myös hyvin. Silloin ei ollut makuupusseja vaan kaikki vanhat peitot piti kasata päälle, että tarkeni. Itikat, sääsket, mitä nimitystä niistä nyt haluaakin käyttää, eivät ole yöuniani liiemmin häirinneet. Jos niitä tulee, hommaan parvekkeelle harsokankaisen rankisen. Sen sisällä olen nukkunut hyvin Lapissa, vaikka inisijät ovat pyörineet harson ulkopuolella. Nuorisolle kannattaa ostaa aikuisen makuupussi ja riittävän lämmin. Raja-arvot on makuasia ja pussia ostaessa on hyvä miettiä, onko sillä muuta käyttöä. Itse retkeilen ja vaellan ja pussi on käytössä myös silloin. Jos makuupussi on nuorelle liian pitkä, sen voi vetää vaikka vyöllä jalkopäästä lyhemmäksi. Hyvä makuupussi on sen verran arvokas hankinta, että sen pitää myös kestää käytössä vuosia. Nuoriso kasvaa nopeasti ja makuupussin pituutta voi vyöllä säädellä sen mukaan kuin tarvetta on. Mukavia unia nuorisolle.

      • ap.

        Niin, hauska oli sitä lukea =) Vielä ei ole makuupusseja löytynyt, mutta uskon sopivien tulevan vastaan kun silmät/korvat pidetään auki. Onneksi kohta jo lämpeneekin niin, että saa vähän tuota peittovuorta vähentää. Meillä parveke on vähän saman tyylinen, katto on päällä (mitä lie pleksimuovin tapaista) ja puuaita suojelee kuitenkin myös vähän. Tosin jos oikein sataa ja tuulee niin kastuvat siellä peitot, mutta lyhyt matka on tulla sitten sisälle. Meillä tuo ulkonanukkuminen on myös jotenkin hauskasti "lasten yhteinen juttu" (tyttö ja poika) vaikka siellä välillä kinastellaan niin pääosin ovat hyviä kavereita ja muistavat varmasti tuon hyvin aikuisenakin. Meidän talo on metsäinen rinnetontti, mutta kun ipanat nukkuvat yläkerran terassilla/parvekkeella niin ainakaan viime kesänä ei hyttysiä näkynyt. Ostin myös sellaisen "harson", mutta se otettiin pois, koska tarvetta ei ollut. Ehkä tuo on sen verran korkealla etteivät hyttyset sinne tule (ja laitetaan harso jos tulevat) Viime syksynä ostin myös sellaiset "paviljonkiseinät" jotka laitoin syksyllä, pitämään poissa tuulta ja vettä, mutta eiväthän ne kovin tyylikkäät olleet, mutta toimivat jonkun verran. Kiitos tosiaan viestistäsi! Vinkit otettiin talteen!!


      • hmaija
        ap. kirjoitti:

        Niin, hauska oli sitä lukea =) Vielä ei ole makuupusseja löytynyt, mutta uskon sopivien tulevan vastaan kun silmät/korvat pidetään auki. Onneksi kohta jo lämpeneekin niin, että saa vähän tuota peittovuorta vähentää. Meillä parveke on vähän saman tyylinen, katto on päällä (mitä lie pleksimuovin tapaista) ja puuaita suojelee kuitenkin myös vähän. Tosin jos oikein sataa ja tuulee niin kastuvat siellä peitot, mutta lyhyt matka on tulla sitten sisälle. Meillä tuo ulkonanukkuminen on myös jotenkin hauskasti "lasten yhteinen juttu" (tyttö ja poika) vaikka siellä välillä kinastellaan niin pääosin ovat hyviä kavereita ja muistavat varmasti tuon hyvin aikuisenakin. Meidän talo on metsäinen rinnetontti, mutta kun ipanat nukkuvat yläkerran terassilla/parvekkeella niin ainakaan viime kesänä ei hyttysiä näkynyt. Ostin myös sellaisen "harson", mutta se otettiin pois, koska tarvetta ei ollut. Ehkä tuo on sen verran korkealla etteivät hyttyset sinne tule (ja laitetaan harso jos tulevat) Viime syksynä ostin myös sellaiset "paviljonkiseinät" jotka laitoin syksyllä, pitämään poissa tuulta ja vettä, mutta eiväthän ne kovin tyylikkäät olleet, mutta toimivat jonkun verran. Kiitos tosiaan viestistäsi! Vinkit otettiin talteen!!

        Mahtavat muksut teillä! Kymmenen pistettä loistavasta asenteesta :) Oli kiva lukea tätä viestiketjua. Makuupusseja voisi katsoa marketeista (Prisma tms), eivät ne siellä välttämättä kovin kalliita ole.


    • Hyvinkäältä

      Täältä löytyy Haltin makuupusseja 3kpl 20euroa kpl .Tummansiniset hyvin säilytetty vähän käytetty on kuin uudet

    • RauhasiLuonto

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Huomenna teen sen

      Se on nyt päätetty. Pääsen pois tästä epätietosuudesta.
      Ikävä
      80
      3389
    2. Hakkarainen: persut Venäjän ja Pohjois-Korean tiellä

      Hakkarainen entisenä persujen kärkipoliitikkona tietää, mitä puhuu. https://www.is.fi/politiikka/art-2000010422614.html
      Maailman menoa
      200
      1992
    3. Ilouutinen! Anniina Valtonen heitti jymy-yllätyksen - Tämä ei jätä kylmäksi!

      Ohhoh, tämäpä ylläri! Anniina Valtonen sai puolisonsa kanssa lapsen viime vuoden lopulla. Lue lisää: https://www.suomi2
      Suomalaiset julkkikset
      25
      1901
    4. Fuengirola.fi: Kohuissa rypenyt Jari Sillanpää, 58, harvinaisessa haastattelussa: "Minä haluan..."

      Ex-tangokuningas on kertonut kuulumisiaan Espanjan Aurinkorannikolta. Että ei muuta kuin elämässä etiäpäin, Jari Sillanp
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1558
    5. Ootko muuten vieläkään hiffannut

      Että en kuulu sinun maailmaasi? On meissä samaa, ja samaa aaltopituutta oli, mutta tunsin oloni usein hyvin vaivautuneek
      Ikävä
      166
      1405
    6. Miten nyt sanoisin

      tämän sinulle. Oletko mielessäni päivittäin, kysyin itseltäni ja vastaus oli, kyllä olet. Yllätyin, päädyin oudoille tei
      Ikävä
      88
      1395
    7. Susta on tullut

      Ihana nainen. ❤️
      Ikävä
      52
      1109
    8. Mistä vuodesta

      lähtien olet ikävöinyt kaivattuasi?
      Ikävä
      97
      1048
    9. Tämä ei voi jatkua

      Näin. Eilisen jälkeen tulin siihen tulokseen.
      Ikävä
      55
      854
    10. Voitko vain unohtaa

      Minut. En ole sinun arvoisesi
      Ikävä
      59
      840
    Aihe