Legendaarisin ralliauto?

keitsu

Kertokaapa äijät, mikä oli/on legendaarisin ja paras ralliauto kautta aikojen ja miksi!? Minun mielestä se on edelleen se Ari Vatasen Peugeot 205 T16. taisi olla parhaimmillaan 600hv.huh! kyllä jäis M3 ja type-R!

89

12234

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • RST

      No jos puhutaan legendaarisimmasta niin eihän Escorteille ole mitään haastajaa. Tuloksetkin puhuu puolestaan...

      • 885

        OLIS VARMAAN JÄÄLLÄ KOVA


      • 999

        AJAISIN MM ESCORTIN RS 1600 JA 1800 SIVIILIVERSIOITA MK 1 JA MK II KORIMALLIT SAMOIN SIERRA COSWORTHIA.JA ESCORT COSWORTHIA.LOTUS CORTINAA JA VOLVON 140 - PV - AMAZON MALLEJA SEKÄ SUNBEAM AVENGERIA.CITROEN DSSÄÄ JA FIAT 131 MIRAFIORIA < 2 KPL AJ MM JA CITIKAN XSARAN SIVIILIVERSIOTA.MUSTA OIS HAUSKAA AJAA RS 1800 SATASTA JA RS 1600 SATASTA TAI 131 MIRAFIORIN SIVIILIVERSIOTA.PUHUMATTAKAAN AUDI QUATTRON JA PEUGEOTIN 205 JA 206 SIVIILIVERSIOITA.AJAISIN MYÖS AUDI QUATTROA JA 205 PEUGEOTTIA.LANCIA DELTAA JA MITSUBISHIA LANCER EVOLUTION SIVIILIVERSIOT. NAAPURINI JORMA SANTAVUOREN YKKÖSRYHMÄN VANHAA RS 1800 SATASTAKIN AJAISIN MUUTAMASSA JUNNURALLISSA OLISIN VIIDES SEKÄ 100 - RALLIN JUNNULUOKASSA KOLMAS.AJAISIN SIIS RS MALLEJA SIVIILIVERSIOINA JA VOLVO PV544 SPORTTIA


      • 884

        SIINÄ AINAKIN KOLME PARASTA


      • 885
        885 kirjoitti:

        OLIS VARMAAN JÄÄLLÄ KOVA

        MINUSTA ENGLANNIN RAC RALLISSAKIN 1980 - LUVULLA ESIINTYNYT ESCORT RS 1700T VOISI OLLA SELLAINEN LUULISIN ETTÄ SE ON HARVINAISTEN RALLIAUTOJEN SARJAA JOHON KUULUU MYÖS LANCIA STRATOS


      • TourismoCompetizione

        Escortti oli kova ja sen pahin haastaja oli Fiat 131 Abarth.
        Itse pidän molemmista, mutta harrastan jälkimmäistä, koska minulla on siihen niin paljon osia.
        Lisäksi pidän sen ajokäyttäytymisestä. Se vaihtelee puskevasta yliohjautuvaan hyvin pienillä kuskin ajokäytöksen muutoksilla. Sitä voi viedä todella hyvää vauhtia pikku soratietä, tai sitten voi leikkiä ja vetää överiksi. Asfaltilla se tuntuu hyvillä renkailla imeytyvän tien pintaan.


    • RS2000

      Eikä mikään ranskanperuna

      • minä

        tarkennuksena,paras on aito 1800 RS BDA


      • Ville

        No kyllä RS 2000 saa tunkea hanuriin! Kyllä jos meet kyseleen asiaa kankkusilta ja vatasilta, niin asia on yksiselitteinen, pösön 205 T16 EVO 2 jyrääää! Vittu se pätkii Rs500 ja muut viritykset, vaikka ei rässän 500 huono ollut, mutta!!!


      • Tom
        minä kirjoitti:

        tarkennuksena,paras on aito 1800 RS BDA

        Tietysti Lancian stratos ja 037, varsinkin 037 on kyllä melkoinen laite! Eikä toi Alenin mirkkukaan hassumpi ole, sekä Airikkalan Lotus ja 400 opelit... Mutta kyllähän sae BDA taitaa olla loppujenlopuksi ylivertainen, ikävä on "peetun" ääntä, vielä 86 vuonna junnuSM rallissa noita oli muutama... iso ikävä on B ryhmän takatuuppareita, onneksi historicissa tulevat takaisin kohtapuolin, bda siellä jo onkin...


      • eki1
        Tom kirjoitti:

        Tietysti Lancian stratos ja 037, varsinkin 037 on kyllä melkoinen laite! Eikä toi Alenin mirkkukaan hassumpi ole, sekä Airikkalan Lotus ja 400 opelit... Mutta kyllähän sae BDA taitaa olla loppujenlopuksi ylivertainen, ikävä on "peetun" ääntä, vielä 86 vuonna junnuSM rallissa noita oli muutama... iso ikävä on B ryhmän takatuuppareita, onneksi historicissa tulevat takaisin kohtapuolin, bda siellä jo onkin...

        Minulla on ilo istua ehkä ensimmäisessä Suomen BDA:ssa kartturina seur kerran Savonlinnassa 7.2 auton (THE-780) on aikanaan tuonut maahan heikki kestilä turusta. Se on uudelleen rakennettu 2002-03. historicissa on myös toinen bda se on alunperin ollut ruotsissa nyt suomessa rek BDA-1.
        Kuten mainittiin ääni ja kyyti on huikeaa !!!.


      • jaaahas
        Ville kirjoitti:

        No kyllä RS 2000 saa tunkea hanuriin! Kyllä jos meet kyseleen asiaa kankkusilta ja vatasilta, niin asia on yksiselitteinen, pösön 205 T16 EVO 2 jyrääää! Vittu se pätkii Rs500 ja muut viritykset, vaikka ei rässän 500 huono ollut, mutta!!!

        mut kysy vaikka hannu mikkolalta myös mikä on legendaarinen taikka tosiaan myös vataseltakin, vanhoja voorti miehiä nekin. ja jussista puheen ollen niin arvaappa millä autolla hänkin on aloitellu rallin ajoa? ei mikään escort-malli vedä vertoja t16 205 mutta escort on kyllä isompi legenda, jo vanha ja väli-koppa escoilla ajettu kisaa mm(kvcup-ennen vuotta -78)-tasolla kahdella eri vuosikymmenellä voitokkaasti, tiiä sitten.........


      • 9999

        SELLAISEN SIVIILIVERSIOITA OLISI ILO AJAA


      • 999
        eki1 kirjoitti:

        Minulla on ilo istua ehkä ensimmäisessä Suomen BDA:ssa kartturina seur kerran Savonlinnassa 7.2 auton (THE-780) on aikanaan tuonut maahan heikki kestilä turusta. Se on uudelleen rakennettu 2002-03. historicissa on myös toinen bda se on alunperin ollut ruotsissa nyt suomessa rek BDA-1.
        Kuten mainittiin ääni ja kyyti on huikeaa !!!.

        AJ NÄIDEN SIVIILIVERSIOITA JA RS 1800 SATASELLA JÄÄLLÄ


      • 785
        Tom kirjoitti:

        Tietysti Lancian stratos ja 037, varsinkin 037 on kyllä melkoinen laite! Eikä toi Alenin mirkkukaan hassumpi ole, sekä Airikkalan Lotus ja 400 opelit... Mutta kyllähän sae BDA taitaa olla loppujenlopuksi ylivertainen, ikävä on "peetun" ääntä, vielä 86 vuonna junnuSM rallissa noita oli muutama... iso ikävä on B ryhmän takatuuppareita, onneksi historicissa tulevat takaisin kohtapuolin, bda siellä jo onkin...

        JA ESCORT RS 2000 13 SM KULTAA.SELLAISTA SIVIILIMALLISTA EI RALLIAUTOA KUN ON AJOKORTTI OLISI ILO AJAA.MIKKOLAN JA MÄKISEN ESCORTEILLA VOITETTIIN JYVÄSKYLÄ 73 MÄKINEN JA MIKKOLA 74. KYÖSTI HÄMÄLÄINEN AJOI 13 SM KULTAAN RS 2000 ESCORTILLA,LONTOO MEKSIKO RALLISSA HANNU MIKKOLAN AJAMA ESCORT MEXICO 0N KOMEA.


      • RAC1975
        9999 kirjoitti:

        SELLAISEN SIVIILIVERSIOITA OLISI ILO AJAA

        SILLÄ MILLÄ MÄKINEN VOITTI Raceen KOLME KERTAA


      • www
        Tom kirjoitti:

        Tietysti Lancian stratos ja 037, varsinkin 037 on kyllä melkoinen laite! Eikä toi Alenin mirkkukaan hassumpi ole, sekä Airikkalan Lotus ja 400 opelit... Mutta kyllähän sae BDA taitaa olla loppujenlopuksi ylivertainen, ikävä on "peetun" ääntä, vielä 86 vuonna junnuSM rallissa noita oli muutama... iso ikävä on B ryhmän takatuuppareita, onneksi historicissa tulevat takaisin kohtapuolin, bda siellä jo onkin...

        ( Esko Rs1800 koska Sillä Ajoi mm Mikkola.Mäkinen.waldegard.vatanen.Hamalainen ja Sierra Cosworthin Valtakausi oli 1987-1991,Sillä ajoi Vatanen ja Lindholm, eikä muuten Rs 1600 Ole myöskään huono:Sierra cosworth Rs 500 Ajoi mm stig blomgvist


      • Vittu mitä toopeja
        jaaahas kirjoitti:

        mut kysy vaikka hannu mikkolalta myös mikä on legendaarinen taikka tosiaan myös vataseltakin, vanhoja voorti miehiä nekin. ja jussista puheen ollen niin arvaappa millä autolla hänkin on aloitellu rallin ajoa? ei mikään escort-malli vedä vertoja t16 205 mutta escort on kyllä isompi legenda, jo vanha ja väli-koppa escoilla ajettu kisaa mm(kvcup-ennen vuotta -78)-tasolla kahdella eri vuosikymmenellä voitokkaasti, tiiä sitten.........

        Mikkola On ajanu mersun 450 Slceetäkin, Aaltonen 220 Setä; Jos saan sanoa mm Waldegard ja Mikkola ajoivat bandaamankin 1979 Mersulla Osan Sarjasta Escortilla.Aaltonen v 61 < Suurajot mersulla.Kysys nailta kundeilta naista:Jos Ite Aj niin mersun Ceellä Sm kultaan


      • 999
        Vittu mitä toopeja kirjoitti:

        Mikkola On ajanu mersun 450 Slceetäkin, Aaltonen 220 Setä; Jos saan sanoa mm Waldegard ja Mikkola ajoivat bandaamankin 1979 Mersulla Osan Sarjasta Escortilla.Aaltonen v 61 < Suurajot mersulla.Kysys nailta kundeilta naista:Jos Ite Aj niin mersun Ceellä Sm kultaan

        NAILLAKIN AJETTIIN


      • hrph
        Vittu mitä toopeja kirjoitti:

        Mikkola On ajanu mersun 450 Slceetäkin, Aaltonen 220 Setä; Jos saan sanoa mm Waldegard ja Mikkola ajoivat bandaamankin 1979 Mersulla Osan Sarjasta Escortilla.Aaltonen v 61 < Suurajot mersulla.Kysys nailta kundeilta naista:Jos Ite Aj niin mersun Ceellä Sm kultaan

        mersu ei ole auto,vaan asennevika!


      • blackmagictiger

        escort rs 1600.twincam.1800.
        capri esiintyi joskus joissain ralleissa..ja rs cosworth.sierra cosworth aika namuja nämäkin sitten italialaisen fiat-lancia konsernin Tuotteet 131.124 spider.131 MIRAFIORI.STRATOS.DELTA HF.


      • kyllä
        hrph kirjoitti:

        mersu ei ole auto,vaan asennevika!

        kyllä niilläkin on rallia ajettu suomessa ja maailmalla.saabin malleista muistaakseni 96tosell


    • Harri344

      Kautta aikojen eikös se ole Saab 96 ja varsinkin V4. Tietenkin huutoäänestyksessä Ford Escort saa eniten ääniä mutta yritys oli kai hyvä, vai?

      • pappasedan s

        Kyllä Saab 96 mallina oli ylivoimainen, niin kauan kun sillä ajettiin rallikilpailuja. Aloiteltiin 2-t koneella 1960-1967. Sitten v4 aikakausi 1967-77. Oli se vaan hienoa kun Stig Blomgvist vielä vuonna 1977 kävi Suomessa näyttämässä miten autoalla ajetaan (SAAB 96 /V4)
        Hankirallin ykköseksi. Vuotta aikaisemminhan Per Eklund voitti Ruotsin MM-rallin 96:lla. Kun otetaan huomioon, että mallia valmistettiin vuonna 1960-1980, niin aika huímaa on ollut mallin menestys ralleissa.

        PS. Niin ja voittihan Saab 96 TM-ensimmäisen talvitestin 1980, vaikka autoa ei enää valmistettukaan. Siis hyvä siviili ja ralliauto !!


    • lentävä suomalainen

      Suomalaisittain ilman muuta Morris/Austin Mini. Tällä autolla suomalaiset rallikuskit, Rauno Aaltonen ja Timo Mäkinen etunenässä, loivat 1960-luvun alkupuolella käsitteen "Flying Finn". Minien jälkeen alkoi Escortien pitkä valtakausi.

      Toisella tapaa legendaarisia ralliautoja olivat itäsaksalaisten käyttämät Trabantit. Näillä pahvikiitureilla tavoiteltiin Jyväskylän Suurajojen jumbosijoja menestyksellisesti vielä 1980-luvun lopulla.

      Täytyy vielä kertoa, että Tekniikan Maailma koeajoi, muistaakseni vuonna 1960 Alfa Romeo Giuliettan, neliovisen perheauton. Huippunopeus noin 150 km/t. Auto oli täysin tehdaskunnossa, mutta lehti kertoi tuolla nimenomaisella yksilöllä voitetun Jyväskylän Suurajot! Tämä siis ennen Minien valtakautta.

      • ALU - 2

        NO HELVETTI ALU - 2 ILMAN MUUTA.AAH - 38.SELLAISTA OLISI KIVA AJAA SIVIILIMALLI JOSKUS JA NÄÄ VOLVON PV.AMAZON JA 142 MALLIT OVAT AIKA HIENOJA.SE MILLÄ MÄKINEN MIKKOLA.ALEN.AIRIKKALA.JA KUMPPANITKIN AJOIVAT ELI VOLVOLLA OIS HYVÄ AUTO JOSKUS JA AAH - 35 OIS MYÖS POIKAA


    • Dedi

      onhan se 205 aika hirvee paketti, mutta Mikkolan Audi oli kans kauhee...

      206 on nykyjää aika tykki, sua nähä mitä 307:sta tulloo...

      Mutta eipäs unoheta Lancia Stratosta, Ford Escorttia tai Toyota Celicaa

      • blackmagictiger

        AMAZON.PV544 SPORT.,240 TURBO..ITALIALAISISTA FIATIN 131 MIRAFIORI..VENÄLÄISISTÄ LADA 1600 RALLYE


    • Simo

      205 on legendaarisin!

      Jos joku on kiinnostunut tuosta legendaarisesta Peugeot 205 mallista niin mulla olisi yks sellanen myynnissä.

      Tämä Pökö tosin on ihan sellainen tavallinen tieliikennekäyttöön tarkoitettu auto, ei mikään erikoisralliauto.

      Elikkä Peugeot 205 gr neliovinen, legendaarinen. Koneena 1.4 kaasariperusmylly. Katsastettu on 5/03 eli vielä saa ajaa reilusti yli puolivuotta. Auto on siisti ja hyväkuntoinen, ei ruostetta ja moottori on todella hyvässä kunnossa. Takajousituksessa on jotain vikaa joka luultavasti haittaa seuraavassa katsastuksessa.

      Mukaan tulee paljon, paljon renkaita. Edessä nastat, takana kesäkumit.

      Hp. 250€/tarjous, kiire! Myydään rahapulan vuoksi.

      Siitä auto peltoautoksi, ralliautoksi, mökkiautoksi tai mäkiautoksi! Askartelkaa siitä vaikka sauna!

      Auto on Helsingissä ja myydään ensi sunnuntaina eniten tarjoavalle.

      • Simo

      • 885

        MUISTAAKO KUKAAN SITA.TAI ESCORT RS 1800 SATASTA


    • IN-NA 3

      Ei epäilystäkään, tähän kysymykseen on yksi ainoa oikea vastaus ja se on Audin Quattro. Siinä meni kilpailijoilta kerralla pasmat sekaisin ja monet pistivät omat projektinsa jäihin kun tiesivät etteivät ole kilpailukykyisiä ilman nelivetoa.

      • minää

        1.FORD ESCORT RS1800 MKII
        2.AUDI QUATTRO
        3.FIAT 131 MIRAFIORI
        4.LANCIA DELTA HF INTEGRALE
        5.SAAB 99 TURBO
        6.OPEL MANTA A
        7.OPEL MANTA B
        8.AUDI QUATTRO
        9.FORD ESCORT MKII
        10.SAAB 99 TURBO
        11.SAAB 99 TURBO
        12.SAAB 99 TURBO
        13.LANCIA 037 RALLYE
        14.SAAB 99 TURBO
        15.FORD SIERRA COSWORTH
        16.FORD ESCORT COSWORTH
        17.AUDI QUATTRO
        18.LANCIA DELTA HF INTEGRALE
        19.LANCIA FULVIA HF
        20.AUDI QUATTRO


      • minää

        1.FORD ESCORT RS1800 MKII
        2.AUDI QUATTRO
        3.FIAT 131 MIRAFIORI
        4.LANCIA DELTA HF INTEGRALE
        5.SAAB 99 TURBO
        6.OPEL MANTA A
        7.OPEL MANTA B
        8.AUDI QUATTRO
        9.FORD ESCORT MKII
        10.SAAB 99 TURBO
        11.SAAB 99 TURBO
        12.SAAB 99 TURBO
        13.LANCIA 037 RALLYE
        14.SAAB 99 TURBO
        15.FORD SIERRA COSWORTH
        16.FORD ESCORT COSWORTH
        17.AUDI QUATTRO
        18.LANCIA DELTA HF INTEGRALE
        19.LANCIA FULVIA HF
        20.AUDI QUATTRO
        SIINÄ MUN SUOSIKKEJA...SUOSIKKIDOLI KULJ HANNU MIKKOLA SUOMI JA STIG BLOMGVIST RUOTSI.21.PEUGEOT 206.22.PEUGEOT 205 T16.23.PEUGEOT 205 T16.24.PEUGEOT 504.JA TIMO MÄKINEN SEKÄ BJÖRN WALDEGARD


    • Tietäjä

      Noista B- ryhmäläisistä.. Audi oli tehokkain ja nopein, mutta rs200 lähti hieman paremmin, kun taas 205 oli pienenä nopein ERIKOISKOKEILLA, auto oli pieni ja todella kevyt. Viivalle 0-1000m, audi olisi ollut voittaja, mutta ei pärjännyt pökötille kokonsa/ painonsa vuoksi ek:lla.

      AUDI S1 ehdottomasti.

    • APE

      No tietysti se Audi Quattro.

      • jka

        minulla on 1000rpm:llä 300Nm vääntöä antava quattro kitkarenkalla. pelottaa oikein, kun laittaa lämää tiskiin, sillä auton liikutteluun tarvittavat voimat johtuvat kiitettävästi maahan. ei ole yhtään kaksivetoista tähän mennessä valoista lähdettäessä näkynyt puolta korttelia lähempänä. rallikäyttöön nämä pitäisi olla eikä esim nuorille pojille. mummujen määrä saattaa kääntyä laskuun...


      • 999
        jka kirjoitti:

        minulla on 1000rpm:llä 300Nm vääntöä antava quattro kitkarenkalla. pelottaa oikein, kun laittaa lämää tiskiin, sillä auton liikutteluun tarvittavat voimat johtuvat kiitettävästi maahan. ei ole yhtään kaksivetoista tähän mennessä valoista lähdettäessä näkynyt puolta korttelia lähempänä. rallikäyttöön nämä pitäisi olla eikä esim nuorille pojille. mummujen määrä saattaa kääntyä laskuun...

        JOS MULLA ON AJOKORTTI JA AUTO JOSKUS MULLA OLISI 131 MIRAFIORI JA AJAISIN SILLÄ JOSKUS LUMISELLA TIELLÄ SUTIEN SAMOIN KUN MENISIN TY < 4 0 - 4 KPL VEISIN ANOPILLE.PANISIN VÄHÄN TIMO SALOSTA SILLÄ JA KUN MENISIN SUKULAISIA MOIKKAAMAAAN HE KATSOISIVAT ETTÄ MITÄ TOI HULLU TUOLLA TEKEE.


      • 999
        jka kirjoitti:

        minulla on 1000rpm:llä 300Nm vääntöä antava quattro kitkarenkalla. pelottaa oikein, kun laittaa lämää tiskiin, sillä auton liikutteluun tarvittavat voimat johtuvat kiitettävästi maahan. ei ole yhtään kaksivetoista tähän mennessä valoista lähdettäessä näkynyt puolta korttelia lähempänä. rallikäyttöön nämä pitäisi olla eikä esim nuorille pojille. mummujen määrä saattaa kääntyä laskuun...

        ETTÄ MILLAINEN OLO OLISI KUN LANCIA DELTA INTEGRALESSA ISTUISI. HALUAISIN JOSKUS ISTUA LANCIA DELTA INTEGRALEN SIVIILIMALLIN TAKAPENKILLÄ JA KOKEA SEN ETTÄ MITEN SE KIIHTYISI.


    • Jokipoika

      Mutta Vatasen autossa oli säädöillä heiman yli 1100hp. kohtuu hyvillä ahtopaineilla.

    • James

      Kaippa se on välikoppa escortti tai corollan mkII,
      legendaarisia on myös kaikki B-ryhmäläiset,Volvot sun muut historiikki vehkeet.

      • 887

        OLISIVAT CAPRI JA ESCORT.LEGENDAARISIN RALLIAUTO ON MK 1 ESCORT RS 1600


      • 884

        JOS MULLA ON JOSKUS AJOKORTTI. MÄ AJAISIN 99 TURBOA. 131 MIRAFIORIA. ESCORTIN RS 1600 JA 1800 MALLEJA. AUDI QUATTROA.PEUGEOT 205 VITOSTA JA HARVINAISTA RYHMÄ NELOSEN SIVIILIVERSION QUATTRO SPORTTIA < RYHMÄ B < TUOTU RUOTSISTA.SITTEN MULLA OLISI RS 2000 RYHMÄ 1 < SIVIILIMALLI. JA TOYOTA CELICAN SIVIILIMALLI.SUPRAN JA COROLLAN. SEN JÄLKEEN KOKEILISIN 900 TURBOA < SIVIILIMALLI.SITTEN KOKEILISIN STIG BLOMGVISTIN QUATTRON SIVIILIVERSIOTA.


    • Italo fani

      Täytyy hiukan laajentaa mikä oli paras.

      BDA-Esko eli takavetosten kunkku aikoinaan,
      kuuli jo kaukaa kun "hän" tulee niin että mettä raikaa.

      Audin pätkä Quatro jolla Mikkola ajeli ja on kommentoinut kyseisestä laitteesta.
      "Alkoi välillä pelottamaan tuo Audi, mitä enenmän kaasua antoi sen paremin pureutui tiehen ja vauhtia oli".
      Tuohan oli paras maaefekti ralli-auto aikoinaan jossa aerodynamiikka tosiaan toimi.

      Pökö 205 T15 legendaarin kisojen voittaja joka ei selittelyjä kaipaa.

      Lancian S4 oli myös huimalaite joka ei kylläkään toiminut odotetusti.

      Kaikista noista vanhoista kunnon b-ryhmäläisistä löytyis kehuja mutta minulle on jäännyt nuo "ominaisuudet" mieleen.

      • faktaa

        Ensinnäkin Mikkolan autona oli "pätkästä" kovempi versio eli S1 audi. Tavallisella sport quattrolla ajettiin ur-quattron jälkeen, vikana coupeista tuli tuo S1.. Sitten ajettiinkin jo 200tq:lla... Mutta anyway, Ja S1:n ilmoitetut tehot olivat 440hp, mutta TODELLISET tehot liikkuivat siinä 550hp hujakoilla. Nuo yli 1000hp ovat Audin S1 pikes peak versiosta, millä ei normaalirallia edes ajettu.

        ELi mikkolan kommentti oli S1:sestä, siinä oli "siivet", tavallisessa pätkässä ei.

        Ja 205 OLI T16, viitaten venttiilien lukumäärään..


      • 886

        AJAISIN ITSEKIN CAPRILLA.ESCORTILLA,ASCONALLA


      • 999

        ESCORT SIKSI KOSKA JOPA MARKKU ALENKIN AJOI SILLA, K HAMALAINEN VOITTI 13 SUOMEN MESTARUUTTA SILLA, MAKINEN.MIKKOLA.VATANEN AJOIVAT FORDILLA. LAMPINEN KOKEILI SITÄ RACEESSA 76. LONTOO MEKSIKO RALLI VOITETTIIN ESCORTILLA MYÖS. HANNU MIKKOLA VOITTI RACEEN 78 JA 79 ESCORTILLA YKSITYIS, RS 1700T OLISI MINUSTA HYVÄ JÄÄRATA AUTO. CORTINA OLI 1960 - LUVULLA ESKO KEINÄSELLÄ, SIERRAA KULJETTI 1986 - 87 MM ARI VATANEN.CORTINAA YKSITYIS ON AJANUT MM SIMO LAMPINEN. RUOTSISSA B SÖDERSTRÖM.


    • mike

      ford rs200 mulle mieleenpainuvin eikä vähiten sen takia että sen perusversio on tänäkin päivänä maailman nopein kiihtymään 0-100km/h
      kerran olen nähnyt englannissa sarjavalmisteisena kun ajoivat donington parkissa muutaman ympyrän!!

      • 884

        MUSTA TOI VIKA VOIS OLLA HIENO NÄHDÄ JOSSAIN JÄÄRATAKISASSA MÄ TYKKÄÄN ITTE RS 1600 JA RS 1800 MALLISTA. RS 1700T ON OLLUT AIKA HARVINAISUUS SUOMESSA.


    • kaduilla rallailija

      ehdottomasti(mkII=välikoppa). Tehoa revittiin ilman turboa parhaimmillaan melkein 300hv.

      • jaalla

        Ois varmasti kova


      • 555
        jaalla kirjoitti:

        Ois varmasti kova

        poikieni kummit markku Santavuori\veijo heikkonen Ajaisivat Alfaa historicissa. joten se on Alfa


      • oma lista

        1.lada 2105 vfts
        2.ford escort mk2
        3.ford escort mk1
        4.mercedes-benz 450slc 5.0
        5.mercedes-benz 450slc 5.0
        6.saab 99 ems
        7.saab 99 ems turbo


    • Valtteri

      autoista se on tietentin Plymouth Valiant tai Barracuda -64-66. Niissä oli tyyliä vaikkei aivan kärkeen sijoittuneetkaan.

      • 8854

        TOSSA PARHAAT


      • 999
        8854 kirjoitti:

        TOSSA PARHAAT

        TUOSSA ON AINAKIN 1960 - 1970 LUKUJEN TAITTEEN PARHAAT RALLIAUTOT SAMOIN VOISI JOKU ESCORT TWINCAM OLLA SELLAINEN. MYÖS FIATIN 124 SPIDER KUULUU SIIHEN JOUKKOON.


      • 884

        MIKKOLA JÄRVI OLIVAT 9DÄKSENSIÄ MONTESSA 68.TAI RUOTSIN BENGT SÖDERSTRÖMIN CORTINA LOTUS OLI KOVA TAKA VUOSINA


      • RS 2000
        884 kirjoitti:

        MIKKOLA JÄRVI OLIVAT 9DÄKSENSIÄ MONTESSA 68.TAI RUOTSIN BENGT SÖDERSTRÖMIN CORTINA LOTUS OLI KOVA TAKA VUOSINA

        NAA OLI AIKA KOVIA TAKAVUOSINA


      • 888

        SITÄ AJOI MM HANNU MIKKOLA


      • blackmagictiger

        1.VOLVO AMAZON
        2.VOLVO PV544
        3.SIMCA BEAULIEU
        4.MERCEDES 220
        5.FORD ESCORT MKI-MKII
        6.SAAB 99 TURBO EMS
        7.SAAB 99 TURBO
        8.AUDI QUATTRO
        9.AUDI QUATTRO
        10.LANCIA STRATOS


    • lancia

      Tälläin keski ikää lähestyvälle tulee vieläkin kylmänväreet yhdistelmästä markku alen ja lancia stratos. mutta mielipiteitä on yhtämonta kuin esittäjääkin . T:lancia friikki vesilahdesta....

      • 885

        SIINÄ SELLAISIA RALLIAUTOJA KESKI - EUROOPASTA JOISTA OLEN LUKENUT


    • pappasedan s

      Turbo teknologian edelläkäviänä Saab laittoa tosi
      makeasti jauhot suuhun 1979, ensimmäisenä turboahtimella varustetulla autolla, jolla voitettiin MM-ralli Ruotsissa. Temppu tehtiin sen ajan yhdellä kovimmista peleistä: SAAB 99 TURBOLLA
      Kuskina sen ajan kirkkain tähti:Stig Blomqvist.

      Tavoitteeena oli Saab tallilla kokoMM rallisarjan voitto 1980-1981, mutta sitten tuli neliveto Audi,
      ja kilpailuohjelmat ja suunnitelmat lakkautettiin
      valitettavasti lopullisesti. Pienenä tehtaana yksinkertaisesti resursit loppuivat, mutta on se makeeta kun tuo pienen lento/kuormaauto/ henkilöautotehtaan tuotteella voitettiin eka (TURBO) osakilpailuvoitto, jota kukaan ei ottaa pois.

      Jälkeen päin on sen aikaiset Saab kuskit(P.Eklund/ O.Strömberg/ S.Blomqvist) kertoneet, että ylivoimaisin yhdistelmä siihen aikaan olisi ollut SAAB 99 TURBO nelivetoisena, jo kokonsakkin puolesta. (Teho/ paino/ koko). Mutta jälkikäteenhän on hyvä jossitella, joten kunniaa Audille, joka löi sitten kaikki TOSI ällikällä.

      • 999

        ESCORT RSÄLLÄ VOITETTIIN RAC 1973 - 75 < TIMO MÄKINEN JA RAC 1978 JA 79 MIKKOLA.WALDEGÄRD VOITTI MAAILMANMESTARUUDEN 79 JA VATANEN 2 V MYÖHEMMIN AJAEN MYÖS ESCORTTIA.SE ON MIELESTÄNI LEGENDAARISIN RALLIAUTO AUDI QUATTRON JA SAABIEN OHESSA.


      • ASCONA99

        SAAB 99 TURBOLLA VOITETTIIN KUULEMMA MM - RALLEJA.STIG BLOMGVIST.ESCORT ÄRÄSSÄLLÄ VOITETTIIN SUURAJOT 1981 JA 1977.1800 KORIMALLI.RAC 1975 MÄKINEN.1979 MIKKOLA.1977 WALDEGÄRD..QUATTROLLA MIKKOLA AJOI MYÖS JA VOITTI SUURAJOT KAKSI KERTAA.ASCONAA OHJASI VATANEN JA VOITTI SAFARIN 1983 JA ITÄRALLIN 1974


      • blackmagictiger

        1.SAAB 99 TURBO
        2.SAAB 99 TURBO
        3.AUDI QUATTRO
        4.FORD ESCORT MKI
        5.FORD ESCORT MKII
        6.FORD CAPRI
        7.AUDI 200 QUATTRO
        8.AUDI 80 QUATTRO
        9.FORD ESCORT MKII RS1800


    • paikallinen gardemeister

      Kyllä minusta tämä 7O-luvun loppupuolen ehkä kovin ralliauto,tarkoitan Fiat 131 Racing ja Markku Alen sen kuskina on kyllä aika legendaarinen yhdistelmä.Käsittääkseni juuri tämä malli oli perinteisten takavetoautojen se kaikkein kehittynein(?)versio ennen turboja,nelivetoa jne.

      • 999

        MIKKOLAN ESCORT JA Vatasen ASCONA


      • 999

        SAAB 99 TURBO. FORD ESCORT RS1600 JA RS 1800. SAAB 99 TURBO RYHMÄ NELJÄ.SITTEN QUATTRO SPORT SIINÄ ON AIKA LEGENDAARISIA. SITTEN JOS JOSKUS OIS HIENOA AJAA SAABIN YSIYSI TURBOA. KOKEILISIN MM SIVIILIVERSIONA YSIYSI TURBOA. JA NAAPURINI RIPAN 900 TURBOA < 205 < VATANEN.KANKKUNEN.SALONEN KUN AJOIVAT SILLÄ.RS1600 - 1800 < MIKKOLA.WALDEGÄRD.JA VATANEN.MÄKINEN AJOIVAT TÄLLÄ. AUDI QUATRO < STIG BLOMGVIST JA HANNU MIKKOLA


      • blackmagictiger

        Vatanen.Mäkinen.Mikkola.aaltonen ja Airikkala.Hämäläinen.alen.aloittivat sillä


    • fordi

      Kysymys oli siis legendaarisimmasta autosta...
      Kaikkien aikojen parashan on: Ford Escort
      Ja siitähän ei kiistellä kun ei ole mielipide.

      Mutta ehkäpä Barracudassa on eniten sitä legendaarisuutta. Karvalakki päässä, sätkä huulessa mennään montecarlossa nelipyöräluisussa.

    • osku

      kyllä se on Lancia 037 stratos se on ainut kilpakäyttöön tehty auto

      • 885

        ESCORTTI TIETENKIN


      • 884

        1.RS 1600
        2.RS 1700 T
        3.RS 1800
        4.TWINCAM
        5.COSWORTH
        6.TC


    • 884

      TUOSSA AINAKIN KOLME KOVAA NIMEÄ SUOMEN RALLIPOLUILTA

    • 556

      Alfan 2000gtveellä Ajettiin

      • 885

        KUSKINA OLI KYÖSTI HÄMÄLÄINEN.


      • 884
        885 kirjoitti:

        KUSKINA OLI KYÖSTI HÄMÄLÄINEN.

        1.FIAT 131 MIRAFIORI
        2.ESCORT RS1600 - 2000
        3.MERCEDES 450 SLC\ TOYOTA SUPRA
        4.LANCIA DELTA\ SAAB 99 TURBO
        5.MAZDA RX - 7 \ FORD SIERRA COSWORTH
        6.LADA 1600 VFTS\ FIAT 124 SPIDER
        7,MERCEDES 450 SLC


    • 999

      SIINA ON

      • 59.59 2-2

        LANCIA STRATOS < TÄÄ OLI AIKANAAN POP
        OPEL ASCONA < OLIKS TÄÄ 70- VAI 80-LUKUA
        FORD SIERRA COSWORTH...
        AMMOISILTA AJOILTA
        AMAZON.220.BARRACUDA


    • 1452

      Siinä oikea puhdasverinen ralliauto.

    • rallipoika5343

      Kyllä se legendaarisin oli Austin Metro

    • ok9

      no laittaa maailman vahvinman moottorin SKOOTTERII

    • wertadsads

      60-luvun Octavia omassa sarjassaan!

    • lancia fani.,.

      Henri toivosen Lancia Delta!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    • opelfani 100

      1. Opel Ascona 400
      2. Toyota Starlet
      3. Opel Manta B
      4. Opel Manta A
      5. Audi Quatro
      6. Volvo 240
      7. Saab 99 Turbo
      8. Ford Capri
      9. Peogeot 205
      10. Ford Escort mkII 1800

    • jannne.

      Eiköhän se löydy lähempääkin. Nimittäin Ford Focus RS WRC 03' uudennettu versio missä on vähän iskareita,turboa sun muuta pientä muunneltu. 630 hv. Äkänen kertakaikkiaan!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Simula, rakkaus, Aittakumpu

      Milloin tämä rakkaus on roihahtanut? Onko molemmat herätysliikkeen jäseniä - kristillisiä etnonationalisteja ?https://ww
      Perussuomalaiset
      113
      1828
    2. Yläkoulun seksiopas neuvoo harjoittelemaan

      anaaliyhdyntää lämpöisellä ja pitkällä porkkanalla https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010859818.html
      Maailman menoa
      151
      1287
    3. Pormestari käräjille?

      Ei mene Puolangalla häpösesti, rinnekeskus&hotelli suljettuna ja käräjäasiana, naudat tapetaan nälkään, poliisi tutkii j
      Puolanka
      55
      1277
    4. Millaista naista ikävöit

      Ulkonäkö/persoona
      Ikävä
      49
      992
    5. Joukko oppilaita terrorisoi koulua Helsingissä niin

      että osa opettajista pelkää töihin tulemista https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010857587.html
      Maailman menoa
      126
      952
    6. Susta ei saisi nättiä vaikka miten paljon

      meikkaisit. 😁 anna siis sen miehen olla rauhassa! Sivusta tutulta mieheltä
      Ikävä
      75
      896
    7. Nyt on hyvä laittaa

      kirjaimet kohdilleen. Kuka kaipaa ja ketä. Onko oma kaivattu täällä ?
      Ikävä
      52
      824
    8. Voisimmeko seuraavan kerran kun

      Nähdään tehdä toisille selväksi että kiinnostaa enemmän kuin kaveri mielessä. Jos keksit vielä keinon niin napakymppi
      Ikävä
      36
      807
    9. Norjan tilaama koruton raportti mitä NATO-jäsenyys aiheuttaa Suomelle

      Iltasanomat: "Miksi vaikenemme? Asiantuntijoiden mukaan Suomessa ei vieläkään ymmärretä, mitä Nato-jäsenyydestä seuraa
      Maailman menoa
      62
      792
    10. Kuinka nättinä

      Sitä pitää olla että huomataan 🙃
      Ikävä
      56
      771
    Aihe