haltijoita?

mymmeli

en tiedä onko tämä ihan oikea osasto tälle kysymykselle mutta onko teidän mielestä haltijoita olemassa? olen täällä ollut lukevani suomen muinaisuskonnoista ja eikö muinaissuomalaisilla ollutkin omia kotihaltijoita(vai olivatko ne tonttuja)?

13

749

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • terhen täysikuu

      nämä nykyiset tontut ovat haltijoiden perillisiä, haltijoista on tullut tonttuja.
      suomalaisten muinaisuskossa(jota opetetaan kouluissa hävyttömän vähän) jokaisella paikalla, rakennuksella jopa ihmisillä oli oma haltijansa. kaikki nämä olivat haltijan omaisuuutta, ja hän hallitsi sitä. esim. saunatonttu hallitsi saunaa jne.. ihmisen haltija oli tämän kyseisen henkilön kaksoisolento, jonka sai kolmen päivän ikäisenä. saattoi aiheuttaa ääniä ja jopa näyttäytyä joskus.
      kodin haltija, kotitonttu(ruotsin kielen sana tomt: tontti,asuntomaa) oli sellainen, kuin nykyisin kuvitellaan tonttu: pieneksi harmaapukuiseksi punalakkiseksi mieheksi. hän suoejli taloa, mutta saattoi myös rangaista, jos meluttiin liian myöhään.
      lue mauri kunnaksen kirja tontuista, se on 95% kansanperinnettä ja uskomuksia=)

      • mymmeli

        kiva kun joku on perillä asioista.
        Mulla on usein ollu yksin ollessa tai metsässä sellanen tunne etten ole yksin ja vaikkei ketään näy niin mut nähdään silti. Oon miettiny et oisko se tunne vaan jotain omaa hulluutta mutten usko sitä.
        Mut silti hyvää joulua!!!


      • terhen täysikuu
        mymmeli kirjoitti:

        kiva kun joku on perillä asioista.
        Mulla on usein ollu yksin ollessa tai metsässä sellanen tunne etten ole yksin ja vaikkei ketään näy niin mut nähdään silti. Oon miettiny et oisko se tunne vaan jotain omaa hulluutta mutten usko sitä.
        Mut silti hyvää joulua!!!

        perillä ja perillä... ei lähelläkään sitä

        mullakin on metsässä hyvin usein sellainen tunne, että en ole yksin. joskus tuntuu, että se/ne, joka minua tarkkailee, on ihminen, joskus jotain muuta. toki se voi olla eläinkin. mutta etsipä kirjastosta kirja nimeltä "haltijoitten mailla, maahisten majoissa", sieltä löytyy tietoa suomalaisista metsän, maan, veden ja vuoren kansoista. taisi olla helena ranta-nimisen tyypin kirjoittama. tai sitten elina.

        oletko koittanut tervehtiä metsän väkeä? kannattaa. sitten tuntee olevansa tervetulleempi metsään.(em kirjasta taitaa löytyä joku perinteinen Tapion ja Mielikin tervehdys) tämä voi kyllä olla pelkkä itsesuggestio-juttu, mut onpahan mukavampi olla=)


        olepa hyvä kuitenkin!
        onnellista joulua ja kaikkea hyvää!
        may the Lady and the Lord bless!!



        muuten, tapasitko Hevosen taas?


      • terhen täysikuu
        terhen täysikuu kirjoitti:

        perillä ja perillä... ei lähelläkään sitä

        mullakin on metsässä hyvin usein sellainen tunne, että en ole yksin. joskus tuntuu, että se/ne, joka minua tarkkailee, on ihminen, joskus jotain muuta. toki se voi olla eläinkin. mutta etsipä kirjastosta kirja nimeltä "haltijoitten mailla, maahisten majoissa", sieltä löytyy tietoa suomalaisista metsän, maan, veden ja vuoren kansoista. taisi olla helena ranta-nimisen tyypin kirjoittama. tai sitten elina.

        oletko koittanut tervehtiä metsän väkeä? kannattaa. sitten tuntee olevansa tervetulleempi metsään.(em kirjasta taitaa löytyä joku perinteinen Tapion ja Mielikin tervehdys) tämä voi kyllä olla pelkkä itsesuggestio-juttu, mut onpahan mukavampi olla=)


        olepa hyvä kuitenkin!
        onnellista joulua ja kaikkea hyvää!
        may the Lady and the Lord bless!!



        muuten, tapasitko Hevosen taas?

        sori. piti toi hevoskysymys laittaa muualle=) vähän sekaisin....¤)


      • mymmeli
        terhen täysikuu kirjoitti:

        sori. piti toi hevoskysymys laittaa muualle=) vähän sekaisin....¤)

        tiedät ainakin enemmän kuin minä. Kiitos taas neuvoistasi!
        Telkkarissakin on enemmän tietoa haltijoista kuin mitä suomalaisissa(!) kouluissa opetetaan.Yksi syy varmaankin miksi itse joskus kiinnostuin aiheesta...
        Tuli mieleen että sattuisitko tietämään kuuluvatko esim. keijut näihin haltijoihin? En ole vielä ehtinyt etsiä itse antamistasi kirjavihjeistä:)


      • terhen täysikuu
        mymmeli kirjoitti:

        tiedät ainakin enemmän kuin minä. Kiitos taas neuvoistasi!
        Telkkarissakin on enemmän tietoa haltijoista kuin mitä suomalaisissa(!) kouluissa opetetaan.Yksi syy varmaankin miksi itse joskus kiinnostuin aiheesta...
        Tuli mieleen että sattuisitko tietämään kuuluvatko esim. keijut näihin haltijoihin? En ole vielä ehtinyt etsiä itse antamistasi kirjavihjeistä:)

        musta tuntuu, että keijut ovat melkoista tuontitavaraa, varmaankin irlannista ja muualta brittein saarilta. mutta kyllä niillä on osansa meidänkin kansanperinteessä.

        paikoin ne kyllä ovat voineet sekoittua tonttuihin, mutta ehkä keijut ovat olleet enemmän kasvien ja kukkien "haltijoita"... ja muistelen kuulleeni entisaikojen haudoissa, siis kivikasoissa, on asunut keijujen jotakin lajia.

        ehkä kauniit ja sirot keijut eivät ole kovin iloisesti sopeutuneet tänne hiisien ja maahisten maahan;)
        mutta toisaalta onhan meillä katajattaret, katajan kauniit "keijumaiset" hengettäret.
        ja kukas sanoo, että keijut ovat disneyn luoman heli-keijun kopioita.

        tää kirja josta aiemmin sinulle mainitsin, "haltijoitten mailla, maahisten majoissa", kertoo myös keijuista. siellä taidettiin sanoa, että keijut pariutuvat herkästi myös peikkojen kanssa(mikä pari, mutta rakkauden täytyy tällaisessa liitossa olla suunnatonta). se perustuu kansan "tosi"tarinoihin(kuka pystyy kertomaan sadun ja toden rajan) se näyttää satukirjalta, mutta tulet yllättymään=)

        siellä kerrotaan esimerkki kun ihmisiltä on kysytty mihin olentoihin uskovat. ja yksi nainen kieltää kaikki muut paitsi metsätontun, koska sen "hän on omin silmin nähnyt"
        että tällaista:)


    • Polgara

      Voi voi... haltijat kuolevat sitä mukaan kun muinaiset uskonnot ja uhrilehdot katoavat... Heillä ei ole elintilaa eikä voimaa... Haltijat ovat vain henkiä, kadotettuaan olomuotonsa...'

      Pol

      • terhen täysikuu

        valitettavasti tämä on ainakin osittain totta. ne ovat varmasti hävinneet monin paikoin nykyihmisten unohdettua ne. harvat meidän isoäideistä ja-isistäkään enää muistavat näitä kuin pieninä taruina. eivät he ole vieneet syötävää, eivät kiittäneet huolenpidosta.

        samalla tavalla kuin hylkäsimme vainajamme, hylkäsimme myös nämä olennot.

        kiintoisaa on huomata miten kuitenkin jotkin asiat muistetaan vieläkin. näkki taitaa edelleen olla lasten pelotteluun... muita ei sitten tulekaan mieleen.
        mutta kyllä ainakin meillä on aina ollut sauna-, talli- ja kotitonttu. saunasta ei ikinä saanu kaataa kiulua, että tonttukin saisi löylyt


    • nessa

      jossain lehdessä pohdittiin keijuja, et ne olisi enkeleiden sukua ja kotoisin toisesta todellisuudesta joka on kyllä lähellä tätä meidän todellisuutta. Voin etsiä sen lehden tässä lähiaikoina:)
      Noista haltioista vielä, sormusten herran Legolas on tuskin sellainen haltia mistä on kirjoitettu täällä?=)

      • terhen täysikuu

        ei ole. tolkien on luonut oman maailmansa omine kansoineen. jos haluat verrata "hänen" haltijoitaan näihin keskustelemiimme, niin samalla voisit verrata "hänen" kääpiöitään oikeisiin kääpiöihin. eli melko naurettavaa.

        täytyy kyllä lisätä, että tolkien oli käsittämättömän mahtava kirjailija! olen lukenut miltei kaikki hänen teoksensa, osan suomeksi, osan englanniksi.

        "I wish it need not have happened in my time" said Frodo.
        "So do I," said Gandalf "and so do all who live to see such times. But that is not for them to decide. All we have to decide is what to do with the time, that is given us..."


      • XXX
        terhen täysikuu kirjoitti:

        ei ole. tolkien on luonut oman maailmansa omine kansoineen. jos haluat verrata "hänen" haltijoitaan näihin keskustelemiimme, niin samalla voisit verrata "hänen" kääpiöitään oikeisiin kääpiöihin. eli melko naurettavaa.

        täytyy kyllä lisätä, että tolkien oli käsittämättömän mahtava kirjailija! olen lukenut miltei kaikki hänen teoksensa, osan suomeksi, osan englanniksi.

        "I wish it need not have happened in my time" said Frodo.
        "So do I," said Gandalf "and so do all who live to see such times. But that is not for them to decide. All we have to decide is what to do with the time, that is given us..."

        Haltioita en tähän hätään osaa nimetä kuin Kaldoaivin Kuninkaan ja Staalot!


      • nessa
        terhen täysikuu kirjoitti:

        ei ole. tolkien on luonut oman maailmansa omine kansoineen. jos haluat verrata "hänen" haltijoitaan näihin keskustelemiimme, niin samalla voisit verrata "hänen" kääpiöitään oikeisiin kääpiöihin. eli melko naurettavaa.

        täytyy kyllä lisätä, että tolkien oli käsittämättömän mahtava kirjailija! olen lukenut miltei kaikki hänen teoksensa, osan suomeksi, osan englanniksi.

        "I wish it need not have happened in my time" said Frodo.
        "So do I," said Gandalf "and so do all who live to see such times. But that is not for them to decide. All we have to decide is what to do with the time, that is given us..."

        kyl mä sen tiesin mutta kunhan taas möläyttelin omia ajatuksia ääneen...


      • terhen täysikuu
        nessa kirjoitti:

        kyl mä sen tiesin mutta kunhan taas möläyttelin omia ajatuksia ääneen...

        sitähän me kaikki=D


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      121
      1718
    2. Olisi hauska tietää

      Koska huomasit pitäväsi minusta? Itse taisin ihastua sinuun heti silloin kun tavattiin ensimmäistä kertaa. Miehelle, jon
      Ikävä
      61
      1096
    3. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      144
      1059
    4. Apua. Onks mä jotenki erikoinen ?

      Oon ihastunu paljon vanhempaan mieheen.
      Ikävä
      97
      895
    5. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      76
      890
    6. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      23
      861
    7. Minun on vaan päästettävä irti

      Toiveesta. Satutan vain itseäni😥😔. Toivon sinulle pelkkää hyvää, eläthän elämäsi parasta aikaa, mutta en halua enää k
      Ikävä
      37
      840
    8. Kertoisit jo

      Rakastatko minua vai olenko käsittänyt väärin onko tämä vaan ystävyyttä tai kaveruutta? En haluaisi enää nolata itseäni
      Ikävä
      42
      749
    9. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      60
      745
    10. En koskaan saanut asiattomia kuvia!

      Silloin kun olin vielä nuori, kukaan mies ei koskaan lähettänyt minulle asiattomia kuvia itsestään. Jos tiedätte mitä ta
      Sinkut
      156
      721
    Aihe