Etiäinen?

19Words

Voisiko joku kertoa minulle etiäisestä? Minulle käy todella usein niin, että aavistan jonkun asian hiukan ennen kuin se tapahtuu. Yleensä kyseessä on vaikkapa tutun ihmisen tapaaminen kaupungilla tai tietyn biisin kuuleminen radiosta. Näen lisäksi silloin tällöin enneunia. Voisiko joku selittää minulle näistä asioista tarkemmin...Onko minulla ehkä kykyjä?:)

5

498

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kaktus

      ..ne ovat ESP:tä. Voi niitä kutsua etiäisiksikin. :)
      Minullekin on tuota tapahtunut monta kertaa, ja en pidä sitä ollenkaan outona, vaan hyödyllisenä. Se kehittyy myös paremmin jos uskoo kykyynsä.
      PS. Voit mennä myös "yliluonnolliset ilmiöt"-palstalle, siellä voidaan ehkä neuvoa paremmin.

      • menthe

        Toi on ihan normaalia. Kai tota voi kyvyksin kutsua. Mutta en tiedä avanneeko tuo muita portteja... Hauskaa kulutusjuhlaa :)


    • Riotandra

      Omassa käsitemaailmassani etiäinen tarkoittaa ihmisen edellä kulkevaa, hänen itsensä tulemistä ennustavaa olentoa. Kotiseudullani lapsuudessani ilmiö oli aika tavallinen. Kukaan ei juuri päässyt tulemaan kylään niin ettei hänen etiäisensä olisi jo käynyt ilmoittamassa odotettavissa olevasta vierailusta. Etiäinen saattoi olla ääniä, hahmo tai tunne. Esimerkiksi ikkunasta näkyi kuinka tietty henkilö lähestyi taloa, mutta hän ei tullutkaan sisälle, vaan katosi. Vasta jonkin ajan kuluttua hän sitten tuli oikeasti. Tai saattoi kuulla kuinka tulija puhutteli koiraa pihalla, tms, mutta ketään ei ilmestynyt ennenkuin tunnin-parin päästä. Joskus tulija lähetti edellään pelkän tunteen, muorit kuvailivat sitä esim. aivan tietynlaiseksi kutinaksi kasvoissa. Vanhukset varsinkin olivat äärettömän herkkiä näille etiäisille. Kahvi oli melko varmasti jo keitetty kun vieras sitten lopulta tuli. Nykyään etiäiseksi kyllä taidetaan sanoa melkein mitä vain aavistelua.

      • Jade Metsänlapsi

        Ainakin meillä päin (sydän-Lapissa) köytetään sanontaa: "Etiäiset kulkee" kun on aavistanut ennakoon jonkin tapahtuman.

        Etiäis-sanan käsitys vaihtelee luultavasti sijainnin mukaan, ja itse tykkään käyttää ilmaisua.


      • Mika
        Jade Metsänlapsi kirjoitti:

        Ainakin meillä päin (sydän-Lapissa) köytetään sanontaa: "Etiäiset kulkee" kun on aavistanut ennakoon jonkin tapahtuman.

        Etiäis-sanan käsitys vaihtelee luultavasti sijainnin mukaan, ja itse tykkään käyttää ilmaisua.

        Terminä olen oppinut puhumaan etiäisistä. Liekö se sitten peruja äitini puolelta, mutta myös Hätämaan tietäjä, eli Juho Luomajoki tunsi ilmiön. Hänellä kävi "uni kakkiainen" joka siis oli sama kuin etiäinen. Hätämaan tietäjä kansan kertomana -kirjassa kerrotaan enemmänkin Luomajoesta ja jos joku sattuisi ko. opuksen löytämään, niin minä voisin mielelläni ostaa sellaisen.

        Hätämaalle etiäiset taisivat tulla torkahduksen aikana, eli ukko saattoi istua kiikkustuolissaan ja (ainakin ulkopuolisista se näytti tai tuntui) ukko torkahti ja pian heräsi ja ilmoitti, että joku "sellainen ja sellainen" on tulossa siten ja pyytää sitä ja sitä.

        Henkilökohtaisesti olen joskus etiäisen kanssa ollut tekemisissä. Silloin tällöin minulle sattuu sellaista, että ikäänkuin kuulen tai tunnen ihan kuin joku kulkisi asunnossa siten, että humisee. Sellainen humahtava ääni ja tunne, vähän kuin ovi aukaistaisiin. Pistänpäs tämän tuonne yliluonnollista palstallekin tämän kysymyksen, mutta ei tämä varmaankaan etiäinen ole?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      121
      1738
    2. Olisi hauska tietää

      Koska huomasit pitäväsi minusta? Itse taisin ihastua sinuun heti silloin kun tavattiin ensimmäistä kertaa. Miehelle, jon
      Ikävä
      62
      1103
    3. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      145
      1089
    4. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      76
      910
    5. Apua. Onks mä jotenki erikoinen ?

      Oon ihastunu paljon vanhempaan mieheen.
      Ikävä
      97
      905
    6. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      23
      881
    7. Minun on vaan päästettävä irti

      Toiveesta. Satutan vain itseäni😥😔. Toivon sinulle pelkkää hyvää, eläthän elämäsi parasta aikaa, mutta en halua enää k
      Ikävä
      37
      850
    8. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      61
      764
    9. Kertoisit jo

      Rakastatko minua vai olenko käsittänyt väärin onko tämä vaan ystävyyttä tai kaveruutta? En haluaisi enää nolata itseäni
      Ikävä
      42
      759
    10. En koskaan saanut asiattomia kuvia!

      Silloin kun olin vielä nuori, kukaan mies ei koskaan lähettänyt minulle asiattomia kuvia itsestään. Jos tiedätte mitä ta
      Sinkut
      156
      721
    Aihe