OLEN AIKEISSA HANKKIA BERNHARDINKOIRAA TAI PYRENEITTENMASTIFFIA.JOS OMISTAT JONKUN JÄTTIRODUN NIIN KERTOISITKO MITEN OLET SITÄ PENTUNA SYÖTTÄNYT? JA MITÄ PITÄISI OTTAA HUOMIOON ETTEI SYNTYISI KASVUHÄIRIÖITÄ YM.
TOTTAHAN KASVATTAJA ANTAA RUOKAOHJEET MUKAAN, MUTTA OLISI KIVA TIETÄÄ JO ETUKÄTEEN!=)
JÄTTIRODUT
12
4093
Vastaukset
- anitha
MOI!
Mulla on 2 pyreneittenkoiraa, joille olen syöttänyt "Hill´s" ja "Purina" ja "Nutro" ja "Eagle" kuivamuonaa, liotettuna kasvuvaiheessa.
Aluksihan sun tarttee syöttää samaa mitä kasvattaja, ja tarkkailla raajoja, ettei ne ala esim. "vääntyilemään". Jos näyttää siltä, että näin on käymässä kannattaa vaihtaa ruoan merkkiä!
Kylkiluitten täytyy tuntua ihan selvästi turkinkin läpi kokeilemalla, eli täytyy pitää mieluummin himpun verran "liian laihana" kuin yhtään pulleana, näin välttyy parhaiten kasvuhäiriöiltä. Tietysti on siis yksilöllistä kuinka mikäkin ruoka juuri tietylle koiralle sopii, esimerkkinä mun "vanhempi" koira: Pienenä syötiin hill"siä, meille se sopi hyvin, mutta veljensä joutui vaihtamaan merkkiä, koska etutassut alkoi kääntymään. Piimää (AB), ja viiliä kannattaa laittaa ruoan joukkoon, tai antaa erikseen. Meillä käytetään 1% viiliä, ettei ole liian rasvaista.
ONNEA matkaan!!!!- Kasvattaja
Piimää ei saa KOSKAAN sekoittaa ruokaan. Koiran pitää itse saada päättää maistuuko piimä, se kun on hapan tuote, eikä käy kaikille, ja toisillekkin vain joskus.
- matte
Kasvattaja kirjoitti:
Piimää ei saa KOSKAAN sekoittaa ruokaan. Koiran pitää itse saada päättää maistuuko piimä, se kun on hapan tuote, eikä käy kaikille, ja toisillekkin vain joskus.
meillä on ollut leonberginkoira 11 vuotta (se meni 'koirien maailmalle'2kk sitten), sen lempijuoma oli piimä!! toisinaan 2 litraa keralla!!! Sillä ei ollut koskaan vatsaongelmia! (eikä muita ongelmia) paitsi hot spot 2 ketaa elämänsä aikana.
- Irlispirlis
matte kirjoitti:
meillä on ollut leonberginkoira 11 vuotta (se meni 'koirien maailmalle'2kk sitten), sen lempijuoma oli piimä!! toisinaan 2 litraa keralla!!! Sillä ei ollut koskaan vatsaongelmia! (eikä muita ongelmia) paitsi hot spot 2 ketaa elämänsä aikana.
Minä pidän myös piimästä ja olen voinut hyvin, mutta serkkuni ei voi sietää eikä varmana joisi. Toinen serkkuni saa mahanväänteitä piimästä. Koirat ovat samalla tavoin yksilöitä kuin ihmisetkin, siksi tuo neuvo että piimä erikseen kipon viereen ja koira saa sen syödä jos itse haluaa on mainio neuvo. MUTTA: jos koira saa hyvänlaatuista kuivamuonaa pentuna, se ei tarvitse piimää sekoittamaan valmiiksi laskettuja koostumuksia.
- 883
NÄIN TEKISIN ITSE
- anitha
Oikeesti!! Ei kannata varsinkaan kasvuvaiheessa syöttää mitään "halpamuonia"! Aikuisen kanssa ei sitten enää ole niin hirveen tarkkaa, riippuen herkkävatsaisuudesta, mutta itse EN todellakaan ole halpisruokia koirilleni syöttänyt, mitä nyt "näön" vuoksi muutama nappula per annos vaihtelua tuomaan. Max. 1/5 osa!!!
Eikä pentu- eli kasvuvaiheessa ollenkaan, siis ruokaruokana!
- jenna
mullon pienempi piski, mutta olen homannut että sen syömässä ruokasarjassa on jättikoirille ihan oma spesiaaliruoka, ihan eri ikävaiheisiin. on laaturuokaa, liha ensin, ei mikään markettisafka, eikä onneks kalleimmasta päästä. se on ROYAL CANIN. mä syötän niitä giant dog-nappuloita palkintoherkkuina mun hauvalle. ovat isoja ja namusia.
- Kokemusta
JOs minä saisin valita niin Robur Maintanance kuivamuonaa antaisin ! ! ! minulle on 4 isoa koiraa (4 nöffiä yksi leonberg),ja kaikki syöneet luovutusiästä lähtien Robur Maintanancea,ja kaikki yllätys yllätys...Oikeasti mysö terveitä.... Luustoltaan (kuvautettu) kuin myös muutoinkin olleet. Suosittelen lämpimästi Robur muonaa ! ! !
- Irlispirlis
Syötät sitä ruokaa mitä kasvattaja suosittelee. Varsinkin jos kasvattaja on kauemman aikaa kasvattanut niin luulisi hänellä olevan näyttöä terveistä koirista. Jos ei ole, osta laadukasta kuivamuonaa lemmikkieläinliikkeestä. EI MISSÄÄN NIMESSÄ LIIAN RAVINNEKÖYHÄÄ TAI PELKKÄÄ VILJAMÖSSÖÄ. EIKÄ AIKUISTEN RUOKAA PENNULLE!
- Tiikerililja1
http://www.katiska.info/ravitsemus/isoille-koirille-isot-rakennusaineet/
http://www.katiska.info/ravitsemus/proteiinia-kasvuun/
http://www.katiska.info/ravitsemus/kehitys-ja-kasvuhairiot/
http://www.katiska.info/ravitsemus/pennun-ruokinta/
Siinä muutama lukemisen arvoinen linkki. Isojen koirien erikoisruoat ovat humpuukia ja kuluttajan rahastusta. Valkuaisen ja rasvan saannin rajoittaminen ei ole pelkästään turhaa vaan myös haitallista kasvavalle pennulle. Koira ei tarvitse hiilihydraatteja, mutta eläinrasvaa ja valkuaista kylläkin. Pentu ei saa olla laiha. Yleensä puhutaan sanalla "hoikka", mutta valitettavan usein se tarkoittaa oikeasti laihaa. - maatilallinen
raakaruokintaa meillä!ei nappulaa ollenkaan.
eli siis käytössämme barf, ja hyvin toimii on niin laaja "valikoima" ja koiralle luonnonmukaista.
hieman tyyristähän tuo joillekkin on mutta itse olen tästä pitänyt.
meillä 2 cane corsoa ja 1 tanskandoggi ja 1 espanjanmastiffi
ja näillä mennään! - Miekin
Ostin tuolta katiskasta d-vitamiinikirjan ja siinä sanottiin että ihan kaikille pitää antaa d-vitamiinia ja varsinkin isoille. miullakin on iso koira ja se on vielä pentu ja oli siinä selitettykin miksi täytyy antaa. repsu syö kanssa raakaruokaa ja olin luullut että kanamuna riittää mutta ei se riitäkään eikä täältä saa mistään kalaa. annatteko te d-vitamiinia?
siis tämä juttu http://www.katiska.info/ejulkaisut/ravitsemus-epub/abc-d-vitamiini/
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nato kaatamassa Petterin haaveileman Tunnin junan?
Nato edellyttää pohjoisessa Jäämereltä Rovaniemelle saakka kapearaitesta suoraa rautatieväylää, joka maksaa paperirahaa,965164Puoluebarometri: Marinin hallituksella 7 parasta mittaustulosta
Orpon hallitusta pitää huonona 2/3 kansalaisista, joka on aika hyvin linjassa hallituspuolueiden yhteenlasketun kannatuk523867Donald Trump pääsi samalle listalle Sanna Marinin kanssa
Eli vasemmistolaisen Time-median top 100 jännäihmisten listalle. https://time.com/collections/time100-next-2021/5937699253418- 802449
- 241909
Grahn-laasonen taas todisti millaista porukkaa
kokoomusloiset ovat...työttömät jäävät kuulemma kotiin nukkumaan kun naapuri lähtee töihin...eikös taannoin kokoomuslois3731670Tekeekö hän
Tekeekö hän sinut h*lluksi ja millä tavalla? Uusi yritys, kun edellinen aloitus poistettiin.271591Laine voitti oikeudessa
Onnea Savonlinna! Laine voitti oikeudessa kuten arvelinkin ja lieköhän palaa valtaisuimelleen?401552Puistotyöntekijät
Miksi ei siivoojia näy. Näin hyvät ilmat. Voisi kerätä roskat. Onko rahat loppu. 🤔🤔🤔171525Onko kaivatullasi iso ego? Entä sinulla?
Vaikuttaako jommankumman ego jotenkin siihen, että ette voi lähentyä?381399