Yhteissauonominen on sairasta

qwerty

Tällä palstalla on ollut useita kirjoituksia saunomisesta. Jotkut ovat olleet sitä mieltä, että on ihan normaalia, että koko perhe käy saunassa yhdessä ja toisten mieleestä taas ei ole.
Mielestäni mitään niin sairaampaa kuin yhteissaunominen ei ole.
Kauhistuttavin mielestäni oli erään isän viesti, jossa hän kertoi perheensä saunovan yhdessä ja lisäksi kesämökillä myös vieraiden kanssa. Eli muutamat vanhemmat ja 12-15-vuotiaita eri perheiden tyttöjä ja poikia saunassa keskenään. Voiko enää sairaampaa olla?
Sehän on sama asia jos vaikka koulun uimahallissa tytöt ja pojat menevät samaan saunaan.

Itse olen vanhempieni kanssa saunonut viimeksi varmaan joskus 7-8-vuotiaana. Miten jotkut vanhemmat kehtaavat edes mennä samaan saunaan lastensa kanssa ja vielä kenties tuijotella heitä niin kuin eräs tyttö tällä palstalla kertoi ja sitten paheksua pedofiileja?
Mielestäni se on jo pedofiliaa jos vanhemmat saunovat teini-ikäisten lastensa kanssa, ainakin jos lapsi on eri sukupuolta.
Monissa muissa maissa jo se katsotaan pedofiliaksi, että lapset uivat perheen uima-altaassa ilman vaatteita, vaikka lapset olisivat vain parivuotiaita.

24

8780

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mie

...oon suurimmaksi osaksi.

Mun mielestä on "sairasta" se, että isä ja yli 10-vuotias tytär / äiti ja yli 10v. poika saunovat yhdessä! Samaa sukupuolta olevat perheenjäsenet kyllä ymmärtää.

Sisarusten välisetkin saunomiset on vähän "sairasta", jos teini-ikäiset eri sukupuolta olevat saunovat ALASTI yhdessä. Itelläni on 23v., 13v. veljet, 20v. sisko ja 7v. pikkuvelipuoli.
      Mä saunon yleensä vain isonsiskon kanssa, joskus täytyy pikkuvelipuoli ottaa mukaan, kun ei yksin vielä osaa.

Jos ollaan esim. mökillä, niin voidaan käydä saunassa veljienkin kanssa, mutta AINA ON UIKKARIT PÄÄLLÄ!!!

• YhteissaunojaTyttö

Mitä ihmeellistä siinä yhteissaunomisessa on? Meidän porukat on aina saunono yhdessä, eli äiti, isä ja tytöt nyt 12 ja 14 ja pojat nyt 13 ja 16. Ei me ainakaan hävetä toistemme ja omaa alastomuutta, sillä alastomuus on ihan luonnollista. Niin tän kirjoitti ne tytöt 12 ja 14.

• qwerty

No jos alastomuus on sinusta luonnollista niin onko se myös luonnollista, että isä tuijottaa tyttäriään saunassa tai että veljet tuijottavat? Tähän yhteissauna valitettavan usein johtaa.

• neljänmutsi
        qwerty kirjoitti:

No jos alastomuus on sinusta luonnollista niin onko se myös luonnollista, että isä tuijottaa tyttäriään saunassa tai että veljet tuijottavat? Tähän yhteissauna valitettavan usein johtaa.

Taidatpa kyllä kirjottaa ihan nyt jostain,mistä ei sulla taida olla omakohtaista tietämystä alkuunkaan.
        Satun olemaan aktiiviäiti monessa lasteni harrastustoiminnoissa.Puhetta on monesti tullut tuosta sauna-asiasta.Koskaan ei ole puhetta ollut sisarusten tuijottamisesta.Jos perheen isä semmoiseen syyllistyy,on kyllä syyt ihan jossain muussa,kuin siinä et käy lastensa kanssa saunassa...eli ei kyseinen tilanne siihen johda,vaan jokin muu pääkopan sisällä.Mutten kyllä tuollaisestakaan ole koskaan kuullut!
        Meilläkin saunotaan yhdessä,erikseen,milloin mitenkin ja ihan just niin kauan kun lapset suostuu ja itse tulevat meidän mukana.Toivottavasti pitkään,sillä saunan lauteilla on useesti käyty niitä henkeviä keskusteluja.On rauhallinen ilmapiiri,kaikki nauttivat siitä perheen yhteisestä pienestä hetkestä.Olisi kyllä ihan mielenkiintoista kuulla kantasi tv-väkivallasta,seksistä tv:ssä ja monesta muusta.Suulla suurella puhut,tietämystä vailla!

• Jörkka
        qwerty kirjoitti:

Vai alkaa vanhemmat tuijottelemaan lapsiaan? Jos näin todella sinun tapauksessasi on käynyt, niin säälin sinua ja suosittelen hoitoa vanhemmillesi. Meillä ei ole mitään ongelmaa yhteissaunomisessa. Minusta (meistä) se on ihan normaalia. Sitä paitsi minä en voisi kuvitella edes nauttivani, kun näen siskoni tai veljeni alasti. Jos jollain on ongelmia, niin lopettakoon sen saunomisen, mutta meillä se on toiminut koko ajan hyvin.

• Kalle
        Jörkka kirjoitti:

Vai alkaa vanhemmat tuijottelemaan lapsiaan? Jos näin todella sinun tapauksessasi on käynyt, niin säälin sinua ja suosittelen hoitoa vanhemmillesi. Meillä ei ole mitään ongelmaa yhteissaunomisessa. Minusta (meistä) se on ihan normaalia. Sitä paitsi minä en voisi kuvitella edes nauttivani, kun näen siskoni tai veljeni alasti. Jos jollain on ongelmia, niin lopettakoon sen saunomisen, mutta meillä se on toiminut koko ajan hyvin.

eikä kukaan "hyvä" äiti/isä voi olla vilkaisematta lapsiaan saunassa. EI KUKAAN, joka muuuta väittää puhuu paskaa.

• siiri
        Kalle kirjoitti:

eikä kukaan "hyvä" äiti/isä voi olla vilkaisematta lapsiaan saunassa. EI KUKAAN, joka muuuta väittää puhuu paskaa.

Sehän tässä just onkin, että mitä hiton pahaa siinä on jos VILKAISEE!!!! Vaikka sitten vahingossakin!!! Se, että vilkaisee, ei tarkoita mitään perverssiä. En mä ainakaan ikinä vois tuntea mitään seksuaalisia tunteita veljeäni kohtaan tai isääni kohtaan ja toisinpäin!!! Se on ihan päästä kiinni!!!

Kauheita vouhottajia täällä. Ei kaikki oo samoin aina ku teillä siellä kotona...

Uteliaisuudella on rajat! En sietäisi koskaan sitä, jos isäni sanoisi minulle jotain kehittyneestä vartalostani. Mutta sekin johtuu vain vääristyneestä ajatusmaailmasta a la TV.

• Vikaa?
        neljänmutsi kirjoitti:

Taidatpa kyllä kirjottaa ihan nyt jostain,mistä ei sulla taida olla omakohtaista tietämystä alkuunkaan.
        Satun olemaan aktiiviäiti monessa lasteni harrastustoiminnoissa.Puhetta on monesti tullut tuosta sauna-asiasta.Koskaan ei ole puhetta ollut sisarusten tuijottamisesta.Jos perheen isä semmoiseen syyllistyy,on kyllä syyt ihan jossain muussa,kuin siinä et käy lastensa kanssa saunassa...eli ei kyseinen tilanne siihen johda,vaan jokin muu pääkopan sisällä.Mutten kyllä tuollaisestakaan ole koskaan kuullut!
        Meilläkin saunotaan yhdessä,erikseen,milloin mitenkin ja ihan just niin kauan kun lapset suostuu ja itse tulevat meidän mukana.Toivottavasti pitkään,sillä saunan lauteilla on useesti käyty niitä henkeviä keskusteluja.On rauhallinen ilmapiiri,kaikki nauttivat siitä perheen yhteisestä pienestä hetkestä.Olisi kyllä ihan mielenkiintoista kuulla kantasi tv-väkivallasta,seksistä tv:ssä ja monesta muusta.Suulla suurella puhut,tietämystä vailla!

Ei siitä tuijottamisesta TIETENKÄÄN KOSKAAN PUHUTA! Mutta sitä varmasti tapahtuu.

En tiiä onko mussa sitte jotain vikaa, mutta mä ainakaan en voi olla siskoani katsomatta.

Ei meillä kyllä yhteissauna ole tapana - onneksi!

• Anonyymi

Kuinka pienet tissit ja peppun teillä on

• Anonyymi
        Vikaa? kirjoitti:

Ei siitä tuijottamisesta TIETENKÄÄN KOSKAAN PUHUTA! Mutta sitä varmasti tapahtuu.

En tiiä onko mussa sitte jotain vikaa, mutta mä ainakaan en voi olla siskoani katsomatta.

Ei meillä kyllä yhteissauna ole tapana - onneksi!

Sä vaan tykkätkö nähdä hänet alasti

• Saunamajuri

tämä saunomishomma uusperheessä, missä molemmilla vanhemmilla eri ikäiset ja eri sukupuolta olevat lapset, varsinkin jos naisella pojat ja miehellä tytöt.

• tytteli

Oman perheen kesken sitä vielä voisi kuvitella käyvänsä saunassa, jos kukaan ei tuijottele ketään.

Mutta kun meidän porukat erosi ja isä hankki kotiin uuden vaimon lapsinensa, alko saunassakäynti vähän olla hankalaa. Naisen poika 19v. alkoi (kolme vuotta sitten)tuijotella mua silleen epämukavasti, just varsinkin tissit näytti kiinnostavan, vaikka itekin sillon olin jo 18v. eli jokseenkin varma ulkonäöstäni ym. ja osasin suht. aikuismaisesti asiaan suhtautua, mutta aika raukkamaista on laittaa lapset samaan aikaan saunaan. Iskä varsinkin sillon höpötti, että perheen kesken voi käydä saunassa yhtä aikaa.

• riff

onko sua käytetty hyväks kun oot noin älyttömän epäluulonen???

• sahara

on aika kipeetä munki mielestä että murros iässä olevat lapset ja isukki ahtautuvat samaan saunaan. Ei vaan jotenki kuulu enää nykyaikaan...eí siis todellakaan.
        Hyväksikäytöstähän ei siinä ole kysymys vaan oman kehon ymmärtämisestä ( jos nyt näin voin sanoa) . Lapsi kasvaa ja huomaa eroavaisuudet on ihan terveellistä siinä vaiheessa valaista nuorta että yksinkin voi mennä saunomaan, taikka ilma iskää jos kyseessä on tyttö.
        Olen kuullu kanssa ihan järkyttäviä tapauksia saunomis perinteistä ...että laitetaa serkut ( 8, 12, 23, 24 jne..tytöt ja pojat ) samaan saunaan.Huh.
        Mä luulen että sellasessa nuoressa on oikeesti jotain vikaa joka ei omaa kehitystään huomaa ja siin vaihees ikään kuin arastele asiaa.

• äiti

Omassa lapsuudenkodissani meitä oli vanhempieni lisäksi kuusi mukulaa. kaksi poikaa ja neljä tyttöä. Saunottiin aina koko perhe yhdessä.(mutta emme ikinä aivan vieraita kelpuuttaneet samaan aikaan saunaan) se oli vähän pakkokin, koska aika oli rajallinen, ja muuten ei kaikki olisi kerinneet saunomaan.
      Saunottiin aivan siihen saakka näin, kun muutimme kukin tahollemme. Pojat jäivät sitten tietyistä syistä tulematta saunaan eräässä vaiheessa. Ne eivät käyneet sitten ollenkaan, kun eivät kerinneet.
      Emme pitäneet mitenkään eriskummallisena sitä että saunoimme yhdessä. En koskaan huomannut mitään pedofiiliaan tai muuhun iljetyksiin liittyvää. Enkä tuntenut oloani mitenkään epämiellekkääksi. Näin meille kaikille kehittyi vain luonnollinen ajattelutapa alastomuuteen.
      Nyt olen saunonut poikani kanssa viime kevääseen saakka, jolloin hän jäi saunasta pois. Ei ole koskaan pitänyt hirveesti saunomisesta, mutta syynä oli myös se alkava murkkuikä. Olen joskus ehdottanut että tämä voisi käydä saunassa yksin ja minä jättäisin väliin, mutta hän ei ole toistaiseksi mennyt.
      Aikoinamme saunottiin, kun poika oli pieni, naapurin rouvan kanssa kolmistaan.
      Mielestäni paljon lapsuudenkodin käytöstavat ja tunnelmat toisten hyväksymiseen vaikuttavat paljolti siihen miten me aikuisena suhtaudumme yhteissaunomiseen ja toisen ihmisen alastomuuteen.

• jennu

samaa mieltä.
      Mä en koskaan menis kenenkään kanssa saunaan. Kavereitten kanssa voi käydä, mutta sillonkin istutaan saunassa ihan pyyhkeet päällä, ja käydään suihkussa vuorotellen.
      Sauna on semmonen paikka, että siellä pitää saada levähtää, ja nauttia (no ei SILLEEN) ja olla ihan hiljaa, rauhassa. Se nyt vähän häiriytyy, jos sauna on täynnä serkun siskon postilaatikon kaiman naapurin miehen ulkomailta tulleita ystäviä.
      Makunsa kullakin, ymmärrän kyllä perhesaunojiakin. Joillekin se on traditio, joillekin pakkopullaa, niinkuin minulle.
      Ei kiitos.

• Vähän vanhempi äiti

Jos lapsi/nuori pakotetaan yhteissaunaan toista sukupuolta olevien ihmisten kanssa - olivatpa omaa perhettä tai ei - kyse on väkivallasta, josta on oikeus tehdä jopa lastensuojeluilmoitus sosiaaliviranomaisille. Yhteissaunokoon vain ne, jotka sitä itse haluavat. Tiedän tapauksia, joissa pakottaminen yhteissaunaan on aiheuttanut vakavan trauman, jota on puitu terapiassa aikuisella iällä.

• rölli

Mielestäni yhteissaunominen ei ole sairasta. Se on sairasta jos vanhemmat tuijottelevat lapsiaan. En minäkään samaan saunaan huolisi ketään sukulaisia. Kavereitten kanssa olen käynyt saunassa, eikä se ole mitenkään erikoista.
      ANTAA LASTEN PÄÄTTÄÄ, ETTÄ MENEVÄTKÖ HE SAUNAAN VANHEMPIENSA KANSSA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
      Lapsia ei saa pakottaa saunaan, jos he eivät sinne kerran halua.

• preluder

alastomuudessa ei ole mitään hävettävää!!! olethan sinäkin alasti luonnossa.jos me ei oltais totuttu pistää mitää vaatetta päälle niin alastomia me oltaisiin kaikkialla eikä kukaan kiinnittäisi siihen huomiota!!! järki käteen ja jos niin kamalasti nolottaa niin bikinit päälle..kiitos..olen puhunut

• Dr. Freudisia

Totah noin... Se alastomuus on kuitenkin hyvin luonnollinen asia. Mielestäni (ja psykologiaa lukeneena voisin sanoa, että) juuri tuollaisia mielipiteitä omaavilla on suurimmalla osalla traumoja ko. tapahtumista. Joskus jopa itsensä tiedostamatta. Olet todennäköisesti hyvin nuori nainen? Oletko ajatellut koskaan mistä negatiivisuutesi ja pelkosi alastomuutta kohtaan perheen kesken johtuu? Muistelehan lapsuuttasi. Onko sinua kenties tuijoteltu, vai oliko lapsuudenkotisi hyvin sulkeutunut näissä asioissa? Kannat kenties suotta toisten traumoja mukanasi.
      Tiedäthän, että apua saa jos tarvitsee.

Saunominen perheen kesken ei ole pedofiliaa. (Nauran täällä...)

• mieite

... saunominen on suomalainen kansanperinne (joskin aika sairas) ja varsinkin jos vanhemmat ovat vanhanaikaisia, he eivät ymmärrä mitä noloa siinä on. musta ei ainakaan ois kauheen kivaa jos mun iskä tuijottelis mua..

• pööö

Itse asun isäni ja äitipuoleni kanssa.En käy isäni kanssa saunassa,mutta mökillä me saunotaan ihan porukalla,eikä siinä ole mitään!!!Musta alastomuus on luonnollista,vaikka en iskän kanssa käy saunassa.Kun meillä oli mökillä juhlat,meitä oli saunassa varmaan yli 9; serkkuja,isiä ja äitejä ja lapsia.Minun isäni ei ainakaan katso minua saunassa....että zillä lailla!

• Anonyymi

Minun lapset harrastaa seksi ja ne on 10 ja 11 ja nään ne alasti välilä

• Anonyymi

MIkä siinä yhteissaunomisessa niin ihmeellistä on? Kyllä meillä käy koko perhe (2 aikuista + 3 lasta)saunassa yhdessä. EIpä nuo kaksosetkaan (13 v) ole olleet sitä vastaan vaikka eri merkkiä ovatkin. Kaippa ne on nähnyt toisensa niin monta kertaa alasti, ettei hmeemmin kiinnosta.

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ajattelen sinua nyt

Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      29
      2538
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      132
      2385
    3. Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin

Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti
      Ikävä
      14
      1931
    4. Yritys Kannus

Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett
      Kannus
      15
      1733
    5. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      73
      1287
    6. Mies kadonnut

Kukas siellä kolarissa on kadonnut
      Kolari
      17
      1282
    7. Oletko täällä mies?

Mitä mietit? ❤️ varmistan vielä, että onhan kaikki ok meidän välillä?
      Ikävä
      106
      1244
    8. Eikö ole jo ihan sama luovuttaa

Meidän suhde ei ikinä toimisi.
      Ikävä
      93
      977
    9. Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa

Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks
      Lieksa
      136
      901
    10. Kuin sonnilauma

Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon
      Kuhmo
      20
      883
    Aihe