Pelottavin kirja

Pelkuri

Kertokaas mikä on pelottavin/ahdistavin/tms. kirja mitä olette lukeneet? Pitäisi pelotella itseni oikein kunnolla ja saada traumoja ja pelkotiloja ja menettää yöunet mahdollisimman pitkäksi aikaa =)
Erityisesti suosin Stephen Kingiä, mutta muutkin kelpaavat. Suositelkaa jotain Kingin kirjaa ja miksei muidenkin kirjoittamia, kunhan takaa sen, ettei uskalla edes käydä yöllä vessassa.
Ja voitte sitten suosiolla säästää minut kommenteilta "lue muumikirjoja niin varmasti saat traumoja". Kiitos.

42

6754

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • armoton

      tyhmiltä kommenteilta, joten suosittelen
      Aku Ankan taskukirjoja:)

    • yksi

      Dean Koontz on yksi hyvä kirjailija jota mielellään luen. Hänellä on monta kirjaa ja tällä hetkellä luen False Memory vuodelta 1999, se on aivopesusta niin että älä vastaa yöllä puhelimeen.

    • Quest

      En mä pelottavasta välttämättä tiedä,mutta lue William S.Burroughsin Alaston Lounas niin traumatisoidut. Luin se kahdessa päivässä,ja sen jälkeen mun unet oli niin oksettavia etten halunnut nukkua.

      • Ivana^^03

        Etova kirja, itse jouduin häpeällisesti jättämään kesken. Tai jouduin ja jouduin, mutta rupesi turhauttamaan niin kun kirja tuntui vaan toistavan samaa sivulta toiselle, enkä saanut siitä jotenkin yhtään mitään irti. Ja oli se kyllä ällöttäväkin! Oikeastaan, tuntui, että se oli kaikki mitä se oli: kuvottava ja ällöttävä.


      • Quest
        Ivana^^03 kirjoitti:

        Etova kirja, itse jouduin häpeällisesti jättämään kesken. Tai jouduin ja jouduin, mutta rupesi turhauttamaan niin kun kirja tuntui vaan toistavan samaa sivulta toiselle, enkä saanut siitä jotenkin yhtään mitään irti. Ja oli se kyllä ällöttäväkin! Oikeastaan, tuntui, että se oli kaikki mitä se oli: kuvottava ja ällöttävä.

        Ehkä se pitäisi lukea uudestaan,jos siitä saisi enemmän irti. Musta se oli,siitä sekavuudestaan ja kuvottavuudestaan huolimatta, kiehtova kirja.Mutta tosiaan, ensin sitä sata sivua ja sitten unten maille..Alitajuntani alkoi pelottamaan mua.


      • Anonyymi

        Kun aasintamma näki herran enkelin
        Siinä kirja jonka luin väkisin loppuun ja oli siinä lopussa jotain lohdullistakin mutta samantien heitin kirjan roskiin, ettei ainakaan sitä kappaletta tarvinnut kenenkään muun lukea.

        Kirja oli alusta loppuun synkkyyttä ja järkensä menettäneitä ihmisiä, joita mykkä poika seurasi...


      • Anonyymi

        Joo, Nick Cave on kyllä myöskin ahdistava omalla tasollaan. Niinhän on miehen musiikkikin, austaraalialaismuusikkohan hän on, joka myös kirjoja tekee ...


    • Mindy

      Koska suosit Kingiä, olet varmaan lukenutkin oman/omat suosikkini Se 1-2. Mutta jos et, kokeile.
      Itse luin nuo kirjat jo vuosia sitten, mutta ovat jääneet erityisesti mieleen. Pitäisi varmaan lukea uudestaan ja tarkistaa, vieläkö karmaisee...

      • En_Pelkää

        Olen itse 12-vuotias (älkää kysykö mitä teen Suomi 24-sivustolla) eikä Se ollut mielestäni pelovattava, vaan sinänsä jopa enemmän surullinen. En itse ole koskaan lukenut kirjaa, joka olisi pelottanut varsinaisesti, mutta jos olet eläinrakas, lue Kingin Cujo. Se (Cujo) oli ainakin omasta mielestäni ahdistavin, eläimistä kun pidän.


    • wilma

      Kingin Julma leikki. Siihen loppui meikän Kingin lukemiset... Oli ainakin mulle liian karmea *puistattaa*

    • Tarhapöllö

      MOI!

      Lue Kingin novellikokoelma "Yön äänet", siitä riittää riemua monelle illalle. :)

      • ninuska

        siihen kirjaan tulee tartuttua uudelleen ja uudelleen ja aina illan hämärtyessä yöksi alkaa mielikuvitus laukata..etenkin kappaleessa Jerusalemin Osa on kaikki minuun tehoavat ainekset...mutta kirjassa on paljon hyviä pätkiä!


    • Jonestown

      Minusta pelkoa ja ahdistusta eniten herättäviä kirjoja ovat kaikki nämä ehdottoman ja ainoan totuuden julistukset. Ehkä vieläkin pelottavampi asia on ihminen joka ottaa jonkun niistä kirjain kirjaimelta totena ja ryhtyy sen mukaisiin toimiin...

      • öhöm

        nimimerkkisi täynnä salattua tarkoitusta?? Jim Jones ja hassu lahkonsa??


      • Jonestown
        öhöm kirjoitti:

        nimimerkkisi täynnä salattua tarkoitusta?? Jim Jones ja hassu lahkonsa??

        eikä mitenkään salattua. Ja kuinka niin "hassu" lahko- vainajia tuli muistaakseni n.900! Proves my point! Toisaalta, yhtä hyvin nimimerkkini olisi voinut olla "Ristiretkeilijä", "Fatwa" Khmer Rouge"..etc


      • öhöm
        Jonestown kirjoitti:

        eikä mitenkään salattua. Ja kuinka niin "hassu" lahko- vainajia tuli muistaakseni n.900! Proves my point! Toisaalta, yhtä hyvin nimimerkkini olisi voinut olla "Ristiretkeilijä", "Fatwa" Khmer Rouge"..etc

        tajusi ei taida olla kovinkaan kehittynyt, TOTTAKAI "hassu" lahko. Väitän, että useimmilta lukijoilta nikkisi merkitys oli/on kyllä täysin salattu.


      • Jonestown
        öhöm kirjoitti:

        tajusi ei taida olla kovinkaan kehittynyt, TOTTAKAI "hassu" lahko. Väitän, että useimmilta lukijoilta nikkisi merkitys oli/on kyllä täysin salattu.

        ...sarkasmi on tehokas tyylilaji, ja yritän sitä itsekin viljellä, mutta tässä tilanteessa se ei tullut ensimmäisenä mieleeni. Puolustuksekseni tämä: Olen ollut kuuntelemassa, eturivissä, (San Francisco, v.2000) henkilöä, joka onnistui pakenemaan Jonestownista paria päivää ennen Cool Aid- mehuhetkeä. Tämä nainen menetti omaisiaan (mm. äitinsä) tuossa karmaisevassa touhussa. Vielä näistä oikeasti pelottavista kirjosta: Kuvat kulttuurivallankumouksen aikasesta Kiinasta ovat aika kauheita, ja kädessähän siellä heiluteltiin Pientä punaista kirjaa...


    • Mr. Black

      Gontsarovin kirja nimeltä Oblomov....
      Kertoo maailman laiskimmasta miehestä, ensimmäiset 80 sivua kaveri miettii pitäiskö nousta ylös sängystä... sitten se vihdoin nousee ja istahtaa tuolille ja rupee miettii että pitäsikö mennä juhliin siinä sitten luet sitä kohtaa 40 sivua jne ..... ihan hirveetä luettavaa

      • heh

        Pakko vastata tähän että jaan kokemuksesi täysin! Yritin, taistelin, luovutin...

        :)


      • tähä

        Häh, sehän oli todella hyvä kirja, olen lukenut.


    • Jejohe

      En nyt valitettavasti muista kirjan nimeä, mutta ko. kirjailijan kirjoja olen lukenut usemmankin ja silloin ainakin pelotti. Eli D.R Koontz mikäli muistan nimen kirjoitusasun oikein. Kirjojen lukemisesta on jokunen vuosi, mutta eipä ne nyt ihan pikkulapsi tavaraakaan olleet...

    • Muunkoira

      Pahisten sarjassa on Ellisin American Psycho! Melkein jäi loppuun lukematta.

    • Fallos

      H.P. Lovecraftin kirja Charles Dexter Wardin tapaus on melkoisen kiinnostava kirja. Avautuu vasta useammalla lukukerralla. Suosittelen...

      • Shub-Niggurath

        Charles Dexter Wardin tapaus on kyllä huonoin Lovecraftin teoksista, jonka itse olen lukenut. Mutta muuten suosittelisin kyllä täysin rinnoin Lovecraftia. Jopa minunlaiseen kauhuun turtunut heppu onnistui kokemaan hieman ahdistusta hänen loistavia novelleja lukiessaan, tuskin pystyn kuvittelemaan, millaisia reaktioita normaali-ihmisissä saa aikaan.

        Toinen suosikkini on Clive Barker, mutta hänen kirjat eivät ihan yhtä pelottavia ole (mutta silti ehdottomasti lukemisen arvoisia).


    • hal

      Kuulostaa vähän kornilta mutta hyytävin, pelottavin lukemani kirja on luultavasti Kafkan Oikeusjuttu (katsokaa Venäjälle). Parhaat painajaiset sain Kingin Uinu uinu lemmikistäni luettuani sen keskiyöllä 10-vuotiaana; splatteritilstoja johtaa tällä hetkellä Simmonsin Kalin laulu (ei varsinaisesti pelottavaa, ainoastaan kuvottavaa). Saman tekijän Kesäyön kauhu muuten muistuttaa Kingin varhaistuotantoa eli jos pidät yliluonnollisesta kumpuavasta raa'an alkukantaisesta kauhusta niin suosittelen (loppu tosin on torso). Ja ahdistavin (sekä myös nerokas ja ilkeä) teos on pikumustaan huumoriin sidottu Nabokovin Lolita.

    • King

      No tässä on pari hyvää juttua mitkä on jääneet mieleen, mutta se nyt on tietty aika henk.koht. mikä kutakin "pelottaa" =). Siis (Kingiltä); Sellasesta kirjasta kuin Sydän yö tarina nimeltä Langolieerit, Kalpea aavistus ja Kolkuttajat. Ne oli (mun) mielestä aika hyvät luettavat...

    • Milla

      Susien aika

      • ¤ann-mari¤

        lue kingin novelli kokoelma "maantievirus matkalla pohjoiseen" ei kovin pelottava mut hyvä...tai sitten hemming mankelin "ennen routaa", se oli pelottava ja tosi hyvä...ei meinannu pystyä lopettaa kesken...


    • requiax
    • aloittelevakirjailija

      Tässä muutamia ehdotuksia:

      Stephen King: Se 1 ja 2, Julma leikki.

      H.P. Lovecraftin novellit.

      Jeff Long: Helvetin piirit.

      Ei välttämättä varsinaisesti pelottavaa, mutta jollain tavalla kieroutunutta:

      William S. Burroughsin kirjat, erityisesti täälläkin jo mainittu Alaston lounas.

      Ian Mc Ewan: Sementtipuutarha. (Ei myöskään kauhua, mutta ajoittain varsin etova.)

    • PÖÖÖÖÖ

      Stephen Kingin Eksyneiden Jumala.
      On näitä muitakin aikamoisiakin, mutta tuo on yksi ihan oikeasti mukaansa tempaava kauhukirja.

      • Anonyymi

        Ei kyllä tuntunut kauhulle


    • yäkyäkyäk

      Raamattu.

    • dikanka

      Ainakin ahdistava, alaikäisistä kukaties pelottavakin novelli on Nikolai Gogolin "Kauhea kosto"; löytyy suomeksi novellikokoelmista "Dikankan iltoja" (1960-l.) ja "Varastettu kirje" (1990-l.), joita pitänee lainata kirjastoista, muuten vaikea löytää.

      • dikanka

        Anteeksi, pitää korjata, kun annoin edellä väärää tietoa: se myöhempi Gogolin novellien valikoima olikin "Kadonnut kirje" (eikä Varastettu).


    • STEPHENCAPSLOCKKING

      STEPHEN KING HOHTO & SE (OSAT 1 JA 2)

    • Tungusk

      Bram Stokerin alkuperäinen Dracula on oikeasti pelottava, tosin kirja huononee loppua kohden.
      Jeff Long on kirjoittanut ainakin pari hyvää kauhu kirjaa.
      Richard Prestonin(?) kirja ebolaviruksen aiheuttamasta pandemiasta on myös hyytävää luettavaa.

    • GSADGSAGSGASGSG

      suosittrelisit tätä kaksi asiaa kerralla , eli kohdata< pelot ja löytää mielenrauha ja eli siis mene metsään ei puistoon yöölä oleskeleskllä 3 tuntia ja pyri pääsemään syvään meditaatioon metsä auttaa siinä paljon kun pääset syvään meditaaooin ajattele itsesi enerisenä olentona aisti voima kaikkialla universumista , kun haluast tietäöä univerrsumin salat eli valaistua ku tunnet voiman se on aktivoitunut , mutta nyt ajattele koko universimimvalonkansoja tieto heistä tulee mieleesi välittömästi ajattele universumis mitä vaan tähtiä sö liki näet ne tähti sumuja sä liki näet ne valonkansojen , alukdsiia sä näet ne kaikki se kosminen tieto tullee sun mielesssä sä ymnärrät kaikien kokonaiduden todella selkeästi no näillä alkuun kysy lisää

    • Hjjhggj

      Dolores Rerondo "baskimaan murhat "-trilogia oli jännä. Siinä kauhu on upotettu viehättävään baskimaan elämäntapaan. Kirjat on dekkareita mutta juoni on koukuttava ja hahmot hyviä. Kirjan päähenkilö joutuu kohtaamaan oman taikauskoisen puolensa eli kirjassa on noitia, rituaalimurhia ja aaveita yms. Mihin uskoa ja onko totuus aina "luonnollinen". Kirja oli hyytävä juuri sen takia että se kuvasi rationaalista arkea mutta siinä kulki rinnalla synkkä kauhuelementti.
      Sitten Peter James, joka sekin on tunnettu dekkari-kirjailija on kirjoittanut pari ihan hyvää kauhukirjaa: "täydellisyyden hinta" ehkä enemmän tieteiskauhua ja "kirottu talo" täysverinen kauhupläjäys. Kumpikin stephenking-tyylisiä.
      Mia Vänskä, hyvää "perinteistä kauhua" esim. "Saattaja". Ei häpeä stephenkingille.
      Mats Strandberg: hoitokoti: joo aaveita on ja vanhusten etiäisiä, joilla he peloittelee, mutta todellinen kauhu piilee modernissa vanhustehoidossa , ilmeisesti ihan kirjailijan tarkoitus.
      -Risteily ihan tunnelman takia jokaiselle, joka on ollut ruotsinlaivalla...
      Jos todella haluat traumatisoitua ja valvoa yösi, niin hanki Nenonen: se joka tulee viimeiseksi on kuolema" tai "ken kuolleita kutsuu". Kumpikin pyyhkii stephenkingillä lattioita tuosta vain. Kirjat olivat alunperin mun isän. Kirjat toimii erityisen hyvin kuulemma heillä, jotka ovat eläneet 70-luvun lapsina stadissa kerrostalossa. Kirjoissa on paitsi hyytävä juoni, ne myös toimivat hyvänä ajankuvana 70-80 luvuista. Nenonen kirjoitti myös lännensarjaa Finn west, Ikävä kyllä, Nenonen kuoli aika nuorena, mutta nuo kauhukirjat painivat mielestäni ihan omassa sarjassaan kauhukirjojen keskellä. Parasta kauhua, mitä olen ikinä lukenut.

    • yksi.tuli.mieleen

      Kingin Hohto on tosiaan niitä harvoja, jotka onnistuvat luomaan aitoa jännitystä kirjassa.

    • Faktat.pitää.tietää

      K K Sarlin: Eräs meidän ajan profeetta.
      Unissasaarnaaja Helena Konttisen elämä, julistukset ja ennustukset. Tulee todella paha olo lukijalle, Helena olikin sen pimeämmän ruhtinaan saarnaaja.
      Ja kirjaahan EI SAA antaa lasten eikä mieleltään epävakaitten käsiin!
      Lienee painettu ainakin vuosina noin 1917 ja 1961 ja löytyy useista kirjastoista.

    • Anonyymi

      Markiisi De Saden "Sodoman 120 päivää" ja "Justine" on ainakin ihan hyviä valintoja. Toisaalta ne pistävät myös paljon ajattelemaan (Machiavellin "Ruhtinas" - tyyliin), että mikä on ihmisen valta toiseen ihmiseen, ja onko millään muulla lopulta merkitystä kuin sillä että vallankäyttäjällä (joita nykypäivänäkin samalla tavalla on) on jokseenkin täydellinen hallintasuhde alaisiinsa.

      Vaikkakaan harvassa maassa/paikassa vallankäyttäjät on niin perverssejä, korruptoituneita, ja sadistisia. Eli kirjat ei todellakaan sovi herkille ...

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      278
      3018
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      78
      1547
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1470
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      36
      1276
    5. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1200
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      25
      1197
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1170
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1119
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1077
    10. Ihan mielenkiinnosta kyselen...

      Kun olen huomannut, että omat sähköpostit sakkaavat, puhelut eivät yhdisty jne. että missähän mahtaa olla vika? Osaisko
      Ikävä
      14
      1013
    Aihe