Riimukivistä

Tiia

Osaako joku sanoa mistä riimukiviä voisi ostaa? Tai käykö jos itse kaivertaa riimut kiveen tai puuhun tms. Entä riimunheittoon käytettävä liina? Millainen sen pitää olla?

9

1039

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Agwé

      Kaikki mahdollinen tieto riimuilla ennustamisesta löytyypi kirjasta: "Edred Thorsson: Rune-Casters Handbook".

    • terhen täysikuu

      en tiedä mistä voi ostaa, varmaan netistä... itse en koskaan käyttäisi ostettuja, jos riimut olisivat käsintehtyjä, tekijä olisi jättänyt niihin oman leimansa. ehkä jonkun minulle tärkeän ihmisen tekemänä voisi sellaiset ottaa, koska silloin riimujen olisi helpompi olla "minun". jos taas ne olisivat tehdastekoiset, muoviset, niin sitten ne sotisivat minun periaatteitani vastaan jo materiaalillaan. ne olisivat liian "kylmät". kässäätkö? minä siis väitän, että ostetut ovat suoraan sanottuna ihan p:stä. mutta haluan kuitenkin korostaa, että on täysin oma asiasi miten menettelet. paras tapa on se, mikä tuntuu sinusta parhaalta

      itse niitä voi tehdä puusta, kivistä, luusta, taikataikinasta(siis se pentujen askartelutaikina, vehnäjauhoja ja vettä kai... en muista ohjetta), paperimassakin periaatteessa käy... kuulostaa melko "pyhäinhäväistykseltä" tehdä tämän kaltaisista materiaaleista, ja monelle se varmaan onkin jonkin asteista "halventamista", mutta toisille materiaali ei ole niin tärkeä pointti asiassa... menettele tässäkin miten huvittaa...


      netistä hakiessa löytyy kaiken maailman verijuttuja(maaleihin), sekin on varmasti todella vahva keino, mutta edelleen tee miten huvittaa... jos et jaksa etsiä Agwén kirjaa(mikä on todella hyvä vaihtoehto) niin seikkaile netissä... uskon, että löydt paremmin englannin kielellä, eli "runes"

      puuhun voi kaivertaa, polttaa, maalata. sanotaan, että puu kannattaisi hommata kukkivasta hedelmäpuusta, mutta jos vakaumuksesi estää sen, niin eiköhän joku maahan tippunut karahka aja saman asian.

      luuhun en ole tutustunut, mutta ainakin maalaaminen onnistuu...

      itselläni on onni käyttää kiviporaa, mutta kaikilla ei varmaan sitä ole, niin aivan yhtä hyvin kiveen voi maalatakin.

      siitä, missä säilytät riimujasi ja minkälaista liinaa käytät, voit tehdä aivan ythä ison numeron kuin materiaalistakin, tai pienen. jos tarkoitat liinalla alustaa, jolle heität tai asettelet riimut, niin toiset eivät käytä sellaista ollenkaan. itse käytän liinaa.

      suosittelen lukemaan kirjoja aiheesta ja perehtymään mahdollisimman hyvin riimujen historiaan ja erilaisiin riimuaakkosiin(germaaninen futhark, anglosaksinen futhark ja nuorempi futhark)

    • terhen täysikuu

      miten riimujen äänearvot tuntevat ihmiset suhtautuvat niillä kirjoittamiseen?

      joidenkin mielestä riimut menettävät osan merkitystään, kun niillä kirjoitetaan "arkisempia" asioita, mutta onhan niillä ollut myös kirjallinen tarkoitus maagisen lisäksi.

      itse kirjoitan päiväkirjaa riimuilla(vasemmalta oikealle), se auttaa myös ylläpitämään riimujen tuntemusta.

      entä miten suomen kieltä kirjoittaessanne korvaatte ä:n ja ö:n? minä käytän Ansur- tai Othel-merkkiä joko pelkästään, tai joskus selventääkseni saatan lisätä ä:n pisteet yläpuolelle.

      kirjoitatteko vasemmalta oikealle, oikealta vasemmalle, ylhäältä alas vai alhaalta ylös?

      • Jade Metsänlapsi

        Oma riimutuntemukseni on vasta alkutekijöissään. Aluksi opettelin niillä kirjoittamaan mm. viestejä ystävättärelleni ja myös kirjeitä jonkin verran. Kirjoitan riimuilla "normaalisti", siis vasemmalta oikealle. Ään ja Öön kirjoitusmerkit korvaan käyttämällä Aata ja Oota symboloivia merkkejä, mutta lisään yläreunaan soveltuvan viivan niiden päälle -selvyyden vuoksi.

        Omat riimukiveni on ostettu... Ikäväkseni minulla kun ei ole käsillä tekemisen lahjaa. Mutta, oman energiansa niihinkin on voinut siirtää, kuljettamalla mukana. Pitämällä niitä käsissä. Maan energian hautaamalla maahan jne. En ole kokenut, että ainakaan minua häiritsisi se, että ne on tehnyt joku muu kuin minä. Mutta se on persoonakohtainen juttu.

        Ne minun riimuni eivät ole kylläkään muovia, vaan kiveä.

        Puu ei kuole, jos siitä ottaa oksia, jos muistaa pitää sen kohtuuden rajoissa. Mutta jos tahtoo, niin mahlan, jota leikkukohdasta tihkuu vo kerätä vielä talteen, jos haluaa tukea ajatusta: "Jos jotain otetaan, niin otettakoon kaikki mikä on välttämätöntä." Njoo...

        Luuhun voi käsittääkseni ainakin polttaa merkkejä. Maalaaminen toki voi olla helpompaa.

        Toivon sinulle onnea valitsemallasi tiellä.


    • Emendora

      ...saa riimukiviä ;

      www.uniomystica.com

      kohdasta Lahjat muisttaxeni

      • Nuoliristi

        ilomielin vastaan arkeologisia tai historiallisia todisteita siitä, että Suomalaiset ovat joskus käyttäneet riimuja. Kyseiset skandinaaviviikinkien tavat eivät meille kuulu/sovi!!!


      • Marulk
        Nuoliristi kirjoitti:

        ilomielin vastaan arkeologisia tai historiallisia todisteita siitä, että Suomalaiset ovat joskus käyttäneet riimuja. Kyseiset skandinaaviviikinkien tavat eivät meille kuulu/sovi!!!

        Tuon ajattelun mukaan suomalaisten tulisi kieltäytyä mm. kirjallisuudesta ja tekniikasta, sillä eiväthän moiset ulkomaiset tavat meille kuulu/sovi.


      • Thorfinn
        Nuoliristi kirjoitti:

        ilomielin vastaan arkeologisia tai historiallisia todisteita siitä, että Suomalaiset ovat joskus käyttäneet riimuja. Kyseiset skandinaaviviikinkien tavat eivät meille kuulu/sovi!!!

        Novgorodin kaivauksissa on löytynyt tuohikirjeitä, joihin on kirjoitettu suomea riimuilla.


    • pysyttelenpä vielä anonyyminä

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      91
      6450
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      25
      2614
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      32
      2190
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      72
      1870
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1651
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      6
      1437
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1357
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1341
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1279
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1233
    Aihe