Löysin kiinnostavan jutun wiccoista ja pääsin sitä kautta Metsolan sivuille.Siellä minua alkoi kiinnostamaan jokin uusi uskonto kun tuo Jeesukseen täysin uskominen ei minulle sovi...tai jotenkin haluaisin elämääni jotakin muuta...Uskon Jumalan olemassa oloo mutten niin paljon Jeesukseen.
Tuolla Metsolan sivuilla luin uusnoituudesta ja uuspananuudesta.Nyt on mieliini on tullut kysymyksiä:
1.Voinko kehittää ihan oman uskonnon mihin kenties vain minä uskon?Jotenkin mikään noista uskonnoista ei ollut minulle tarkoitettu..Haluaisin jonkin mihin uskoa.
2.Voinko uskoa johonkin muuhun ja olla silti luterilainen?
3.Mistä löytyisi suomenkielistä tietoa omista uskonnoista?
4.Omia kokemuksia?
Tiedän ettette pysty vastaamaan täydellisesti mutta edes omia mielipiteitä kaipaisin!
Kiitos ja hyvää uutta vuotta!
Oma uskonto?
8
551
Vastaukset
- Veerminard
En osaa vastata kuin tuohon ensimmäiseen :)
Eli itse olen kehittänyt oman uskontoni jossa on itse kehittämäni jumal-hahmot sun muut. Tietenkin olen oman uskontoni korkein jumala. Ei kukaan kiellä sinua keksimästä jotain uutta mihin vain sinä uskot, yllättävän moni tekee juuri niin. - MillaR
Hei! Kiintoisia kysymyksiä sinulla.
Mielestäni mikään ei estä sinua kehittämästä ihan omanlaista uskontoa, ja luulempa että monilla on juuri samanlaisia mietteitä.
Oma uskontoni on pääosin Wicca, mutta kun kuitenkin olen suht kristitystä perheestä ja pienestä asti uskonut jumalaan, niin mikään ei estänyt minua ottamasta uskomaani jumalaa mukaan tähän. Kuitenkaan esim. raamattuun en usko eikä lapsuudenkaan jumalani ollut sillä tavoin kiinni missään rajoitteissa joten oli suht helppoa alkaa vaan etsiä itselle uskontoa, jonka jäseneksi voisin sanovani kuulua. Ja kun kaverini antoi vihjeitä wiccasta n. kolme vuotta sitten niin siitä asti olen pyrkinyt kehittämään uskontoani aivan omanlaiseksi, ja olen todella tyytyväinen siitä miten asiat ovat menneet kuin itsestään eteenpäin.
Joten mikäpä ketään estää sekoittamasta uskontoja keskenään. :) - Jade Metsänlapsi
Pakanuuden ja luterilaisuuden yhdistelmä kuulostaa ainakin minun korvaani kovin mahdottomalta yhdistelmältä. Kristinusko ei hyväksy muita uskontoja oikeiksi ja näin ollen ehkä ei pitäisi mennä sekoittelemaan niitä tai sillä keinoin saat äärikristityt niskaasi ainakin.
Miksi pitää kynsin hampain kiinni tutusta ja turvallisesta rivikristittynä olemisesta? Samantien siitä voi luopua, jos se ei tunnu olevan itseään varten.
Oma uskontoni, vaikka sillä ei tässä keskustelussa sinänsä ole väliä, on sekoitus wiccalaisuudesta, shamanismista ja asatruasta (uusgermanismi). Ne linkittyvät toisiinsa samantyyppisten tapojen mukaan, mutta koko ajan olen kehittänyt omia perinteitä ja tapoja. Pakanauskonnot ylipäätään ovat hyvin suvaitsevaisia, eikä minkään, mitä lukee mistä tahansa tiedonlähteestä pitäisi olla ehdoton totuus.
Sinä löydät oman tiesi, minä toivotan sille äiti Jumalan siunausta. - Jade Metsänlapsi
Tietoa voit löytää myös osoitteista: http://www.pakanaverkko.fi , http://fly.to/lehto ja http://www.wicca.fi
- DI.
Luulisi järjenkin sanoa, ettet voi noin vain päättää, että nyt minä uskon tähän ja tähän.
Miten voisit uskoa jonkin sellainen olemassaoloon, jonka olet itse keksinyt ja varmasti tiedät, ettei sitä edes ole olemassa? - Jukka/HG
Jumalan armo ja rauha teille...
Voit kehitellä oman uskonnon, niin kuin minäkin olen tehnyt, mutta se kannattaa perustaa pyhiin kirjoihin, koska muuten sillä ei ole perustaa.
Pyydä Jumalaa osoittamaan sinulle hyvä usko ja seuraa Hänen johdatustaan
Lue Raamattu, Koraani ja Dhammapada (kenties myös Talmud ja Bhagavad Gita).
Miksi olisit luterilainen jotain muuta? Ole vain jotain. Minä olen kristitty, muslimi ja buddhalainen. Kenties vähän muutakin.
Älä anna pimeyden voimien huijata sinua. Ne ovat todellisia.
Jumalan siunausta. - Kia
Hei Hunni!
Oma usko on se, mihin sinun tulisi tähdätä.
Oma usko voi koostua eri uskontojen, filosofioiden ja maailmankatsomusten näkemyksistä. Uskonnot ovat ihmisten rakentamia instituutioita, joita sinä et tarvitse,kun elät tätä elämää puhtaasta sydämestäsi ja testaat kaiken käsillä olevan tiedon ennen kuin omaksut sitä.
Kehotan luottamaan sekä intuitioon että järkeen.
Voit kuulua luterilaiseen kirkkoon, vaikka nykyään kirkkomaalle pääsee ei-kristittykin kai haudattavaksi samaan hintaan kuin jos kuuluisi kirkkoon. Ja vihkitoimistuskin voidaan toimittaa maistraatissa. Jos nyt kuulut kirkkoon, voit vapaasti päättää pysytkö siinä vai et. Jos kirkkoon kuulumisesi tuo sinulle turvallisuuden ja siunauksen tunteen, pysy siellä!
Elämä on jatkuvaa tasapainoilua oikean ja väärän välillä. Riittää, että pyrkii tekemään oikein. Toimimaan oikein muita ihmisiä kohtaan kunnioittamalla heitä ja tuntemalla myötätuntoa kaikkea elämää kohtaan. Uskonnot kantavat ikiaikaista viisautta. Voit todellakin uskoa juuri siihen, minkä koet oikeaksi!
Äläkä kysy muilta, mihin saat uskoa!!! =)
Tärkeintä on uskon sisältö, ei minkään tietyn uskonnon jäsenyys! Jumala näkee varmasti hyvän sydämesi kuuluitpa sitten mihin tahansa maahisiin.
PS. Uskonnoista saat parhaiten tietoa kirjastoista. Myös internetistä voit hakea google-hakusanalla. - kuuntytär
Minulla on oma uskon to, uskon Neljään Elementtiin ja Kuuhun, Jeesukseen ja Jumalaan.
Olen kristitty tai siis kuulun kirkkoon vaikka uskon muuta kuin kirkko vaatii.
Onnea ja rohkeutta kyllä oman uskonnon löydät vielä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla1145925Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta324037- 823342
Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä182976Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2522034Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?881994- 1431775
Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui421763Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau81686Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881559