Poijaat raitille...

Peder

"Ol meit poikia raitil viis, ol tyttöjä myös mut ei välitetty niist!" Näin lausahti monsieur Mosse, Suomen ensimmäinen julkinen homoseksuaali. Tähän sen enempää takertumatta kysynkin, mihin on hävinnyt tuo terve yritteliäisyys? Harvasen päivä saa törmätä erimuotoisiin esseisiin kaipuusta toisen luo ja "oman kullan syliin", sohvan alle rakastelemaan..
Mutta miksi ei mitään tapahdu, onko tekno-kulttuurin ihmeet: deitti-net, chatit muu interaktiivinen kommunikointi vienyt viimeisenkin uran tanssikengän pohjasta? On luonnollista kaivata ja leperrellä rakkauden tuskiaan julki, nythän siihen on mahdollisuus, anonyymisti. Mutta vaikuttaakseen asioiden todelliseen kulkuun olisi ehkäpä syytä ottaa niistä kiinni, niistä itsestään. On totta, että monet ovat löytäneet toisensa äsken mainitsemieni keinojen avulla, enkä siis tahdokaan väheksyä niitä, mutta toisaalta ikään kuin herätellä muitakin vaihtoehtoja esiin niille, jotka kuolettavat oman sosiaalisen kaipauksensa lähettämällä viestin tai vastaamalla yhteen, sillä se käy helposti. Myös itsetunto ja vaisto luonnollisissa kiimatilanteissa vähentyy, kuin eläimillä häkissä.

Olen huolestunut siitä, kuinka se energia, jota ihmisissä on [sillä sitä näyttää olevan] ihastuksia, rakastumisia ja kaipuuta varten, tulee päästetyksi ilmoille epäluonnollisin keinoin, ilman "oikeaa kontaktia". Toisaalta puhutaan itsensä tehokkaammasta ilmaisusta, kun siihen voi valmistautua ja mukautua anonyymisti, mutta niinhän usein paperilla asiat saavat kauniimman asun ja taas riistetään totuutta. Tämä johtaa surkeisiin pettymyksiin ja turtumiseen, joka taasen heikentää kokonaisvaltaisesti arviointikykyämme. Toisaalta mielikuvituksen avulla sulaudumme kaikki paremmin yhteen, täydennämme saumattomasti unelmaa. Ovathan motiivimme niin kovin erilaiset. Päivän vihje: kaikki vanhaan Maestroon komeasti kumartelemaan ja söpösti niiailemaan.

4

436

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nine

...no mutta onko sillä niin väliä, miten se kontakti syntyy? naamakkain tanssaamaan sitä kuitenki jossain vaiheessa joudutaan. tietää vain toisesta enemmän kohdatessa kuin muuten tietäisi. tietenkin jos on valehdellut niin... no itsepä siitä kärsii. mutta niin. onko sillä todellakin niin suurta väliä, miten se kontakti syntyy?? oikean ihmisenhän löytämiseen täällä kaikki niin maanisesti tähtäävät. tai ainakin melkein kaikki. *itse ei kuulu joukkoon*

• Heebo

...moni elää ns. virtuaalielämää vuosikausia, jonka jälkeen on enää vaikea lähteä solmimaan suhteita todellisessa elämässä. Ei siinä mitään, jos ihmisten keskellä elänyt ja viihtynyt ihminen päättää kokeilla seuran löytymistä internetin kautta, vaihtelu virkistää mottonaan. Se, että siirrytään yhä suurimmilta osin keskustelemaan ihmisten kanssa tietokoneiden välityksellä, muuttaa ihmistä suuresti. Kanssakäyminen saattaa useasti tuntua tuskalliselta ja vaikealta. Ei enää tietokoneilla tehtyjä :) - naamoja, vaan suoria hymyjä puolen metrin päässä seisovalle seuralaiselle. Keskusteleminen on myös varsin erilaista chateissä kuin oikeassa elämässä. Esimerkkejä on kai turha mainita, koska moni varmastikin kykenee itse ajattelemaan eroavuuksia normaalin ja netissä tapahtuvan jutustelun välillä.

Ensimmäisen viestin kirjoittaja puhui mielestäni erittäin viisaita. Haaveilu on tervettä, mutta haaveiden toteuttaminen tai edes siihen pyrkiminen olisi suotavaa, koska siitä se suurin nautinto syntyy.

Pelko on kenties se tärkein asia, joka liittyy tähän aiheeseen. Jos internetin kautta solmii ystävyyssuhteita, niin ei ole niin suurta pelkoa epäonnistua kuin oikeassa elämässä. Käytän sen takia "oikea elämä"-termiä puhuessani internetin ulkopuolisesta elämästä, koska totuus on se, että pitkäaikainen ylenpalttinen internetin kautta seurustelu tekee usealle enemmän hallaa kuin hyvää.

Anteeks sekava tekstini, mutta olenhan vielä niin pieni 17-vuotias :)

• nine
        Heebo kirjoitti:

...moni elää ns. virtuaalielämää vuosikausia, jonka jälkeen on enää vaikea lähteä solmimaan suhteita todellisessa elämässä. Ei siinä mitään, jos ihmisten keskellä elänyt ja viihtynyt ihminen päättää kokeilla seuran löytymistä internetin kautta, vaihtelu virkistää mottonaan. Se, että siirrytään yhä suurimmilta osin keskustelemaan ihmisten kanssa tietokoneiden välityksellä, muuttaa ihmistä suuresti. Kanssakäyminen saattaa useasti tuntua tuskalliselta ja vaikealta. Ei enää tietokoneilla tehtyjä :) - naamoja, vaan suoria hymyjä puolen metrin päässä seisovalle seuralaiselle. Keskusteleminen on myös varsin erilaista chateissä kuin oikeassa elämässä. Esimerkkejä on kai turha mainita, koska moni varmastikin kykenee itse ajattelemaan eroavuuksia normaalin ja netissä tapahtuvan jutustelun välillä.

Ensimmäisen viestin kirjoittaja puhui mielestäni erittäin viisaita. Haaveilu on tervettä, mutta haaveiden toteuttaminen tai edes siihen pyrkiminen olisi suotavaa, koska siitä se suurin nautinto syntyy.

Pelko on kenties se tärkein asia, joka liittyy tähän aiheeseen. Jos internetin kautta solmii ystävyyssuhteita, niin ei ole niin suurta pelkoa epäonnistua kuin oikeassa elämässä. Käytän sen takia "oikea elämä"-termiä puhuessani internetin ulkopuolisesta elämästä, koska totuus on se, että pitkäaikainen ylenpalttinen internetin kautta seurustelu tekee usealle enemmän hallaa kuin hyvää.

Anteeks sekava tekstini, mutta olenhan vielä niin pieni 17-vuotias :)

en sitä sanokaan että väärässä olisitte. itse en vain osaa asiaan suhtautua tuolla lailla kun olen puolitoista vuotta samassa chatissa ollut ja varsinkin viimeisen puoli vuotta ollut erittäin aktiivisesti myöskin in real life saman porukan kanssa heilumassa. netin kautta olen myös tutustunut ihmiseen joka on kohta vuoden ollut isosiskohahmoni sekä netissä että sen ulkopuolella ja jota tapaan usein. huomasin juuri tänään, että puhelimeni puolestatoista sadasta numerosta on noin puolet netti-ihmisiä, joista olen myös suurimman osan tavannut useammankin kerran.
        elikkä itselleni nämä kaksi maailmaa ovat yhdistyneet ihan loistavasti, en ole mitenkään vanhoja ystäviäni jättänyt huomiotta ja olen myös saanut uusia ystäviä netin ulkopuoleltakin.
        nämä chat-ihmiset vain ovat tuoneet elämääni hyvin, hyvin, hyvin paljon. moni heistä on ihka oikea Ystävä. eikä se mitenkään ole ikinä haitannut asiaa ettei niitä hymiöitä ja muita ole voinut käyttää.. kun on järki mukana ja pitää ihmisestä, ei muulla ole merkitystä. uskokaa pois. :)
        ...enkä minäkään osaa tätä mitenkään selvemmin ilmaista, liekö sitten se ikä taas onkelmana.. :)

• Fele
        nine kirjoitti:

en sitä sanokaan että väärässä olisitte. itse en vain osaa asiaan suhtautua tuolla lailla kun olen puolitoista vuotta samassa chatissa ollut ja varsinkin viimeisen puoli vuotta ollut erittäin aktiivisesti myöskin in real life saman porukan kanssa heilumassa. netin kautta olen myös tutustunut ihmiseen joka on kohta vuoden ollut isosiskohahmoni sekä netissä että sen ulkopuolella ja jota tapaan usein. huomasin juuri tänään, että puhelimeni puolestatoista sadasta numerosta on noin puolet netti-ihmisiä, joista olen myös suurimman osan tavannut useammankin kerran.
        elikkä itselleni nämä kaksi maailmaa ovat yhdistyneet ihan loistavasti, en ole mitenkään vanhoja ystäviäni jättänyt huomiotta ja olen myös saanut uusia ystäviä netin ulkopuoleltakin.
        nämä chat-ihmiset vain ovat tuoneet elämääni hyvin, hyvin, hyvin paljon. moni heistä on ihka oikea Ystävä. eikä se mitenkään ole ikinä haitannut asiaa ettei niitä hymiöitä ja muita ole voinut käyttää.. kun on järki mukana ja pitää ihmisestä, ei muulla ole merkitystä. uskokaa pois. :)
        ...enkä minäkään osaa tätä mitenkään selvemmin ilmaista, liekö sitten se ikä taas onkelmana.. :)

joo! :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jos venäjällä olisi kansan valitsema presidentti, olisiko Ukrainan sotaa?

Ei varmasti olisi. Sehän on tiedossa, että raskaalla vaalivilpillä putin jatkaa pressana.
      Maailman menoa
      275
      3898
    2. Riikka jytkytti naftan hinnan jo yli 2,3 euroon

Sannan aikaan esimerkiksi dieseliä selvästi kalliimpaa bensaakin sai 1,3 eurolla. https://www.is.fi/autot/art-200001188
      Maailman menoa
      74
      3500
    3. Vasemmiston feministinaiset puolustavat islamia

mikä on täysin järjenvastaista, mutta eihän femakoilla paljon järkeä olekkaan, leijuvat siellä omassa kuplassaan. Myös
      Maailman menoa
      145
      2506
    4. Ei se halua mitään!!

Arkailija koko tyyppi!
      Ikävä
      56
      2286
    5. Jätän tähän viesti kaivatullesi

jos jotain jäänyt sanomatta. 👇
      Ikävä
      154
      1902
    6. Olet kyllä erittäin huono yhdistelemään pisteitä.

Etkä vain sinä vaan kaikki teilläpäin.
      Ikävä
      34
      1727
    7. Onko jo liian "vanha" vai mitä mieltä olet? 57-v. saa raakaa tekstiä tv:ssä

The Summit Suomi tv-ohjelmassa 57-vuotiaan Maritan jaksamista kyseenalaistettiin iän takia. Onko tässä iässä jo liian "v
      50 plus
      30
      1278
    8. Etkö sitten itse

ole koskaan ylittänyt rajaa?
      Ikävä
      33
      1265
    9. Mitä järkeä iskeä

Varattua ja yrittää saada sitä eroamaan
      Ikävä
      48