näköni huononee koko ajan, ja tällä hetkellä se on -3.5 molemmissa silmissä. tietääkö joku voiko näköä parantaa? tai huononeko näkö entisestään kun vahvistetaan silmälaseja?
näön huonontuminen
22
18040
Vastaukset
- Laseroitu
Riippuu paljon siitä minkä ikäinen olet. Itselläni näkö asettui lopulliseen arvoonsa eli noin -3 vasta 25-vuotiaana. Likinäön heikkenemistä voi yrittää estää esim. lukemalla ilman laseja ja olemalla välillä kotona muutenkin ilman laseja.
On myös kehitetty erilaisia silmäjumppia joiden väitetään jopa parantavan likinäköisyyttä ja niihin kuuluu silmälasien mahdollisimman vähäinen käyttö. Olen jostain lukenut silmäjumpilla voitavan parantaa likinäköä maksimissaan jopa -2 diopteria. Kirjakaupasta löytyy aiheesta kirjoja, ja itselläni on kirja: "Parempi näkö ilman silmälaseja". Kirjoittajaa en nyt muista.
En kuitenkaan itse saanut kyseisen kirjan neuvoja noudattamalla näköäni paranemaan, vaan turvauduin laser-leikkaukseen PRK-tekniikalla ja en enää nykyään tarvitse silmälaseja.- huononäköinen
Kuinka paljon laser leikkaus maksaa yleensä onko se alle 10 tuhatta
- asioita
näön heikkeneminen johtuu eri asioista kuin verkkokalvon heikkeneminen, tämä jälkimmäinen taas voi johtaa sokeuteen, jos ei hoideta, mutta likinäköisyyden voimistuminen ei sinänsä johda sokeutumiseen.
- Minni Silmälääkäri
Valitettavasti et voi millään tavalla estää mahdollista miinuslisäyksen tarvetta itse. Et edes yllämainitulla tavalla, eli lukemalla ilman laseja. Olisi hauskaa silmälääkärinä tietää mihin tällainen tieto perustuu?
Eli silmän taittovirhe johtuu useinmiten silmän pituuskasvusta ja se pysähtyy noin 25 vuoden iässä. Yksilöllisiä vaihteluita on toki myös.
Voimakkuudella oleva linssi silmän edessä on vain pelkkää optiikkaa eli valon taittumista väliaineessa. Tämä linssi ei kykene tekemään minkäänlaista anatomista muutosta silmän sisällä, joten linssi ei kykene millään tavoin "laiskistamaan" silmää.
ELI:
Välttämällä lasien käyttöä tai rajoittamalla sitä, et valitettavasti pysty millään tavalla vaikuttamaan näkösi taittovirheesi muutoksiin.- pian sokeako?
hei taas!
tiedätkö onko olemassa sellasia menetelmiä/harjoitteita joiden avulla näkö parantuu? koska muistaakseni olen joskus kuullut sellasista, vai onko ne vain pelkää humpuukia? - Laseroitu
pian sokeako? kirjoitti:
hei taas!
tiedätkö onko olemassa sellasia menetelmiä/harjoitteita joiden avulla näkö parantuu? koska muistaakseni olen joskus kuullut sellasista, vai onko ne vain pelkää humpuukia?Kirjassa "Parempi näkö ilman laseja", joka perustuu osittain aikanaan kehitettyyn Batesin menetelmään, väitetään että näköä voisi parantaa. Kirjassa yhdistetään silmäjumppa, niskajumppa, silmän rentoutusharjoitukset ja ruokavalio ja sen yksi perusajatus on hylätä lasien käyttö kokonaan tai ainakin käyttää laseja vain pakottavissa tarpeissa. Kirjan kirjoittajalla oli yli -20 likinäkö molemmissa silmissä ja kirjansa mukaan hän onnistui pelastamaan näkönsä tuolla menetelmällään, vaikka silmälääkärit olivat jo varmoja että koko näkökyky on menetetty. Sitä ei kerrota paljonko näkö parani, mutta hän pystyi ainakin lukemaan lopulta sujuvasti ilman laseja ja tulemaan toimeenkin ilman niitä, mikä on jo -20 näöllä aika hyvä parannus.
Kirja on ihan mielenkiintoista luettavaa eikä ole kovin paksukaan. Perusajatus on että silmän jatkuva jännitystila on syynä näön heikkenemiseen ja silmälaseilla vain pahennetaan tuota jännisystilaa. Silmiä voi jumpata esim. katsomalla ylös-alas, vasemmalle-oikealla, pyörittämällä silmiä ja katsomalla vuoron perään lähelle ja kauas. Nämä pitää tehdä hyvin rauhallisesti, sillä silmiä ei ole tarkoitus väsyttää. Silmiä pitää rentouttaa useamman kerran päivässä esim. peittämällä ne kämmenillä 10 - 30 minuuttia kerrallaan. Yksi harjoitus on lukeminen ilman laseja ja tärkeää on olla mahdollisimman paljon ilman laseja. Myöskin niskaa pitäisi jumpata jonkin verran ja siihenkin annetaan kirjassa perustelut. Ruokavalio on kirjan mukaan erittäin tärkeää ja sen pitäisi olla kasvisvoittoista.
Kannattaa ostaa kyseinen kirja ja kokeilla olisiko siitä jotain apua. Itse huomasin että näköni vähän parani ja terävöityi silloisilla laseillani, vaikka noudatin kirjan ohjeita vain osittain. Lähinnä tein joitain silmäjumppia ja rentoutusharjoituksia. Ei niistä ainakaan mitään pahaa ole silmille ja en usko että ne ihan täyttä humpuukia ovat.
Omana kokemuksenani voin lukemisen vaikutuksesta sanoa että näköni huononi yhdessä hujauksessa huomattavasti, kun aikanaan luin ylioppilaskirjoituksiin tiiviisti pari kuukautta. Eli runsaalla lukemisella on pakko olla yhteyttä likinäköisyyteen. Jostain syystä luonnon helmassa elävillä alkuasukkailla ei juuri ole likinäköisyyttä, kun taas täällä kehittyneissä maissa sen määrä vain lisääntyy mitä enemmän ihmiset opiskelevat ja lukevat. - koko
Laseroitu kirjoitti:
Kirjassa "Parempi näkö ilman laseja", joka perustuu osittain aikanaan kehitettyyn Batesin menetelmään, väitetään että näköä voisi parantaa. Kirjassa yhdistetään silmäjumppa, niskajumppa, silmän rentoutusharjoitukset ja ruokavalio ja sen yksi perusajatus on hylätä lasien käyttö kokonaan tai ainakin käyttää laseja vain pakottavissa tarpeissa. Kirjan kirjoittajalla oli yli -20 likinäkö molemmissa silmissä ja kirjansa mukaan hän onnistui pelastamaan näkönsä tuolla menetelmällään, vaikka silmälääkärit olivat jo varmoja että koko näkökyky on menetetty. Sitä ei kerrota paljonko näkö parani, mutta hän pystyi ainakin lukemaan lopulta sujuvasti ilman laseja ja tulemaan toimeenkin ilman niitä, mikä on jo -20 näöllä aika hyvä parannus.
Kirja on ihan mielenkiintoista luettavaa eikä ole kovin paksukaan. Perusajatus on että silmän jatkuva jännitystila on syynä näön heikkenemiseen ja silmälaseilla vain pahennetaan tuota jännisystilaa. Silmiä voi jumpata esim. katsomalla ylös-alas, vasemmalle-oikealla, pyörittämällä silmiä ja katsomalla vuoron perään lähelle ja kauas. Nämä pitää tehdä hyvin rauhallisesti, sillä silmiä ei ole tarkoitus väsyttää. Silmiä pitää rentouttaa useamman kerran päivässä esim. peittämällä ne kämmenillä 10 - 30 minuuttia kerrallaan. Yksi harjoitus on lukeminen ilman laseja ja tärkeää on olla mahdollisimman paljon ilman laseja. Myöskin niskaa pitäisi jumpata jonkin verran ja siihenkin annetaan kirjassa perustelut. Ruokavalio on kirjan mukaan erittäin tärkeää ja sen pitäisi olla kasvisvoittoista.
Kannattaa ostaa kyseinen kirja ja kokeilla olisiko siitä jotain apua. Itse huomasin että näköni vähän parani ja terävöityi silloisilla laseillani, vaikka noudatin kirjan ohjeita vain osittain. Lähinnä tein joitain silmäjumppia ja rentoutusharjoituksia. Ei niistä ainakaan mitään pahaa ole silmille ja en usko että ne ihan täyttä humpuukia ovat.
Omana kokemuksenani voin lukemisen vaikutuksesta sanoa että näköni huononi yhdessä hujauksessa huomattavasti, kun aikanaan luin ylioppilaskirjoituksiin tiiviisti pari kuukautta. Eli runsaalla lukemisella on pakko olla yhteyttä likinäköisyyteen. Jostain syystä luonnon helmassa elävillä alkuasukkailla ei juuri ole likinäköisyyttä, kun taas täällä kehittyneissä maissa sen määrä vain lisääntyy mitä enemmän ihmiset opiskelevat ja lukevat.englanninkielinen nimi? entä kirjoittajat?
- Laseroitu
koko kirjoitti:
englanninkielinen nimi? entä kirjoittajat?
Harry Benjamin "Better sight without glasses"
- Lissu
Laseroitu kirjoitti:
Kirjassa "Parempi näkö ilman laseja", joka perustuu osittain aikanaan kehitettyyn Batesin menetelmään, väitetään että näköä voisi parantaa. Kirjassa yhdistetään silmäjumppa, niskajumppa, silmän rentoutusharjoitukset ja ruokavalio ja sen yksi perusajatus on hylätä lasien käyttö kokonaan tai ainakin käyttää laseja vain pakottavissa tarpeissa. Kirjan kirjoittajalla oli yli -20 likinäkö molemmissa silmissä ja kirjansa mukaan hän onnistui pelastamaan näkönsä tuolla menetelmällään, vaikka silmälääkärit olivat jo varmoja että koko näkökyky on menetetty. Sitä ei kerrota paljonko näkö parani, mutta hän pystyi ainakin lukemaan lopulta sujuvasti ilman laseja ja tulemaan toimeenkin ilman niitä, mikä on jo -20 näöllä aika hyvä parannus.
Omana kokemuksenani voin lukemisen vaikutuksesta sanoa että näköni huononi yhdessä hujauksessa huomattavasti, kun aikanaan luin ylioppilaskirjoituksiin tiiviisti pari kuukautta. Eli runsaalla lukemisella on pakko olla yhteyttä likinäköisyyteen. Jostain syystä luonnon helmassa elävillä alkuasukkailla ei juuri ole likinäköisyyttä, kun taas täällä kehittyneissä maissa sen määrä vain lisääntyy mitä enemmän ihmiset opiskelevat ja lukevat.Optikkokin minulle joskus totesi, että silmäjumppaa pitäisi muistaa ahkerasti harrastaa, ainakin jos lukee tai on päätteellä paljon. Minulle sanottiin aikoinaan, että "objektiivisesti tarkastellen näköni on paljon parempi kuin miksi sen koen". Kysyin siitä myöhemmin optikolta, kun tuo kuulosti aivan siltä kuin huono näköni olisi jotenkin psykosomaattista ja hän selitti, että objektiivisesti laitteella tarkastellen voi tutkia itse silmän todellisen näkökyvyn, loppu on kiinni veltoista tai ylijännittyneistä silmän lihaksista. Itse en siis täydelliseen näköön pelkällä jumpalla pääsisi, koska jonkin verran vikaa on itse silmissä, mutta varmaan osan lasien vahvuudesta voisin saada pois.
- Myös laseroitu
Lissu kirjoitti:
Optikkokin minulle joskus totesi, että silmäjumppaa pitäisi muistaa ahkerasti harrastaa, ainakin jos lukee tai on päätteellä paljon. Minulle sanottiin aikoinaan, että "objektiivisesti tarkastellen näköni on paljon parempi kuin miksi sen koen". Kysyin siitä myöhemmin optikolta, kun tuo kuulosti aivan siltä kuin huono näköni olisi jotenkin psykosomaattista ja hän selitti, että objektiivisesti laitteella tarkastellen voi tutkia itse silmän todellisen näkökyvyn, loppu on kiinni veltoista tai ylijännittyneistä silmän lihaksista. Itse en siis täydelliseen näköön pelkällä jumpalla pääsisi, koska jonkin verran vikaa on itse silmissä, mutta varmaan osan lasien vahvuudesta voisin saada pois.
Näön huononemisesta:
Löysin juuri siivotessa vanhan silmälasi/piilolasimääräyksen vuodelta: 85.
Olen silloin ollut 15-vuotias. Silloin toisen silmäni arvo on ollut -5, toisessa ei ollut mitään likinäköä.
Kuitenkin näkö heikkeni tasaisen tappavaa vauhtia, ja vuoteen 2000 mennessä näkö oli vihdoin tasaantunut sellaisiin arvoihin kuin -9,75 ja -6,75.
Mitään syytä likinäölleni ei ole keksitty, eikä mitään selitystä.
Kävin vajaat kaksi vuotta sitten leikkauttamassa silmäni, eikä ainakaan vielä ole likinäkö palannut! SEN olen huomannut nyt, kun oletan aina näkeväni hyvin, että kun niskat ovat kovasti jumissa, en näe kunnolla: bussin numerot, liitutaulut ja kalvot ovat hankalia.
Jumppa ja hieronta parantaa tilanteen heti.
Luulisin, että likinäön kehittyminen on tosi yksilöllistä. Isälläni oli -2 tosi pitkään, mutta näkö korjaantui itsekseen kun hän täytti 50, eikä ole laseja sen koommin käyttänyt. - koko
Laseroitu kirjoitti:
Harry Benjamin "Better sight without glasses"
Löytyi ihan huippusaittikin tuolla hakusanalla:
http://www.visionsofjoy.org/books.html - korjaus faktoihin
Silmän pituuskasvu pysähtyy alle 10-vuotiaana.
- silmälasi
Itse asiassa olen alkanut itsekin opettaa tätä tekniikkaa muille ihmisille. Se parantaa näköä (olen parantanut itse oman kaukonäköni ja nyt lähinäköni) lisäksi auttaa myös kaihiin, hajataittoisuuteen, sidekalvontulehdus yms. Lisää tietoa saat mm. club44ahotmail.com
- El-Meri
En ole lääkäri, mutta useammasta lähteestä olen lukenut että muunmuassa päivittäinen kiivin ja mustikan syönti jopa parantaa näkökykyä. Ei noista voi kyllä mitään haittaakaan olla? Muistelisin että ainakin kiivin kohdalla tulokset saattavat olla hyvinkin nopeita, 1 kiivi per päivä vaikutti noin kolmessa kuukaudessa.
- jeppels
El-Meri kirjoitti:
En ole lääkäri, mutta useammasta lähteestä olen lukenut että muunmuassa päivittäinen kiivin ja mustikan syönti jopa parantaa näkökykyä. Ei noista voi kyllä mitään haittaakaan olla? Muistelisin että ainakin kiivin kohdalla tulokset saattavat olla hyvinkin nopeita, 1 kiivi per päivä vaikutti noin kolmessa kuukaudessa.
Oletkohan mahdollisesti joku kiivien maahantuoja?
- qqqqqqqqqqqqq
Uskooko joku oikeasti tätä roskaa? Kuinka kehtaat suoraan sanoen kusettaa ihmisiä? Ja kuka suomalainen on vielä 2000-luvulla niin yksinkertainen, että soopa uppoaa?
Kerropa miten tekniikka auttaa
a) kaiheen
b) sidekalvon tulehdukseen
Ihan perusideologia olisi "mielenkiintoinen" kuulla. - wwwwwwwwwwwww
El-Meri kirjoitti:
Nämä lähteesi ovat väärässä. Kiivillä tai mustikalla ei ole mitään vaikutusta. Ehkä lähteesi on joku ikivireä-mainoslehti tai joku ö-luokan "tiedejulkaisu". Sori.
- ei yllätä
qqqqqqqqqqqqq kirjoitti:
Uskooko joku oikeasti tätä roskaa? Kuinka kehtaat suoraan sanoen kusettaa ihmisiä? Ja kuka suomalainen on vielä 2000-luvulla niin yksinkertainen, että soopa uppoaa?
Kerropa miten tekniikka auttaa
a) kaiheen
b) sidekalvon tulehdukseen
Ihan perusideologia olisi "mielenkiintoinen" kuulla.Kaksi vuotta mennyt, yhtään viestiä ei ole tullut. Voitaneen tulkita käsittely päättyneeksi.
- 54325
ei yllätä kirjoitti:
Kaksi vuotta mennyt, yhtään viestiä ei ole tullut. Voitaneen tulkita käsittely päättyneeksi.
5 vuotta, case closed? :D
- Hyvänäköinen
Syö paljon porkkanaa se parantaa näköä samalla tavalla kun kaneilla parantaa! Harasta myös joogaa ja balance ohjelmia niin hermostot rentoutuvat silmissäkin.Katsele myös ikkunasta ulos ilman silmälaseja hyvin kauas niin silmäsi rentoutuvat.
- joku
Auttakaa! Olen 12 vuotias tyttö ja mielestäni näköni on huonontunut hirveästi, enkä tiedä miksi. Syksyllä terveydenhoitaja sanoi, että minulla on todella hyvä kauko- ja lähinäkö ja jos se huonontuisi, niin minulla ei olisi mitään hätää. Kuitenkin pian ilmeni, että en näe luokassa kunnolla. Kyllähän minä kirjan tekstit hyvin näen, mutta en luokan taulun tekstejä. Tämä on hirveää! En tiedä mitä tekisin, koska terkkarikaan ei ole enää koulussani. Kuulin siitä jostain kirjasta, mutta sellaista minulla ei ole, mutta voisitteko antaa jotain vinkkejä, mitä voisin tehdä kotona?
- näin.
Unohda tuo humpuukikirja. Jos tuollaisesta ilmaisesta keinosta ilmaisessa netissä jaeltuna olisi mitään apua olisi "mullistava" menetelmä hävittänyt suuren osan laseista. Näin ei ole käynyt.
Kerro vanhemmillesi ja käytte silmälääkärillä. Helppo juttu.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Useita puukotettu Tampereella
Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht1863525Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava3762210Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?
Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii562196- 432062
Meneeköhän sulla
oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua321491Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa
Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em931251- 541213
Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.
Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul4491189Jumala puhui minulle
Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles1181045- 59994