puukiuas on fiasko

epätoivoinen

ostin uuden -melko ison- 60kg kivee - kastorin puukiukaan ja lämmitän sen punahehkuiseksi. Löylyt jäävät kuitenkin ihan torsoiksi. puuta saa olla lykkäämässä koko ajan saunomisen aikanakin pesään ja kivet sen kun jäähtyy vaan.

Missähän mahtaa olla vika?

Ei mielestäni ainakaan liian kovassa vedossa vika ole, koska sen voin säätää pellillä normaaliksi eli palaa iloisesti muttei riehakkaasti.

53

39634

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Saunoja

      Veikkaanpa,että sinulla on ladottu kivet väärin,eihän se muuten kuumene punahehkuiseksi.
      Sitäpaitsi,pellillä ei saa jarruttaa palamista.
      Sitävarten on tuhkaluukku ja muut mahdolliset ilmansäädöt.

      • epätoivoinen

        miten kivet pitäisi latoa? Lykkäsin ne sinne vaan suoraan laatikosta, että jäisivät ilmavasti.

        Pakko pellillä rajoittaa vetoa, kun on kellarisauna, ja muuten olisi kamala veto piiiitkässä hormissani.


    • sippo

      sanoo että jos saat sen kiukaan (todella) kuumaksi niin vika ei ole kiukaassa vaan saunan koossa suhteessa kiukaaseen.
      Voi kuitenkin olla että sulla on puut kosteita, silloin ei kiuaskaan oikein kuumene.

      • epätoivoinen

        kiuas ja sauna kyllä kuumenee vaan kivet ei.


      • sippo
        epätoivoinen kirjoitti:

        kiuas ja sauna kyllä kuumenee vaan kivet ei.

        ..harvinainen ongelma. Sinänsä se on positiivinen juttu että saunasi lämpenee märilläkin kivillä, sehän tietää hyviä löylyjä!
        Epäilen silti kosteita puita - mistä muuten päättelet että kiuas on kuuma; löylyä heittämällähän sen normaalisti näkee.
        Tai sitten ... voihan se kiuas olla liian suurikin, tällöin et ehdi lämmittää kiuasta (=kiviä) kuumaksi kun sauna on jo 'valmis'.


      • epätoivoinen
        sippo kirjoitti:

        ..harvinainen ongelma. Sinänsä se on positiivinen juttu että saunasi lämpenee märilläkin kivillä, sehän tietää hyviä löylyjä!
        Epäilen silti kosteita puita - mistä muuten päättelet että kiuas on kuuma; löylyä heittämällähän sen normaalisti näkee.
        Tai sitten ... voihan se kiuas olla liian suurikin, tällöin et ehdi lämmittää kiuasta (=kiviä) kuumaksi kun sauna on jo 'valmis'.

        kun sen kyljet ja hormin yhdysputki hehkuu punaisina mutta kivet eivät lämpeä ainakaan riittävästi


      • sippo
        epätoivoinen kirjoitti:

        kun sen kyljet ja hormin yhdysputki hehkuu punaisina mutta kivet eivät lämpeä ainakaan riittävästi

        jäljelle taitaa jäädä vaihtoehto ettei sen tulipesän savut pääse poistuessaan lämmittämään
        kivimassaa.
        Eli hormiliitäntä olisi väärästä paikasta tai joku ilmanohjain tiellä jotain..
        Oikeesti heitän tässä pyyhkeen kehään..

        Kyllä se sulle vielä selviää, hyviä löylyjä!


      • Hiki
        sippo kirjoitti:

        jäljelle taitaa jäädä vaihtoehto ettei sen tulipesän savut pääse poistuessaan lämmittämään
        kivimassaa.
        Eli hormiliitäntä olisi väärästä paikasta tai joku ilmanohjain tiellä jotain..
        Oikeesti heitän tässä pyyhkeen kehään..

        Kyllä se sulle vielä selviää, hyviä löylyjä!

        Itselläni ollut Kastor noin viitisen vuotta ja oireet samanlaiset.
        Kiukaan lämmittäminen on tosi tarkkaa puuhaa muuten jää kivet kylmiksi eli veto oltava tarkalleen oikea.
        Syyksi näen olemattomat tulikierrot eli sinne piippuun ne lämpöset menee sellaisenaan.
        Kyllä se eri tapoja kokeillen lämpiää.


      • joku
        Hiki kirjoitti:

        Itselläni ollut Kastor noin viitisen vuotta ja oireet samanlaiset.
        Kiukaan lämmittäminen on tosi tarkkaa puuhaa muuten jää kivet kylmiksi eli veto oltava tarkalleen oikea.
        Syyksi näen olemattomat tulikierrot eli sinne piippuun ne lämpöset menee sellaisenaan.
        Kyllä se eri tapoja kokeillen lämpiää.

        Pellillä säädän vedon niin pieneksi että kun suuluukkua avaa hieman pyrkii tulet ulos, kivet lämpiää hyvin eikä tarvitse lämmittää punaiseksi koskaan.
        Tuhkaluukku raollaan vain sytytysvaiheessa, muulloin voi pitää kiinni.Ohje pätee hyvävetoiseen kellarisaunaan.
        Nyt jo toinen Kastori menossa, edellisestä puuttui tulipesän perältä suojalevy joten paloi puhki, uudessa suojalevy on vakiovarusteena.
        Kivet olen latonut suhteellisen tiiviisti, yksi paketti ei riittänyt.


      • M_K
        epätoivoinen kirjoitti:

        kun sen kyljet ja hormin yhdysputki hehkuu punaisina mutta kivet eivät lämpeä ainakaan riittävästi

        sulla on liikaa kiviä niin miten ne ylimmäiset kivet siinä sitten lämpiää..


      • ei kastoria
        joku kirjoitti:

        Pellillä säädän vedon niin pieneksi että kun suuluukkua avaa hieman pyrkii tulet ulos, kivet lämpiää hyvin eikä tarvitse lämmittää punaiseksi koskaan.
        Tuhkaluukku raollaan vain sytytysvaiheessa, muulloin voi pitää kiinni.Ohje pätee hyvävetoiseen kellarisaunaan.
        Nyt jo toinen Kastori menossa, edellisestä puuttui tulipesän perältä suojalevy joten paloi puhki, uudessa suojalevy on vakiovarusteena.
        Kivet olen latonut suhteellisen tiiviisti, yksi paketti ei riittänyt.

        37 v. sauna 4 kiuasta kastori 3v. tairat olla kastorin palveluksessa


      • Anonyymi
        epätoivoinen kirjoitti:

        kiuas ja sauna kyllä kuumenee vaan kivet ei.

        Lämmitä kivet mikrossa.


      • Anonyymi

        Aloittajalla kiuas oli 'punahehkuinen'.


    • Reska

      Kannoin oman kastorini pihalle ja toin harvian tilalle. Nyt lämpiää muukin kuin savupiippu. Tuntuu että harvialla on enemmänkin paneuduttu siihen millaisia materiaalivahvuuksia käytetään kiukaan eri osissa ja tulenkierto on myös parempi. Kastori vainaassa oli myös tosiaan ongelmia vedonsäädön suhteen, siinä oli mielestäni ylimääräiset ilmareiät luukussa, joihin ei ollut mitään säätöä. Ainut konsti oli tosiaan säätää savupeltiä pienemmälle. Harvia vetää ilmaa ainoastaan tuhkaluukusta arinan alta niinkuin pitääkin.

      • Vanhempi suunnittelija

        Kyllä Harviassa on järjestetty jälkipaloilmaa luukusta. Rakoja ei vain heti huomaa. Ja raot on mitoitettu oikein. Lisäilmaa jälkipolttoon voi järjestää, kun luukkua ei sulje aivan kokonaan. Juttu on niin, että Harvian simppeli rakenne on onnistuneesti mitoitettu. En ole kuullut kenenkään moittivan.

        Vaikea on kuvitella, miten 60 kg kiviä saisi lämpimäksi tavallisella kiukaalla kohtuullisessa ajassa (0,5-1h). Onko kukaan onnistunut?


    • Jorma

      katopa IKI-kiuas -- kivet kuumenee ja sauna ei liikaa, elikkä löylyt ovat kosteat ja riitoisat.
      hintaa toli on hieman enemmän, mutta kestää ainakin 5mm paksu teräs.

      • Marko

        ...maksaa nuo iki-kiukaat?


      • jorma
        Marko kirjoitti:

        ...maksaa nuo iki-kiukaat?

        noillamain liikutaan


      • Saunoja
        jorma kirjoitti:

        noillamain liikutaan

        Joo tosiaankin pienin maksaa 700 Eur ja 70 l pata n. 600 Eur.

        Olen vakaasti suunnitellut hankkivan MINI-IKIN, mutta muutama kysymys mietityttää.

        Minua mietityttää minkälainen on padan mukana tuleva lämmönvaihdin piippuun??

        - Onko se kuinka kestävä?

        - Onko riittävän tehokas, siis onko vesi riittävän kuumaa silloin kun sauna on lämmin?

        - Onko se piipun välissä oleva putki, jossa on vain vesitila tai siis niin kutsuttu vesivaippa?

        - Vai onko siinä välissä joku spiraaliputki hormiputken sisällä, jossa vesi kuumenee ja vapaalla kierrolla menee takaisin pataan?


      • Jorma
        Saunoja kirjoitti:

        Joo tosiaankin pienin maksaa 700 Eur ja 70 l pata n. 600 Eur.

        Olen vakaasti suunnitellut hankkivan MINI-IKIN, mutta muutama kysymys mietityttää.

        Minua mietityttää minkälainen on padan mukana tuleva lämmönvaihdin piippuun??

        - Onko se kuinka kestävä?

        - Onko riittävän tehokas, siis onko vesi riittävän kuumaa silloin kun sauna on lämmin?

        - Onko se piipun välissä oleva putki, jossa on vain vesitila tai siis niin kutsuttu vesivaippa?

        - Vai onko siinä välissä joku spiraaliputki hormiputken sisällä, jossa vesi kuumenee ja vapaalla kierrolla menee takaisin pataan?

        Itse en voi muuta sanoa kiukaan omistajana, että kiuas toimii ja hyvin. Olen ajatellut jopa hankkia valmistajan samalla toimintaperiaatteella toimivan sähkökiukaan kunhan se on saatavilla hieman myöhemmin 2004.

        Pataa en ole harkinnut, koska on erillinen suihku. Tosin näin tuotteen ja se esiteltiin --
        uskoisin että lämmönsiirrin kestää kuumuutta, koska se on tukevasta ruostumattomasta teräksestä tehty. Se tosiaan toimii vapaalla kierrolla.
        Itse soittelin Sauna Kairan liikkeeseen Isossa Omenaan Espooseeen, josta sain heiltä referenssiasiakkaan puhelin numeron, jolla on sekä Mini-Iki ja pata 70l. Suosittelen ottamaan sinne yhteyden niin saat lisää tietoa lämmitysajoista jne.

        Onnea hankintaan. Itse olen ollut erittäin tyytyväinen kiukaaseen-- vihdoinkin pehmeät, kosteat ja samalla voimakkaat löylyt.


      • löylyherra
        Jorma kirjoitti:

        Itse en voi muuta sanoa kiukaan omistajana, että kiuas toimii ja hyvin. Olen ajatellut jopa hankkia valmistajan samalla toimintaperiaatteella toimivan sähkökiukaan kunhan se on saatavilla hieman myöhemmin 2004.

        Pataa en ole harkinnut, koska on erillinen suihku. Tosin näin tuotteen ja se esiteltiin --
        uskoisin että lämmönsiirrin kestää kuumuutta, koska se on tukevasta ruostumattomasta teräksestä tehty. Se tosiaan toimii vapaalla kierrolla.
        Itse soittelin Sauna Kairan liikkeeseen Isossa Omenaan Espooseeen, josta sain heiltä referenssiasiakkaan puhelin numeron, jolla on sekä Mini-Iki ja pata 70l. Suosittelen ottamaan sinne yhteyden niin saat lisää tietoa lämmitysajoista jne.

        Onnea hankintaan. Itse olen ollut erittäin tyytyväinen kiukaaseen-- vihdoinkin pehmeät, kosteat ja samalla voimakkaat löylyt.

        Ovatko löylyt liiankin kosteat, vai saako kiukaasta kunnon kuumuuden jos oikein haluaa?


      • Jorma
        löylyherra kirjoitti:

        Ovatko löylyt liiankin kosteat, vai saako kiukaasta kunnon kuumuuden jos oikein haluaa?

        SAA KYLLÄ AIVAN TARPEEKSI POTKUA..


    • tapsa

      kastorin ohjeissa on maininta liian kovan
      vedon poistamiseksi. ainakin omassani on.

      eli ennen kuin palokaasut poistuvat kiukaasta
      on tulipesän yläosassa kaareva pelti, sen ja
      tulipesän katon väliin sopiva kiuaskivi vähentämään vetoa. ainakin minulla toimii
      näin, kellarisaunassa ja pannuhuoneesta ladattavassa kiukaassa.

      • joku

        Jospa kiuas on liian iso, laskeppa se mitoitus uudestaan.


      • Setä
        joku kirjoitti:

        Jospa kiuas on liian iso, laskeppa se mitoitus uudestaan.

        Olen kerran kuullut samanlaisen mitoitussäännön: "Jos saunassa on kuuma kuin helvetissä, mutta kivet eivät kihahda, on kiukaan teho liian suuri siihen saunaan. Jos taas löylyä lähtisi, kun vain tarkenisi istua, niin kiuas on liian pieni."

        Kivien määrällä ja ladonnan tiiviydellä näihin juttuihin voi tietysti hiukan vaikuttaa.


      • Setä
        joku kirjoitti:

        Jospa kiuas on liian iso, laskeppa se mitoitus uudestaan.

        Jäi tuo edellinen viesti vuodenvaihteen kiireiden vuoksi hieman kesken, mutta nyt tässä lisää: Kokeilepa vähentää kivien määrää, mutta lado ne vähemmät kivet siten, että ilman läpivirtaus tulipesän ympärillä vaikeutuu. Tämän tempun pitäisi hidastaa saunan ilman lämpenemistä, jolloin vähemmät kivetkin ehtivät kuumeta.

        Kuinka paljon kiviä pitäisi vähentää, se on sitten aivan kokeilukysymys. Voi jopa olla, että pelkkä kivien tiiviimpi ladonta tulipesän ympärillä saattaisi riittää. Mutta katso ja kokeile, kokeilu ei ainakaan ole kallista.


      • epätoivoinen
        Setä kirjoitti:

        Jäi tuo edellinen viesti vuodenvaihteen kiireiden vuoksi hieman kesken, mutta nyt tässä lisää: Kokeilepa vähentää kivien määrää, mutta lado ne vähemmät kivet siten, että ilman läpivirtaus tulipesän ympärillä vaikeutuu. Tämän tempun pitäisi hidastaa saunan ilman lämpenemistä, jolloin vähemmät kivetkin ehtivät kuumeta.

        Kuinka paljon kiviä pitäisi vähentää, se on sitten aivan kokeilukysymys. Voi jopa olla, että pelkkä kivien tiiviimpi ladonta tulipesän ympärillä saattaisi riittää. Mutta katso ja kokeile, kokeilu ei ainakaan ole kallista.

        otin noin yhden kerrokssen kiveä pois, ja jäivät hieman nyt laitojen alapuolelle, mutta temppu auttoi!

        kiitokset vinkistä!


    • järjenääni

      no haloo, lataa nyt vielä vähän enemmän kiviä siihen kiukaaseesi! onko tuossa ennää mittään järkeä 60kg kiviä kiukaassa, haloo!
      Oiskohan tuo niin että lämpö menee sinne harakoille.

      • puukiuas rulaaa...

        helo puukiuas ,lataa täyteen pienempää puuta,sytytä,säädä tuhkaluukku 15mm auki,kiviä 15kiloo niin pääsee saunomaan samalla kun täyttää toisen kerran .suosittelen....


    • persiista

      Meidän kastori KIL20 lämpiää parhaiten siten että laitan pesän täpötäyteen kuivia puita ja annan sen palaa ja ladon sitten 1/3 pesää lisää ja menen kotvasen kuluttua saunaan. Kivet eivät lämpiä puolipesällisillä eikä millään vedonestovirityksillä (6 metrin piippu ja 4.5 neliön sauna).

      Noottia annan siitä että kias alkaa ruostumaan
      jo 1 vuoden käytön jälkeen. Muutekin aika heikkolaatuisen oloinen vehje.

      • kastor sekundaa

        ne Kastorit ruostuu alta aikayksikön puhki tosiaan, kannattaisi järeempiä materiaaleja käyttää...


    • prktu

      kiukaassa ei vikaa - kivet jotka ladoit kiukaaseesi liian tiiviisti ovat se syy. kun muistat latoessasi jättää ilmaraot kivien väliin kiukaasi toimii kuten ranskalainen rakastajatar.

      kun kivet tiiviinä pakettina niin ilma ei kulje läpi ja uloimmat kivet ei lämpene eikä ilma kierrä löylyhuoneessa, ja puitakin kuluu vallan mahottomasti.

      löylytonttu

      • Setä

        Juuri tällä kivien ladonnalla voidaan säätää saunan ilman ja kivien lämpenemisen suhdetta, kuten tuolla aiemmin kerroin. Tiivis ladonta hidastaa ilman lämpenemistä ja harva taas edistää sitä. Kivien määrä vaikuttaa myös tietysti niiden lämpenemisnopeuteen.


      • rkm
        Setä kirjoitti:

        Juuri tällä kivien ladonnalla voidaan säätää saunan ilman ja kivien lämpenemisen suhdetta, kuten tuolla aiemmin kerroin. Tiivis ladonta hidastaa ilman lämpenemistä ja harva taas edistää sitä. Kivien määrä vaikuttaa myös tietysti niiden lämpenemisnopeuteen.

        kuten sanoin harva ladonta takaa lämpöisen saunan
        ja tiivis haalean, montako taskulämmintä otit ennekuin vastasit minulle. tarkista lukemasi kysymällä eukoltasi - jos sellaisen vielä omistat

        remppa rkm


      • Setä
        rkm kirjoitti:

        kuten sanoin harva ladonta takaa lämpöisen saunan
        ja tiivis haalean, montako taskulämmintä otit ennekuin vastasit minulle. tarkista lukemasi kysymällä eukoltasi - jos sellaisen vielä omistat

        remppa rkm

        Jos nyt ryhdytään käsittelemään luetun ymmärtämistä, niin kehottaisin tutustumaan uudelleen alkuperäisen kirjoittajan ongelmaan: saunassa on kuuma, mutta löylyä ei lähde.

        Vieläkin olen sitä mieltä, että juuri tämä ongelma aiheutuu hieman liian suuresta kiukaasta, kivien suuresta määrästä, niiden harvasta ladonnasta tai kaikkien näiden yhdistelmästä. Kivien ladonnan merkityksestä saunan lämpenemiseen olemme samaa mieltä, mutta neuvosi kysyjälle oli väärä. Siihen asiaan vaikuta minun elämäntapani tai parisuhteeni luonne edelleenkään millään tavalla, vaikka sinulle tuntuu näilläkin elämänalueilla keräytyneen melkoista käytännön kokemusta.


    • Lämmittäjä

      Totuushan on, että kastor kl-20 on susi kiuas suunnittelultaan. Latoipa kivet miten tahansa, laittoipa vedot miten tahansa, polttipa puut (isot tai pienet) miten tahansa löylyä kivistä ei irtoa. Syykin on ihan selvä. Tulen kierto on lyhyt eli kiertoa ei ole ollenkaan. Siihen, kun yhdistetään paksu tulipesän katto niin jo tulee paska kiuas. Jos ei joku usko kokeilkoon. Jos kuias on kunnolla tehty sen kivet lämpiää ilman mitään kikkailuja.

      • kyllästynyt lämmittämiseen.

        kiitos kannanotosta nyt tiedän miksi kiukaani kl-20 2006 vuoden malli on täysi paska.ei saunaa saa lämpimäksi. että ottaa päähän saattaapi olla että lentää saunasta että heilahtaa minkä voisi ostaa eten pettyisi niin kuin kastorin tapauksessa. pitäs olla kohtuu nopea ja pienellä puu määrällä tai löylyä tulisi vaikka tulta ei kiukaassa olisi enää.olen siis mainoksen uhri.että voi siis olla p kiuas.


      • hyjhytjyt
        kyllästynyt lämmittämiseen. kirjoitti:

        kiitos kannanotosta nyt tiedän miksi kiukaani kl-20 2006 vuoden malli on täysi paska.ei saunaa saa lämpimäksi. että ottaa päähän saattaapi olla että lentää saunasta että heilahtaa minkä voisi ostaa eten pettyisi niin kuin kastorin tapauksessa. pitäs olla kohtuu nopea ja pienellä puu määrällä tai löylyä tulisi vaikka tulta ei kiukaassa olisi enää.olen siis mainoksen uhri.että voi siis olla p kiuas.

        ostan viidelläkympillä pois sen jos se on niin huono mitä väität niin taidat kyllä antaa sen ja satasen kun huolin sen


    • meri sauna

      ostin n.3 vuotta siten kastor kiukaan vesi säiliöllä säiliö romahti kiinikeistä, samaten pesäluukun lasi irtosi. minulla on mökki ollut
      37 v. tämä on neljäskiuas muut kiukaat on kestäneet yli kymmenen vuotta olisko kyseisen firman tuotekehitys osaston vetäjä vaihtaa

    • sepiola

      lukiessani tuota kommenttilistaa, envoi muutakuin ihmetellä niitä ongelmia monien kokemuksina, rakennettuani mökin v.-89 ostin ekan kiukaan(ei kastor) jonka vaidoin v.-93 kastor k20:neen , enkä ole katunut pätkääkään, tämäkiuas tuli vaihtoikään v.2015 kylkiin tuli repeämät takavaippa pysyi ehjänä liekinohjailevyjen ansiosta jonka vaihdoin viitisen kertaa , kiuasta ei tarvinnut lämmitää kuin 15-20 min ja saunan lämpö 80-85ast. kiukaassa hyvä veto uusi kiuas on kastor karhu20 vielä kiukaan käytöstä, aina kun mökillä ollaan sauna lämpiää jokapäivä varsin kesäisin myös paljon ollaan talvisin, sitä on todella käytetty. ihmettelen että jonkun kiuas on ruostunut ekan vuoden jälkeen, onko kiuasta käyt.liian kylmänä, eikä löylyjen jälkeen ole poltettu vielä puita että kiuas ja sauna kuivaa. kokemukseni kastor karhu 20 kiukaasta 100% tyytyväinen

      • sekopäät

        ei näiden sivujen juttuja kannata tosissaan ottaa. Tällä palstalla on pari kolme jotka "polttavat" vuodessa monen monta kiuasta puhki parhaimmillaan useita viikossa mitä seuraa suositukset ettei kannata ostaa ko. kiukaita. Noloimpia palstan kulttihahmon lisäksi nämä tapaukset joilla on ongelmia kiukaiden kanssa joita ei ole edes olemassa.

        http://keskustelu.suomi24.fi/t/14814607/mondex-legend

        Mondexilla ei ole edes legend nimistä kiuasta se on harvian kiuasmalli...


      • Anonyymi
        sekopäät kirjoitti:

        ei näiden sivujen juttuja kannata tosissaan ottaa. Tällä palstalla on pari kolme jotka "polttavat" vuodessa monen monta kiuasta puhki parhaimmillaan useita viikossa mitä seuraa suositukset ettei kannata ostaa ko. kiukaita. Noloimpia palstan kulttihahmon lisäksi nämä tapaukset joilla on ongelmia kiukaiden kanssa joita ei ole edes olemassa.

        http://keskustelu.suomi24.fi/t/14814607/mondex-legend

        Mondexilla ei ole edes legend nimistä kiuasta se on harvian kiuasmalli...

        Kastorin 20 menossa viidettä vuotta ulkosaunassa jota tulee lämmitettyä noin 3-4 kertaa viikossa. Kesällä puolipesällistä ja talvella pesällinen... Päälikivet suht miedot, kivat kosteat löylyt... Enemmän kun heittää että alempiin kiviin vesi riittää niin ei oo ukkoo tai akkaa ollu joka siellä istuisi, palovammojakin saatu.

        Äsken laitoin noin 1/3 pesällistä, kohta painun ja laitan pari kapulaa samalla kun istahdan lauteille. Hormi kyl aika nysä, ohjeissa tosin vinkki kiven laittamisesta hormi liitännän kautta savunpoistotilaan jos veto liian kova, myös maininta että tuhkaluukku kiinni, auki vain sytytys vaiheessa, ottaa ilman muualta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kastorin 20 menossa viidettä vuotta ulkosaunassa jota tulee lämmitettyä noin 3-4 kertaa viikossa. Kesällä puolipesällistä ja talvella pesällinen... Päälikivet suht miedot, kivat kosteat löylyt... Enemmän kun heittää että alempiin kiviin vesi riittää niin ei oo ukkoo tai akkaa ollu joka siellä istuisi, palovammojakin saatu.

        Äsken laitoin noin 1/3 pesällistä, kohta painun ja laitan pari kapulaa samalla kun istahdan lauteille. Hormi kyl aika nysä, ohjeissa tosin vinkki kiven laittamisesta hormi liitännän kautta savunpoistotilaan jos veto liian kova, myös maininta että tuhkaluukku kiinni, auki vain sytytys vaiheessa, ottaa ilman muualta.

        Hurjan tehokas kiuas kun puita ei tarvitse lisätä talvipakkasilla kuin puoli pesällistä enemmän kuin kesähelteillä...??....Pintakivien jäädessä jotenkin kummassa lähes kylmiksi (saunan lämmityksessä käytetään puoli pesällistä puita) löylyt ovat kivan kosteat löylyveden valuessa pohjakiville voi esiintyä palovammoja kiukaalla jossa on kiviä "valtaisat" 60kg joista osa tungetaan jonnekkin savunpoistotilaan vedon kasvaessa liiaksi kiukaalla jossa vetoa ei voi edes säätää...??...Ja sitten seuraavalle palstalle trollaamaan aiheista joista ei ole pienintäkään hajua vai mitä?


      • Anonyymi
        sekopäät kirjoitti:

        ei näiden sivujen juttuja kannata tosissaan ottaa. Tällä palstalla on pari kolme jotka "polttavat" vuodessa monen monta kiuasta puhki parhaimmillaan useita viikossa mitä seuraa suositukset ettei kannata ostaa ko. kiukaita. Noloimpia palstan kulttihahmon lisäksi nämä tapaukset joilla on ongelmia kiukaiden kanssa joita ei ole edes olemassa.

        http://keskustelu.suomi24.fi/t/14814607/mondex-legend

        Mondexilla ei ole edes legend nimistä kiuasta se on harvian kiuasmalli...

        Näitä itsensä nolaajia riittää. Tuorein esim:

        https://www.iltalehti.fi/kamppailulajit/a/89ccdbaa-09b6-417a-8452-ce69da81fa9a

        "Kylmä sauna" kuittailua vielä vuosien jopa -kymmenien jälkeen siitä, kun "katiskakiukaat" (mikä näkyy artikkelin kiukaana olevan) löi markkinoilla läpi jotka on muokattu peruskiukaista siten, ettei sauna kuumene niillä kuin n.+60C?


    • Narvia

      ostin uuden -melko ison- 60kg kivee - kastorin puukiukaan ja lämmitän sen punahehkuiseksi. Löylyt jäävät kuitenkin ihan torsoiksi. puuta saa olla lykkäämässä koko ajan saunomisen aikanakin pesään ja kivet sen kun jäähtyy vaan.

      Hey. vika on pitkässä piipussa. veto on niin kova, että se imee lämmön piippuun. itselläni on sauna kellarissa ja piipun pituus 11m ja sama ongelma.

      • Anonyymi

        Kiuas hehkuu punaisena vaikka sitä ei voi ulkovaippojen takia huomata...löylyt jää kuitenkin saamatta vaikka kiuas hehkuu punaosena ja.....puitakin pitää olla koko ajan lisäämässä kiukaaseen joka on jo nimensä puolesta jatkuvalämmitteinen eli polttoainetta syötetään jatkuvasti...kivetkin ihmeellisesti jäähtyy kun niitä jäähdytetään heittämällä kiville vettä...ongelman ollessa liian kova veto kiukaassa jossa vetoa ei voi edes kasvattaa....??

        Trollaamista jossa vitsin kohde on itse trollaaja pyrkimyksen ollessa päinvastainen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiuas hehkuu punaisena vaikka sitä ei voi ulkovaippojen takia huomata...löylyt jää kuitenkin saamatta vaikka kiuas hehkuu punaosena ja.....puitakin pitää olla koko ajan lisäämässä kiukaaseen joka on jo nimensä puolesta jatkuvalämmitteinen eli polttoainetta syötetään jatkuvasti...kivetkin ihmeellisesti jäähtyy kun niitä jäähdytetään heittämällä kiville vettä...ongelman ollessa liian kova veto kiukaassa jossa vetoa ei voi edes kasvattaa....??

        Trollaamista jossa vitsin kohde on itse trollaaja pyrkimyksen ollessa päinvastainen.

        paras tai huvittavin esimerkki trollin provosta tai yhtenä esimerkkinä lukuista vastaavista oli sellainen missä kiukaan takaseinä paloi puhki kiukaassa missä todellisuudessa oli ja on sen estävä suoja eli sitä takaseinää ei voinut edes teoriassa saati käytännössä poltettua puhki muutoin kuin polttopillillä takaseinän ulkopuolelta ei tulipesän kautta kuten esitettiin tapahtuneen.

        Vastaavasti ehdottomia kuningastapauksia someprovojen(trollien) suhteen ovat tapaukset missä suomi 24 provot ovat löytäneet tiensä mm. valtakunnan suurimpien kiuasalan vaikuttajien sanomisiin jopa testien yhteyteen. Edelleen esimerkkinä edellisestä valtakunnan tietoisuuteen suomi 24 sivuilta trollien (?) toimesta noussut hormilämpötilojen mittauspiste hormiliitoksesta laipiossa sijaitsevan mittauspisteen sijaan.
        Ilmiö joka nousi siivilleen sen jälkeen kun hormitohtori ei enää muuta keksinyt kilpailevien kiuasvalmistajien mustamaalaamiseksi niiden läpäistessä kiuastandardien mukaiset testit edellisen suureksi pettymykseksi. Vitsi mikä edellisessä piilee on se, että omi sen itselleen haukkumiltaan trolleilta mitä on myös levittänyt erittäin ahkerasti mm. kaikkien kiuasalan vaikuttajien tietoisuuteen. Kaikki muut keinot kilpailijoiden nujertamiseksi oman markkinaosuuden kasvattamiseksi on jo tehnyt jäljellä enää tuo hormilämpötilan mittaus hormiliitoksesta jonka keksi suomi 24 trollit. Eikä ole edes ainoa asia missä on oppia ottanut suomi 24 trolleilta..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        paras tai huvittavin esimerkki trollin provosta tai yhtenä esimerkkinä lukuista vastaavista oli sellainen missä kiukaan takaseinä paloi puhki kiukaassa missä todellisuudessa oli ja on sen estävä suoja eli sitä takaseinää ei voinut edes teoriassa saati käytännössä poltettua puhki muutoin kuin polttopillillä takaseinän ulkopuolelta ei tulipesän kautta kuten esitettiin tapahtuneen.

        Vastaavasti ehdottomia kuningastapauksia someprovojen(trollien) suhteen ovat tapaukset missä suomi 24 provot ovat löytäneet tiensä mm. valtakunnan suurimpien kiuasalan vaikuttajien sanomisiin jopa testien yhteyteen. Edelleen esimerkkinä edellisestä valtakunnan tietoisuuteen suomi 24 sivuilta trollien (?) toimesta noussut hormilämpötilojen mittauspiste hormiliitoksesta laipiossa sijaitsevan mittauspisteen sijaan.
        Ilmiö joka nousi siivilleen sen jälkeen kun hormitohtori ei enää muuta keksinyt kilpailevien kiuasvalmistajien mustamaalaamiseksi niiden läpäistessä kiuastandardien mukaiset testit edellisen suureksi pettymykseksi. Vitsi mikä edellisessä piilee on se, että omi sen itselleen haukkumiltaan trolleilta mitä on myös levittänyt erittäin ahkerasti mm. kaikkien kiuasalan vaikuttajien tietoisuuteen. Kaikki muut keinot kilpailijoiden nujertamiseksi oman markkinaosuuden kasvattamiseksi on jo tehnyt jäljellä enää tuo hormilämpötilan mittaus hormiliitoksesta jonka keksi suomi 24 trollit. Eikä ole edes ainoa asia missä on oppia ottanut suomi 24 trolleilta..

        Virallisesti hormiluokan määrittelee hormiin johdettavien savukaasujen lämpötilat jotka maalaisjärjellä tulisi mitata hormiliitoksesta mutta millä käytännössä ei ole juurikaan mitään merkitystä koska ainoan paloriskin muodostava paikka hormilämpötilojen kohdalla on läpiviennin kohta ei hormiliitoksen. Lähes sama vaikka hormin joka on muurattu määräysten mukaisesti hormiliitoksen vastapuolella olisi halkeama josta voi nähdä liekit hormikanavassa koska se ei muodosta paloriskiä riskipaikan ollessa läpivienti joka on edelleen se ainoa paikka mistä tulipalo voi saada alkunsa. Metalliset kevythormit vastaavasti tulisi lähes kieltää koska ne kuumuvat maltillisillakin hormilämmöillä käytettäessä tulisijaa pitkiä aikoja. Onneksi markkinoille on jo ilmestynyt ilmajäähdytteisiä kevythormeja em:sta syystä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        paras tai huvittavin esimerkki trollin provosta tai yhtenä esimerkkinä lukuista vastaavista oli sellainen missä kiukaan takaseinä paloi puhki kiukaassa missä todellisuudessa oli ja on sen estävä suoja eli sitä takaseinää ei voinut edes teoriassa saati käytännössä poltettua puhki muutoin kuin polttopillillä takaseinän ulkopuolelta ei tulipesän kautta kuten esitettiin tapahtuneen.

        Vastaavasti ehdottomia kuningastapauksia someprovojen(trollien) suhteen ovat tapaukset missä suomi 24 provot ovat löytäneet tiensä mm. valtakunnan suurimpien kiuasalan vaikuttajien sanomisiin jopa testien yhteyteen. Edelleen esimerkkinä edellisestä valtakunnan tietoisuuteen suomi 24 sivuilta trollien (?) toimesta noussut hormilämpötilojen mittauspiste hormiliitoksesta laipiossa sijaitsevan mittauspisteen sijaan.
        Ilmiö joka nousi siivilleen sen jälkeen kun hormitohtori ei enää muuta keksinyt kilpailevien kiuasvalmistajien mustamaalaamiseksi niiden läpäistessä kiuastandardien mukaiset testit edellisen suureksi pettymykseksi. Vitsi mikä edellisessä piilee on se, että omi sen itselleen haukkumiltaan trolleilta mitä on myös levittänyt erittäin ahkerasti mm. kaikkien kiuasalan vaikuttajien tietoisuuteen. Kaikki muut keinot kilpailijoiden nujertamiseksi oman markkinaosuuden kasvattamiseksi on jo tehnyt jäljellä enää tuo hormilämpötilan mittaus hormiliitoksesta jonka keksi suomi 24 trollit. Eikä ole edes ainoa asia missä on oppia ottanut suomi 24 trolleilta..

        Miksi levität Sydän-kiukaasta valtakunnan tietoisuuteen, jokaiessa avauksessa valheita? Tiedät takuu varmasti koska olet ko. vertailutestin menetelmään tutustunut, että Sydän-kiukaan valmistajan teettämässä ja Elme studion suorittamassa mittauksessa savukaasun maksimi lämpötilat oli mitattu hormiliitoksesta sekä standardin mukaiseta mittakohdasta.

        Tietänet myöskin, että jossain tietämätöntä kuluttajaa kusetetaan, koska valtakunnan pienin =(konkurssiin julitamanne) kiuasvalmistaja on satsannut kustannuksia kysyvän tuotekehitystestien suorittamiseen isojen valmistajien CE-merkityillä tuotteilla?

        Narvi NC20 - 863,5/776,7 C., Harvia Pro 20 - 667/624 C., Kastor Karhu 22 - 659,5/567,9 C. sekä Sydän-kiuas 10 - 477,9/416,4 C.

        Maksimi hormin lämpöluokka on T600 sitä kuumempia tulisijasta lähteviä savukaasuja piippuun ei saa liittää.


    • Anonyymi

      nykykiukaat palaa puhki juuri 2v takuun loppuessa

    • Anonyymi

      Ostin Sydänkiukaan, pirunmoiseen ylihintaan, kun menin huokeaan näissä nettihuijauksissa. Nyt lämmitän sitä perse punaisena kuin Korkeasaaren paviaanilla muttei saunaan saa kuin trooppisen sademetsän kaltaisen tunnelman.

      • Anonyymi

        EIkö uinut saalis trollin pyydyksiin kun esiinnyit S-kiukaan valmistajana kun provoat taas S-kiukaan valmistajaa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        EIkö uinut saalis trollin pyydyksiin kun esiinnyit S-kiukaan valmistajana kun provoat taas S-kiukaan valmistajaa?

        vastaa lopulta itse itselleen kun ei kukaan vastaa luotsin provoihin joilla eri palstoja pyrkii aktivoimaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      137
      1906
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1898
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1848
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1630
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1150
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe