Majorien erot?

Lasse

Mitähän eroja niillä on, esim. Superilla ja Powerilla?

14

6198

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mörkö

      minä niin tarkkaan tiedä majurien eroista, mutta sen verran, että superissa on 4-kone ja powerissa kuutonen.

      • poweri

        ei pidä paikkaansa!


    • Aki

      Power on vanhempi malli. Powerissa syöttöpumppu alipainesäätimellä, rumpujarrut ja kasoiskytkin. Superissa pumppu mekaanisella säätimellä, levyjarrut ja yksilevyinen kytkin.

      Kannatta lukasta osoitteesta www.masinistit.com lisää.

      • Hepa

        -59 mallin Powerissa oli yksitoiminen kytkin.
        Sensijaan -60 luvun alun Superissa on kaksoiskytkin.
        Eli juuri päinvastoin, kuin sanoit, että mihin tässä enää voi luottaa?


      • AAK
        Hepa kirjoitti:

        -59 mallin Powerissa oli yksitoiminen kytkin.
        Sensijaan -60 luvun alun Superissa on kaksoiskytkin.
        Eli juuri päinvastoin, kuin sanoit, että mihin tässä enää voi luottaa?

        Siis Majorissa ja Power Majorissa ei ole lukkoa.
        Tämä lienee tärkein ero ja tehot vähän vaihtelee.

        Tuolta lisää infoa:

        http://www.oldengine.org/members/harrold/mff.htm#Fordson


      • Force majeure
        Hepa kirjoitti:

        -59 mallin Powerissa oli yksitoiminen kytkin.
        Sensijaan -60 luvun alun Superissa on kaksoiskytkin.
        Eli juuri päinvastoin, kuin sanoit, että mihin tässä enää voi luottaa?

        -64 mallin Superissa oli yksitoiminen kytkin, ainakin meillä. Lienee ollut lisävaruste, tuo kaksoiskytkin.


      • Aki
        Hepa kirjoitti:

        -59 mallin Powerissa oli yksitoiminen kytkin.
        Sensijaan -60 luvun alun Superissa on kaksoiskytkin.
        Eli juuri päinvastoin, kuin sanoit, että mihin tässä enää voi luottaa?

        Tuo kaksoiskytkin on varmaan ollut lisävaruste, koska ainakin meillä -59 Powerissa se on, mutta -64 Superissa ei. Tasauspyörästön lukkoa ei Powerissa ole, mutta -64 Superista löytyy.


      • Lasse

      • Super

        Power oi ole koskaan ollut kuutonen, se on pinivoimasempi kuin Super, molemmat nelosia. Kaksoiskytkin on erittäin harvinainen lisävarusrte. Edellisten vastausten lisäksi superissa on työntövarrentunnusteluun perustuva painonsiirto nostolaitteessa. (vahemmissa "tunkkasysteemi" nostolaitteet)Nostolaite on ns. nykyaikainen, joskaan ei oikein toimintavarma.


    • Janne69

      Powerissa on vaijerikäyttöiset rumpujarrut, Superissa ilman vaijereita toimivat levyjarrut. Superista löytyy Poweria suurempi kytkinlevy, tasauspyörästön lukko, suurituottoisempi hydraulipumppu ja enemmän nostotehoa.

    • Vili Elelijä

      Omakohtainen Ford-traktorien tuntemukseni rajoittuu suurin piirtein siihen, että olen päässyt ajelemaan kilometrin päässä olevan talon Dextaa muutaman kerran, likimain 40 vuotta sitten.

      Maailmalla netissä joku masinisti jakaa tietämystään jokseenkin seuraavasti (vapaa, lyhennetty käännös):

      ”Ford valmisti Englannin Dagenhamissa ns. E1A-traktorisarjaa 1951-1964 nimillä Power Major ja Super Major.
      Super Major tuli 1960 Power Majorin tilalle seuraavin muutoksin:

      - levyjarrut
      - tasauspyörästön lukko
      - kehittyneempi ”Position ConTrol/Qualitrol”-hydrauliikka
      - vahvistettu vetopyörästö
      - muutettu etupään poikittaispalkin muotoilu
      - lokasuojien muotoilua muutettu levyjarrujen takia
      - ajovalot siirretty jäähdyttimen säleikköön (Iso-Britannia)
      - jäähdyttimen säleikössä vaakapalkit (vientimallit)
      - uudet nimitarrat

      Muutos 1962: Simms-ruiskutuspumpun tilalle Minimec-yksikkö (valussa edelleen nimi Simms). Minimecin säädin mekaaninen, aikaisemmassa mallissa pneumaattinen. Tehonlisäys 52 hv => 54 hv.

      Vuonna 1963 esiteltiin Super Major ”New Performance”. Näkyvimpänä muutoksena väritys: sinisen perusvärin ja oranssien pyörien tilalle sininen perusväri harmaat lokasuojat, pyörät ja istuin. Kromatun nimikilven ”Fordson SUPER MAJOR” tilalle sini/hopeinen kilpi ”FORDSON” ja edessä olevaan nimitarraan harmaat kirjaimet. Mekaniikan tärkeimmät muutokset:
      - muutetut vaihteiston ja vetopyörästön välityssuhteet
      - kolmipistenostolaitteen laskuliike hallittu
      - uusi, isompituottoinen hydrauliikkapumppu
      - imusarjoissa parannettu imuilman pyörteilyä; sylinterikannessa valetut tunnuskirjaimet ”FL” ykkössylinterin suuttimen tuntumassa”

      Tietojen paikkansapitävyyttä en takaa (ja eroja saattaa olla myös kotimarkkina- ja vientimallien välillä).
      http://fordson.freeweb.nl/qa1.htm

      • Vili Elelijä

        "As an addition, there were Super Majors with 4 cylinder engines and others with 6 cylinder engines. On top of that, there were some equipped with Manuel/Roadless 4 wheel drive. There are a few 6 cylinder 4WD Super Majors in Holland. and those are AWESOME in terms of power, performance and looks."

        Kuutoskoneisiakin Major-versioita siis ON OLLUT tuon "testimonyn" mukaan.


      • Nipa
        Vili Elelijä kirjoitti:

        "As an addition, there were Super Majors with 4 cylinder engines and others with 6 cylinder engines. On top of that, there were some equipped with Manuel/Roadless 4 wheel drive. There are a few 6 cylinder 4WD Super Majors in Holland. and those are AWESOME in terms of power, performance and looks."

        Kuutoskoneisiakin Major-versioita siis ON OLLUT tuon "testimonyn" mukaan.

        Majorin moottorista oli 6 syl versio jota käytettiin Ford Trader kuorma-autossa. sopi sellaisenaan majoriin niitä teki aikoinaan Haminalainen konepaja. versio tunnettiin nimellä Manuel. Poweria tehtiin vain vuosina -59 ja -60 akaisemmin tehtyjen malli oli pelkkä Fordson Major.


      • manuel on
        Nipa kirjoitti:

        Majorin moottorista oli 6 syl versio jota käytettiin Ford Trader kuorma-autossa. sopi sellaisenaan majoriin niitä teki aikoinaan Haminalainen konepaja. versio tunnettiin nimellä Manuel. Poweria tehtiin vain vuosina -59 ja -60 akaisemmin tehtyjen malli oli pelkkä Fordson Major.

        manuel on neliveto major


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Martinan uusi poikakaveri

      Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      205
      3161
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

      Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1610
    3. Laita mulle viesti!!

      Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      95
      1462
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

      Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      92
      1369
    5. Vanhemmalle naiselle

      alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1324
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

      No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      156
      1236
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

      Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1178
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

      "Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      1009
    9. Miehelle...

      Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      922
    10. Tuntuu liian hankalalta

      Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      803
    Aihe