Jospa joku kertoisi minulle noista tavallisista metsästä saatavista yrttikasveista... mihin tarkotuksiin käytätte ynm...?
yrtit,kasvit jne...
9
956
Vastaukset
- axy
On liikaa lueteltavaksi tähän.. suosittelen että hankit käsiisi kirjan nimeltä Miten Luonto Parantaa Se on hyvä kirja, oli oppikirjani silloin kun aikoinani opiskelin alaa.
Jos äkkiä nyt täytyy jokin mainita niin mieleeni tulee ensimmäisenä kielo ja sitä ollaan käytetty sydänhäiriöiden hoitoon.- terhen täysikuu
kielo on TODELLA myrkyllinen kasvi.
axy ei tajunnut mainita asiaa, koska varmaan ajatteli sinun ymmärtävän. varmaan myös minä olisin voinut elää oletuksessa, että tajuat asian, joten ilmeisesti tähänkin viestiin oli syynä vain ja ainoastaan minun pätemishaluni:)
mutta jos haluat tässä lähiaikoina heittää lusikan nurkkaan, niin voin suositella kieloa hyvin lämpimästi. todella luonnonmukainen tapa;), arvostan sitä...
sola dosis facit venenum
"pelkkä annostus tekee myrkyn" (mm. axyn suosittelemassa kirjassa mainitaan jonkun keskiajalla eläneen lääkärin lausahdus... joku paracelsus... kai=)?)
eli kielo on vahva lääke, mutta kokemattomisa käsissä... huhhuh.
itse käytän näitä perinteisiä, en mitään sen huimempia seikkailuja ole tehnyt yrttien lumoavassa maailmassa;)
esim. pajun ja haavan kuorta pääkipuun,
apilankukkateetä kuukautiskipuihin(myös vahvaa keitettä haavoihin),
kanervateetä rauhoittamaan,
kuusen kerkkiä, katajaa... tosi yksinkertaisia siis.
"miten luonto parantaa" on kyllä paras kirja näihin hommiin.
- Rödfinne
Yrteistä ja parantamisesta on kirjoja pilvin pimein. Hieman harvinaisempaa herkkua on sensijaan ns. kasvinoituus, joissa kasveihin sisältyvät voimat ovat osa henkistä prosessia.
Voit aloittaa vaikka keräämällä Katinliekoa ja valmistamalla siitä "noitapulveria". Sitten monet puutarhan koristekasvit ovat vanhoja perusmateriaaleja, kuten Sormustinkukka (digitalis) joka on tappava kaunotar. Sen myrkyllisyydestä ei voi liikaa toitottaa.
"Ennustajan orvokki" eli talvio on peruskasveja noituudessa, kuten myös tavallinen ruusu, joka on yksi yleisimpiä ainesosia "lemmenjuomissa". Ruusuun liittyy myös uskomuksia näkymättömäksi tekemisestä, josta minulla ei kuitenkaan ole ainakaan toistaiseksi empiirisiä kokemuksia...;-D
Riippuu mitä etsit. - rohdos
Soma: Johdatus psykoaktiivisten kasvien historiaan ja ominaisuuksiin
Tämä löytyy netistäkin ja siinä on paljon tietoa erilaisista puutarhakoristekasveista:
http://www.geocities.com/ewan9/texts/soma.txt - ituo
Tervetuloa kasvien maailmaan..itse käytän niitä vain ja ainoastaan parantamiseen- sairauksien ennaltaehkäisyyn, pikkuvaivoihin, ja vaikkapa tukemaan antibioottikuureja. Niillä voi myöskin helpottaa oloa vaikkapa virusperäisissä taudeissa ja kuukautisten aikaan. Käytän niitä hauteina, teenä, voiteissa, öljyissä.
Kirjastoon, kultaseni, kirjastoon. Kun lähdet lukemaan asiasta, älä perusta kaikkea yhteen teokseen; lue paljon, useilta kirjoittajilta. Tiedot saattavat vaihdella kirjan kirjoitusvuoden ja maan perusteella, joten voin kertoa, että kestää hetken, ennen kuin kustakin kasvista muodostuu mieleesi yleiskuva. Alkuvaiheeseen ohjeeksi annettakoon se, että jos kasvi mainitaan myrkylliseksi tai terveydelle millään tavalla haitalliseksi edes jossakin teoksessa, jätä se keräämättä ja käyttämättä. Myös perusteellinen lajintunnistus on ehdoton- jotkin myrkylliset ja täysin vaarattomat kasvit nimittäin näyttävät suhteellisen pitkälle samanlaisilta.
Eli, varovaisuutta ja pitkäjänteisyyttä. Opiskele talvella, niin voit kesällä alkaa keräämään omia varastoja.- Rödfinne
Lisäys: Harrastusta EI todellakaan kannata aloittaa esimerkiksi keräämällä kuminaa tai kirveliä (tai muitakaan sarjakukkaisia), koska siinä on erittäin suuri vaara sekoittaa kasvi myrkkykatkoon, joka on tappavan myrkyllinen.
Hyvä ja turvallinen tapa tutustua yrtteihin ja lääkekasveihin on esimerkiksi osallistuminen Hyötykasviyhdistyksien toimintaan. Siinä saa samalla makeat naurut, kun mummot kauhistelevat nykynoidan habitusta...
- lilith
lehdistä keitetty tee rauhoittaa, mutta raskaana oleville naisille vadelmatee voi runsaasti nautittuna aiheuttaa keskenmenon.
- Vampire
kiitos kaikille teille avustanne :))
- wiikatemies
Alan klassikkokirja:
Toivo Rautavaara: Mihin kasvimme kelpaavat.
Tiivis tietopaketti Suomen luonnonvaraisista hyötykasveista. Kirjoitettu sota- ja pula-ajan tarpeisiin ilman mitään mystisiä tai uskonnollisia sävytyksiä. Ei mikään turha teos nykyäänkään.
Kuusen kohdalle voin tehdä omasta kokemuksestani yhden hyväksi havaitun lisäyksen.
Jos tikku menee ihon alle niin ettei sitä saa sieltä pois millään mekaanisella konstilla, ota nokare kuusenpihkaa, ei kovin vanhaa eikä aivan tuoretta, vaan sellaista kädenlämmössä muovailtavaa. Kääri se puhtaaseen puuvillakankaaseen niin ettei se aivan välittömästi kosketa ihoon, vaan tihkuu hitaasti kankaan läpi. Sido se vamman päälle, ja viimeistään kolmen päivän kuluttua tikku tulee ulos kuin rautanaula magneetin vetämänä.
Yhtä hyvin pihka tehoaa muihinkin haavoihin ja paiseisiin.
En ole nähnyt mitään akateemista tutkimusta pihkan parantavasta vaikutuksesta, mutta sehän on havupuiden luontainen puolustuskeino lahosieniä ja muita pöpöjä vastaan. Kehittynyt jo satoja miljoonia vuosia sitten ja toimii edelleen jopa meidän nisäkkäiden iholla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla1155965Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta324067- 823352
Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä182986Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2522054Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?882004- 1431795
Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui431787Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau81696Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881569