Terve!
Olisin kiinnostunut lisätiedoista koskien Aeron (Finnairin) kahta 60-luvun alun vakavaa lento-onnettomuutta (Koivulahdella 3.1.1961 ja Maarianhaminassa 8.11.1963).
Onko tutkimusraportteja k.o. onnettomuuksista saatavilla muuta kautta, kuin tilaamalla ILL:tä / OTK:lta - netistä ei ainakaan löydy mitään noin vanhaa?
Planecrashinfon ja Airdisasters:n tiedot ovat lähinnä kursorisia ja kertovat saman tiivistelmän, kuin muutkin ulkomaiset lähteet.
Lähinnä kiinnostaisi tarkempi kuvaus lentoreitistä (Kokkola-Vaasa, lennonnumero muistaakseni 311), onnettomuuteen johtaneista tekijöistä (paitsi päällikön ja perämiehen humalatila) ja putoamispaikasta (kaikkialla mainitaan vain 'Koivulahdella').
Myös kuvat kyseisestä onnettomuudesta kiinnostavat, jos sellaisia löytyy.
Maarianhaminan tapaus lienee hieman paremmin dokumentoitu, siitä löytyy netistäkin kuvia. Onnettomuuden syy selvitettiin tarkemmin tietääkseni sen yhteydessä ja korkeusmittarin väärällä asetuksella, lähestymisvalojen toimimattomuudella ja ILS:n puuttumisella (sekä sääminimeistä piittaamattomuudella) oli siinä merkittävä rooli.
Aihetta koskien olen lukenut Seppo Jylhän 'Siviili-ilmailun viimeiset lennot 1927-1994' (erinomainen hankinta kaikille ilmailuharrastajille), tosin siinäkin kaikki tiedot tapauksista tiivistetään alle puolen sivun postimerkkiartikkeleiksi.
Finnairin (Aeron) lento-onnettomuudet
11
11437
Vastaukset
- J A Nortamaa
En menisi lentäjien humalatilaa paljon arvailemaan koska siihenaikaan ko. tutkimukset ei olleet kovin luotettavia eteenkin jos näytteiden ottoaika venyi riittävän pitkäksi eli alkoi tapahtua kemiallisia muutoksia ruumiissa.
Ja mitä lentäjiin tuli niin kapteeni teki siinä "suuressa savotassa" osansa, että täällä nyt vapaana voidaan mielipiteitä ilmaista.
Vaikutti silloin, että syylliset etsittiin liian hätäisesti.- mty
Tutkijalautakunta pääsi tietääkseni aloittamaan toimensa n. 4 tuntia onnettomuuden jälkeen. Ilmeisesti ruumiit siirrettiin pois suht nopeasti, joten näytteet otettiin vielä saman vuorokauden aikana.
Kannattaa toisaalta muistaa, ettei alkoholinkäyttö ollut vielä tuolloisen ilmailulain mukaan kiellettyä (tietysti yhtiön politiikka oli sitä vastaan) - oikeastaan vuoden 1968 ilmailulaki oli pitkälti Koivulahden kaikuja.
Kapteeni tosin tunnettiin leväperäisestä suhtautumisestaan lentoturvallisuuteen, liiallisesta alkoholinkäytöstään yms.
- heikki
tässä pari linkkiä joista löytyy Koivulahden (3.1.1961, OH-LCC) ja Maarianhaminan(8.11.1963, OH-LCA) tutkintaselostukset
http://www.onnettomuustutkinta.fi/24020.htm
http://www.onnettomuustutkinta.fi/24021.htm- Viina muuttui halvaksi
Huomaa että tuo tutkimusraportti ei ainakaan
korosta alkoholin osuutta, vaikka kapteenilla
todettiin vähintään 2 promillen lukemat.
Silloinhan sitä ei niin suuresti tuomittu,
vaikka oli kyllä raportin mukaan kiellettyä.
Kolmen hengen seurue oli juonut mm. 16 kaljaa,
ison konjakkipullon ja muutakin.
Silti haettiin kaikkia muita mahdollisia syitä
koneen putoamiseen- mm. itsemurhaa.
Jotenkin tulee se vaikutelma, että kapteeni on
eksynyt reitiltä ja alkanut sen jälkeen tehdä
virheliikkeitä- lentänyt liian matalalla ja
tehnyt sakkaukseen johtavaa kaarrosta.
Laskuhumalassa ihminen kuvittelee kontrolloivansa
toiminnot, mitä tekee, mutta ilmeisesti aika
karkeita virheitä on kapteeni tehnyt ja
suurin niistä se että juopotteli vielä kello
2 yöllä kun lentoonlähtö oli kello 7.
Luultavasti ei ollut ekaa kertaa päissään
puikoissa, mutta loppuu se tuuri jossain
vaiheessa. Mielestäni tällä ei ole mitään
tekemistä sen kanssa, vaikka olisi ollut
sankari suuressa savotassa.
Jokohan brittilässä on saatu juopot kaput
kuriin ? - Merlin
Viina muuttui halvaksi kirjoitti:
Huomaa että tuo tutkimusraportti ei ainakaan
korosta alkoholin osuutta, vaikka kapteenilla
todettiin vähintään 2 promillen lukemat.
Silloinhan sitä ei niin suuresti tuomittu,
vaikka oli kyllä raportin mukaan kiellettyä.
Kolmen hengen seurue oli juonut mm. 16 kaljaa,
ison konjakkipullon ja muutakin.
Silti haettiin kaikkia muita mahdollisia syitä
koneen putoamiseen- mm. itsemurhaa.
Jotenkin tulee se vaikutelma, että kapteeni on
eksynyt reitiltä ja alkanut sen jälkeen tehdä
virheliikkeitä- lentänyt liian matalalla ja
tehnyt sakkaukseen johtavaa kaarrosta.
Laskuhumalassa ihminen kuvittelee kontrolloivansa
toiminnot, mitä tekee, mutta ilmeisesti aika
karkeita virheitä on kapteeni tehnyt ja
suurin niistä se että juopotteli vielä kello
2 yöllä kun lentoonlähtö oli kello 7.
Luultavasti ei ollut ekaa kertaa päissään
puikoissa, mutta loppuu se tuuri jossain
vaiheessa. Mielestäni tällä ei ole mitään
tekemistä sen kanssa, vaikka olisi ollut
sankari suuressa savotassa.
Jokohan brittilässä on saatu juopot kaput
kuriin ?Olen samaa mieltä, että onnettomuudessa haiskahtaa pahasti kapteenin välinpitämätön hurlumhei-meininki. Ehkä hän kuvitteli Kannaksen tulimyrskyn läpikäyneenä taistelulentäjänä ja kuuden ilmavoiton hävittäjä-ässänä hoitavansa tilanteen kuin tilanteen (kuka on Aeron paras lentäjä? No, tietenkin Hattinen selvin päin...entä kuka on toiseksi paras? Tietenkin Hattinen humalassa).
- Asiaa seurannut
Merlin kirjoitti:
Olen samaa mieltä, että onnettomuudessa haiskahtaa pahasti kapteenin välinpitämätön hurlumhei-meininki. Ehkä hän kuvitteli Kannaksen tulimyrskyn läpikäyneenä taistelulentäjänä ja kuuden ilmavoiton hävittäjä-ässänä hoitavansa tilanteen kuin tilanteen (kuka on Aeron paras lentäjä? No, tietenkin Hattinen selvin päin...entä kuka on toiseksi paras? Tietenkin Hattinen humalassa).
Mielenkiintoista luettavaa kokonaisuudessaan koko selostus. Kuitenkin jäi arvoituksesksi yhden matkustajan löytyminen ohjaamoalueelta ja todettiin, että hänen on täytynyt olla mitä ilmeisemmin ohjaamossa ennen onnettomuutta. Oliko matkustaja puuttunut kapteenin matalalentoharjoituksiin ja jopa humalatilaan ja näin häirinnyt ehkä ohjaamotyöskentelyä? Jos etupäässä istuu ei voi olla huomaamatta alkoholin lemua. Tämä matkustajahan oli luonteeltaan epäkohtiin puuttuvaa sorttia. Nyt asiasta on kulunut yli 40 vuotta niin saadaan ohjaamot rauhoitettua ulkopuolisilta lennon aikana vaikka tutkijalautakunta asiaa jo silloin suositteli. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan. Eipähän matkustajat tiedä enää missä kunnossa ohjaajat kulloinkin ovat.
- Jotain rajaa!
Merlin kirjoitti:
Olen samaa mieltä, että onnettomuudessa haiskahtaa pahasti kapteenin välinpitämätön hurlumhei-meininki. Ehkä hän kuvitteli Kannaksen tulimyrskyn läpikäyneenä taistelulentäjänä ja kuuden ilmavoiton hävittäjä-ässänä hoitavansa tilanteen kuin tilanteen (kuka on Aeron paras lentäjä? No, tietenkin Hattinen selvin päin...entä kuka on toiseksi paras? Tietenkin Hattinen humalassa).
Minusta on todella ilkeämielistä mainita ko kapteeni täällä nimeltä, hänellä kun sattuu olemaan samannimisiä omaisia sekä Suomessa että muualla.
- Kolmas mies
Jotain rajaa! kirjoitti:
Minusta on todella ilkeämielistä mainita ko kapteeni täällä nimeltä, hänellä kun sattuu olemaan samannimisiä omaisia sekä Suomessa että muualla.
En tuollaista suhtautumista kannata, eipä sukulaiset lentäjä-ässän lennoilla pääse kehumaan varsinkin jos alkoholin käyttö syynä turmaan !!
- Oiva.
Jotain rajaa! kirjoitti:
Minusta on todella ilkeämielistä mainita ko kapteeni täällä nimeltä, hänellä kun sattuu olemaan samannimisiä omaisia sekä Suomessa että muualla.
Tämä huima tapaus elää näköjään vielä.
Siitä on luotu varsin seikkaperäinen selostus myös.
Yleensä siviipuolen haavereissa nimiä ei saa mainta,siis näissä virallisissa tutkimuskertomuksissa.
Muista tapuksen kun olin 1960 luvulla kysesemässä Ilmailutoimistossa,se oli silloin Kulkulaitoseten ja yleisten töiden ministeriön Ilmailuoasto(jos oikein muista tuon sanahirviön),tästä tapauksesta sain nähtäväkseni kaiken materiaalin,mutta nimiä ei näytetty.
Ne olivat kyllä olleet lehdessä,eikä silloin vielä ollut Henkilösuoja lakia.
Toisaalta minuakin imetyttää tuo täydellinen nimilista,sitä ei ole aiemmin julkaistu.
Sotilas puolella tälläistä henkilö/nimi suojaa ei ole.
- valtte
kannattaa kattoa wikipediasta
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2043085Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391590Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus921442- 881342
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461304Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1481206Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121168Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze120992Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89912Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.44793