Olen tässä miettinyt, millaista elämä on koiraperheissä ?? Millaista arki on ja entä millaisissa merkeissä viikonloput sujuvat ? Kysymys tai oikeastaan pyyntöni olisikin, että joku voisi/haluaisi kertoa minulle oman päiväohjelmansa (aamusta iltaan) koiransa kanssa. Mitä te teette yhdessä ja miten tämä koiran koulutus puoli kuuluu elämäänne ? Ihan vaan mielenkiintoni (ja uteliaisuutenikin ;) puolesta haluaisin kuulla teitä rakkaat koirien ystävät.
Koiran arki ???
3
1859
Vastaukset
- Anna
Arkipäivisin:
5.40 Kello soi ja toinen (mies tai minä) jää keittämään kahvit ja toinen menee koiran kanssa ulos. Aamuisin n. vartin pissa-lenkki.
6.40 lähdetään töihin ja koiralle jätetään ruoka lattialle. Menee yleensä nukkumaan ja syö myöhemmin, kun herää.
16.15 Tullaan kotiin töistä ja koira on innokkaana vastassa. Toinen menee heti ulos koiran kanssa, toinen jää valmistamaan ruokaa meille. Päivällä n. puolen tunnin lenkki.
Illalla koiran kanssa leikitään ja esimerkiksi jemmataan makupaloja. Koulutusta ei enää näin vanhalle (9-vuotias) varsinaisesti tarvitse antaa, mutta tietysti muistellaan joitain käskyjäkin aina leikin yhteydessä. Koiran kanssa ei jaksa touhuta arkena tarpeeksi ja tulee huono omatunto.
Lyhyt pissatus ulkona ja ruoka koiralle siinä seitsemän aikaan illalla. Ja jossain vaiheessa, yleensä n. tunti ennen nukkumaanmenoa vielä yksi vartin lenkki.
Viikonloppuisin yritetään olla mahdollisimman paljon kotona koiran seurana tai ottaa se mukaan, minne nyt menemmekin. Yleensä lenkitkin vähän kasvavat pituutta, kun ei ole kiire mihinkään.
Silloin, kun koira oli nuori, myös koulutukseen käytettiin aikaa. Yleensäkin leikkeihin on kätketty koulutusta joukkoon ja myös ulkoiluihin. Mitään varsinaista koiraharrastusta meillä ei ole koskaan ollut.
Koiralla on pari koiraystävää, joiden kanssa nuorempana touhuttiin pihalla tuntitolkulla, mutta vanha ei enää jaksa kiinnostua oikein. - kaisa
Herätys 7 maissa. Kahvit ja ulos parinkymmenen min, lenkille koirien kanssa. Ruokinta. Töihin klo 9. Kotiin 13.00. Pitkälle lenkille koirien kanssa 1-2h. Hiihtoa, vetoa tai irtolenkki metsässä. Koirat touhuilevat omiaan pihassa tai sisällä ip. Ennen klo 21.00 annettavaa ruokaa vielä harjausta,
hoitotoimenpiteitä, vähän tokoa tms.
Mahdollisuuksien mukaan erilaisia koulutusjuttuja viikonloppuisin ja iltaisin, mikäli niitä on tarjolla. Tietysti myös näyttelyreissuja.
Kotia täytyy huoltaa ahkerasti.Koiran karvaa on joka paikassa, siivota täytyy. Koirat ovat kotiruoalla, joten ruokaa pitää muistaa valmistaa ja ottaa sulamaan. Kummasti ne järjestävät mukavaa päiväohjelmaa. Ei käy aika pitkäksi. - pöpö
Aamulla heräillään, arkisin noin seitsemältä ja viikonloppuisin aikaisintaan kymmeneltä, ja koira kyllä kuulee sängyn natinasta, että ollaan nousemassa. Se alkaa usein aivastella innoissaan tai istahtaa tuulikaapin ovea vasten, jolloin se kumahtaa. Se kävelee perässämme (minä ja poikaystäväni), kun haemme aamun lehden ja laitamme aamupalaa. Laitan useimmiten koirallekin leivän, jonka se saa, kun olemme syöneet. Syönnin aikana se on useimmiten parvekkeella ja tähyilee naapureita sekä meitä. Kun hampaat on pesty mennään aamulenkille ja sieltä tulon jälkeen teen koiralle "paketit", jotta sillä on jotain tekemistä, kun ollaan poissa. Laitan maitopurkkeihin lihapullan jne., koira kärsii eroahdistuksesta. Nykyisen tiedon mukaan se kävelee edestakaisin asunnossa ja haukahtelee sekä ulvahtelee, kun olemme poissa. Saimme tämän tietää vasta äskettäin, koetetaan hoitaa "tapa" pois. Jos minulla on pitkä päivä, tulen lounastauolla ulkoiluttamaan koiraa. Näin siis jos koulupäivä on yli kahdeksan tuntia, kaksi eroa päivässä on koiralle rankka pala. Kotiintullessa koira reuhuaa ja kantaa ympäriinsä lelujaan, me tervehdimme sitä, kun se on rauhoittunut. Toinen jää laittamaan ruokaa ja toinen lähtee koiran kanssa lenkille. Joskus toinen menee vielä toistamiseen juoksulenkille koiran kanssa. Päivälenkillä pyrimme aina menemään paikkaan, jossa koira voi juosta vapaana. Tänne rakennettiin äskettäin koirapuisto, jossa käymme usein. Muuten läheisellä pellolla, ajamme variksia takaa. Reilun tunnin lenkin jälkeen kotiin syömään, koira saa osansa meidän ruoastamme, jos sitä jää. Omat nappulansa tietysti aina. Sitten tehdään kotitehtävät ja laskarit. Aikaisemmin usein silittelin koiraa siinä samalla, mutta sitähän ei saisi yhtä paljoa huomata. Nykyjään sitten täytyy aina erikseen kutsua koira luokse leikkiä varten. Illemmalla käydään vielä iltapissillä ja talvella heitellään lumipalloja. Koira pyörii lumessa kuumissaan. Sitten mennään nukkumaan. Koira nukkuu noin puolet yöstä parvekkeella. Sisällä nukkuessaan se vingahtelee ja haukahtelee unissaan niin, että siihen herää. Joinain arkipäivinä käydään toki harrastuksissa ja usein katsomassa isääni tai muuten vain maalla juoksemassa. Viikonloppuisin matkustamme joskus junalla poikaystäväni vanhempien luo. Joskus koira menee kaksisteen hänen kanssaan ja minusta tuntuu, että toinen jalkani puuttuu, kun ei ole koiraa. Kerran viikossa koira harjataan läpikotaisin ja joka lenkin jälkeen täytyy katsoa, ettei turkissa ole takiaisia tai muuta asiaankuulumatonta. Nykyinen asuntomme on melko pieni ja se masentaa sekä koiraa, että meitä. Keväällä päästään onneksi isompaan. Olemme äskettäin muuttaneet paikkakunnalle eikä meille tai koirallekaan ole löytynyt tekemistä. Tullee enemmän aikaa myöten. Olen kuitenkin huomannut, että mitään en voi tehdä tai suunnitella ilman, että lasken koiran mukaan. Opiskelijan budjetissa koira myös tulee melko kalliiksi. Mulla on viisi euroa päivässä käytettävänä ja siitä pitäisi mennä, vaikka mitä.
Niin se koulutuspuoli. Pääasiat opetin koiralle ennen kuin se täytti puoli vuotta, nykyään vain aktivoin sitä eri juttuihin. Se oppi todella hyvin, suomenlapinkoira on käyttökoiria. Se on viisas koira ja sen pitäisi todella saada tehdä asioita. Tässä talven aikana on muun muassa täytynyt opettaa poikaystävä ymmärtämään koiraa ja päinvastoin. Hän ääntää käskyt aivan eri lailla, käyttää jopa eri sanaa. Hänestä koira myös aistii mielialat paljon paremmin kuin minusta. Olen myös huomannut, että jos opetan koiralle uutta käskyä ilman, että poikaystävä on mukana, se ei ole ymmärtävinäänkään kyseistä käskyä häneltä. Samoin jos hän opettaa käskyn ilman minun läsnäoloani. Koira ymmärtää esim. "ovelle"-käskyn vain häneltä. Se on myös tottunut siihen, että poikaystäväni seisottaa sitä aina ovella ennen lähtöä, jota minä en tee. Alunperin se on kyllä minun koirani ja minua se tottelee joka tilanteessa paremmin, mutta sen jälkeen, kun poikaystäväni pelasti sen heidän perheensä kissan hyökkäykseltä, on se hakenut hänestä turvaa enemmän. Se makaa muun muassa junassa hänen jalkojensa alla.
Tulipa yksityiskohtainen juttu. Kiinnostaako tää jotakuta..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2053141Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391600Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus951462- 921369
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461324Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1561236Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121178Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze1231009Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89922Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.44803