lapsen ihottumat

atoopikko

haluaisin tietoa pienen vauvan atopisesta ihottumasta. minulla on 3kk vanha poika jolla epällää olevan atopian oireita, se lähti vatsan alueelta ja nyt on levinnyt kaulaan ja jalkoihin, olkapäistä iho menee ajoittain rikki. välillä iho näyttää paranevan ja taas hetkessä se on punanen ja kuiva. lääkäri antoi cortison 1% ja sit olen käyttänyt essex nimista kosteusrasvaa. ollaan saatu lähete jatko tutkimuksiin. onko kenelläkää kokemusta samanlaisesta tilanteesta vauvan kanssa. tuleeko tästä nyt elinikäinen vaiva?

8

1933

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • äiti päiti

Mitä vauvasi syö? Jos imetät, kiinnitäpä huomiota, liittyykö ihottuman paheneminen johonkin tiettyyn ruoka-aineeseen, mitä syöt. Kaikesta päätellen se voisi olla jokin sellainen ruoka-aine, jota et syö joka päivä.

• äiti

atooppinen vauva, mutta se on käsittääkseni yleisnimitys tietyllä tavalla hilseilevälle iholle. Meillä toi johtui vauvan keskosuudesta. Parani samoin voitein kuin sullakin on. Ajan kanssa. Oli kuulemma vain ihon kuivuudesta kiinni. Tasapaino kun saavutettiin oli atooppisuus ohi. Ilkeä vaiva se kyllä on.

• Sanna

...toivottavasti käytät hajusteettomia allergisille tarkoitettuja pyykinpesuaineita.

• atoopikko

olen alusta asti käyttänyt hajusteettomia pesuaineita, enkä käytä mitään vaatteita jos niitä ei ole pesty. ruoka-aineista banaani on ainut mitä ollaa maistettu, muuten ollaan korvikemaidolla, sitäkin on syöty lisänä kokoajan kun oma maito ei riittäny.

• äiti päiti
        atoopikko kirjoitti:

olen alusta asti käyttänyt hajusteettomia pesuaineita, enkä käytä mitään vaatteita jos niitä ei ole pesty. ruoka-aineista banaani on ainut mitä ollaa maistettu, muuten ollaan korvikemaidolla, sitäkin on syöty lisänä kokoajan kun oma maito ei riittäny.

Hajusteettomissakin pesuaineissa on eroja. Kokeilemalla voit selvittää, mikä merkki ärsyttää vähiten lapsesi ihoa.

Minulla esim. Persilin ja Omon hajusteettomat pyykkipulverit aiheuttavat kutinaa, mutta esim. Cleani ei, oli se haustettua tai hajusteetonta. Eli ihoa ärsyttävä aine voi olla jokin muukin kuin hajusteet.

• Kummitäti

Toivottavasti teillä kaikki menee hyvin ja iho rauhottuu ajan kanssa. Olen itse atoopikko ( tosimoniallerginen ja astma) ja oireiluni on alkanut pian syntymän jälkeen. Jo ristiäisissä neliviikkoisena olin ollut aivan täynnä ihottumaa. Neljännesvuosisata sitten mitään ihmeitä ei tutkittu, rasvaa vaan pintaan, rasvan laatu vain vaihtui oireiden mukaan.

Alakoululaisena ihottumani oli itsekoettuna (ja äidinkin mukaan) pahimmillaan. Huonoimpina viikkoina taiveihottuma oli rikkonut ihon kymmenen senttiä jokaisen taipeen molemmin puolin. Ranteet, nilkat, nivuset, polvitaipeet, kyynärtaipeet... Voit kuvitella, miten suuren osan pienikokoisen ekaluokkalaisen ihosta peitti jokaisen nivelen ympäröivä ihottuma. Onneksi kasvoissa ei ollut ihottumaa, jolloin säästyin pahimmilta kiusaamisilta. Muistan, kuinka äiti aina välillä herätti minut yöllä kylmään suihkuun, etten raapisi itseäni aivan rikki. Vetistävät ja verestävät ihottumat ovat minulle aivan tuttuja.

Iän karttuessa iho-oireet ovat laantuneet. Iho on edelleen hyvin kuiva ja herkkä erilaisille aineille ja materiaaleille, mutta sen kanssa voi elää. Ihoni hilseilee herkästi kaikkialta ja varsinkin talvella. Joinain päivinä kädet ovat niin ihottumassa, että on pakko jäädä kotiin, koska en pysty pitämään kynästä kiinni ihottuman aiheuttaman turvotuksen vuoksi. Edelleen rasvaan oireiden mukaisesti ja kosteutta annan aamuin-illoin. Silloin tällöin herään yöllä hillittömään kutinaan nykyäänkin, mutta vieläkin siihen paras lääke on kylmä suihku ja ihon "läpsiminen". Kesällä aurinko ja kosteampi ilma helpottavat oireita (viime kesä oli taivaallinen), talvella, jos kutina ovat oikein pahat, saan SUB-valohoitoja.

Pikkusiskoni oireili vauvana kuten minäkin, jollei voimakkaamminkin. Yksivuotiskuvassa hänellä oli tulipunaiset posket ihottuman vuoksi. Puolitoistavuotiaana häneen oireensa helpottivat, jäljelle jäi vain tiettyjen ärsykkeiden jälkeen punoittavat posket. Nyt parikymppisenä posket punoittavat kerran-pari vuodessa muutaman päivän ajan, muuten hänen ihonsa on rauhallinen.

Että vastaus kysymykseesi: voi olla että iho paranee täysin tai lapselle jää atopiataipumus tai lapsesta tulee atoopikko tai lapsi elää lopun elämäänsä pahan atopian kanssa. Jos lapsestasi kuitenkin tulee atoopikko, lohtuna sinulle, että sen kanssa oppii elämään, vaikka se joskus suututtaakin ja lujaa.

Rasvausintoa!

• Saska

Itse olen ollut vauvana atoopikko ja oireet ovat olleet rajut: jatkuva kutina,etenkin öisin, ihoa piti rasvata usein jne. Lapsena oli myös paljon allergoita,jotka kyllä murrosiässä vähenivät huomattavasti. Joitakin allergoita on vieläkin, kuten kala- ja kissa-allergia. Parikymppisenä iho-ongelmat pahenivat ja kädet, taipeet ja kasvot olivat todella kuivat ja ihmottumaiset, usein iho oli myös rikki. Kutina oli todella sietämätöntä välillä. Kävin ihotautilääkäreillä, jotka antoivat juuri Essexiä ja Cortisonia, jotka kyllä hetkellisesti auttoivatkin. Itse sitten korjasin ruokavaliotani ja jätin pois vehnän ja sokerin ja n. viikossa iho alkoi parantua! Silloin tällöin toki näitä voi syödä, muttei joka päivä, ja iho on edelleenkin hyvänä! Tietysti ihoa pitää kosteuttaa voiteella, koska eihän taipumus häviä mihinkään. Huoneilman myös kannattaa olla kostea. Kesällä tosiaan iho on parhaimmillaan.
      Kannattaa olla cortisonin kanssa varovainen, koska sitähän ei saa käyttää jatkuvasti, koska iho ohenee ja kortisoni jossainmäärin kertyy elimistöön. Eli vain kuurina. No, lääkäri on varmaan kertonutkin tästä.
      Kannattaa antaa ilmakylpyjä ja välttää turhaa vedellä lotrausta. Ja kiinnittää huomiota omaan ruokavalioon(jos imetät), eli välttää voimakkaasti allergisoivia ruoka-aineita, kuten kalaa. Asian kanssa voi kyllä elää, ja voihan se olla vain jotain allergiaa.

• iskä

Meilläkin oli pojalla n 2 vuotiaaksi tosi pahaa atooppista ihottumaa, pahimpaan aikaan piti yölläkin rasvata monta kertaa että sai nukuttua. Nyt poika on 5 vuotias ja iho on aivan virheetön ja kutiseekin vain jos on syönyt liikaa suklaata ym. sopimatonta. Vauvalla 5-kk on punotusta ja hilseilyä, syystä ei ole tietoa mutta toivossa eletään että paranee iän myötä kuten isoveljellä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      107
      3245
    2. GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?

GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys
      Voice of Finland
      43
      1187
    3. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      83
      1162
    4. Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut

Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja
      Ikävä
      53
      1102
    5. Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!

Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!
      Pudasjärvi
      35
      1042
    6. Mikä teki vaikutuksen

että ihastuit kaivattuusi? 🔥
      Ikävä
      49
      928
    7. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      67
      878
    8. Autolla puuhun

Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn
      Oulainen
      25
      874
    9. Luuletko, että löydämme vielä

Yhteyden takaisin? Miehelle ....
      Ikävä
      53
      867
    10. Tunnustan

Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle
      Ikävä
      39
      862
    Aihe