iltalukio

minä

kuinka moni opiskelee/on opiskellut ilta/aikuislukiossa, kokemuksia? entä jatko-opinnot; yliopistoon jne.? olen tällä hetkellä päivälukiossa, mutta vaihto iltalukioon houkuttelee kun en oikeen ole ikinä sopeutunut "kahdeksasta neljään" rytmiin..käsittääkseni iltalukiossa ei ole edes läsnäolopakkoa tunneilla, ja itsenäinen opiskelu sopisi minulle huomattavasti paremmin..kiitokset vastauksista.

18

21794

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ent. iltalukiolainen

Itse kävin iltalukion ja sain yo-paperit kouraan vuonna 98. Aloittaessani iltalukion olin (jo) 21 vuotias (luultavasti siis hieman vanhempi kuin sinä nyt). Peruskoulun jälkeen minua ei liiemmin lukio kiinnostanut mutta muutama vuosi myöhemmin oltuani työelämässä alkoi taas opiskelu kiinnostamaan, joten matkasin iltalukioon... Opiskelu siellä oli hyvin antoisaa. En voi verrata päivälukioon, koska en ole siellä ollut mutta itse ainakin pidin iltalukiosta. Opiskelijoita oli itseni ikäisistä varmaan tuonne ihan eläkeikäisiin asti. Tämä oli juuri se asia jonka vuoksi iltalukiossa opiskelu oli hyvin "rikasta" ja antoisaa. Onhan toki totta, että vanhemmilla ihmisillä on enemmän elämänkokemusta jne. Välillä tuntuikin siltä, että nämä hieman vanhemmat opiskelijat opettivat opettajaa:) Tuosta läsnäolo pakosta sen verran vielä, että vaikka sitä ei toki olekaan niin kyllä sen n. 4 tuntia, 4 pv:nä/viikko (riippuen iltalukiosta) ihan mielellään koulun penkillä istui..No niin joka tapauksessa suosittelen sinulle lämpimästi iltalukiota. Hyvää loppiaisen jatkoa!

• Outi

Valmistuin itse vastikään syksyllä -03 ilta-,ja etälukiosta. Kävin siis suunnilleen puolet kursseista "etänä", eli n. kolme kertaa jakson aikana pyörähdin lähiopetustunneilla tietysti kokeessa oli oltava koeviikolla. Minä suosittelen lämpimästi etälukion mahdollisuutta, sillä tein lukion oppimäärän normaalin työssäkäynnin ohella n.kahdessa vuodessa. Todella hyvä ja yksinkertainen systeemi! Jatko-opinto mahdollisuudet aivan yhtä hyvät, kuin tavallisella päivälukiolaisellakin. Kirjoitin M:n paperit, joihin olen enemmän kuin tyytyväinen. (Ikä 24 vuotta) Lisäkysymyksiä saa esittää vapaasti. Kerron enemmän kuin mielelläni!

• kiinnostunut

Mitä eroa on iltalukiolla ja etälukiolla ? Itse olisin kiinnostunut näistä. Pystyykö ammattikorkeaa käymään yhtäaikaa iltalukion/etälukion kans ? Tuleeko liian rankkaa ? Mä olisin kiinnostunut tästä iltalukion/etälukion käymisestä.

• iltalukiossa opiskeleva...
        kiinnostunut kirjoitti:

Mitä eroa on iltalukiolla ja etälukiolla ? Itse olisin kiinnostunut näistä. Pystyykö ammattikorkeaa käymään yhtäaikaa iltalukion/etälukion kans ? Tuleeko liian rankkaa ? Mä olisin kiinnostunut tästä iltalukion/etälukion käymisestä.

Itse käyn parhaillaan iltalukiota/etälukiota.
        Iltalukiossa istutaan tunneilla samoin kuin päiväopetuksessa, tosin tunneilla käyntiin ei ole velvoitetta.

Etälukiossa käydään jakson aikana n.3 kertaa lähiopetuksessa (joihin ei myöskään velvoiteta) muuten opiskellaan itse omatoimisesti kotona. Ohjeet/materiaalit kurssiin annetaan koululta...

Käyn myös verkkokursseja (etälukio), ne ovat kursseja joita ei löydy oman koulun tarjonnasta ja suoritetaan toisen koulun kautta. Jolloin ei tarvitse käydä kuin kokeessa omalla koululla.

Voit valita kursseja sen mukaan mitä jaksat lukea... itse kyllä tähtään yo:hon mutta on ihmisiä joilla on jo ammatti jne niin he pitävät rauhallisempaa tahtia kurssien suorituksessa.

Ota yhteyttä paikkakuntasi ilta-/aikuislukioon ja kysy lisää. Lukion voit aloittaa myös kesken lukuvuoden!=)

• kiinnostunut

Mua kiinnostais aloittaa se etälukio mutta entäs sitten jos pääsisin ammattikorkeaan jonnekin niin pystyykö etälukiota käymään yhtäaikaa. Tää ei olisi enää kuin rohkeudesta alottaa se koulu niin kiinni. Pitääkö sielä ostaa kirjoja paljo ja pitääkö tehdä paljo jotain esitelmiä tms. ? Saako sielä luettua hyväksi aikasempia ammattiopintoja, kuinka paljo ?

• Outi
        kiinnostunut kirjoitti:

Mua kiinnostais aloittaa se etälukio mutta entäs sitten jos pääsisin ammattikorkeaan jonnekin niin pystyykö etälukiota käymään yhtäaikaa. Tää ei olisi enää kuin rohkeudesta alottaa se koulu niin kiinni. Pitääkö sielä ostaa kirjoja paljo ja pitääkö tehdä paljo jotain esitelmiä tms. ? Saako sielä luettua hyväksi aikasempia ammattiopintoja, kuinka paljo ?

Etälukiossa (luokattomassa lukiossa) voit ottaa kursseja niin paljon per opintojakso, kuin katsot jaksavasi. Minä tein välillä yhtä, toisinaan kuutta seitsemää kurssia kerrallaan. Esitelmiä ei tehdä juuri lainkaan-meillä nekin vähät sai jopa tehdä opettajan kanssa kahden, jos pelotti. Kirjoja pitää ostaa n.1 kpl/kurssi. Lukion oppimäärä käsittää muistaakseni(!?) 44 kurssia, eli siitä voi päätellä...
        Se, että pystytkö käymään ammattikorkeaa yhtäaikaa on susta itsestä kiinni. Miksi muuten kävisit lukion ammattikorkeaan päästyäsi? Ihan vain uteliaisuudesta...
        Minä sain luettua hyväksi entisistä opinnoista amiksen englannin kursseja. Muita en edes kysellyt. Se tieto mitä sieltä tulee on ihan hyväksi kirjotuksia ajatellen. Niillä suurin merkitys kuitenkin.
        Missäpäin ajattelit aloittaa opinnot?

• kiinnostunut
        Outi kirjoitti:

Etälukiossa (luokattomassa lukiossa) voit ottaa kursseja niin paljon per opintojakso, kuin katsot jaksavasi. Minä tein välillä yhtä, toisinaan kuutta seitsemää kurssia kerrallaan. Esitelmiä ei tehdä juuri lainkaan-meillä nekin vähät sai jopa tehdä opettajan kanssa kahden, jos pelotti. Kirjoja pitää ostaa n.1 kpl/kurssi. Lukion oppimäärä käsittää muistaakseni(!?) 44 kurssia, eli siitä voi päätellä...
        Se, että pystytkö käymään ammattikorkeaa yhtäaikaa on susta itsestä kiinni. Miksi muuten kävisit lukion ammattikorkeaan päästyäsi? Ihan vain uteliaisuudesta...
        Minä sain luettua hyväksi entisistä opinnoista amiksen englannin kursseja. Muita en edes kysellyt. Se tieto mitä sieltä tulee on ihan hyväksi kirjotuksia ajatellen. Niillä suurin merkitys kuitenkin.

Opinnot ajattelin aloittaa Seinäjoen aikuislukiossa. Haluaisin yo-todistuksen ja olis kiinnostusta mennä ammattikorkeaankin.

• Outi
        kiinnostunut kirjoitti:

Opinnot ajattelin aloittaa Seinäjoen aikuislukiossa. Haluaisin yo-todistuksen ja olis kiinnostusta mennä ammattikorkeaankin.

Sitten sinun ei auta muuta kuin alkaa töihin! Syy on minusta hyvä, sillä itsekin tiesin aluksi vain haluavani lisäkoulutusta. Ilmaistahan se kuitenkin vielä Suomessa on! Lukio on hyvä paikka yleissivistää itseään. Annan neuvon! Soita vaikka tänään paikkakuntasi aikuis/iltalukioon kanslistille, ja pyydä neuvoja koulun aloittamisessa.(Näin minä tein, kesken lukuvuoden.) Sinuna ilmoittautuisin sinne samantien, jotta kerkeät ostaa kirjoja tms.ennen seuraavan kurssin alkua! Ja saat pakerrettua pakollisia kursseja alta pois ennen toista koulua. Näin saat alkuun lukion, ja sitten voit katsoa miten aikasi kuluu ja riittää muuhun. Netissä on varmasti koulusi sivustot, joista saat yhteystiedot, kurssiaikataulut, ohjeet jne. Ja ainahan voit kysellä meiltä muilta! Tsemppiä-ja kerro toki mihin ratkaisuun päädyit! Se valkolakki tuntui aika jelleältä kaiken sen työn jälkeen...

• AMIS/LUKIO
        Outi kirjoitti:

Jos haluut kirjoittaa niin, pitää olla vähintään 75 kurssii käyty, muuten saat vaa lukiotodistuksen.

• ex-opiskelija
        AMIS/LUKIO kirjoitti:

Jos haluut kirjoittaa niin, pitää olla vähintään 75 kurssii käyty, muuten saat vaa lukiotodistuksen.

Kirjoittelen vuotta "myöhässä", mutta en voinut olla ottamatta kantaa kirjoitukseesi... ;)

Päivälukiossa on 75 kurssin alaraja, että lukio tulee suoritetuksi - ja pääsee yo-kirjoituksiin! Ilta-/aikuislukiossa kursseja tulee olla Alle 75 (!) - muuten joudut päivälukioon, vaikka olisit 100 v vanha... ;) Tosin ilta-/aikuislukiossa on aika vaikeaa saada edes haalituksikaan 75 (tai yli) kurssia - siellä kun ei ole musiikkia / liikuntaa / kuvista yms. lainkaan... - vaikka lukisikin pitkää matikkaa yms, mistä sitten kertyisi enempi kursseja kuin ns. lyhyistä oppimääristä...

Ilta-/aikuisluiossa pääsee yo-kirjoituksiin, vaikka ei suorittaisi yhtään lukion kurssia, jos omaa ennestään jonkun vähintään 3 (vai riittäisikö nykyään 2,5 ? ) vuotisen ammattitutkinnon. Siinä tapauksessa ei sitten saa lainkaan lukion todistusta, pelkän yo-todistuksen vain...

• junior15v

Olen suunnitellut peruskoulun jälkeen meneväni aikuislukioon Tapiolaan, elikkä "Espoon Aikuislukioon".
      Pitää kuulemma anoa rehtorilta jotain erityislupaa, jos on ala-ikäinen.
      Onko mulla siis mahdollisuus 15-16veenä päästä tonne?
      Ja onko kellään kokemuksia tuosta kyseisestä paikasta.

• ex-opiskelija

En asu Espoossa, vaan (hieman) toisella puolella Suomea, joten en osaa ottaa kantaa kyseiseen kouluun...
        Yleisellä tasolla kuitenkin - kuten tiedätkin jo, niin rehtorilta pitää anoa erityislupaa ilta-/aikuislukioon, mikäli on alle 18 v aloittaessaan opinnot. Erityisluvan voi saada esim. jonkun tietyn harrastuksen takia. Ollessani itse ilta-/aikuislukiossa vuosia sitten oli nuorimmat opiskelijat 16 v - ja vanhimmat eläkeläisiä, eli ikäskaala on siellä tosi laaja.

• junior15v

Kiitos vastauksesta "ex-opiskelija".
      Oliko suurta eroa käykö niillä kursseilla päivällä vai päivällä?

• ex-opiskelija

Tulikohan "juniorille" kirjoitusviba? ;) Ilta-/aikuislukiossa tunnit ovat - nimensä mukaisesti - illalla (esim. klo 16 - 21). Se sitten taas riippuu koulusta ym miten tunnit on järjestetty - joissakin kouluissa on ns. pääasiallinen opiskelu vain ma - to, joissakin ma - pe. Lisäksi lukujärjestys- ja jaksosysteemit voivat olla erilaisia; mutta niin on myös eri päivälukioissakin, ts. joissakin lukioissa on 5 ja joissakin 6 jaksoa / vuosi.

Iltalukiossa on vähemmän pakollisia kursseja kuin päivälukiossa, mutta alle 18-vuotias opiskelija joutuu sitten ottamaan jostain koulusta terveystiedon- tms kursseja, joita ei yleisesti ilta-/aikuislukiossa ole. Vaikka iltalukiossa on kursseja vähemmän kuin päivälukiossa, niin yleinen työmäärä on kyllä yhtä suuri kokonaisuutena - ts. iltapuolella joutuu tekemään aika paljon itse töitä opiskelun eteen - mitenkään päivälukiota väheksymättä ;) "Koululuokkaryhmiä" ei ole lainkaan - on vain ns. aineryhmiä / kurssiryhmiä - mutta niinhän se nykyisin päiväpuolellakin pääsääntöisesti on.

Kannattaa kysellä omasta koulusta lisätietoja, muutamat käytännön jutut - kuten kurssien valinta, koeviikkosysteemit ym - vaihtelee koulusta riippuen.

• junior15v

Kiitos (taas) ex-opiskelija.
      Täytynee sitten vaan hilata ahteri tietokoneen äärestä.
      Ja opiskella tietenkin peruskoulu loppuun. =D

• masukter

Harkisten iltalukion käymistä. Kaksoistutkinnon olen suorittanut ja yliopplias olen jo. Nyt silti kiinnostaisi ainakin matikka, fysiikka ja kemia, mahdollisesti jotkin muutkin aineet joita ei ammattikoulussa päässyt lukemaan.

Minulla on paikka yliopistolla mutta ala ei juuri nyt tunnu yhtään omalta. Mietin josko lukiosta saisi vähän mietintäaikaa ja ravinnetta ajattelulleen. Voisi sitten hakea johonkin korkeakouluun opiskelemaan sitä mitä haluaa.

• gulppi

otavan opiston etälukio on yksi parhaita ! sinne kannattaa mennä jos
      haluaa suorittaa kaikki kurssit ihan kotona ja ihan omatoimisesti :)
      MIHINKÄÄN VERKKOTAPAAMISIIN EI OLE PAKKO OSALLISTUA
      ja ihan oman aikataulun mukaan saa tehdä :) eikä iällä ole
      merkitystä..siellä on opiskelijoita 16-60 vuotiaisiin :) ja tosi mukavat opettajat :)

mun mielestä ollut hyvä koulu ja opettajat avuliaita jos apua tarvitsee :)
      kurssit suoritetaan muikku selaimen avulla. Siinä vain vaaditaan omatoimisuutta
      todella paljon.

Tässä lisätietoa jos jotain kiinnostaa: www.otavanopisto.fi

• eirassa

Itse opiskelen edelleen yksittäisiä kursseja Eiran aikuislukiossa, jossa olen myös aikaisemmin kirjoittanut. Mielestäni paras ja monipuolisin opetus myös verkkokursseissa.

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oulaisten vaalit, hyvä alku mutta lisää toimenpiteitä tarvitaan.

Hallituksen toimet rikollisuutta vastaan alkavat tuottaa tulosta. Puolueväriin katsomatta demokratian valtaa ja perustus
      Oulainen
      6
      4205
    2. Olet minua

vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va
      Ikävä
      115
      2536
    3. Jos tapaisimme uudelleen?

niin luuletko että mikään muuttuisi vai toistuuko meidän historia? Ehkä vähän eri tavalla mutta samoin tuloksin J
      Ikävä
      68
      1068
    4. Mies pyysi rahaa

Jälkikäteen kun tarjosi kyydin yhteisestä harrastuksesta kotiini. Mitä vi**... Ei ihastunut mies noin toimi?
      Ikävä
      198
      984
    5. Mitä piirteitä rakastat

Eniten kaivatussasi?
      Ikävä
      39
      942
    6. Mites nyt suu pannaan

Kitkiöjoki ja Järvinen solmivat Attendon/Terveystalon kanssa sopimuksen, jonka mukaan sopimuksen irtisanomisoikeus on va
      Sysmä
      38
      901
    7. Hän on niin

Hyvännäköinen. Vaikea vastustaa
      Ikävä
      47
      884
    8. 36
      846
    9. Taas Lieksassa tyritty

Suomalaisten kansallismaisemaa juntit pilaamassa. Nuori tyttö kaupunginjohtajana ei ole sen viisaampi. *S-ryhmän hanke
      Lieksa
      119
      825
    10. Nähdäänkö ensi viikolla

paikassa joka alkaa samalla kirjaimella kuin etunimesi? Ikävä on sinua. Fyysistä läsnäoloasi.
      Ikävä
      35
      802
    Aihe