Myrkylliset viherkasvit

Mamma

Voisko joku kertoo muutaman hyvän nettiosoitteen, mistä löytyis lista kissalle myrkyllisistä viherkasveista. Yritin etsiä, mutta tuloksetta. Ja muitakin hyviä kissasivuja voi laittaa.

21

16102

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tuuletar

      Laitoin mukaan myös puita, sillä monet
      kisut syövät mielellään ulkona kävelyretkillään.

      Myrkyllisiä puita, pensaita, köynnöksiä:

      Alppiruusu (koko kasvi), Hernepensas (siemenet),
      Hevoskastanja (siemenet),
      Kanadantuija, Kultasade (koko kasvi), Kuusama (marjat), Kärhö (koko kasvi), Lumimarja (marjat),
      Marjakuusi (koko kasvi), Näsiä (koko kasvi),
      Rohtokataja (koko kasvi), Sorvarinpensas (marjat),
      Terttuselja (marjat), Tuhkapensas, Tuija (koko kasvi), Tuomi, Väriherne (siemenet)

      Myrkyllisiä pihakukkia:

      Aitoukonhattu, Akileija (koko kasvi), Esikko (maavarsi ja juuri),
      Jättiputki (koko kasvi), Kalliokielo (marjat), Keltamo,
      Kielo (koko kasvi), Konnanmarjat, Koristetupakka (lehdet ja varret), Linnunmaito, Lupiini (siemenet),
      Mooseksenpalavapensas (maanpäälliset kasvinosat), Mustakoiso, Myrkkylilja (koko kasvi), Narsissi (sipuli), Oravanmarja, Paatsama, Punakoiso (koko kasvi, erit. marjat), Päivänsini (erit. siemenet),
      Risiini (siemenet), Rentukka, Ritarinkannus (koko kasvi),
      Ruusuleinikki (maanpäälliset kasvinosat),
      Ruusupapu (raa'at siemenet),
      Sormustinkukka (koko kasvi), Taponlehti (koko kasvi),
      Tulppaani (sipuli), Tyräkki (maitiaisneste),
      Ukonhattu (koko kasvi), Unikko (koko kasvi, ei kypsät siemenet), Valkovuokko (koko kasvi tuoreena)

      Yleisiä myrkyllisiä kasveja:

      Joulutähti, jouluruusu, peikonlehti, anopinkieli, anopinhammas ja useat vehkat. Myös kukkamaljakon vesi voi olla myrkyllistä.

      Tiedot otin googlesta! ;)

      • julia

        onko kiinanruusu myrkyllinen?


      • Viivi

        Sain jouluna joulutähden minkä laitoin kylppärin peilikaapin päälle korkeuksiin ettei kissa sinne pääsisi.Tänä aamuna huomasin että siitä on syöty muutama kukka ja lehti,kissa on kuitenkin ihan pirteä.Saa nähdä mitä tapahtuu.


      • Julia
        Viivi kirjoitti:

        Sain jouluna joulutähden minkä laitoin kylppärin peilikaapin päälle korkeuksiin ettei kissa sinne pääsisi.Tänä aamuna huomasin että siitä on syöty muutama kukka ja lehti,kissa on kuitenkin ihan pirteä.Saa nähdä mitä tapahtuu.

        Jos olisit tietoinen kissan hetki sitten syöneen joulutähteä, niin kannattaisi äkkiä antaa kissalle hiilitabletti, se estää myrkyllisten aineiden imeytymisen. Sinuna soittaisin kyllä eläinlääkärille ja kertoisin tapahtuneesta...


      • Tuuletar
        Viivi kirjoitti:

        Sain jouluna joulutähden minkä laitoin kylppärin peilikaapin päälle korkeuksiin ettei kissa sinne pääsisi.Tänä aamuna huomasin että siitä on syöty muutama kukka ja lehti,kissa on kuitenkin ihan pirteä.Saa nähdä mitä tapahtuu.

        kissallesi, (jos jotenkin onnistut),
        sillä vaikka joulutähden myrkyllinen
        osa onkin lähinnä sen erittämä maitiaisneste,
        niin kukan syöminen saattoi sisältää sitä!

        Hae apteekista hiilitabletteja,
        ne päivystävät kyllä tänäänkin.


      • Milla
        julia kirjoitti:

        onko kiinanruusu myrkyllinen?

        Kiinanruusn kukista valmistetaan teetäkin.

        Kissat ei yleensä syö myrkyllisiä kasveja sen enempää sisällä kuin ukkonakaan. Eläimet vaistoo ja maistaa sen, mitä ei kannata syödä. Näin ainakin meillä ja kisu syö pääasiassa Rönsyliljaa, joka on nopeekasvuinen ja uusia pistokkaita tulee monta joka vuosi.

        Kiinanruusua meidän kisu on harvemmin maistellut. Reunustraakkipuu ja Pullopalmu sitten maistuu myös ja ne jouduin siirtämään kisun ulottumattomiin, ettei tuhoisi niitä kokonaan.


      • Tuskinpavaan
        julia kirjoitti:

        onko kiinanruusu myrkyllinen?

        Mun kissat ovat popsineet koko ikänsä kiinansuusuja ja kummatkin lähestyvät 20 vuoden ikää eivätkä ole koskaan lääkäriä tarvinneet, eli ei se ainakaan tappavan myrkyllinen liene =)
        Kissat on syönyt lähes kaikki kasvit, ainoat kasvit johon ei kissa koske, on ihmepensas ja se tiettävästi on myrkyllinen sekä kaktus, ilmeisesti liian piikikäs, eli kyllä ne eläimet osaa ilmeisesti varoa ainakin joitain kasveja luonnostaan, vaikkakin ne söi mun kessun ja virginian tupakankin, mutta nikotiini kasvithan ovat lääkekasveja :)


    • Tuuletar

      Myrkylliset huonekasvit:

      HUOM! Listasta saattaa puuttua joitakin kasveja.

      Aaloe, Aasinkorvaköynnös, Agaave, Amaryllis, Anopinkieli,
      Huonearalia, Huone-esikko, Huonekoiso (koko kasvi), Ihmepensas (erit. maitiaisneste), Hyasintti (koko kasvi),
      Jouluruusu (koko kasvi), Joulutähti (erit. maitiaisneste),
      Kirjovehka (koko kasvi), Kultaköynnös, Kustaankukka, Köynnösvehka,
      Muratti, Oleanteri (koko kasvi), Orjanlaakeri,
      Peikonlehti, Pylvästyräkki, Pylväskaktus,
      Syklaami, Tyräkki.

    • Mamma

      Haluaisin tietää nimenomaan KISSAlle hengenvaarallisista huonekasveista.

      • Tuuletar

        pieni Kiitos olisi ollut paikallaan!
        Hain tiedot samasta netistä,
        jota sinäkin nyt käytät.

        Laita googleen hakusanaksi esim.
        "kissalle myrkylliset huonekasvit" tai "myrkylliset kotikukat" tai ihan mitä vaan aiheeseen liittyvää ja sieltä
        saamiesi linkkien kautta etsi tietosi itse!

        Mutta eiköhän myrkyllinen kasvi ole
        myrkyllinen myös kissoille!

        Hyvää uutta vuotta!


      • Mamma
        Tuuletar kirjoitti:

        pieni Kiitos olisi ollut paikallaan!
        Hain tiedot samasta netistä,
        jota sinäkin nyt käytät.

        Laita googleen hakusanaksi esim.
        "kissalle myrkylliset huonekasvit" tai "myrkylliset kotikukat" tai ihan mitä vaan aiheeseen liittyvää ja sieltä
        saamiesi linkkien kautta etsi tietosi itse!

        Mutta eiköhän myrkyllinen kasvi ole
        myrkyllinen myös kissoille!

        Hyvää uutta vuotta!

        Ajattelin vain, että ihmisille myrkyllisistä kasveista saattaa puuttua kasvi, joka kuitenkin on kissoille myrkyllinen.

        Hyvää Uutta Vuotta sinnekin!


      • Anonyymi

        Sjsebvdcsmsbdff


    • verity

      Laikku- ja kirjovehkat, muratit ja lähes kaikki kaktukset.
      Lisää myrkyllisistä ja allergiaa aiheuttavista kasveista www.greenquality.com vai oliko se .fi?
      Noh, kannattaa kuitenkin käydä katsomassa :)

    • surusilmä

      guukleta kissoille myrkyllisiä viherkasveja

    • chr

      moicca tietääkö kukaan mua viisaampi varmuudella onko joulukaktus lähinnä siis sen kukat myrkkyä kateille..Kiios jeesistä jo etukäteen.

      • niin3

        Joulukaktus on myrkytön. Mutta jos kissalla ilmenisi sen syömisen jälkeen jotakin oiretta niin kyse olisi allergisesta reaktiosta tai jostakin ihan muusta.


    • http://www.sympaatti.fi/artikkelit/myrkytykset-kissoilla
      Laitoin listan siksi, että melkein tapoin oman nuorimmaiseni tietämättömyyteni tähden . Onneksi saimme Hattulan eläinsairaalassa ja kotikaupungissani (kolme eri kertaa kahden päivän aikana hoidossa) parhaan avun , vaikka myrkytyksen syy selvisi minulle myöhemmin.

      Lilja - lempikukkani, jota on leikkokukkana minulla ollut kymmeniä vuosi kuten kisujakin.
      On kaiketi myös koirille myrkyllinen kasvi - listasta näette, mihin sijoittuu.
      Olen varoitellut kaikkia tuttujani tästä ja kukaan ei ole aiemmin tiennyt vaarasta!
      Lilja ei siis ole viherkasvi, mutta lähes jokainen saa joskus kukkia tai ostaa niitä...
      Allergikkona lilja ei ole minulle mitään aiheuttanut, kun määrä on kimpussa ym ollut pieni.
      Jopa kasvin siitepöly voi olla fataali herkälle kisulle. : ((
      Omani haukkasi palan ruukkuliljan lehteä. Eräs jälkitarkastuksen verikokeita ottanut lääkäri kertoi juuri samana aamuna joutuneensa ikävän eteen myrkytyskisun kanssa.
      Myös viherkasvit ovat toki listalla.

    • Anonyymi

      Rex.clkcfjhf

    • Anonyymi

      Qpqplw

    • Anonyymi

      Ddbdqxd WWF-dbdfhdfdvdgdfsewe.mkddshdbfx sdkdldrdxxdxzxölkcdzkdndvd ndhddfdc,cm

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1074
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      814
    3. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      263
      593
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      17
      585
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      65
      531
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      93
      521
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      502
    8. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      47
      491
    9. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      43
      466
    10. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      427
    Aihe