Olemme asuneet 8 kk n. 13 v. ikäisessä omakotitalossa, jossa on Jämä 121 PUU -kattila. Kattilassa on vedonsäätäjä. Olen koettanut tutustua vedonsäätäjän toimintaan käytännössä ja Jämän ohjekirjalla.
Voisiko joku valaista minulle vedonsäätäjän toimintaa ja onko sillä "laitteella" käytännön merkitystä eli tulisiko se jotenkin säätää oikeaan asentoon.
Olen meillä vaihtanut joka lämmityskerraksi ilmaläpän ketjun paikkaa sopivaksi eli läppää "sopivasti" auki. Säätäjn olen ruuvannut asentoon 5 (0-6), koska esim. 4:lla alkaa valua vettä paisuntaputkea (?) pitkin.
Vedonsäätäjä kattilassa
8
3036
Vastaukset
- Putkimies
Onpa huonot ohjeet jos ei toiminta niistä selviä.
Puukattila on kertapaloinen kattila ja vedonsäädin on sen "kaasupoljin". Kun kattila on kylmä ja tuliu pannaan alle niin säädin pitää vetoluukkua auki antaen palamiselle reilusta happea. Kun kattila lämpenee alkaa säädin pienentää vetoa jolloin palaminen hidastuu. Samalla sen päästöt ja mm nokeentuminen lisääntyvät. Varaaja olisi siis hyvä olla senkokoinen että koko puusatsi saa palaa vapaasti ilman säätimen väliintuloa.
Alapaloisessa ja käänteispaloisessa kattilassa palamisprosessi sinällään jo toimii itsesäätyvästi koska koko pesällinen ei pala samaan aikaan. Hyötysuhde ja päästöt ovat ihan eri luokkaa kuin yläpaloisessa.
Toivottavasti tämä hiukan valaisi asiaa. - jussi
Toiset polttaa kituuttamalla ilman säädintä mutta kunnollinen polttaminen vaatisi toimivan säätimen kuten yllä kerrottiin.
Säädin estää kattilan kiehumisen ja veden poistumisen paisuntaputken kautta.- Jussi
Katsoin illalla ohjevihkoa (Jämä PUU 121, vm. 1988) ja siinä ei opasteta säätimen käyttöä. Ainoa maininta on rakennekuvassa.
Voisitteko antaa pikakurssin sen käytöön eli miten ALKUasento tulisi määrittää ? Pitäisikö alaluukku laittaa kiinni ja säädin asettaa alimpaan asentoonsa ja ketjun "kiristää".
Nyt olen käyttänyt säädintä asennossa 5, koska siinä "vesivuotoa" ei ala esiintymään. Tosin olen joka kerta säätänyt ilmaläpän asennossa käsin ketjun avulla, joten säätimen arvolla ei ole ollut luultavasti niinkään väliä.
Nimim. Tyhmä mikä tyhmä - Putkimies
Jussi kirjoitti:
Katsoin illalla ohjevihkoa (Jämä PUU 121, vm. 1988) ja siinä ei opasteta säätimen käyttöä. Ainoa maininta on rakennekuvassa.
Voisitteko antaa pikakurssin sen käytöön eli miten ALKUasento tulisi määrittää ? Pitäisikö alaluukku laittaa kiinni ja säädin asettaa alimpaan asentoonsa ja ketjun "kiristää".
Nyt olen käyttänyt säädintä asennossa 5, koska siinä "vesivuotoa" ei ala esiintymään. Tosin olen joka kerta säätänyt ilmaläpän asennossa käsin ketjun avulla, joten säätimen arvolla ei ole ollut luultavasti niinkään väliä.
Nimim. Tyhmä mikä tyhmäEiköhän tuo mene niin että kun kattilan lämpötila alkaa lähennellä maksimia niin säätimen tulisi lähes sulkea vetoluukku. Kattila ei siis saisi kiehua vaikka se sen kestäisikin. Vesi vaan karkaa silloin järjestelmästä.
- mika
Jussi kirjoitti:
Nimim. Tyhmä mikä tyhmäitselläni jämä natura, käyttöohjeessa kerrottu varsin tarkasti vedonsäätimen säätö, kannattaisiko kysyä säädöstä jämältä, itse olen saanut sieltä hyviä ohjeitä itseäni askarruttavissa kysymyksissä. onko muuten niin että vedonsäädin hillitsee vain kiehumista, vai haetaanko sillä myös oikeaa ilma määrää puhtaaseen palamiseen, olen kuullut että liika ilmakaan ei ole hyvä, jäähdyttäisi kuulema kattilaa, onko mitää perää kertokaapa viisaammat.
- Jukka
Soitin näistä rohkaistuneena Jämälle ja minua neuvottiin auliisti.
Puulla lämmitettäessä vedonsäätäjää ei kannata käyttää juuri laisinkaan. Läppä kannattaa pitää aina lähes täydellä teholla. Säätö kannattaa tehdä seuraavasti ; kattila nostetaan 90 asteeseen, ketju kireälle ja läppä kiinni ja säädin asentoon 4.- Pavel
Vanha ohje vedonsäätäjän käytölle on se, että kattila lämiitetään ensin 70 asteeseen, vedonsäätäjä laitetaan asentoon "4" ja ketju justeerataan niin, että, vetoluukku on juuri ja juuri kiinni.
Näin härveli on herkistetty niin, että säätövaraa riittää ylös ja alas. Jos haluaa nostaa lämpöä, yksi vedonsäätäjän pykälä on 10 astetta. Siispä kattilan saa 90 asteeseen, kun laittaa säädöksi 6 ja vastaavasti nelosta pienemmillä asennoilla saa alle 70 asteen lämpötiloja.
Huomattakoon, että vedonsäätäjän ketju kiinnitetään alimpaan vetoluukkuun, jos vetoluukkuja on kaksi. Ylempää vetoluukkua on syytä varoa: monet kattilat sylkäisevät komean tuli- ja nokiryöpyn, jos ylemmän vetoluukun avaa alemman ollessa kiinni. Syynä on kituvan palamisen tuottama runsas tulenarka palokaasu, joka syttyy räjähdysmäisesti saadessaan ilmaa. Ylemmän luukun voi avata (esim palamisen tarkkailua varten), kun ensin nostaa käsin ketjulla alemman auki ja antaa pesään ilmaa.
- Anonyymi
Olisko vielä manuaalit tallessa ? Tietäänkö kukaan mitä tuollainen Jämä Puu 121 painaa ?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik123880MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar782037Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5481641Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin851308Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja671097Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s331028Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt214898Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o60873- 171854
Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3808