osmo color

epätietoinen

onko kokemuksia osmo color tuotteista ?? miten siitä lähtee lika ja toimiiko se esim. seinissä?

millä se on helpoin levittää???

20

71051

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sunnuntai maalari

      Tuotteita en ole muita käyttänyt, kuin vahaa.
      Se on aika ok tuote ollut ja kestävä.
      Sitä olen tietysti ihan nukkaamattomalla rievulla levittänyt pintaan. Lopuksi villasukalla hiertänyt pintaa ja siihen tulee mukava kiilto.
      Vaikea sanoa, kun en tiedä mitä tuotetta tarkoitat.

    • einomies

      Vahaa ole minäkin käyttänyt samaan tapaan kuin sunnuntaikin, ja minunkin mielestä ok. Mutta tosi kallista ainetta oli. Muutaman litran purkki maksoi maltaita.

      • Leena

        Osmo Coloria olen minäkin käyttänyt paljon, mutta puupinnalle. Mitä aiot käsitellä? Esimerkiksi lastulevylle olen myös käyttänyt. Edellinen kirjoittaja on oikeassa, eivät ole ihan halpoja värejä, mutta riittoisia, yleensä yksi käsittelykerta jo riittää.

        Osmollakin on erityyppisiä tuotteita, tuo mainittu vaha on lähinnä seiniin, kattoihin ja kalusteisiin, lattiaan tarvitaan sen lisäksi vielä suojaava öljy. Vahakin itse asiassa on ÖLJYVAHA, minkä takia se on likaa hylkivä. Toimii erittäin hyvin, myös teollisessa käytössä eli mm. Moelvenin tai Timberwisen lattiat on muistaakseni käsitelty tällä.

        Kiiltoa tosiaan tulee hankaamalla pintaa pehmeällä rätillä.


      • Anonyymi
        Leena kirjoitti:

        Osmo Coloria olen minäkin käyttänyt paljon, mutta puupinnalle. Mitä aiot käsitellä? Esimerkiksi lastulevylle olen myös käyttänyt. Edellinen kirjoittaja on oikeassa, eivät ole ihan halpoja värejä, mutta riittoisia, yleensä yksi käsittelykerta jo riittää.

        Osmollakin on erityyppisiä tuotteita, tuo mainittu vaha on lähinnä seiniin, kattoihin ja kalusteisiin, lattiaan tarvitaan sen lisäksi vielä suojaava öljy. Vahakin itse asiassa on ÖLJYVAHA, minkä takia se on likaa hylkivä. Toimii erittäin hyvin, myös teollisessa käytössä eli mm. Moelvenin tai Timberwisen lattiat on muistaakseni käsitelty tällä.

        Kiiltoa tosiaan tulee hankaamalla pintaa pehmeällä rätillä.

        Milloin voi kiillottaa?


    • epätietoinen

      nimenomaan tarkoitin osmo colorin vahaa ja tarkoitus on laitaa sitä kattopaneleihin ja seiniin hirsipaneliin

      • sunnuntai maalari

        Jos noihin pintoihin käyttäisin, niin esim öljyäisin pinnat ensin. Vaha mielestäni on aikasta huokoinen ja itsessään päästää lian lävitseen. Öljyäminen suojaisi puuta tältä lialta.
        Öljy tiytysti kellastuu valossa, mutta se ei paljoa vaikuta mäntyyn näön kannalta.
        Mikäli oikein ymmärsin materiaalin.
        Päin vastoin korostaa kauniisti syy kuviointeja.


      • Leena
        sunnuntai maalari kirjoitti:

        Jos noihin pintoihin käyttäisin, niin esim öljyäisin pinnat ensin. Vaha mielestäni on aikasta huokoinen ja itsessään päästää lian lävitseen. Öljyäminen suojaisi puuta tältä lialta.
        Öljy tiytysti kellastuu valossa, mutta se ei paljoa vaikuta mäntyyn näön kannalta.
        Mikäli oikein ymmärsin materiaalin.
        Päin vastoin korostaa kauniisti syy kuviointeja.

        Niin, tätä juuri tarkoitin: Osmo Colorin vaha ON öljyvaha eli siinä on öljyä joukossa, mikä tekee siitä likaa hylkivän. Erikseen öljy tarvitaan vain lattiaan tai pöytätasoihin ym. kovalle kulutukselle alttiina oleville pinnoille. Itse tein sängynpäädyn vanerista ja käsittelin sen värillisellä läpikuultavalla öljyvahalla. Päädystä ei irtoa mitään väriä vuodevaatteisiin ja pinta tuntuu täysin kuivalta. Kiillotuksen siis voi tehdä hankaamalla rätillä tai sienellä.

        Osmon vahat ovat joko värittömiä tai värillisiä. Kaikkia voi sekoittaa keskenään. Jos haluat puunsyykuvion kuultavan läpi, niin valitse kuultava öljyvaha. Niissä on valmiina sävyinä saatavissa "koivu" ja "kuusi", joista kuusi on valkoisempi. Koivun sävy lähinnä estää puuta kellastumasta, uuteen puuhun se ei juurikaan anna sävyä, toki oksankohdat vähän peittyvät.

        Peittävään käsittelyyn voit valita siis PEITTÄVÄN ÖLJYTVAHAN, se on todellakin aika peittävää.

        Ainoa moka, jonka voi tehdä on sivellä liian paksu kerros, jolloin kuivuminen kestää kauan. Normaali kerros siis väriä.


      • sunnuntai maalari
        Leena kirjoitti:

        Niin, tätä juuri tarkoitin: Osmo Colorin vaha ON öljyvaha eli siinä on öljyä joukossa, mikä tekee siitä likaa hylkivän. Erikseen öljy tarvitaan vain lattiaan tai pöytätasoihin ym. kovalle kulutukselle alttiina oleville pinnoille. Itse tein sängynpäädyn vanerista ja käsittelin sen värillisellä läpikuultavalla öljyvahalla. Päädystä ei irtoa mitään väriä vuodevaatteisiin ja pinta tuntuu täysin kuivalta. Kiillotuksen siis voi tehdä hankaamalla rätillä tai sienellä.

        Osmon vahat ovat joko värittömiä tai värillisiä. Kaikkia voi sekoittaa keskenään. Jos haluat puunsyykuvion kuultavan läpi, niin valitse kuultava öljyvaha. Niissä on valmiina sävyinä saatavissa "koivu" ja "kuusi", joista kuusi on valkoisempi. Koivun sävy lähinnä estää puuta kellastumasta, uuteen puuhun se ei juurikaan anna sävyä, toki oksankohdat vähän peittyvät.

        Peittävään käsittelyyn voit valita siis PEITTÄVÄN ÖLJYTVAHAN, se on todellakin aika peittävää.

        Ainoa moka, jonka voi tehdä on sivellä liian paksu kerros, jolloin kuivuminen kestää kauan. Normaali kerros siis väriä.

        Kuin vahaa,niin ne tahtoo olla huokoisia. Päästävät kyllä lian aja kanssa lävitseen.(paitsi jotkut silikoonivahat(autovahat))
        Minulle on ainakin opetettu, että aina ennen vahausta puu tulisi käsitellä.
        Ei siitä ole ainakaan haittaakaan ollut, mutta voisin näin uskoakin parempaan lopputulokseen ihan vaan maalaisjärjellä.


      • Leena
        sunnuntai maalari kirjoitti:

        Kuin vahaa,niin ne tahtoo olla huokoisia. Päästävät kyllä lian aja kanssa lävitseen.(paitsi jotkut silikoonivahat(autovahat))
        Minulle on ainakin opetettu, että aina ennen vahausta puu tulisi käsitellä.
        Ei siitä ole ainakaan haittaakaan ollut, mutta voisin näin uskoakin parempaan lopputulokseen ihan vaan maalaisjärjellä.

        Öljyn voi laittaa vahan päälle, ei alle (siis Osmoissa), näin tehdään esim. lattioissa kuten selitin. Mutta kokemus kertoo, ettei seinissä sitä tarvita. Ehkä listoissa yms. paikoissa.

        Vaha ei siis toimi enää öljyn päällä. Näin minulle on opetettu.


      • Puuseppä
        sunnuntai maalari kirjoitti:

        Kuin vahaa,niin ne tahtoo olla huokoisia. Päästävät kyllä lian aja kanssa lävitseen.(paitsi jotkut silikoonivahat(autovahat))
        Minulle on ainakin opetettu, että aina ennen vahausta puu tulisi käsitellä.
        Ei siitä ole ainakaan haittaakaan ollut, mutta voisin näin uskoakin parempaan lopputulokseen ihan vaan maalaisjärjellä.

        Olen käyttänyt Osmon vahoja useamman vuoden ajan. Kokemusta on, esimerkiksi keittiön pöydässä vahapinta on kestänyt jo useamman vuoden ajan, ja kaksi lasta hakkaa päivittäin pintaa lusikoilla! Nyt pinta alkaa olla uusintavahauksen tarpeessa nimenomaan lasten takia. Pinnassa on kaksi kerrosta tammivahaa ja päällä yksi kirkas.


      • pöydäntekijä
        Puuseppä kirjoitti:

        Olen käyttänyt Osmon vahoja useamman vuoden ajan. Kokemusta on, esimerkiksi keittiön pöydässä vahapinta on kestänyt jo useamman vuoden ajan, ja kaksi lasta hakkaa päivittäin pintaa lusikoilla! Nyt pinta alkaa olla uusintavahauksen tarpeessa nimenomaan lasten takia. Pinnassa on kaksi kerrosta tammivahaa ja päällä yksi kirkas.

        Hylkiikö osmocolor vaikka pöydälle on läikähtänyt mustikkakiisseliä? Jääkö päydän pintaan jälkeä. Olen tehnyt puutöillä keittiöön koivupöydän...pintakäsittely uupuu.


      • eukko

        Olen itse ihastunut Osmo Color vahaan!! Vahasin muutama kuukausi sitten meidän mäntyiset hirsipaneelit ja kaunista tuli. Korostaa hienosti syitä ja oksan kohtia. Eikä näytä keinotekoiselta pinnalta kuten lakka. Tein saman käsittelyn leppä paneelille ja pinta tummeni ja tuli todella kauniin ja arvokkaan näköiseksi. Ukkokin on jo myöntänyt että on paljon parempi tuote kuin ainainen lakka!! Seuraavaksi olisi tarkoitus vahata koivuinen lattia.


      • novi99
        eukko kirjoitti:

        Olen itse ihastunut Osmo Color vahaan!! Vahasin muutama kuukausi sitten meidän mäntyiset hirsipaneelit ja kaunista tuli. Korostaa hienosti syitä ja oksan kohtia. Eikä näytä keinotekoiselta pinnalta kuten lakka. Tein saman käsittelyn leppä paneelille ja pinta tummeni ja tuli todella kauniin ja arvokkaan näköiseksi. Ukkokin on jo myöntänyt että on paljon parempi tuote kuin ainainen lakka!! Seuraavaksi olisi tarkoitus vahata koivuinen lattia.

        Hyvin tuo koivuisen lattain vahaus? Onko kestänyt? Jos "eukko" enää täällä surffailee ;)


    • Leena

      Ja vielä: helpoin levittää superlonsiveltimellä. Mikä lie oikea nimitys sille. Myös tavallinen sivellin käy. Jos haluaa todella läpikuultavan ja himmeän pinnan, voi levitetyn vahan pyyhkiä rievulla tai levittää sienellä, jolloin pintaan tarttuu todella vähän väriä.

      • Joppe

        millä olisi paras kiillottaa pinta , kun purkissa lukee joku osmocolor sieni?


    • iso-harmi

      Kati
      Ostin kalliin erityiskuivan koivulankku lattian ja tilasin Kallan parketin vahaamaan valkoisella kuultoöljyllä. Firma meni kastamaan lattian ennen vahausta saadessaan sellaiset ohjeet Osmo Colorilta. Nyt minulla on punertava lattia!
      Kun soitin Osmo Coloriin hemkilölle joka työn oli ohjeistanut, sanoi hän että joskus voi käydä niin että öljy muuttaa puun väriä ja että hän ei tästä lähin enää suosittele kostuttamista. Siis älkää luottako lopputulokseen joka ehkä kaupassa tai sisustuslehtien sivuilla näette.

      • Anonyymi

        Puu on luonnonmateriaali. Sävyvaihtelut saman puulajin sisällä voivat olla suuriakin, puulajista riippuen. Pinnan viimeistely vaikuttaa värin imeytymiseen, samoin kuin syyrakenne. Eli samallakin puulajilla lopputulokset voivat olla melko erilaiset.

        Tuota kastelua hiukan ihmettelen. Puun kostuttamistahan käytetään sellaisissa tapauksissa kun halutaan, ettei puu ota sitä väriä kovinkaan voimakkaasti itseensä. Puun imukyky on rajallinen ja kostuttamisen tarkoitus on tavallaan käyttää jo osa imukapasiteetista veden imemiseen jolloin väriä ei enää imeydy niin runsaasti. Mutta jos puun annetaan kuivua kostuttamisen jälkeen vaikutus on toinen, kostuttaminen avaa puun huokosia ja parantaa imukykyä kunhan puun annetaan kuivua ensin.

        Värimuutos on arvoitus, ei neutraalin veden pitäisi aiheuttaa värimuutoksia.


    • tietämätön

      kestääkö osmovahan päällä maali jajos ei kestä niin millä lailla alkaa irtoilla.

      • voi maalata

        Osmocolorin vahan päälle voi maalata esim.itse olen maalannut pari tumman ruskeaa huonekalua valkoisella helmi-kalustemaalilla ja hyvin tarttui maali ja on jo pari vuotta pysynyt. Ei siis tarttenut pohjamaalia, kevyttä hiontaa tein, mutta en muuta. Tosin vaati n.4-5 ohutta maalikerrosta, ennen kuin tuli tasaisen peittävää jälkeä. Työvälineenä pieni vaahtomuovitela.


    • Anonyymi

      Män niin keturalleen tuo pinnan hionta ku ei konneel saanu lakkaa kaikkii pois ja nyt osmoocolorii 3 kerrosta ja rumasti näkyy pinta läpi. Vedäbkö gelmi kalustemaalii kerran pari ja sit vahan päälle lue ruokapöytään turvallisin. Jos ois höylä aloittasin alusta..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      583
      4252
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      468
      3479
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      144
      3126
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      166
      2407
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      8
      2260
    6. 235
      1748
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1437
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      100
      1339
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      95
      1320
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1120
    Aihe