Kanariahempon yskä?

Jari

Onko teille hyvät lukijat tuttua seuraava: nimittäin kanariahempponaaraani yskii pitkin päivää!

Uros voi hyvin samassa häkissä ja on vilkas. Kuitenkin naaras on rohkeampi ja menee aina ensin syömään, kun uutta ruokaa on tarjolla.

Naaras nukkuu myös enemmän. Minulla on neljä lintua kahdessa eri häkissä (pariskunnat kanariat ja undulaatit) ja häkit ovat virekkäin. Mikään muu lintu ei ole osoittanut vilustumisoireita. Entä jos yskä pahenee? Osaako esim. täällä Lahdessa eläinlääkäri hoitaa pientä lintua vai voinko ostaa itse apteekista ilman resptiä rohtoa? Pidän linnut lämpimässä. Varsinaista lämpölamppua minulla ei ole, vaan 11 watin kirjoituspöydän lamppu molempien häkkien yläpuolella yhteisesti pimeän aikaan (ei yöllä). Häkit sijatsevat etelä-ikkunalla. Vetoa ei mielestäni ole, sillä kaikki ikkunat on tiivistetty asianmukaisesti.

2

359

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • catya2

      No oon kuullu että semmonen tavallinen "nokan puhdistaminen" (--> kuin yskimistä/aivastelua)
      On ihan normaalia, mutta jos kerran pitkin päivää tätä tapahtuu ni taitaa olla jotain vilustumista.
      Ei omakohtaisia kokemuksia joten paha sanoa... :|

    • -M-

      Jos linnulla ei ole selviä hengitystietulehduksen oireita (limaneritystä, apaattisuutta, viluisuutta yms.) niin sillä voi olla myös ilmapussipunkkeja, joille erityisesti kanarianhempot ja harlekiinipeipot ovat alttiita. Oireina on esim juuri tuo yskiminen, äänen menetys ja naksuva hengitys, vaikka lintu päällepäin näyttää ainakin infektion alkuvaiheessa suhteellisen terveeltä, pidemmän päälle punkitkin aiheuttavat kyllä nuutuneisuutta ja anemiaa. Jodinpuutekin voi joskus aiheuttaa oireita hengitykseen.

      En tiedä Lahden lintulääkäreistä, mutta eläinlääkäri voi kauempaakin antaa puhelinsoiton perusteella antibiootti- tai loishäätölääkereseptin tai jodikuurin ohjeet lähiapteekkiisi, pk-seudulla linnuista tietävät esim:

      Pilvi Lassila (eläinlääkäriasema Hau-Mau, Helsinki)
      Kristiina Kontio-Jalanka (eläinlääkäriasema Arkki, Espoo)
      Einar Eriksson (eläinlääkäriasema Mevet, Helsinki tai Eläinlääkiksen pieneläinkllinikka)
      Reijo Nenonen (vastaanotto kiertää eri eläinkaupoissa, esim Espoon Eläinkeskusessa)

      Numeroita noille asemille löytyy vaikka webistä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Täytyy tunnustaa

      että olet kauneinta mitä olen nähnyt. Käteni tärisevät vieläkin. Olen tosiaan ihastunut. Tästäkin vaikenen.
      Ikävä
      127
      1694
    2. jos saat yhden

      Toiveen esittää niin mikä olisi
      Ikävä
      101
      1219
    3. Huomenta päivää

      Somen ihmeelliseen maailmaan. 🤗☕🌞💞
      Ikävä
      201
      1078
    4. Jorma Uotinen jakoi hämmentävän kuvan tiukoissa trikoissa - Jopa Vappu Pimiä häkeltyy: "No wau"

      Jorma! Ei huono! Aikamoisen häkellyttävä kuva totta tosiaan! Lue lisää ja katso kuva: https://www.suomi24.fi/viihde/jo
      Suomalaiset julkkikset
      7
      1015
    5. Vanhempi mies

      Minä rakastan sua. Ja tiedän, että sullakin on tunteita mua kohtaan. Tätä elämää ei pitäisi tuhlata enää päivääkään. J
      Ikävä
      54
      911
    6. Anna anteeksi

      Olen rikkonut sinua vastaan tavalla, josta minäkin kärsin. Syitä tutkiskellessani löydän vain itseni. Minä kuulin jokais
      Ikävä
      78
      843
    7. Aika haavat parantaa

      Hyvää huomenta ja mukavaa päivää. ☕🌾😊❤️🪷
      Ikävä
      171
      804
    8. Tänään kun näin sinut

      olit kuin taideteos. Arat ja väsyneet silmäni kaipaavat lepoa sinussa, mutta en voinut katsoa sinua niin paljon kuin hal
      Ikävä
      52
      802
    9. HUS näyttää, kuinka paljon turhaa tai vähemmän tarpeellista tehdään verorahoilla

      HUS on laskeskellut, että sieltä voidaan vähentää melkein tuhat ihmistä ilman, että se toiminta häiriintyy, johon verora
      Hallitus
      50
      793
    10. Nyt jos haluat vielä jotain nainen

      Niin laita tähän nimikirjain. Muuten klousaan keissin. Liikaa aikaa kulunut.
      Ikävä
      96
      793
    Aihe