klapin hinta?

Juho

Olen vasta äsken hommannut mökin ja edellisen omistajan hankkimat lämmitys puut alkaa olla finaalissa,minulla ei ole hajuakaan puitten hinnoista ja siitä että mitä puita kannattas hankkia.

12

4372

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ukko

kysy naapurin isännältä onko sillä myydä puita, puita saa usein ilmaiseksikin kunhan vaan itse metsästä niitä raivaa.
      Helpoiten saat niitä huotoasemilta siisteinä nippuina, mutta ne maksaa hieman enemmän.

• Mä.

Havupuu eli MÄnty ja KUusi räiskyvät, koska niissä on pihkaa. Saunanpesässähän se ei haittaa, mutta avotakassa kyllä. KOivu on painavaa ja siten kuutiossa sitä on enemmän energiaa. LEppä ja HAapa ovat myös kivoja polttaa. Mitä kuivempaa, sitä iloisemmin palaa ja syttyy ja ei homehdu, kun kuivaan varastoi.
      Nykyään on yrittäjiä, jotka tekevät ja myivät polttopuita jopa päätyönään. Sekaklapit (koivua havupuun joukossa) maksavat noin 250mk eli 40€ kuutio (m³). Ovat sopivan mittaisia ja isoimmat halkaistuja. MHY:stä voi kysyä tai joltain paikalliselta isännältä.

• Sepe susi

Tarkennus edelliseen viestiin: polttopuun myyjät käyttävät yleensä määrän mittana irtokuutiometriä eli heittokuutiota. Siinä ei siis ole puuta 1m3 vaan 1m3 tila on täytetty heittämällä klapeja siihen. Jokainen ymmärtää, että puun määrä on ko tapauksessa epämääräinen ja vaihteleva.
        Kaikenkaikkiaan on polttopuun valmistus suomessa vielä varsin primitiivisellä tasolla, odottelen aikaa jolloin polttopuun katkaisee, karsii, pätkii, halkoo, sijoittaa myyntipakkaukseen, määrämittaa ja mittaustuloksen tulostaa yksi ja sama kone.

• naisihminen

Ostin minäkin mökin muutama vuosi sitten, Maata siinä on vajaa pari hehtaaria ja pari pellonpätkää. Metsikköä sellainen reilu hehtaari. Minulle ei tulisi mieleenikään ostaa puita! Olen raahannut kaatuneita (metsikkö on vanhaa, siinä on kelottuneita puitakin)puita, oksia ym uuniin kelpaavaa puunrojua metsiköstä. Pinoa on varmaan toistakymmentä kuutiota! Olen itse karsinut, pätkinyt ja halkonut. Tietysti puun laatu ei korvaa koivuhalkoa. Mutta olenkin kaadattunut lahovikaiset koivut ja pätkityttänyt ne. ja nyt etsin konstia millä halkaista.Kirves minulla on mutta ehkä helpompiakin ja nopeampiakin keinoja löytyy.
      Olen polttanut metsänpohjapuuta nyt kolme talvea, viime talven 40 asteen pakkasillakin tarkenin, pahimpina päivinä lämmitin aamulla ja poltin vielä illalla pesällisen. Olen saanut siistin metsän, minne en kompastele, siellä kasvaa rouskut, sienet, kanttarellit, lehdokit, kielot yms. Ja olen säästänyt pitkän pennin. Ja vielä on monta lahovikaista koivua kaatamatta. ja kun nämä puut on poltettu, on lepikkoa taas kasvanut kaadettavaksi pellon pientareelle.
      En voisi kuvitellakaan elämää mökilleni huoltoasemalta ostetun polttopuun varaan! kesän iloja on löytää tuulen heittämä kuiva kelottunut puunlatva sammalikosta, sillä lämmittää jo pari kertaa! Ja samalla tuon pipollisen mustikoita, esiliinana täynnä tatteja, kourallisen mansikoita. Kilot ovat tippuneet, ja hauis kasvanut.Menkää metsään isot miehet.
      Minä olen päälle 50 naisihminen, eikä minulla ole ongelmia mökilla, vaikka - en tiedä miten leikkaisin nurmikkoni, miten korjata kaivo, paikkaisko aitan katon vai antaisinko sen lahota paikalleen. Ja kuka korjaisi aidan, hiekottaisin liukkaan polun, istuttaisi kuusiaidan, puhdistaisi linnunpöntöt, jne.

• klapi

näillä sähkönhinnoilla kannattaa polttaa puuta vielä, vaikka maksaisi 100e kuutio

• Mä.

Hyvä, naisihminen! Just noin tekee vanhan hyvän ajan ihmiset.
        Mietit keinoa halkaista koivupöllejä. Kyllä kirves on helpompi ja nopeampi kuin hommata paikalle halkomakone, joka ei ole edes riuskaa naista nopeampi. Parhaat halkaisukoneet ovat yleensä traktorikäyttöisiä, joten sekin pitäisi jostain hommata. Nuo koneet pitävät meteliä ja vaativat ostoenergiaa. Ja kirvestä heiluttaessa se hauis (ja pari muutakin lihasta mm vatsassa) vasta kehittyykin. Ei muuta kun itsellesi sopivan kokoinen halkaisukirves heilumaan. Kyllä sinä ne puut saisit kumoon ja pätkittyäkin kaarisahalla (pokasaha eli viulu).

• junnu
        Mä. kirjoitti:

Mietit keinoa halkaista koivupöllejä. Kyllä kirves on helpompi ja nopeampi kuin hommata paikalle halkomakone, joka ei ole edes riuskaa naista nopeampi. Parhaat halkaisukoneet ovat yleensä traktorikäyttöisiä, joten sekin pitäisi jostain hommata. Nuo koneet pitävät meteliä ja vaativat ostoenergiaa. Ja kirvestä heiluttaessa se hauis (ja pari muutakin lihasta mm vatsassa) vasta kehittyykin. Ei muuta kun itsellesi sopivan kokoinen halkaisukirves heilumaan. Kyllä sinä ne puut saisit kumoon ja pätkittyäkin kaarisahalla (pokasaha eli viulu).

jäinen puu halkeaa paaaljon helpommin , siis puusavotta miel. kevättalvella .

• klapikoneita
        Mä. kirjoitti:

Käyhän vilkaisemassa vähän rautakauppoja. Pieniäkin klapikoneita kyllä löytyy ja käyvät sähköllä. Jos ei ole lankoja, niin parin KW:n agregaatti riittää.

• naisihminen
        klapikoneita kirjoitti:

Käyhän vilkaisemassa vähän rautakauppoja. Pieniäkin klapikoneita kyllä löytyy ja käyvät sähköllä. Jos ei ole lankoja, niin parin KW:n agregaatti riittää.

Kiitos miehet kannustavista vastauksista! Minulla on pieni kirves, sellainen jolla saan kyllä halkaisijaltaan 15 senttiset leppähalot halki. Mutta ne koivunpakanat, ne on varmaan melkein yli puolimetrisiä halkaisijaltaan! Painaviakin kuin pirulaiset, pyörittämällä kuljetin ja pikkuhiljaa hivuttelin pinoon. Siinä ne on olleet nyt pinoissa vuoden. Kirveellä ajattelin pilkkoa, mutta täytyy kasata ensin henkistä lujuutta siihen hommaan. Täytyy ehkä hankkia isompi kirves.
        Sellainen pieni klapikone voisi olla hyödyllinen, klapeja tarvitaan aina. Ja voisihan niitä pinoja tehdä pihan ympäri, siinä olisi aita valmiina. Voisi sitten eläkepäivinä poltella pinoa kaikessa rauhassa, ei puut loppuisi keskenkaiken. Ja karhut ja sudet ja muut pikkueläimet pysyisivät poissa pihasta.

• Mökkimies

Netistä löytyy myös polttopuita, tässä pari linkkiä:

• hinta?

Puun hinta riippuu kuten kaiken muunkin tavaran hinta sekä tavarasta, mitä ostetaa, tavaran myyjästä sekä myös ostajasta. Toiset ostaa 50 irtokuutio toiset saa 25 kiintokuutio.
      Kannattaa yleensä kysellä paikalliselta Metsänhoitoyhdistykseltä taikka siten suoraan kaikilta maanomistajilta mitä lähiympäristöstä löytyy. Sattaa saada hyvää tavataa ilmaiseksisikin kunhan kuljettaa jollakin pois.
      Onko puu koivua, kuusta taikka mäntyä ei ole kovin suurta merkitystä päinvastoin kuin luullaan.
      Kunnolla kuivatetun, siis ylivuotisen koivun energia-arvo vain alle 10% suurempi kuin kuusen ja männyn. Märemmissä ero on kylläkin suurempi.

Muuten ammattikauppiaat (välittäjät) ovat aina kalliimpikuin suoraan ostamalla.

• naisihminen

katsopa mitä google sanoo kun syötät sille hakusanan mottinetti. Viime talvena sieltä tuli vaikka kuinka klapinmyyjien yhteystietoja.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      102
      2126
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      99
      1537
    3. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      121
      1263
    4. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      77
      1232
    5. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      112
      1207
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      57
      1024
    7. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      51
      997
    8. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      58
      986
    9. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      912
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      804
    Aihe