Virta ei tahdo riittää.Näin talvella,kun käyttö
on vähäistä,lähinnä aurausta.Monesti vielä
pimeellä aikaa tulee tehtyä töitä ja käytettyä
työvaloja.Moottorilämmitin on,joten starttaamaan
ei paljon joudu.Pienillä kierroksilla joutuu
paljon ajamaan.Laturi on alkuperäinen tasavirta
malli.Erillinen lataussäädin (boksi).
Saako lataustehoa säädettyä,niin ettei akku
kiehu kovilla kierroksilla.Yksi vaihtoehto
olisi tietysti vaihtovirtalaturi.Mielellään
pitäisin kyllä tuon alkuperäisen.Onko kellään
kokemusta vastaavanlaisesta?
Laturi
25
25456
Vastaukset
- traktorimies
Turha yrittää selvitä tasavirtalaturilla. Monet ovat yrittäneet, mutteivat onnistuneet! Se massikan oma laturi on sutta ja sekundaa. Vähäisessä käytössä sen latausteho ei vain riitä, eikä varsinkaan työvalon kanssa. Vaihtovirtalaturi on hyvä ratkaisu ja se lataa tehokkaasti jo pienillä kierroksilla. Tai jos pidät kaasun pohjassa koko ajan, niin tasavirtalaturikin toimii! Sopivia vaihtovirtalatureita voit ostaa tarvikeliikkeistä. Kiinnityskorvakkeiden kanssa voi tulla puuhaa, mutta sehän on vain mukavaa!
Toinen vaihtoehto on tehdä traktoriin erillinen latauspistoke, johon voit sitten kytkeä verkkolaturin aina kun traktori ei ole käytössä. On olemassa sellaisia verkkolatureita, joita voi pitää päällä kokoajan (säätelee itse latausta). - ose
Vaihtovirtalaturi on omiaan tuollaiseen käyttöön. Vanha autonlaturi ei paljon maksa ja uudetkaan ei oo hinnan kiroissa. Sovituksen joutuu leveän jakopään ja etuakselin reilun kallistelun takia tekemään aika ylös. Virtalukko menee myös vaihtoon kun alkuperäisessä ei ole sitä "virta päällä" asentoa. 34 A vanha Bosch Saab 96 laturi on tuuletussiivikon vaihdolla (eri pyörimissuunta kuin Saabissa) palvellut jo pitkään.
- MF-135
Voipi olla,et on viisasta vaihtaa laturi.
Virtalukon vaihdoin joskus,eli siinä pitäis
olla kytkentämahdollisuuksia.Mites toi amppeeri-
mittarin kytkentä?
Toimiva vanha mersun laturi olis.
Se on aika yleismalli.Siivapyörä täytyis kyllä
vaihtaa,koska mersus on ohut leveä hihna.
Kiinnitys on kans tietysti oma haasteensa.Teho
kyllä varmaan riittäis,muistaakseni 80A.
Varmaan yks syy toi laturi akun kunnon heikentymiseen.Oli jo toisen vuoden jälkeen osittain jäässä.Vaikka ladattukin laturil välillä - alalla
Traktorisi MF-135 laturi on varmaan mallia Lucas C 40 A ja jännitteensäädin
mallia RB 108 ”kaksitolppainen” eli jännitesäätöinen tyyppi tai RB 310 tai RB 340
”kolmitolppainen ” virtasäätöinen rele.
Ongelmana on laturisi pieni teho, joka on valmistajan ilmoittaman mukaan
11 A,plus/miinus 1 A (ampeeria) .
Tasavirtalaturin huono puoli on sen heikko teho pienillä kierroksilla, kuten jo sinäkin
totesit.
Mietitään hiukan sinun tarvitsemaa sähkötehoa.
Kaksi kertaa ajovalot = 2*55 W = 110 W (Wattia)
Takavalo (t) 2*10 W = 20 W
Työvalo (t) 55 W = 55 W
Yhteensä = 185 W
Jos laturi säädin on kunnossa saat 13,3 V(Volttia)* 11 A = 146,5 W
Akku purkautuu nämä sähkönkuluttajat päällä 185W-146,5W = 38,5 W
Mietitäämpä sitä sanoi Saukkosen Mika !!
Keinoja hätään:
Latausta väliin verkkovirtalaturilla
Kulutuksen pienentäminen
Laturin vaihto suuritehoisempaan ( Yleensä vaihtovirtalaturi )
Tosin traktorin laturi voi olla epäkunnossa ja jännite- ja virtamäärät eivät ole
oikein säädettyjä tai säädin on rikki.
Jos käytössäsi on pienikin yleismittari voit yrittää mitata antaako laturi akkua
suurempaa jännitettä.
Luotettavaan paikalla testaamiseen sitten tarvitaankin volttimittari 0-20 V ja
ampeerimittari 0-50 A.
Jos em. mittareiden käyttö on sinulle mahdollista voin neuvoa sitten tarkat
mittausohjeet säädintyypin tiedettyäni.- Laturi
Täytyypä tutkia säätimen tyyppi.Muutama vuosi
sitten uusin säätimen,kun vanha lakkasi
pelaamasta.Kärjet taisi olla aika palaneet
vanhassa.Uudessa muistaakseni kaksi säätöruuvia
kumitulppien alla.En ole niihin kajonnut.Muistelin
,et on vaarana akun "kiehuminen"jos latausteho
nousee yli viidentoista voltin.Mittasin mittarilla
joskus,niin täydellä kaasulla jäi alle 15.
Kulutus on täysin niinkuin kuvasit,vanhat polttimot vielä etulampuis.Pieni lisä on muutaman
watin kokoinen istuinlämmtin.Tutkin asiaa niin,kyselen lisää. - AAK
Laturi kirjoitti:
Täytyypä tutkia säätimen tyyppi.Muutama vuosi
sitten uusin säätimen,kun vanha lakkasi
pelaamasta.Kärjet taisi olla aika palaneet
vanhassa.Uudessa muistaakseni kaksi säätöruuvia
kumitulppien alla.En ole niihin kajonnut.Muistelin
,et on vaarana akun "kiehuminen"jos latausteho
nousee yli viidentoista voltin.Mittasin mittarilla
joskus,niin täydellä kaasulla jäi alle 15.
Kulutus on täysin niinkuin kuvasit,vanhat polttimot vielä etulampuis.Pieni lisä on muutaman
watin kokoinen istuinlämmtin.Tutkin asiaa niin,kyselen lisää.No se kyllä ottaa varmasti sen 100W jos meinaan lämmittää ollenkaan. Eli se sen virran varmaankin syö jos on koko ajan päällä.
- MF-135
Säätimessä merkintä 19 12VHO
Kaksi säätöruuvia kumitulppien alla.
Yleismittari löytyy ainakin,taitaa olla amppeeri
mittarikin jossain.Paljon pitäisi olla voltteja
akun navoista mitattuna täydellä ja minimikaasul?
- mörkö
Ei juuri kannata ruveta tasavirtasta virittelemään. Vaikka sinne laittaisi kuinka ison laturin hyvänsä, se ei lataa pienillä kierroksilla tarpeeksi. Lisäksi järeä latausrele maksaa saman kuin vaihtovirtalaturi.
Sähköjärjestelmä yksinkertaistuu huomattavasti, kun vaihtaa vaihtovirtalaturiin. Samalla kannattaa laittaa koko järjestelmä uusiksi. Ei ne 30-40 vuotta vanhat hapettuneet liitokset enää häävisti toimi.
Edullinen vaihtoehto laturiksi on esim. Lucas18ACR.
Amppeerimittaria ei tarvita vaihtovirtalaturin kanssa, vaan voi laittaa jännitemittarin samaan reikään, josta saa enemmän informaatiota järjestelmän tilasta. Mallikohtaisia asennussarjoja löytyy, joten kiinnitys ei ole ongelma, tosin itsekin ne tekee. Hihnan kiristykseen kannattaa laittaa ulkopuolelta hihnaa painava rulla, koska laturin liikuttamiseen ei juuri tilaa ole, ja kiinnikkeistäkin tulee yksinkertaisemmat.
Vaihtovirtalaturin kanssa akkukin kestää pitempään, omaa kokemusta on ainakin noin 15 vuotta vanhasta akusta (oli tosin oikea salama).- MF-135
Onhan se tosi,et kaikki haukkaavat virtaa.
Nyt kyllä olen auraillut päiväsaikaan,eikä
kulutusta ole valojen suhteen.Oma ongelma on
myös se,et ajoa on vähän ja akku kovilla talvella
muutenkin.Ei täyttä varausta.Amppeerimittari
kyllä kertoo totuuden.Harvoin on edes nollassa.
Kyllä kesällä taas ei huolen häivää.
Mutta kyllä vielä ennen,kun luovun tuosta
tasavirtalaturista,kokeilen onko säädöt kohdallaan.Varmaan nykyään saa jo valmiilla
sovituksella laturin?Onhan tuossa toi mersun
laturi,mutta kiinnikkeet täytyy soveltaa.
Säätimen,jonka vaihdoin josku,en tiedä sen
tarkkaa tyyppiä.Kaksi säätöruuvia kumitulppien
alla,jotka vielä ovat tehdasjäljiltä.
Boksissa vain merkintä 19 12V HO
Kytketty D valk-ruskea,E musta,A valk-rusk,F
vihr.ruskea
Saako lataustehoa nousemaan ruuveja säätämällä.?
tietysti ei pienillä kierroksilla. - mörkö
MF-135 kirjoitti:
Onhan se tosi,et kaikki haukkaavat virtaa.
Nyt kyllä olen auraillut päiväsaikaan,eikä
kulutusta ole valojen suhteen.Oma ongelma on
myös se,et ajoa on vähän ja akku kovilla talvella
muutenkin.Ei täyttä varausta.Amppeerimittari
kyllä kertoo totuuden.Harvoin on edes nollassa.
Kyllä kesällä taas ei huolen häivää.
Mutta kyllä vielä ennen,kun luovun tuosta
tasavirtalaturista,kokeilen onko säädöt kohdallaan.Varmaan nykyään saa jo valmiilla
sovituksella laturin?Onhan tuossa toi mersun
laturi,mutta kiinnikkeet täytyy soveltaa.
Säätimen,jonka vaihdoin josku,en tiedä sen
tarkkaa tyyppiä.Kaksi säätöruuvia kumitulppien
alla,jotka vielä ovat tehdasjäljiltä.
Boksissa vain merkintä 19 12V HO
Kytketty D valk-ruskea,E musta,A valk-rusk,F
vihr.ruskea
Saako lataustehoa nousemaan ruuveja säätämällä.?
tietysti ei pienillä kierroksilla.Se on tuo latausrele semmonen härveli, että sitä ei kannata mennä pitelemään, ellei ihan tarkkaan tiedä mitä tekee. Siellä on muistaakseni kaksi eri relettä, joiden aukeamiseen nuo ruuvit vaikuttaa. Jos kumminkin haluat kokeilla, niin onhan sinulla päävirtakytkin akun maakaapelissa... nimittäin yleisin syy traktorien palamiseen on latausreleen oikosulku. Rele voi myös vuotaa virtaa koneen ollessa sammuksissa, minkä tuolla kytkimellä voi estää.
- dieselasentaja
lugas c40 laturi /rb108 yhdistelmästä
voi latausjännitettä nostamalla saada tehoja
käyttöösi riittävästi ISOMMILLA KIERROKSILLA
SÄÄTIMESI ON ALKUPERÄISEN TARVIKEVERSIO
VOI MYÖS SÄÄTÄÄ
TEHOJA VOI NOSTAA VAIN TALVIAIKANA LATURIN JÄÄHDYTYKSEN OLLESSA HYVÄ EI KESÄLLÄ
SÄÄTÖ HELPPO JOS KIINNOSTAA
DIESELASENTAJA- MF-135
Voishan tuota säätöä kokeilla.Kumpaa
säätöruuvia pitäis kiertää? - MF 135
Mittasin volttimittarilla akun navoista
jännitteen.Nousee 13.77-13.80 V ,kun antaa
vähän kierroksia.Ei muutu siitä,vaikka painais
tallan pohjaan.Eikös saisi olla vähän korkeampi?
Valot kun laittaa päälle,putoaa jännite 12.96V
Voisko säätää ruuveja kääntämällä ja kumpaa
pitäis säätää ja minne päin?? - dieselasentaja
MF 135 kirjoitti:
Mittasin volttimittarilla akun navoista
jännitteen.Nousee 13.77-13.80 V ,kun antaa
vähän kierroksia.Ei muutu siitä,vaikka painais
tallan pohjaan.Eikös saisi olla vähän korkeampi?
Valot kun laittaa päälle,putoaa jännite 12.96V
Voisko säätää ruuveja kääntämällä ja kumpaa
pitäis säätää ja minne päin??1 säädin asentoon että pääset kumitulppiin
käsiksi
2 f liittimen puoleinen kumitulppa auki
3 a liittimestä johto irti
4 volttimittari dc alueella a liittimen ja e liittimen väliin a= e= miinus jos miinusmaadoitettu
kone käyntiin noin 1500rpm
mittarissa näkyy avoimen piirin säätöjännite
lucas säädetään näin
KESÄASENTO 15,5-16 V
TALVIASENTO 16,5-17 V
LUGAS ARVOT
VOIT KÄYTTÄÄ KYLLÄ TALVELLA JOPA 18V ARVOA
ILMAN ETTÄ ANKKURI PALAA LYHYISSÄ LINKOUS
YNNÄ MUISSA KÄYTÖISSÄ
JOS KÄYTÄT JOSTAIN SYYSTÄ PITEMPÄÄN
VAIKKA HALKAISURUUVIA USEITA TUNTEJA IRROITA LATURISTA KÄYTÖN AJAKSI KENTTÄJOHTO PIENEMPI LIITIN
SÄÄTÖ
F PUOLEN KUMITULPAN REIJÄSTÄ PIENELLÄ MEISSELILLÄ
MYÖTAPÄIVÄÄN SUURENEE VASTAPÄIVÄÄN PIENENEE
A LIITTIMEN JOHTO KIINNI
NÄILLÄ 18V SÄÄDOILLÄ AKUN NAVOILTA MITATTU JÄNNITE KUN AKKU ON TÄYSI ON 14,5--14,8V
LATURIN ANTAMA MAX VIRTA KIERROKSILLA NOUSEE
JONNEKIN 20A PAIKKEILLE
TAKAVIRTARELEEN SÄÄTÖ ERIKSEEN JOS TARVITAAN
ÄLÄ KOSKE TOISEEN RUUVIIN TÄSSÄ VAIHEESSA
AKKU EI KIEHU KYLMÄSSÄ NÄILLÄ ARVOILLA
KULUTUKSEENHAN TÄSTÄ MENEE LÄHES KAIKKI
DIESELASENTAJA - MF-135
dieselasentaja kirjoitti:
1 säädin asentoon että pääset kumitulppiin
käsiksi
2 f liittimen puoleinen kumitulppa auki
3 a liittimestä johto irti
4 volttimittari dc alueella a liittimen ja e liittimen väliin a= e= miinus jos miinusmaadoitettu
kone käyntiin noin 1500rpm
mittarissa näkyy avoimen piirin säätöjännite
lucas säädetään näin
KESÄASENTO 15,5-16 V
TALVIASENTO 16,5-17 V
LUGAS ARVOT
VOIT KÄYTTÄÄ KYLLÄ TALVELLA JOPA 18V ARVOA
ILMAN ETTÄ ANKKURI PALAA LYHYISSÄ LINKOUS
YNNÄ MUISSA KÄYTÖISSÄ
JOS KÄYTÄT JOSTAIN SYYSTÄ PITEMPÄÄN
VAIKKA HALKAISURUUVIA USEITA TUNTEJA IRROITA LATURISTA KÄYTÖN AJAKSI KENTTÄJOHTO PIENEMPI LIITIN
SÄÄTÖ
F PUOLEN KUMITULPAN REIJÄSTÄ PIENELLÄ MEISSELILLÄ
MYÖTAPÄIVÄÄN SUURENEE VASTAPÄIVÄÄN PIENENEE
A LIITTIMEN JOHTO KIINNI
NÄILLÄ 18V SÄÄDOILLÄ AKUN NAVOILTA MITATTU JÄNNITE KUN AKKU ON TÄYSI ON 14,5--14,8V
LATURIN ANTAMA MAX VIRTA KIERROKSILLA NOUSEE
JONNEKIN 20A PAIKKEILLE
TAKAVIRTARELEEN SÄÄTÖ ERIKSEEN JOS TARVITAAN
ÄLÄ KOSKE TOISEEN RUUVIIN TÄSSÄ VAIHEESSA
AKKU EI KIEHU KYLMÄSSÄ NÄILLÄ ARVOILLA
KULUTUKSEENHAN TÄSTÄ MENEE LÄHES KAIKKI
DIESELASENTAJASäätö suoritettu antamallasi ohjeilla.Jonkun verran arvot "pomppii".Asetin säätimen arvoon
16.30 Heitteli 16.18-16.30,mutta koneen ja laturin
lämmittyä,asettui noin 16.20 paikkeille.
A ja E navoista mitattuna.Tyhjäkäynnillä
näistä mitattuna arvo heitteli 1.78-3.33,tuntui
asettuvan 2,70 paikkeille.
Kun liitin kiinni,akun navoista mitattuna
14.70-15.30,ilman kuormaa.Antaa tämän
lukeman jo kierroksilla 1300,eikä olennaisesti
muutu suuremmillakaan kierroksilla.Onko jännite
liian korkea,jos ei kulutusta juuri sillä
hetkellä ollenkaan?Säädin tuohon 16.20
paikkeille,jos vaikka kumminkin unohtaa säätää
keväällä takaisin.Akun kunnosta ei täysin
varmuutta.Oli näet viime talvena hiukan
nesteet hileessä.Onko kyllä startannut hyvin.
Saattaa vaikuttaa tuohon lukemaan? - dieselasentaja
MF-135 kirjoitti:
Säätö suoritettu antamallasi ohjeilla.Jonkun verran arvot "pomppii".Asetin säätimen arvoon
16.30 Heitteli 16.18-16.30,mutta koneen ja laturin
lämmittyä,asettui noin 16.20 paikkeille.
A ja E navoista mitattuna.Tyhjäkäynnillä
näistä mitattuna arvo heitteli 1.78-3.33,tuntui
asettuvan 2,70 paikkeille.
Kun liitin kiinni,akun navoista mitattuna
14.70-15.30,ilman kuormaa.Antaa tämän
lukeman jo kierroksilla 1300,eikä olennaisesti
muutu suuremmillakaan kierroksilla.Onko jännite
liian korkea,jos ei kulutusta juuri sillä
hetkellä ollenkaan?Säädin tuohon 16.20
paikkeille,jos vaikka kumminkin unohtaa säätää
keväällä takaisin.Akun kunnosta ei täysin
varmuutta.Oli näet viime talvena hiukan
nesteet hileessä.Onko kyllä startannut hyvin.
Saattaa vaikuttaa tuohon lukemaan?kokeile noilla arvoilla rupeeko riittämään
akku on joko aivan täysi tai alkaa olla illassa OMINAISPAINOT TÄYSI 1.285
huonokuntoisessa akussa sisäinen vastus on iso vaikka se on vajaa
tästä johtuu että kun aletaan lataamaan sitä nin napajännite nousee nopeasti
tästä taas johtuu että virta a putoaa
koska jännite on jo asetetussa arvossa
ts akku pysyy tyhjänä
hyväkuntoisen akun sisäinen vastus on pieni
eikä se tästä johtuen salli napajännitteen
nousta heti kun sitä aletaan lataamaan
tästä taas johtuu että virta a on iso
pidemmän ajan ja akku täyttyy
napajännite nousee siis myöhemmin ylemmäs
TYHJÄN AKUN TESTAUS PERUSTUU JÄNNITTEEN NOUSUNOPEUTEEN SUHTEESSA LATAUSAIKAAN
TÄYDEN AKUN TESTAUS PERUSTUU TAAS JÄNNITTEN
LASKUUN SUHTEESSA AIKAAN KUN SITÄ KUORMITETAAN KOLME KERTAA AH MÄÄRÄLLÄ HUONELÄMPÖTILASSA ESIM 15 SEK KULUTTUA JÄNNITE EI SAA LASKEA KUORMITUKSEN PÄÄLLÄ OLLESSA ALLE 9.6V
JÄNNITE ENNEN KUORMITUSKOKEEN ALKUA OLTAVA VÄHINTÄÄN 12.4 ELLEI LADATTAVA TÄYTEEN
PALJONKO ON OMINAISPAINOT
LUNTA NÄYTTÄÄ TULEVAN
TÄYTYY EHKÄ TEHDÄ ILLALLA MF 135 LLA LUMITÖITÄ
TAsavirtalaturi jo 20 v ja virta riittää
TSEMPPIÄ
DIESELASENTAJA - Massey 135
dieselasentaja kirjoitti:
kokeile noilla arvoilla rupeeko riittämään
akku on joko aivan täysi tai alkaa olla illassa OMINAISPAINOT TÄYSI 1.285
huonokuntoisessa akussa sisäinen vastus on iso vaikka se on vajaa
tästä johtuu että kun aletaan lataamaan sitä nin napajännite nousee nopeasti
tästä taas johtuu että virta a putoaa
koska jännite on jo asetetussa arvossa
ts akku pysyy tyhjänä
hyväkuntoisen akun sisäinen vastus on pieni
eikä se tästä johtuen salli napajännitteen
nousta heti kun sitä aletaan lataamaan
tästä taas johtuu että virta a on iso
pidemmän ajan ja akku täyttyy
napajännite nousee siis myöhemmin ylemmäs
TYHJÄN AKUN TESTAUS PERUSTUU JÄNNITTEEN NOUSUNOPEUTEEN SUHTEESSA LATAUSAIKAAN
TÄYDEN AKUN TESTAUS PERUSTUU TAAS JÄNNITTEN
LASKUUN SUHTEESSA AIKAAN KUN SITÄ KUORMITETAAN KOLME KERTAA AH MÄÄRÄLLÄ HUONELÄMPÖTILASSA ESIM 15 SEK KULUTTUA JÄNNITE EI SAA LASKEA KUORMITUKSEN PÄÄLLÄ OLLESSA ALLE 9.6V
JÄNNITE ENNEN KUORMITUSKOKEEN ALKUA OLTAVA VÄHINTÄÄN 12.4 ELLEI LADATTAVA TÄYTEEN
PALJONKO ON OMINAISPAINOT
LUNTA NÄYTTÄÄ TULEVAN
TÄYTYY EHKÄ TEHDÄ ILLALLA MF 135 LLA LUMITÖITÄ
TAsavirtalaturi jo 20 v ja virta riittää
TSEMPPIÄ
DIESELASENTAJAKatsotaan nyt kuinka virta rupeaa riittämään.
Talvi on aina ongelma,myös pienen ajon vuoksi.
Kyllä ainakin arvot nousi pienellä säädöllä.
Nykyiseen akkuun en oikein ole tyytyväinen.
Piti olla hyvä,mutta olikin melko lyhytikänen.
Vanha muistaakseni salama ja se kesti pitkään.
Mitäs tällä "boksin" toisella ruuvilla
säädetään?Nyt en vielä kajonnut siihen.
Laturin avasin ja puhdistin n 3 vuotta
sitten.Hiiliä vielä reilusti jäljellä.
Suurkiitokset ohjeista ja vihjeistä! - mf 135 lataus
Massey 135 kirjoitti:
Katsotaan nyt kuinka virta rupeaa riittämään.
Talvi on aina ongelma,myös pienen ajon vuoksi.
Kyllä ainakin arvot nousi pienellä säädöllä.
Nykyiseen akkuun en oikein ole tyytyväinen.
Piti olla hyvä,mutta olikin melko lyhytikänen.
Vanha muistaakseni salama ja se kesti pitkään.
Mitäs tällä "boksin" toisella ruuvilla
säädetään?Nyt en vielä kajonnut siihen.
Laturin avasin ja puhdistin n 3 vuotta
sitten.Hiiliä vielä reilusti jäljellä.
Suurkiitokset ohjeista ja vihjeistä!takavirtareleen kytkentäjännitettä
kun jännite nousee liittimessä d arvoon
12.7---13,3 kytkeytyy d liitin a liittimeen
eli laturin jännite täytyy nousta noihin arvoihin ennenkuin yhteys akkuun saa tulla
siis hieman yli akun napajännitteen
silloin virtakin menee oikeaan suuntaan kun kytkentä tapahtuu
takavirran toiminnan näet kun sammutat moottorin isommilta kierroksilta
amppeerimittari laskee hieman purkauksen puolelle vaikka ei ole kulutustakaan
sieltä sitten hyppää nollaan
takavirran arvoakin voi hieman säätää
jos näin nin homma suunnilleen kunnossa
säätöohjeet tarvittaessa
dieselasentaja - MF-135
mf 135 lataus kirjoitti:
takavirtareleen kytkentäjännitettä
kun jännite nousee liittimessä d arvoon
12.7---13,3 kytkeytyy d liitin a liittimeen
eli laturin jännite täytyy nousta noihin arvoihin ennenkuin yhteys akkuun saa tulla
siis hieman yli akun napajännitteen
silloin virtakin menee oikeaan suuntaan kun kytkentä tapahtuu
takavirran toiminnan näet kun sammutat moottorin isommilta kierroksilta
amppeerimittari laskee hieman purkauksen puolelle vaikka ei ole kulutustakaan
sieltä sitten hyppää nollaan
takavirran arvoakin voi hieman säätää
jos näin nin homma suunnilleen kunnossa
säätöohjeet tarvittaessa
dieselasentajaMites tuo säätö oikein suoritetaan.Nyt ei ehkä
välttämättä tarpeellista,mutta myöhemmin?
Vaatii varmaan säätöä myöhemmin.Vaihdoin
tuon boksin varmaan turhaan joskus.Olisi varmaan
korjaantunut säädöillä?Silloin mittasin vain
mittarilla akun navoista ja tarkistin laturin. - Fercuson
Terve Dieselasentaja!
Kun olet enemmän touhunnut Massikan parissa,tiedätkö mistä löytäis räjäytyskuvat MF 135 malliin vm.68 ?
- haba
En lukenut muita vastauksia kun olen itse niin viisas...
Osta konehallista 4A laturi n. 15€. Laita laturi akun viereen nippusiteillä kiinni. Laturista tulevat johdot akun napoihin (nipsut pois ja ruuvilla kiinni).
Kun tule ajosta, laita laturin töpseli roikkaan ja anna latautua. Akku ei pääse pakkasilla ylilatautumaan kun ei ota virtaa vastaan ja jos ottaakin, ei se ulkosäilytyksessä räjähdä.
Ajoaikasi on kuitenkin lumitöissä n ½ tuntia jolloin vaihtovirta/tasavirtalaturi ei ehdi ladata akkua vaikka se tuottaisi 100A virtaa (akku ei ota vastaan määräänsä enempää).
Helppoa ja hauskaa.- mörkö
Ainoastaan tarkoitukseen hyväksytyn laturin saa asentaa kiinteästi työkoneeseen. Kyseisissä laitteissa on tärinänvaimennus, joka estää komponenttien vikaantumisen ym. inertiavoimista aiheutuvan rasityksen. Tarkoittaa käytännössä sitä, että boksi on valettu täyteen epoksia.
- MF-135
mörkö kirjoitti:
Ainoastaan tarkoitukseen hyväksytyn laturin saa asentaa kiinteästi työkoneeseen. Kyseisissä laitteissa on tärinänvaimennus, joka estää komponenttien vikaantumisen ym. inertiavoimista aiheutuvan rasityksen. Tarkoittaa käytännössä sitä, että boksi on valettu täyteen epoksia.
Kyllä kaikkia vaihtoehtoja on tullut mietittyä.
Vielä en anna periksi.Katotaan nyt riittääkö
virta noilla säädöillä.Paljosta se ei ole kiinni.
Jos pari-kolme kuukautta kuluis,niin ei mitään
hätää.Talvi on aina ongelma.
Suunnittelin myös sitä ,että laitan jonkun
pistokkkeen sopivaan paikkaan ja latauslaitteeseen
vastakappale.Kun tulee ajosta,niin ei tarvitse,kun
lykätä pistoke paikoilleen.Nyt kun traktorissa
on vielä hyttikin,on akulle pääsy hiukan
työläämpää.
- Anonyymi
Vanha viestiketju mutta kysyisin selvennystä asiaan: Kun vaihdan vaihtovirtalaturin mf-135.seen. Mitä tehdään noille amppeerimittarille meneville johdoille?
Voiko ne irroittaa? (Releeltä kaikki pois??.)
Kumpi parempi;; vetääkö laturin syöttö akulle vai startille?.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1276828Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631624234Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen523406Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4903014Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2862001Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde361683Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja161532- 911513
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1751441Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito151406