Laturi

MF-135

Virta ei tahdo riittää.Näin talvella,kun käyttö
on vähäistä,lähinnä aurausta.Monesti vielä
pimeellä aikaa tulee tehtyä töitä ja käytettyä
työvaloja.Moottorilämmitin on,joten starttaamaan
ei paljon joudu.Pienillä kierroksilla joutuu
paljon ajamaan.Laturi on alkuperäinen tasavirta
malli.Erillinen lataussäädin (boksi).
Saako lataustehoa säädettyä,niin ettei akku
kiehu kovilla kierroksilla.Yksi vaihtoehto
olisi tietysti vaihtovirtalaturi.Mielellään
pitäisin kyllä tuon alkuperäisen.Onko kellään
kokemusta vastaavanlaisesta?

25

25456

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • traktorimies

      Turha yrittää selvitä tasavirtalaturilla. Monet ovat yrittäneet, mutteivat onnistuneet! Se massikan oma laturi on sutta ja sekundaa. Vähäisessä käytössä sen latausteho ei vain riitä, eikä varsinkaan työvalon kanssa. Vaihtovirtalaturi on hyvä ratkaisu ja se lataa tehokkaasti jo pienillä kierroksilla. Tai jos pidät kaasun pohjassa koko ajan, niin tasavirtalaturikin toimii! Sopivia vaihtovirtalatureita voit ostaa tarvikeliikkeistä. Kiinnityskorvakkeiden kanssa voi tulla puuhaa, mutta sehän on vain mukavaa!

      Toinen vaihtoehto on tehdä traktoriin erillinen latauspistoke, johon voit sitten kytkeä verkkolaturin aina kun traktori ei ole käytössä. On olemassa sellaisia verkkolatureita, joita voi pitää päällä kokoajan (säätelee itse latausta).

    • ose

      Vaihtovirtalaturi on omiaan tuollaiseen käyttöön. Vanha autonlaturi ei paljon maksa ja uudetkaan ei oo hinnan kiroissa. Sovituksen joutuu leveän jakopään ja etuakselin reilun kallistelun takia tekemään aika ylös. Virtalukko menee myös vaihtoon kun alkuperäisessä ei ole sitä "virta päällä" asentoa. 34 A vanha Bosch Saab 96 laturi on tuuletussiivikon vaihdolla (eri pyörimissuunta kuin Saabissa) palvellut jo pitkään.

    • MF-135

      Voipi olla,et on viisasta vaihtaa laturi.
      Virtalukon vaihdoin joskus,eli siinä pitäis
      olla kytkentämahdollisuuksia.Mites toi amppeeri-
      mittarin kytkentä?
      Toimiva vanha mersun laturi olis.
      Se on aika yleismalli.Siivapyörä täytyis kyllä
      vaihtaa,koska mersus on ohut leveä hihna.
      Kiinnitys on kans tietysti oma haasteensa.Teho
      kyllä varmaan riittäis,muistaakseni 80A.
      Varmaan yks syy toi laturi akun kunnon heikentymiseen.Oli jo toisen vuoden jälkeen osittain jäässä.Vaikka ladattukin laturil välillä

    • alalla

      Traktorisi MF-135 laturi on varmaan mallia Lucas C 40 A ja jännitteensäädin
      mallia RB 108 ”kaksitolppainen” eli jännitesäätöinen tyyppi tai RB 310 tai RB 340
      ”kolmitolppainen ” virtasäätöinen rele.
      Ongelmana on laturisi pieni teho, joka on valmistajan ilmoittaman mukaan
      11 A,plus/miinus 1 A (ampeeria) .
      Tasavirtalaturin huono puoli on sen heikko teho pienillä kierroksilla, kuten jo sinäkin
      totesit.
      Mietitään hiukan sinun tarvitsemaa sähkötehoa.
      Kaksi kertaa ajovalot = 2*55 W = 110 W (Wattia)
      Takavalo (t) 2*10 W = 20 W
      Työvalo (t) 55 W = 55 W
      Yhteensä = 185 W

      Jos laturi säädin on kunnossa saat 13,3 V(Volttia)* 11 A = 146,5 W
      Akku purkautuu nämä sähkönkuluttajat päällä 185W-146,5W = 38,5 W

      Mietitäämpä sitä sanoi Saukkosen Mika !!

      Keinoja hätään:
      Latausta väliin verkkovirtalaturilla
      Kulutuksen pienentäminen
      Laturin vaihto suuritehoisempaan ( Yleensä vaihtovirtalaturi )

      Tosin traktorin laturi voi olla epäkunnossa ja jännite- ja virtamäärät eivät ole
      oikein säädettyjä tai säädin on rikki.
      Jos käytössäsi on pienikin yleismittari voit yrittää mitata antaako laturi akkua
      suurempaa jännitettä.
      Luotettavaan paikalla testaamiseen sitten tarvitaankin volttimittari 0-20 V ja
      ampeerimittari 0-50 A.
      Jos em. mittareiden käyttö on sinulle mahdollista voin neuvoa sitten tarkat
      mittausohjeet säädintyypin tiedettyäni.

      • Laturi

        Täytyypä tutkia säätimen tyyppi.Muutama vuosi
        sitten uusin säätimen,kun vanha lakkasi
        pelaamasta.Kärjet taisi olla aika palaneet
        vanhassa.Uudessa muistaakseni kaksi säätöruuvia
        kumitulppien alla.En ole niihin kajonnut.Muistelin
        ,et on vaarana akun "kiehuminen"jos latausteho
        nousee yli viidentoista voltin.Mittasin mittarilla
        joskus,niin täydellä kaasulla jäi alle 15.
        Kulutus on täysin niinkuin kuvasit,vanhat polttimot vielä etulampuis.Pieni lisä on muutaman
        watin kokoinen istuinlämmtin.Tutkin asiaa niin,kyselen lisää.


      • AAK
        Laturi kirjoitti:

        Täytyypä tutkia säätimen tyyppi.Muutama vuosi
        sitten uusin säätimen,kun vanha lakkasi
        pelaamasta.Kärjet taisi olla aika palaneet
        vanhassa.Uudessa muistaakseni kaksi säätöruuvia
        kumitulppien alla.En ole niihin kajonnut.Muistelin
        ,et on vaarana akun "kiehuminen"jos latausteho
        nousee yli viidentoista voltin.Mittasin mittarilla
        joskus,niin täydellä kaasulla jäi alle 15.
        Kulutus on täysin niinkuin kuvasit,vanhat polttimot vielä etulampuis.Pieni lisä on muutaman
        watin kokoinen istuinlämmtin.Tutkin asiaa niin,kyselen lisää.

        No se kyllä ottaa varmasti sen 100W jos meinaan lämmittää ollenkaan. Eli se sen virran varmaankin syö jos on koko ajan päällä.


      • MF-135

        Säätimessä merkintä 19 12VHO
        Kaksi säätöruuvia kumitulppien alla.
        Yleismittari löytyy ainakin,taitaa olla amppeeri
        mittarikin jossain.Paljon pitäisi olla voltteja
        akun navoista mitattuna täydellä ja minimikaasul?


    • mörkö

      Ei juuri kannata ruveta tasavirtasta virittelemään. Vaikka sinne laittaisi kuinka ison laturin hyvänsä, se ei lataa pienillä kierroksilla tarpeeksi. Lisäksi järeä latausrele maksaa saman kuin vaihtovirtalaturi.

      Sähköjärjestelmä yksinkertaistuu huomattavasti, kun vaihtaa vaihtovirtalaturiin. Samalla kannattaa laittaa koko järjestelmä uusiksi. Ei ne 30-40 vuotta vanhat hapettuneet liitokset enää häävisti toimi.

      Edullinen vaihtoehto laturiksi on esim. Lucas18ACR.

      Amppeerimittaria ei tarvita vaihtovirtalaturin kanssa, vaan voi laittaa jännitemittarin samaan reikään, josta saa enemmän informaatiota järjestelmän tilasta. Mallikohtaisia asennussarjoja löytyy, joten kiinnitys ei ole ongelma, tosin itsekin ne tekee. Hihnan kiristykseen kannattaa laittaa ulkopuolelta hihnaa painava rulla, koska laturin liikuttamiseen ei juuri tilaa ole, ja kiinnikkeistäkin tulee yksinkertaisemmat.

      Vaihtovirtalaturin kanssa akkukin kestää pitempään, omaa kokemusta on ainakin noin 15 vuotta vanhasta akusta (oli tosin oikea salama).

      • MF-135

        Onhan se tosi,et kaikki haukkaavat virtaa.
        Nyt kyllä olen auraillut päiväsaikaan,eikä
        kulutusta ole valojen suhteen.Oma ongelma on
        myös se,et ajoa on vähän ja akku kovilla talvella
        muutenkin.Ei täyttä varausta.Amppeerimittari
        kyllä kertoo totuuden.Harvoin on edes nollassa.
        Kyllä kesällä taas ei huolen häivää.
        Mutta kyllä vielä ennen,kun luovun tuosta
        tasavirtalaturista,kokeilen onko säädöt kohdallaan.Varmaan nykyään saa jo valmiilla
        sovituksella laturin?Onhan tuossa toi mersun
        laturi,mutta kiinnikkeet täytyy soveltaa.

        Säätimen,jonka vaihdoin josku,en tiedä sen
        tarkkaa tyyppiä.Kaksi säätöruuvia kumitulppien
        alla,jotka vielä ovat tehdasjäljiltä.
        Boksissa vain merkintä 19 12V HO
        Kytketty D valk-ruskea,E musta,A valk-rusk,F
        vihr.ruskea
        Saako lataustehoa nousemaan ruuveja säätämällä.?
        tietysti ei pienillä kierroksilla.


      • mörkö
        MF-135 kirjoitti:

        Onhan se tosi,et kaikki haukkaavat virtaa.
        Nyt kyllä olen auraillut päiväsaikaan,eikä
        kulutusta ole valojen suhteen.Oma ongelma on
        myös se,et ajoa on vähän ja akku kovilla talvella
        muutenkin.Ei täyttä varausta.Amppeerimittari
        kyllä kertoo totuuden.Harvoin on edes nollassa.
        Kyllä kesällä taas ei huolen häivää.
        Mutta kyllä vielä ennen,kun luovun tuosta
        tasavirtalaturista,kokeilen onko säädöt kohdallaan.Varmaan nykyään saa jo valmiilla
        sovituksella laturin?Onhan tuossa toi mersun
        laturi,mutta kiinnikkeet täytyy soveltaa.

        Säätimen,jonka vaihdoin josku,en tiedä sen
        tarkkaa tyyppiä.Kaksi säätöruuvia kumitulppien
        alla,jotka vielä ovat tehdasjäljiltä.
        Boksissa vain merkintä 19 12V HO
        Kytketty D valk-ruskea,E musta,A valk-rusk,F
        vihr.ruskea
        Saako lataustehoa nousemaan ruuveja säätämällä.?
        tietysti ei pienillä kierroksilla.

        Se on tuo latausrele semmonen härveli, että sitä ei kannata mennä pitelemään, ellei ihan tarkkaan tiedä mitä tekee. Siellä on muistaakseni kaksi eri relettä, joiden aukeamiseen nuo ruuvit vaikuttaa. Jos kumminkin haluat kokeilla, niin onhan sinulla päävirtakytkin akun maakaapelissa... nimittäin yleisin syy traktorien palamiseen on latausreleen oikosulku. Rele voi myös vuotaa virtaa koneen ollessa sammuksissa, minkä tuolla kytkimellä voi estää.


    • dieselasentaja

      lugas c40 laturi /rb108 yhdistelmästä
      voi latausjännitettä nostamalla saada tehoja
      käyttöösi riittävästi ISOMMILLA KIERROKSILLA
      SÄÄTIMESI ON ALKUPERÄISEN TARVIKEVERSIO
      VOI MYÖS SÄÄTÄÄ

      TEHOJA VOI NOSTAA VAIN TALVIAIKANA LATURIN JÄÄHDYTYKSEN OLLESSA HYVÄ EI KESÄLLÄ

      SÄÄTÖ HELPPO JOS KIINNOSTAA

      DIESELASENTAJA

      • MF-135

        Voishan tuota säätöä kokeilla.Kumpaa
        säätöruuvia pitäis kiertää?


      • MF 135

        Mittasin volttimittarilla akun navoista
        jännitteen.Nousee 13.77-13.80 V ,kun antaa
        vähän kierroksia.Ei muutu siitä,vaikka painais
        tallan pohjaan.Eikös saisi olla vähän korkeampi?
        Valot kun laittaa päälle,putoaa jännite 12.96V
        Voisko säätää ruuveja kääntämällä ja kumpaa
        pitäis säätää ja minne päin??


      • dieselasentaja
        MF 135 kirjoitti:

        Mittasin volttimittarilla akun navoista
        jännitteen.Nousee 13.77-13.80 V ,kun antaa
        vähän kierroksia.Ei muutu siitä,vaikka painais
        tallan pohjaan.Eikös saisi olla vähän korkeampi?
        Valot kun laittaa päälle,putoaa jännite 12.96V
        Voisko säätää ruuveja kääntämällä ja kumpaa
        pitäis säätää ja minne päin??

        1 säädin asentoon että pääset kumitulppiin
        käsiksi
        2 f liittimen puoleinen kumitulppa auki

        3 a liittimestä johto irti

        4 volttimittari dc alueella a liittimen ja e liittimen väliin a= e= miinus jos miinusmaadoitettu

        kone käyntiin noin 1500rpm

        mittarissa näkyy avoimen piirin säätöjännite
        lucas säädetään näin

        KESÄASENTO 15,5-16 V
        TALVIASENTO 16,5-17 V
        LUGAS ARVOT

        VOIT KÄYTTÄÄ KYLLÄ TALVELLA JOPA 18V ARVOA
        ILMAN ETTÄ ANKKURI PALAA LYHYISSÄ LINKOUS
        YNNÄ MUISSA KÄYTÖISSÄ

        JOS KÄYTÄT JOSTAIN SYYSTÄ PITEMPÄÄN
        VAIKKA HALKAISURUUVIA USEITA TUNTEJA IRROITA LATURISTA KÄYTÖN AJAKSI KENTTÄJOHTO PIENEMPI LIITIN

        SÄÄTÖ

        F PUOLEN KUMITULPAN REIJÄSTÄ PIENELLÄ MEISSELILLÄ

        MYÖTAPÄIVÄÄN SUURENEE VASTAPÄIVÄÄN PIENENEE

        A LIITTIMEN JOHTO KIINNI

        NÄILLÄ 18V SÄÄDOILLÄ AKUN NAVOILTA MITATTU JÄNNITE KUN AKKU ON TÄYSI ON 14,5--14,8V

        LATURIN ANTAMA MAX VIRTA KIERROKSILLA NOUSEE
        JONNEKIN 20A PAIKKEILLE

        TAKAVIRTARELEEN SÄÄTÖ ERIKSEEN JOS TARVITAAN
        ÄLÄ KOSKE TOISEEN RUUVIIN TÄSSÄ VAIHEESSA


        AKKU EI KIEHU KYLMÄSSÄ NÄILLÄ ARVOILLA
        KULUTUKSEENHAN TÄSTÄ MENEE LÄHES KAIKKI

        DIESELASENTAJA


      • MF-135
        dieselasentaja kirjoitti:

        1 säädin asentoon että pääset kumitulppiin
        käsiksi
        2 f liittimen puoleinen kumitulppa auki

        3 a liittimestä johto irti

        4 volttimittari dc alueella a liittimen ja e liittimen väliin a= e= miinus jos miinusmaadoitettu

        kone käyntiin noin 1500rpm

        mittarissa näkyy avoimen piirin säätöjännite
        lucas säädetään näin

        KESÄASENTO 15,5-16 V
        TALVIASENTO 16,5-17 V
        LUGAS ARVOT

        VOIT KÄYTTÄÄ KYLLÄ TALVELLA JOPA 18V ARVOA
        ILMAN ETTÄ ANKKURI PALAA LYHYISSÄ LINKOUS
        YNNÄ MUISSA KÄYTÖISSÄ

        JOS KÄYTÄT JOSTAIN SYYSTÄ PITEMPÄÄN
        VAIKKA HALKAISURUUVIA USEITA TUNTEJA IRROITA LATURISTA KÄYTÖN AJAKSI KENTTÄJOHTO PIENEMPI LIITIN

        SÄÄTÖ

        F PUOLEN KUMITULPAN REIJÄSTÄ PIENELLÄ MEISSELILLÄ

        MYÖTAPÄIVÄÄN SUURENEE VASTAPÄIVÄÄN PIENENEE

        A LIITTIMEN JOHTO KIINNI

        NÄILLÄ 18V SÄÄDOILLÄ AKUN NAVOILTA MITATTU JÄNNITE KUN AKKU ON TÄYSI ON 14,5--14,8V

        LATURIN ANTAMA MAX VIRTA KIERROKSILLA NOUSEE
        JONNEKIN 20A PAIKKEILLE

        TAKAVIRTARELEEN SÄÄTÖ ERIKSEEN JOS TARVITAAN
        ÄLÄ KOSKE TOISEEN RUUVIIN TÄSSÄ VAIHEESSA


        AKKU EI KIEHU KYLMÄSSÄ NÄILLÄ ARVOILLA
        KULUTUKSEENHAN TÄSTÄ MENEE LÄHES KAIKKI

        DIESELASENTAJA

        Säätö suoritettu antamallasi ohjeilla.Jonkun verran arvot "pomppii".Asetin säätimen arvoon
        16.30 Heitteli 16.18-16.30,mutta koneen ja laturin
        lämmittyä,asettui noin 16.20 paikkeille.
        A ja E navoista mitattuna.Tyhjäkäynnillä
        näistä mitattuna arvo heitteli 1.78-3.33,tuntui
        asettuvan 2,70 paikkeille.
        Kun liitin kiinni,akun navoista mitattuna
        14.70-15.30,ilman kuormaa.Antaa tämän
        lukeman jo kierroksilla 1300,eikä olennaisesti
        muutu suuremmillakaan kierroksilla.Onko jännite
        liian korkea,jos ei kulutusta juuri sillä
        hetkellä ollenkaan?Säädin tuohon 16.20
        paikkeille,jos vaikka kumminkin unohtaa säätää
        keväällä takaisin.Akun kunnosta ei täysin
        varmuutta.Oli näet viime talvena hiukan
        nesteet hileessä.Onko kyllä startannut hyvin.
        Saattaa vaikuttaa tuohon lukemaan?


      • dieselasentaja
        MF-135 kirjoitti:

        Säätö suoritettu antamallasi ohjeilla.Jonkun verran arvot "pomppii".Asetin säätimen arvoon
        16.30 Heitteli 16.18-16.30,mutta koneen ja laturin
        lämmittyä,asettui noin 16.20 paikkeille.
        A ja E navoista mitattuna.Tyhjäkäynnillä
        näistä mitattuna arvo heitteli 1.78-3.33,tuntui
        asettuvan 2,70 paikkeille.
        Kun liitin kiinni,akun navoista mitattuna
        14.70-15.30,ilman kuormaa.Antaa tämän
        lukeman jo kierroksilla 1300,eikä olennaisesti
        muutu suuremmillakaan kierroksilla.Onko jännite
        liian korkea,jos ei kulutusta juuri sillä
        hetkellä ollenkaan?Säädin tuohon 16.20
        paikkeille,jos vaikka kumminkin unohtaa säätää
        keväällä takaisin.Akun kunnosta ei täysin
        varmuutta.Oli näet viime talvena hiukan
        nesteet hileessä.Onko kyllä startannut hyvin.
        Saattaa vaikuttaa tuohon lukemaan?

        kokeile noilla arvoilla rupeeko riittämään

        akku on joko aivan täysi tai alkaa olla illassa OMINAISPAINOT TÄYSI 1.285

        huonokuntoisessa akussa sisäinen vastus on iso vaikka se on vajaa

        tästä johtuu että kun aletaan lataamaan sitä nin napajännite nousee nopeasti

        tästä taas johtuu että virta a putoaa
        koska jännite on jo asetetussa arvossa

        ts akku pysyy tyhjänä

        hyväkuntoisen akun sisäinen vastus on pieni
        eikä se tästä johtuen salli napajännitteen
        nousta heti kun sitä aletaan lataamaan

        tästä taas johtuu että virta a on iso
        pidemmän ajan ja akku täyttyy

        napajännite nousee siis myöhemmin ylemmäs

        TYHJÄN AKUN TESTAUS PERUSTUU JÄNNITTEEN NOUSUNOPEUTEEN SUHTEESSA LATAUSAIKAAN

        TÄYDEN AKUN TESTAUS PERUSTUU TAAS JÄNNITTEN
        LASKUUN SUHTEESSA AIKAAN KUN SITÄ KUORMITETAAN KOLME KERTAA AH MÄÄRÄLLÄ HUONELÄMPÖTILASSA ESIM 15 SEK KULUTTUA JÄNNITE EI SAA LASKEA KUORMITUKSEN PÄÄLLÄ OLLESSA ALLE 9.6V

        JÄNNITE ENNEN KUORMITUSKOKEEN ALKUA OLTAVA VÄHINTÄÄN 12.4 ELLEI LADATTAVA TÄYTEEN

        PALJONKO ON OMINAISPAINOT
        LUNTA NÄYTTÄÄ TULEVAN
        TÄYTYY EHKÄ TEHDÄ ILLALLA MF 135 LLA LUMITÖITÄ
        TAsavirtalaturi jo 20 v ja virta riittää

        TSEMPPIÄ

        DIESELASENTAJA


      • Massey 135
        dieselasentaja kirjoitti:

        kokeile noilla arvoilla rupeeko riittämään

        akku on joko aivan täysi tai alkaa olla illassa OMINAISPAINOT TÄYSI 1.285

        huonokuntoisessa akussa sisäinen vastus on iso vaikka se on vajaa

        tästä johtuu että kun aletaan lataamaan sitä nin napajännite nousee nopeasti

        tästä taas johtuu että virta a putoaa
        koska jännite on jo asetetussa arvossa

        ts akku pysyy tyhjänä

        hyväkuntoisen akun sisäinen vastus on pieni
        eikä se tästä johtuen salli napajännitteen
        nousta heti kun sitä aletaan lataamaan

        tästä taas johtuu että virta a on iso
        pidemmän ajan ja akku täyttyy

        napajännite nousee siis myöhemmin ylemmäs

        TYHJÄN AKUN TESTAUS PERUSTUU JÄNNITTEEN NOUSUNOPEUTEEN SUHTEESSA LATAUSAIKAAN

        TÄYDEN AKUN TESTAUS PERUSTUU TAAS JÄNNITTEN
        LASKUUN SUHTEESSA AIKAAN KUN SITÄ KUORMITETAAN KOLME KERTAA AH MÄÄRÄLLÄ HUONELÄMPÖTILASSA ESIM 15 SEK KULUTTUA JÄNNITE EI SAA LASKEA KUORMITUKSEN PÄÄLLÄ OLLESSA ALLE 9.6V

        JÄNNITE ENNEN KUORMITUSKOKEEN ALKUA OLTAVA VÄHINTÄÄN 12.4 ELLEI LADATTAVA TÄYTEEN

        PALJONKO ON OMINAISPAINOT
        LUNTA NÄYTTÄÄ TULEVAN
        TÄYTYY EHKÄ TEHDÄ ILLALLA MF 135 LLA LUMITÖITÄ
        TAsavirtalaturi jo 20 v ja virta riittää

        TSEMPPIÄ

        DIESELASENTAJA

        Katsotaan nyt kuinka virta rupeaa riittämään.
        Talvi on aina ongelma,myös pienen ajon vuoksi.
        Kyllä ainakin arvot nousi pienellä säädöllä.
        Nykyiseen akkuun en oikein ole tyytyväinen.
        Piti olla hyvä,mutta olikin melko lyhytikänen.
        Vanha muistaakseni salama ja se kesti pitkään.
        Mitäs tällä "boksin" toisella ruuvilla
        säädetään?Nyt en vielä kajonnut siihen.
        Laturin avasin ja puhdistin n 3 vuotta
        sitten.Hiiliä vielä reilusti jäljellä.

        Suurkiitokset ohjeista ja vihjeistä!


      • mf 135 lataus
        Massey 135 kirjoitti:

        Katsotaan nyt kuinka virta rupeaa riittämään.
        Talvi on aina ongelma,myös pienen ajon vuoksi.
        Kyllä ainakin arvot nousi pienellä säädöllä.
        Nykyiseen akkuun en oikein ole tyytyväinen.
        Piti olla hyvä,mutta olikin melko lyhytikänen.
        Vanha muistaakseni salama ja se kesti pitkään.
        Mitäs tällä "boksin" toisella ruuvilla
        säädetään?Nyt en vielä kajonnut siihen.
        Laturin avasin ja puhdistin n 3 vuotta
        sitten.Hiiliä vielä reilusti jäljellä.

        Suurkiitokset ohjeista ja vihjeistä!

        takavirtareleen kytkentäjännitettä

        kun jännite nousee liittimessä d arvoon
        12.7---13,3 kytkeytyy d liitin a liittimeen

        eli laturin jännite täytyy nousta noihin arvoihin ennenkuin yhteys akkuun saa tulla
        siis hieman yli akun napajännitteen
        silloin virtakin menee oikeaan suuntaan kun kytkentä tapahtuu

        takavirran toiminnan näet kun sammutat moottorin isommilta kierroksilta
        amppeerimittari laskee hieman purkauksen puolelle vaikka ei ole kulutustakaan
        sieltä sitten hyppää nollaan
        takavirran arvoakin voi hieman säätää
        jos näin nin homma suunnilleen kunnossa

        säätöohjeet tarvittaessa

        dieselasentaja


      • MF-135
        mf 135 lataus kirjoitti:

        takavirtareleen kytkentäjännitettä

        kun jännite nousee liittimessä d arvoon
        12.7---13,3 kytkeytyy d liitin a liittimeen

        eli laturin jännite täytyy nousta noihin arvoihin ennenkuin yhteys akkuun saa tulla
        siis hieman yli akun napajännitteen
        silloin virtakin menee oikeaan suuntaan kun kytkentä tapahtuu

        takavirran toiminnan näet kun sammutat moottorin isommilta kierroksilta
        amppeerimittari laskee hieman purkauksen puolelle vaikka ei ole kulutustakaan
        sieltä sitten hyppää nollaan
        takavirran arvoakin voi hieman säätää
        jos näin nin homma suunnilleen kunnossa

        säätöohjeet tarvittaessa

        dieselasentaja

        Mites tuo säätö oikein suoritetaan.Nyt ei ehkä
        välttämättä tarpeellista,mutta myöhemmin?
        Vaatii varmaan säätöä myöhemmin.Vaihdoin
        tuon boksin varmaan turhaan joskus.Olisi varmaan
        korjaantunut säädöillä?Silloin mittasin vain
        mittarilla akun navoista ja tarkistin laturin.


      • Fercuson

        Terve Dieselasentaja!


        Kun olet enemmän touhunnut Massikan parissa,tiedätkö mistä löytäis räjäytyskuvat MF 135 malliin vm.68 ?


    • haba

      En lukenut muita vastauksia kun olen itse niin viisas...

      Osta konehallista 4A laturi n. 15€. Laita laturi akun viereen nippusiteillä kiinni. Laturista tulevat johdot akun napoihin (nipsut pois ja ruuvilla kiinni).

      Kun tule ajosta, laita laturin töpseli roikkaan ja anna latautua. Akku ei pääse pakkasilla ylilatautumaan kun ei ota virtaa vastaan ja jos ottaakin, ei se ulkosäilytyksessä räjähdä.

      Ajoaikasi on kuitenkin lumitöissä n ½ tuntia jolloin vaihtovirta/tasavirtalaturi ei ehdi ladata akkua vaikka se tuottaisi 100A virtaa (akku ei ota vastaan määräänsä enempää).

      Helppoa ja hauskaa.

      • mörkö

        Ainoastaan tarkoitukseen hyväksytyn laturin saa asentaa kiinteästi työkoneeseen. Kyseisissä laitteissa on tärinänvaimennus, joka estää komponenttien vikaantumisen ym. inertiavoimista aiheutuvan rasityksen. Tarkoittaa käytännössä sitä, että boksi on valettu täyteen epoksia.


      • MF-135
        mörkö kirjoitti:

        Ainoastaan tarkoitukseen hyväksytyn laturin saa asentaa kiinteästi työkoneeseen. Kyseisissä laitteissa on tärinänvaimennus, joka estää komponenttien vikaantumisen ym. inertiavoimista aiheutuvan rasityksen. Tarkoittaa käytännössä sitä, että boksi on valettu täyteen epoksia.

        Kyllä kaikkia vaihtoehtoja on tullut mietittyä.
        Vielä en anna periksi.Katotaan nyt riittääkö
        virta noilla säädöillä.Paljosta se ei ole kiinni.
        Jos pari-kolme kuukautta kuluis,niin ei mitään
        hätää.Talvi on aina ongelma.
        Suunnittelin myös sitä ,että laitan jonkun
        pistokkkeen sopivaan paikkaan ja latauslaitteeseen
        vastakappale.Kun tulee ajosta,niin ei tarvitse,kun
        lykätä pistoke paikoilleen.Nyt kun traktorissa
        on vielä hyttikin,on akulle pääsy hiukan
        työläämpää.


    • Anonyymi

      Vanha viestiketju mutta kysyisin selvennystä asiaan: Kun vaihdan vaihtovirtalaturin mf-135.seen. Mitä tehdään noille amppeerimittarille meneville johdoille?
      Voiko ne irroittaa? (Releeltä kaikki pois??.)
      Kumpi parempi;; vetääkö laturin syöttö akulle vai startille?.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      127
      6828
    2. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

      https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      162
      4234
    3. Vanhalle ukon rähjälle

      Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      52
      3406
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

      Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      490
      3014
    5. Purra hermostui A-studiossa

      Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      286
      2001
    6. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      36
      1683
    7. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      16
      1532
    8. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      91
      1513
    9. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      175
      1441
    10. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

      Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      15
      1406
    Aihe