Tutkielma

Lost-His-Soul

Mun pitäis tehä Etiikan tutkielma Pakanauskonnoista (mieluiten Suomen kansanuskonnosta vuodelta keppi ja kivi), eli mikä niissä on hyvää ja oikein mikä pahaa ja väärin, jos aiot vastata "koska raamattu sanoo..." voin valaista että tutkielman sisältöön ei saa kuulua vastaavia väitöksiä... Kiitän lämpimästi kaikkia jotka vastaavat/viitsivät vastata sillä se merkitsisi minulle paljon... Olkoon matkanne Tuonelaan tyyni...

1

302

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Rödfinne

      Pistä ilmoituksesi "Luonnonuskonnot" -palstalle niin ehkä tärppää paremmin.

      Uskoni puolesta en välttämättä edusta "keppi ja kivi" -ajan kansanuskontoja, mutta ideologia muuten on aika vahvasti sen ajan uskon kannalla.

      Rajanveto tulee heti vastaan etenkin siinä, kun vanhassa suomalaisessa uskossa USKOMUKSILLA on niin suuri merkitys. Onkin jotenkin hölmöä yrittää erottaa uskontoa omaksi blokikseen elämänkatsomuksesta, joka kattaa kaikki arjen elämänilmiöt lapsenteosta metsästykseen. Jos taas asetat uskonnon määritteleväksi tekijäksi esimerkiksi "pyhittämisen" niin sekin vääristää kokonaiskuvan jotenkin oudosti vinksalleen.

      Suomalaisessa kansanuskonnossa ei ole ainakaan nykyisellään mitään pahaa, koska ihmisellä on myös oma moraali jonka mukaan toimia. Se ei ole uskonnollinen dogmi vaan aina älyyn ja tunteeseen perustuva tilannekohtainen valinta.

      Sanoin "nykyisellään", koska karsastan uskontojen keinotekoista konservointia - tai ehkä restaurointia tässä tapauksessa. Aatemaailman omaksuminen ei tarkoita uskonnollisten rituaalien omaksumista sellaisenaan vaan usko mukautuu osaksi tätä päivää.

      Vanhan suomalaisen perinnenoituuden harjoittajana olen omaksunut tuon pakanallisen elämänkatsomuksen. Parasta siinä on vastuullisuus: ihminen ei tee mustavalkoista dualistista valintaa hyvän ja pahan väliltä, vaan toimii tilannekohtaisesti ottaen itse vastuu tekemisistään.

      Nykyihmiselle suomalainen kansanuskonto palauttaa idean INTUITIIVISUUDESTA elämän ohjenuorana. Ajattelumalli lähestyy mielestäni kognitiivisen psykoterapian metodeja: ei yksin logiikalla, ei yksin tunteella vaan "tunneajattelulla". Intuitiivisuudella on mahdollista päästä parhaisiin tuloksiin oli elämänalue mikä tahansa. Mutta toimiakseen intuitiivisuutta on myös ruokittava ja harjoitettava - ja tähän tuo uskonnollinen elämänkatsomus antaa parhaat eväät.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      96
      2605
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2223
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      84
      1927
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1661
    5. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1655
    6. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1616
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      35
      1589
    8. 89
      1530
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      116
      1403
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1264
    Aihe