Asuntoesittelyt

sushi

sellainen vain tuli mieleen, että onko yleinen tapa se, että ilmottaudutaan välittäjän järjestämään asuntonäyttöön vai voiko näyttöön vain suoraa päätä astella? Hassu kysymys, mutta tuli vaan mieleen.. Ps. Turun seudun käytäntö etenkin..? Thanks!

5

1951

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kokenut

lehdessä ilmoitetut esittelyajat on kaikille avoimet silloin kun esittelyaika, käy niin monessa esittelyssä kun jaksat.
      jos haluat yksiyisesittelyn, esim kohde tullut myyntiin ja haluat heti saatuasi siitä tiedon mennä katsomaan, silloin otettava yhteys välittäjään ja sovittava näyttöaika. tai jos olet ollut yleisöesittelyssä ja haluat käydä katsomassa asuntoa sen jälkeen uudelleen, niin voit sopia välittäjän kanssa ajan. ja jos asunto oikein kiinnostaa, voit käydä katsomassa asuntoa useammankin kerran ennen ostopäätöstä! ja katsokin kaikessa rauhassa pää kylmänä, ja katso ja tiedustele niitä asioista jotka oleellisia omasta mielestäsi.... itse aikoinaan ennen ostopäätöstä kietelin aikalailla kämppiä, välillä kyllästymiseen saakka kunnes viimein tärppäsi. onnea matkaan ja pidä pää kylmänä.

• sushi

Kiitos, taitaakin sitten tänä sunnuntaina olla aikamoinen kierros edessä (ensimmäinen)! Pää kylmänä, koitetaan =)

• KPy
        sushi kirjoitti:

Kiitos, taitaakin sitten tänä sunnuntaina olla aikamoinen kierros edessä (ensimmäinen)! Pää kylmänä, koitetaan =)

Suuri osa asunnonostajista keskittyy täysin epäolennaisuuksiin. Kun katsot asuntoa on tärkeysjärjestys karkeasti rakennuksen rungon kunto, vesi- ja sähköjärjestelmät, katot jne, eli ne osat jotka maksavat eniten. Jos isännöitsijätodistuksessa on maininta taloyhtiön teettämästä kuntoarviosta, on se hyvä merkki. Jos taas yli kymmennen vuotta vanhassa rakennuksessa ei ole minkäänlaista mainintaa mistään tehdyistä tai suuunnitelluista korjauksista, voi yhtiön unohtaa saman tien.

Vasta tämän jälkeen tulee miettiä itse asuntoa. Taas kalleimmat korjauskohteet ensimmäiseksi, eli vesi ja sähkö. Itse erittelen taulukkoon yleensä huoneitain korjaustarpeen ja käytän keittiön ja kylpyhuoneen osalta jotain perusarvoa. Lattian osalta neliöhintaa jne. Tällöin pystyy arvioimaan eri kuntoisia asuntoja samalla viivalla.

Lisäksi minulla on usein ollut em taulukon alalaitaan luettelo asioista, jotka haluan asuntoon: alkaen parveke, autotalli, kaapeli-tv ... ja päätyen puhelinpistokkeiden määrään olohuoneessa ja sähköpistokkeiden määrään parvekkeella.

Jos tuttavapiirissä on ammattilaisia, rakennusinsinöörejä, isännöitsijöitä jne, kannattaa niistä kohteista, jotka oikeasti kiinostavat pyytää isännöitsijätodistus ja luetuttaa se ammattilaisella. Itse olen käyttänyt sukua ja kavereita aina hyväksi asunnon vaihdoissa. Kun on ollut kiinostava kohde niin ammatti isännöitsijä katsoo yhtiön taseen, arkkitehti-yo asunnon pohjan, rakennusinsinööri rakenteet ja kotitalousopettaja keittiöt ja kodinhoitotilat.

• asuntoasiaa
        KPy kirjoitti:

Suuri osa asunnonostajista keskittyy täysin epäolennaisuuksiin. Kun katsot asuntoa on tärkeysjärjestys karkeasti rakennuksen rungon kunto, vesi- ja sähköjärjestelmät, katot jne, eli ne osat jotka maksavat eniten. Jos isännöitsijätodistuksessa on maininta taloyhtiön teettämästä kuntoarviosta, on se hyvä merkki. Jos taas yli kymmennen vuotta vanhassa rakennuksessa ei ole minkäänlaista mainintaa mistään tehdyistä tai suuunnitelluista korjauksista, voi yhtiön unohtaa saman tien.

Vasta tämän jälkeen tulee miettiä itse asuntoa. Taas kalleimmat korjauskohteet ensimmäiseksi, eli vesi ja sähkö. Itse erittelen taulukkoon yleensä huoneitain korjaustarpeen ja käytän keittiön ja kylpyhuoneen osalta jotain perusarvoa. Lattian osalta neliöhintaa jne. Tällöin pystyy arvioimaan eri kuntoisia asuntoja samalla viivalla.

Lisäksi minulla on usein ollut em taulukon alalaitaan luettelo asioista, jotka haluan asuntoon: alkaen parveke, autotalli, kaapeli-tv ... ja päätyen puhelinpistokkeiden määrään olohuoneessa ja sähköpistokkeiden määrään parvekkeella.

Jos tuttavapiirissä on ammattilaisia, rakennusinsinöörejä, isännöitsijöitä jne, kannattaa niistä kohteista, jotka oikeasti kiinostavat pyytää isännöitsijätodistus ja luetuttaa se ammattilaisella. Itse olen käyttänyt sukua ja kavereita aina hyväksi asunnon vaihdoissa. Kun on ollut kiinostava kohde niin ammatti isännöitsijä katsoo yhtiön taseen, arkkitehti-yo asunnon pohjan, rakennusinsinööri rakenteet ja kotitalousopettaja keittiöt ja kodinhoitotilat.

hyvä ohje, tuosta apua. esittelyissä todellakin joskus kuulee kommennteja, että katso kun ihanat verhot, ja matot ja sisustus... joskus tuntuu, että kaikkea muuta katsotaan kun sitä mitä pitäis . enemmänkin kannattaa kiinnitää huomiota siihen, miltä kämppä näyttää kun sieltä kamat viety- eli onko lattia missä kunnossa, pitääkö tapetoida, keittion koneet ja yl. kalusteet, vessan kunto, mahtuuko pesukone jne. jne. myös taloyhtiöiden yleiset tilat kannattaa kiertää, sekin kertoo jo aika paljon siitä miten talon asioista huolehditaan. mistähän sais vielä tietoo, onko naapuriasunnot omistusasuntoja vai vuokrattuja ja onko rauhallinen talo ...
        hyvä jos sukulaisia ja tuttuja joista apu. aina kuitenkin ennen ostoa kannattaa vaatia kuntokartoituksen teko, ja olla itse paikalla kun se tehdään ja samoin myös myyjä osapuoli. ellei tähän myyjä suostu, ainakin itsellä heräisi epäilys- myyjiäkin on moneksi.
        tietysti kaikki asiakirjat luetava, ja aina pitää soittaa isännöitsijälle ja kysellä häneltä kaikki mahdolliset korjaukset mitä tehty ja mitä suunniteltu, ja jos vanhempi talo onko jonkinlaista pitkäntähtäyksen korjaussuunnitelmaa laadittu. joskus jotkut kehuu vanhoja asuntojaan ja yhtiöitään, että tämä on niin hyvä, että ei sellasia tarvita. silloin pitäis ostajalla jo hälytyskellot soida!
        parasta on katsoa kaikki paikat rauhassa, kurkistaa kaappeihin ja katsoa tiskipöydän alta miltä näyttää. jos kovin sotkuisen oloista , se kertonee jo aika paljon .

• Hanski
        asuntoasiaa kirjoitti:

hyvä ohje, tuosta apua. esittelyissä todellakin joskus kuulee kommennteja, että katso kun ihanat verhot, ja matot ja sisustus... joskus tuntuu, että kaikkea muuta katsotaan kun sitä mitä pitäis . enemmänkin kannattaa kiinnitää huomiota siihen, miltä kämppä näyttää kun sieltä kamat viety- eli onko lattia missä kunnossa, pitääkö tapetoida, keittion koneet ja yl. kalusteet, vessan kunto, mahtuuko pesukone jne. jne. myös taloyhtiöiden yleiset tilat kannattaa kiertää, sekin kertoo jo aika paljon siitä miten talon asioista huolehditaan. mistähän sais vielä tietoo, onko naapuriasunnot omistusasuntoja vai vuokrattuja ja onko rauhallinen talo ...
        hyvä jos sukulaisia ja tuttuja joista apu. aina kuitenkin ennen ostoa kannattaa vaatia kuntokartoituksen teko, ja olla itse paikalla kun se tehdään ja samoin myös myyjä osapuoli. ellei tähän myyjä suostu, ainakin itsellä heräisi epäilys- myyjiäkin on moneksi.
        tietysti kaikki asiakirjat luetava, ja aina pitää soittaa isännöitsijälle ja kysellä häneltä kaikki mahdolliset korjaukset mitä tehty ja mitä suunniteltu, ja jos vanhempi talo onko jonkinlaista pitkäntähtäyksen korjaussuunnitelmaa laadittu. joskus jotkut kehuu vanhoja asuntojaan ja yhtiöitään, että tämä on niin hyvä, että ei sellasia tarvita. silloin pitäis ostajalla jo hälytyskellot soida!
        parasta on katsoa kaikki paikat rauhassa, kurkistaa kaappeihin ja katsoa tiskipöydän alta miltä näyttää. jos kovin sotkuisen oloista , se kertonee jo aika paljon .

Löytyisiköhän joltain alan sivuilta valmis kaavake, jossa olisi lueteltu asunnonostajan tarkastuskohteet?

Voisihan semmoisen itsekin tehdä, mutta valmis kaavake olisi hyvä pohja.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      187
      11418
    2. Pieni häivähdys sinusta

Olet niin totinen
      Ikävä
      57
      5422
    3. Taas ryssittiin oikein kunnolla

r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html
      NATO
      46
      2687
    4. Missä olet ollut tänään kaivattuni?

Ikävä sai yliotteen ❤️ En nähnyt sua tänään söpö mies
      Ikävä
      40
      2365
    5. Vanha Suola janottaa Iivarilla

Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia
      Kemijärvi
      13
      1841
    6. Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin

Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,
      Nurmes
      44
      1795
    7. Otavassa tapahtuu!

Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut
      Mikkeli
      27
      1463
    8. Tiedän kuka sinä noista olet

Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      41
      1450
    9. Tulemmeko hyvin

Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      6
      1386
    10. Känniläiset veneessä?

Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v
      Nurmes
      37
      1359
    Aihe