Onko Samvais mielestänne aliarvostettu hahmo?Vai onko vika itsessäni,kun rakastan ja ihailen Samia niin paljon että tuntuu että todella monet muut jotenkin sivuuttavat hahmon...? =) Todella harvoin (tuskin koskaan)törmään todellisiin Sam-faneihin. Samista on myös järjettömän vaikeaa löytää ns."tsh-krääsää", mitä muuten kyllä pursuu joka tuutista. Olen mm.kyllästymiseen asti etsinyt julistetta Samista,turhaan. Joskus myös tuntuu, että Samia ei lasketa TSH:n sankareiden joukkoon...ja monet ymmärtävät Samin mielestäni täysin väärin - Sam on ikäänkuin jonkinlainen hauskuuttava sivuhahmo, sympaattinen pieni pullea hobitti jota ei ole järin suurilla aivoilla siunattu. VÄÄRYYS!! vai olenko vain puhunut väärien ihmisten kanssa? =) Sam on mielestäni koko TSH:n suurimpia sankareita,ellei suurin. Sam edustaa kaikkea hyvää ja aitoa, Sam on kaikkea muuta kuin yksinkertainen...Sam edustaa koko TSH:n ideologiaa, ainakin minulle. Elokuvan Samissa ei voi olla syy,Sean Astin on upea Sam ja juuri sellainen kuin pitääkin. Silti Sam ei saa sitä arvostusta/sankarinmainetta minkä ansaitsisi. Vai onko syynä nykyajan pinnallisuus...pitääkö olla elokuvien Legolasin, Frodon tai Aragornin ulkonäkö jotta saa suosiota ja pääsee poseeraamaan julisteisiin? Kertokaapa mitä mieltä olette...ja ilmoittautukaa vannoutuneet Sam-fanit!! Haluan nähdä että teitä on olemassa. Kiitos. =)
Aliarvostettu Sam?!?
12
626
Vastaukset
- hobitti-fani
Minusta paras hahmo kirjassa niinkuin elokuvassa oli Sam. Urheellinen, uskollinen. Hyvä Sam! Frodo näytti ihan surkealta sen rinnalla.Myös hauskin hobitti. Pippin toisena. Hobitit olivat minusta parhaimpia hahmoja Taru Sormuksen herrassa.
- just me..
no minusta sam on aina ollut hiukan ali arvostettu, myös kirjassa...olen kyllä sitä mieltä myös että sam on upea hahmo ja hyvin tärkeä mutta kai se on päässyt joiltain unohtumaan.
oma suosikkini on kyllä aragorn ja arwen, mutta ei missään tapauksessa ulkonäön tähden!!!
ainiin joo,melkein jo unohtu...ainakin minä olen törmännyt enemmän sam krääsään kuin vaikka esim legolas rääsään, kenties sattumaa???=) - no---
just me.. kirjoitti:
no minusta sam on aina ollut hiukan ali arvostettu, myös kirjassa...olen kyllä sitä mieltä myös että sam on upea hahmo ja hyvin tärkeä mutta kai se on päässyt joiltain unohtumaan.
oma suosikkini on kyllä aragorn ja arwen, mutta ei missään tapauksessa ulkonäön tähden!!!
ainiin joo,melkein jo unohtu...ainakin minä olen törmännyt enemmän sam krääsään kuin vaikka esim legolas rääsään, kenties sattumaa???=)kyllä Gandalf ja BILBO peittoavat kaikki muut paitsi Samin ja Frodon!!!! LOISTAVAA näyttelijän työtä....kerrassaan upee..kunniamaininta SIR IAN MCKELLENILLE ja Sean Astinille!!!!!
- dina
..täysin samaa mieltä. Minusta Sam jää peittoon. Esim. Elijah Woodista/Frodosta ja Viggo Mortensenista/Aragornista löytyy paljon kaikkea "tsh-krääsää" ja juttuja.
Pippinistä ja Merristäkään ei löydy/ole paljoa tietoa, mikä harmittaa minua suuresti.
Julisteesta:
Olen R-kioskilla nähnyt TSH-julistelehden. Eli siinä on julisteita vain TSH:n hahmoista. Siinä saattoi olla myös Samistakin kuva, ellen väärin muista. Taisi olla 5-7euroa, ellen väärin muista.
Siinäkin oli Frodosta ja Aragornista ainaskin kolme kuvaa molemmista, joita ei olisi kaikkia tarvinnut laittaa siihen. Esim. Pippinistä ei ollut yhtään yksittyiskuvaa, hän oli vain muiden hobittien kanssa samassa kuvassa.
VÄÄRYYTTÄ!..vai ei?- Thorin
Samistahan loppujen lopuksi tuli suurin sankari. Hän ei pärjännyt ulkonäöllä tai taikavoimilla, vaan oikeamielisyydellä ja kärsivällisyydellä.
- pomppiduu
musta sam ei ehkä mee IHAN kaikkien muiden ylitse *kyyristyy* (älkää lyökö!) mut ehdottomasti yks parhaimmista!!! todella rohkea pieni hobitti. kirjassa mun mieestä sam kuvataan aika hyvin. se on välillä hiukan yksinkertasempi ku muut mutta monissa kohdissa rohkeampi kuin mitä esim. pippinistä tai merristä voisi kuvitella. ja se valtava uskollisuus frodoa kohtaan!!!! todella liikuttavaa, siitä tulee heti hyvä mieli=) monet kyllä vähän sortaa samia niiden "söpöjen" edessä ja niille sanon, että eiks sam muka ole söpö?!?!?
=)=)=)=)=)=)=)=)=)=)=)=)=)=)=)=)=)=)=)=)=)=)=)=)=) - Finduilas
minusta sam ei ole ollenkaan aliarvostettu. Sam-faneja pursuaa joka paikasta. Enkä minä kaipaa mitään krääsää, joten en sen määrästä tiedä. En ole Sam-julisteisiin törmännyt, mutta sain kääntää koko kaupungin ennen kuin löysin yhden ainoan kuvan eden Legolaksesta.
Kirjassa Sam saa vähintään aivan yhtä paljon ja enemmänkin arvostusta (ainakin Konnussa) kuin Frodo. Mikä on minusta myöskin väärin. En ole Sam-fani, mutta en ole kenenkään muunkaan yksittäisen henkilön erityinen fani, fanitan koko Keski-Maata.
Jokainen todellinen tarun fani arvostaa Samia (en lue todellisiin tarun faneihin "orli ja elijah on ihkuja!!" -teinejä), toiset vähän enemmän ja toiset hieman vähemmän.
Minusta Sam ei ole ollenkaan aliarvostettu tosifanien keskuudessa, joskus jopa päinvastoin. Aliarvostettuna voi pitää ennemminkin vaikka Gimliä tai Boromiria. Jos pyytäisin kaikkia Boromir-faneja ilmoittautumaan, kuinkakohan monta vastausta tulisi?- Jehhi
Niinpä, on totta, että toista hahmoa on vaikea nostaa ylitse muiden. Hobitit vain ovat lähellä sydäntä! :)
Ehdottomasti Gimlin ja Legolaksen yhteiset edesottamukset ovat yksiä kirjan huippuja! Mitä olisi tarina ilman örkkejä lahtaavaa kääpiötä! :)
Ja Boromiristakin minä pidän, siinä nähdään, miten kaikesta mielen heikkoudesta ja vallanhimosta huolimatta loppujen lopuksi Boromirkin ymmärtää mistä on kyse ja uhraa itsensä asian puolesta. Ihailtavaa !
- Thorin
Käykääpä katsomassa
http://www.imdb.com/features/rto/2004/poll/bestresults
Best Supporting Actor, kuka se siellä onkaan ylivoimaisessa johdossa? TSH jyrää monessa muussakin sarjassa, tosin myös kyseenalaisissa (Best Animated Feature, tietävätkö ihmiset mitä se tarkoittaa?). - Jehhi
Sam on aina ollut yksi lempihahmoistani. Kuten hobitit yleensä. Hobitteja on jotenkin niin helppo ymmärtää, esim. haltiat ovat vähän tuolla jossain ylhäällä, you know?
Ei olisi tarinakaan järin pitkälle ilman Samin apua muuten edennyt, Frodo olisi monta kertaa jäänyt jonnekin matkan varrelle, jos Sam ei itsepäisesti olisi halunnut jatkaa matkaa Frodon kanssa kaiken uhallakin.
Joten, kyllä, minä ainakin arvostan kovasti Samia! :) - Tinwe
Ilman Samia Frodo ei olisi selvinnyt. Sam otti Lukitarin seittiin joutuneelta Frodolta sormuksen, muuten se olisi joutunut örkeille. Ja lopuksi Sam itse kantoi Frodon tuomiovuorelle.
- trubadur
faramirin kanssa saman ikäinen sam on mielestäni frodon ohella yksi keskeisimmistä tsh-hahmoista.
lojaalissa ja yritteliäässä samissa on jotakin tolkienmaista;eikö käykin usein, että kirjailija tekee joskus hahmostaan itsensä oloisen? kun sam sanoi frodolle 'en voi kantaa sitä (sormusta) mutta teitä voin kantaa, frodo-herra' olin purskahtaa itkuun. kaunista ja filosofista.
ei vastuuta kirjoitusvirheista.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1472455
- 1761694
- 921578
- 691533
- 79914
Kesä, kesä!
Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k6875- 68851
- 59825
- 61798
Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.
Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes152745