Hei!
Valmistun keväällä merkonomiksi (atk-painotteinen)
Kumpaa tutkintoa kannattaisi lähteä opiskelemaan, insinööri (tietotekniikka) vai tradenomi?
Insinööreillä olisi enemmän töitä, mutta vähän pelottaa pärjäisinkö siellä? Kauppakoulussahan ei niin hirveesti ole fysiikkaa, kemiaa ja matikkakin on aika erilaista (?). Keskiarvo on reilu nelonen...
Pisteiden puolesta pääsisin lukemaan insinööriksi, mutta kannattaako?
Kenelläkään kokemusta , etenkin merkonomeilla jotka ovat lukeneet insinööreiksi?
tradenomi vai insinööri??
7
1375
Vastaukset
- Jesse
Jos aiot hakeutua töihin tekniselle alalle, suosittelisin insinöörin tutkintoa. Insinöörin tutkinto on työnantajille paljon tutumpi ja sitä kautta usein arvostetumpi kuin tradenomin tutkinto. On insinöörin tutkinto tietysti sen 20ov laajempikin. Pärjäämisestä ei kannata olla huomissaan. Jos opiskelumotivaatiota riittää, suoriudut kyllä ihan kummasta tahansa tutkinnosta.
- Räkä
Olen kuullut merkonomien kertovan tradenomiopintojen motivoivan liian vähän. Kurssit ovat samanlaisia, eikä vapautusta anneta.
Inssipuolella joudut kahden tulen väliin: Sinut rinnastetaan yo-opiskelijoihin, vaikka olisisit hakenut peruskoulupohjaiselle linjalle. Riippuu AMKsta, onko siellä vapaata opiskella vai tarkat lukukausisuunnitelmat.
Kannattaa valita AOL-matematiikat ja fysiikat, niitä on paljon ja YO-puolen sähkötekniikan perusopinnot. Muuten et selviä toisen ja kolmannen luokan opinnoista. Tietotekniikassa suurin osa perustuu matematiikkaan ja fysiikkaan. Kemiaa on n.2ov.
Onnea ja menestystä inssiopintoihin. Merkonomikoulutuksesta on hyötyä valmistumisen jälkeen etsiessä vakipaikkaa.- überamazu
Missäs AMK:ssa on eri peruskoulu- ja YO-pohjaiset linjat?
Hassuja juttuja... - hmmm
überamazu kirjoitti:
Hassuja juttuja...Ilmeisesti tarkoitettiin aol- ja yo-pohjaisia..?
- Konsultti
überamazu kirjoitti:
Hassuja juttuja...aikaan erikseen yo ja peruskoulupohjaisia linjoja AMK:ssa. Aikaisemmin oli esim. insinöörikoulutuksessa yo-pohjainen linja erikseen toisissa oppilaitoksissa. Ts. vaadittiin yo-todistus tai kouluasteen tutkinto (teknikko) jotta pääsi opiskelemaan insinööriksi tällaiselle linjalle mutta siitä on aikaa reippasti yli 10 vuotta. Aikoinaan muuten oli (ja mahdollisesti vieläkin) myös ammattikoulussa yo-pohjaisia linjoja.
- ponteroosa
Älä vain pelkää lukea inssiksi, jos kiinnostusta löytyy. Ite epäröin näiden kahden välillä (luulin etten pärjää matikassa) ja valitsin traden, joka osottautui vääräksi valinnaksi. Nyt opiskelen sitten inssiksi (ja huomasin että pärjäänkin matikassa erittäin hyvin)
- insinööri
Onko sellaisiakin merkonomeja, jotka on lukenut myös insinööriksi?
Sellainen pitäisi varmaan säilöä kansallismuseoon, on se sen verran harvinainen otus.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1938696
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k264858- 504308
- 623867
- 513246
- 503060
Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.542790Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä262716- 432511
Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv422415