Shamanismi on ainoa tie totuuteen

MusHashi

Ei ole mitään jumalia vain luonto.

19

1863

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • utelias

      Kerrohan mulle että mistä tää luonto sitten on tullut monimuotoisineen eläimistöineen ja kasvustoineen, mitä hämmästyttävämpiä, tostako noin vaan `poks' ja siinä tää kaikki kauneus on...?

      • Mölli

        alkuräjähdyksestä olet varmasti kuullut joskus ystäväiseni,etkö vain? :)


      • musHASHi
        Mölli kirjoitti:

        alkuräjähdyksestä olet varmasti kuullut joskus ystäväiseni,etkö vain? :)

        Kirjoitin tänään aika pitkän jutun vastaukseksi.
        Mitä on tapahtunut?
        Tietysti poistettu. Ja oli ihan asiallinen.


      • Milla
        musHASHi kirjoitti:

        Kirjoitin tänään aika pitkän jutun vastaukseksi.
        Mitä on tapahtunut?
        Tietysti poistettu. Ja oli ihan asiallinen.

        Ihan maakisesti noita juttuja katoilee bittiavaruuteen itse kullakin. Niin ei vain ollut tarkoitettu, että sanasi olisivat lentoon lähteneet, ei sikä kukaan poistanut. Tällä kertaa.


      • MUSHashi
        Milla kirjoitti:

        Ihan maakisesti noita juttuja katoilee bittiavaruuteen itse kullakin. Niin ei vain ollut tarkoitettu, että sanasi olisivat lentoon lähteneet, ei sikä kukaan poistanut. Tällä kertaa.

        Kirjoitin todella pitkän jutun ja siinä oli myös osio jumalten lihasta. Luulen että se poistettiin nimenomaan sen takia.
        Miks tämmöstä kusettamaan.


      • Sinapinsiemen
        MUSHashi kirjoitti:

        Kirjoitin todella pitkän jutun ja siinä oli myös osio jumalten lihasta. Luulen että se poistettiin nimenomaan sen takia.
        Miks tämmöstä kusettamaan.

        Kyllä viestejä katoilee hups vain. Itelläni on nyt kolme kertaa lyhyen ajan sisällä sattunut (varsinkin pitkissä ja harkituissa) jutuissa että ne vain eivät koskaan ilmesty sinne ketjuun, tai katoavat lyhyen ajan sisällä.

        Ilmeisesti kyseessä on siis bugi sivustossa, josta kannatisi antaa palautetta ylläpitäjälle.

        Vahingosta viisastuneena kirjoitan pisimmät ja harkituimmat stoorini ensin tekstinkäsittelyohjelmalla ja copypeistaan sieltä. Näin sen voi iskeä uudestaan ruutuun myös silloin kun jotkut uskonveljet polttavat hihansa totuuden kuulemisesta... ;-)


      • Milla
        Sinapinsiemen kirjoitti:

        Kyllä viestejä katoilee hups vain. Itelläni on nyt kolme kertaa lyhyen ajan sisällä sattunut (varsinkin pitkissä ja harkituissa) jutuissa että ne vain eivät koskaan ilmesty sinne ketjuun, tai katoavat lyhyen ajan sisällä.

        Ilmeisesti kyseessä on siis bugi sivustossa, josta kannatisi antaa palautetta ylläpitäjälle.

        Vahingosta viisastuneena kirjoitan pisimmät ja harkituimmat stoorini ensin tekstinkäsittelyohjelmalla ja copypeistaan sieltä. Näin sen voi iskeä uudestaan ruutuun myös silloin kun jotkut uskonveljet polttavat hihansa totuuden kuulemisesta... ;-)

        Tosi maagi kunnioittaa merkkejä ja enteitä. Jos viesti katoaa, niin oli tarkoitus. Ei missään nimessä pidä juttuja pakottaa ja turvautua tylsään kopipeistaamiseen, vaan herkällä otteella. Kun juttu katoaa, se on parempi niin, jolloin jätä siihen, tai tuota uusi, maakisempi viesti.

        Valtakulttuurin vierastamiin työkaluihin eli psykotrooppisiin aineisiin viittaavia viestejä on kyllä silloin tällöin kadonnut joidenkin tiukkapipojen kanteluiden vuoksi, se sanottakoon, ja loppukoon moinen sensuuri. Jos siitä oli tällä kertaa kysymys.


    • wiikatemies

      Varo vauhtisokeutta. Tunsin joskus kaverin, joka innostui shamanismiin aivan fanaattisesti (minä taisin hänelle siihen eka vinkin antaakin) sitä kerran kokeiltuaan - kuten joskus aikaisemmin zeniin, anarkismiin, ruusuristiin, vihreään liikkeeseen ja ties mihin hämytrendeihin. Muutaman vuoden hän harjoitti sitä aika lahjakkaasti, sitten hurahti samalla lailla bahai-uskoon. En ole hänestä muutamaan vuoteen kuullut mitään, mutta en ihmettelisi, vaikka hän joku kaunis päivä ilmestyisi samalla innolla wiccojen pippaloihin, ja sitten kun on niin vanha ettei enää pysty kykenemään, alkaisi veisata hare-krishnaa ja saarnata selibaattia... Siis hän ei malta syventyä mihinkään henkisen perinteen lajiin rauhallisesti ja pitkäjänteisesti, vaan etsii aina uusia viboja ja kiksejä, kun uutuuden viehätys haihtuu. Sellaisia sanotaan henkimaailman shoppailijoiksi.

      Noh, en nyt tietenkään näillä tiedoilla voi luokitella sinua siihen ihmistyyppiin, mutta jotenkin tuo otsikko sai pienen varoitusvalon aivoissani vilkkumaan.

      • Mushashi

        Halusin oikeastaan nähdä mitä mieltä ihmiset ovat alkuperäiskulttuuristamme.
        Itse kyllästyin nykyiseen porvari-uskontoomme jo 12-vuotiaana ja olin ateisti 18-vuotiaaksi asti kunnes sain maistaa jumalten lihaa. Siitä alkoi kiinnostukseni shamanismiin ja alkuperäiskansojen uskomuksiin.
        En tod. usko harekrisnaan tai allahiin. Nehän ovat selvää huijausta niinkuin kristinuskokin.
        Ei ole jumalia, vain luonto.


      • wiikatemies
        Mushashi kirjoitti:

        Halusin oikeastaan nähdä mitä mieltä ihmiset ovat alkuperäiskulttuuristamme.
        Itse kyllästyin nykyiseen porvari-uskontoomme jo 12-vuotiaana ja olin ateisti 18-vuotiaaksi asti kunnes sain maistaa jumalten lihaa. Siitä alkoi kiinnostukseni shamanismiin ja alkuperäiskansojen uskomuksiin.
        En tod. usko harekrisnaan tai allahiin. Nehän ovat selvää huijausta niinkuin kristinuskokin.
        Ei ole jumalia, vain luonto.

        ...ovat yleensä vain antropomorfisen mielikuvituksen tulkintoja abstrakteista luonnonvoimista ja vaikeasti hahmotettavista ihmissuhdekysymyksistä. Ne ovat muutaman kerran järjestäneet minulle aika poskettomia yllätyksiä, joita en ehkä tässä näin kehtaa koko maailmalle levitelläkään...

        Voit hyvinkin olla oikeilla jäljillä. Itsekin olen suurinpiirtein samat kuviot läpäissyt, joskin vähän hitaammin... ;=)


    • Agwé

      Mutta mitähän sitten on luonto, kerropas se?

      Sitäpaitsi, tiesitkös että shamanismiin kuuluu vaikka minkämoista kanssakäymistä jumaluuksien kanssa?

      :a:

      • Imperator Shamanaes

        Minä kerron tuon palstan perustajan sijasta. Luonto on kaikki mikä elää ja on aitoa. Toisaalta sekin on niitä käsitteitä, jotka on sitä helpompi ymmärtää mitä vähemmän niitä yrittää määritellä.

        Ja shamanismiin kuuluu kanssakäymistä luonnon henkien ja henkimaailman kanssa, on paljon henkiä, mutta ei yhtään jumalaa. Yhdessä nuo henget ovat mahtavia ja tehokkaita, mutta yksinään niistä ei ole juuri mihinkään.


    • Jade

      Mikä on syy siihen, että voisi kuvitella jonkun tietyn olevan ainoa oikea. Avain on mielestäni luonnon kunnioittaminen, tapahtui se jonkun uskonnon kautta eli ei.

      • Imperator Shamanaes

        Totta puhut.

        Luontoa ja sen henkiä pitää kunnioittaa, mutta eihän sillä niin väliä ole, miten, kunhan sen tekee tunnollisesti. Eivät henget katso uskontoa, vaan ihmistä.

        Shamanismi on vain uskonnoista se, joka selittää nämä henkimaailman kysymykset kaikkein ihmisläheisimmin ja perusteellisimmin.


      • ffee24
        Imperator Shamanaes kirjoitti:

        Totta puhut.

        Luontoa ja sen henkiä pitää kunnioittaa, mutta eihän sillä niin väliä ole, miten, kunhan sen tekee tunnollisesti. Eivät henget katso uskontoa, vaan ihmistä.

        Shamanismi on vain uskonnoista se, joka selittää nämä henkimaailman kysymykset kaikkein ihmisläheisimmin ja perusteellisimmin.

        Shamanismi on länsimaiselle kristitylle länsimaiselle ihmiselle pelottava sana vielä tänäkin päivänä. Asiasta harvoin tiedetään kunnolla mitään ja haukutaan shamaanisia uskomuksia paholaisen metkuiksi. Kuinka ironista kuitenkin yleensä shamanistisia uskomuksia omaavat kansat ja luontoyhteyttä hakevat henkilöt etsimällä vastausta luonnosta ja pyrkimälä näkemään mitä normaalisti emme näe ovat onnellisempia kuin perus-kristitty.

        Itse en luokittaudu mihinkään. Uskon Taoon, Buddhaan ja shamanistisiin oppeihin. Kaikki sekoittuvat hyvässä sovussa ja näistä oppeja hakemalla pyrin olemaan parempi ihminen ja tuottamaan iloa ja ymmärrystä ympärilleni.

        Ei kannata mennä innostuksen mukana vaan pohtia sisimmässään onko se oma juttu. Jos voi uskoa siihen niin siitä vaan.


      • bardni
        ffee24 kirjoitti:

        Shamanismi on länsimaiselle kristitylle länsimaiselle ihmiselle pelottava sana vielä tänäkin päivänä. Asiasta harvoin tiedetään kunnolla mitään ja haukutaan shamaanisia uskomuksia paholaisen metkuiksi. Kuinka ironista kuitenkin yleensä shamanistisia uskomuksia omaavat kansat ja luontoyhteyttä hakevat henkilöt etsimällä vastausta luonnosta ja pyrkimälä näkemään mitä normaalisti emme näe ovat onnellisempia kuin perus-kristitty.

        Itse en luokittaudu mihinkään. Uskon Taoon, Buddhaan ja shamanistisiin oppeihin. Kaikki sekoittuvat hyvässä sovussa ja näistä oppeja hakemalla pyrin olemaan parempi ihminen ja tuottamaan iloa ja ymmärrystä ympärilleni.

        Ei kannata mennä innostuksen mukana vaan pohtia sisimmässään onko se oma juttu. Jos voi uskoa siihen niin siitä vaan.

        Mun on nyt pakko kysyä, kun oon tätä hetken miettinyt. Ja ihan tätä varten kaivoin vanhat tunnukset jostain arkistojen pölyistä esille.

        Minä olen kristitty. En tapakristitty, vaan käyn kirkossa muulloinkin kuin jouluna ja pääsiäisenä. Paitsi pääsiäisenä, silloin en käy.
        Voinko olla shamaani/shamanisti, tai tulla sellaiseksi, jos olen samalla kristitty ja toimin kristillisten arvojen mukaan?
        En tosin toimi muutenkaan aina kaikin osin kaikkien kristillisten arvojen mukaan- seurustelen ja asun samaa sukupuolta olevan henkilön kanssa, ja uskon vakaasti tapaavani lemmikkini vielä kuolemani jälkeenkin.

        Jotenkin en tykkää lukea tästä aiheesta kirjoista tms. vaan haluaisin puhua ihan oikean ihmisen kanssa. Nettipalsta käy, kun saan kysymyksiini vastauksia, mutta kaikkein mieluiten elävän ihmisen kanssa.


      • Velho~
        bardni kirjoitti:

        Mun on nyt pakko kysyä, kun oon tätä hetken miettinyt. Ja ihan tätä varten kaivoin vanhat tunnukset jostain arkistojen pölyistä esille.

        Minä olen kristitty. En tapakristitty, vaan käyn kirkossa muulloinkin kuin jouluna ja pääsiäisenä. Paitsi pääsiäisenä, silloin en käy.
        Voinko olla shamaani/shamanisti, tai tulla sellaiseksi, jos olen samalla kristitty ja toimin kristillisten arvojen mukaan?
        En tosin toimi muutenkaan aina kaikin osin kaikkien kristillisten arvojen mukaan- seurustelen ja asun samaa sukupuolta olevan henkilön kanssa, ja uskon vakaasti tapaavani lemmikkini vielä kuolemani jälkeenkin.

        Jotenkin en tykkää lukea tästä aiheesta kirjoista tms. vaan haluaisin puhua ihan oikean ihmisen kanssa. Nettipalsta käy, kun saan kysymyksiini vastauksia, mutta kaikkein mieluiten elävän ihmisen kanssa.

        Miksi haluaisit shamaaniksi? Kehittyneempiä henkisen kokemisen suuntauksiakin kun löytyy. Suomalainen tietäjälaitoskin oli kehittyneempi ja korkeampi henkisesti kuin shamanismi. Shamanismi on menneen kulttuurin haamu, kun ei parempaakaan ollut saatavilla. Ihmettelen miksi joku ylipäätään harrastaa tänä päivänä shamanismia, alkukantaisia kulttuureja lukuunottamatta.


      • saamanni
        Velho~ kirjoitti:

        Miksi haluaisit shamaaniksi? Kehittyneempiä henkisen kokemisen suuntauksiakin kun löytyy. Suomalainen tietäjälaitoskin oli kehittyneempi ja korkeampi henkisesti kuin shamanismi. Shamanismi on menneen kulttuurin haamu, kun ei parempaakaan ollut saatavilla. Ihmettelen miksi joku ylipäätään harrastaa tänä päivänä shamanismia, alkukantaisia kulttuureja lukuunottamatta.

        Shamanismi ei ole uskonto ellei siitä vartavasten tee sellaista. Shamanismi on menetelmä jolla päästään käsiksi alitajunnan maailmoihin. Noissa maailmoissa asustaa sellainen viisaus jota valvemielellä ei ole. Se "loveen lankeeminen" on koko jutun ydin jota tavoitellaan.

        Shamanismi on itse asiassa kovin moderni ja urbaani keksintö. Muinaiset tietäjät olivat oman yhteisönsä poppamiehiä joilta haettiin apua omiin ja yhteisön ongelmiin. Sellaisia poppamiehiä ei nykymaailmassa ole. Tuo ns. shamanismi on nykyihmisen yksilöllistä matkailua oman alitajuntansa maailmoissa, ja neuvojen hakemista sieltä omiin henkilökohtaisiin kysymyksiin.

        Nykyaikana olisi ehkä mielekkäämpää puhua vaikkapa mentaalimatkailusta kuin shamanismista.


    • Suomenuskoja

      Shamanismi on kadonnutta. Sen sijaan suomenusko on vahvaa ja elinvoimaista. Luonto on pyhä, totta kai, mutta ketkä sen luonnon ovat tehneet? Jumalat ja jumalattaret.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2713
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2300
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2060
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      15
      1797
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1711
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      36
      1686
    7. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1676
    8. 92
      1612
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      129
      1467
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1284
    Aihe