6mm PPC

snaipper

minkälaisia ominaisuuksia kyseisellä kaliiperilla on muuta kuin että sitä pidetään maailman tarkimpana?olen ajatellut kyseistä kaliiperia hankittavaksi mutta soveltuuko se myös metsästykseen(pienriista)?onko käyttökokemuksia?
ja mitä eroa on 6mm PPC USAlla ja pelkällä PPCllä?USAhan on tehdasladattu ilmeisesti mutta rakenteellisia eroja?

10

9528

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • karri

      Erinomainen pienriistan metsästykseen. Hieman hankalaa löytää riittävän kevyitä metsästysluoteja, kun nuo reikäpäät tuppaavat räjähtävän atomeiksi, niin niitä ei kannata käyttää metsästyksessä, vaikka tarkkoja ovatkin (4,5g Sierra). Muistaakseni Vihtavuoren N133 täyttää hylsyn riittävän äärimmilleen ja pienet magnumnallit kuuluvat tietenkin asiaan. Omat latausvälineet tienaavat lyhyessä ajassa itsensä takaisin. http://www.vihtavuori.fi/fi_index.html

      Erot ???

      • snaipper

        niin kun on olemassa 6mm ppc ja 6mm ppc usa niin mitä eroa näillä on..?siis käyttöalue on suurinpiirtein sama kuin .222lla?mitkä ovat mielestäsi tämän kaliiperin edut?


      • karri
        snaipper kirjoitti:

        niin kun on olemassa 6mm ppc ja 6mm ppc usa niin mitä eroa näillä on..?siis käyttöalue on suurinpiirtein sama kuin .222lla?mitkä ovat mielestäsi tämän kaliiperin edut?

        tarkkuus
        suorempi lentotata
        energiamäärä suurempi (onko edes tarpeen?)
        ...pientä exotiikkaa kavereiden tussareihin verrattuna....

        Muistin kätköistä löytyi tällainen tiedon jyvä: "hylsyn kaulan materiaalivahvuudessa eroja alkuaikoina (villikissavaiheessa)"


      • snaipper
        karri kirjoitti:

        tarkkuus
        suorempi lentotata
        energiamäärä suurempi (onko edes tarpeen?)
        ...pientä exotiikkaa kavereiden tussareihin verrattuna....

        Muistin kätköistä löytyi tällainen tiedon jyvä: "hylsyn kaulan materiaalivahvuudessa eroja alkuaikoina (villikissavaiheessa)"

        kuulin kun kävin huollattamassa asetta sepällä ja kyselin vähä ko. kaliiperista ni se sano et sillä on vähä sellanen puhkojan maine...että lintu ei kuolekkaan eka laukauksella ja oli todistettavia tapauksia että luoti oli menny linnusta läoi mutta jäänyt henkiin.onko sattunu omalle kohalle?


      • karri
        snaipper kirjoitti:

        kuulin kun kävin huollattamassa asetta sepällä ja kyselin vähä ko. kaliiperista ni se sano et sillä on vähä sellanen puhkojan maine...että lintu ei kuolekkaan eka laukauksella ja oli todistettavia tapauksia että luoti oli menny linnusta läoi mutta jäänyt henkiin.onko sattunu omalle kohalle?

        Se on ampujasta ja luodista kiinni, ei kaliiperista. Reikäpäällä voi syötävä jäädä vähiin ja "kokovaippaisella"(etupää) on noita ominaisuuksia, että menee läpi (huono tuuri). "Barnesin X"-luodit on vielä kokeilematta, tosin hirvitussarissa ne ainakin toimivat hyvin. Haavakon aiheuttaa yleensä tärisevät kädet (beettasalpaaja auttaa tosin kisoissa doupingia, kuten "voima/urheilujuomatkin" eli viinakset) ja oma pääkopan reagointi stressiin. Merellä haahkajahdissa, jos ei ole lintujen lentoa odotettavissa, voi hyvin ammuskella niitä suoraan vedestä. Maininki, merenkäynti ja liikkuva maali lisäävät haastavuutta. Onnea kaliiperin valintaan......


      • snaipper
        karri kirjoitti:

        Se on ampujasta ja luodista kiinni, ei kaliiperista. Reikäpäällä voi syötävä jäädä vähiin ja "kokovaippaisella"(etupää) on noita ominaisuuksia, että menee läpi (huono tuuri). "Barnesin X"-luodit on vielä kokeilematta, tosin hirvitussarissa ne ainakin toimivat hyvin. Haavakon aiheuttaa yleensä tärisevät kädet (beettasalpaaja auttaa tosin kisoissa doupingia, kuten "voima/urheilujuomatkin" eli viinakset) ja oma pääkopan reagointi stressiin. Merellä haahkajahdissa, jos ei ole lintujen lentoa odotettavissa, voi hyvin ammuskella niitä suoraan vedestä. Maininki, merenkäynti ja liikkuva maali lisäävät haastavuutta. Onnea kaliiperin valintaan......

        joo eli siis asia on selevä...kiitos vastauksista!


      • Anonyymi

        Sierra on pehmeävaippainen, mutta Berger 68 grain on hyvä. Itse käytän Betgeriä, kun se kovavaippainen. Berger luoti löytyy Federalin huippupatruunasta 6,5 creedmoor, joka on myös lintupaukku.


      • Anonyymi
        snaipper kirjoitti:

        kuulin kun kävin huollattamassa asetta sepällä ja kyselin vähä ko. kaliiperista ni se sano et sillä on vähä sellanen puhkojan maine...että lintu ei kuolekkaan eka laukauksella ja oli todistettavia tapauksia että luoti oli menny linnusta läoi mutta jäänyt henkiin.onko sattunu omalle kohalle?

        Kyllä 6 mm tappaa siinäkun muutkin..mutta jos käyttää täysvaippsta niin sopivasti kun osuu menee sukkana läpi eikä jää puun alle. Siispä pitäs ampua edestä tai kyljestä läpi luihin niin jää puun alle. 6.5-55 9 g sgenari tekee juur tuota samaa. Takaapäin jos ammut rinnan läpi tahtoo tulla rintalihat palasina alas. Torpeedo mallinen luoti. Reikäpää mutta se 9 g reikä on vakuuttava eikä leviä. Sama hiukan muillakin täysvaippasilla..olen aikeissa juur pojalle ostaa lintukivääriksi tuon 6 mm. Tarkka kuin laihialainen..tietty ite lataan ja nopeutta pienemmäksi auttaa tietty sekin. Itellä sgenari ladattu 135 ruudilla lähes 900m/ s niin on vähän turhan nopee jo..


    • Anonyymi

      Minulla on 6ppc Jo-Ki hiilikuitutukilla. Luoti on 69grain Berger ja ruuti on N 133..28,7 grainia. Kivääri on huipputarkka
      Luoti on erinomainen linnustukseen
      Läheltä ammun aina että en riko täkkää. Vasta ammuin ison rekimeton puolipuuhun 120m. Lintu oli hieman sivuttain ja tähtäsin siihen oikean siipispankan alle ja eteen
      Luoti meni siiven alta sisään ja tuli niskasta ulos
      Aivan täydellinen laukaus siltä matkalta.
      Ammuin myös ison rekimeton 217m ja tähtäsin keskelle ja ei rikkonut lihoja. Hyvä lintuase. Eräs tuttavani ampuu samalla 6ppc ja luoti on 70grain Sierra ja kehuu luotia todella hyväksi

    • Anonyymi

      Minulla on jo ollut Jo-Ki 6ppc 269 kaulalla, siis hylsyn kaula sorvataan tiettyyn mittaan. Luotina käytän Berger 68 grainin reikäpää luotia. Reikä on pieni ja sen voi tulpata umpeen. Luoti lähtee 980 ms ja ase on kohdistettu 200m. Ase on äärettömän tarkka ja on todella hyvä lintukalibeti. Lähelle ammuttaessa 70-130m tähtään aina kaulan tyveen. Pitemmällä keskelle, tai riippuu tilanteesta. Kiikarinina on Buschnell 30x suurentava Milldot ristikolla. Aivan loistava kiikar, mutta ei tuoda enää suomeen.Huvilalla on sama,muttta ei Mildot kuvalla. Huomenna lähden 6ppc ulkoiluttamaan hiihtämällä.
      Ruutina on 133 ja paisutuslataus on 26,5 grainia ja sen jälkeen 28,7 grainia. Hylsynkaula tulee 28,7 latauksella puolernväliin, tai hieman enemmän
      Äänenvaimennin tuli myös Kinnusrlta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      141
      1493
    2. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      122
      1266
    3. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      26
      1053
    4. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      984
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      313
      881
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      99
      833
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      38
      732
    8. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      676
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      59
      672
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      144
      644
    Aihe