cv:n tekeminen

it-taidot

Miten ootte merkanneet CV:seen it-taidot?

Ootteko vaan luetelleet tyyliin merkkihirviot: java, c , html, WinNT, WinXP, html, xml.... ?

Vai ootteko luetelleet vielä tarkemmin, siis tyyliin:

java: servletit, tiedostot, jdbc, appletit, j2se, j2ee, j2me

xml: dtd, Schema, xsl, xhtml

26

8145

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ehdotus

Lyhenneluetelot ovat tylsää luettavaa ja jokainen listaa samat merkkihirviöt. Miten olisi, jos tekisit hieman tavallisuudesta poikkeavan CV:n jolla erotut joukosta?

Eli, kerro lyhyesti (työ ja/tai vapaa-ajan)projekteista, joita olet tehnyt ja siinä sivussa voit sitten mainita (vaikkapa lihavoituna) millä alustoilla, tekniikoilla ja välineillä olet ne toteuttanut.

Varmasti tekee suuremman vaikutuksen kuin typerä lyhenneluettelo.

• 95%

Kaikenmaailman henkilöstökonsulttihörhöt on iät ajat toivoneet "persoonallisia" ja "erottuvia" hakemuksia. Nyt on vaan niin, että 95%-99% niistä raakataan ensimmäisellä kierroksella. Eli CV ei ole missään tapauksessa sooloilun paikka vaan juuri päinvastoin.

LIHAVOINTIA JA MUUTA HUUTAMISTA voi käyttää otsikointiin, tai jos uskoo vastaanottajan olevan lukutaidoton tai sokea.

Teksti on tietysti ammattilaiselta ammattilaiselle, joten ammattilyhenteet ovat OK.

• Ehdotus
        95% kirjoitti:

Kaikenmaailman henkilöstökonsulttihörhöt on iät ajat toivoneet "persoonallisia" ja "erottuvia" hakemuksia. Nyt on vaan niin, että 95%-99% niistä raakataan ensimmäisellä kierroksella. Eli CV ei ole missään tapauksessa sooloilun paikka vaan juuri päinvastoin.

LIHAVOINTIA JA MUUTA HUUTAMISTA voi käyttää otsikointiin, tai jos uskoo vastaanottajan olevan lukutaidoton tai sokea.

Teksti on tietysti ammattilaiselta ammattilaiselle, joten ammattilyhenteet ovat OK.

Kysymys ei ole siitä, etteikö hakemuksen käsittelijä olisi ammattilainen ja etteikö hän ymmärtäisi mitä lyhenteet merkitsevät.

Tarkoitin lähinnä sitä, että lista lyhenteitä ei kerro vielä juurikaan mitään osaamisesta. Se kertoo vain sen, että hakija tuntee lyhenteet (vaikka tuskin edes hallitsee niitä kaikkia).

Lyhennelistan lukemisen jälkeen seuraava kysymys on; mitä sinä olet tehnyt XXX:llä tai missä yhteydessä olet käyttänyt YYY:tä.

Siksi lyhyt kuvaus tehdyistä projekteista antaa lukijalle paremman käsityksen varsinaisesta osaamisesta, että hakija on todella käyttänyt välinettä tai tekniikkaa, jota hän mainostaa hallitsevansa.

CV on kuitenkin loppujen lopuksi vain paperi, jolla työnhakija yrittää myydä itseään ja osaamistaan yritykselle ja erottua edukseen muihin hakijoihin verrattuna.

• ammattilainen
        95% kirjoitti:

Eli olit sitä mieltä että teksti voi olla ammattilaiselta ammattilaiselle... Minä hain paikkaa eräästä ohjelmointifirmasta. Kysyin sitten että ovatko heidän ohjelmointiprojektinsa keskittyneet eri toimipaikoille riippuen ohjelmoinnista (C , labview, logiikat...)?
        Tähän henkilöstövastaava sanoi että kyllä se työ sitä ohjelmointia on. Eli varmaan tämä kyseinen henkilö tiesi että C-kieli ei ole se saksa vaan jotain muuta ja onhan se jotain sekin...

• irtosi

Itse lähetin hakemuksen pariin paikkaan viime syksynä, cv :ssä oli seuraavat osaamisalueeni, ja töitäkin löytyi:
      "Java, EJB, .NET, C#, J2ME, Symbian, XML, XSL, SOAP, XML-RPC, C, C , Perl, PHP, JavaScript, VBScript, SQL, SQL, Visual Basic, Oracle, SQL Server, DB2, Sybase, MySQL, HTTP, HTTPS, TCP, UDP, SMS, Emacs, Eclipse, Visual Cafe, JBuilder, NetBeans, Linux, Unix, Windows NT/2000/XP."

• Pas...

...minä en sitten saanut työtä, vaikka kirjoitin

Symbian OS, Linux, WinXP, HP Unix, Sun Solaris, Mac OS X, C#, Delphi, Visual Basic, PostgreSQL, MySQL, Shell-script, ObjectARX, ARM Assembly, JavaBeans, DOT.NET, Fortran, LISP, Prolog, Cobol, Smalltalk, PostScript, Lingo, SGML, TCL/TK, VHDL, VRML, XML, REBOL, OpenGL, Java/J2EE, JavaScript, VBScript, Perl, Python, CGI, PHP, JSP, ASP/ASP.NET, ISAPI, ADO.NET, JDBC, ODBC, IDE, XLS/XSLT/XPath, VBScript, DHTML/DOM, COM/DCOM/CORBA-objektit, TCP/IP, IEEE 802 verkkostandardit, ISDN, OSI-malli, VPN (Virtual Private Networking), ATM, SQL-, Novell-, Linux/Apache-, turvallisuus-, posti-, nimipalvelin, IIS/MMC/ISM/WSH, GSM-järjestelmät, HSCSD, GPRS, EDGE, Bluetooth, WAP, UMTS, 3G, CDMA/WCDMA, FH/CDMA, DS/CDMA, TD/CDMA, 3GPP protocol, SyncML, MMS, WLAN, Nokia Mobile VPN, 3GPP2, IP Multimedia Subsystem (IMS), WLPR.NET, SOAP-protokolla, GPS, HIPERLAN standardit, BSS(Basic Service Set)/ESS(Extended Service Set), Hajaspektritekniikka (FHSS ja DSSS), SAP, J-CAD, Archi-CAD, AutoCAD, PhotoShop, Rational Rose, Weblogic Portal, BEA Weblogic Server, ISO 9001 -laatustandardi, NetAct Operation Support System (OSS), Traffica, NDW, 3G OSS, NMS2000, SIM-kortit, EMC -työkaluohjelmistot, MicroStation 3D CAD, FrontPage, Dreamweaver, Matlab

• Saija
        Pas... kirjoitti:

Symbian OS, Linux, WinXP, HP Unix, Sun Solaris, Mac OS X, C#, Delphi, Visual Basic, PostgreSQL, MySQL, Shell-script, ObjectARX, ARM Assembly, JavaBeans, DOT.NET, Fortran, LISP, Prolog, Cobol, Smalltalk, PostScript, Lingo, SGML, TCL/TK, VHDL, VRML, XML, REBOL, OpenGL, Java/J2EE, JavaScript, VBScript, Perl, Python, CGI, PHP, JSP, ASP/ASP.NET, ISAPI, ADO.NET, JDBC, ODBC, IDE, XLS/XSLT/XPath, VBScript, DHTML/DOM, COM/DCOM/CORBA-objektit, TCP/IP, IEEE 802 verkkostandardit, ISDN, OSI-malli, VPN (Virtual Private Networking), ATM, SQL-, Novell-, Linux/Apache-, turvallisuus-, posti-, nimipalvelin, IIS/MMC/ISM/WSH, GSM-järjestelmät, HSCSD, GPRS, EDGE, Bluetooth, WAP, UMTS, 3G, CDMA/WCDMA, FH/CDMA, DS/CDMA, TD/CDMA, 3GPP protocol, SyncML, MMS, WLAN, Nokia Mobile VPN, 3GPP2, IP Multimedia Subsystem (IMS), WLPR.NET, SOAP-protokolla, GPS, HIPERLAN standardit, BSS(Basic Service Set)/ESS(Extended Service Set), Hajaspektritekniikka (FHSS ja DSSS), SAP, J-CAD, Archi-CAD, AutoCAD, PhotoShop, Rational Rose, Weblogic Portal, BEA Weblogic Server, ISO 9001 -laatustandardi, NetAct Operation Support System (OSS), Traffica, NDW, 3G OSS, NMS2000, SIM-kortit, EMC -työkaluohjelmistot, MicroStation 3D CAD, FrontPage, Dreamweaver, Matlab

..kukaan tervejärkinen rekrytoija ei usko tohon.

• koope
        Pas... kirjoitti:

Tuolla listalla osoitat vain, että et ymmärrä asioista mitään. Täydellinen hallinta on eri asia kuin lyhenteiden osaaminen. Työhakemukseen pistetään pääsääntöisesti ne asiat, jotka ovat itsellä vahvoja. Ja muistaa pitää sekin, ettei se silkka tekniikka ole ainoa kriteeri, on todella paljon muutakin...

• Nimmu
        Pas... kirjoitti:

et osaa C .

No joo. Listasta näkee, ettet osaa jäsennellä asioita - et ymmärrä miten ne liittyvät toisiinsa - ja että olet vielä huolimatonkin - työsi jälki on kirjavaa. Todennäköisesti odotettavissa on myös muita työpaikkakomplikaatioita sinun kohdallasi.

Tässä oli vain demo, mitä pienestä tekstinpätkästä saa irti kirjoittajasta. Työpaikkahakemuksista irtoaa vielä enemmän - jos joku osaa lukea.

• heppuli

Oletteko koskaan ihmetelleet miksi lähes kaiken osaavat tietotekniikkakaverit ovat työttöminä? Heidän osaamisrepertuaarinsa kattaa kaiken. Mutta sitten taas tavalliset tohvelisankarit, jotka hallitsevat nipa nappa jonkun asian, ovat töissä.

• Saija

On ihan eri asia tietää jotain asiasta kuin osata asia :o) Mä olen jo keski-ikänen ämmä ja vasta nelisen vuotta ollut it-alalla. Silti työpaikoista ei ole ollut pulaa...päinvastoin..moneen firmaan on houkuteltu silloinkin, kun on ollut hyvä duunipaikka entuudestaan. Olen ollut aina rehellinen osaamisessani...oikeastaan mä en osaa yhtään mitään :o) Mitä nyt nelisen vuotta työkseni koodaillut tietyillä kielillä, tiedän jonkin verran teknolgiasta x jne. Mun cv:ni on ollut aina varsin mitätön, mutta eipä ole työpaikkatarjouksista ollut puutetta. Jokainen normaalijärkinen rekrytoija tietää, että kukaan ei voi osata esim. 20 eri ohjelmointikieltä. Toki voi osata alkeet joistain ja joissain voi olla gurukin, mutta 20 teknologian gurut ovat jo eläkkeellä ...jos ikinä ovat siihen osaamistasoon edes päässeet.

• Työhönottaja
        Saija kirjoitti:

On ihan eri asia tietää jotain asiasta kuin osata asia :o) Mä olen jo keski-ikänen ämmä ja vasta nelisen vuotta ollut it-alalla. Silti työpaikoista ei ole ollut pulaa...päinvastoin..moneen firmaan on houkuteltu silloinkin, kun on ollut hyvä duunipaikka entuudestaan. Olen ollut aina rehellinen osaamisessani...oikeastaan mä en osaa yhtään mitään :o) Mitä nyt nelisen vuotta työkseni koodaillut tietyillä kielillä, tiedän jonkin verran teknolgiasta x jne. Mun cv:ni on ollut aina varsin mitätön, mutta eipä ole työpaikkatarjouksista ollut puutetta. Jokainen normaalijärkinen rekrytoija tietää, että kukaan ei voi osata esim. 20 eri ohjelmointikieltä. Toki voi osata alkeet joistain ja joissain voi olla gurukin, mutta 20 teknologian gurut ovat jo eläkkeellä ...jos ikinä ovat siihen osaamistasoon edes päässeet.

Älkää hyvät ihmiset alkako runoilla CV:hen loruja. Työhönottaja on jo muutenkin helisemässä silloin kun hakemuksia tulee yli 10.

Pelkkä lyhenneluettelo riittää; hyvä on laittaa jonkinlainen osaamistaso niistä, joista oikeasti tietää jotain ja jättää mainitsematta ne, joista on korkeintaan kuullut nimilyhenteen.

Ja vielä pikkuvihje: jos annatte hakemuksessa eri sähköpostiosoitteen kuin josta lähetätte hakemuksen, niin käykää myös lukemassa ao postinne! Uskomatonta, mutta totta!

• Kuru
        Saija kirjoitti:

Ei tuo nyt aivan paikkaansa pidä. Kyllä 20 eri ohjelmointikieltä voi hyvin osata, eri asia on kuinka hyödyllisiä suurin osa niistä kielistä on. Jos ohjelmoinnin perusteet ovat hyvin hallussa, uuden kielen oppiminen käy melko vaivattomasti. Itse osaan yli kymmentä oikeaa ohjelmointikieltä, helposti yli 20 jos mukaan lasketaan merkkauskielet kuten html, wml, ...

• dfgd
        Kuru kirjoitti:

Ei tuo nyt aivan paikkaansa pidä. Kyllä 20 eri ohjelmointikieltä voi hyvin osata, eri asia on kuinka hyödyllisiä suurin osa niistä kielistä on. Jos ohjelmoinnin perusteet ovat hyvin hallussa, uuden kielen oppiminen käy melko vaivattomasti. Itse osaan yli kymmentä oikeaa ohjelmointikieltä, helposti yli 20 jos mukaan lasketaan merkkauskielet kuten html, wml, ...

Mulla ainaki opiskelujen kautta tuli yleiskuva tosi monesta noista kirjainlyhenteestä. Vaikkea kaikkia osaakaan hyvin, niin jos on käynyt vaikka xml:stä 5 ov:n kurssin, niin kyllä siinä ainakin on hyvä pohja oppimisille. Siis tietää mistä asiasta on kyse, miten asiasta saa lisätietoja ja puhuu edes suunnilleen samaa kieltä työpaikalla kun siellä sitten sua neuvotaan.

• Saija
        Kuru kirjoitti:

Mä olin yllättynyt uudessa työpaikassa, kun mua miltei puolta nuoremmat miespuoliset esimieheni piti mua lähes guruna tietyissä tekniikoissa. Omasta mielestäni en tiedä ko. tekniikoista kuin alkeet.

Entisessä työpaikassani oli kymmeniä vuosia alalla ollut velho, jota ympäri maan arvostettiin alansa guruna. Mutta ei hänkään osannut 10 ohjelmointikieltä..kahdestakymmenestä puhumattakaan, joten ihme himmeleitä te nuoret...miehet???.. olette :D Mä nostan hattua kaikille niille, jotka parissa vuodessa hankkivat sen osaamisen, mihin "oikeilla nörteillä" menee vuosikymmeniä.

Olen mä näiden vuosien aikana törmännyt näihin "kaiken osaaviin nuoriin guruihinkin". Tyyppeihin, jotka sulavasti vetää hienoja termejä toisensa perään. Mutta annas olla, kun pitäs oikeasti jotain tehdä... sitten löytyy herroille guruille muuta tekemistä :o)))

• CCNA
        Saija kirjoitti:

Mä olin yllättynyt uudessa työpaikassa, kun mua miltei puolta nuoremmat miespuoliset esimieheni piti mua lähes guruna tietyissä tekniikoissa. Omasta mielestäni en tiedä ko. tekniikoista kuin alkeet.

Entisessä työpaikassani oli kymmeniä vuosia alalla ollut velho, jota ympäri maan arvostettiin alansa guruna. Mutta ei hänkään osannut 10 ohjelmointikieltä..kahdestakymmenestä puhumattakaan, joten ihme himmeleitä te nuoret...miehet???.. olette :D Mä nostan hattua kaikille niille, jotka parissa vuodessa hankkivat sen osaamisen, mihin "oikeilla nörteillä" menee vuosikymmeniä.

Olen mä näiden vuosien aikana törmännyt näihin "kaiken osaaviin nuoriin guruihinkin". Tyyppeihin, jotka sulavasti vetää hienoja termejä toisensa perään. Mutta annas olla, kun pitäs oikeasti jotain tehdä... sitten löytyy herroille guruille muuta tekemistä :o)))

Ja minä kun olen luullut, että ne "gurut" oikeesti vääntää koodia 10 eri kielellä?!? Eli minäkin voin mainostaa itseäni koodarina, kun perusteet on VB:stä, C :sta ja Javasta ja Php:stä. Lisäksi on jonkin verran lisäksi harrastuneisuutta Javasta ja Php:stä. Perustutkinnon lopputyö väännettiin VB:llä eli se on kaiketi parhaiten hanskassa.

Vai mitä sanoo oikeasti IT alalla vuosia työskennelleet? CV uusiksi ja töihin??

• Kuru
        Saija kirjoitti:

En sanoisi että mahdollisimman monen ohjelmointikielen osaaminen on mikään itseisarvo. Sen sijaan väitän että jos ohjelmoinnin perusteet ovat vahvasti hanskassa, ei uuden kielen oppiminen ole kovinkaan vaikeaa. Kyse on lähinnä siitä mitä työssään sattuu tarvitsemaan.

Kuten jo sanoitkin, se miten ihmiset arvioivat omaa osaamistaan vaihtelee paljon. Joku vasta tekusta valmistunut käytännön kokemusta vailla oleva saattaa vilpittömästi luulla osaavansa hyvinkin ohjelmointikieltä X käytyään parin opintoviikon peruskurssin. Pidemmälle ehtinyt ammattilainen saattaa olla enemmän tietoinen osaamisensa rajoituksista eikä välttämättä arvostele osaamistaan yhtä optimistisesti.

Olen sitä mieltä että henkilön tietoteknisen osaamisen todellista astetta on lähes mahdoton nähdä pelkästä cv:stä.

• ....
        Saija kirjoitti:

Tosin haluaisin nähdä sen työpaikan, missä niitä kaikkia tarvittaisiin.

Kun lähdin eräästä työpaikasta pois niin työni jaettiin kolmelle henkilölle ja osasta todettiin, että niitä ei enää osaa tehdä kukaan jäljelle jääneistä.

• Saija
        Kuru kirjoitti:

En sanoisi että mahdollisimman monen ohjelmointikielen osaaminen on mikään itseisarvo. Sen sijaan väitän että jos ohjelmoinnin perusteet ovat vahvasti hanskassa, ei uuden kielen oppiminen ole kovinkaan vaikeaa. Kyse on lähinnä siitä mitä työssään sattuu tarvitsemaan.

Kuten jo sanoitkin, se miten ihmiset arvioivat omaa osaamistaan vaihtelee paljon. Joku vasta tekusta valmistunut käytännön kokemusta vailla oleva saattaa vilpittömästi luulla osaavansa hyvinkin ohjelmointikieltä X käytyään parin opintoviikon peruskurssin. Pidemmälle ehtinyt ammattilainen saattaa olla enemmän tietoinen osaamisensa rajoituksista eikä välttämättä arvostele osaamistaan yhtä optimistisesti.

Olen sitä mieltä että henkilön tietoteknisen osaamisen todellista astetta on lähes mahdoton nähdä pelkästä cv:stä.

Mä olen CV:heni laittanut osaamieni ohjelmointikielten ja muiden teknologioiden kohdalle oman arvioni osaamiseni tasosta tyyliin "hyvä", "tyydyttävä", "osaan alkeet" jne. Omaa osaamistani arvioin esim. sillä, kuinka monta ja kuinka monimutkaista tuotantokäyttöön otettua ohjelmaa olen ko. kielellä tehnyt. Jos näitä on useampia tai tuotantokäytössä oleva ohjelma on monimutkainen, annan itselleni arvion "hyvä". Jos olen tehnyt yksinkertaisia ohjelmia tai monimutkaisempia, jotka eivät ole missään tuotantokäytössä, annan arvion "tyydyttävä". Ja jos taas olen opiskellut ko. kieltä vain koulussa tai harrastuksen vuoksi perehtynyt siihen joskus, niin annan arvion "osaan alkeet". Hyvän ja tyydyttävän osalta laitan mukaan myös referenssit...eli mikä softa, missä yrityksissä käytössä jne

• Lapatossu

miksi minä en saa töitä, vaikka olen aivan tavallinen tohvelisankari. Nippa nappa hallitsen jotkut asiat.

• Että näin

Mitä tulee näihin CV:n tietoihin, niin yksinkertaisuus on kaunista. On aivan idioottimaista laittaa liian tarkasti teknologia osaamisiaan CV:hen. Ei sellaista jaksa kukaan lukea. CV:n ideahan nimenomaan on, että se on mahdollisimman nopeasti omaksuttava. Jos aletaan luettelemaan jotakin ohjelmointikielen sisäisiä tekniikoita/tyylejä, niin siinä mennään jo metsään melko lujasti. Eihän puu alan ammattilainenkaan varmaan kirjoita CV:hen, että osaa: sahata, höylätä, hioa. Luultavasti hän kirjoittaisi osaavansa käsitellä puuta.

• Duunari

Jotkut hullut henkilöstökonsultit on ihan avoimesti kehuneet, miten vähän aikaa he käyttävät hakemusten tutkimiseen. Toiset hullut ostavat niiltä palveluja. Tämän ajattelumallin mukaan paras konsultti on sellainen, joka käyttää sekunnin per hakemus ja laskuttaa siitä kymppitonnin.

Kyllä ne kiinnostavat CVeet luetaan moneen kertaan ja lukijoita voi olla 2-3.

Suomalaisessa CVeessä kuvataan jonkinlainen henkilöhistoria ja vihjataan vastausta kysymykseen, miksi hakija olisi sopiva haettuun tehtävään.

• Että näin
        Duunari kirjoitti:

Jotkut hullut henkilöstökonsultit on ihan avoimesti kehuneet, miten vähän aikaa he käyttävät hakemusten tutkimiseen. Toiset hullut ostavat niiltä palveluja. Tämän ajattelumallin mukaan paras konsultti on sellainen, joka käyttää sekunnin per hakemus ja laskuttaa siitä kymppitonnin.

Kyllä ne kiinnostavat CVeet luetaan moneen kertaan ja lukijoita voi olla 2-3.

Suomalaisessa CVeessä kuvataan jonkinlainen henkilöhistoria ja vihjataan vastausta kysymykseen, miksi hakija olisi sopiva haettuun tehtävään.

CV:n pitää nimenomaan olla lyhyt. Maksimissaan CV saa olla pituudeltaan yhden A4 sivun pituinen. Siihen ei yksinkertaisesti edes mahdu kovin spesiifistä tietoa hakijasta. CV:ssä tulee olla: tiedot henkilöstä, koulutushistoria, kielitaidot, työhistoria, kompetenssit sekä halutessaan voi luetella myös harrastukset.

Jos siinä on jotakin muuta, niin siinä tapauksessa kyseessä ei enää ole CV. Työpaikka hakemukseen yleensä kuuluu vapaamuotoinen hakemus ja sen lisäksi CV. Jos haluaa mainita itsestään jotakin spesiifisempää, niin vapaamuotoinen hakemus on oikea paikka sille. Olet oikeassa siinä, että rekrytointi ei ole laiskojen laji.

Kyllähän niitä hakemuksia selailee useampikin ihminen, mutta juuri tuon CV:n tarkoitus on erotella joukosta ne henkilöt, joilla on edes jonkinlaisia mahdollisuuksia tuon tehtävän saamiseen. Ajatteleppa vaikka tilanne, jossa yksi tai kaksi henkilöä käy läpi 1000 hakemusta johonkin paikkaan.

Jos jokainen hakija on tehnyt 3 sivun pituisen CV:n josta pitäisi keräillä suurinpiirtein C kielen funkitioden nimiä kompetensseina. Tehtävä olisi yksinkertaisesti toivoton. Minunkaan mielestäni tuo hakemuksien liian nopea läpikäyminen ei ole hyväksi, mutta kyllä sieltä hakemuspinosta kuitenkin täytyy kaivaa esiin ne parhaat mahdolliset vaihtoehdot.

Tätä varten on kehitetty CV, jolla voidaan nopeasti rankata parhaat päältä. Niitä teknologioita oleellisempaa tietoa on yleensä tuo työhistoria. Jos joku on esim ollu töissä elämänsä aikana puoli vuotta ja on luetellu kaikki maailman kolmikirjaimiset termit kompetensseihin, niin luultavasti hän ei todellakaan ole kovin hyvä vaihtoehto.

CV:n lukijan silmissä hänen osaamisensa on todella vähäistä, koska CV:n lukija saa sellaisen kuvan, että hänellä on suunnilleen viikon kokemus jokaisesta luettelemastaan teknologiasta. Toisin sanoen hän ei ole kykenevä tekemään mitään kunnolla.

Jeps jeps, mutta eipäs viitsitä kirjoittaa romaania aiheesta. ;-)

• Pikkulintu

CV kirjoitetaan jokaista haettua paikkaa kohden uudelleen. Se kirjoitetaan siten kuin (ammattimainen) lukija haluaa sen kirjoitettavan ja siten, että siitä tulee vaivihkaa mainos. Esimerkiksi ilmaisun tarkkuustasoa yritetään päätellä paikkailmoituksesta.

Siitä saa myös tikusta asiaa soittaa ja kysyä ilmoittajalta lisätietoa, mitä he haluavat CVeehen laitettavaksi. Joskus ne haluaa ihan ihmeellisiä asioita. Henkilöstöosaston ohjeet saattaa olla parempi valikoiden unohtaa. Ne saattavat olla kiinnostuneempia sinun harrastuksistasi kuin osaamisestasi. Mikä tarkoittaa sitä, että se asiantuntija, joka henkilöstöosaston lisäksi näkee hakemuksesi, heittää sen roskakoriin. Harrastuksilla ja IT-työssä menestymisellä on selkeä korrelaatio, mutta kymppitonnista vetoa, ettei henkilöstöosastolla ole aavistustakaan, mikä se korrelaatio on.

Jos joku marisee sinulle miten pitkiä hakemukset ovat nykyään, joten hakemuksen tulee olla lyhyt, mutta että siinä pitää selittää laajasti harrastuksiasi, niin senkin ohjeen voi unohtaa. Sellainen henkilö ei tee oikeita rekrytointipäätöksiä. Tai sitten kyseinen firma ei ole sopiva urakehityksesi kannalta, koska konkurssi häämöttää.

• dfdfgd

"CV kirjoitetaan jokaista haettua paikkaa kohden uudelleen"

Ei muuten yhtään hullumpi idea. Eli, kannattaa hieman selvittää mitä ko. yritys tekee, miten ja millä välineillä ja painottaa erityisesti näitä alueita ansioluettelossaan.

• Java rules ok

Mää olen yleensä pistäny vaan ATK (Automaattinen Tietojen Käsittely) tai sit IT (Informtion Teknolosy) jos oon hakenu kansain väliseen yhtiöön.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      223
      6945
    2. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      40
      1231
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1032
    4. Yksi kysymys

Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      891
    5. Katseestasi näin

Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      61
      837
    6. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      47
      834
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      93
      794
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      781
    9. Tietenkin täällä

Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      756
    10. Jäähalli myynnissä!

Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      733
    Aihe