minkälainen kirja on keskeneräisten tarujen kirja?

katsu89

Oon lainannu ton keskesneräisten tarujen kirjan mut en oo jaksanu lukee sitä viel.Joten mitä siin kierrotaan?.Tietteks mikä on tolkienin ensimmäinen kirja joka liittyy taru sormusten herraan?

9

876

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • just me...

se eka kirja on varmaan hobitti jota oon just lukemas mut tota kesken eräisten tarujen kirjaa oon kyl itekin kattonu vähä et mist toi niinku meinaa kertooo????
      onko kukaan muute kuullu tolkienin sellasesta koira ihme kirjasta vai muistanko väärin???

• Undómiel

Tarkoitatko "koira ihme kirjalla" Roverandomia? Siis pieni Rover niminen koira, jonka eräs velho
        taikoi lelukoiraksi tämän puraistua velhon housunlahkeesta. Sitäkö tarkoitat?

• Dragon
        Undómiel kirjoitti:

Tarkoitatko "koira ihme kirjalla" Roverandomia? Siis pieni Rover niminen koira, jonka eräs velho
        taikoi lelukoiraksi tämän puraistua velhon housunlahkeesta. Sitäkö tarkoitat?

Mä oon lukenu sen Roverandomin! Se on HYVÄ! Siis vaikka se on ns. lasten kirja ni se on silti hyvä. Kannattaa lukee! Mä suosittelen :)

• Roverandom
        Dragon kirjoitti:

Mä oon lukenu sen Roverandomin! Se on HYVÄ! Siis vaikka se on ns. lasten kirja ni se on silti hyvä. Kannattaa lukee! Mä suosittelen :)

kyllä se on roverandom, ja onpa muuten aivan selvästi Tolkienin parhaita satukirjoja! Ja vieläpä sellaisia mitä voi nuorimmillekin lapsille lukea!

• Jokzu

Keskeneräisten tarujen kirjassa on kuten nimi jo kertoo kirja johon J.R.R Tolkienin poika on koonnut isänsä jälkeen jäänneistä papereista taruja. Mukana on esim. Narn i hin hurin kokonaisuudessaan, Tuorin matka gondoliniin, taru Aldarionista ja Erendisistä, lista numenorin kuninkaista jossa kerrotaan heidän kuolin ja synnyin vuotensa, Kuvaus kurjenmiekka kenttien taistelusta sekä Essee Istarista. Tuossa noin puolet kirjan tarinoista. Tahdon tässä varoittaa että jos et ole lukenut kaikkia muita keskimaata koskevia teoksia eli Silmarilionia, Hobittia ja sormusten herraa niin et tule Kadonneiden tarujen kirjasta mitään ymmärtämään sillä se on tehty vain syventämään edellä mainituissa kuvattuja tarinoita ja hahmoja eikä niinkään toimimaan omana teoksenaan.

Muuten se ensimmäinen Tolkienin julkaistu kirja oli Hobitti (1930) tosin hän oli kyllä kirjoittanut osia Silmarilionista jo ensimmäisen maailmansodan aikana ja siihenhän hobitissa viitataankin useita kertoja.

• Shadowfax

Juu, eli tosta Keskeneräisten tarujen kirjasta. Lyhyt seloste:
      Siinä on lyhyempiä ja pitempiä kertomuksia, joita Tolkien on kirjoittanut tai luonnostellut. Tolkienin poika on ne koonnut kirjaksi ja samalla hän kertoo lukijalle miten ja mihin aikaisempiin julkaistuihin Tolkienin teoksiin tarut liittyvät ja onko ne esim. ristiriidassa joidenkin aikaisempien julkaisujen kanssa.
      Kirjan sisältämät tarut eivät ole yhteyksissä toisiinsa vaan ne on "irrallisia" kertomuksia ja kaikki kirjan tarut ovat jääneet kesken.
      Jos Keski-Maa vähänkään kiinnostaa, kannattaa ko. teos lukea. Sen avulla pääsee vielä "syvemmälle" Keski-Maahan. Se ei välttämättä ole kaikille mikään kevyt luettava, mutta sitäkin mielenkiintoisempi.
      Minun mielipide: Tosi hyvä.*****:)

• katsu89

Oon kyl lukenu hobitin ja se oli ihan hyvä.Ja oon siis lainannu keskeneräisten tarujen kirjan kirjastosta mut siel mun huonees vaan pölyyntyy=)täytyy vaik tänään yrittää lukee sitä

• Jokzu
        katsu89 kirjoitti:

Oon kyl lukenu hobitin ja se oli ihan hyvä.Ja oon siis lainannu keskeneräisten tarujen kirjan kirjastosta mut siel mun huonees vaan pölyyntyy=)täytyy vaik tänään yrittää lukee sitä

Eli oletko lukenut Silmarilionin? Meinaan vaan että jos et, niin et myöskään tule saamaan koviinkaan paljoa irti keskeneräisten tarujen kirjasta sillä siitä reippaasti yli puolet käsittelee ensiaikoja ja toista aikaa joista kerrotaan pääasiassa vain Silmarilionissa ja tästä johtuen nämä osat saattavat jäädä sekaviksi koska et tiedä asia yhteyksiä. Tästä johtuen suosittelenkin että hyppäät kirjan kahden ensimmäisen tai ainakin ekan osan ylitse ja luet vain Hobittia ja Sormusten herrraa koskevat osat ja palaat ensimmäisin osiin kun olet lukenut Silmarilionin niin saat niistä varmasti enemmän irti kuin että lukisit ne nyt.

• katsu89
        Jokzu kirjoitti:

Eli oletko lukenut Silmarilionin? Meinaan vaan että jos et, niin et myöskään tule saamaan koviinkaan paljoa irti keskeneräisten tarujen kirjasta sillä siitä reippaasti yli puolet käsittelee ensiaikoja ja toista aikaa joista kerrotaan pääasiassa vain Silmarilionissa ja tästä johtuen nämä osat saattavat jäädä sekaviksi koska et tiedä asia yhteyksiä. Tästä johtuen suosittelenkin että hyppäät kirjan kahden ensimmäisen tai ainakin ekan osan ylitse ja luet vain Hobittia ja Sormusten herrraa koskevat osat ja palaat ensimmäisin osiin kun olet lukenut Silmarilionin niin saat niistä varmasti enemmän irti kuin että lukisit ne nyt.

En oo viel lukenu.Eli nyt pitäis sit lukee silmarionin.Pitää kattoo kirjastost olisko sitä siel

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Upea peppuisella naisella

Upea peppuisella naisella on upea peppu.
      Ikävä
      100
      6494
    2. Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta

Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t
      Tornio ja Haaparanta
      30
      3883
    3. törniöläiset kaaharit haaparannassa

isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/
      Tornio ja Haaparanta
      28
      3280
    4. Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!

https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu
      Maailman menoa
      378
      1783
    5. Mihin se sysipska hävisi?

Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      33
      1408
    6. Upea peppuisella miehellä

Upea peppuisella miehellä on upea peppu.
      Ikävä
      27
      1350
    7. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      47
      1033
    8. Anteeksi kulta

En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv
      Ikävä
      11
      986
    9. Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."

Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:
      Tv-sarjat
      11
      910
    10. Tykkään susta todella

Paljon. Olet ihana ❤️
      Ikävä
      42
      879
    Aihe