Mahtavat hormoonit!

Senni

Olen 65v ja käyttänyt Livial ja nyt viimeksi Kliogest nimistä hormoni valmistetta kaikkiaan 17 vuoden ajan.
Olin kuitenkin lukenut niin paljon kielteistä hormooneista ja päätin kokeila pärjäänkö ilman.

Hankin varmuuden vuoksi vitamiineja ja luontaistuotteita mitkä kerrotaan helpottavan oireita, koska oireeni olivat 17 vuotta sitten olleet mahtavat.

Kokeilu kesti lähes kaksi kuukautta, jonka jälkeen olin jo ihmisraunio. Aluksi kahden viikon kuluttua alkoi pienet hikoilu puuskat,ajattelin jos ei tämän enenpää kyllä ne kestän.

Mutta kuukauden kuluttua hikoilu oli jo mahtavaa, että sain vaihtaa joskus alusvaatteet sen takia.
Eläkkeellä kun olen, niin sen jotenkin kesti,kun sai olla kotona.

Mutta sitten tuli masennus,mielialavaihtelut ja itkuherkkyys ja viha. En halunnut tavata minulle niin rakkaita ihmisiä enään, he tulivat vastenmielisiksi, inhosin jopa omaa lastani välillä.

Tätä ennen olin ollut koko 17 vuotta onnellinen ja sosiaalinen, harrastin kaikennäköistä,runosuoni puhkesi ja rakastin elämää ja koko maailmaa.

Ajattelin miten onnellinen saan olla nyt vanhempana kun muu elämä ei ollut kovin hääviä. Nautin elämästäni todella.

Kokeilun aikana menetin elämän haluni kokonaan, mielessä kävi itsetuhoisia ajatuksia. Silloin päätin aloittaa uudelleen hormoonin syönnin,
jos tämä kaikki on hormooneista kiinni.

Ja sitähän se oli. Jo kahden viikon kuluttua palasin harrastuksiini ja elämä alkoi hymyilemään.
Nyt tiedän että syön niitä loppuelämäni, sillä pelkään sitä minää, joka olen ilman näitä pillereitä.

Tämä vaan laittoi kyselemään, kuka minä oikeastaan olen, nyt näin onnellinen ja ilman hormooneja aivan eri ihminen, pelottava nainen jota en tunne.

Halusin kertoa teille tämän, jos joku muukin kamppailee vaihdevuosissa eri mielialojen kanssa.
Millainen valtava teho on hormoooneilla naiseen.

24

14404

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sisar

      Neljä vuotta on viimeisen tutkimuksen (The Lancet)
      mukaan maksimi aika hormooneiden käyttöön

      Vapaassa maailmassa saa kyllä huumata itsensä
      millä tahansa ja väritellä tarinoitaan.
      LSDllä on mainitsemasi positiiviset vaikutukset
      ja joillakin muillakin huumeilla.
      Jotkut naiset vaan haluavat elää luonnollisen
      elinkaaren, minkä luonto on heille suonut.

      Hyvää jatkoa!

      • 5v. vaihtareita

        Eipä ole oikein lisättävää nimim. sisar vastaukseen.
        Omat vaihdevuodet alkoivat 5-vuotta sitten mutta päivääkään en ole hormooneja käyttänyt vaan luonnon omia tuotteita.
        En alkujaankaan niihin turvautunut, enkä täten osaa sanoa millaisen ahaa-elämyksen ne olisivat antaneet.
        Olen onnellinen ja tyytyväinen omaan valintaani, en kärsi mistään oireista enkä vuodoista.


      • Minulla on oireet samanlais...
        5v. vaihtareita kirjoitti:

        Eipä ole oikein lisättävää nimim. sisar vastaukseen.
        Omat vaihdevuodet alkoivat 5-vuotta sitten mutta päivääkään en ole hormooneja käyttänyt vaan luonnon omia tuotteita.
        En alkujaankaan niihin turvautunut, enkä täten osaa sanoa millaisen ahaa-elämyksen ne olisivat antaneet.
        Olen onnellinen ja tyytyväinen omaan valintaani, en kärsi mistään oireista enkä vuodoista.

        Minua on nyt kaksi vuotta vaivannut, juuri samanlaiset oireet, kuin Sinulla. Mutta minulle ei sovi lääkkeet ja jos joku tietää ihmeluontaislääkkeen, niin kirjoittakaa ihmeessä,olen niin monia hormoonipillereitä kokeillut, että nyt riitti. Mutta en kyllä viitsisi loppuikää kärsiäkään, tilanteeni toivoton.


      • Senni

        Sanot hormonien käyttöä huumaamiseksi, vertaat jopa LSD:hen. Aika hurjaa. Tästä olen tosiaan toista mieltä.
        Senhän pitäisi tasapainottaa normaalin hormoni tasapainon, entiselle vaihdevuosi tasolle.

        Minähän olen sitten ollut ennen niiden käyttöä jo huumattuna omalla hormooni tuotannollani. Sillä olen aina ollut optimistinen, sosiaalinen ja iloinen luonne vaikeuksistani huolimatta.

        Nyt kun oma hormonituotantoni on sekaisin tai loppunut, tai mitä nyt vaihdevuosissa tapahtuukaan, tasapainotan pillereillä tilaani entiselleen.

        Kertoessani nykyisestä hyvän olon tunteesta, olisi pitänyt tietysti kertoa enemmän elämästä. Tekstini ehkä saattoi antaa käsityksen, että olen "huumattuna"ja onneni on pelkästään pillereiden käytöstä johtuvaa.

        Hormoni pillerit auttaa minua huomaamaan ja nauttimaan hyvästä elämäntilanteestani. Elin vuoskymmenet alkoholistin vaimona. Nyt 7 vuotta ilman häpeää,pelkoa ja syyllisyyttä. Tämä rauha on kuin paratiisissa.

        Se että voin nauttia nyky elämästäni, ei onnistu hormoonien epätasapainolla tai niiden menetyksellä. Olen täysin vieras ihminen itsellenikin.

        Viha jota en tuntenut edes avioliitossani, enkä koskaan elämäni aikana, valtasi koko olemukseni.
        Se sai valtavat mittasuhteet, vihasin jopa kadulla tuntematonta vastaan tulevaa naista, mielestäni hänen elämänsä oli helppoa. Voisin paremmin sanoa, että hormonien epätasapaino huumasi minut.

        Sellaisen tilan jatkuessa olisin saattanut tehdä vaikka mitä. Jos olisin jatkanut sinun "luonnollista elinkaarta" olisin ollut suljetulla osastolla, toivottavasti ennen kuin olisin ketään vahingoittanut.

        Käytin ennen hormonihoidon aloittamista mieliala lääkkeitä. Ne eivät sopineet minulle. Olin laahustava haamu, kaikki aistini turtuneet ja jatkuva väsymys.

        Olen vaihdevuosi oireista sieltä vaikeimmasta päästä, mielialoiltani.
        Valitsin hormoonit turvallisuuden vuoksi, läheiseni ja itseni. Hikoilut olisin vaikka kärsinytkin. Mutta mielialani ei ollut normaali.

        Voin olla jälleen lapselleni äiti niinkuin ennenkin ja leikkiä lastenlasteni kanssa.

        On väärin syyllistää hormonien käyttäjää, sillä minäkin haluan elää luonnollisen elämän. Luonnotonta kohdallani olisi ollut, viha ja tuhoaikeet jotka mielessäni pyöri.

        Hormoneilla on valtava vaikutus naiseen. Monasti saa lukea synnyttäneen naisen masennuksesta. Nykyään siitä puhutaankin paljon.

        Masennus on saanut joskus jopa sellaiset mittasuhteet, että äiti on surmannut lapsensa.
        Raskaus ja synnyttäminen on myös valtava hormoonien myllerlys naisen kehossa, johon pitäisi kiinnittää viellä enenmän huomiota.

        Hormoonien epätasapaino voi murtaa naisen eläväksi ruumiiksi, minä tiedän sen.


      • MUTSI
        Senni kirjoitti:

        Sanot hormonien käyttöä huumaamiseksi, vertaat jopa LSD:hen. Aika hurjaa. Tästä olen tosiaan toista mieltä.
        Senhän pitäisi tasapainottaa normaalin hormoni tasapainon, entiselle vaihdevuosi tasolle.

        Minähän olen sitten ollut ennen niiden käyttöä jo huumattuna omalla hormooni tuotannollani. Sillä olen aina ollut optimistinen, sosiaalinen ja iloinen luonne vaikeuksistani huolimatta.

        Nyt kun oma hormonituotantoni on sekaisin tai loppunut, tai mitä nyt vaihdevuosissa tapahtuukaan, tasapainotan pillereillä tilaani entiselleen.

        Kertoessani nykyisestä hyvän olon tunteesta, olisi pitänyt tietysti kertoa enemmän elämästä. Tekstini ehkä saattoi antaa käsityksen, että olen "huumattuna"ja onneni on pelkästään pillereiden käytöstä johtuvaa.

        Hormoni pillerit auttaa minua huomaamaan ja nauttimaan hyvästä elämäntilanteestani. Elin vuoskymmenet alkoholistin vaimona. Nyt 7 vuotta ilman häpeää,pelkoa ja syyllisyyttä. Tämä rauha on kuin paratiisissa.

        Se että voin nauttia nyky elämästäni, ei onnistu hormoonien epätasapainolla tai niiden menetyksellä. Olen täysin vieras ihminen itsellenikin.

        Viha jota en tuntenut edes avioliitossani, enkä koskaan elämäni aikana, valtasi koko olemukseni.
        Se sai valtavat mittasuhteet, vihasin jopa kadulla tuntematonta vastaan tulevaa naista, mielestäni hänen elämänsä oli helppoa. Voisin paremmin sanoa, että hormonien epätasapaino huumasi minut.

        Sellaisen tilan jatkuessa olisin saattanut tehdä vaikka mitä. Jos olisin jatkanut sinun "luonnollista elinkaarta" olisin ollut suljetulla osastolla, toivottavasti ennen kuin olisin ketään vahingoittanut.

        Käytin ennen hormonihoidon aloittamista mieliala lääkkeitä. Ne eivät sopineet minulle. Olin laahustava haamu, kaikki aistini turtuneet ja jatkuva väsymys.

        Olen vaihdevuosi oireista sieltä vaikeimmasta päästä, mielialoiltani.
        Valitsin hormoonit turvallisuuden vuoksi, läheiseni ja itseni. Hikoilut olisin vaikka kärsinytkin. Mutta mielialani ei ollut normaali.

        Voin olla jälleen lapselleni äiti niinkuin ennenkin ja leikkiä lastenlasteni kanssa.

        On väärin syyllistää hormonien käyttäjää, sillä minäkin haluan elää luonnollisen elämän. Luonnotonta kohdallani olisi ollut, viha ja tuhoaikeet jotka mielessäni pyöri.

        Hormoneilla on valtava vaikutus naiseen. Monasti saa lukea synnyttäneen naisen masennuksesta. Nykyään siitä puhutaankin paljon.

        Masennus on saanut joskus jopa sellaiset mittasuhteet, että äiti on surmannut lapsensa.
        Raskaus ja synnyttäminen on myös valtava hormoonien myllerlys naisen kehossa, johon pitäisi kiinnittää viellä enenmän huomiota.

        Hormoonien epätasapaino voi murtaa naisen eläväksi ruumiiksi, minä tiedän sen.

        joo..onneksi on hormooneeja.Äiti ei käyttänyt ja hänellä vaan välillä hikoilua, niin ei aina pidä paikkansa se että perii äidiltä vaihdevuosivaivat. Mutta täällä kun lukee kanssasisarusten vaivoista niin näköjään tavallinen, oire on masennus ja kiukkuisuus minulle tuli enemmän sellainen paniikinomainen tunne. Sydämen tykkytelyä ja sellainen omituinen pelon tunne. Ja, sit ettei uni millään tullut.
        Nyt herään kyllä usein aamuyöstä enkä saa uudelleen unesta kiinni. syön kyllä nyt hormooneja ja on vähän helpompi olla, mut ei nekään kaikki vaivoja poista.Lääkäri ehdotti laastari hoitoa mutta tuli migreenikohtauksia ja vuotoa oli koko ajan. Nyt olen takaisin pillereissä.Kyllä sitä välillä miettii sitä syövän riskiä mutta kun on kauhea olo ilman hormooneja niin ei ole valinnan varaa. sitä kuitenkin elää tässä ja nyt.
        Vielä siitä että miten ne hormoonit vaikuttavat eri tavalla naisen elämään, niin silloin kun lääkäri vaihtoi laastarin tuli ihmellinen siivousvimma. Siivosin jopa kellarikomerot. Ihmellinen energiapuuska.Mutta ennen kuukautisia silloin ennen oli se samanlainen energinen olo.


    • työelämässä..

      Tässäpä teille miettimistä. Olen terveydenhoitoalalla, kolmikymppinen nainen. Alasta johtuen vaivat ovat yhteisä ja kaikkien lääkitykset ja vaivat vatvotaan töissä.hormonien käytöt ja käyttämättä jättämiset. Mutta aika monesta työtoverista näkee jo päällepäinkin, jos käyttää korvaushoitoa tai ei, valitettavasti. ne, jotka ovat niitä marttyyrejä ja selviävät ilman, ovat useinmiten niitä, joilla ottaa sukset ristiin työtovereiden kanssa, potilaiden kanssa. Mikään ei kelpaa, kaikki on niin vaikeaa ja joka paikka kipeänä ja potilaat hankalia. Että sillä tavalla.

      • 5v. vaihtareita

        Ei ole asiani "syyllistää" ketään, jokainen tekee kuinka parhaaksi katsoo ja tuntee.
        Minä olin 4v. kun äitini kuoli, en pysty tietämään onko suvussamme syöpäriski mutta äitini äidillä minun mummollani oli rintasyöpä joka leikattiin mutta vuosien päästä todettiin hänellä luusyöpä johon hän 28v. sitten menehtyi.
        Minun päätökseni hormoonihoidosta johtunee varmaan tästä ja kun olen sen itselleni vuosienvarrella sisäistänyt ei se sitten enää ollutkaan niin vaikeaa kun se aika tuli.
        Onneksi jokaisella on vapaus valita kun se aikaa tulee mutta asioitahan voi miettiä ja tutkia edeltä ettei siitä tule sitten totaalista yllätystä.


    • Heluna

      Näin valitettavasti on, että osalla naisista on niin poikkeuksellisen vaikeat vaihdevuosioireet, ettei puhettakaan olla ilman lääkitystä. Sitten osalla vaivat ovat siedettävät ja osalla ei ole lainkaan vaihdevuosivaivoja. Siis ihan yksilöllisiä nämä ovat niin kuin nenä päässä, tosin kuulemani perusteella "perimää" voi siirtyä äidilltä.

      Eipä ole kaikilla muuta valittavana kuin nuo kaksi tietä, olla ilman ja vajota masennuksen syövereihin ellei peräti tulla hulluksi tai käyttää hormoneja ja voida hyvin.

      Olen kohtalotoverisi ja itse valitsin myös tuon jälkimmäinen vaihtoehdon. Muuta mahdollisuutta ei liene ollutkaan, sillä valkotakkiset miehet olisisvat vieneet minut jo ajat sitten. Oli alkuun vaikea käsittää, että mieliala oli noin paljon hormooneista kiinni.

      Olen saanut tiputettua ajanmittan minulle määrätyn annoksen minimiin. Hyvin pienen pinellä annoksella tulen toimeen eikä oireita tule. Mutta käsittääkseni annosta ei pidäkään yks'kaks lopettaa vaan vähitellen pienentää, niin itse olen tehnyt.

      Olisiko rajut vaivasi voinut johtunut siitä, että lopetit yks'kaks vai lopetitko?

    • Ei hormooneja

      tuo sanoisinko Mahtava otsikko hyppäsi silmilleni ja siitä syystä oli pakko lukea kyseinen viesti.
      Luettuani tämän otin lääkevalmiste PHARMACA FENNICA kirjan käteeni sen saman mitä lääkäritkin käyttävät, ei se mitä myydään vapaasti.
      En voi kuin suuresti ihmetellä että joku käyttää kyseisiä hormooneja 17v. ja laittaa itsensä alttiiksi sellaisille Kontraindikaatioille/Sivuvaikutuksille.

      • Ritu

        ... on menossa kuudes vuosi Vividan kanssa.
        Enkä vaihtais siihen helvettiin mitä oli ennen. Tiede menee eteenpäin, tämän päivän tutkimukset ovat huomena entisiä. Jokaisen naisen pitäisi kuunnella kehoaan, eikä lukea kaikkea kuin raamattua. Uskon että hormooni pillerit tulee näyttelemään viellä suurempaa osaa naisilla ja miehilläkin eturauhas jutuissaan.


      • syöpä perheessämme
        Ritu kirjoitti:

        ... on menossa kuudes vuosi Vividan kanssa.
        Enkä vaihtais siihen helvettiin mitä oli ennen. Tiede menee eteenpäin, tämän päivän tutkimukset ovat huomena entisiä. Jokaisen naisen pitäisi kuunnella kehoaan, eikä lukea kaikkea kuin raamattua. Uskon että hormooni pillerit tulee näyttelemään viellä suurempaa osaa naisilla ja miehilläkin eturauhas jutuissaan.

        etteikö hormoonipillereiden käyttö kasvaisi huimaa vauhtia lähitulevaisuudessa, mutta kylkiäisenä voimme odottaa myös huimia prosentti kasvuja syöpä tilastoissa.
        Kuitenkin jokainen meistä tekee oman päätöksensä itse, eikä kukaan toinen!!!


    • sisar

      Hormoonien käyttöä kutsutaan HORMOONITERAPIAKSI
      ja terapiamuotoja on todella paljon riskittömämpiäkin olemassa. Huumeet tai lääkkeet
      kuuluvat juuri terapiahoitoon yhtenä osana.

      Jotkut turvautuvat terapiaan lemmikkieläimen
      kuoltua. Olemme erillaisia ja eläköön erillaisuus.

      Itse hämmästelen sitä, kuinka tietämättömiä monet ikäpolveni naiset ovat yleensä terveydestään tai pitäisikö sanoa sairaudestaan.

      Itse pidän dementoitumisen ja muistihäiriöiden kuten myös sydänongelmien, syövän, tukoksien yms
      lisääntymisen riskin hormoonien myötä liian suuurena riskinä omalle hyvinvoinnilleni.

      Tiedän muutaman pitkäaikaisen hormoonien käyttäjän
      ja heidän muistinsa on surkeassa kunnossa ja epäilenpä jonkinasteisen dementian astuneen heidän
      pikkuisen höyryisentuntuiseen mieleensä.
      Jotkut heistä jopa käyttävät sydänlääkkeitä hormoonien ohella, mikä on todella EI EI.

      Moni luottaa mammografiaan rintasyövän pelossaan
      mutta valitettavasti hormoonit muuttavat rintakudosten rakennetta, minkä jokainen käyttäjä tietää lievänä turvotuksena,ja kuvauksessa on huomattavasti vaikeampi erottaa muutoksia.

      Tuosta hormooneiden lopettamisesta olen kuullut monia tarinoita mutta naiset eivät malta odottaa
      tarpeeksi kauan ja tuskastuvat muutamassa kuukaudessa hormoonihoidon lopetuksen aiheuttamaan
      oireiden kumuloitumiseen.

      Valitettavasti on sanottava, että monet lääkärit eivät valista potilaitaan tarpeeksi vaan naisten
      on etsittävä itse tietonsa.

      Onpa niitäkin lääkäreitä, jotka määräävät lääkkeitä vähän itsekkäistä syistä. Totuushan on; lääkärit omistavat eniten lääketehtaiden osakkeita ja myös joissakin tapauksissa saavat
      bonuksia ollessaan hyviä myyntimiehiä.

      Oman perheeni naiset ovat kärsineet pahoin vaihdevuosivaivoista mutta ovat kaikki olleet ylipainoisia ja ei-urheiljatyyppejä.
      Kukaan ei heistä ole muuttanut ruokavaliotaan tai elämäntapojaan vaihdevuosivaivojen takiaan vaan
      ovat valinneet sen valittamisen ja surkuttelun
      tai hormoonipilven. Eläköön vapaus!

      • Heluna

        "Tiedän muutaman pitkäaikaisen hormoonien käyttäjän
        ja heidän muistinsa on surkeassa kunnossa ja epäilenpä jonkinasteisen dementian astuneen heidän
        pikkuisen höyryisentuntuiseen mieleensä."

        Hyvä kanssasisar: Huonomuistisuushan on usein yksi vaihdevuosien pahimmista oireista joillakin ihmisillä. Tunnen tällaisia. Hormonikorvaushoito parantaa tai tarkemmin ilmaistuna palauttaa muistin entiselleen tai ainakin lähelle sitä, jos sen huonontuminen liittyy vaihdevuosiin. Eikä tietenkään kaikilla vaan joillakin näin ja toisilla ei, yksilöllisesti. (Dementia on kokonaan toinen juttu.)

        Nyt täytyy muistaa, että vaihdevuosiongelmat ovat yksilöllisiä ja ero vähäisien vaivojen ja kovien vaivojen, jotka jopa invalisoivat ihmisen, ovat rajuja. Se pitää nyt jokaisen käsittää, että jana näiden ääripäiden välillä on pitkä.

        Jokainen joutuu punnitsemaan, onko parempi riskit tietäen käyttää hormoneja vai ehkä invalisoituneena olla ilman. En voi uskoa, että kukaan niillä itseään huvitseen lääkitsee, koska niistä ei ole muuta hyötyä kuin se, että näillä pitää kovatkin vaivat loitolla, siis osa ihmisistä voi, eivät kaikki.


    • Utelias

      Livial vai Kliogest, kumpi toimi paremmin?
      Oliko niissä eroa seksuaalisten halujen
      esiintymisen suhteen?

    • sii

      itse olen syönyt hormooneja jo kaksikymmentä vuotta siis nelikymppisestä ja kaikki on hyvin ,siskoni taas pelkää rintasyöpää ja ei uskalla syödä hormooneja vaan luontaistuotteita joista ei kuitenkaan ole apua,mutta on rytmihäiröitäja kaikenlaista omituista oiretta vaikka mitään oikeaa sairautta ei löydy niin että kuka uskaltaa mitenkin elää.

      • sisar

        hämmästelen sitä miten vähän naiset tietävät hormooneista ja menopaussista.
        Jotkut tietävät rintasyöpäriskin mutta siihen se
        sitten jääkin.
        Olen ollut kahdessa kansainvälisessä symposiumissa
        kuuntelemassa ko aihetta ja saanut tietoa viimeisimmistä tuloksista tältä saralta.

        Helena viittasi tuolla hormoonien mielialaan vaikuttavaan voimaan, mutta tämä on kyllä monessa
        tutkimuksessa täysin kumottu. Monet lääkärit nykyään suosittavat mielialalääkkeitä, koska useimmissa niissä on sivuvaikutuksia hormooneja
        vähemmän.
        En tiedä onko Helenalla joku tietty tutkimus
        tiedossaan.

        Valitettavasti monet tutkimukset on tehty kaupallisessa mielessä, eivätkä näin ollen ole kovin uskottavia.
        Myöskin monet tutkimukset ovat vain suuntaa-antavia, koska otosryhmät ovat olleet pienehköjä.

        Luonnosta saatavasta estrogenia eli phytoestrogenia on tutkittu paljon ja sen vaikutuskin on jonkin verran epävarma, mutta haittavaikutuksia tuskin on.

        Pohjois-Amerikassa hormoonien käyttö on vähentynyt
        ja naiset käyttävät luonnosta tulevaa estrogeenia
        eri muodoissa sekä homeopatisia tuotteita.
        Euroopassa suuntaus näyttää olevan samansuuntainen.

        Kaikki tutkimus ja tieto eri puolilta painottaa
        kuitenkin elintapoihin ja niiden muutoksiin.
        Parhaimmat tuloksetkin ovat tulleet siltä saralta.

        Mainonnalla saatiin äidit siirtymään vastikkeisiin
        ja unohtamaan imetyksen ja nyt imetystä opetetaan
        uudelleen parin imettämättömän sukupolven jälkeen.

        Toivottavasti mainonta terveistä elintavoista saavuttaa myös keski-ikäiset naiset, sillä vaihdevuosivaivoista kärsii vain osa maailman
        naisista, joita monia yhdistää samankaltainen
        ruokavalio ym elintavat.


      • Heluna
        sisar kirjoitti:

        hämmästelen sitä miten vähän naiset tietävät hormooneista ja menopaussista.
        Jotkut tietävät rintasyöpäriskin mutta siihen se
        sitten jääkin.
        Olen ollut kahdessa kansainvälisessä symposiumissa
        kuuntelemassa ko aihetta ja saanut tietoa viimeisimmistä tuloksista tältä saralta.

        Helena viittasi tuolla hormoonien mielialaan vaikuttavaan voimaan, mutta tämä on kyllä monessa
        tutkimuksessa täysin kumottu. Monet lääkärit nykyään suosittavat mielialalääkkeitä, koska useimmissa niissä on sivuvaikutuksia hormooneja
        vähemmän.
        En tiedä onko Helenalla joku tietty tutkimus
        tiedossaan.

        Valitettavasti monet tutkimukset on tehty kaupallisessa mielessä, eivätkä näin ollen ole kovin uskottavia.
        Myöskin monet tutkimukset ovat vain suuntaa-antavia, koska otosryhmät ovat olleet pienehköjä.

        Luonnosta saatavasta estrogenia eli phytoestrogenia on tutkittu paljon ja sen vaikutuskin on jonkin verran epävarma, mutta haittavaikutuksia tuskin on.

        Pohjois-Amerikassa hormoonien käyttö on vähentynyt
        ja naiset käyttävät luonnosta tulevaa estrogeenia
        eri muodoissa sekä homeopatisia tuotteita.
        Euroopassa suuntaus näyttää olevan samansuuntainen.

        Kaikki tutkimus ja tieto eri puolilta painottaa
        kuitenkin elintapoihin ja niiden muutoksiin.
        Parhaimmat tuloksetkin ovat tulleet siltä saralta.

        Mainonnalla saatiin äidit siirtymään vastikkeisiin
        ja unohtamaan imetyksen ja nyt imetystä opetetaan
        uudelleen parin imettämättömän sukupolven jälkeen.

        Toivottavasti mainonta terveistä elintavoista saavuttaa myös keski-ikäiset naiset, sillä vaihdevuosivaivoista kärsii vain osa maailman
        naisista, joita monia yhdistää samankaltainen
        ruokavalio ym elintavat.

        "Helena viittasi tuolla hormoonien mielialaan vaikuttavaan voimaan, mutta tämä on kyllä monessa
        tutkimuksessa täysin kumottu. Monet lääkärit nykyään suosittavat mielialalääkkeitä, koska useimmissa niissä on sivuvaikutuksia hormooneja
        vähemmän.
        En tiedä onko Helenalla joku tietty tutkimus
        tiedossaan."

        Komenttini:
        Hormonikorvaushoidolla voidaan vaikuttaa kaikkiin niihin vaihdevuosivaivoihin, jotka johtuvat vaihdevuosista johtuvasta naisen estrogeenitason laskusta. Valmisteet sisältävät estrogeenia, jolla korvataan estrogeeni entiselle tasolle. Jos vaihdevuosioireena on mielialan lasku, niin tietysti korvaushoito auttaa. Mutta jos mielialan laskuun on muu syy kuin vaihdevuodet, ei korvaushoito tuone parannusta.

        Kovasti näitä on tutkittu vuosikymmenet ja tutkimustuloksia lienee miljoona, lainauksia monista olen lukenut, mutta eniten luotan nykyisin omakohtaisiin, läheisten ja kanssaihmisten empiirisiin tutkimuksiin.

        Kuten, kerroit, nyt on uusi ääni lääkäreidenkin kellossa: "Monet lääkärit nykyään suosittavat mielialalääkkeitä, koska useimmissa niissä on sivuvaikutuksia hormooneja
        vähemmän." Juuri toisessa viestissä lääkäreiden uudesta linjasta.

        Kerrot, että "hämmästelen sitä miten vähän naiset tietävät hormooneista ja menopaussista.
        Jotkut tietävät rintasyöpäriskin mutta siihen se
        sitten jääkin."

        Kommenttini:
        Vaikka terveys- ja hyvinvointiasiat kiinnostavat minua, täytyy sanoa, ettei minulla ollut mielenkiintoa vaihdevuosiasioihin ennen kuin havahduin, että itselläni sattaa olla ne. Luulen, että suurella osalla käy näin.

        Ongelmaksi koin, etten tahtonut löytää niistä tarpeeksi kattavaa tietoa. Esim. lähes kaikissa oppaissa ja selostuksissa höpötettiin melkeinpä vain hikoilusta ja yöunista, mutta ei sanakaan tuosta henkisestä puolesta kuten mahdollisesta jyrkästä mielialan laskusta ja äkkinäisistä mielialan muutoksista eikä muistiongelmista.


      • Nita
        sisar kirjoitti:

        hämmästelen sitä miten vähän naiset tietävät hormooneista ja menopaussista.
        Jotkut tietävät rintasyöpäriskin mutta siihen se
        sitten jääkin.
        Olen ollut kahdessa kansainvälisessä symposiumissa
        kuuntelemassa ko aihetta ja saanut tietoa viimeisimmistä tuloksista tältä saralta.

        Helena viittasi tuolla hormoonien mielialaan vaikuttavaan voimaan, mutta tämä on kyllä monessa
        tutkimuksessa täysin kumottu. Monet lääkärit nykyään suosittavat mielialalääkkeitä, koska useimmissa niissä on sivuvaikutuksia hormooneja
        vähemmän.
        En tiedä onko Helenalla joku tietty tutkimus
        tiedossaan.

        Valitettavasti monet tutkimukset on tehty kaupallisessa mielessä, eivätkä näin ollen ole kovin uskottavia.
        Myöskin monet tutkimukset ovat vain suuntaa-antavia, koska otosryhmät ovat olleet pienehköjä.

        Luonnosta saatavasta estrogenia eli phytoestrogenia on tutkittu paljon ja sen vaikutuskin on jonkin verran epävarma, mutta haittavaikutuksia tuskin on.

        Pohjois-Amerikassa hormoonien käyttö on vähentynyt
        ja naiset käyttävät luonnosta tulevaa estrogeenia
        eri muodoissa sekä homeopatisia tuotteita.
        Euroopassa suuntaus näyttää olevan samansuuntainen.

        Kaikki tutkimus ja tieto eri puolilta painottaa
        kuitenkin elintapoihin ja niiden muutoksiin.
        Parhaimmat tuloksetkin ovat tulleet siltä saralta.

        Mainonnalla saatiin äidit siirtymään vastikkeisiin
        ja unohtamaan imetyksen ja nyt imetystä opetetaan
        uudelleen parin imettämättömän sukupolven jälkeen.

        Toivottavasti mainonta terveistä elintavoista saavuttaa myös keski-ikäiset naiset, sillä vaihdevuosivaivoista kärsii vain osa maailman
        naisista, joita monia yhdistää samankaltainen
        ruokavalio ym elintavat.

        Ja..a.. kyllä sitä rintasyöpäriskiä on mutta kyllä se procentti on niin pieni, että sitä olisi voinnut tulla ilman hormoonejakin. sit olen itse miettinyt miksi miehillä eturauhasyöpä on niin tavallinen vaikkei miehet mitään hormooneja syö. ei edes E-pillereitä niinkuin naiset???
        Ja vielä luonnonestrogeenista olen lukenut että se paksuntaa kohdun limakalvoa ja lisääsyöpäriskiä. Kun tavallisia hormooneja syö niin siihen lisätään keltarauhashormoonia.


      • sisar
        Nita kirjoitti:

        Ja..a.. kyllä sitä rintasyöpäriskiä on mutta kyllä se procentti on niin pieni, että sitä olisi voinnut tulla ilman hormoonejakin. sit olen itse miettinyt miksi miehillä eturauhasyöpä on niin tavallinen vaikkei miehet mitään hormooneja syö. ei edes E-pillereitä niinkuin naiset???
        Ja vielä luonnonestrogeenista olen lukenut että se paksuntaa kohdun limakalvoa ja lisääsyöpäriskiä. Kun tavallisia hormooneja syö niin siihen lisätään keltarauhashormoonia.

        Ei näissä asioissa kukaan voi esinntyä profeettana
        koska lääketiede laukkaa vauhdilla ja
        eilisen tieto voi olla tänään jo väärää.

        Hämmästynyt olen siitä, että naiset eivät
        tiedä pienemmistä hormoonipitoisuuksista, mitä
        nykyään käytetään, vaan tuskailevat jatkuvien vuotojen kanssa ja usein toteavat JOS OLISIN
        TUON TIENNYT AIKAISEMMIN NIIN...
        Siksi kaikki keskustelu aiheesta on mielestäni hyväksi

        Tutkimukset, missä on kaksi ryhmää toinen hormoonien käyttäjä ja toinen vastikkeen (placebo)ovat vain muutaman vuoden periodilta, joten jos
        on käyttänyt toistakymmentä vuotta, tutkimukset
        perustuvat paljolti vain eläinkokeisiin.
        Eli siis, mitään faktaa ei juuri ole olemassa.
        Suositus mainitsee neljän, enintään viiden
        vuoden käyttöä.

        Empiiriseen kokemukseen perustuu juuri luonnosta
        saadun hormoonin käyttö. Esim. aasialaisilla naisilla rintasyöpä on harvinainen ja epäillään sen johtuvan soijapitoisesta ravinnosta.

        Yleensä puhutaan vain naisten vaihdevuosista mutta
        tutkimus osoittaa, että miehilläkin on omansa.
        Olen tavannut miehiä, jotka kertovat omista vaivoistaan.

        Ehkäpä tästä tulee uutta puhtia tieteeeliseen tutkimukseen ja me naiset voimme huolettomimmin
        nauttia elämän iltapäivistä.

        Kautta vuosisatojen naiset ovat käyttäneet homepatiaa ja muita konsteja eri kulttuureissa vaivojensa lievitykseen ja näiden oikeaksi tai
        vääräksi todistaminen on vielä lapsen kengissä.

        Tsemppiä naiset!!


      • elsa

        Minulta löydettiin patti rinnasta joka leikattiin.Yksikään lääkäri ei suosittele minulle hormooneja, vaikka patissa ei ollut syöpäsoluja. Suvussani ei ole rintasyöpää, joten en ollut riskiryhmässä. Harkitkaa nyt tarkoin otatteko niitä hormooneja vai ette. Eiks vaihdevuodet ole normaali naisen toiminto..


    • saman kokenut ja koen

      Minullakin oli pieni annos progynova hormoonia vaikka kuin monet vuodet, mutta muutama kuukausi sitten tuli keuhkoembolia ja hormoonit otettiin pois, olen juuri mielialankin vuoksi syönyt niitä. Olen aikalailla masentunut tulee varmaan toistakymmentä kertaa vuorokaudessa mahdottomia hikiaaltoja. En tosiaan haluais olla juurikaan ihmisten kans tekemisissä, olo on aika iloton, enkäs juurikaan niin ennen mukavaa seksiäkään tykkää harjoittaa, en tiedä mikä avuksi. Tää masennus aika surkkeeta

      • ssko

        Hikoilukohtauksiin auttaa hikoilu, eli kannattaa harrastaa kuntoa kohottavaa hikiliikuntaa. Se ainakin on itselläni auttanut. Olen lukenut, että hyvä fyysinen kunto ja terveellinen ravinto auttaisi.

        Mielialaoireisiin voi auttaa mielialalääkitys.


    • Korvaushoito

      menneisyydestä. Kuusi vuotta sitten vielä keskusteltiin puolin ja toisin. Nykyään kaikki huutavat yhtä aikaa samalla kivellä, eikä kukaan juuri kuuntele toista. Lieneekö nimimerkki Senni enää kuulolla, saati nuo toiset oikein symposiumissa käyneet, jotka eivät osanneet edes kirjoittaa oikein sanaa hormoni.

    • Jonzuu

      Mä jätän hormonit pois. Mulle ei ole ikinä sopinut ne ja en käsitä miksi pakotetaan niitä syömään. Olen 32-vuotias ja minulla on vaikea endometrioosi. Kohtu, molemmat munasarjat ja endopesäke vatsakalvolta leikattiin kesällä. Leikkauksesta aiheutui kudoksiin hermovaurioita ja kivut ovat sietämättömiä. Kaksi viikkoa leikkauksesta jouduin aloittamaan kliogest hormonikorvaus hoidon ja ihmettelin vain miksi, koska ei minulla ollut mitään hulluja oireitakaan. Minulle sairaalassa sanottiin koko ajan, että mutkun on kaikki poistettu niin on hyvin jyrkkä se lasku, kun elimistössä ei ole luonnollisesti hormoneita niin oireet alkaa heti. Oo, onko missä jokin vika? Nimittäin pientä hikoilua ja olen aina ollut kova hikoilemaan joten eipä tuo pieni haitannut mitään. Mieli oli ihanan tasainen, tyyni ja olin todellakin iloinen ja aurinkoinen ja tuntu todella, että olin löytänyt oman itseni. Sitten jouduin aloittamaan tuon hormonikorvaus hoidon ja kuukausi eteenpäin olinkin väsähtäny, kiukkuinen hormonihirviö, hirvee nestepöhö ja suoli ei toimi. Eli, mun suoli toimi kuin unelma tuon kaks viikkoa leikkauksesta ja hormonit on aina aiheuttanu mulle painon nousua, nesteen kertymistä elimistöön ja hirvittävän ummetuksen. Mä en suostu enää käyttää noita ja mua ei voi pakottaa, minä sentään päätän mitä suuhuni laitan ja mitä kropallani teen. Hysteerisesti höpöteltiin infarktin ja tulppien vaaroista, hah... Meillä perinnöllisenä sairautena kulkee tuo suvussa, että jossain kohti elämääni sairastun kuitenkin sydän ja verisuoni sairauksiin ja myös veritulpat kulkee suvussa. En usko todellakaan, että hormonit tuota ehkäsis. Seuraavaks vaadin vahvaa näyttöä asiasta. Mulle turha ruveta satuilemaan tollasia ja ilman näyttöä. Ei ole pakko ja minä päätän omasta terveydestäni ja hormonit pilaa sen, joten ei kiitos.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 180
      1965
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      52
      1888
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1578
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      140
      1445
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1184
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1175
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1143
    9. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1118
    10. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      10
      1109
    Aihe