panteistinen uskontunnustus

terhen täysikuu

monille tämä on varmasti tuttu, minulle ei niinkään.
mutta kuinka moni olisi valmis allekirjoittamaan tämän?


Panteistinen uskontunnustus

1. Kunnioitamme ja ylistämme Maailmankaikkeutta iäisesti muuttuvana olemassaolon kokonaisuutena. Se on itseään luova, itseorganisoituva ja loputtoman monimuotoinen. Sen suunnaton voima ja mystisyys tekevät siitä ainoan todellisen Jumalan.

2. Kaikki materia, energia ja elämä muodostavat yhteen kytketyn kokonaisuuden, jonka eroittamaton osa me olemme. Iloitsemme olemassaolostamme ja pyrimme pääsemään yhä syvempään osalliseksi tästä kokonaisuudesta tieteen, taiteen, juhlinnan, meditaation, rakkauden ja eettisen toiminnan kautta.

3. Olemme eroittamaton osa Luontoa, jota meidän tulisi vaalia, kunnioittaa ja pyrkiä säilyttämään kaikessa sen kauneudessaan ja monimuotoisuudessaan. Meidän tulisi pyrkiä elämään sopusoinnussa Luonnon kanssa sekä paikallisesti, että maailmanlaajuisesti. Uskomme kaikkien elävien olentojen kohteluun myötätuntoisesti ja kunnioittaen. Uskomme kaiken elämän itseisarvoon, sekä inhimillisen, että epäinhimillisen.

4. Uskomme vapauteen, demokratiaan, oikeuteen ja tasa-arvoon. Uskomme maailmanyhteisöön, joka perustuu rauhalle. Uskomme kurjuuden ja köyhyyden päättymiseen, sekä ihmisoikeuksien täydelliseen kunnioitukseen.

5. Uskomme, että on olemassa vain yksi olemus, materia-energia. Tämä olemus ei ole alhainen tai huonompi kuin jokin toinen, vaan ihmeellisen loistava ja luova kaikissa muodoissaan. Ruumis, sielu ja henki eivät ole toisistaan irtonaisia, vaan erottamasti yhtenäiset.

6. Kunnioitamme todellisuutta ja pidämme mielemme avonaisina aistiemme ja kehittyvän tieteen tarjoamille todisteille. Nämä ovat parhaat keinot tiedon löytämiseksi Maailmankaikkeudesta, ja perustamme niille esteettiset ja uskonnolliset tunteemme todellisuudesta.

7. Näemme kuoleman paluuna rakennusaineidemme luonnolliseen olotilaan. Tekomme, ajatuksemme ja muistomme jatkavat elämää maailmassa, riippuen toimistamme elämämme aikana.

8. Uskomme, että jokaisella yksilöllä on havaintojen ja tunteiden avulla mahdollisuus saavuttaa ymmärrys perimmäisestä todellisuudesta, joka on Maailmankaikkeus ja Luonto. Ei ole olemassa salaista viisautta, jonka vain gurut tai evankeliumit voisivat paljastaa.

9. Kunnioitamme yleistä uskonnonvapautta. Kunnioitamme kaikkien panteistien oikeutta ilmaista ja juhlistaa uskomuksiaan, yksilöinä ja ryhmissä. Tämä voi tapahtua käyttäen sellaisia rituaaleja ja symbolisia keinoja, jotka ovat kullekin mielekkäitä, eivätkä vahingoita ketään.

7.12.1997
Bruce Blaisdell
Hilary Caws-Elwhit
Bill Garrett
Jan Garrett
Henry Gibbard
Paul Harrison
Ron Hooft
Deng Yongkang
Julie Legge
Jocelyn Markey
Tor Myrvang
Jeff Pitcher
Bernt Rostrom
Sue Williams
Adam Yonce

12

595

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ogelilainen

      Itselleni tuo "uskontunnustus" on tuttua tekstiä, World Pantheist Movement-nimisen organisaation sivustoilta. Uskontunnustus on tavallaan kyseenalainen ilmaisu, koska monet panteistit eivät katso uskovansa (yliluonnollisiin ilmiöihin, jumaluuteen jne.) siinä mielessä kuin esim. kristityt.

      Panteistien periaatejulistus edustaa sitä, miten itse koen uskon, niistä periaatteista riittäisi paljon keskusteltavaa.

    • Ana

      Ihan hyvä usko tuo panteismi.
      Vaikka animismi on ehkä minulle lähempänä sydäntä. :)

    • Sissi

      Itse olen buddhalainen enkä ole koskaan kuullut aikaisemmin tästä todistuksesta vaikka panteistisilla sivuilla olen käynytkin. Kiitoksia siitä. Mukavaa tietää että jotkut muutkin ajattelevat samalla tavoin kuin minä. :-)

      • terhen täysikuu

        sinä siis olet valmis allekirjoittamaan kyseisen?

        kellään ei ilmeisesti ole suurta kiinnostusta pohtia uskoaan ja maailmankuvaansa kauempaa. kaikki vain seikkailevat magia-palstalla tappelemassa toisten " "yliluonnollisten" kokemusten" aitoudesta ja muualla haukkumassa kristinuskoa ja osoittamassa sen huonot puolet. kykenemättä kuitenkaan perustelemaan ja kertomaan omasta uskostaan sen kummemmin.

        kaikki mitä kristityillekään siitä kerrotaan on jotain hyvin yleistä tyyliin "hyväksyy kaikki. ei tapeta. ei sovinistinen"(rankasti tiivistettynä)

        kyllä, olen itse syyllistynyt edellä mainittuihin aivan yhtä monesti kuin kuka tahansa muukin!!

        ei tarvitse kyetä määrittelemään itseään mihinkään. ja ehkä ei ole mitään kerrottavaa. ehkä usko vain on, siitä ei tarvitse puhua tai siihen saada uusia näkökulmia.

        eikö tämä usko kuitenkin ole JATKUVAA KASVAMISTA ja oivaltamista? minusta tuntuu, etteivät nämä vanhat konkaritkaan ole niin pitkällä, että voisivat sanoutua irti siitä.

        toki meillä on vaikeampaa kun emme kykene aukaisemaan kirjaa jossa Jumala HIMself kertoo miten tulee olla, käyttäytyä ja uskoa, mutta!...

        tai ehkä näitä ei vain julkisesti huudella. :)


    • Heikki J. Patrikainen

      olen samaa mieltä. Tuo "ylistämme" vain tökkäsi silmään, tarkoittaisiko "celebrate" pikemminkin juhlistamista, juhlimista, tms.? Olen kiinnostunut myös buddhalaisuudesta, joka on monessa suhteessa yhteneväinen, mutta sisällyttää itseensä myös olennaisina osina metafyysisiä ajatuksia joiden todenperäisyydestä en ole ainakaan vielä vakuuttunut.

      Heikki

    • Chandi

      Ennemmin minä tähän yhtyisin kuin kristilliseen uskontunnustukseen. Minä kun en niistä sikisimistä ja kitisimisistä oikein lämpene.

      Mutta panteismin spirituaalisen äärilaidan(?) edustajana pakko sanoa, että en usko kaiken vain päätyvän takaisin rakennuspalikoiksi, kun kuolo yllättää. Se on vähän niin ja näin nykyisellä uskollani: voipi jopa jotain säilyäkin. Tai sitten ei.

      Katsoisin että ruumin, sielun ja hengen suhde on sama kuin jään, veden ja kaasun. Samaa ainettahan ne ovat, mutta olomuoto vaihtelee. Sikäli ne voi kyllä "erottaakin". Jää voi kellua vedessä, joka puolestaan lilluu kaasun alla...

    • Jorda

      >> 5. Uskomme, että on olemassa vain yksi olemus, materia-energia. Tämä olemus ei ole alhainen tai huonompi kuin jokin toinen, vaan ihmeellisen loistava ja luova kaikissa muodoissaan. Ruumis, sielu ja henki eivät ole toisistaan irtonaisia, vaan erottamasti yhtenäiset. >>

      Tämä on varmastikin asia, joka häiritsee minua eniten panteismisssa. Minulla on runsaasti omakohtaisia kokemuksia, jotka kumoavat ko. panteistisen ajattelutavan. Vaikka panteismi muuten julistaa avarakatseisuutta ja mielen avoimuutta, 5.kohdan suhteen panteismissa on jouduttu pahasti hakoteille.

      Materia-energian lisäksi ON olemassa muitakin olomuotoja, jotka ovat mm. meidän rotumme kohdalla lähinnä astraali-ilmentymiä, mutta tiettyjen, kehittyneempien olentojen kohdalla on olemassa täysin antimateriaalisia olomuotoja ("puhtaita" energiaolentoja tai materiaruumista riippumattomia "sieluja").

      "Ruumis, sielu ja henki eivät ole toisistaan irtonaisia, vaan erottamattomasti yhtenäiset."

      On mielenkiintoista, että panteismi puhuu "Maailmankaikkeudesta", "Jumalasta" ja "Todellisuudesta" siihen sävyyn, kuin se pystyisi selittämään näiden kaikkien ilmentymisperusteet. Silti se puhuu niistä ympäripyöreästi, ja jopa yliampuvan kunnioittavaan sävyyn, jolloin uskottavuus (siis sen suhteen, että he tietävät mistä puhuvat) kärsii.

      Mielestäni kyseisen uskontunnustuksen julistajan kannattaisi jättää Maailmankaikkeuden ym. julistamisen Jumaluutena sikseen, kunnes ovat päässeet perille edes niin yksinkertaisista todellisuuksista kuin ruumiin ja sielun ERILLISYYDESTÄ. Jos ei pysty käsittämään avaruutta kokonaisuudessaan, niin kannattaa keskittyä tähtiin. Ei pidä kurkottaa kuuseen. Vastauksen suuriin kysymyksiin saa parhaiten, kun keskittyy aluksi pieniin kysymyksiin.


      >> 7. Näemme kuoleman paluuna rakennusaineidemme luonnolliseen olotilaan. Tekomme, ajatuksemme ja muistomme jatkavat elämää maailmassa, riippuen toimistamme elämämme aikana. >>

      Ja lisää vettä myllyyn: kuolemaa ei ole. Siis ns. ultimate kuolema kyllä on täysin todellisuutta, mutta ihmiskunnan keskuudesta koko kuolema-termin voisi pyyhkiä pois. On turha kuvitella, että esittäisin tämän vastaväitteen kuolemanpelon tai sen yleismaailmallisen ilmiön takia, joka saa ihmiset hakemaan lohtua ajatuksesta kuolemanjälkeisestä elämästä kukkaniityillä.

      En pelkää kuolemaa, enkä odota pääseväni kuoleman jälkeen mihinkään autuaaseen paikkaan. Sillä sekunnilla kun "kuolen" sieluni irtautuu "kuorestani" ja jatkan elämän kiertokulkua kahdella tavalla: Ensinnäkin ruumiini maatuu ja ravitsee minulle niin rakkaan maan, ja toiseksi, sieluni joko a. palaa materia olotilaan takaisin, b. jää ns. mananmaille valvomaan "materia"sukusielujensa kehitystä tai c. ?

      On turha haaveilla, että sielu pääsisi "kuoleman" jälkeen Jumalan läheisyyteen. Siis kyllä me loppujen lopuksi pääsemme sinne, mutta emme vielä tämän elämämme jälkeen. Ehdimme kuolla ja syntyä satoja kertoja ennenkuin saavutamme tarvitun värähtelytaajuuden. "Jumala" puhui totta, kun sanoi, että me pääsemme hänen valtakuntaansa. Mutta hän jätti kertomatta, että siinä voi kestää jopa satoja tuhasia vuosia (mikä on itse asiassa aika vähän Galaktisessa vuodessa).

      Ymmärrän varsin hyvin, miksi Jumala muinoin jätti muutamia oleellisia asioita kertomatta. Mutta silloisen ihmiskunnan käsityskyky ei olisi yltänyt käsittelemään totuutta. Esim. "enkelit" näyttäytyivät ihmisille siivekkään valoa hohtavan ihmisen hahmoissa! Tämän niin kutsutun "enkeli" -olennon todellinen olemus olisi saattanut pelottaa ymmärtämätöntä ihmistä liiaksi, niinpä ko. puhtaat energiaolennot tekivät ihmisille mieliksi, ja ilmestyivät heille hieman läheisimmissä muodoissa.

      Nykyajan ihmiskunnankaan käsityskyky ei tunnu vielä riittävän Vastauksiin, joita se niin kiivaasti haluaa hopeatarjoittimella. Panteismin suhteen allekirjoitan sen, että paras keino tiedon löytämiselle on mielen- ja aistien avoimuus.

      • ogelilainen

        Panteistit, ainakaan WPM:n (World Pantheist Movement) tieteelliseen panteismiin sitoutuneet, eivät pidä todennäköisenä materiasta erillisen todellisuuden kuten sielun tai persoonallisen jumaluuden olemassaoloa. Niihin uskovilla on tietenkin omat uskontonsa/maailmankatsomuksensa. Panteisteille - tai ainakin minulle - riittää havaittavissa ja tutkittavissa oleva maailmankaikkeus ja tietämys siitä, että tähänastinen tutkimuskaan ei ole vielä selvittänyt vaikkapa sitä, mitä oli ennen alkuräjähdystä.

        Panteismi ei kuitenkaan ole kylmää materialismia tai ateismia. Universum, Luonto, on kunnioituksen ja syventymisen arvoista, samoin kaikki maailmankaikkeutta juhlistava. Monet panteistit myös meditoivat, eivät saavuttaakseen yhteyttä jumaluuteen, vaan tajutakseen itseään ja universumia entistä paremmin.


      • Pan

        "Mielestäni kyseisen uskontunnustuksen julistajan kannattaisi jättää Maailmankaikkeuden ym. julistamisen Jumaluutena sikseen, kunnes ovat päässeet perille edes niin yksinkertaisista todellisuuksista kuin ruumiin ja sielun ERILLISYYDESTÄ"

        Käytän mieluummin sanoja mieli ja aine, koska ruumis ja sielu ovat turhan ihmiskeskeisiä ja sielun käsitteeseen liittyy kaiken lisäksi minäharha. En myöskään allekirjoita kyseistä uskontunnustusta, mutta mielen ja materian erillisyydestä olen sitä mieltä, että se ei ole ontologinen, vaan aspektuaalinen. On karkeampaa energiaa, ainetta, ja hyvin hienoa energiaa, josta sekä tämä aine että tietoisuus ja mieli muodostuvat. Kenties tuo hieno energia on se salaperäinen pimeä energia, jota universumi suurimmaksi osaksi on ja jota tiedemiehet eivät ole löytäneet. Elleivät mieli ja aine olisi perimmältään samaa, vaan täysin erillisiä jyrkän dualistisesti, olisi vaikeaa ymmärtää mielen ja aineen vuorovaikutusta.

        Nämä "astraalit" ja "puhtaat energia-olennot" eivät todista aineen ja mielen erillisyyttä, kuten väität, mutta kylläkin kumoavat naivin materialismin, että ei olisi olemassa kuin karkeaa (näkyvää?) materia-energiaa. Tätä ei uskontunnustuksessa nähdäkseni tarkoiteta, vaikka se ei kovin selkeä olekaan ilmauksissaan ja ajatuksissaan.

        Mielestäni sielun ja minäharhan vallassa elävinä olentoina meillä on taipumus vetää liian jyrkkiä rajoja mielen ja aineen välille. Jo hiukkasillakin on joitakin mielenkaltaisia olemuksia, joilla ne "aistivat" toisensa, ovat toisistaan "tietoisia", ja eikö muoto, vaikkapa kiven muoto, ole muistia sekin?


    • terhen täysikuu

      täällä ollaan keskusteltu kuolemasta ja materi-energiasta, sielun kuolemattomuudesta. joten laitanpa lusikkani siihenkin soppaan...

      välillä, kun masennus iskee, olen melko varma, että kaikki on vain puhdasta energiaa(kutsun tätä energiaa Äidiksi). että kuoleman jälkeen muutumme erilaiseksi energian ilmenemismuodoksi, eikä kuolematonta "sielua" tai "henkeä" yms ole olemassa.

      mutta suurimman osan ajasta uskon, että "henki" on eräänlaista energian ilmenenistä, joka voi jatkaa "elämäänsä", jos se on tarpeeksi vahvaa.

      eli jos on lirutellut elämän hällä väliä-asenteella, eikä ole uskaltanut oikeasti elää ja tuntea mitään, ei jatkoa ole luvassa.
      ja jos joku saa esim meditaatiolla itselleen tarpeeksi "voimaa"(voisiko kutsua tietynlaiseksi karmaksi?), kykenee hän jatkamaan. tai lopettamaan. ihan miten sen näkee.

      tällä minä selitän "kummmittelut"/vastaavat. useinhan nämä "aaveet"/"henget" ovat kokeneet jotain traagista tai raskasta(murhattuja, rakastavaisia, raiskattuja, jätettyjä, tarpeeksi "pahoja" tai "hyviä") niin tämän kautta heidän "hengillään" on voimaa jatkaa jonkinkaltaista elämää

      ehkä nämä "heikommat henget" elävät myös, mutta eivät niin vahvasti...

      vähän sekava selostus... enkä ehdi nyt kirjoittaa enempää...

      eli mikäs se pahan tappais=)

    • Metusalem

      "4. Uskomme vapauteen, demokratiaan, oikeuteen ja tasa-arvoon. Uskomme maailmanyhteisöön, joka perustuu rauhalle. Uskomme kurjuuden ja köyhyyden päättymiseen, sekä ihmisoikeuksien täydelliseen kunnioitukseen."

      Täyttä höpinää, toiveajattelua ja itsepetosta.

      "Vapaus", "demokratia" ja "tasa-arvo" ovat sanoja, jotka voidaan selittää miten tahansa, eli siis sanoja joilla petetään.

      Jos lukee vähänkin uutisia, selviää etteivät ne toteudu. Voihan niihin 'uskoa', mutta ne eivät ole totta.

      "Uskomme maailmanyhteisöön, joka perustuu rauhalle." Voi voi, millaisia fraasinikkareita! Pitäis osata kertoa, miksei olemassaoleva maailma perustu 'rauhaan' tms.. Sitten voi yrittää olla hyvimys.

      Jos te 'panteistit' olette kaikki yhtä tekopyhiä typeryksiä, niin osaatte kertoa omin sanoin, miten teistä on sellaisia tullut???

      • ogelilainen

        Eiväthän panteistit (ainakaan nämä perusperiaatteet laatineet) tietenkään usko tai oleta, että maailma tällä hetkellä olisi demokraattinen, tasa-arvoinen jne. Kyse onkin pyrkimyksestä parempaan maailmaan. Nämä periaatteet on ilmaistu myös esim. YK:n Ihmisoikeuksien julistuksessa, joten panteistit siis ilmaisevat yhtyvänsä niihin omassa "uskontunnustuksessaan".

        Kyynisyys ja nihilismi sen sijaan eivät (toivottavasti) ole panteisteille tyypillisiä asenteita; ne eivät johda mihinkään.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5015
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3167
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1817
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1780
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1635
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1501
    7. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1266
    8. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1257
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1247
    10. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1235
    Aihe