Mikä on lyhyt kaava? Entä pitkä?

Ihmettelijä

Ja kuuluuko vihkimiseen ehtoollinen tms.?

9

5066

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pappi

Ev.lut. kirkossamme on hiljattain hyväksytty uudet kirkollisten toimitusten kaavat, jotka otetaan virallisesti käyttöön ensi adventtina, mutta epävirallisesti kokeilumielessä niitä on käytetty jo pari vuotta monissa seurakunnissa. Uudessa vihkikaavassa on paljon "optioita" eli toimitus voidaan morsiusparin kanssa sopia hyvin joustavasti sellaiseksi kuin halutaan, eri osia voidaan ottaa tai jättää sopimuksen mukaan. Jos valitaan minimitoimitus, se ei kestä kuin muutaman minuutin, mutta yhtä hyvin vihkimisestä voidaan haluttaessa rakentaa täysipainoinen jumalanpalveus. Morsiusmessusta on aivan oma kaavansa eli se on vihkiminen, jossa vietetään ehtoollinen kaikkien läsnäolijoiden kanssa. Se on sangen täysipainoinen ehtoollisjumalanpalvelus. Mutta morsiusmessukin soveltuu oikein hyvin myös pienimuotoisiin vihkimisiin. Uudet kaavat löytyvät osoitteesta www.evl.fi (pitää vähän etsiä), voit imuroida ne itsellesi ja tutustua tarkemmin. Osoitteesta löytyy muutakin hyödyllistä tietoa vihkimisesta ja muustakin.

• pappi

Tarkennus: Uudet kirkollisten toimitusten kaavat löytyvät osoitteesta www.evl.fi, vasemmalta klikataan sanaa HAKEMISTO ja sitten kirjaimen K kohdalta etsitään kohta "Kirkollisten toimitusten uusia kaavoja"

• Ukkeli
        pappi kirjoitti:

Tarkennus: Uudet kirkollisten toimitusten kaavat löytyvät osoitteesta www.evl.fi, vasemmalta klikataan sanaa HAKEMISTO ja sitten kirjaimen K kohdalta etsitään kohta "Kirkollisten toimitusten uusia kaavoja"

Otatko vai et ?

• Juliet

Kiitos selventävistä tiedoista minunkin puolestani. Meillä on häät tulossa 6 viikon kuluttua eli nopealla aikataululla, ja vihkiminen näillä näkymin kotona. Haluaisimme yksinkertaisen kaavan ilman musiikkia, mutta yksi asia vielä askarruttaa:
        Jos ei tunne etukäteen ketään pappia, niin miten voi päästä etukäteen sopimaan papin kanssa, sopiiko hänelle tällainen kotivihkiminen? Eikö ole niin, että oma seurakunta vaan nimeää yhden papin, eikä etukäteen voi tietää mikä hänen kantansa on?

• Miia
        Juliet kirjoitti:

Kiitos selventävistä tiedoista minunkin puolestani. Meillä on häät tulossa 6 viikon kuluttua eli nopealla aikataululla, ja vihkiminen näillä näkymin kotona. Haluaisimme yksinkertaisen kaavan ilman musiikkia, mutta yksi asia vielä askarruttaa:
        Jos ei tunne etukäteen ketään pappia, niin miten voi päästä etukäteen sopimaan papin kanssa, sopiiko hänelle tällainen kotivihkiminen? Eikö ole niin, että oma seurakunta vaan nimeää yhden papin, eikä etukäteen voi tietää mikä hänen kantansa on?

Soitteleppas asuinpaikkasi seurakuntaan. Me mentiin naimisiin viime kesänä, seurakunta ei nimennyt pappia vaan saatiin itse valita pappi. Papin puheilla käytiin ennen vihkimistä.

• pappi
        Juliet kirjoitti:

En näe mitään syytä, miksi joku kollega ei vihkisi kotona. Se on aivan yhtä hyvä vihkipaikka kuin kirkko tai luonnonhelma. Kirkkolaki sanoo yksiselitteisesti, että "vihkiminen toimitetaan kirkossa, kotona tai muualla sen mukaan kuin pappi ja vihittävät siitä sopivat (KJ 2:19). Pitää vain ottaa huomioon, että esim. musiikillisesti toimitus kotona saattaa olla vaatimattomapi kuin kirkossa, kun ei ole urkuja. Mutta voihan pianollakin säestää tai laulaa ilman säestystä tai jättää musiikin kokonaan pois. Kanttorikin voi tulla kotiin. Nämä ovat pelkkiä sopimusasioita. Kirkko on kiva vihkipaikka siksi, että siellä voi myöhemmin käydä verestämässä vihmumuistoja, kun taas kodit vaihtuvat elämän aikana.

• kysyvä ei tieltä eksy
        pappi kirjoitti:

En näe mitään syytä, miksi joku kollega ei vihkisi kotona. Se on aivan yhtä hyvä vihkipaikka kuin kirkko tai luonnonhelma. Kirkkolaki sanoo yksiselitteisesti, että "vihkiminen toimitetaan kirkossa, kotona tai muualla sen mukaan kuin pappi ja vihittävät siitä sopivat (KJ 2:19). Pitää vain ottaa huomioon, että esim. musiikillisesti toimitus kotona saattaa olla vaatimattomapi kuin kirkossa, kun ei ole urkuja. Mutta voihan pianollakin säestää tai laulaa ilman säestystä tai jättää musiikin kokonaan pois. Kanttorikin voi tulla kotiin. Nämä ovat pelkkiä sopimusasioita. Kirkko on kiva vihkipaikka siksi, että siellä voi myöhemmin käydä verestämässä vihmumuistoja, kun taas kodit vaihtuvat elämän aikana.

Jos vihittävä pari haluaa vihkipapikseen jonkin muun kuin seurakunnan virassa olevan kirkkoherran (tarkoitan esim. tuttua ystäväpappia), niin joutuuko silloin maksamaan itse palkan papille?

Entä onko mahdollista saada myös kanttori menoon mukaan soittamaan kirkossa uruilla häämarssia, jos häävieraina on vain 2 todistajaa?

• pappi
        kysyvä ei tieltä eksy kirjoitti:

Jos vihittävä pari haluaa vihkipapikseen jonkin muun kuin seurakunnan virassa olevan kirkkoherran (tarkoitan esim. tuttua ystäväpappia), niin joutuuko silloin maksamaan itse palkan papille?

Entä onko mahdollista saada myös kanttori menoon mukaan soittamaan kirkossa uruilla häämarssia, jos häävieraina on vain 2 todistajaa?

Jos otatte oman papin muualta, hänelle ei teidän tarvitse maksaa palkkaa, ei myöskään kanttorille, mutta matkakustannusten korvaus joissakin tapauksissa voi tulla kysymykseen (ei aina, jos pappi voi laskuttaa ne seurakunnalta).
        Eli seurakuntalainen ei koskaan maksa itse suoraan papille palkkaa, vaan pappi (ja kanttori) saa palkan suoraan seurakunnalta.

• pappi
        kysyvä ei tieltä eksy kirjoitti:

Kanttori soitta vihkimusiikin tarvittaessa vaikka läsnä olisi vain kaksi todistajaa. Näin tehdään hyvin paljon ainakin suurissa seurakunnissa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä elukkaa kaivattusi

muistuttaa? Vastaan ite myöhemmin. Miehelt.
      Ikävä
      65
      4180
    2. Haleja ja pusuja

Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺
      Ikävä
      46
      3959
    3. Onko mukava nähdä minua töissä?

Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭
      Työpaikkaromanssit
      36
      3462
    4. Oi mun haniseni

Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      16
      2863
    5. Hei rakas sinä

Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      34
      2709
    6. En kirjoita sulle tänne

Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä
      Ikävä
      14
      2512
    7. Kyllä mulla on sua ikävä

Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      10
      2114
    8. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      12
      1196
    9. Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi

Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta
      Ikävä
      145
      1147
    10. Mitä ajattelet

Mies minusta tänään?
      Ikävä
      80
      1006
    Aihe