kannattaako tilata maalaamatonta galvanoitua peltiä ja maalata itse myöhemmin vai muovitettuja, joita kuulemma on vaikea maalata myöhemmin, siis pysyvyys ongelmia ei liene galvanoidussa vaihtoehdossa?
toinen kysymys: kannattaako tilata pellit ja asentaja erikseen vai joku peltifirma laittamaan ja hoitamaan helahoito?
terveisin 40 vuotias priima konesaumakatto, mutta muoto ja korkeus vaihtuu
konesaumapelti
8
7703
Vastaukset
- pha
Tilaa vain katto valmiina. Saat takuun samaan hintaan. Kyllä kait nykyiset pinnat kestävät kauemmin. Valmis pinta on kuitenkin halvempi kuin jälkeenpäin maalaus. Jos päädyt sinkkipintaan pidä katto parivuotta sinkillä ja maalaa sitten.
- vanha kestää
Mulla on v. 1938 laitettu galvanoitu konepeltikatto, joka on vielä priimakunnossa. Eräs kattomies sanoi, ettei niin paksua peltiä/galvanointia saa enää mistään. Mutta kannattaa tosiaan pitää muutama vuosi ennen maalaamista, niin maali pysyy.
- Wilperi..
vanha kestää kirjoitti:
Mulla on v. 1938 laitettu galvanoitu konepeltikatto, joka on vielä priimakunnossa. Eräs kattomies sanoi, ettei niin paksua peltiä/galvanointia saa enää mistään. Mutta kannattaa tosiaan pitää muutama vuosi ennen maalaamista, niin maali pysyy.
luuletko että nykyään ei enää thdä muutakun sitä 0.50 peltiä? ja pintaan tulee vaan 100g sinkkiä neliölle??
- mistä saa?
Wilperi.. kirjoitti:
luuletko että nykyään ei enää thdä muutakun sitä 0.50 peltiä? ja pintaan tulee vaan 100g sinkkiä neliölle??
niin, kuka semmoista kunnon tavaraa tekee, mistä kannattaa kysyä firmaa, jolta saa kunnon paksua ja kunnolla galvanoitua peltiä asentajan. En halua kattoremonttia tehdä 10 enkä 20 vuoden välein. Maksoi mitä maksoi.
- Wilperi...
mistä saa? kirjoitti:
niin, kuka semmoista kunnon tavaraa tekee, mistä kannattaa kysyä firmaa, jolta saa kunnon paksua ja kunnolla galvanoitua peltiä asentajan. En halua kattoremonttia tehdä 10 enkä 20 vuoden välein. Maksoi mitä maksoi.
niitä ole puhelinluettelossa aika monta.. kerrot vaan mitä haluat ei se siitä ole ainakaan kiinni etteikö sellaista tavaraa olisi..
- Loopy
vanha kestää kirjoitti:
Romutetaanpa taas se uskomus vanhan pellin paksuudesta. Pelti ei ole ennen ollut paksumpaa.
Eikä pellin paksuus vaikuta katon kestävyyteen muutenkaan periaatteessa. Ainoastaan jos pelti alkaa ruostumaan, niin paksumpi pelti kestää hivenen kauemmin ennenkuin ruostuu puhki.
Siis nyt tarkoitan konesaumakatolle sopivia pelti paksuuksia eli 0,5/0,6mm.
Tietysti 0,6mm:n pelti on muuten jämäkämpi ja ruodelaudan jäljet ei tule niin helposti näkyviin, kuin 0,5mm:ssä.
Toisaalta taas ohuempi pelti on parempi saumattava ja saumat menee muutenkin paremmin tiukkaan. Itse tekisin kattoni 0,5:sta. Ainoastaan piipun vuoripellit 0,6:sta. (tosin 0,6:sta on saatavana konesaumalaatunakin, joka ei ole niin kova, kuin normaali pelti).
Jos jostain löydät sepän joka suostuu paukuttamaan paksummasta kuin 0,6mm. saumakaton, niin ilmoittele ihmeessä. Tulen ihan mielenkiinnosta katsomaan miten piipunjuuret saumautuu. - Pläkkäri
Loopy kirjoitti:
Romutetaanpa taas se uskomus vanhan pellin paksuudesta. Pelti ei ole ennen ollut paksumpaa.
Eikä pellin paksuus vaikuta katon kestävyyteen muutenkaan periaatteessa. Ainoastaan jos pelti alkaa ruostumaan, niin paksumpi pelti kestää hivenen kauemmin ennenkuin ruostuu puhki.
Siis nyt tarkoitan konesaumakatolle sopivia pelti paksuuksia eli 0,5/0,6mm.
Tietysti 0,6mm:n pelti on muuten jämäkämpi ja ruodelaudan jäljet ei tule niin helposti näkyviin, kuin 0,5mm:ssä.
Toisaalta taas ohuempi pelti on parempi saumattava ja saumat menee muutenkin paremmin tiukkaan. Itse tekisin kattoni 0,5:sta. Ainoastaan piipun vuoripellit 0,6:sta. (tosin 0,6:sta on saatavana konesaumalaatunakin, joka ei ole niin kova, kuin normaali pelti).
Jos jostain löydät sepän joka suostuu paukuttamaan paksummasta kuin 0,6mm. saumakaton, niin ilmoittele ihmeessä. Tulen ihan mielenkiinnosta katsomaan miten piipunjuuret saumautuu.Zn 0,5/350 kattolaatua. Ammattimies ei kittiseppä, siinä erittäin hyvä vaihtoehto.
Jos katossa on paljon muotoja, niin pelti peilaa jonkunverran. Sinkityllä pellillä ja maalauksella peilaukset vähän häviää, mutta jollain puralilla ne on ja pysyy. Pural ei kestä kovin hyvin käsisaumaamista. Mutta ei se Pural tai vastaavakaan mitään huonoja ole. Onhan niillä sentään 15 vuotta takuuta.
- Paavo
Ei kannata ruveta pelleilemään maalien kanssa. Teetä tunnetusti ammattitaitoisella firmalla koko homma avaimet käteen (ellet sitten itse tee ruoteita) ja niiden pelleistä. Muuten voi tulla tilanne, että peltien toimittaja ja tekijä vaan syyttelee toisiaan jos jotain menee pieleen...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1302245
Ajattelen sinua nyt
Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu261958Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin
Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti121489Yritys Kannus
Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett121337Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis701231- 931048
- 17967
- 88913
Kuin sonnilauma
Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon17800Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa
Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks115752