Olen rakentamassa kerrosalaltaan noin 200 neliön muodoltaan yksinkertaista kivirunkoista taloa. Minua miellyttää enemmän tiiliverhoilu kuin rapattu talo ja siksi eri valmistajien lämpöharkot eivät tunnu järkeviltä vaihtoehdoilta. Kantavan rakenteen osalta vaihtoehdoiksi jäävät Lammin 150 mm harkko, poltettu tiili tai kahitiili (en halua leca-harkkoa). Haluaisin mielipiteitä valintaani helpottamaan (tai vaikeuttamaan). Seuraavat asiat kiinnostavat erityisesti:
- eri vaihtoehtojen hinnat
- omatoimisuuden käytettävyys (Lammi helppo?)
- muut mahdolliset ongelmat/huomioon otettavat asiat. Esim. hyvin lämpöeristetyn taloni seinäpaksuus tullee olemaan suuri. Onko vaikeuksia esimerkiksi ikkuna-asennuksissa?
Lammiharkko vai tiili?
8
6837
Vastaukset
- Lammisti
Kahitiili on yhtä hyvä halkeilemaan kuin siporex.
- weukku
siis kahi hyvä halkeilemaan...onneksi...itse olen vuoden tiilitalossa asuneena ollut erittäin tyytyväinen...rakenne 135 kahi, 150 villa, 25 tuulensuoja/villa, 50 ilmarako, 85 poltettu tiili
- Lammisti
weukku kirjoitti:
siis kahi hyvä halkeilemaan...onneksi...itse olen vuoden tiilitalossa asuneena ollut erittäin tyytyväinen...rakenne 135 kahi, 150 villa, 25 tuulensuoja/villa, 50 ilmarako, 85 poltettu tiili
Miten seinän sisäpinnat on tehty? Ja talossa on asuttu jo yksi talvi? Jos seinässä on tasoite ja sen päällä maali ja talossa on asuttu konnolla jo yksi lämmityskausi, eikä seinissä ole lainkaan hiushalkeamia, niin talo on melko poikkeuksellinen kahitiileksi.
- muurari
Lammisti kirjoitti:
Miten seinän sisäpinnat on tehty? Ja talossa on asuttu jo yksi talvi? Jos seinässä on tasoite ja sen päällä maali ja talossa on asuttu konnolla jo yksi lämmityskausi, eikä seinissä ole lainkaan hiushalkeamia, niin talo on melko poikkeuksellinen kahitiileksi.
Siinä pitäisi olla halkeamia? Kutistumiset ovat olemattomia,ohutsaumamuurauksessa erittäin vähäisiä.Jos ratkee, niin silloin on vika muualla kuin materiaalissa.
Itse olen vankkumaton Poltetun täystiilirakenteen kannattaja. 130mm runko-->150 pehmee villa->30 Tyvek-tuulensuoja-->tuuletus30mm-->poltettu js 60/85.
Se on rakenteena ikuinen.Huolet ja murheet sekä huollot ovat unholaan pyyhityt.
Ihmiset eivät vaan ymmärrä vanhan rakenteen hyviä ominaisuuksia.
Oikeastaan huonoja ominaisuuksia on ehkä runsaanpuoleinen työ,jos vertaa elementtiratkaisua,mutta hintansa väärtti-
En hauku lammia, koska en tunne tarkasti yksityiskohtia..kaiketi osittain kerrostalon rakenne hehe..betoniahan seon.
Mutta sipot ovat hirveimpiä latoja mihin ihmiset voivat muuttaa..HUH HUH! - Lammisti
Lammisti kirjoitti:
No nuo oli oikeastaan louhintaliikkeen ajatuksia, eivät kuulema ala louhimaan mielellään ainakaan uusien kahi- ja sipotalojen viereen, kun niihin on aina tulossa halkeamia ja osa niistä paljastuu louhinnan aikana. Poltettu tiili on kuulema jo ihan eri luokkaa lujuudeltaan.
- Anonyymi
muurari kirjoitti:
Siinä pitäisi olla halkeamia? Kutistumiset ovat olemattomia,ohutsaumamuurauksessa erittäin vähäisiä.Jos ratkee, niin silloin on vika muualla kuin materiaalissa.
Itse olen vankkumaton Poltetun täystiilirakenteen kannattaja. 130mm runko-->150 pehmee villa->30 Tyvek-tuulensuoja-->tuuletus30mm-->poltettu js 60/85.
Se on rakenteena ikuinen.Huolet ja murheet sekä huollot ovat unholaan pyyhityt.
Ihmiset eivät vaan ymmärrä vanhan rakenteen hyviä ominaisuuksia.
Oikeastaan huonoja ominaisuuksia on ehkä runsaanpuoleinen työ,jos vertaa elementtiratkaisua,mutta hintansa väärtti-
En hauku lammia, koska en tunne tarkasti yksityiskohtia..kaiketi osittain kerrostalon rakenne hehe..betoniahan seon.
Mutta sipot ovat hirveimpiä latoja mihin ihmiset voivat muuttaa..HUH HUH!ei tiilitalossa mikään vika ole, päinvastoin, se on oikein hyvä.
mm lammin valmistamat betoniharkot on uusi versio tiilestä.
mutta sitten tässä on se erona että lammi valmistaa kevytbetonista ja se on eri asia kuin normaali betoni.
kevyt betoni painaa noin 900kg per kuutio ( normaali betoni on raskaampaa)
reikätiili painaa 1500kg per kuutio.
umpitiili painaa 1700kg per kuutio.
äänieristys on parempi mitä enemmän on painoa, samoin lämmönvaraus.
on punaista kiveä joka painaa 2700kg per kuutio.
tavallinen kivi 3000kg per kuutio ja musta kivi 3200kg per kuutio.
eli jos tekee talon graniitista, äänieristys on paljon parempi kuin tiilitalossa.
ja puutaloissa kuuluu seinän läpi kaikki.
- Köpi
rakennusalan ammattilaiseen, ehkä rak.suunn tai vastaavaasi. Miksi kuitenkaan tehdä kovin monimutkaisia rakentaita, eikös tuo eristetty Lammiharkko ole aika varma ja selvä rakenne.Hinnoissa ei ole suuria eroja kun puhutaan ok-talon neliöstä.(huvittaa tuo hintakeskustelu välillä, ehkä ne ikk ja ovetkin ym. jotain maksaa)
- Anonyymi
kivitalo = tiili, betoni, harkko
tiili ja betoni on enemmän materiaaleja joista tehdä mutta niiden lämmöneristys on heikko.
ihan hyvin voi olla puurunkoinen talo jonka ulkoseinä on tiiliverhoiltu.
lamellihirsi on hyvä lämmöneriste eikä lamellihirrestä tehdyssä talossa välttämättä tarvitse erikseen muuta lämmöneristettä mutta ulkoseinät täytyy maalata.
lemellihirrestä tehdyn talon voi tiiliverhoilla talon ulkopuolelta jos tykkää.
jos haluaa tehdä talon pelkästään tiilestä, sitten tarvitaan lämmöneristettä myös, eli villalevyä ja tai polyuretaanilevyä. sisätilat voi laittaa myös tiiliseinäksi.
jos valitsee lämpöharkon materiaaliksi, se on nopea ( niitä ei muurata vaan nostetaan paikoilleen ja lopuksi täytetään sementillä ) ja siinä on lämmöneristys mukana joten ei tarvitse muuta eristettä enään ( villalevyä ja tai polyuretaanilevyä ) kun se on siinä jo (tällä hetkellä yksi parhaista lämmöneristys arvoista ) mutta talon ulkopuolelta oleva seinä täytyy pinnoittaa ja sen voi maun mukaan: rapata sekä maalata, laittaa puuverhoiluksi tai muurata tiiliseinän
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 585030
Suomen kaksikielisyys - täyttä huuhaata
Eivätkö muuten yksilöt pysty arvioimaan mitä kieliä he tarvitsevat? Ulkomaalaiselle osaajalle riittää Suomessa kielitai544552Työeläkeloisinta 27,5 mrd. per vuosi
Tuo kaikki on pois palkansaajien ostovoimasta. Ja sitten puupäät ihmettelee miksei Suomen talous kasva. No eihän se kas1214472Mikä on vaikeinta siinä, että menetti yhteyden kaivattuun, jota vielä ajattelee?
Mikä jäi kaihertamaan? Jos jokin olisi voinut mennä toisin, mitä se olisi ollut? Mitä olisit toivonut vielä ehtiväsi san2881582- 2281298
- 811291
- 681245
- 305988
- 199930
Pääsit koskettamaan
Sellaista osaa minussa jota kukaan ei ole ennen koskettanut. Siksi on hyvin vaikea unohtaa sinut kokonaan.50810