Kuinka monella teillä tai tutuillanne on auto opiskelijana, siis ei sillee, että pappa betalar..vaan, että itte maksaa.
Opiskelu ja auto..?
28
6980
Vastaukset
- ile
Mulla on ollu pari kiesiä 1,5 vuoden opiskelun aikana. Ekan ostin jotain puolivuotta ennen opiskelujen alotusta(olin sillon vielä intis) mutta sen ajoin solmuun. Toinen mulla oli toisen opiskeluvuoden alussa mutta myin sen rahapulassa kun alettiin karhuamaan sakkoja. Hyvin se auton pito onnistuu jos vaan vakuutusmaksuista selviää. Ajat sillon kun on varaa, muuten kävelet mutta pidä vakuutukset kunnossa!
- Mie
Kiinnosti vaan, kun monella opiskelijalla ei ole autoa..mietin, että miks..eihän sen pito niin vaikeaa ole. Itselläni suht koht pienet tulot opiskelijana ja uskon selviäväni auton kanssa espoossa ja helsingissä..helpottaa todellakin elämää.
- kävelijä
Mie kirjoitti:
Kiinnosti vaan, kun monella opiskelijalla ei ole autoa..mietin, että miks..eihän sen pito niin vaikeaa ole. Itselläni suht koht pienet tulot opiskelijana ja uskon selviäväni auton kanssa espoossa ja helsingissä..helpottaa todellakin elämää.
Siis autohan syö rahaa mielettömästi, itse auto maksaa, mutta lisäksi bensa, vakuutus, vero. Niistähän tulee älyttömät kulut, ei itelläni ainakaan olis varaa, tosin tarvettakaan ei ole, pyörällä pärjää loistavasti, saa raitista ilmaa ja pysyy kunnossa. Mitenkä ite rahotat ajelus, pappa betalar vai opintolainaa?
- tytti
Ostin kesätyörahoilla heti 18 täytettyäni. Ajelen sillä päivittäin kouluun ja asioille. Edelliskesänä tein kolme kuukautta töitä vain ajellen ympäriinsä. Ei se kovin edullista ole ja välillä se tuntuu tosi turhalta, mut helpottaa elämää. Rahaa mulla menee siihen vakuutukset ja autovero sekä bensat, plus mitä autosta maksoin. Nyt se tosin alkaa jo pian ruostua puhki (juuri, kun on saatu korjattua) ja se pitäis vaihtaa keväällä. Kun/jos muutan Helsinkiin jatko-opiskelemaan, myyn sen kyllä pois.
- ABI 2004
Olemme avomieheni kanssa molemmat opiskelijoita. Minä olen viimistä vuotta lukiossa ja avomieheni korkeakoulussa. Avomiheni saa täydet tuet (opinto- asumistuki) ja minä saan vaan asumistukea (nuoren ikäni vuoksi vanhempien tulot vaikuttavat). Käymme molemmat opiskelun ohella töissä.
Hankimme syyskuussa auton ja maksamme sitä nyt 3 vuotta autorahoituksen kautta. Auton pito lisää kuukautisia menojamme noin 300 eurolla, josta autorahoituksen osuus on 200 euroa. Valitsimme hieman kalliimman ja uudemman auton (maksoi 10 000 euroa), koska vanha romu tulee pitemmän päälle kalliksi, koska haluaa vähän väliä ja kututuskin on korkea. Vanhemmat eivät ole maksaneet penniäkään autostamme tai opiskelustamme.
Muutamalla tutullammekin on auto, mutta ei autoa pelkiällä opintotuella makseta. Kyllä siihen tarvitaan työtä opiskelun ohella muutama tunti viikossa.- Strawman
"vanha romu tulee pitemmän päälle kalliksi, koska haluaa vähän väliä ja kututuskin on korkea."
(Mitä se haluaa vähän väliä?)
Mutta tuossa ei kyllä ole mitään perää, että vanha auto tulisi kalliimmaksi kuin uudehko, ellei vanhalla tarkoiteta jotain 50-luvun T-Birdiä.
Esim. minulla on ollut kolme 12-15 vuoden ikäistä autoa, ostohinnaltaan 800-2000 euroa. Näiden korjauksiin menee rahaa vähemmän kuin mitä uudehkon auton vuosihuollot jo pelkästään maksavat. Autoihin olen uusinut vaikka mitä - iskareita, jakopäähihnaa, helmoja, kannentiivistettä ym ym. Motonetissä ja Biltemassa yleiset kulutusosat eivät kuitenkaan kovin kalliita ole.
Mitä kulutukseen tulee, uudet autot, poislukien dieselit, vievät yleensä ainakin yhtä paljon kuin vastaavat 80-luvun lopun mallit. 90-luvun alussa autojen kulutus nousi litralla-parilla katalysaattorien vuoksi, eikä se ole tippunut aikaisemmalle tasolleen kuin vasta aivan viime aikoina. Tähän vaikuttaa myös paljon se, että uusi, samankokoinen (ulkomitoiltaan) auto painaa huomattavasti enemmän kuin vastaava vanha (mm. äänieristys ja turvallisuusjutut painavat).
Esim. Citroen AX 1.1 vm. 89 kuluttaa TM:n listan mukaan 3,9 l/100 km maantieajossa. Pystytkö mainitsemaan jonkin uuden bensiinimoottorisen auton, joka vie yhtä vähän?
Arvon aleneminen kannattaa myös ottaa huomioon. Minä ole saanut "vanhoista romuistani" myytäessä hyvin tarkkaan saman summan, kuin mitä niistä olen maksanutkin. Uuden auton arvo tippuu kuitenkin ensimmäisinä vuosina todella nopeasti ja sen jälkeen sitten tasaista tahtia, merkistä, mallista, kilometreistä, kunnosta ym. riippuen.
Minä ostin 14 vuotta vanhan auton 1800 €:n hintaan (uutena ollut 130000 mk ~= 22000 €). Jos arvo alenee joka vuonna tasaisesti P% (= p*100), voidaan nopeasti laskea, että 1800 = 22000 * (1-p)^14, josta saadaan, että p=0,164 => P=16,4. Auton arvo on siis laskenut keskimäärin yli 16% vuodessa.
Jos sinä pidät 10000 €:n hintaista autoasi kolme vuotta, sen hinta voisi olla sen jälkeen ehkä noin 10000 € * (1-0,164)^3 = 5840 €. Minä käyttäisin siitä 4160 €:sta vanhan auton korjaamiseen max 500 € ja lopuilla tekisin mitä haluaisin. - ABI 2004
Strawman kirjoitti:
"vanha romu tulee pitemmän päälle kalliksi, koska haluaa vähän väliä ja kututuskin on korkea."
(Mitä se haluaa vähän väliä?)
Mutta tuossa ei kyllä ole mitään perää, että vanha auto tulisi kalliimmaksi kuin uudehko, ellei vanhalla tarkoiteta jotain 50-luvun T-Birdiä.
Esim. minulla on ollut kolme 12-15 vuoden ikäistä autoa, ostohinnaltaan 800-2000 euroa. Näiden korjauksiin menee rahaa vähemmän kuin mitä uudehkon auton vuosihuollot jo pelkästään maksavat. Autoihin olen uusinut vaikka mitä - iskareita, jakopäähihnaa, helmoja, kannentiivistettä ym ym. Motonetissä ja Biltemassa yleiset kulutusosat eivät kuitenkaan kovin kalliita ole.
Mitä kulutukseen tulee, uudet autot, poislukien dieselit, vievät yleensä ainakin yhtä paljon kuin vastaavat 80-luvun lopun mallit. 90-luvun alussa autojen kulutus nousi litralla-parilla katalysaattorien vuoksi, eikä se ole tippunut aikaisemmalle tasolleen kuin vasta aivan viime aikoina. Tähän vaikuttaa myös paljon se, että uusi, samankokoinen (ulkomitoiltaan) auto painaa huomattavasti enemmän kuin vastaava vanha (mm. äänieristys ja turvallisuusjutut painavat).
Esim. Citroen AX 1.1 vm. 89 kuluttaa TM:n listan mukaan 3,9 l/100 km maantieajossa. Pystytkö mainitsemaan jonkin uuden bensiinimoottorisen auton, joka vie yhtä vähän?
Arvon aleneminen kannattaa myös ottaa huomioon. Minä ole saanut "vanhoista romuistani" myytäessä hyvin tarkkaan saman summan, kuin mitä niistä olen maksanutkin. Uuden auton arvo tippuu kuitenkin ensimmäisinä vuosina todella nopeasti ja sen jälkeen sitten tasaista tahtia, merkistä, mallista, kilometreistä, kunnosta ym. riippuen.
Minä ostin 14 vuotta vanhan auton 1800 €:n hintaan (uutena ollut 130000 mk ~= 22000 €). Jos arvo alenee joka vuonna tasaisesti P% (= p*100), voidaan nopeasti laskea, että 1800 = 22000 * (1-p)^14, josta saadaan, että p=0,164 => P=16,4. Auton arvo on siis laskenut keskimäärin yli 16% vuodessa.
Jos sinä pidät 10000 €:n hintaista autoasi kolme vuotta, sen hinta voisi olla sen jälkeen ehkä noin 10000 € * (1-0,164)^3 = 5840 €. Minä käyttäisin siitä 4160 €:sta vanhan auton korjaamiseen max 500 € ja lopuilla tekisin mitä haluaisin.LAUSEEN PITI MENNÄ NÄIN:
Vanha romu tulee pitemmän päälle kalliiksi, koska HAJOAA vähän väliä ja kulutuskin on korkea!
Vanha romu (eli niin kutsuttu amisauto) on hyvä vaihtoehto silloin jos tykkää autojen rassaamisesta ja laittamisesta, mutta eivät kaikki mihet siitäkään pidä.
Oma automme on vuosimallia 2002 ja maksoi sen 10000 euroa niinkuin mainitsin ja minusta se on aivan kohtuullinen hinta toimivasta autosta jolla nainenkin uskaltaa liikua, ettei tarvi aina kutsua työkavereita hinailemaan yms.
(Sanottakoon vielä, ettei hinta ja vuosimalli kerro aina kaikkea, koska kuitenkin sanot siitä seuraavaksi. Automme mittarissa oli kilometrejä osto hetkellä alle 20000.)
Ei niissä amisautoissa varmaan mitään vikaa ole (poppivehkeet varmaan kallimmat kun auto), mutta ainakin näin talvella työkavereitani (miehiä) harmittaa suunnattomasti kun kovilla pakkasilla yhdenkään auto ei ilman sähköä lähde käyntiin kun on seissyt koko päivän (8tuntia) ulkona ja minä vaan hurautan auton käyntiin ensi yrittämällä. Kyllä voin sanoa, että äijiä harmittaa, kun nuori likka onnistuu ja he ei. Tämä ei ole kiinni hyvistä ajotaidoistani vaan yksin oman uuden auton tuomista eduista!!! - Mie
ABI 2004 kirjoitti:
LAUSEEN PITI MENNÄ NÄIN:
Vanha romu tulee pitemmän päälle kalliiksi, koska HAJOAA vähän väliä ja kulutuskin on korkea!
Vanha romu (eli niin kutsuttu amisauto) on hyvä vaihtoehto silloin jos tykkää autojen rassaamisesta ja laittamisesta, mutta eivät kaikki mihet siitäkään pidä.
Oma automme on vuosimallia 2002 ja maksoi sen 10000 euroa niinkuin mainitsin ja minusta se on aivan kohtuullinen hinta toimivasta autosta jolla nainenkin uskaltaa liikua, ettei tarvi aina kutsua työkavereita hinailemaan yms.
(Sanottakoon vielä, ettei hinta ja vuosimalli kerro aina kaikkea, koska kuitenkin sanot siitä seuraavaksi. Automme mittarissa oli kilometrejä osto hetkellä alle 20000.)
Ei niissä amisautoissa varmaan mitään vikaa ole (poppivehkeet varmaan kallimmat kun auto), mutta ainakin näin talvella työkavereitani (miehiä) harmittaa suunnattomasti kun kovilla pakkasilla yhdenkään auto ei ilman sähköä lähde käyntiin kun on seissyt koko päivän (8tuntia) ulkona ja minä vaan hurautan auton käyntiin ensi yrittämällä. Kyllä voin sanoa, että äijiä harmittaa, kun nuori likka onnistuu ja he ei. Tämä ei ole kiinni hyvistä ajotaidoistani vaan yksin oman uuden auton tuomista eduista!!!No eihän se nyt loppupeleissä niin kallista ole.
Itse auto maksaa 500-1000 € Noin (86-90 mallia), joka on nyt säästössä. Osat vaihtaa tuttu pilkka hintaan tarpeen vaatiessa (itse olen nainen).
Liikennevakuutus 35 € kuussa, parkkipaikka maksu 5 € /kk ja ajot 50 € muutama euro pissa poikaan tms. Eli noin satasen kuussa, matkakortti on jo puolet siitä hinnasta ja autolla pääsee helposti.
Sanokaa, jos unohdin jotn maksuja.. - autoileva opiskelija
Mie kirjoitti:
No eihän se nyt loppupeleissä niin kallista ole.
Itse auto maksaa 500-1000 € Noin (86-90 mallia), joka on nyt säästössä. Osat vaihtaa tuttu pilkka hintaan tarpeen vaatiessa (itse olen nainen).
Liikennevakuutus 35 € kuussa, parkkipaikka maksu 5 € /kk ja ajot 50 € muutama euro pissa poikaan tms. Eli noin satasen kuussa, matkakortti on jo puolet siitä hinnasta ja autolla pääsee helposti.
Sanokaa, jos unohdin jotn maksuja..auton hinta oli ihan kunnossa.
tuttu vaihtaa ehkä osat pilkkahintaan, mutta muista että myös ne osat maksavat (esim. omasta escortista (kunnon "amisauto", jonka osat on halpoja) meni kahva rikki, meillä myös tuttu vaihtaa osat pilkkahintaan, mutta silti korjaus maksoi vaan 50 euroa, josta osa noin 40 euroa, kun piti koko ovi avata, että sen sai vaihdettua, eli 10 euroa työpalkkaa...)
vakuutus ihan paikallaan
mistä tuo parkkipaikkamaksu tuli?
esim hesassa jossa itse opiskelen joutuu pelkästään 2h parkista maksamaan 5 euroa..
ajot 50 euroa eli tankkaat kerran kuussa vai???
mä tankkaan kerran viikossa koska ajan opiskelujeni takia niin paljon...
ja muutama euro ei riitä pissapoikaan tms.
omasta kokemuksesta: kyllä auto syö rahaa ihan tajuttomasti. totta, sillä pääsee helposti, mutta silti se on hirveä rahasyöppö!
mulla on vaan se tilanne, et rahat ei riitä pääkaupunkiseudulla asumiseen (en haluu asua missään kopperossa), joten auto tulee halvemmaks, mutta ei sitä todellakaan opintotuilla, eikä edes parin tunnin viikkotyöllä makseta... - Strawman
ABI 2004 kirjoitti:
LAUSEEN PITI MENNÄ NÄIN:
Vanha romu tulee pitemmän päälle kalliiksi, koska HAJOAA vähän väliä ja kulutuskin on korkea!
Vanha romu (eli niin kutsuttu amisauto) on hyvä vaihtoehto silloin jos tykkää autojen rassaamisesta ja laittamisesta, mutta eivät kaikki mihet siitäkään pidä.
Oma automme on vuosimallia 2002 ja maksoi sen 10000 euroa niinkuin mainitsin ja minusta se on aivan kohtuullinen hinta toimivasta autosta jolla nainenkin uskaltaa liikua, ettei tarvi aina kutsua työkavereita hinailemaan yms.
(Sanottakoon vielä, ettei hinta ja vuosimalli kerro aina kaikkea, koska kuitenkin sanot siitä seuraavaksi. Automme mittarissa oli kilometrejä osto hetkellä alle 20000.)
Ei niissä amisautoissa varmaan mitään vikaa ole (poppivehkeet varmaan kallimmat kun auto), mutta ainakin näin talvella työkavereitani (miehiä) harmittaa suunnattomasti kun kovilla pakkasilla yhdenkään auto ei ilman sähköä lähde käyntiin kun on seissyt koko päivän (8tuntia) ulkona ja minä vaan hurautan auton käyntiin ensi yrittämällä. Kyllä voin sanoa, että äijiä harmittaa, kun nuori likka onnistuu ja he ei. Tämä ei ole kiinni hyvistä ajotaidoistani vaan yksin oman uuden auton tuomista eduista!!!"Vanha romu tulee pitemmän päälle kalliiksi, koska HAJOAA vähän väliä ja kulutuskin on korkea!"
No mutta kun tuossa ei edelleenkään ole mitään perää. Se *ei* tule varsinkaan pidemmän päälle kalliiksi, se *ei* hajoa vähän väliä ja se *ei* kuluta enempää kuin uusikaan.
"Vanha romu (eli niin kutsuttu amisauto) [...]"
Voi herramunjee. Ei sinulta ainakaan ennakkoluuloja puutu. Mistä ihmeestä riuhtaisit päähäsi, että vanha auto == amisauto?
Kuinka paljon se sinun amisfiiattisi muuten syö bensaa sadalla kilometrillä? Maantie- ja kaupunkikulutus erikseen, kiitos.
Minulla on tarkka tankkaustilasto ajoistani noin vuoden ajalta Carina II 1.6:lla. Lähes pelkästään kaupunkiajossa bensaa paloi 7,3 l/100 km. Ei voi kuin naureskella, kun olen ajanut lähiaikoina jonkin verran vm. 2002 V70:llä, ja keskikulutus pyörii siellä 14-17 litran paikkeilla.
"Ei niissä amisautoissa varmaan mitään vikaa ole (poppivehkeet varmaan kallimmat kun auto),"
Luulet sitä ja tätä, mutta luulosi ovat täysin vääriä. Nytkö tosiaan vasta tajusit, miten kallista uuden auton pitäminen on, kun pitää vanhoista *keksiä* kaikenmaailman juttuja?
"on hyvä vaihtoehto silloin jos tykkää autojen rassaamisesta ja laittamisesta,"
En tykkää, mutta korjaan autoa silloin kun se on tarpeen. Ei se niin vaikeaa ole.
"Oma automme on vuosimallia 2002 ja maksoi sen 10000 euroa niinkuin mainitsin ja minusta se on aivan kohtuullinen hinta toimivasta autosta"
Se on kohtuullinen hinta pienestä *tuon ikäisestä* autosta. Toimivan auton saa todella paljon halvemmallakin.
"kovilla pakkasilla yhdenkään auto ei ilman sähköä lähde käyntiin kun on seissyt koko päivän"
Ei se sinunkaan autosi ilman sähköä käyntiin lähde, paitsi ehkä mäkilähdöllä, mutta sitähän ei uusilla autoilla saa tehdä, koska katalysaattori hajoaa hyvin herkästi. Ja se ei muuten ole kovin halpa osa.
Minulla auto ei ole kertaakaan jättänyt lähtemättä käyntiin, vaikka pakkanen olisi ollut millainen. Tuntuu aivan siltä kuin luulisit, että jos auto on vanha, siinä aivan välttämättä on sitä ja sitä vikaa ja se kuluttaa ja kolisee ja on ruosteessa ja ei lähde käyntiin jne. Ei se nyt vain ole niin. Jos auto on pidetty kunnossa, se toimii aivan hyvin, vaikka olisikin vanha.
---
Voi väittää ihan niin kauan kuin haluat, että uudella autolla on niin ja niin kiva ajaa ja se lähtee käyntiin ja siinä ei ole vikoja, mutta en siltikään missään nimessä opiskelijana maksaisi n. 4000 euroa kolmessa vuodessa pelkkää arvonalenemaa ( sinulla sitten sen "rahoituspalvelun" yleensä varsin älyttömät korot), puhumattakaan sitten merkkihuolloista, kalliista varaosista, veroista jne. Liikkuminen paikasta toiseen kun onnistuu aivan yhtä hyvin vanhemmallakin autolla. - ABI 2004
Strawman kirjoitti:
"Vanha romu tulee pitemmän päälle kalliiksi, koska HAJOAA vähän väliä ja kulutuskin on korkea!"
No mutta kun tuossa ei edelleenkään ole mitään perää. Se *ei* tule varsinkaan pidemmän päälle kalliiksi, se *ei* hajoa vähän väliä ja se *ei* kuluta enempää kuin uusikaan.
"Vanha romu (eli niin kutsuttu amisauto) [...]"
Voi herramunjee. Ei sinulta ainakaan ennakkoluuloja puutu. Mistä ihmeestä riuhtaisit päähäsi, että vanha auto == amisauto?
Kuinka paljon se sinun amisfiiattisi muuten syö bensaa sadalla kilometrillä? Maantie- ja kaupunkikulutus erikseen, kiitos.
Minulla on tarkka tankkaustilasto ajoistani noin vuoden ajalta Carina II 1.6:lla. Lähes pelkästään kaupunkiajossa bensaa paloi 7,3 l/100 km. Ei voi kuin naureskella, kun olen ajanut lähiaikoina jonkin verran vm. 2002 V70:llä, ja keskikulutus pyörii siellä 14-17 litran paikkeilla.
"Ei niissä amisautoissa varmaan mitään vikaa ole (poppivehkeet varmaan kallimmat kun auto),"
Luulet sitä ja tätä, mutta luulosi ovat täysin vääriä. Nytkö tosiaan vasta tajusit, miten kallista uuden auton pitäminen on, kun pitää vanhoista *keksiä* kaikenmaailman juttuja?
"on hyvä vaihtoehto silloin jos tykkää autojen rassaamisesta ja laittamisesta,"
En tykkää, mutta korjaan autoa silloin kun se on tarpeen. Ei se niin vaikeaa ole.
"Oma automme on vuosimallia 2002 ja maksoi sen 10000 euroa niinkuin mainitsin ja minusta se on aivan kohtuullinen hinta toimivasta autosta"
Se on kohtuullinen hinta pienestä *tuon ikäisestä* autosta. Toimivan auton saa todella paljon halvemmallakin.
"kovilla pakkasilla yhdenkään auto ei ilman sähköä lähde käyntiin kun on seissyt koko päivän"
Ei se sinunkaan autosi ilman sähköä käyntiin lähde, paitsi ehkä mäkilähdöllä, mutta sitähän ei uusilla autoilla saa tehdä, koska katalysaattori hajoaa hyvin herkästi. Ja se ei muuten ole kovin halpa osa.
Minulla auto ei ole kertaakaan jättänyt lähtemättä käyntiin, vaikka pakkanen olisi ollut millainen. Tuntuu aivan siltä kuin luulisit, että jos auto on vanha, siinä aivan välttämättä on sitä ja sitä vikaa ja se kuluttaa ja kolisee ja on ruosteessa ja ei lähde käyntiin jne. Ei se nyt vain ole niin. Jos auto on pidetty kunnossa, se toimii aivan hyvin, vaikka olisikin vanha.
---
Voi väittää ihan niin kauan kuin haluat, että uudella autolla on niin ja niin kiva ajaa ja se lähtee käyntiin ja siinä ei ole vikoja, mutta en siltikään missään nimessä opiskelijana maksaisi n. 4000 euroa kolmessa vuodessa pelkkää arvonalenemaa ( sinulla sitten sen "rahoituspalvelun" yleensä varsin älyttömät korot), puhumattakaan sitten merkkihuolloista, kalliista varaosista, veroista jne. Liikkuminen paikasta toiseen kun onnistuu aivan yhtä hyvin vanhemmallakin autolla.Ensinnäkin, en kyllä muista väittäneeni, että automme on merkiltään Fiat (koska se ei ole)niinkun tossa viestissäs väität.
Meilläpäin vanhoja retuseerattuja usein sporttisiakin autoja missä on autoa kalleemmat poppivehkeet (en puhu mistään museoautoista, vaan 80-90 lukujen autoista, joita nuorilla on paljon) on aina kutsuttu yleisnimellä AMISAUTO.
Amisauton omistajia ovat työkaverinikin, jotka sähköä menopelejensä käynnistämiseen kovalla pakkasella tarvivat. Autot ovat varmasti rassattu huippu kuntoon, koska näillä pojilla on kyllä se homma varmasti hanskassa. Mutta eivätpä vaan jaksaneet 18 asteen pakkasessa lähteä käymään, johdot oli haettava ja sisältä lämmin akku.
Kulutuksesta puheen ollen, emme siitä nyt tarkaa kirjaa ole pitäneet, mutta noin 5,5 litraa satasella menopelimme imaisee, joskin ajamme paljon kaupunkiajoa, kun suurkaupungissa asustamme.
Ett taida nyt olla aivan perillä tästä autorahoituksesta, mutta en jaksa siitä nyt alkaa vääntämään. Nykypäivänä suurin osa autoista (ei romuista) maksetaan autorahoituksella ja sen vuoksi korotkin ovat edullisia. Itselläsi se ei taida tulla kuuloon, sen saamiseksi tarvitaan vakituinen työpaikka, muutama tonni käsirahaa ja luottotietojen tulee olla kunnossa. - Strawman
ABI 2004 kirjoitti:
Ensinnäkin, en kyllä muista väittäneeni, että automme on merkiltään Fiat (koska se ei ole)niinkun tossa viestissäs väität.
Meilläpäin vanhoja retuseerattuja usein sporttisiakin autoja missä on autoa kalleemmat poppivehkeet (en puhu mistään museoautoista, vaan 80-90 lukujen autoista, joita nuorilla on paljon) on aina kutsuttu yleisnimellä AMISAUTO.
Amisauton omistajia ovat työkaverinikin, jotka sähköä menopelejensä käynnistämiseen kovalla pakkasella tarvivat. Autot ovat varmasti rassattu huippu kuntoon, koska näillä pojilla on kyllä se homma varmasti hanskassa. Mutta eivätpä vaan jaksaneet 18 asteen pakkasessa lähteä käymään, johdot oli haettava ja sisältä lämmin akku.
Kulutuksesta puheen ollen, emme siitä nyt tarkaa kirjaa ole pitäneet, mutta noin 5,5 litraa satasella menopelimme imaisee, joskin ajamme paljon kaupunkiajoa, kun suurkaupungissa asustamme.
Ett taida nyt olla aivan perillä tästä autorahoituksesta, mutta en jaksa siitä nyt alkaa vääntämään. Nykypäivänä suurin osa autoista (ei romuista) maksetaan autorahoituksella ja sen vuoksi korotkin ovat edullisia. Itselläsi se ei taida tulla kuuloon, sen saamiseksi tarvitaan vakituinen työpaikka, muutama tonni käsirahaa ja luottotietojen tulee olla kunnossa."Meilläpäin vanhoja retuseerattuja usein sporttisiakin autoja missä on autoa kalleemmat poppivehkeet (en puhu mistään museoautoista, vaan 80-90 lukujen autoista, joita nuorilla on paljon) on aina kutsuttu yleisnimellä AMISAUTO."
Niin meilläkin päin. Mikä saa sinut sitten väittämään, että kaikki 80-90 lukujen autot ovat tuollaisia amisromuja?
"Mutta eivätpä vaan jaksaneet 18 asteen pakkasessa lähteä käymään, johdot oli haettava ja sisältä lämmin akku."
En minä mahda mitään sille, jos heillä on autoissaan yhtä vanhat akut kuin auto itse. Kuten jo sanoin, jos kaikki osat ovat kunnossa, se vanha auto lähtee aivan yhtä hyvin käyntiin kuin uusikin.
"Nykypäivänä suurin osa autoista (ei romuista) maksetaan autorahoituksella ja sen vuoksi korotkin ovat edullisia."
Höpö höpö. Onko sinulla esittää jotain tilastoa tai muuta viitettä, että "suurin osa autoista" maksettaisiin muka rahoituksella? En tunne yhtään henkilöä, joka olisi ostanut auton rahoiteuksella. Äitini osti uuden auton kaksi kuukautta sitten, ja säästöillä hän sen osti, ei todellakaan millään rahoituksella, joiden korot jokainen voi itse lukea Hesarissa olevista automainoksista.
"Itselläsi se [autorahoitus] ei taida tulla kuuloon, sen saamiseksi tarvitaan vakituinen työpaikka, muutama tonni käsirahaa ja luottotietojen tulee olla kunnossa."
Ei tietenkään tule - opiskelen täysipäiväisesti, joten minulla ei ole vakituista työpaikkaa. En tosin mitään rahoituksia tarvitsisikaan - kyllä minulla säästössä (ts. osakerahastoissa ym.) kymppitonni on, mutta älä unta näe, että käyttäisin sen johonkin autoon. - ABI 2004
Strawman kirjoitti:
"Meilläpäin vanhoja retuseerattuja usein sporttisiakin autoja missä on autoa kalleemmat poppivehkeet (en puhu mistään museoautoista, vaan 80-90 lukujen autoista, joita nuorilla on paljon) on aina kutsuttu yleisnimellä AMISAUTO."
Niin meilläkin päin. Mikä saa sinut sitten väittämään, että kaikki 80-90 lukujen autot ovat tuollaisia amisromuja?
"Mutta eivätpä vaan jaksaneet 18 asteen pakkasessa lähteä käymään, johdot oli haettava ja sisältä lämmin akku."
En minä mahda mitään sille, jos heillä on autoissaan yhtä vanhat akut kuin auto itse. Kuten jo sanoin, jos kaikki osat ovat kunnossa, se vanha auto lähtee aivan yhtä hyvin käyntiin kuin uusikin.
"Nykypäivänä suurin osa autoista (ei romuista) maksetaan autorahoituksella ja sen vuoksi korotkin ovat edullisia."
Höpö höpö. Onko sinulla esittää jotain tilastoa tai muuta viitettä, että "suurin osa autoista" maksettaisiin muka rahoituksella? En tunne yhtään henkilöä, joka olisi ostanut auton rahoiteuksella. Äitini osti uuden auton kaksi kuukautta sitten, ja säästöillä hän sen osti, ei todellakaan millään rahoituksella, joiden korot jokainen voi itse lukea Hesarissa olevista automainoksista.
"Itselläsi se [autorahoitus] ei taida tulla kuuloon, sen saamiseksi tarvitaan vakituinen työpaikka, muutama tonni käsirahaa ja luottotietojen tulee olla kunnossa."
Ei tietenkään tule - opiskelen täysipäiväisesti, joten minulla ei ole vakituista työpaikkaa. En tosin mitään rahoituksia tarvitsisikaan - kyllä minulla säästössä (ts. osakerahastoissa ym.) kymppitonni on, mutta älä unta näe, että käyttäisin sen johonkin autoon.Jaa, ehkä ei sinun tuttavapiirissäsi sitten autorahoitusta käytetä, mutta kaikki kaverini (opiskelijoita) joilla on auto on hankkineet sen autorahoituksen kautta. Samoin myös omat vanhempani (vaikka käyvät molemmat hyvin palkatussa ja vakituisessa työssä). Olen myös työni puolesta hyvin tietoinen autorahoituksista, sillä käsieni läpi kulkee viikottain useita autorahoitussopimuksia.
Mitä opiskeluun tulee niin opiskelu voi olla täysipäiväistä vaikka kävisi koulun ohella töissä. Esimerkiksi mieheni työskentelee 20 tuntia viikossa (iltaisin ja viikonloppuisin) ja silti hän etenee korkeakoulussa yhdellä vaikeimmista linjoista yli 40 opintoviikon vuosivauhdilla. Yllätkös edes itse samoihin lukemiin, vaikka oletkin täysipainoinen opikelija? Koulu miehelläni on 30-40 tuntia viikossa,riippuen harjoituksista yms.
Satun nyt kuitenkin tietämään, että ne mun työkavereiden autot ovat varmasti uippu kunnossa ja varmasti akutkin vaihdettu uusiin. Ehkä osasyy tapahtuneeseen oli myös se, että otin oman autoni aamulla lämpimästä tallista ja varmaankin suurimman osan porukasta auto oli värjötellyt jo yön hyisessä tolpassa tai osan varmaan ilman sitäkin.
Nyt ainakin vedän korkeimman korren. Et voi ainakaan väittää, että autossasi olisi vielä tehdastakuuta jäljellä . . . MINULLAPA ON . . . HÄH HÄH!!! - autoileva opiskelija
ABI 2004 kirjoitti:
Jaa, ehkä ei sinun tuttavapiirissäsi sitten autorahoitusta käytetä, mutta kaikki kaverini (opiskelijoita) joilla on auto on hankkineet sen autorahoituksen kautta. Samoin myös omat vanhempani (vaikka käyvät molemmat hyvin palkatussa ja vakituisessa työssä). Olen myös työni puolesta hyvin tietoinen autorahoituksista, sillä käsieni läpi kulkee viikottain useita autorahoitussopimuksia.
Mitä opiskeluun tulee niin opiskelu voi olla täysipäiväistä vaikka kävisi koulun ohella töissä. Esimerkiksi mieheni työskentelee 20 tuntia viikossa (iltaisin ja viikonloppuisin) ja silti hän etenee korkeakoulussa yhdellä vaikeimmista linjoista yli 40 opintoviikon vuosivauhdilla. Yllätkös edes itse samoihin lukemiin, vaikka oletkin täysipainoinen opikelija? Koulu miehelläni on 30-40 tuntia viikossa,riippuen harjoituksista yms.
Satun nyt kuitenkin tietämään, että ne mun työkavereiden autot ovat varmasti uippu kunnossa ja varmasti akutkin vaihdettu uusiin. Ehkä osasyy tapahtuneeseen oli myös se, että otin oman autoni aamulla lämpimästä tallista ja varmaankin suurimman osan porukasta auto oli värjötellyt jo yön hyisessä tolpassa tai osan varmaan ilman sitäkin.
Nyt ainakin vedän korkeimman korren. Et voi ainakaan väittää, että autossasi olisi vielä tehdastakuuta jäljellä . . . MINULLAPA ON . . . HÄH HÄH!!!eipä tuo riitely auta yhtään mitään...
ja mitäs sitten jos sinulla autossasi tehdastakuuta jäljellä? mitä väliä!!! vanhempani käyttävät omaa autoaan (land rover discovery) välillä volvolla huollossa (volvolla on nykyään lantikoitten maahantuonti ja huolto) ja välillä tutullamme, joka tekee kaiken puoli-ilmaiseksi.. eipä se tehdastakuu auta siinä vaiheessa mitään, kun homma ei toimi merkkiauton huollossa, jossa suurin osa autokorjaajista on "vain" töissä... joten he eivät hoida hommiaan kunnolla... (kokemusta on)
tällaista uusi auto - parempi auto -keskustelua on aivan turha käydä, koska toinen on aina vanhan ja toinen uuden auton kannalla..
minulla on kunnon amisauto: -91 escort.
auto on ollut minulla noin 1,5 vuotta. viime talvena auto jummittui pihaan, eikä vikaa saatu pitkään (2 viikkoa) selville. mutta sitten kun se selvisi ja korjattiin, ongelmia ei ole ollut. minun aikanani akkua ei ole vaihdettu ja silti auto lähti loistavasti tänäkin aamuna käyntiin -20 asteen pakkasessa ilman lämmitystä!!!
olisihan se uusi auto todella hieno juttu, mutta en halua maksaa itseäni kipeäksi siitä, kun vähän vanhemmallakin selviää loistavasti...
olen nähnyt mitä on maksaa autoa vuosi toisensa jälkeen (viimeksi vanhempani vaihtoivat vanhan -92 autonsa uudenpaan -99 ja maksoivat vanhasta autostaan viimeisen maksuerän 2 kk vaihdon jälkeen!!! ja auto oli meillä kuitenkin aika kauan!!)
kyse on enemmän ja vähemmän tuurista. vanha auto voi olla huono, mutta niin voi myös uusi auto hajota... ja voi myös hajota päivä sen tehdastakuun jälkeen.. - pauliina
Strawman kirjoitti:
"Meilläpäin vanhoja retuseerattuja usein sporttisiakin autoja missä on autoa kalleemmat poppivehkeet (en puhu mistään museoautoista, vaan 80-90 lukujen autoista, joita nuorilla on paljon) on aina kutsuttu yleisnimellä AMISAUTO."
Niin meilläkin päin. Mikä saa sinut sitten väittämään, että kaikki 80-90 lukujen autot ovat tuollaisia amisromuja?
"Mutta eivätpä vaan jaksaneet 18 asteen pakkasessa lähteä käymään, johdot oli haettava ja sisältä lämmin akku."
En minä mahda mitään sille, jos heillä on autoissaan yhtä vanhat akut kuin auto itse. Kuten jo sanoin, jos kaikki osat ovat kunnossa, se vanha auto lähtee aivan yhtä hyvin käyntiin kuin uusikin.
"Nykypäivänä suurin osa autoista (ei romuista) maksetaan autorahoituksella ja sen vuoksi korotkin ovat edullisia."
Höpö höpö. Onko sinulla esittää jotain tilastoa tai muuta viitettä, että "suurin osa autoista" maksettaisiin muka rahoituksella? En tunne yhtään henkilöä, joka olisi ostanut auton rahoiteuksella. Äitini osti uuden auton kaksi kuukautta sitten, ja säästöillä hän sen osti, ei todellakaan millään rahoituksella, joiden korot jokainen voi itse lukea Hesarissa olevista automainoksista.
"Itselläsi se [autorahoitus] ei taida tulla kuuloon, sen saamiseksi tarvitaan vakituinen työpaikka, muutama tonni käsirahaa ja luottotietojen tulee olla kunnossa."
Ei tietenkään tule - opiskelen täysipäiväisesti, joten minulla ei ole vakituista työpaikkaa. En tosin mitään rahoituksia tarvitsisikaan - kyllä minulla säästössä (ts. osakerahastoissa ym.) kymppitonni on, mutta älä unta näe, että käyttäisin sen johonkin autoon.Siinä vaiheessa kun väittely muuttuu riidaksi (vaikka vain toisen osapuolen kannalta) se kannattaa lopettaa?
Onko tärkeintä todistaa olevansa oikeassa (aina)?
Sivustaseuraajana ihmettelen. - Strawman
pauliina kirjoitti:
Siinä vaiheessa kun väittely muuttuu riidaksi (vaikka vain toisen osapuolen kannalta) se kannattaa lopettaa?
Onko tärkeintä todistaa olevansa oikeassa (aina)?
Sivustaseuraajana ihmettelen."Onko tärkeintä todistaa olevansa oikeassa (aina)?"
Minusta on tärkeää kommentoida viestiä, jossa joku väittää tietyn asian olevan toisin kuin se oikeasti on.
Jos tietää olevansa väärässä ja silti yrittää jollain verukkeilla ja inttämisellä näyttää siltä, että olisi oikeassa, antaa itsestään varsin lapsellisen kuvan. - Strawman
autoileva opiskelija kirjoitti:
eipä tuo riitely auta yhtään mitään...
ja mitäs sitten jos sinulla autossasi tehdastakuuta jäljellä? mitä väliä!!! vanhempani käyttävät omaa autoaan (land rover discovery) välillä volvolla huollossa (volvolla on nykyään lantikoitten maahantuonti ja huolto) ja välillä tutullamme, joka tekee kaiken puoli-ilmaiseksi.. eipä se tehdastakuu auta siinä vaiheessa mitään, kun homma ei toimi merkkiauton huollossa, jossa suurin osa autokorjaajista on "vain" töissä... joten he eivät hoida hommiaan kunnolla... (kokemusta on)
tällaista uusi auto - parempi auto -keskustelua on aivan turha käydä, koska toinen on aina vanhan ja toinen uuden auton kannalla..
minulla on kunnon amisauto: -91 escort.
auto on ollut minulla noin 1,5 vuotta. viime talvena auto jummittui pihaan, eikä vikaa saatu pitkään (2 viikkoa) selville. mutta sitten kun se selvisi ja korjattiin, ongelmia ei ole ollut. minun aikanani akkua ei ole vaihdettu ja silti auto lähti loistavasti tänäkin aamuna käyntiin -20 asteen pakkasessa ilman lämmitystä!!!
olisihan se uusi auto todella hieno juttu, mutta en halua maksaa itseäni kipeäksi siitä, kun vähän vanhemmallakin selviää loistavasti...
olen nähnyt mitä on maksaa autoa vuosi toisensa jälkeen (viimeksi vanhempani vaihtoivat vanhan -92 autonsa uudenpaan -99 ja maksoivat vanhasta autostaan viimeisen maksuerän 2 kk vaihdon jälkeen!!! ja auto oli meillä kuitenkin aika kauan!!)
kyse on enemmän ja vähemmän tuurista. vanha auto voi olla huono, mutta niin voi myös uusi auto hajota... ja voi myös hajota päivä sen tehdastakuun jälkeen.."vanha auto voi olla huono, mutta niin voi myös uusi auto hajota..."
Tuo on muuten todella totta.
Otetaanpa tässä nyt muutamia vikoja, joita isäni vuoden 2002 Volvo V70:een on tullut:
- Tämä vika oli heti uutena: Vaihteet eivät mene päälle pakkasella, kun kone hieman lämpeää (!). Auto menee Volvolle huoltoon, jossa vika todetaan, mutta sitä ei osata korjata. Ruotsista tulee insinöörit katsomaan, ja vika saadaan kuntoon vaivaisen 3 viikon jälkeen.
- Moottori sammuu tyhjäkäynnillä eikä lähde käyntiin. Auto menee Volvolle huoltoon, jossa vika jälleen todetaan ja auton tietokoneen softa päivitetään. Mutta vika ei poistu. Auto menee takaisin Volvolle, jossa sille tehdään jotain, jonka jälkeen vika hävisi.
- Keskuslukitus pompauttaa peljääjän puolen lukon auki, kun ovet nipsautetaan lukkoon - aivan sama, laittaako ne kaukosäätimellä vai avaimella! Oikean etuoven saa kiinni vasta, kun lukitusta renkkaa tarpeeksi kauan auki-kiinni. Vika on autossa tällä hetkellä, ja se menee huoltoon kohtapuoliin. Kyseessä on ilmiselvä tyyppivika, koska myös tuttuni S60:ssä on samanlainen. - qaz
Mie kirjoitti:
No eihän se nyt loppupeleissä niin kallista ole.
Itse auto maksaa 500-1000 € Noin (86-90 mallia), joka on nyt säästössä. Osat vaihtaa tuttu pilkka hintaan tarpeen vaatiessa (itse olen nainen).
Liikennevakuutus 35 € kuussa, parkkipaikka maksu 5 € /kk ja ajot 50 € muutama euro pissa poikaan tms. Eli noin satasen kuussa, matkakortti on jo puolet siitä hinnasta ja autolla pääsee helposti.
Sanokaa, jos unohdin jotn maksuja..Nyt meni nuo hinta arviot kyllä tosi pahasti alle todellisuuden.
Ensimmäisen auton liikennevakuutusta maksat varmasti enemmän kuin 35e kuussa.
Autoa ei voi laittaa koskaan halvalla. Jos tuttusi haluaa tehdä työn ilmaiseksi, osat maksavat kuitenkin hunajaa.
Muistaakseni puhuit jostain espoo Helsinki linjasta? Jos asut lähelläkään helsinkiä ja aiot käydä autolla asioilla, niin varaa tuo 5e yhden päivän parkkeihin ja muista etsiä halpa parkki, meinaan parkkihalliin sinulla ei keskustassa ole tuollakaan asiaa ellet halua juosta asioitasi niska limassa.
50 eurolla pääset luultavasti noin 500 kilometriä, talvi aikaan et välttämättä pääse lähellekkään sitä. Jos ostat tolppa paikan itsellesi, maksat siittä sen 5-20 euroa kuussa, jos et ota niin bensankulutus lisääntyy ihan vähintään saman verran kuussa.
Muutama euro pissapoikaan... joo meneehän sinne. Lisäksi muutama euro menee suodattimiin, tulppiin, jäähdytinnesteisiin, öljyihin joita suositellaan vuosittain vaihdettavaksi.
Vajaan tonnin hintainen auto voi lisäksi olla oikea pommi. Saattaa olla ettei mene kauaakaan kun joudut tekemään 400 euron rempan. Vähintään joudut tekemään 100-200 euroa remonttia kolmen kuukauden sisään jos kaikki menee hyvin.
Autovero unohtui listastasi, se on miltei satasen vuosi.
Joudut katsastamaan autoasi ja tuollainen alle tonnin hintainen auto saattaa olla oikea murheen kryyni kun pitäisi katsastus läpäistä. jos kaikki menee putkeen ja pääset kerrasta läpi, mitä ei ainakaan tapahdu kahtena vuotena peräkkäin, maksat joka tapauksessa katsastusmaksun.
Tiedätkö mitä renkaat maksavat? Onko alle tonnin hintaisessa autossa todellakin kahdet hyvät renkaat alla? Kahdet uudet halvat renkaat halvoilla peltivanteilla maksavat 600 euroa.
Todennäköisiä hajoajia ovat kytkin, pakoputki, jarrut, laatikko, kone alkaa vuotamaan öljyä, alusta ruostuu. Rempat 150- 400 euroa.
Minä hankin auton vähillä tuloilla aikoinaan ja pappa todellakin betalade. Älä aliarvioi auton kustannuksia, koska aivan varmasti yllätyt katkerasti.
Sen sijaan valmistaudu henkisesti siihen että tulee sellainen kuukausi jolloin vakuutus yhtiö karhuaa maksamatonta vakuutusta (olet ottanut sen 4 osamaksu erässä ja yksi erä 120 euroa), renkaiden vaihtoaika lähestyy ja kohta ajat sakko kiekoilla jos et osta uusia kumeja ilman vanteita 200 euroa, bensaa olisi tankkiin laitettava ja pakkasen kestävät jäähdytinnesteet pissapojan nesteet lisättävä ettei säiliöt halkea ja sähkötolpasta maksettava 10 euroa kuussa ja samalla laukee vielä jarrut joiden laittaminen maksaa 150 euroa ja katsastuskin olisi ovella ja katsastushuolto tehtävä. Ihmettelen jos tuollaista kuukautta ei tule, itselläni niitä on 4 autolla ajo vuoden aikana ollut suunnilleen kerran vuodessa. Mitä teet sillon? - qaz
ABI 2004 kirjoitti:
Ensinnäkin, en kyllä muista väittäneeni, että automme on merkiltään Fiat (koska se ei ole)niinkun tossa viestissäs väität.
Meilläpäin vanhoja retuseerattuja usein sporttisiakin autoja missä on autoa kalleemmat poppivehkeet (en puhu mistään museoautoista, vaan 80-90 lukujen autoista, joita nuorilla on paljon) on aina kutsuttu yleisnimellä AMISAUTO.
Amisauton omistajia ovat työkaverinikin, jotka sähköä menopelejensä käynnistämiseen kovalla pakkasella tarvivat. Autot ovat varmasti rassattu huippu kuntoon, koska näillä pojilla on kyllä se homma varmasti hanskassa. Mutta eivätpä vaan jaksaneet 18 asteen pakkasessa lähteä käymään, johdot oli haettava ja sisältä lämmin akku.
Kulutuksesta puheen ollen, emme siitä nyt tarkaa kirjaa ole pitäneet, mutta noin 5,5 litraa satasella menopelimme imaisee, joskin ajamme paljon kaupunkiajoa, kun suurkaupungissa asustamme.
Ett taida nyt olla aivan perillä tästä autorahoituksesta, mutta en jaksa siitä nyt alkaa vääntämään. Nykypäivänä suurin osa autoista (ei romuista) maksetaan autorahoituksella ja sen vuoksi korotkin ovat edullisia. Itselläsi se ei taida tulla kuuloon, sen saamiseksi tarvitaan vakituinen työpaikka, muutama tonni käsirahaa ja luottotietojen tulee olla kunnossa.Jos autoon pitää sähköä käynnitymistä varten laittaa, sehän ei merkitse mitään muuta kuin huonoa akkua. Jos autosi on pari vuotta vanha niin sinä olet ihan samanlailla muutaman vuoden päästä sähköä laittamassa pakkasilla jos et osta uutta akkua.
Auton käynnistymiseen vaikuttaa öljyjen laatu, starttimoottori, akku. Ei auton iällä ole tässä mitään tekemistä. Nuo ovat suht halpoja osia ja joku niistä menee lähivuosina sinunkin autostasi ja jos olet niin tyhmä että et vaihda osia vaan sitkeästi aina syötät virtaa autoon pakkasilla, niin se on sitten sinun ongelmasi. Oma autoni lähtee aina pakkasella kuin pakkasella ja vm. -87. Edellä mainitut asiat ovat kunnossa. - qaz
Kyllä se vanha auto aivan varmasti tulee halvemmaksi jos ostaja osaa katsoa edes kaksi kolme perus asiaa autosta ostohetkellä, ovatko kunnossa vai ei.
Sinun autosi on nyt juuri sen ikäinen että siinä alkaa hajoamaan kulutusosat yhtälailla. Kerro yksikin syy miksi ne ei hajoaisi?
Todennäköisesti säästyt kuitenkin todella kalliilta remonteilta jos ajat siististi. Niitä voi vanhaan autoon tulla herkemmin, mutta se on harvinaista onneksi.
Ajomukavuus on luultavasti myös uudessa parempi, minkä tekee se että kaikki osat ja tiivisteet ovat kauttaaltaan uusia. Sen sijaan kulutusosat jotka ovat suurin menoerä vanhoissa autoissa, paukkuvat kyllä tuon ikäisessä autossa ihan yhtälailla jos ajomäärä on lähellä sataa tuhatta tai sen ylitse.
Sinulla vain on 200 euron osamaksu, jonka lisäksi sinulla on kulutusosien vaihto remontit, sekä ihan kuten vanhassakin autossa vuosihuollot joilta ei voi välttyä: öljyt, suodattimet, tulpat, jäähdytinnesteet, jonka lisäksi sinulla on autovakuutus ja autovero joka on vielä vähän kalliimpi uusilla autoilla.
Arvon alenema tulee myös olemaan sellainen että autosi jälleenmyynti hintaa lienee n. 6000 euroa kun olet maksanut osamaksut loppuun.
- juuri valmistunut
on ollut auto. Ensin se oli 12 vuotias Nissan sunny, ja sitten ostin 4v. vanhan Hinda Civicin, jonka kaiken lisäksi huollatin Veholla määräaikaishuoltoineen. Vikoja ei ollut. Kaikki maksoin itse (asuin siis Hesassa ja olen nainen). Kävin Vantaan puolella töissä koko op.ajan ja auto oli mainio, kun pääsi hyvin joustavasti kulkemaan koulusta (ensin AMK ja sitten YO=6 vuotta)töihin iltavuoroon ja sitten 22.30 aikoihin suoraan kotiin, ilman julkisilla kulkemista. Eli siis pappa ei maksanut mitään...eikä äitikään. ;-)
- Mie
No, jos laskee mitä auto kuluttaa, niin eipä se paljon viittäkymppiä enempää tule maksamaa.
Osat saan myös puoli ilmaitteeksi tutulta.
Ja viis euroa on meijän talon parkkimaksu, sitten koulussa ja töissä on ihan oma ilmainen parkkipaikka ja kaupungiltakin löytää ilmaisia parkkeja yleensä, jos sinne nyt edes tarvii mennä. - autoileva opiskelija
Mie kirjoitti:
No, jos laskee mitä auto kuluttaa, niin eipä se paljon viittäkymppiä enempää tule maksamaa.
Osat saan myös puoli ilmaitteeksi tutulta.
Ja viis euroa on meijän talon parkkimaksu, sitten koulussa ja töissä on ihan oma ilmainen parkkipaikka ja kaupungiltakin löytää ilmaisia parkkeja yleensä, jos sinne nyt edes tarvii mennä.riippuu tietenkin miten paljon ajaa.. minä ajan opiskeluitteni ja harrastusteni ( töitten takia) vähintään 350 kilometriä viikossa... silloin bensa maksaa vähän enemmän kuin 50 euroa kuukaudessa...tuskin tuttu antaa osia, hän ottaa niistä saman hinnan mitä on itsekin maksanut... no mulla ei maksa oman talon parkki mitään. ja koulussa ei todellakaan oo ilmast parkkipaikkaa... tai on parin kilsan päässä, jota ei todellakaan kävellä 5 minsassa...
- Mie
autoileva opiskelija kirjoitti:
riippuu tietenkin miten paljon ajaa.. minä ajan opiskeluitteni ja harrastusteni ( töitten takia) vähintään 350 kilometriä viikossa... silloin bensa maksaa vähän enemmän kuin 50 euroa kuukaudessa...tuskin tuttu antaa osia, hän ottaa niistä saman hinnan mitä on itsekin maksanut... no mulla ei maksa oman talon parkki mitään. ja koulussa ei todellakaan oo ilmast parkkipaikkaa... tai on parin kilsan päässä, jota ei todellakaan kävellä 5 minsassa...
No, kun on oikein hyvä tuttu..
Ja koulu on niin metsässä, joten paikka löytyy. - qaz
Mie kirjoitti:
No, jos laskee mitä auto kuluttaa, niin eipä se paljon viittäkymppiä enempää tule maksamaa.
Osat saan myös puoli ilmaitteeksi tutulta.
Ja viis euroa on meijän talon parkkimaksu, sitten koulussa ja töissä on ihan oma ilmainen parkkipaikka ja kaupungiltakin löytää ilmaisia parkkeja yleensä, jos sinne nyt edes tarvii mennä.En tiedä missä tuttusi on hommissa kun saat osia halvalla, mutta en usko että hän pystyy niissä kovin paljon alennusta antamaan, oli sitten missä liikkeesä hyvänsä. Jos hän omistaa ihan vallan oman purkaamon, saatan ehkä uskoa hieman isompaan alennukseen.
Kannattaa kysyä millä hinnalla hän voisi hommata sinulle uudet talvirenkaat vanteineen, tai kytkin sarjan asennuksineen. Sitten mietit sen rahan lisämenoksi jollekkin kuukaudelle, ei välttämättä olekkaan puoli-ilmaista. - Mie
qaz kirjoitti:
En tiedä missä tuttusi on hommissa kun saat osia halvalla, mutta en usko että hän pystyy niissä kovin paljon alennusta antamaan, oli sitten missä liikkeesä hyvänsä. Jos hän omistaa ihan vallan oman purkaamon, saatan ehkä uskoa hieman isompaan alennukseen.
Kannattaa kysyä millä hinnalla hän voisi hommata sinulle uudet talvirenkaat vanteineen, tai kytkin sarjan asennuksineen. Sitten mietit sen rahan lisämenoksi jollekkin kuukaudelle, ei välttämättä olekkaan puoli-ilmaista.Menee pikkusen pitkälle tämä tappelu täällä.
Onko se nyt, niin vaikeaa hyväksyä, että tällä tutullani on suhteita ja harrastaa autoja sekä laittelee niitä..purkaa autoja osiksi harva se päivä.
Ja kyllä, asun espoossa ja meillä maksaa tasan tarkkaa parkkimaksu viis euroa tolpalla. Kaupungissa asuessani maksoi 2.5 €/kk.
Kyllä kaupungilla on ilamaista parkkipaikkaa, tottahan toki..joudun kävelemään sen puoli kilometriä hoitelemaan asioitani, mutta julkisilla liikkuessani joutuisin rampata vielä enemmän..eikä kyllä edelleenkään keskustaan ole paljon asiaa.
Liikennevakuutus on 400 € vuodessa eli vajaa viis kymppiä kuussa..muita vakuutuksia ei ole..ja autovero ei kovin paljoa ole loppu peleissä. Ja renkaat ja kaikki on laskettu.
Kyllä näillä rahoilla pärjää, kun ajelee vanhoilla autolla.. jos ostan auton viidellä sadalla eurolla ja se kestää puoli vuotta.. sitten ostan vaikka toisen auton.. eli tekee tonnin vuodessa, uuden auton käyttäjät maksaa rahotuksella reilusti yli kaks tonnia vuodessa. - autoileva opiskelija
Mie kirjoitti:
Menee pikkusen pitkälle tämä tappelu täällä.
Onko se nyt, niin vaikeaa hyväksyä, että tällä tutullani on suhteita ja harrastaa autoja sekä laittelee niitä..purkaa autoja osiksi harva se päivä.
Ja kyllä, asun espoossa ja meillä maksaa tasan tarkkaa parkkimaksu viis euroa tolpalla. Kaupungissa asuessani maksoi 2.5 €/kk.
Kyllä kaupungilla on ilamaista parkkipaikkaa, tottahan toki..joudun kävelemään sen puoli kilometriä hoitelemaan asioitani, mutta julkisilla liikkuessani joutuisin rampata vielä enemmän..eikä kyllä edelleenkään keskustaan ole paljon asiaa.
Liikennevakuutus on 400 € vuodessa eli vajaa viis kymppiä kuussa..muita vakuutuksia ei ole..ja autovero ei kovin paljoa ole loppu peleissä. Ja renkaat ja kaikki on laskettu.
Kyllä näillä rahoilla pärjää, kun ajelee vanhoilla autolla.. jos ostan auton viidellä sadalla eurolla ja se kestää puoli vuotta.. sitten ostan vaikka toisen auton.. eli tekee tonnin vuodessa, uuden auton käyttäjät maksaa rahotuksella reilusti yli kaks tonnia vuodessa.kun se nyt vaan on niin, että autot on kalliita (niin uudet ku vanhatki)
ja osat maksaa haloo!!! jos osa otetaan purkuautosta, se on käytetty osa eli ei pakosti yhtä kestävä kuin uusi osa... minä olen saanut osani fordin työntekijältä työntekijähintaan ja silti esim. se oven kahva makso vajaat 40 euroa... eli ne on kalliita!!!
ja hei mietipä vähän tota logiikkaa, jos ostat kaks autoa vuodessa, pitäähän sun niistä autoistakin päästä eroon (vai aiotko kerätä takapihalle päällekkäin) ja mielestäni tuokin tuottaa kuluja vai onko sulla taas muka niin loistavasti suhteita???
kuka olis muka niin hullu, et tekis työtä alle omakustannehinnan?
- Mie
Tästä ei ole vähään aikaan keskusteltukaan.
Nyt on auto ollut muutaman viikon käytössä eikä ole tullut penniäkää bensojen lisäksi kuluja!! Eiä tule.
Ei tämä niin kallis harrastus ollutkaan. Bensoihin menny satasen, mutta ne rahat menis muuallekin äkkiä.. toiset ajelee, toiset käy baarissa jne..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista857505- 965424
- 2614669
- 444555
- 643302
- 502728
Olet oikeasti ollut
Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.222378- 512362
Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit
Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘292352- 412214